Pari isoa kysymystä

TAAS, pikkupullero

Tonnikalasta kyselin jo aiemmin, miten lasketaan öljyssä olleen tonnikalan energiasisältö yms. sen jälkeen, kun se on valutettu. Nyt sitten yritin sitä.

Purkki tonnikalaa, jossa kyljessä lukee 200g/150g eli ilmeisesti purkin sisältö 200g, josta tonnikalaa 150g? Energiasisällöksi ilmoitetaan 210kcal/100g joka tarkoittaisi koko purkin sisällöltä 420g. Tuoteselosteessa mainitaan tonnikalan ja auringonkukkaöljyn lisäksi vain suola, sitä tuskin kamalan montaa grammaa on. Voisiko olettaa, että öljyä on 50g? Mites kun 50g auringonkukkaöljyä tarkoittaa 442kcal?

Olen hukassa.

Vai olisiko mahdollista, että tuo energiasisältö tarkoittaa valutettua tonnikalaa?

12

5821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullapaska

      ...ei tartte tollasia värkätä, ku ostat tonnikalaa VEDESSÄ:) tosi hyvää sekin, eikä oo rasvaa;) suosittelen!!! :)) ja makuun tottuu tosi nopeesti..

      • pikkupullero

        Mutta kun minulla on ongelmana se, että saan liian vähän rasvaa. Tonnikalasta sitä tulisi helposti, eikä tarvitsisi leivälle sentin kerrosta laittaa...


    • onpas vaikeaa

      No tuota selostus tässä:

      Se energiasisältö tarkoittaa koko tuotteen energiasisältöä 100 g kohti. Eli jos valutat siitä ylimääräisen öljyn pois, niin luulen, että 1/3 tai 1/2 öljystä jää vielä purkkiin eli sinne jäisi eka tapauksessa 15 g. Eli energiasisällön voi laskea seuraavasti: 1,85*210 = 388,5 kcal. Eli voi pyöristää saman tien 390 kcal:iin.

      Muutoin yleistietona: Öljy sisältää 9 kcal/1 g.

      Sinuna ostaisin kylmäpuristettua auringonkukkaöljyä ja lisäisin sitä esim. salaatinkastikkeen muodossa ruokaan ja ostaisin tonnikalan paloina vedessä. Siinä on ravintoarvot enemmän kohdallaan, koska luulen, että tonnikalapurkeissa oleva öljy ei ole hyvän laatuista eli se saattaa olla vain sitä kirkkainta "kuumennettua" öljyä, josta ovat tuhoutuneet suurin osa E- ja A-vitamiineista... Kylmäpuristetussa auringonkukkaöljyssä ne ovat tallella ja vielä jos säilytät purkkia pimeässä ja viileässä. En kylläkään tiedä miten omega 3:sten laita on noiden eri tavoin käsiteltyjen öljyjen välillä.

      • pikkupullero

        Kiitos paljon vaivannäöstäsi.

        Laskukaava ei kuitenkaan vieläkään mene päähäni. Ei tarvitse enää enempää takoa, olet osasi tehnyt, kiitos =) En edes ymmärrä mistä tuon 1,85 sait. Jos laskisit jäljelle jäänyttä öljyä, sehän olisi 0,15 ja jos laskisit tonnikala öljy, sehän olisi 1,5 0,15 eli 1,65. Ehkä olen vain tyhmä.

        Mutta jos purkkiin jää öljyä 15g, siitä lähtee 35g eli 315kcal. Ei se vaan täsmää. Jos purkin kcal-arvo on keskiarvo sisällöstä, ja sisällöstä poistetaan sitä runsaampikalorista osaa, ei sitä minun matikallani voida laskea koko purkin sisällön keskiarvosta. Poistetun osan kcal/g ei ole sama kuin koko purkin sisällön.

        Mutta samapa tuo, yritän kehittää jotain... Mietin sitäkin, olisiko joku nokkela ilmoittanut purkin kupeessa kcal-tiedot valmiiksi valutetusta tonnikalasta arvioiden, mutta sekään ei kuulosta todennäköiseltä.


      • ählämsählää
        pikkupullero kirjoitti:

        Kiitos paljon vaivannäöstäsi.

        Laskukaava ei kuitenkaan vieläkään mene päähäni. Ei tarvitse enää enempää takoa, olet osasi tehnyt, kiitos =) En edes ymmärrä mistä tuon 1,85 sait. Jos laskisit jäljelle jäänyttä öljyä, sehän olisi 0,15 ja jos laskisit tonnikala öljy, sehän olisi 1,5 0,15 eli 1,65. Ehkä olen vain tyhmä.

        Mutta jos purkkiin jää öljyä 15g, siitä lähtee 35g eli 315kcal. Ei se vaan täsmää. Jos purkin kcal-arvo on keskiarvo sisällöstä, ja sisällöstä poistetaan sitä runsaampikalorista osaa, ei sitä minun matikallani voida laskea koko purkin sisällön keskiarvosta. Poistetun osan kcal/g ei ole sama kuin koko purkin sisällön.

        Mutta samapa tuo, yritän kehittää jotain... Mietin sitäkin, olisiko joku nokkela ilmoittanut purkin kupeessa kcal-tiedot valmiiksi valutetusta tonnikalasta arvioiden, mutta sekään ei kuulosta todennäköiseltä.

        kattoisit mitä on kaloreita kun on tonnikalaa vedessä? Siinä on sen kalan kalorit. Sitten katsoisit mitä on kaloreita kun on tonnikala öljyssä, ja laskisit niiden erotuksen. Se on sen rasvan kalorimäärä.
        Sitten valutat mittalasiin siitä tonnikalasta öljyssä sen äljyn ja katsot kuinka suuri osa siitä äljystä tuli pois, siis jos sitä oli 50 g, ja saat valutettua 30 pois, niin kaksi viidesoaa sen äljyn kaloreista on mukana siinä sun ruoassa.

        Miten, jos syöt sitä öljytonnikalaa jotta saisit rasvaa, niin miksi sitten valutat sitä rasvaa pois?


      • Tonnikala öljyssä
        pikkupullero kirjoitti:

        Kiitos paljon vaivannäöstäsi.

        Laskukaava ei kuitenkaan vieläkään mene päähäni. Ei tarvitse enää enempää takoa, olet osasi tehnyt, kiitos =) En edes ymmärrä mistä tuon 1,85 sait. Jos laskisit jäljelle jäänyttä öljyä, sehän olisi 0,15 ja jos laskisit tonnikala öljy, sehän olisi 1,5 0,15 eli 1,65. Ehkä olen vain tyhmä.

        Mutta jos purkkiin jää öljyä 15g, siitä lähtee 35g eli 315kcal. Ei se vaan täsmää. Jos purkin kcal-arvo on keskiarvo sisällöstä, ja sisällöstä poistetaan sitä runsaampikalorista osaa, ei sitä minun matikallani voida laskea koko purkin sisällön keskiarvosta. Poistetun osan kcal/g ei ole sama kuin koko purkin sisällön.

        Mutta samapa tuo, yritän kehittää jotain... Mietin sitäkin, olisiko joku nokkela ilmoittanut purkin kupeessa kcal-tiedot valmiiksi valutetusta tonnikalasta arvioiden, mutta sekään ei kuulosta todennäköiseltä.

        ABBA: Sisältö 200g.

        Valutettuna: paino 150g; energiaa 180kilokaloria; rasvaa 9g; proteiinia 25g.


      • pikkupullero
        Tonnikala öljyssä kirjoitti:

        ABBA: Sisältö 200g.

        Valutettuna: paino 150g; energiaa 180kilokaloria; rasvaa 9g; proteiinia 25g.

        Abbaa siis, kiitos vinkistä!


      • pikkupullero
        ählämsählää kirjoitti:

        kattoisit mitä on kaloreita kun on tonnikalaa vedessä? Siinä on sen kalan kalorit. Sitten katsoisit mitä on kaloreita kun on tonnikala öljyssä, ja laskisit niiden erotuksen. Se on sen rasvan kalorimäärä.
        Sitten valutat mittalasiin siitä tonnikalasta öljyssä sen äljyn ja katsot kuinka suuri osa siitä äljystä tuli pois, siis jos sitä oli 50 g, ja saat valutettua 30 pois, niin kaksi viidesoaa sen äljyn kaloreista on mukana siinä sun ruoassa.

        Miten, jos syöt sitä öljytonnikalaa jotta saisit rasvaa, niin miksi sitten valutat sitä rasvaa pois?

        Koska 50g öljyä salaatissa on aika tuhti loraus jo maun puolesta =) Tai edes 25g, kun puolet purkista yleensä yhteen salaattiin menee.

        Mutta laskuideasi oli hyvä, kiitos!


      • Korjaaja...
        pikkupullero kirjoitti:

        Kiitos paljon vaivannäöstäsi.

        Laskukaava ei kuitenkaan vieläkään mene päähäni. Ei tarvitse enää enempää takoa, olet osasi tehnyt, kiitos =) En edes ymmärrä mistä tuon 1,85 sait. Jos laskisit jäljelle jäänyttä öljyä, sehän olisi 0,15 ja jos laskisit tonnikala öljy, sehän olisi 1,5 0,15 eli 1,65. Ehkä olen vain tyhmä.

        Mutta jos purkkiin jää öljyä 15g, siitä lähtee 35g eli 315kcal. Ei se vaan täsmää. Jos purkin kcal-arvo on keskiarvo sisällöstä, ja sisällöstä poistetaan sitä runsaampikalorista osaa, ei sitä minun matikallani voida laskea koko purkin sisällön keskiarvosta. Poistetun osan kcal/g ei ole sama kuin koko purkin sisällön.

        Mutta samapa tuo, yritän kehittää jotain... Mietin sitäkin, olisiko joku nokkela ilmoittanut purkin kupeessa kcal-tiedot valmiiksi valutetusta tonnikalasta arvioiden, mutta sekään ei kuulosta todennäköiseltä.

        ...purkkiin jäisi eka tapauksessa 15 g. Eli energiasisällön voi laskea seuraavasti (200 g - esim. n.30 g joka menee viemäriin): 1,7*210 kcal = pyöristettynä 360 kcal.

        Eli olit ihan oikeassa tuossa, että 1,85 ei täsmännyt. Olin laskenut viemäriin meneväksi määräksi tuossa sen 1/3:n. Eli itse en osaa laskea:)

        Mutta toivottavasti nyt ymmärsit.

        Toisaalta todellisuudessa 30 g öljyä sisältää 30 g * 9 kcal = 270 kcal. Yleensä elintarvikkeissa ilmoitetaan koko massan keskimääräinen kcal-määrä eli rasvan ja tonnarin keskiarvo. Eli voi sen laskea niinkin että vähentää koko purkin energiamäärästä tuon todellisen rasvan energiasisällön, se saattaa antaa oikeamman kuvan.

        En silti ymmärrä, miksi pitää laskea jotain noin tarkkaan. Itse en ainakaan jaksa, se on yleensä arvio ja hieman yläkanttiin, jotta ei tule syötyä vahingossa liikaa.


    • Micci_67

      Asia jäi aikanaan vaimaamaan, ja nyt kun Pirkan sivuille eksyin niin muistin asiaa kysyä. Vastaus tässä:
      "Pirkka tonnikalaa öljyssä -tuotteen ravintosisältö on laskettu valutettua tuotetta kohti. Tonnikalan joukkoon jää kuitenkin öljyä, joka näkyy tuotteen rasvamäärässä. Valutettua rasvaa ei ole huomioitu ravintoainelaskelmassa. Siksi ravintosisällön tiedot eivät ole suoraan verrannolliset koko säilykeen sisältöä kohden. Myös säilykkeen energiamäärä on ilmoitettu valutettua tuotetta kohden. Se ei siis sisällä koko säilykepurkin öljyn ravintosisällön osuutta, vaan pelkästään sen, mikä valutuksen jälkeen jää kiinni tonnikalan lihaan."

      Niin, en sitten merkannut ylös kun päivällä tonnikalaa käytin joten menee ulkomuistista.
      Tölkki 185g josta tonnikalaa 140g. Valutetun tuotteen paino pitäisi olla n.155g, koska rasvaprosentti on 10. Eli ylimääräisen öljyn määräksi tulisi n.30g.
      MUTTA...
      Siitä tölkistä sai helposti valutettua 40g öljyä, en edes puristellut tai valuttanut loputtomiin, vain siihen asti kun öljyä alkoi tulemaan pisaroina (alle 20sec). Valutuksen pitää olla siis nopea, jotta ilmoitettu kalorimäärä pitää paikkansa. Muuten rasvamäärä laskee 10>5g/100g (arvio) ja se pitäisi sitten ottaa huomioon laskuissa.

      Jos otetaan nuo painot 155g tuotetta ja 30g öljyä, niin kaloreita tulee n.295 ja 270kcal, eli koko tölkin energiamäärä on tuplat siihen mitä voisi luulla.
      Mulla oli Euroshopperin tonnaria, mutta noi kalorit on Rainbow tonnarin mukaan (Euroshopperin tietoja en löytänyt).

      Jos muistan, niin testaan huomenna uudelleen.
      Niin, ja kyseessä oli jääkaappikylmä tuote, huoneenlämpöinen öljyhän valuu helpommin.

    • Anonyymi

      Juuri tuon öljyn energiasisällön vuoksi ne kalorit on pakosta valutetusta tuotteesta laskettu..👍

    • Anonyymi

      Ja nykytietämyksen mukaan sitä auringonkukkaöljyä ei kannata runsaasti muutenkaan nauttia kun omegasuhde 6/3 on epäedullinen. Ei tule sen tarkempia tutkimusviitteitä, lukekaa ketokeskusteluja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe