Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä jooga paras jooga?

hjälpa mig

Heips! Onko täällä ketään jooga-asiantuntijaa, joka osaisi sanoa sen mitä joogaa kannattaisi lähteä harrastusmielessä kokeilemaan?

Minulla on pitkään ollut niska-hartia-seutu jumissa, ja neurologini (koska poden vaivan takia myös paljon migreeniä) pyysi kokeilemaan joogaa. Joogan lajeja on kuitenkin niin paljon,että mistä tiedän mikä niistä olisi hyvä minulle?

Kiitoksia asiallisista vastauksista! :)

6

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen...

      >>Minulla on pitkään ollut niska-hartia-seutu jumissa, ja neurologini (koska poden vaivan takia myös paljon migreeniä) pyysi kokeilemaan joogaa. Joogan lajeja on kuitenkin niin paljon,että mistä tiedän mikä niistä olisi hyvä minulle?

      Sahaja joogassa mennään "optisen solmun", eri Agnya chakran yli, siksi se on paras. Muut joogat jäävät vain kehon, tai mielen tasolle hänksättämään.

      Tosin jos ainoa motiivi on parantua jostain vaivasta, tai löytää harrastus, niin en tiedä...

      Joogasta ylipäänsä ei ole mahdollista saada aivan asiallista (objektiivista) tietoa, koska ihminen on inhimillinen, ja oma kuppikunta(tai ne tietyt kaverit kuppikunnan sisäisen klikin sisällä) halutaan nähdä parhaana.

      • paa nokkaasi

        mihinkään joogaan ainakaan tuohon sahaja joogaan.
        Siinä nimittäin todennäköisesti käy siten että niskat ei ole jumissa mutta pääsi menee jumiin sisäpuolelta siten että tarvitset kohta TOSI lekuria.
        Muutoinkin sahaja jooga lakkaa olemasta sinä päivänä kun heidän armon mataminsa potkaisee tyhjään ja painuu helvetin pohjalokeroihin demoniensa kanssa.


    • "iloa"

      Oman kokemukseni kautta ehdotan hatha-joogaa koulutetun opettajan ohjauksessa. Harjoituksen avulla on mahdollista oppia hellittämään ja päästämään irti erilaisista jännityksistä, niin kehon kuin mielenkin alueella. Jos on migreeniin taipumusta niin harjoitus ei saa olla liian fyysinen, saattaa laukaista kohtauksen. Myös hengityksen oltava mahdollisimman luonnollinen, ehkä uloshengitys hieman pidempi, nimenomaan migreeniin taipuvaisella. Hatha-joogasta löytyy paljon niska-hartiaseutua hoitavia harjoituksia. Erityisesti hatha-raja-jooga on kokonaisvaltaista, hoitavaa ja eheyttävää.

    • Joogisti

      Hei!
      Olen itse harrastanut joogaa enemmän milloin vähemmän n. 35 v. Minulla oli aikoinaan hartiasärkyjä, koska tein toimistotyötä kiireessä. Olen päässyt niistä täysin, ja monet joogistiystäväni ovat kertoneet samaa. Uskomme, että nimenomaan ylösalaset asennot auttavat siihen. Hathajooga on rauhallista liikuntaa hitaan hengityksen tahdissa. Keskittyminen liikkeisiin on hyvin tärkeää. Siinä unohtuu maailman murheet ja sitä kautta mielikin rentoutuu. On vain valitettavasti niin, että tyyliä on niin monta kuin ohjaajaakin, eikä välttämättä ensimmäinen kohdallesi sattuva ohjaaja ole sopiva sinulle. Joten neuvoni on, että mene johonkin työväenopistojen joogaesittelyyn, joita on yleensä aina ennen ryhmien alkua, että saat jonkinlaisen käsityksen eri joogista, ja sen jälkeen, etsi itsellesi sopiva ohjaaja. Itselläni on ollut useampia ohjaajia, kaikki työväenopistoissa, ja vain muutaman ohjaus on minua tyydyttänyt. Joogapiireissä sanotaan, ettei joogaamaan opi lukemalla vaan joogaamalla, itse kuitenkin olen lukenut aika paljon kirjoja aiheesta, ja uskon jopa terveyteni johtuvan joogan tuomasta avusta sekä mielelle että keholle. Tässäpä sinulle eräs ohje. Terv. joogaaja

      • kansalaisopistolla on?

        Itse käyn alkeiskurssia, onkohan se hathajoogaa? Ihanaa on joka tapauksessa!


      • Joogisti81

        Hei!
        Hathayoga on hyvä, mutta helposti raskas. Aloittelija tasoiset tunnit ovat todella hyviä ja myöhemmin voi siirtyä jatkoryhmiin. Sivananda on reippaanpaa ja rentouttavaa. Astanga Vinyasa suunnilleen samanlaista. Liikkeet tehdään vähän eri tavalla. Astangassa ohjaaja/ opettaja vaikuttaa harjoitukseen eniten. Monen lajin kokeilu monipuolistaa elämää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe