Oikea hengitystekniikka??

PeikkoNeitoh

Mikä on ''oikea'' hengitystekniikka juoksussa?

12

5801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...kele

Kai joku optimi olisi hengittää sisäänhengityksessä vain nenän kautta ja uloshengitys suun kautta.
      Itse sisäänhengitän sekä suun että nenän kautta, ja luulen että niin tekee suurin osa.
      Jos sisäänhengittäisi täysin vain nenän kautta pitäisi silloin suuta pitää kiinni, mikä johtaisi siihen että suuta pitäisi jatkuvasti availla/sulkea.

Hengityksen rytmitys on toinen juttu.
      Hidasvauhtisella lenkilläni yhden sisäänhengityksen kesto on neljän askeleen aika, ja vastaavasti ulos sama neljä askelta.
      Tai uloshengitykseen ei oikeasti mene noin kauaa, se pitää olla mahd. lyhyt ja tehokas.
      Reipas lenkki 3, ja kova 2, vedoissa kun ollaan pahasti hapoilla, ei pysty enää laskemaan, kaikki happi kelpaa mikä vähäänkään on saatavilla vaikka korvien kautta.

Ainakin mulla nämä hengitysrytmit toimii aika hyvin.

• misu--

unohda se hengitys, jos aluksi puuskutat niin se kyllä tasaantuu ajan mittaan kun kunto kohenee.

• on merkitystä

Hengitystekniikkaa voi harjoitella.
        Esim. Pilates on eräs muoto.

Yleinen virhe on että hengitetään liian pinnallisesti juostessakin, eikä hengitystä osata rytmittää.

Kerran juoksin erään kaverin rinnalla eräässä kisassa. Ihmettelin kun kaveri juoksi alkumatkasta suu kiinni ja lähes hengittämättä.
        Eipä menny kauaa, kun alkoi hirveä puuskutus ja meno hyytyi melkein siihen.

• misu--
        on merkitystä kirjoitti:

Hengitystekniikkaa voi harjoitella.
        Esim. Pilates on eräs muoto.

Yleinen virhe on että hengitetään liian pinnallisesti juostessakin, eikä hengitystä osata rytmittää.

Kerran juoksin erään kaverin rinnalla eräässä kisassa. Ihmettelin kun kaveri juoksi alkumatkasta suu kiinni ja lähes hengittämättä.
        Eipä menny kauaa, kun alkoi hirveä puuskutus ja meno hyytyi melkein siihen.

ei pidä olla. hengittää täytyy, sehän on selvä. mutta ei juoksussa ole varsinaista hengitystekniikkaa, joka pitäisi opetella, kuten joogassa tai pilateksessa. se hengitysrytmi löytyy ihan itsekseen.

• periksiantamaton
        misu-- kirjoitti:

ei pidä olla. hengittää täytyy, sehän on selvä. mutta ei juoksussa ole varsinaista hengitystekniikkaa, joka pitäisi opetella, kuten joogassa tai pilateksessa. se hengitysrytmi löytyy ihan itsekseen.

Misu nyt heittäytyy vähän hälläväliä-asenteelle.
        Jos parannat hengitystekniikkaasi vaikka pilateksella, niin onhan sillä vaikutusta myös juoksuusi, vai väitätkö toista?

Ilman noit joogia ja pilateksiakin voi juoksun hengitystekniikkaan kiinnittää huomiota.
        Tottakai puuskuttamaan alkaa aivan itsestään, mutta miten syvään hengität,millä elimillä, millä rytmillä, niihin löytyy aivan varmaan juoksijoita joilla on parantamisen varaa... myös minulla.

• runner girl
        periksiantamaton kirjoitti:

Misu nyt heittäytyy vähän hälläväliä-asenteelle.
        Jos parannat hengitystekniikkaasi vaikka pilateksella, niin onhan sillä vaikutusta myös juoksuusi, vai väitätkö toista?

Ilman noit joogia ja pilateksiakin voi juoksun hengitystekniikkaan kiinnittää huomiota.
        Tottakai puuskuttamaan alkaa aivan itsestään, mutta miten syvään hengität,millä elimillä, millä rytmillä, niihin löytyy aivan varmaan juoksijoita joilla on parantamisen varaa... myös minulla.

Misu on aivan oikeassa! Silloin hengitystekniikka on opittuna ja hallussa, kun hengittämiseen ei tarvitse jatkuvasti kiinnittää suurtakaan huomiota, kuten esimerkiksi laskemalla askeleita ja hengittämällä niiden mukaan. Hengitys muuttuu treenaamisen myötä yhä helpommaksi, kun keuhkot alkavat sopeutua juoksun aikana muuttuvaan rytmiin.

Kyllä se aloittelija vain joutuu aluksi juostessaan puuskuttamaan, vaikka olisi mitkä hengitystekniikkakurssit ja mestaridiplomit suoritettuna. Pakahtumisen tunne kuitenkin häviää. KUn keuhkojen hapenottokyky on parantunut, tuntuu juostessa siltä kuin tiukka metallikuori poistettaisiin rinnan ympäriltä keuhkojen päältä.

• Pahkeinen sentään
        runner girl kirjoitti:

Misu on aivan oikeassa! Silloin hengitystekniikka on opittuna ja hallussa, kun hengittämiseen ei tarvitse jatkuvasti kiinnittää suurtakaan huomiota, kuten esimerkiksi laskemalla askeleita ja hengittämällä niiden mukaan. Hengitys muuttuu treenaamisen myötä yhä helpommaksi, kun keuhkot alkavat sopeutua juoksun aikana muuttuvaan rytmiin.

Kyllä se aloittelija vain joutuu aluksi juostessaan puuskuttamaan, vaikka olisi mitkä hengitystekniikkakurssit ja mestaridiplomit suoritettuna. Pakahtumisen tunne kuitenkin häviää. KUn keuhkojen hapenottokyky on parantunut, tuntuu juostessa siltä kuin tiukka metallikuori poistettaisiin rinnan ympäriltä keuhkojen päältä.

olen aina luullut, että sykemittarin hihna on ollut liian tiukalla.;)

• miettinyt teknikkaa
        runner girl kirjoitti:

Onko oikean hengitystekniikan harjoittelulla niin suuri vaikutus, että se kannattaa? En osaisi kuvitella juostessani laskevani askeleita yms.! Huh... Kyllä mulla ainakin hengitys kulkee ihan ok miettimättä ja aina sitä paremmin mitä enemmän on juossut.

• maratonman
        runner girl kirjoitti:

Olen oppinut hengitysharjoitukset joogan avulla ja mielestäni siitä on hyötyä juoksussa. Teen nykyään lotusasennossa hengitysharjoituksia jolloin hengitän kummankin sieraimen läpi sisään ja ulos vuorotellen. Uloshengitys pyritään aina saamaan pitemmäksi kuin sisäänhengitys. Hengitystä pidätetään myös sisäänhengityksessä ja uloshengityksessä. En mene tarkemmin selittämään koska se on aloittelijalle erilaista kuin pitkään harjoitelleelle. Alan kirjallisuudesta löytyy paljon ohjeita kiinnostuneille. Totuus on että keuhkojen/verisuonten hapenottokyky paranee (myös kunto) näillä treeneillä, eihän niitä muuten tehtäiskään joogassa. Juoksuun tästä tulee hyötyä siten että pystyy käyttämään keuhkojaan tehokkaammin, siis hengittämään hitaammin ja hallitusti. Ei siis todellakaan puuskuttamalla.
        On myös kävellessä suoritettava hengitysharjoitus, jolloin lasketaan askeleita.
        Juostessa en koskaan laske askeleita, koska hengitysrytmi riippuu tosiaan vauhdista ja on vain pyrittävä hengittämään syvillä vedoilla ja syvillä ulospuhalluksilla.

• In Running

Breathing Techniques In Running:

If you let your mind control your heart,
      you can improve your performances

• vähän tietoa
      • Dkka

Kun aloitin juoksemisen, hengitin osan ilmasta ensin suuhun ja vasta sitten keuhkoihin. Pikkuhiljaa opin hengittämään kaiken ilman suoraan keuhkoihin, suun kautta "kierrättämättä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe