Apu penikkatautiin?

Ikinä en oo juossu

Kertokaa ihmeessä miten pääsee eroon penikkataudista. Ei nääs pääse totuttaan itseään juoksemiseen, kun joka kolmannelta lenkiltä pitää tulla itku silmässä kotiin ja maata viikko-kaksi ennen kuin taas pääsee juoksemaan.

10

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria

Apua saa hierojilta, ortopedeiltä ja lääkäreiltä. Jos penikkatauti ei ole hirmu paha, niin sen saa hieromalla pois tai sitten se on leikattava. Vika saattaa olla myöskin jalan väärässä asennossa tai väärän tyyppisissä kengissä, jolloin apu saattaa löytyä ortopedin määräämistä mittatilaustyönä tehdyistä kengän pohjallisista.

• Ikinä en oo juossu...

Kiitos Maria. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia hierojan mahdollisuuksista tai itsehieronnasta? Entäpä venyttelyn vaikutuksista? Lääkäri ei todellakaan vielä houkuta ja olen myös käynyt jalkaterapeuttisessa tutkimuksessa eikä mitään isompaa vikaa/ongelmaa löytynyt ja kengätkin todettiin sopiviksi.

• Jones
        Ikinä en oo juossu... kirjoitti:

Kiitos Maria. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia hierojan mahdollisuuksista tai itsehieronnasta? Entäpä venyttelyn vaikutuksista? Lääkäri ei todellakaan vielä houkuta ja olen myös käynyt jalkaterapeuttisessa tutkimuksessa eikä mitään isompaa vikaa/ongelmaa löytynyt ja kengätkin todettiin sopiviksi.

Aikanaan kun itse juoksin jopa oikeen kilpaakin niin "penikat" tuli kyllä tutuksi!!
        Yks syy mistä se myös voi tulla on alkaneet liukkaat kelit mut yleisin syy taitaa olla harjotusmäärien nopea nosto.
        No itse olin jo leikkausjonossa mutta kyllä mun penikat lähti ERITTÄIN kovalla hieronnalla !!
        Nykyisin sellaista hierontaa varmaan pidetään jo terveydelle vaarallisena mut pääasia et se silloin autto....

• misu
        Jones kirjoitti:

Aikanaan kun itse juoksin jopa oikeen kilpaakin niin "penikat" tuli kyllä tutuksi!!
        Yks syy mistä se myös voi tulla on alkaneet liukkaat kelit mut yleisin syy taitaa olla harjotusmäärien nopea nosto.
        No itse olin jo leikkausjonossa mutta kyllä mun penikat lähti ERITTÄIN kovalla hieronnalla !!
        Nykyisin sellaista hierontaa varmaan pidetään jo terveydelle vaarallisena mut pääasia et se silloin autto....

tuossa hieronnassahan kalvo revitään eli sattuu todella paljon, mutta auttaa. voisit yrittää itse hieroa jalkaa, väliaineena voit käyttää öljyä tai rasvaa.(en suosittele kuitenkaan että yrittäisit itse repiä kalvon...)kokeile myös kylmä/lämpöhoitoa (geelit, kylmäpakkaukset)ja venyttelyä. voit myös kokeilla 3 päivän buranakuuria, 3 kertaa päivässä 400 mg. voi auttaa tulehdukseen.

• penikat lähti
        misu kirjoitti:

tuossa hieronnassahan kalvo revitään eli sattuu todella paljon, mutta auttaa. voisit yrittää itse hieroa jalkaa, väliaineena voit käyttää öljyä tai rasvaa.(en suosittele kuitenkaan että yrittäisit itse repiä kalvon...)kokeile myös kylmä/lämpöhoitoa (geelit, kylmäpakkaukset)ja venyttelyä. voit myös kokeilla 3 päivän buranakuuria, 3 kertaa päivässä 400 mg. voi auttaa tulehdukseen.

Itsellä kiusasi penikat samalla lailla. Sitten aloin hieroa niitä sääriluun vierestä pitkin vedoin nilkaan asti telkkaria katsellessa ja venytin pohkeita ja sääriä säännöllisesti. yksi hyvä keino on myös kylmä-kuuma-vaihtelu. Itse inhosin sitä kun en pidä kylmästä, mutta kyllä se auttoi. Esim saunaan ämpäri niin kylmää vettä kun hermo kestää. minuutti vedessä ja minuutti lämpimässä ja toistetaan useean kertaan. ensi alkuun pidä kylmässä niin kauan kuin siedät. jos ei ole saunaa niin toinen ämpäri lämmintä vettä ajaa saman asian. Se lämmin vesi on siis lämmintä noin 40 asteista, ei siis kuumaa. hanki niin iso ämpäri että vesi ulottuu lähes polveen. meillä on kaksi saavia. on nimittäin miehellä sama vaiva parhaillaan.

• leimu

löytyy kylmästä ja kuumasta vedestä peräkanaa esim, suihkussa ja varmaan niitä koipia tulee siinä hierottuakin mutta ENNENKAIKKEA sun pitää vaihtaa sun kengät sillä jos sulle tulee penikkatauti niin sillon sulla on varmasti tarkotukseen sopimattomat kengät.

Hoitona kipuun kuuma/kylmä vesi
      parannuksena tarkoituksenmukaiset kengät

jouluja

• O-Jay

Olet ilmeisesti vasta aloittanut juoksemisen. Olethan juossut rauhallisesti ja lyhyitä lenkkejä? Onko sinulla hyvät juoksukengät? Täydellisen sopivaa kenkää ei löydä kuin kokeilemalla, mutta asiansa osaavasta urheiluliikkeestä saat myyjän avustuksella valittua ainakin suurinpiirtein hyvät juoksukengät. Muista myös venyttely!

Alla olevasta linkistä löytyy juttua lihasepätasapainosta ja penikasta.
      http://groups.google.com/groups?q=penikkatauti kajantie&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&selm=93ak2m[email protected]&rnum=2

• paransivat

Itseäni vaivasivat penikat aina 25 ikävuoteen saakka. Ja olen siis harrastanut juoksua n.16 vuotiaasta saakka. Välillä täytyi pitää jopa. parin kuukauden taukoja, jotta kivun sai aisoihin. Syitä oli varmasti monia liian suurista harjoitusmääristä vääränlaisiin kenkiin ym. 25 vuotiaana kuitenkin hakeuduin urheilulääkärille, joka määräsi minut eteenpäin urheilufysioterapeutille, joka oli erikoistunut nimenomaan juoksijoiden jalkaongelmiin. Aikansa analysoituaan jalkojani,juoksutyyliäni ja askellustani hän teki minulle tukipohjalliset. Niitä piti sitten käyttää joka ikisellä lenkillä ja käytän niitä vieläkin. Penikka katosi n. kolmen kuukauden käytön jälkeen ja on nyt pysynyt jo kolme vuotta poissa.

• "maratoonari"

Juoksussa,kuten muussakin kestävyys liikunnassa lihaskunnon huoltamisella on suuri merkitys.Apu vaivaasi voi löytyä punttitreenistä.Kokeile esim.jalkakyykkyjä 3x10 sarjoina kevyillä painoilla,aluksi ehkä vain 20kg paino riittää.Pohjeliikkeet ovat myös erittäin tärkeitä,voit tehdä niitä ilman painojakin.Rappusille päkiöiden varaan seisomaan ja siitä sitten nostat itsesi varpaiden varaan .Käy kuitenkin ensin tutkituttamassa jalkasi olisiko niissä jotain pientä häikkää.

• Ikinä en oo juossu

Puuta koputtaen sanon, että kyllä se apu löytyy hieronnasta. Kävin jalkateraupeuttisessa tutkimuksessa ja kun siellä ei havaittu mitään poikkeavaa, päätin kokeilla hierontaa. Tuttavani, jolla on fysioterapeutin ja urheiluhierojan koulutus ja runsaasti kokemusta, otti minut käsittelyynsä. Ja katso, kahden tunnin mittaisen hierontakerran jälkeen vaiva näyttäisi kuuluvan menneisyyteen. Muistakaa, että urheiluhierojilla ja fysioterapeuteilla on aivan erilaiset metodit. Urheiluhierojilla ne ovat todella kivuliaat, mutta ne myös toimivat. Suosittelen lämpimästi lyhytkestoista tuskaa pitkäkestoisen poistamiseksi, mutta ensin tulehdus pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe