Hyvät laakerit??

Janne.

Olen kovasti lukenut keskusteluanne laakereista ja renkaista.

Olen itse myös karvaasti kokenut, että 8 vuotta vanhat luistimeni kulkevat alkuperäisillä Hyperin 80mm 80a renkailla ja abec5 laakereilla huomattavasti paremmin kuin uudet K2 Radical 90mm ja 85a pyörillä ja ILQ9 -laakereilla.

Abec -järjestelmä on tuttu asia aiemmista teksteistä, mutta mikä se ILQ9 oikein on??

Voiko edm verrata keskenään??

Jos haluaisin ostaa Suomen huonopintaisille ja hiekkaisille "asvaltti"teille oikeasti hyvät laakerit, joissa olisi hyvä hinta-laatusuhde ja jotka olisivat merkittävän liukkaat, niin mitkäs ne sellaiset olisivat??

Käyttötarkoitus on Sauvarullaluistelu ja lenkkien pituus n.25-60km kerrallaan...

Neuvokaa JTS ja muut, jotka asiasta jotain oikeasti ymmärtävät!!

terv. Janne

14

9736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin..

      ILQ9 on Twincamin uusi standardi (?) laakereille. Erona muihin laakereihin on se, että niissä on vain 6 kuulaa. No lisätietoa niistä oheisesta linkistä:
      http://www.ilq9.com/

      Oma mielipiteeni on, että eri laakereilla ei ole suurta eroa ja vaikutusta rullaavuuteen. Voiteluaineella on enemmänkin. Ohut voiteluaine (esim. CRC, WD-40) rullaa paremmin, kuin esim. vaseliini.

      Renkailla on huomattavasti suurempi vaikutus rullaavuuteen ja luisteltavuuteen kuin laakereilla. Kova rengas rullaa periaatteessa paremmin, kuin pehmeä, mutta epätasaisella asfaltilla kova on epämiellyttävä ja vauhti katoaa pomppimiseen. Niin ja Hyperit ( G, Stripe, Match2) ja Matterit ovat renkaiden aatelia.

      Monet ovat myös kokeneet isot pyörät "jäykemmiksi", kuin entiset pienet pyörät. Näin se pitää ollakin. Isommat pyörät on suunnilleen sama asia kuin polkupyörän vaihteet ). Jos 80 milliset 6-vaihteisessa fillarissa olisi vaihde 2, niin 90 milliset (4 rengasta) ovat ehkä vaihde 4.

      Niin sinulla on ihan hyvät laakerit.

    • jts

      terve janne!
      mulla on samat k2:set ja vaidoin pyörät hetimiten hyperin 90mm mach 2seen..ja laakerit on jotain..en muista..ja crc voitelulla!
      hyvin rullaa ei siinä mitään..mutta toi ysikymmppinen kyllä aluksi on ehkä outo..se vaatii enemmän työntövoimaa kuin pienempi pyörä ja varsinkin vastatuulessa sen huomaa hyvin!
      mutta kun sen saa oikeen kunnon vauhtiin.sillo mennää aika haipakkaa!
      ne k2 ensiasennuspyörät ei mun kohdalla ainakaan rullanneet yhtä hyvin..en osaa sanoa miten se menee muilla!
      ja toi mach 2 on mun mielestä hyvän asfaltin rengas..huonolla sillä on taipumus "pomppimiseen"..toisina renkaina on hyper xtr joka mun kohalla toimii huonolla pinnalla!!
      tällästä asiata..

    • luistelija2

      ei voi olla korostamatta rullien valinnan vaikutusta luisteluvauhtiin. Itse en laakereita pahemmin voitele. Puhdistan kyllä joskus mutta vain päällisin puolin. Ja hyvin on kestäneet. Laakereikseni olen valinnut edullisia laakereita siitä syystä että ne raaskii vaihtaa sitten useammin.
      Joten älä mene "retkuun" ja osta niitä kalliita laakereita joita urheiluliikkeessä mielellään myyvät erilaisiin luokituksiin ( esim. abec ) vedoten.

      Itse olen ihmetellyt miksi esim. joku abec-5 tai abec-7-laakeri maksaa enemmän kuin abec-3, joissakin liikkeissä jopa huomattavasti. Näillä laakeriluokituksilla ei ole käytännön merkitystä rullaavuuteen. Urheiluvälinekaupassa ei myyjät ole osanneet antaa tyhjentävää vastausta ko. kysymykseen abec-luokituksesta. Tämä johtuu mielestäni siitä että korkeamman luokan abec-luokituksella rahastetaan tavallista kuluttajaa joka ei tiedä näistä luokituksista ja niiden määritelmistä.

      Korostan vielä että tämä kannanottoni koskee vain abec-luokitusta.

    • kun en tiedä

      Sama ongelma täällä. Puhutaan hyvistä laakereista ja ABEC ja muista luokituksista.

      Tiedän, että
      1. parhaat ei ole ne kalleimmat urheilukaupan laakerit
      2. ABEC:lla ei ole suoraa tekemistä hyvyyden kanssa
      3. Pitää varoa urheilukauppoja
      4. Ei saa mennä markettiin


      Auttakaa siis, eli minne menen ostamaan ja millaiset laakerit, että saan hinta/laatusuhteeltaan sellaiset laakerit, joilla kehtaa vetäistä 10-20km lenkkejä sauvojen kanssa huonohkolla pinnalla, matkaa kertyy 500km kesässä?

      Sama juttu myös pyörissä, millaiset 80mm /(A:t kannattaa hankkia mistä ?

      • bearings

        Mielestäni otsikon laakereissa on hinta/laatu kohdallaan. Ainakin Intersport myy K2:n tuotemerkillä noita laakereita n. 30 EUR hintaan per setti.

        Hyperin X-360 on kohtuuhintainen laatupyörä. Itselläni on 80mm/82A:t, jotka toimivat melko hyvin myös karkealla pinnalla.


      • Eikun kauppaan :-)
        bearings kirjoitti:

        Mielestäni otsikon laakereissa on hinta/laatu kohdallaan. Ainakin Intersport myy K2:n tuotemerkillä noita laakereita n. 30 EUR hintaan per setti.

        Hyperin X-360 on kohtuuhintainen laatupyörä. Itselläni on 80mm/82A:t, jotka toimivat melko hyvin myös karkealla pinnalla.

        Kiitos!
        Nyt tiedän mitä menen ostamaan!


      • *******************
        Eikun kauppaan :-) kirjoitti:

        Kiitos!
        Nyt tiedän mitä menen ostamaan!

        Myös ILQ:n valmistajan Twincam ABEC5 on aivan hyvä peruslaakeri. On avattavat kannet, jotta huolto onnistuu. Minun ensimmäisissä luistimissa oli tuollaiset eikä moitteen sijaa. Yli 2000km, osa sateessa, mutta kun kastumisen jälkeen huoltaa niin kylla ne pelaa.


      • Hyperventilate
        bearings kirjoitti:

        Mielestäni otsikon laakereissa on hinta/laatu kohdallaan. Ainakin Intersport myy K2:n tuotemerkillä noita laakereita n. 30 EUR hintaan per setti.

        Hyperin X-360 on kohtuuhintainen laatupyörä. Itselläni on 80mm/82A:t, jotka toimivat melko hyvin myös karkealla pinnalla.

        Jos paikallinen Intersport pitää vielä riistohintaa Hyperin pyöristä, kannattaa tsekata täältä:

        http://www.skatepro.dk/catalog/index.php?cPath=23_33


      • Kaitsu62
        ******************* kirjoitti:

        Myös ILQ:n valmistajan Twincam ABEC5 on aivan hyvä peruslaakeri. On avattavat kannet, jotta huolto onnistuu. Minun ensimmäisissä luistimissa oli tuollaiset eikä moitteen sijaa. Yli 2000km, osa sateessa, mutta kun kastumisen jälkeen huoltaa niin kylla ne pelaa.

        Onko kenelläkään tietoa ILQ9-laakerien hinnasta.
        Tuhosin K2 100mm Radikaleini laakerit rankkasateessa..ja tumelouttani...ja täytyisi ostaa uusi setti laakereita.

        Siis mitä ne kustantaa?


    • Udiz

      Itse ostin juuri K2 mach 90 m rullikset jossa on rullat 90mm/83a ILQ9 laakerit ja rullaluistelen viikossa noin 200km niin kyllä ainakin itse olen tyytyväisempi ilq laakereihin kuin ABEC laakereihin kun omistin ennen noita luistimia K2 Power 6.0 80mm/abec7 laakereilla

    • pehmeällämennään

      hyh miten kovia pyöriä, mulla parhaat on ollu 78A;t ja nykysellään taitaa olla 80A:t. Ja hyvin kestää enempääki lenkkiä

    • I KNOW

      En tiedä mitään noista ILQ9 -laakereista, mutta ABEC -laakerit ovat tutut. ABEC-5 -laakerit ovat kohtuullisen hyvät ja kyllä niillä ihan hyvin pääsee. Tietenkin -7 ja -9 parempia ovat, mutta jos -5 laakeriset ovat paljon halvemmat kuni -7 tai -9, niin senkun ostat -5. Merkki ja hinta joissain tuotteissa on pelkkää koristetta. Kuitenkin oman arvion ja kokemuksen mukaan!

    • SKF bearing

      Kyllä se merkki ratkaisee vieläkin eikä niinkään ABEC-numero. Laatu laakereissa on tärkeintä eikä mainoskikat. Eri asia miettiä, onko liikaa hintaa. ILQ9 on ihan hyvä mutta kerran vaan on ollut luistimissa.

      Olen löytänyt parhaat laakerit ruotsalaisesta SKF:n laakereista. Vuosien varrella loistavat ja kestävät. ABEC-7 enimmäkseen. Nyt on uusimmat SKF Race Abec5 - Racebearing ja kyllä pelaa. Noin 4 euroa per laakeri Saksasta ostettuna.

      Bontin laakereita on tullut myös luistinten mukana. Ihan kohtuulliset.

    • SemiDP

      ABEC on laakerin toleranssiluokka ja hassusti käy niin, että tarkempi laakeri (iso ABEC-luku) on isokitkaisempi, jos kuormituksessa on aksiaalinen voima mukana. Kuula kiilautuu tiukemmassa laakerissa epäedullisempaan kulmaan tällöin.

      608-laakerit ovat hieman alimittaisia painaville luistelijoille (... >90 kg), joten isot luistelijat voivat harkita ILQ-laakeria vaihtoehtona. Kantavuusluvuissa ei ole tosin kovin isoa eroa (olisko ollut luokkaa 5%).

      Toisaalta muovivanteiset pyörätkin ovat aivan joustavaa kamaa painavan luistelijan alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe