soitin lentokoneessa?

viulisti

Hei,

olen matkustamassa Pariisiin aupairiksi ja alttoviuluni olisi tarkoitus matkustaa mukanani. Luin Finnairin sivuilta, että isommasta käsimatkatavarasta tulee ilmoittaa lentoyhtiölle ennen lennolle lähtöä, jotta kuljetus sujuisi vaivatta.
Soitin Finnairin puhelinpalveluun ja sain vastaukseksi, että se riippuu lähtöselvityksen tekijöistä ottavatko ne viuluni matkustamoon vai ei. Eli ne voivat laittaa sen myös ruumaan (EIHÄN SITÄ SINNE VOI LAITTAA!).
Ollakseni varma siitä, että saan vietyä viulun matkustamossa minun tulisi ostaa viululle ihan oma täysihintainen lippu (ei taida saada nuorisoalennuksia....) jotta se saisi oman paikan lentokoneessa.
Teki mieli kysyä puhelinneuvojalta, että tarjoillaanko välipala ja lounas myös viululleni sitten, täyden hinnan mukaan.

Kysymys kuuluukin, onko joku kuljettanut soittimia lentokoneessa ja miten niiden kanssa tulisi menetellä? Lisähinnan voin maksaa mutta en nyt monia satoja euroja yhden matkustajan verran maksa yhdestäkään soittimen kuljetuksesta. Varsinkin kun sivuilla sanottiin, että esim sellon voi kuljettaa erillisessä tilassa matkustamossa jos vain asiasta ilmoittaa Finnairille ajoissa.

9

1743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole edes iso

Juu noi lentoyhtiöiden mennettelyt on aika kummallisia ja siellä on henkilöstä riippuen eri säännöt. Mutta eihän viulu ole edes iso soitin, sen laukkukin on samankokoinen kun ne sellaset caddyt mitä ihmiset vie koneisiin. Joten luulisin että saat ottaa sen sinne mukaan, jos et ota sitten muuta käsimatkatavaraa.

Minä raahasin tässä pari päivää sitten sellaisen aika ison laukun lentokoneeseen sisään. Mulla oli matkatavaraa liikaa ja ei ollut varaa maksaa ylimääräistä joten kaverini odotti laukun kanssa nurkan takana kun checkasin ison laukun sisään (siinä oli liikakiloja mutta siellä luultiin että mulla ei oo käsimatkatavaroita joten ottivat sen sinne ilman ongelmia). Sitten menin toisen laukun kanssa koneeseen ja sain kaikki tavarat kotiin. Kukaan ei sanonut mitään.

• viulisti

niin ei olekaan. mie olen kuljettanut ennen viuluani, mutta silloin koko oli ainakin puolta pienempi, kun olin pienempi ja kyseessä oli tavallinen viulu niin tämä sitten vähän epäilyttää/epäilytti.
        ongelma onkin siinä että joudun ainakin ottamaan yhden pienen matkalaukun toiseksi käsimatkatavaraksi, mihin tulee kamerat ja tietokone. niitäkään kun en voi laittaa ruumaan :( mutta toisaalta, koska viulu ei mahdu penkin alle, niin tila miun penkin alla ei ole keneltäkään pois. toivottavasti tämä nyt onnistuu! :)

kiitos vastauksesta :)

• kaksi soitinta

Hei,

itse kuljetin kaksi soitinta lentokoneessa ilman ongelmia, tosin siitä on aikaa jo muutama vuosi ja lentoyhtiö oli eri. Sanoin tiskillä, että rumpua ei voi laittaa ruumaan tai jos laittavat haluan paperilla, että myös vastaavat mahdollisista vaurioista. Laittoivat bisnesluokan vaatekaappiin soittimet ja itse matkustin economy puolella. Ei ollut mitään ongelmia.

• viulisti

vetoan samalla tavalla jos ongelmia ilmenee. kyseessä on kuitenkin monen tuhannen euron arvoinen soitin.
        kiitos vastauksesta :)

• muka-aikuinen

Koneessa työskennelleenä voin sanoa näin. Viulusi mahtuu ihan varmasti kyytiin hattuhyllylle ja on siellä hyvässä turvassa. Olen nähnyt näin tehtävän usein. Sellot ja bassot on sitten erikseen, niille tarvitaan oma paikka.

• viulisti

kiitos vastauksesta, nyt on hieman varmempi olo!
        en voi ilman soitinta olla koko vuotta, koska harrastus on kuitenkin sen verran läheinen :)

• kun olen kuljettanut

Itse olen kuljettanut viulun mukana käsimatkatavarana, eikä kukaan sanonut mitään. Koneessa oli kahta erikokoista hattuhyllyä ja sinne isommalle se olisi mahtunut, mutta kun ne kaikki oli täynnä ja pienemmälle ei mahtunut myöskään, niin kysyin lentoemännältä.Hän laittoi sen sitten johonkin kaappiin ja pyysin sen sitten vaan sieltä kun laskeuduttiin taas.En usko että kukaan olettaa sun laittavan viuluasi ruumaan tai ostavan sille omaa paikkaa!

• viulisti

Kiitos kun vastasit.
        Niin miekin ajattelin, etteivät ne voi pakottaa sitä laittamaan ruumaan tai maksamaan monia satoja euroja kuljetuksesta. Mitat on kotelon kanssani viulullani 79 cm korkea, 13cm korkea, 31cm leveä. Ainoastaan leveys minua huolestutti. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

• Fiulisti kans
        viulisti kirjoitti:

Kiitos kun vastasit.
        Niin miekin ajattelin, etteivät ne voi pakottaa sitä laittamaan ruumaan tai maksamaan monia satoja euroja kuljetuksesta. Mitat on kotelon kanssani viulullani 79 cm korkea, 13cm korkea, 31cm leveä. Ainoastaan leveys minua huolestutti. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

Niin siis sun huolesi on ihan turhia. Kun annat matkiksen pois, pidät viulun ja käsilaukun olkapäillä, ja jos kysyvät tuleeko ruumaan vielä jotain, sanot että ei tule. Kaikki muusikot ympäri maailmaa lentää aina viulu "hattuhyllyllä", usko pois. Ne toimistotantat on niin järkyttävän typeriä ettei ne tiedä käytännön lentämisestä mitään.
        Kannattaa kylläkin poistaa kynsisakset kotelosta, kynsileikkureista ei sen sijaan tule läpivalaisussa ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      357
      7042
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      76
      5997
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      197
      5492
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      84
      4270
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      56
      3476
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      69
      3427
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3393
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      60
      3358
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      56
      3140
    10. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3084
    Aihe