voinko vaatia väärin maksettua palkkaa takautuvasti?

...

Eli olen saanut 1% liian vähän palkkaa koko työssäoloaikani..onko mahkuja saada asia korjattua?

4

5945

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhteys liittoon tai työsuojelupiiriin välittömästi, heille rutiinia tuollainen touhu nykyisin.

Nykyään aika yleistä tuollainen työnantajan toiminta. Perustuu siihen, ettei työntekijä uskalla vaatia saataviaan. Tuo on aika pieni prosentti, usein se on 15-20% paikkeilla.

Peruste:
      "Työsopimuslaki 26.1.2001/55
      13 luku
      9 § (15.8.2003/743)
      Vanhentuminen ja kanneaika

Työntekijän palkkasaatava vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Sama vanhentumisaika koskee myös muita tässä laissa tarkoitettuja saatavia.

Työntekijälle aiheutuneen henkilövahingon korvaamisessa vanhentumisaika on kuitenkin kymmenen vuotta.

Työsuhteen päätyttyä 1 momentissa tarkoitettu saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt. Jos kuitenkin työntekijän saatavan perusteena olevia työehtosopimuksen määräyksiä on pidettävä ilmeisen tulkinnanvaraisina, saatava vanhentuu kuten 1 momentissa säädetään."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

• Belmin

Hei olen aloitanut tuolla uudessa kaupungissa valmetissa töissä
      Tein sopparit 24.7 ja nyt on 9.9 pvä ja jouduin tekee 2vko ilmateeks tein sen
      Ja sain vasta nyt eka palkka ja se oli 190e olen koitanut juttela esimiehen kanssa ja se ketää maksaa mulle palkka ei auta mitään ne ei kerro mitään mistä syystä mitä mun pitäis tehdä :( ei oo kivaa oikeesti

• entpalkanlaskija

Palkasta on aina sovittava ennen kuin aloittaa uudessa työpaikassa. On siis sovittava palkan määrä ja maksupäivät. Maksupäivissä ei yleensä ole neuvottelun varaa, ne ovat samat kaikille samassa työpaikassa, mutta kyllä työntekijän täytyy tietää ne. Palkan määrä on jokaisen erikseen sovittava ENNEN työn aloittamista.

Palkanmaksupäivänä sait kai palkkakuitin. Siinä on tärkeää tietoa palkastasi. Jos et sitä ymmärrä, palkanlaskija selittää sinulle tietoja.

Teit sopparin 24.7. Lue se soppari tarkasti! Onko siinä jotain mitä et ymmärrä? Milloin aloitit työn?

• PieniPiruVasempaan

Ei ole kivaa, ei.
      Palkka maksetaan usein kerran kuukaudessa ja yleisin palkanmaksupäivä taitaa olla 15.
      Silloin työntekijä saa palkkansa kahden viikon työstä jälikäteen ja kahden viikon työstä etukäteen. Keskimäärin menee siis ihan nappiin.
      Erilaisia jaksotuksia on olemassa, kuten 2 vk.
      Joskus aikoinaan satamajätkille palkka maksettiin kerran päivässä, mutta sitä ei ole tehty aikoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe