Harrastan juoksemista ja siksi rasvaprosenttini on melko alhainen. Liekö tässä syy siihen, että en kellu ollenkaan. Lihavat mummelit pomppivat iloisesti aalloilla.
Erityisesti rintauinti ja koirauinti on minulle raskasta, koska joudun tekemään paljon työtä pitääkseni itseni pinnalla sen verran, että saan happea. Jalat menevät syvällä ja vauhti on onnettoman hidasta. Suuhun menee vettä. Jaksan uida joitakin satoja metrejä. Selkäuinti sen sijaan sujuu kuin tanssi ja tunnen kuinka saan asettua rennosti veden kannateltavaksi. Tuntuu, että selkäuintia jaksaisin loputtomasti.
Onko tekniikassani vikaa vai auttaisiko lihottaminen?
Miksi "oikein päin" uiminen ei onnistu?
Minä en kellu!
37
7578
Vastaukset
- Smoukka
joka ei usko laittakoon lihakimpaleen ja läskiköntin veteen. liha menee pohjaan, läski kelluu. Lihavat ei tätä tietenkään halua uskoa.... Itsellä oli vaiketa uida kun olin laihassa kunnossa, nyt muutama kilo lihavempana pystyy kellumaan selällään. Erityisesti mahallaan uiminen oli vaikeeta ennen, nyt menee aika kevyesti. Kyllä se rasva sen tekee.
- os..
Jos sinulla on rohkeutta, kokeile miten syvälle uppoat, kun seisot pystyssä vedessä liikkumatta.
Minä uppoan niin, että veden pinta on otsan kohdalla. Useimmat ihmiset näyttävät kelluvan helposti pystyasennossa pieniä liikkeitä tekemällä.
Olisi vaan mielenkiintoista tietää, onko se tosi, että uppoat pohjaan saakka. Ei sen kokeileminen henkeä vie.- Eiphelps
Kuulun samaan huonosti keluvien sarjaan alkuperäisen kirjoittajan kanssa, mistä varmaan olen sinunkin kanssa joskus vaihdellut mielipiteitä tällä saitilla :) Viime aikoina olen kokeillut myös tuota pystyssä kellumista ja mielstäni päälakeni painuu veden pinnan alapuolelle. Sanoisin että päälakeni on noin 10 cm veden pinnan alapuolella? Syyksi olen itse päätellyt tiukat lihakset, vähän kelluvaa rasvaa, pienet keuhkot, painavat luut.....
Joskus uimahallissa näkee kun kaksi pyöreätä mummoa ui vierekkäin päät korkealla koko aika seurustellen :) Tuntuu että he eivät tee oikeastaa nmitään, vaan kelluvat vain kuin korkit pinnalla. Itse saan kekittyä täysillä uimiseen, jotta pysyisin pinnalla saman mummojen uiman matkan...:) - os..
Eiphelps kirjoitti:
Kuulun samaan huonosti keluvien sarjaan alkuperäisen kirjoittajan kanssa, mistä varmaan olen sinunkin kanssa joskus vaihdellut mielipiteitä tällä saitilla :) Viime aikoina olen kokeillut myös tuota pystyssä kellumista ja mielstäni päälakeni painuu veden pinnan alapuolelle. Sanoisin että päälakeni on noin 10 cm veden pinnan alapuolella? Syyksi olen itse päätellyt tiukat lihakset, vähän kelluvaa rasvaa, pienet keuhkot, painavat luut.....
Joskus uimahallissa näkee kun kaksi pyöreätä mummoa ui vierekkäin päät korkealla koko aika seurustellen :) Tuntuu että he eivät tee oikeastaa nmitään, vaan kelluvat vain kuin korkit pinnalla. Itse saan kekittyä täysillä uimiseen, jotta pysyisin pinnalla saman mummojen uiman matkan...:)>>mielstäni päälakeni painuu veden pinnan alapuolelle.
Tämä ei tunnu luotettavalta tiedolta. Etkö käytä uimalaseja, että näkisit veden alla? Ilman uimalaseja tuskin näet veden pintaa, etkä pysy paikoillasi tarpeeksi kauan. Ihminen tekee ylös-alas liikettä vedessä ellei ole aivan hiljaa paikoillaan.
Jos päälaki painuu veden pinnan alle, silloin se liike jatkuu kyllä pohjaan saakka. Veden paino muutu paljon alaspäin mennessä.
Etkö kellu edes selälläsi tai vatsallasi vedessä maaten? - EiPhelps
os.. kirjoitti:
>>mielstäni päälakeni painuu veden pinnan alapuolelle.
Tämä ei tunnu luotettavalta tiedolta. Etkö käytä uimalaseja, että näkisit veden alla? Ilman uimalaseja tuskin näet veden pintaa, etkä pysy paikoillasi tarpeeksi kauan. Ihminen tekee ylös-alas liikettä vedessä ellei ole aivan hiljaa paikoillaan.
Jos päälaki painuu veden pinnan alle, silloin se liike jatkuu kyllä pohjaan saakka. Veden paino muutu paljon alaspäin mennessä.
Etkö kellu edes selälläsi tai vatsallasi vedessä maaten?Käytän uimalaseja, mutta silti en osaa sanoa tarkaa tasoa, millä korkeudella kellun. Välillä tuntuu että keukot täynnä päälaki jopa nousisi veden pinnan tasolle. Mutta välillä taas kun keuhkoissa on vähemmän ilmaa, niin jalat tuntuvat pysyvän 2 m syvän altaan pohjassa (itse olen noin 170 cm pänä) Teen kai minäkin sitä ylös-alas liikettä ja tuntuu hyvin vaikealta löytää se taso mihin jäisi paikalleen.
Vatsallani kellun mielestäni hieman vedenpinnan alapuolella. Jalat tuntuvat painovan pohjaan ja pääkin on hieman pinnan alla. Selällään kelluminen ei onnistu - nenän sieraimet ylöspäin tuntuu haukkaavan vettä helposti. - os..
EiPhelps kirjoitti:
Käytän uimalaseja, mutta silti en osaa sanoa tarkaa tasoa, millä korkeudella kellun. Välillä tuntuu että keukot täynnä päälaki jopa nousisi veden pinnan tasolle. Mutta välillä taas kun keuhkoissa on vähemmän ilmaa, niin jalat tuntuvat pysyvän 2 m syvän altaan pohjassa (itse olen noin 170 cm pänä) Teen kai minäkin sitä ylös-alas liikettä ja tuntuu hyvin vaikealta löytää se taso mihin jäisi paikalleen.
Vatsallani kellun mielestäni hieman vedenpinnan alapuolella. Jalat tuntuvat painovan pohjaan ja pääkin on hieman pinnan alla. Selällään kelluminen ei onnistu - nenän sieraimet ylöspäin tuntuu haukkaavan vettä helposti.Saattaahan olla, että todella kellut vain hiukan vedenpinnan yläpuolella. Minä kyllä kokeilisin tuota snorkelin ja uimalasin kanssa. Siinä saa rauhallisesti olla aloillaan ja katsoa mitä tapahtuu. Ilman hengitysputkea on vaikeaa, kun ilma loppuu, etenkin jos keuhkot on pienet.
Minua on kiinnostanut tämä asia jo kauan ja olen katsellut paljon ihmisiä vedessä. Lapset näyttävät oppivan hyvin helposti kellumaan, mutta aikuiset eivät sitä tee usein. Kaikki luulee, että pitää uida koko ajan. Luulen kyllä, että useimmat ihmiset kelluvat vedessä ja uppoavat ovat hyvin harvinaisia. - EiPhelps
os.. kirjoitti:
Saattaahan olla, että todella kellut vain hiukan vedenpinnan yläpuolella. Minä kyllä kokeilisin tuota snorkelin ja uimalasin kanssa. Siinä saa rauhallisesti olla aloillaan ja katsoa mitä tapahtuu. Ilman hengitysputkea on vaikeaa, kun ilma loppuu, etenkin jos keuhkot on pienet.
Minua on kiinnostanut tämä asia jo kauan ja olen katsellut paljon ihmisiä vedessä. Lapset näyttävät oppivan hyvin helposti kellumaan, mutta aikuiset eivät sitä tee usein. Kaikki luulee, että pitää uida koko ajan. Luulen kyllä, että useimmat ihmiset kelluvat vedessä ja uppoavat ovat hyvin harvinaisia...keli on ollut hankintalistalla mutta ei ole kaupassa sattunut kohdalle. Sen verran minuakin on oma kellumattomuuteni alkanut kiinnostamaan, että sellaisen seuraavalla kauppakäynnillä hankin :) Pystyn kyllä pidättään hengitystä pienistä keukoista huolimatta lepotilassa reilun minuutin, mutta snorkkelilla kellumisen testaus olisi tietysti helpompaa..
- os..
EiPhelps kirjoitti:
..keli on ollut hankintalistalla mutta ei ole kaupassa sattunut kohdalle. Sen verran minuakin on oma kellumattomuuteni alkanut kiinnostamaan, että sellaisen seuraavalla kauppakäynnillä hankin :) Pystyn kyllä pidättään hengitystä pienistä keukoista huolimatta lepotilassa reilun minuutin, mutta snorkkelilla kellumisen testaus olisi tietysti helpompaa..
lifeguard72 oli kirjoittanut tähän 14 viestiä. Nyt on vai 2 jäljellä. Hän poistaa omia viestejään ja siinä menee muidenkin viestejä, jos on hänelle vastannut.
Kun olin tänään altaalla, kokeilin tuota kellumista.
Minulla jää vedenpinta otsan kohdalle. Uimalaseilla näin veden pinnan alapuolelta, mutta en uponnut syvempään.
Sen kokeileminen vei aikaa vain 10 sekuntia. Yleensä jokainen pystyy pidättämään henkeään minuutin. Siinä ajassa näkee hyvin, minne kohtaan asettuu.
Jotain vedenpelkoa siinä lienee, jos ei pysty olemaan veden alla liikkumattomana kymmentä sekuntia. - EiPhelps
os.. kirjoitti:
lifeguard72 oli kirjoittanut tähän 14 viestiä. Nyt on vai 2 jäljellä. Hän poistaa omia viestejään ja siinä menee muidenkin viestejä, jos on hänelle vastannut.
Kun olin tänään altaalla, kokeilin tuota kellumista.
Minulla jää vedenpinta otsan kohdalle. Uimalaseilla näin veden pinnan alapuolelta, mutta en uponnut syvempään.
Sen kokeileminen vei aikaa vain 10 sekuntia. Yleensä jokainen pystyy pidättämään henkeään minuutin. Siinä ajassa näkee hyvin, minne kohtaan asettuu.
Jotain vedenpelkoa siinä lienee, jos ei pysty olemaan veden alla liikkumattomana kymmentä sekuntia.Vielä täytyy sitä kysyä että onko sinulla kelluessasi otsan tasolla keuhkot vedettynä täyteen ilmaa? Entä jos puhallat vaikkapa noin puolet ilmoista pois, kuinka suuri vaikutus sillä on kelluntakorkeuteen?
Kyllä varmasti jonkinlaista vedenpelkoa on itselläni edelleen jäljellä vaikka se jonkin verran uimataidon lisääntymisen myötä onkin tässä parin vuoden aikana vähentynyt.
Jess, täytyy yrittää välttää vastaamista noihin Life72:n viesteihin kun vastaukset kuitenkin poistuu saman tien :) - os..
EiPhelps kirjoitti:
Vielä täytyy sitä kysyä että onko sinulla kelluessasi otsan tasolla keuhkot vedettynä täyteen ilmaa? Entä jos puhallat vaikkapa noin puolet ilmoista pois, kuinka suuri vaikutus sillä on kelluntakorkeuteen?
Kyllä varmasti jonkinlaista vedenpelkoa on itselläni edelleen jäljellä vaikka se jonkin verran uimataidon lisääntymisen myötä onkin tässä parin vuoden aikana vähentynyt.
Jess, täytyy yrittää välttää vastaamista noihin Life72:n viesteihin kun vastaukset kuitenkin poistuu saman tien :)Tämä hengitys on niin automaattista, ettei sitä ilmaa tule ollenkaan ajateltua. Siis tosiasiassa siinä on sisäänhengitys aina ennenkuin painaa kasvonsa veteen. Se on kuitenkin vain normaalia hengitystä.
Vedenpelko vaivaa ilmeisesti kaikkia ihmisiä. Se on varmaan jo geeneissä. Näillä harjoituksilla vedenpelko katoaa tyystin.
Ihmisestä ei aivan kala tule, mutta vedessä voi kuitenkin olla hyvin mukavasti pelkäämättä.
Ihmisä on opetettu hieman väärään suuntaan, kun vaaditaan aina uimaan. Pitäisi opettaa kaikkia vaan olemaan mukavasti vedessä. Siinä voi sitten tehdä melkein mitä tahansa.
En osaa sanoa mitä ilman määrä vaikuttaa kelluntakorkeuteen. Kelluntakorkeus määräytyy sitten liikkeiden vaikutuksesta aktiivisessa kellunnassa. - EiPhelps
os.. kirjoitti:
Tämä hengitys on niin automaattista, ettei sitä ilmaa tule ollenkaan ajateltua. Siis tosiasiassa siinä on sisäänhengitys aina ennenkuin painaa kasvonsa veteen. Se on kuitenkin vain normaalia hengitystä.
Vedenpelko vaivaa ilmeisesti kaikkia ihmisiä. Se on varmaan jo geeneissä. Näillä harjoituksilla vedenpelko katoaa tyystin.
Ihmisestä ei aivan kala tule, mutta vedessä voi kuitenkin olla hyvin mukavasti pelkäämättä.
Ihmisä on opetettu hieman väärään suuntaan, kun vaaditaan aina uimaan. Pitäisi opettaa kaikkia vaan olemaan mukavasti vedessä. Siinä voi sitten tehdä melkein mitä tahansa.
En osaa sanoa mitä ilman määrä vaikuttaa kelluntakorkeuteen. Kelluntakorkeus määräytyy sitten liikkeiden vaikutuksesta aktiivisessa kellunnassa.Snorkkelia ei vieläkään ole, mutta uimalasit päässä vetäisin keuhkoihin melko reilusti ilmaa ja sitten en tehnyt mitään - painuin noin 3-4 sekunnissa seisomaan 2 metriä syvän altaan pohjaan - päälaesta siis noin 30 cm pintaan - siinä seisoskelin 10-15 sekuntia tekemättä mitään. Minkäänlaista tunnetta ei tullut että vesi alkaisi nostamaan pintaan - sitten ponnistin vauhtia pikkusen jaloilla ja lähdin nousemaan ylös - päälaki nousi pikkusen veden pinnan yläpuolelle, ja saman tien aloin taas painumaan pohjaan.....täytynee jatkaa testaamista, ihan mielenkiintoista vaikka ei aina niin hyvin menekään..:)
- os..
EiPhelps kirjoitti:
Snorkkelia ei vieläkään ole, mutta uimalasit päässä vetäisin keuhkoihin melko reilusti ilmaa ja sitten en tehnyt mitään - painuin noin 3-4 sekunnissa seisomaan 2 metriä syvän altaan pohjaan - päälaesta siis noin 30 cm pintaan - siinä seisoskelin 10-15 sekuntia tekemättä mitään. Minkäänlaista tunnetta ei tullut että vesi alkaisi nostamaan pintaan - sitten ponnistin vauhtia pikkusen jaloilla ja lähdin nousemaan ylös - päälaki nousi pikkusen veden pinnan yläpuolelle, ja saman tien aloin taas painumaan pohjaan.....täytynee jatkaa testaamista, ihan mielenkiintoista vaikka ei aina niin hyvin menekään..:)
Kertomasi on aika yllättävää, en olisi uskonut.
Kyllä sinun pitäisi tutkia asiaa oikein kunnolla. Snorkkeli on lasten leluja, eikä ne maksa paljon. Sitä putkea ei vaan saa pysymään pystyssä ilman sitä lasia ja lasit on uimahalleissa kai kielletty. Ehkä pitäisi puhua siitä valvojien kanssa.
Kerro lisää, kun ehdit. Tämä on mielenkiintoista. - lifeguard72
os.. kirjoitti:
Kyllä sinun pitäisi tutkia asiaa oikein kunnolla. Snorkkeli on lasten leluja, eikä ne maksa paljon. Sitä putkea ei vaan saa pysymään pystyssä ilman sitä lasia ja lasit on uimahalleissa kai kielletty. Ehkä pitäisi puhua siitä valvojien kanssa.
Kerro lisää, kun ehdit. Tämä on mielenkiintoista.seuraavalla kerralla ettet ponnista pohjasta vaan tulet ylös puhaltamalla ilmat nenän kautta.
Eli jaloilla ja käsillä ei mitään liikettä vaan vain nenän kautta ilmat ulos ja seuraa mitä tapahtuu pinnalla - os..
Olet nyt syytänyt niin paljon viestejä ketjuun, ettei enää ole tilaa jatkaa. Siitä syystä teet pahasti haittaa keskustelulle.
- EiPhelps
lifeguard72 kirjoitti:
seuraavalla kerralla ettet ponnista pohjasta vaan tulet ylös puhaltamalla ilmat nenän kautta.
Eli jaloilla ja käsillä ei mitään liikettä vaan vain nenän kautta ilmat ulos ja seuraa mitä tapahtuu pinnallaEilen taas keuhkoihin melko paljon ilmaa ja 2 m syvän altaan pohjaan seisomaan - puhallan ilmat nenän kautta pois - ei tapahdu mitään! - seison edelleen pohjassa - sitten jaloilla ja käsillä ponkaisen itseni pintaan....ei siis onnistunut!
En oikein ymmärtänyt tuota ilmat nenän kautta pois ja ylös juttua. Esim kun joskus olen veden alla kroppa vaakasuorassa ja alan puhaltamaan ilmaa ulos, niin painun syvemmälle, mikä on mielestäni ihan luonnollista. Miten ilman väheneminen keuhkoissa voisi nostaa pintaan? - EiPhelps
os.. kirjoitti:
Kerro lisää, kun ehdit. Tämä on mielenkiintoista....testaamista ja enköhän sinne snorkkelikauppaankin tässä vielä ennätä. Eilen kävin taas hallilla ja ihan samat tuntemukset kellunnan tai kellumattomuuden suhteen kuin maanantaina :) Vahinko että tällä palstalla ei useampi ole kertonut kellumisestaan, niin ei ole saatu vertailevaa tietoa....
- os..
EiPhelps kirjoitti:
...testaamista ja enköhän sinne snorkkelikauppaankin tässä vielä ennätä. Eilen kävin taas hallilla ja ihan samat tuntemukset kellunnan tai kellumattomuuden suhteen kuin maanantaina :) Vahinko että tällä palstalla ei useampi ole kertonut kellumisestaan, niin ei ole saatu vertailevaa tietoa....
Niin, ostahan sinä se snorkeli. Sillä on oikein kiva kellua. Vedessä on painottomuuden tunne ja se on mukava tunne.
Minä korostan tätä hyvänolon tunnetta, mitä vedessä saa. Se on tärkeintä. Siksi olen vastaan kaikkia ohjaajia ja käskijöitä. Ne pilaa asian ja häiritsevät ohjeillaan. Käskijät eivät ota huomioon sitä, mitä toinen tuntee, vaan hoputtavat tekemään jotain.
Minä haluan vedessä tuntea, miltä se vedessä oleilu tuntuu. Aina se on tuntunut hyvältä. - lifeguard72
EiPhelps kirjoitti:
Eilen taas keuhkoihin melko paljon ilmaa ja 2 m syvän altaan pohjaan seisomaan - puhallan ilmat nenän kautta pois - ei tapahdu mitään! - seison edelleen pohjassa - sitten jaloilla ja käsillä ponkaisen itseni pintaan....ei siis onnistunut!
En oikein ymmärtänyt tuota ilmat nenän kautta pois ja ylös juttua. Esim kun joskus olen veden alla kroppa vaakasuorassa ja alan puhaltamaan ilmaa ulos, niin painun syvemmälle, mikä on mielestäni ihan luonnollista. Miten ilman väheneminen keuhkoissa voisi nostaa pintaan?puhallat keuhkot täyteen ilmaan tai melkein ei tarvetta siihen-varahappi
Vaakatasossa pohjassa ja nenän kautta annat ilmaa tulla niin kumma juttu, että itse nousen ylös ilman mitään vaikeuksia tekemättä yhtään mitään käsillä tai jaloilla.
Os... kanssa samaa mieltä, että kukin omalla tavallaan nauttien vedestä elementtinä. - EiPhelps
lifeguard72 kirjoitti:
puhallat keuhkot täyteen ilmaan tai melkein ei tarvetta siihen-varahappi
Vaakatasossa pohjassa ja nenän kautta annat ilmaa tulla niin kumma juttu, että itse nousen ylös ilman mitään vaikeuksia tekemättä yhtään mitään käsillä tai jaloilla.
Os... kanssa samaa mieltä, että kukin omalla tavallaan nauttien vedestä elementtinä.Niin, keuhkoihin vedän ilmaa sen takia että silloin happea tuntuu riittävän paremmin veden alla olemiseen. Pienikeuhkoisten ohgelma tämäkin? :)
Olen sitä kotisohvalla kellon kanssa testaillut että kun vetää keuhkot melko täyteen niin pystyn olemaan lepotilassa noin 1 min 20 sek ilman että täytyy saada uutta ilmaa keuhkoihin. Jos taas en vedä ilmaa juuri ollenkaan, niin silloin ilma tuntuu loppuvan jo alle 1 minuutissa. - lifeguard72
EiPhelps kirjoitti:
Niin, keuhkoihin vedän ilmaa sen takia että silloin happea tuntuu riittävän paremmin veden alla olemiseen. Pienikeuhkoisten ohgelma tämäkin? :)
Olen sitä kotisohvalla kellon kanssa testaillut että kun vetää keuhkot melko täyteen niin pystyn olemaan lepotilassa noin 1 min 20 sek ilman että täytyy saada uutta ilmaa keuhkoihin. Jos taas en vedä ilmaa juuri ollenkaan, niin silloin ilma tuntuu loppuvan jo alle 1 minuutissa.Ei kovin iso ero ajallisesti.
Se mitä kokeilitkin niin saman teen joka pvä ja kelluminen kyllä pystyasennossa, että leuka on kokoajan vedenpinnan yläpuolella.
Olin sitten avovedessä tai altaassa.
Kokeile seuraavalla kerralla kun sukellat-vedät keuhkot täyteen happea mutta et tee käsilläsi etkä jaloillasi mitään eikä myöskään hyppyä.
Mitä tapahtuu? - EiPhelps
lifeguard72 kirjoitti:
Ei kovin iso ero ajallisesti.
Se mitä kokeilitkin niin saman teen joka pvä ja kelluminen kyllä pystyasennossa, että leuka on kokoajan vedenpinnan yläpuolella.
Olin sitten avovedessä tai altaassa.
Kokeile seuraavalla kerralla kun sukellat-vedät keuhkot täyteen happea mutta et tee käsilläsi etkä jaloillasi mitään eikä myöskään hyppyä.
Mitä tapahtuu?Kun sukellan keuhkot täynnä ja en tee mitään, niin jalat painuvat melko nopeasti alas päin ja painun niin, että jalat ovat 2 m syvän altaan pohjassa tai lähellä pohjaa.
Kun otan jaloilla vähän tukea altaan reunasta ja olen vaakasuorassa asennossa vedessä, niin yläkroppa tuntuu kelluvan, mutta kun jalkojen paino tulee mukaan, niin painun. - lifeguard72
EiPhelps kirjoitti:
Kun sukellan keuhkot täynnä ja en tee mitään, niin jalat painuvat melko nopeasti alas päin ja painun niin, että jalat ovat 2 m syvän altaan pohjassa tai lähellä pohjaa.
Kun otan jaloilla vähän tukea altaan reunasta ja olen vaakasuorassa asennossa vedessä, niin yläkroppa tuntuu kelluvan, mutta kun jalkojen paino tulee mukaan, niin painun.ja miten jos samalla annat ilmat tulla nenän kautta niin painutko vai?
- EiPhelps
EiPhelps kirjoitti:
Kun sukellan keuhkot täynnä ja en tee mitään, niin jalat painuvat melko nopeasti alas päin ja painun niin, että jalat ovat 2 m syvän altaan pohjassa tai lähellä pohjaa.
Kun otan jaloilla vähän tukea altaan reunasta ja olen vaakasuorassa asennossa vedessä, niin yläkroppa tuntuu kelluvan, mutta kun jalkojen paino tulee mukaan, niin painun....liian pitkä viestiketju "viestin hierarkia liian syvä" error
Niin, nyt olen sitä testaillut useampaan kertaan ja minulla ilmojen puhaltaminen ulos ei tuo vedessä minkäänlaista nostavaa vaikutusta, pikemminkin päinvastoin.....!?
- Insinööri (hieman eri alalt...
Ihmisen tiheys on lähes samaa suuruusluokkaa kuin vedenkin. Siksi keuhkojen sisältämän ilman tilavuudella on ratkaiseva rooli ihmisen kellumisessa.
Keuhkot täyteen ilmaa vedettynä ihminen on vettä kevyempi aina n. 20 metrin syvyyteen, jossa veden paine pienentää ihmisen tilavuutta niin paljon, että noste ei enää riitä.
Keuhkot tyhjiksi puhallettuna ihminen on vettä raskaampi ja uppoaa. Jokainen voi kokeilla kuinka nopeasti näin pääsee pohjaan. Pitää vain muistaa, ettei ylöspääsy enää tapahdukaan yhtä helposti...
Normaalisti ihminen on jossain em. kahden tilan välillä ja erot ovat yksilöllisiä.- os..
Tällainen teoreettinen selvittely ei ole vastaus kysymykseen, kelluuko toiset hyvin, ja uppoaako muutamat pohjaan. Onhan selvää, ettei keuhkot tyhjänä tilannetta tarvitse laskea, koska ei pyritä uppoamaan pohjaan.
Asiaa pitäisi kokeilla. Minä olen kokeillut, mutta ilmeisesti kukaan muu ei sitä halua tehdä. Pelottaako se? Minusta tieto olisi kuitenkin tärkeä vesiurheilun harrastajille. Avauksessakin yksi väittää, ettei hän kellu. Onko se mahdollista? - kiti.teela
paikkakunnalla hukku vasta yx nainen, ja se oli ollu jo jonku aikaa siellä. (semmonen pieni lampi) niin poliisit sano että se oli löytyny sieltä pohjasta istuma asennossa! miten tämä on ees mahollista? itellä tuli eka mieleen että keuhkoissa on vielä jonku verran ilmaa niin se piti sitte yläpäätä vähä ylenpänä..?! vai?
- os..
Jos vedessä hädässä olevalle ihmiselle heitetään pelastusrengas, hän ei enää uppoa. Silloin yhdistelmän ihminen pelastusrengas ominaispaino on muuttunut ja hän kelluu. Psykologian puhuminen hukkuvalle ei auta mitään. Hän tarvitsee pelastusrenkaan. Asia on ratkaistu fysiikalla.
- os..
kiti.teela kirjoitti:
paikkakunnalla hukku vasta yx nainen, ja se oli ollu jo jonku aikaa siellä. (semmonen pieni lampi) niin poliisit sano että se oli löytyny sieltä pohjasta istuma asennossa! miten tämä on ees mahollista? itellä tuli eka mieleen että keuhkoissa on vielä jonku verran ilmaa niin se piti sitte yläpäätä vähä ylenpänä..?! vai?
Tuo istumasento ei varmaan johtunut ilmasta keuhkoissa. Kaikki ilma tuli ulos, kun vesi tunkeutui sisälle keuhkoihin. Ruumis ehti jo hiukan mätänemään ja siitä syntyi kaasuja, jotka eivät päässeet ulos. Ne nostivat ruumista ylöspäin ja istuma-asentoon.
- kelluja..
Mulla ei ole ikinä ollut vesipelkoa, vaikka en kauheasti uintia edes harrasta. Mulle on ihan luonnollista että kelluu veden pinnalla.
Tavallinen uinti ei rasita mua oikeastaa yhtään vaikka tekniikka on mitä on. Tämä johtuu siitä että luotan niin paljon kellumiseeni. Vedessä mun ei tarvi tehdä työtä paljon yhtään.
Jos joskus sattuisi sellainen tilanne etten jaksaisi uida, niin lepäilisin kellumalla ja sitten jatkaisin matkaa. - os..
Tämä keskusteluketju asiasta tuhottiin. Panen uudestaan viimeisen vastaukseni.
hukkavalle ei puhuta psykologiaa
Kirjoittanut: os.. 13.8.2006 klo 12.48
Jos vedessä hädässä olevalle ihmiselle heitetään pelastusrengas, hän ei enää uppoa. Silloin yhdistelmä ihminen pelastusrengas muuttaa ominaispainoa ja hän kelluu. Psykologian puhuminen hukkuvalle ei auta mitään. Hän tarvitsee pelastusrenkaan. Asia on ratkaistu fysiikalla.
Keskustelun kulku:
Minä en kellu! Juoksijamies 09.08
Rasva kelluttaa Smoukka 09.08
väärin lifeguard72 09.08
oletko kokeillut kellumista? os.. 10.08
kun lifeguard72 10.08
liikkumatta pystyssä os.. 10.08
kokeiltu lifeguard72 12:22
Ihmisen kelluminen vedessä Insinööri (... 11.08
asia ei ratkennut os.. 11.08
ei kellu lifeguard72 11.08
Ja perkele kun minä en vana kellu! Kaikki on k... 11.08
snorkkeliputkella? os.. 11.08
snorkkelit out lifeguard72 11.08
osaan jo.. os.. 11.08
hengitystekniikka lifeguard72 eilen
et ole lukenut viestejä os.. eilen
muissa lifeguard72 10:43
ihmejuttuja os.. 12:31
hukkumisiin lifeguard72 12:36
hukkavalle ei puhuta psykologiaa os.. 12:48
mielentilasta lifeguard72 12:44
täällä meijän kiti.teela eilen
jaa? kelluja.. eilen
niinpä- lifeguard72
Kun ihminen on hukkumaisillaan niin ei paniikissa ja hädässä olessaan näe tahi huomaa rengasta.
Ja renkaita ei kaikilla rannoilla tms.
Ei riitä, että rengas heitetään sinne on hypättävä myös.
Pelastettava on vasta turvassa kun rannassa.
Ja jos ei renkaita tai olet yksin rannassa niin hypättävä hakemaan.
Kokemuksesta voin sanoa, ettei hukkuvan pelastaminen yksinkertainen asia ole.
Tekohengityksen antaminen kuljetuksen aikana erittäin vaikeaa.
Täydessä paniikissa oleva ihminen tarrautuu ensimmäiseksi mihin pystyy.
Jos haetaan niin koskaan ei saa ottaa kuljetukseen edestä-tarraa pelastajasta kiinni ja nopeasti sekä pelastettavasta että pelastajasta tulee pelastettavia.
Aina takaa ja samalla rauhottaen.
Kun pelastettava rauhoittunut on hieman helpompaa.
Kaikki ei ole niin yksiselitteistä miltä tuntuu.
Todellisuus on toista.
- Altaan reunalta
Onpas kiusallista, kun paljastuu ettei uinti olekaan niin tasapuolinen laji kuin on luultu.
Ylläpito vaientaa ahkerasti eräitä aiheita ja nimimerkkejä! Enpä olisi uskonut... :o- os..
Kirjoita selvemmin mitä ajattelet. En ymmärrä mitä tarkoitat.
- lifeguard72
tekniikassa se syy-yhteys löytyy.
Selälläsi uit ja kellut mutta kun käännyt niin asia muuttuu.
Eittämättä tulee pari asiaa esille.
Tuntuu, että teet käsillä rivakasta töitä ja tahti käsien kanssa kiihtyy, että saisit hengeä.
Missä asennossa jalat ja peffa?
Laahaavatko kenties?
Eli jalat vajoat ja peffa reippaasti veden alla?
Ihan kongreettisella potkuharjoituksilla vatsalla ja laudan kanssa aluksi asia muuttuu ja vaatii sitkeää treenaamista.
Kun kropa asento vatsallaa tasapainossa niin kädet eivät viuhdo rivakasti koska mitä enemmän viuhdot käsilläsi niin tekniikka hajoaa.
Potkut, hengitysteknikka ja sitkeä treenaaminen. - ruikkuli
Eli,
Kun vetää ilmaa keuhkot täyteen niin pysyy pinnalla aina. Juoksu taustalla pitäisi jo osata vetää ilmaa keuhkoon,pitää sitä siellä, eikä vain puristaa sitä ulos.
Toisaalta kun uintitekniikka paranee niin ein tartte niin kovin pinnalla ollakkaan, vain nenä ja huulet käy pinnalla haukkaamassa ilmaa ja se puhalletaan veteeen takaisin. Osta siis uimalasit että uskallat laittaa pään veteen.
Kolmanneksi sanoisin että vesijuoksussa kun pysyttellään pinnalla juoksuasennossa niin käytetään vesiliivejä jotta se käytännössä edes onnistuu.
Eli älä juokse vedessä ilman liivejä vaan ui, ui ui ! - ruikkkuli
Mulla on kaveri jota olen haastanut kerran viikossa uimaan,. Kaveri 'ruikku' 180cm pitkä ja paianaa varmaankin 75kg. Juoksee puolimaratoonin samaan aikaan kuin mä (1h45min) mutta ui 500m kovenpaa kuin mää. Mä voitan sitten 1-5km matkoilla uinnissa.
Eli ei se kelluminen ole A j O vaan se tärkeämpi asian on uintitaito ja/tai lahjakkuus uida , oli kuinka ruikku ja jäntevä lihaksikas tahansa niin uimalla pysyy pinnalla.
Myös maratoonilla toissapäivänä tuli maaliin viimeisenä 120kg punttisalililta karannut 180cm ei läski mies joka vain oli päättänyt tehdä suorituksen loppuun ja teki sen rauhallisesti juosten tasaisen varmasti loppuun saakka.
ELI ITSESTÄ SE ON KIINNI MITÄ ME TÄÄLLÄMAAILMASSA SAAVUTETAAN ! - tyttö17
Mustaki on aina tuntunu et mä en kellu. Painoindeksi n. 18, eli ehkä johtuu siitä...?
Nyt kun luin tätä juttua niin tuntuu suorastaan hämmästyttäviltä nää jotkut väitteet! Jokuko ihan tosissaan kelluu pää vedenpinnan yläpuolella pystyasennossa sätkimättä ja huitomatta!? Miten ihmeessä se on mahdollista? Mä olen kyllä aivan varma että pohjaan painun, tai siis ei ole tullut mieleenkään että liikauttamatta eväänsäkään vois kellua pystyasennossa :O
aika huono oon selällänikin kellumaan, varsinkin alavartalo vajoaa heti alemmas ja laineet alkaa lyödä nenään :) mahallani en uskalla kellua, en tykkää laittaa naamaa veteen.
Ketjusta on poistettu 62 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024813Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493232Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1061001Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah30984Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40971