Olen 18-vuotias tyttö vailla töitä, ja olen todella avuton näissä asioissa.. Ei ole kokemusta aikaisemmista työpaikoista, mutta nyt jäin ilman opiskelupaikkaa (takana vuosi ammattikoulussa jossa en viihtynyt joten lopetin, välivuosi) ja tarkoitus olisi hakea töitä, mutta en edes tiedä miten hakea töitä! Jos menen työvoimatoimistoon, minne menen, mitä sanon, miten homma käytännössä toimii? Olen tosi epävarma, ujo jne., ja olisi tuplasti helpompaa hankkia töitä jos saisi vähän tietoa siitä miten se tehdään.
Aijon hakea ilmeisesti syksyn yhteishaussa, joten voinko saada puoleksi vuodeksi töitä, jos pääsen tammikuussa opiskelemaan? Ja lopettaa sitten tuosta noin vaan kun koulu silloin tammikuussa alkaa?
Kertokaa muut nuoret, miten te olette hankkineet töitä, miten saitte työn, minkä työn, minkälaista on ollut, minkälaista palkkaa saatte, jne. Kaikkea mahdollista tietoa kaipaan!
18-vuotiaalle töitä !!! Miten??
6
5154
Vastaukset
- 211221
Kyllä ne työvoimatoimistossa osaavat auttaa.
Voit myös soittaa firmojen työnantajille suoraan ja kysyä avoimia työpaikkoja. - mol.fi
Neuvovat työvoimatoimistossa kyllä senkin, mihin siellä joudut menemään. Sano vaikka ensin, että haluat ilmoittautua työnhakijaksi. Käy etukäteen lueskelemassa www.mol.fi -sivua, niin tiedät vähän mitä on odotettavissa.
Joku harjoittelupaikka voi järjestyä työkkärinkin kautta, mutta töitä voi hakea ihan käymällä tai soittelemalla kiinnostaviin paikkoihin tai täyttämällä netissä hakemuksia yritysten sivuilla. Voit ilmoittautua esim. jonkun henkilöstövuokrausfirman hakijaksi. Paikkoja joihin voi päästä ilman koulutusta ovat mm. posti, hampurilaisravintolat, kaupat, nuo vuokrafirmat jne., mutta kaikenlaista työtä voi aina kysellä! - Tolla kokemuksella
Tuolla kokemuksella lupaan että et tule saamaan MITÄÄN töitä. Eikä ujous ja epävarmuus edistä tilannetta. Olen pahoillani =(
- Työkkäristäkö muka apua
Paskanmarjat sanon minä!
Siellä ei tehdä muuta kuin syyllistetään työtöntä omasta tilanteestaan ja kiusataan hieman lisää,jotta vaan saatais huono mieli aikaiseksi...
Silti aina voi koittaa..
- Paula K.
Syksyllä voi olla melkoisen hankala saada minkäänlaista työtä. Kesällähän on aina mansikanpoimintaa (nälkäpalkalla) ja ruohonleikkuuta ja sellaista. Kaupan kassaksikin on ihan mahdoton päästä, siivoojista en tiedä (liian allerginen, olisi tod.näk. jo ekana päivänä reissu sairaalaan). Luultavasti siivoushommaankin vaaditaan nykyään jotain työkokemusta. Tuossa iässä jos ei ole vielä (kesä)töitä tehnyt, useimmat työnantajat toteavat että laiskahan sen täytyy olla.
Olen nyt 23-vuotias ja useimpina kesinä tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti (vanhemmat pakottivat töihin). Kaikki työt paitsi tämän viimeisimmän sain vanhempien suhteilla (toissa vuonna hain itse useampaankin IT-firmaan mutta eivät edes vastanneet). Yhden niistä sain pidettyä useampanakin vuonna peräkkäin kun olin sen ensimmäisen tilaisuuden saanut todistaa, että pystyn hoitamaan homman (lopetin sitten, kun kävi liian stressaavaksi).
Jos olet ahkera ja oikeasti kiinnostunut tekemään töitä, vilkaise http://www.mypress.fi/
Laiskureita tai perässäraahattavia ei suvaita, mutta ujous tai epävarmuus ei ole mikään este työpaikan saamiselle. Jos työ MyPress:ssä kiinnostaa, löydät sähköpostiosoitteeni Nuorten Työ ja Tulevaisuus Yhdistyksen (linkki sinisessä vaakapalkissa) keskustelualueelta - olen paikallinen webmasteri (mutta huolehdin toistaiseksi myös hakijoiden käsittelystä). Kuukausipalkkaa ei ole tarjolla, tulospalkkaus vain, mutta työtodistuksen saa joka tapauksessa. Ja lopettaa saa milloin vain (mieluiten kuitenkin parin päivän varoitusajalla).
Ai miksikö yritän auttaa? Olen itsekin epävarma ja pelkään kuollakseni vieraiden ihmisten kohtaamista Internetin ulkopuolella ("Siis pitäisi soittaa firmoihin?! ... EI!!!"). ;) Olen myös itse jatkuvasti ollut "ilman työkokemusta ei saa työtä" -loukussa. - kata86
Laitappas kuule Staffpointille hakemus, jonka voit täyttää netissä osoitteessa www.staffpoit.fi
Itse aloitin välivuoden yllättäessä sieltä.Grillit, teeollisuusyritykset, yms. ovat usein hyviä aloittajan työpaikkoja, sillä niissä ei useinkaan vaadita alan koulutusta.Eräänkin kesätyöpaikan sain kävelemällä paikalliselle grillille ja kysymällä paikan omistajaa, ja tämän paikalle saavuttua, esittelin itseni ja kysyin, että olisiko heillä tarvetta työntekijälle, paikka irtosi heti:)
Rohkeutta peliin ja reipasta mieltä!Kaikki tuntuu aluksi kaaosmaiselta, mutta kyllä ne hommat ajan kanssa oppii, kun ottaa positiivisen asenteen.Tsemppiä!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879