uimisen hyöty?

yrittää laihtua

olen miettinyt,että onko siitä sitten hyötyä painonpudituksessa kun käyn 2 kertaa viikossa uimassa,uin kilsan n.40min. Hengastyn hieman. Pitäsiskö enemmän,nopeemmin vai miten?

13

4758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molskis ja loiskis

      Uimisen ja laihtumisen/laihtumattomuuden yhteys lienee ikuinen mysteeri... Omakohtaisesti olen todennut sen, minkä niin moni muukin: Uiminen ei tunnu laihduttavan! Parhaimmillani kävin 5 kertaa viikossa ja uin vaihtelevilla tekniikoilla ja nopeuksilla 3-4 km kerralla enkä laihtunut tippaakaan. Vaihdoin juoksuun ja näkyviä tuloksia tuli muutamassa viikossa paljon vhemmällä työmäärällä. Erikoista!

    • Uiskari

      Uinti on aika huono painonpudotuslaji koska vedessä on niin helppoa olla.
      Jos ui huonosti ja kiihkeästi ja kauan niin voipi paino pudotakin hetkellisesti , mutta kun ui usein ja yhä aerobisemmin ja paremmin niin paino ei putoakkaan, mutta kunto kyllä kehittyy huimasti.

      Silloin lihakset kasvaa kun samalla tulee broileri-efecti eli on tarve ja pakko syödä rasvatonta lihaa harkan jälkeen. Uinti on aina kova harjoitus. Rasva muuttuu kiinteiksi lihaksiksi.

      Itse laihduin uimalla 216km/50 päivää vain 3kg mutta kilpasisareni laihtui 7kg uimalla 160km samassa ajassa. Riippuu siitä siis kuinka kova on kunto ja kuinka paljon syö ja tekee harjoitusten välillä. Jokatapauksessa rasvaprosentti laskee joka on plussaa...

      • Molskis ja loiskis

        Enpä malta olla jatkamatta vielä aiheesta... Totesin edellä, että vaihdoin aikanaan uinnin juoksuharjoitteluun ja vaikka kropassa ei noin ulkoisesti ollut tapahtunut merkittäviä muutoksia hoikempaan tai lihaksikkaampaan suuntaan, niin aerobista kestävyyttä oli tullut enemmän kuin koskaan aiemmin esim. pyöräilyharjoittelun avulla. Niinpä lyhyehkön siirtymävaiheen jälkeen jaksoin melko kivuttomasti juosta viikossa parikin kahdenkympin lenkkiä lyhyemmät päälle. Eli suosittelen kaikille päälajiin katsomatta uinnin liittämistä osaksi harjoitusohjelmaa - alkaen tietysti tekniikkaharjoittelusta, jotta hyöty olisi maksimaalinen :)


      • ...
        Molskis ja loiskis kirjoitti:

        Enpä malta olla jatkamatta vielä aiheesta... Totesin edellä, että vaihdoin aikanaan uinnin juoksuharjoitteluun ja vaikka kropassa ei noin ulkoisesti ollut tapahtunut merkittäviä muutoksia hoikempaan tai lihaksikkaampaan suuntaan, niin aerobista kestävyyttä oli tullut enemmän kuin koskaan aiemmin esim. pyöräilyharjoittelun avulla. Niinpä lyhyehkön siirtymävaiheen jälkeen jaksoin melko kivuttomasti juosta viikossa parikin kahdenkympin lenkkiä lyhyemmät päälle. Eli suosittelen kaikille päälajiin katsomatta uinnin liittämistä osaksi harjoitusohjelmaa - alkaen tietysti tekniikkaharjoittelusta, jotta hyöty olisi maksimaalinen :)

        Olen noin 170cm pitkä ja 60kg ja jos uisin vaikka 2-3 kertaa viikossa jonkin verran niin en laihtuisi mutta lihakset kasvaisi? Eli tarkemmin lihakset kasvaisi käsistä ja jaloista eikö näin? Vatsan alueen lihakset tuskin kasvavat... Ite olen mun mielestä ihan normi painonen ja olen ajatellut kiinteyttää vähäsen mutta en ole löytänyt sopivaa lajia vielä joten voisiko uinti olla tähän hyvä laji?


      • molskis ja loiskis
        ... kirjoitti:

        Olen noin 170cm pitkä ja 60kg ja jos uisin vaikka 2-3 kertaa viikossa jonkin verran niin en laihtuisi mutta lihakset kasvaisi? Eli tarkemmin lihakset kasvaisi käsistä ja jaloista eikö näin? Vatsan alueen lihakset tuskin kasvavat... Ite olen mun mielestä ihan normi painonen ja olen ajatellut kiinteyttää vähäsen mutta en ole löytänyt sopivaa lajia vielä joten voisiko uinti olla tähän hyvä laji?

        Jos vain suinkin jaksat innostua, niin melkoisella varmuudella saat tuloksia nopeasti, kun yhdistät uintiin kuntosaliharjoittelua (yksinkertaiset liikkeet, nopeahko rytmi, pitkiä sarjoja pienillä painoilla - myös vatsa!) ja pari juoksulenkkiä viikossa, jolloin et itse asiassa juoksekaan kuin nopeita spurtteja ja palauttelet kävellen. Spurttailu ei ole ollenkaan puuduttavaa -päin vastoin, eikä lenkkiin tarvitse varata aikaakaan kuin puolisen tuntia.

        Sivuhuomautuksena vielä, että kannattaa muistaa huolehtia riittävästä magnesiumin saannista. Uidessa hikoilee melkoisesti ja ainakin itse huomasin alkavani kerryttää elimistöön nestettä, kun oli mg-vaje.


      • ...
        molskis ja loiskis kirjoitti:

        Jos vain suinkin jaksat innostua, niin melkoisella varmuudella saat tuloksia nopeasti, kun yhdistät uintiin kuntosaliharjoittelua (yksinkertaiset liikkeet, nopeahko rytmi, pitkiä sarjoja pienillä painoilla - myös vatsa!) ja pari juoksulenkkiä viikossa, jolloin et itse asiassa juoksekaan kuin nopeita spurtteja ja palauttelet kävellen. Spurttailu ei ole ollenkaan puuduttavaa -päin vastoin, eikä lenkkiin tarvitse varata aikaakaan kuin puolisen tuntia.

        Sivuhuomautuksena vielä, että kannattaa muistaa huolehtia riittävästä magnesiumin saannista. Uidessa hikoilee melkoisesti ja ainakin itse huomasin alkavani kerryttää elimistöön nestettä, kun oli mg-vaje.

        maksaa sit toi kausilippu? Ja kuinka kauan se sit riittää? Siis onko se kuukauden voimassa vai vuoden vai kuinka pitkään? Yritin kattoa hintoja hämeenlinnasta mut sivun hinta tiedostoa en pysty aukasemaan...


      • molskis ja loiskis
        ... kirjoitti:

        maksaa sit toi kausilippu? Ja kuinka kauan se sit riittää? Siis onko se kuukauden voimassa vai vuoden vai kuinka pitkään? Yritin kattoa hintoja hämeenlinnasta mut sivun hinta tiedostoa en pysty aukasemaan...

        No kappas, HML:stahan minäkin :) Tietääkseni ei ole kausilippuja, mutta lippuvihkoja on erilaisia. Hinnoista en taaskaan tiedä, kun en aikoihin ole hallilla käynyt, mutta esim. aamu-uinti on edullisempaa ja silloin kuntosalillakin on kivasti tilaa. Sitä paitsi, aamulla käy mukavaa sakkia ja porukka tulee pian tutuksi. :)


      • päin
        ... kirjoitti:

        maksaa sit toi kausilippu? Ja kuinka kauan se sit riittää? Siis onko se kuukauden voimassa vai vuoden vai kuinka pitkään? Yritin kattoa hintoja hämeenlinnasta mut sivun hinta tiedostoa en pysty aukasemaan...

        Asun Vantaalla, ja täällä aikuisten 10-sarjan lippu maksaa 40€ ja 25-sarjan 95€.


    • Tai_ga

      Ah, nää on useimmin näitä meidän naisten ongelmia... painonpudotukset siis;)

      Painonpudotuksessa on mielestäni erittäin tärkeää ja oleellista liikunnan lisäksi käydä lävitse ruokailu-tottumuksia. Vaikka saisit painon putoamaan vaikeampi vaihe on saada se pysymään kauemminkin kuin muutamia kuukausia. Omakohtaista kokemusta on!

      Jos pudotettavaa painoa on runsaasti esim. 10kg, voisi ehkä ravintsemusterapeutilla käynti olla paikallaan.

      Uinti on ainakin minulle monipuolinen liikuntamuoto ja auttanut varmasti kiinteytymisessä sekä myös jonkin verran lihasmassaa tuonut kroppaan.

      Olen uinnilla ja kävelyllä, sekä erittäin tiukalla ruokavaliolla pudottanut muutama vuosi sitten lähes 15kg 4-5kk:ssa.

      Joskus tuolloin löysin uinnin uudelleen. Uinti kuuluu yhä elämääni, koska rakastan sitä. Se ei ehkä ole paras laji jos painonpudotus on pelkkä motivaatio. Eli tärkeää olisi löytää laji, joka sinua kiinnostaa. Jos taas pidät uinnista on se mainio osa kunto/painonpudostus-ohjelmaasi. Suosittelisin itse kuntosalia, ohjattuja ryhmäliikuntoja myös kokeiltavaksi sen rinnalle.
      Ja jotta liikunta tuntuisi hyvälle, venyttelyyn kannattaa myös satsata.

      Aloita asteittain urheilun lisääminen ja kun kunto nousee huomaat, että kolme-neljä kertaa viikossa tapahtuva treeni ruokavalion muutosten kanssa tulee tuottamaan tuloksia! :) Hyvä vinkki on myös se, että pidentää treeniä lajissa kuin lajissa vaikka kymmenen minuuttia joka kerta, tai kerran kahdessa viikossa tai mikä itselleen sopii.

      Tsemppiä projektiin!

    • Liikalihava.... =(

      Moikka!Olen 166-170cm pitkä ja 13 vuotias,painan n.75 kg olen mielestäni liikalihava,miten voin laihduttaa?

      Ps.Vastatkaa pian!

      • nivel

        Hei ..kun olet noin pitkä et ole liikalihava..etkä edes lihava. Laihdut pitkällä tähtäyksella kun jätät namit ja kaikki imelät pois. Ajattele että ne karkit ovat vain jotenkin poistuneet muualle elämästäni ja kaupassa kierrät karkkitiskit kaukaa.
        Sitten lähdet ulos pienelle kävelylle joka ilta. Huomaat että vaatekertasi on jonkin ajan kuluttua jotenkin löysä.
        Kannattaa katsoa telkusta tosi lihavien laihdutusohjelmia..ei saa antaa kropan mennä sellaiseen kuntoon..tsemppiä


      • 5ih7gf
        nivel kirjoitti:

        Hei ..kun olet noin pitkä et ole liikalihava..etkä edes lihava. Laihdut pitkällä tähtäyksella kun jätät namit ja kaikki imelät pois. Ajattele että ne karkit ovat vain jotenkin poistuneet muualle elämästäni ja kaupassa kierrät karkkitiskit kaukaa.
        Sitten lähdet ulos pienelle kävelylle joka ilta. Huomaat että vaatekertasi on jonkin ajan kuluttua jotenkin löysä.
        Kannattaa katsoa telkusta tosi lihavien laihdutusohjelmia..ei saa antaa kropan mennä sellaiseen kuntoon..tsemppiä

        Ai ei oo lihava 75kg 170cm?? millähän mittapuulla näin on? Itse oon 185 ja painan 80kg, josta todellakin on vara ottaa pois.


      • samahoi
        5ih7gf kirjoitti:

        Ai ei oo lihava 75kg 170cm?? millähän mittapuulla näin on? Itse oon 185 ja painan 80kg, josta todellakin on vara ottaa pois.

        Sillä mittapuulla että henkilö on vasta 13 vuotias ja keho on vielä kehittymäton eli kulutus on toista luokkaa kuin aikuisella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe