minä laihdutan ja haluaisin tietää kuinka paljon rasvaa tarvii syödä?
siis jos joku voi sanoa esim montako ruokalusikallista esim öljyä?
syön kalaöljykapseleita, kai niistäki jotain hyötyä on??
laihdutus ja rasva!
17
2766
Vastaukset
- syömällä tarpeeksi rasvaa
Olen monta kertaa laihduttanut. Käyttänyt erilaisia dieettejä sekä ollut Painonvartijoissa useampaan kertaan. Poppakonstidieetin vaikutus on lyhytaikainen. Dieetin loputtua paino kipuaa kaksinkertaiseksi, siksi että laihiksen aikana tulee elimistölle pula-aika ravinteista. Painonvartijoissa kyllä laihtuu, kun noudattaa ohjelmaa tarkasti. MUTTA ohjelma on hiilaripainotteinen ja rasvaksi suositellaan max. 2 tl öljyä/pvä. Itselläni hiilaripainotteinen ohjelma tuotti valtavan makeanhimon ja lopputulos oli se, että ahmin välillä esim. juustoa tai karkkia. Lopetettuani vartijoissa, olen lihonut kaikki kilot takaisin. Nyt tästä viisastuneena olen aloittanut aktiivisen kuntoilun (ohjatun), saanut ravintoneuvontaa. Joten vinkkinä sinulle laihistelija; mikäli työsi on kevyttä syö päivässä 1400 kcal (kevyt työ, vähän liikuntaa), kasviöljyä 1 rkl/pvä. Raakoja kasviksia voi syödä vapaasti (porkkanat, kaalit jne), hedelmät kannattaa laskea (sokeri). Mikäli työsi on keskiraskasta, pidä huoli, että syöt 1700 kcal/pvä, 2 rkl öljyä/pvä. Nyt olen oppinut, että rasva-aineenvaihdunta on elimistölle tärkeä, mikäli aikoo laihtua pysyvästi. Ennen söin liian vähän ja lihoin, nyt lasken jotta 1700 kcal tulee täyteen joka päivä, lisäksi liikuntakalorit, jotka jätän käyttämättä. Siis tulos on se, että olen lisännyt syötävän ruoan määrää reilusti ja alkanut silti laihtua ja kiinteytyä. Uskomatonta, mutta totta.
- pikkupullero
30% energiasta tulisi saada rasvasta
Esimerkkejä eri kcal-dieeteistä:
1200 kcal, 40 g rasvaa (3,0 rkl öljyä)
1400 kcal, 47 g rasvaa (3,5 rkl öljyä)
1600 kcal, 53 g rasvaa (3,9 rkl öljyä)
1800 kcal, 60 g rasvaa (4,4 rkl öljyä)
2000 kcal, 67 g rasvaa (5,0 rkl öljyä)
Mutta kyllähän sitä rasvaa kai jostain tulee piilorasvanakin sinulle, liha, kala, kana, kananmunat, maitotuotteet, leivät, pasta?
Laihdutuksen ajaksi rasvansaannin voi pudottaa 25E% (onkohan tuo oikea merkintä?), mutta vain väliaikaisesti.
Tuon kapseleiden hyödyn minäkin tahtoisin selvittää... kukahan sen kertoisi. Tietäsivätköhän jopa apteekissa?- Niukkis
Kaloreista riippumatta laihduttajalle riittää rasvaa 40 gramma vuorokaudessa. Ei tarvi sen kummemmin mitään prosentteja muuttaa absoluuttisiksi arvoiksi.
Absoluuttiset arvot on paljon helpompia muistaa kuin mitkään prosenttivastaavuudet. Ja se 40 grammaa riittää isommallekin kulutukselle. Ja pienemmillä kulutuksilla rasvan määrä voi jäädä prosenteilla liian pieneksi esim. niukkaenergialla. - pikkupullero
Niukkis kirjoitti:
Kaloreista riippumatta laihduttajalle riittää rasvaa 40 gramma vuorokaudessa. Ei tarvi sen kummemmin mitään prosentteja muuttaa absoluuttisiksi arvoiksi.
Absoluuttiset arvot on paljon helpompia muistaa kuin mitkään prosenttivastaavuudet. Ja se 40 grammaa riittää isommallekin kulutukselle. Ja pienemmillä kulutuksilla rasvan määrä voi jäädä prosenteilla liian pieneksi esim. niukkaenergialla.Rarvitsemusterapeutti oli eri mieltä, mutta eihän hänkään mikään kaikkitietävä ole...
- Niukkis
pikkupullero kirjoitti:
Rarvitsemusterapeutti oli eri mieltä, mutta eihän hänkään mikään kaikkitietävä ole...
Ei nämä asiat ole absoluuttisia totuuksia. Elettiinhän aikaisemminkin kymmeniä vuosia nolla-rasva tavoitteen mukaisesti. Ja terapeutit olivat oikeassa silloinkin. Korkeintaan ihmeteltiin tapauksia joissa ei laihtumista tapahtunut niukallakaan energialla.
Ja on edelleenkin terapeutteja joiden mielestä prosentit ovat oikein vaikka rasva jääkin selvästi niukkaenergialla säästöliekkitasolle. Se että rasvaa saa riittävästi on paljon tärkeämpää, kuin se että kuinka paljon yli tarpeen sitä saa prosenteilla.
Jos on suuri energiantarve niin kyllähän silloin sen saa helposti ylimääräisellä rasvalla, mutta ei hiilihydraattienergiakaan mikään huono vaihtoehto ole. Myönnän kyllä että aktiivinen elimistö pystyy turvallisesti käyttämään energiaksi myös ylimääräistä rasvaa, vaikka rasvanpoltto tuottaakin selvästi vaikeampia palamistuotteita kuin hiilihydraatit. Hiilihydraattien palamistuotteet kun ovat lähes vettä ja hiilidioksidia jotka eivät juurikaan elimistöä rasita. Tästä syystä riittävästi rasvaa elintoimintojen ylläpitämiseen, mutta ei energiaksi. - luulisin ainakin
Niukkis kirjoitti:
Ei nämä asiat ole absoluuttisia totuuksia. Elettiinhän aikaisemminkin kymmeniä vuosia nolla-rasva tavoitteen mukaisesti. Ja terapeutit olivat oikeassa silloinkin. Korkeintaan ihmeteltiin tapauksia joissa ei laihtumista tapahtunut niukallakaan energialla.
Ja on edelleenkin terapeutteja joiden mielestä prosentit ovat oikein vaikka rasva jääkin selvästi niukkaenergialla säästöliekkitasolle. Se että rasvaa saa riittävästi on paljon tärkeämpää, kuin se että kuinka paljon yli tarpeen sitä saa prosenteilla.
Jos on suuri energiantarve niin kyllähän silloin sen saa helposti ylimääräisellä rasvalla, mutta ei hiilihydraattienergiakaan mikään huono vaihtoehto ole. Myönnän kyllä että aktiivinen elimistö pystyy turvallisesti käyttämään energiaksi myös ylimääräistä rasvaa, vaikka rasvanpoltto tuottaakin selvästi vaikeampia palamistuotteita kuin hiilihydraatit. Hiilihydraattien palamistuotteet kun ovat lähes vettä ja hiilidioksidia jotka eivät juurikaan elimistöä rasita. Tästä syystä riittävästi rasvaa elintoimintojen ylläpitämiseen, mutta ei energiaksi.vaikka eihän nämä ole mielipidekysymyksiä.
Oletan, että ihmisen ei tarvitse syödä rasvaa juuri ollenkaan, jos vain saa riittävästi rasvahappoja. Elimistö osaa valmistaa rasvaa hiilihydraateista ja proteiineista. Siis kymmenisen grammaa rypsiöljyä tai vielä vähemmän camelinaa päivässä riittää. - Niukkis
luulisin ainakin kirjoitti:
vaikka eihän nämä ole mielipidekysymyksiä.
Oletan, että ihmisen ei tarvitse syödä rasvaa juuri ollenkaan, jos vain saa riittävästi rasvahappoja. Elimistö osaa valmistaa rasvaa hiilihydraateista ja proteiineista. Siis kymmenisen grammaa rypsiöljyä tai vielä vähemmän camelinaa päivässä riittää.Pidän kuitenkin aikaisemmin mainitsemaani 40 grammaa hyvälaatuista rasvaa päivässä hyvänä minimisuosituksena. 30g on hyvä määrä silloin kun käyttää lisäksi "Omega3" kapseleita.
- Proteiinia
Niukkis kirjoitti:
Absoluuttiset arvot on paljon helpompia muistaa kuin mitkään prosenttivastaavuudet. Ja se 40 grammaa riittää isommallekin kulutukselle. Ja pienemmillä kulutuksilla rasvan määrä voi jäädä prosenteilla liian pieneksi esim. niukkaenergialla.Ei helvetti 40gr päivässä! Mä syön välillä melki 300gr rasvaa päivässä(yleensä ~200gr). Ja tällöinkin siis pudotin painoa. No nyt ei tarvitse enään painoa pudottaa ja pidän nykyään kalorit korkealla reenin takia.
No riippuu tietenkin miten makroravinteet syö, mutta sellaisen vinkin voin heittää, että rasvaa ja HH:ta ei kannata samoilla aterioilla paljoo vedellä. Itellä on, että jos syön rasva/proteiini niin aterialla tulee max 10gr hiilaria ja jos erehdyn hiilaria vetään proden kans niin rasvaa max 10gr samal aterialla.
Tämä HH:n ja rasvan lihottavasta yhteisvaikutuksesta. - Järkeä kehiin olis hyvä
Proteiinia kirjoitti:
Ei helvetti 40gr päivässä! Mä syön välillä melki 300gr rasvaa päivässä(yleensä ~200gr). Ja tällöinkin siis pudotin painoa. No nyt ei tarvitse enään painoa pudottaa ja pidän nykyään kalorit korkealla reenin takia.
No riippuu tietenkin miten makroravinteet syö, mutta sellaisen vinkin voin heittää, että rasvaa ja HH:ta ei kannata samoilla aterioilla paljoo vedellä. Itellä on, että jos syön rasva/proteiini niin aterialla tulee max 10gr hiilaria ja jos erehdyn hiilaria vetään proden kans niin rasvaa max 10gr samal aterialla.
Tämä HH:n ja rasvan lihottavasta yhteisvaikutuksesta.Miten saan kalorit pysymään noin 1200 kilokalorissa jos syön rasvaa 300 grammaa. Kun proteiiniakin pitäisi syödä vähintään 70 grammaa, mieluummin 150 grammaa ja vihanneksia, juureksia ja hedelmiä syön noin 0,6 - 1,0kg.
- unohtui
Niukkis kirjoitti:
Jos on suuri energiantarve niin kyllähän silloin sen saa helposti ylimääräisellä rasvalla, mutta ei hiilihydraattienergiakaan mikään huono vaihtoehto ole. Myönnän kyllä että aktiivinen elimistö pystyy turvallisesti käyttämään energiaksi myös ylimääräistä rasvaa, vaikka rasvanpoltto tuottaakin selvästi vaikeampia palamistuotteita kuin hiilihydraatit. Hiilihydraattien palamistuotteet kun ovat lähes vettä ja hiilidioksidia jotka eivät juurikaan elimistöä rasita. Tästä syystä riittävästi rasvaa elintoimintojen ylläpitämiseen, mutta ei energiaksi.vakiohokemasi toinen puoli, eli 70g proteiinia?
Väität että kyseessä ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta kumminkin tätä samaa tarjoat kaikille henkilöstä ja energiantarpeesta riippumatta. - Niukkis
unohtui kirjoitti:
vakiohokemasi toinen puoli, eli 70g proteiinia?
Väität että kyseessä ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta kumminkin tätä samaa tarjoat kaikille henkilöstä ja energiantarpeesta riippumatta.Laihduttajien minimimääräksi olen suositellut 40/70 grammaa, koska muuten rasvan ja proteiinin määrät jäävät pienellä energiamäärällä helposti liian pieneksi. Olen jopa käyttänyt ilmaisua "absoluuttiset määrät takaavat riittävän rasvan ja proteiinin määrän paremmin kuin prosentit, silloin kun kysymyksessä on pieni energiamäärä".
Esimerkiksi painonvartijoilla rasvan ja proteiinin määrät saattavat helposti jäädä pienillä pisteillä reilustikin alle todellisen tarpeen. 40/70 ohjeella niitä saa riittävästi jos liikunta on kevyttä.
Missähän olen ohjetta tarjonnut kaikille. Ohjetta olen tarjonnut vain laihduttajille ja minimimääräksi. Laihduttaja saa rasvasta ja proteiinista 40/70g määrillä valtaosan energiasta silloin kun ollaan niukahkolla energialla. Ja monien laihduttajien energiamääristä sillä saa noin puolet tarvittavasta energiamäärästä. Pienikokoisille kevyttä liikuntaa harrastaville olen antanut pienempiäkin absoluuttisia arvoja minimimääriksi (30/50g) lyhyille jaksoille.
Kannattaisi hiukan tutustua teksteihin joita kommentoi. - Proteiinia
Järkeä kehiin olis hyvä kirjoitti:
Miten saan kalorit pysymään noin 1200 kilokalorissa jos syön rasvaa 300 grammaa. Kun proteiiniakin pitäisi syödä vähintään 70 grammaa, mieluummin 150 grammaa ja vihanneksia, juureksia ja hedelmiä syön noin 0,6 - 1,0kg.
miks mun pitäs kituuttaa vaivasella 1200Kcal päivässä?
Mä ainakin nykyisellä ruokavaliolla ja liikunnalla laihdun vielä yli 3000kcal päiväannoksella. Riippuu tietenkin liikunnan määrästä. - myös muistaa
Niukkis kirjoitti:
Laihduttajien minimimääräksi olen suositellut 40/70 grammaa, koska muuten rasvan ja proteiinin määrät jäävät pienellä energiamäärällä helposti liian pieneksi. Olen jopa käyttänyt ilmaisua "absoluuttiset määrät takaavat riittävän rasvan ja proteiinin määrän paremmin kuin prosentit, silloin kun kysymyksessä on pieni energiamäärä".
Esimerkiksi painonvartijoilla rasvan ja proteiinin määrät saattavat helposti jäädä pienillä pisteillä reilustikin alle todellisen tarpeen. 40/70 ohjeella niitä saa riittävästi jos liikunta on kevyttä.
Missähän olen ohjetta tarjonnut kaikille. Ohjetta olen tarjonnut vain laihduttajille ja minimimääräksi. Laihduttaja saa rasvasta ja proteiinista 40/70g määrillä valtaosan energiasta silloin kun ollaan niukahkolla energialla. Ja monien laihduttajien energiamääristä sillä saa noin puolet tarvittavasta energiamäärästä. Pienikokoisille kevyttä liikuntaa harrastaville olen antanut pienempiäkin absoluuttisia arvoja minimimääriksi (30/50g) lyhyille jaksoille.
Kannattaisi hiukan tutustua teksteihin joita kommentoi.mitä on kirjoittanut. Kun joku on ehdottanut suurempaa R/PR määrää, niin sehän ei ole sinulle käynnyt, vain ja ainoastaan tuo 40/70, ja lukuisissa ketjuissa muutaman viime viikon ajan.
- Niukkis
myös muistaa kirjoitti:
mitä on kirjoittanut. Kun joku on ehdottanut suurempaa R/PR määrää, niin sehän ei ole sinulle käynnyt, vain ja ainoastaan tuo 40/70, ja lukuisissa ketjuissa muutaman viime viikon ajan.
Täällä kirjoittelee pari muutakin kirjoittelijaa noin samoilla luvuilla - tai hieman isommilla.
Sellaisissa tapauksissa joissa on kysytty minimimääriä olen tuonut omien ohjelmieni mukaisen kannan esille silloin, kun joku on tarjonnut ehdottomiksi minimeiksi huomattavasti suurempia määriä.
Laihduttamisesta kun on kysymys, niin kovin paljon suuremmat määrät eivät yleensä edes ohjelmiin sovi silloin kun liikunta on vain kevyttä. Kertyyhän muista ravintoaineista helposti puolet laihduttajan tarvitsemasta energiasta. Raskaammin liikkuville suosittelen rasvaa ja proteiinia noin 1,5 kertaisia määriä.
Muutaman viime viikon olen ollut lomareisulla, enkä montaakaan kirjoitusta ole tänne kirjoitellut. Enemmän kirjoittelin toukokuussa ja kesäkuun alussa.
Pidän edelleenkin oikeuden kirjoitella niistä laihduttamiseen kuuluvista asioista, jotka olen todennut toimiviksi. - treeni, stressi, kriisi
Proteiinia kirjoitti:
Ei helvetti 40gr päivässä! Mä syön välillä melki 300gr rasvaa päivässä(yleensä ~200gr). Ja tällöinkin siis pudotin painoa. No nyt ei tarvitse enään painoa pudottaa ja pidän nykyään kalorit korkealla reenin takia.
Tämä HH:n ja rasvan lihottavasta yhteisvaikutuksesta.Mun edesmenny isoäitini joka oli ns. vanhankansanihmisiä eikä osannu kieliä sano aina "ressi" ku se tarkotti stressiä. Kaikki tajus, et joo, onhan se sen kielelle ylivoimasta.
Mut miks nykynuoret on ottanu kieleensä tän idioottimaisen "reeni" kun puhutaan treenistä, treenaamisesta, vai pitäskö sanoo reenaamisesta?
Ja mul on kauhee "riisi". Siis isoko riisi on sylissä? Siis kun on kriisi.
Entäs "rassikorut"?
- *ukko*
Äijät niin erilaisii voi olla? Olen käyttänyt Besel kevytlevitteitä jo vuosia
ainakin 3 rkl/vrk Ateriatkin kaukana kevyistä. Silti.
Kyttään vaakan kaa ettei painonnousu pääse ryöstäytymään liiaksi. Aamuvaa'itus riittää.
Jos paino on lähtenyt nousuun "hyppään korkeutta" niin kauan, että vaaka näyttää
tavoitepainoa.
Taistelussa tavoitepainoa & elämänhallintaa vastaan yleensäkin olen saanut
turpaan niin paljon kymmenienvuosien aikana, että katson kaikki keinot luvalliseksi.
Tällainen tressaantunut sissi kuluttaa niin paljon hiven ja vitamiineja, etten
olisi elossa ilman 'purkkilisiä'. Valitettavasti.
Kone kestää aikansa, kun sitä huoltaa sen yksilöllisyyttä edellyttävällä tavalla. - katso itse
on normaalissa ruokavaliossa 50-60g/vrk eli kymmenen millilitran lusikalla 5-6. Tämän alle ei pitkää aikaa kannata olla. Voit kyseenalaistaa laihdutusohjeet joissa väitetään että 2 tai 3 lusikallista rasvaa riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t643950- 332301
- 402174
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171731Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401572Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251502- 801467
- 1411206
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221153Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901125