Bujinkan -peruskurssi Oulussa 18. syyskuuta 2006!

Matti Vanhanen

Se lähestyy! Syksyn 2006 Bujinkan Budô Taijutsu -peruskurssi alkaa lajinäytöksellä ma 18.9.2006 klo 19:30-20:00 Värtön Liikuntahallilla (Kurkelantie 4), jota seuraa välittömästi ensimmäinen peruskurssiharjoitus klo 20:00-21:30. Ensimmäisiin harjoituksiin tarvitset mukaan verkkahousut, t-paidan ja juomapullon. Harjoituksiin voi tulla matkaan kuukauden ajan.

Bujinkan Budô Taijutsussa harjoitellaan vanhaa japanilaista sotataitoa. Oppimäärä sisältää tekniikkaa maassa, pystyssä sekä asein; sisällöltään rikkaampaa taistelulajia saa etsiä.

3kk kestävän peruskurssin harjoitusajat ovat:
ma 19:30-21:30 Värtön Liikuntahalli (Kurkelantie 4)
pe 18:00-19:30 Teuvo Pakkalan ala-aste (Teuvo Pakkalan katu 17)

Lisätietoa lajista löydät osoitteesta:
Bujinkan Shinden (Shibu) Dojo Oulu
www.shinden.pp.fi
www.finbujin.com

30

3023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm..

Mitkä todisteet teillä on siitä,että harjoiteltavat tekniikat ovat todellakin vanhaa perua.Heitelläänkö teidänkin harjoituksissanne muuten jauhoa vastustajan silmille(metsubushi) ja hypitään puskaan piiloon,kuten päävalmentajanne videoilla...

Kaikille tiedoksi,tämä on pelkkää huijausta. Nörttien oman elämän roolipeliä.Jos haluaa oppia puolustamaan itseään, jokaisesta kaupungista löytyy työväen nyrkkeilyseura.Halpaa ja tomivaa...

• sitten jotenkin

harmittaa, kun kaikki eivät treenaa samaa lajia kuin sinä. Eikö maailma ole vähän mukavampi paikka kun kaikki eivät aja harmaalla Ladalla, tai pukeudu samanlaisiin, saman värisiin vaatteisiin ja kannata vain yhtä aatetta. Mitä se on sinulta pois, jos joku haluaa erilaisia asioita elämältään kuin sinä.

• takia
        sitten jotenkin kirjoitti:

harmittaa, kun kaikki eivät treenaa samaa lajia kuin sinä. Eikö maailma ole vähän mukavampi paikka kun kaikki eivät aja harmaalla Ladalla, tai pukeudu samanlaisiin, saman värisiin vaatteisiin ja kannata vain yhtä aatetta. Mitä se on sinulta pois, jos joku haluaa erilaisia asioita elämältään kuin sinä.

nämä muiden asioiden haluajat häpeävät sitä, että laji on "ninjailua". Nimikin piti muuttaa kun ihmisiä lähinnä nauratti huppu päässä heiluvat idiootit.Huppuja ei saa nykyään käyttääkään koska antaa "väärä kuvan" lajista. Silti jauhoja puhallellaan naamaan ja kuperkeikkoja heitellään.Lapsellista pelleilyä. Ja en ole ketään kieltänyt sitä harrastamasta.Kamppailua se ei kuitenkaan ole eikä edes tälle palstalle kuulu.Peliä/leikkiä.....

• endel
        takia kirjoitti:

nämä muiden asioiden haluajat häpeävät sitä, että laji on "ninjailua". Nimikin piti muuttaa kun ihmisiä lähinnä nauratti huppu päässä heiluvat idiootit.Huppuja ei saa nykyään käyttääkään koska antaa "väärä kuvan" lajista. Silti jauhoja puhallellaan naamaan ja kuperkeikkoja heitellään.Lapsellista pelleilyä. Ja en ole ketään kieltänyt sitä harrastamasta.Kamppailua se ei kuitenkaan ole eikä edes tälle palstalle kuulu.Peliä/leikkiä.....

Silti kyseessä on toimiva laji ja huomattavan paljon lähempänä kamppailua kuin esimerkiksi judo. Huppuja ei ehkä käytetäkään siksi, että se ei kuulu olennaisena osana lajiin ja antaisi siksi väärää kuvaa lajista. Loogista! Kuperkeikkoja ei ole tullut vastaan, eikä jauhohommia. Laji on sopeutuvainen ja sallisi varmaan jauhojen puhaltelun, jos sinusta siltä tuntuu. Mistäpä olet "tietosi" hankkinut?

• endel

Nyrkkeily on hyvin kapea-alainen laji, ja toimii tarkoin rajatuissa olosuhteissa. Se on lähinnä urheilua, josta kyllä ammennetaan joitain tekniikoita myös itsepuolustustarkoitukseen eri lajeihin ja kursseille. En sanoisi, ettäkö urheilunyrkkeily ei toimisi - mikä tahansa toimii perusmoukkaa vastaan - mutta se ei aina ole paras mahdollinen ratkaisu.

Itse sanoisin, että Bujinkan on toimiva ja hyvä laji, mutta vaatii useiden muiden lajien tavoin kunnon perehtymistä. Bujinkan vaikuttaisi (en ole historioitsija) olevan historiallinen.

Jos laji tuntuu huonolta, on todennäköisemmin ongelmana opettaja kuin laji.

Roolipeliä ei lajiin kuulu, mutta taisi täydestä salista yksi pitkälettinen mieshenkilö löytyä. Miten uskallat väittää jotain tuollaista julkisesti? ahh... ei omalla nimimerkillä... ymmärrän...
        Kaikille tiedoksi, älkää uskoko yhtä hölösuuta vaan selvittäkää asia kunnolla ja itse!

• Vaahtosuu
        endel kirjoitti:

Nyrkkeily on hyvin kapea-alainen laji, ja toimii tarkoin rajatuissa olosuhteissa. Se on lähinnä urheilua, josta kyllä ammennetaan joitain tekniikoita myös itsepuolustustarkoitukseen eri lajeihin ja kursseille. En sanoisi, ettäkö urheilunyrkkeily ei toimisi - mikä tahansa toimii perusmoukkaa vastaan - mutta se ei aina ole paras mahdollinen ratkaisu.

Itse sanoisin, että Bujinkan on toimiva ja hyvä laji, mutta vaatii useiden muiden lajien tavoin kunnon perehtymistä. Bujinkan vaikuttaisi (en ole historioitsija) olevan historiallinen.

Roolipeliä ei lajiin kuulu, mutta taisi täydestä salista yksi pitkälettinen mieshenkilö löytyä. Miten uskallat väittää jotain tuollaista julkisesti? ahh... ei omalla nimimerkillä... ymmärrän...
        Kaikille tiedoksi, älkää uskoko yhtä hölösuuta vaan selvittäkää asia kunnolla ja itse!

Jos ninjat pitävät itseään tosi taistelijoina, voin kyllä vakuuttaa, että metsään meni. Olen treenannut budotaijutsua tai ninpotaijutsua tai ... mikä tuo nimi nyt kulloinkin on ollut. Lajin tekniikat ovat "niin vaarallisia", ettei lajissa voi sparrata. Ja tämä on totaalinen este kamppailutaidon kehittymiselle. Lajissa on wannabebushido pitkätukkalarppailuhörhöjä, jotka hakevat pontta itsetunnolleen tekemällä oikeasti rajuja tekniikoita toisilleen tilanteessa, kun vastaan ei hangoitella.

Jokainen kamppailu-urheilija pesee kenen tahansa ninjan millä tahansa lajinsa "pehomotekniikalla" siten, ettei ninja ehdi sanoa edes "Hatsumi". Poikkeus on Sven-Eric Bogsäter, joka on treenannut kovatsi myös "oikeita" kontaktilajeja.

• ..........
        Vaahtosuu kirjoitti:

Jos ninjat pitävät itseään tosi taistelijoina, voin kyllä vakuuttaa, että metsään meni. Olen treenannut budotaijutsua tai ninpotaijutsua tai ... mikä tuo nimi nyt kulloinkin on ollut. Lajin tekniikat ovat "niin vaarallisia", ettei lajissa voi sparrata. Ja tämä on totaalinen este kamppailutaidon kehittymiselle. Lajissa on wannabebushido pitkätukkalarppailuhörhöjä, jotka hakevat pontta itsetunnolleen tekemällä oikeasti rajuja tekniikoita toisilleen tilanteessa, kun vastaan ei hangoitella.

Jokainen kamppailu-urheilija pesee kenen tahansa ninjan millä tahansa lajinsa "pehomotekniikalla" siten, ettei ninja ehdi sanoa edes "Hatsumi". Poikkeus on Sven-Eric Bogsäter, joka on treenannut kovatsi myös "oikeita" kontaktilajeja.

Jollain on kovasti vastaan bujinkania? ;) Taitaa olla itse aika pelle kun ei "pärjännyt" treeneissä niin pitää täällä huudella. Pitäis turpansa kiinni kun EI KETÄÄN KIINNOSTA!!

• heh?!?
        endel kirjoitti:

Silti kyseessä on toimiva laji ja huomattavan paljon lähempänä kamppailua kuin esimerkiksi judo. Huppuja ei ehkä käytetäkään siksi, että se ei kuulu olennaisena osana lajiin ja antaisi siksi väärää kuvaa lajista. Loogista! Kuperkeikkoja ei ole tullut vastaan, eikä jauhohommia. Laji on sopeutuvainen ja sallisi varmaan jauhojen puhaltelun, jos sinusta siltä tuntuu. Mistäpä olet "tietosi" hankkinut?

Lähempänä kamppailua kuin judo?Vaikka laji rajoittunut onkin, sen etuna on sentään helvetillinen määrä sparria ja kilpailua. Kyllä hyvä kilpajudoka pistää ninjutsukan pää edellä asfaltille hyvin nopeasti.

Ja HERRA on vaan hyvä ja pisää hakuun videoita soke Matsumista. Sieltä löytyy hienoja klippejä missä ninjailun ylijumala koko maailmassa,suomen seurojen "pomo" suorassa linjassa,jolta kaikki soke ja shihan arvot(tai mitä lie) haetaan,puhaltelee /heittelee vehnäjauhot kimppuun hyökkäävien VIIDEN miekkamiehen silmille ja heittää kuperkeikkaa puskaan piiloon.

"sopeutuvainen" "toimiva"..hmm.tai nörttien roolipelileikkiä?

• (nyyh)
        .......... kirjoitti:

Jollain on kovasti vastaan bujinkania? ;) Taitaa olla itse aika pelle kun ei "pärjännyt" treeneissä niin pitää täällä huudella. Pitäis turpansa kiinni kun EI KETÄÄN KIINNOSTA!!

Kommentti siitä ettei "pärjännyt" treeneissä on nerokas ja kertoo kyllä oman kokemuspohjasi lajista. Ninjutsussa "pärjää" vaikka 40 kymppinen perheenäiti joka pelkää kipua kuollakseen. Kukaan ei sano että pitäisi ryhdistäytyä vaan mukana voi laahautua muitten tiellä.

Itse arvelisin että kommentoimasi viestin kirjoittaja on siirtynyt kontaktilajeihin missä sparrataan.Ainakin viestin sävystä päätellen.Siellä eivät kaikki "pärjää".

• vaikuttaisi
        endel kirjoitti:

olevan "historiallinen".Ja mitäs tämä nyt tarkoittaa:) Millainen on historiallinen laji? Miten "uskallan" väittää jotain tuollaista julkisesti? HEH.

Mitäs nyt tapahtuu?Joku parikymppinen liian nopeasti ylennetty 20.dan puskahyppelyssä piiloutuu säånkyni alle ja ninjailee minut kuoliaaksi?

• laittaa
        heh?!? kirjoitti:

Lähempänä kamppailua kuin judo?Vaikka laji rajoittunut onkin, sen etuna on sentään helvetillinen määrä sparria ja kilpailua. Kyllä hyvä kilpajudoka pistää ninjutsukan pää edellä asfaltille hyvin nopeasti.

Ja HERRA on vaan hyvä ja pisää hakuun videoita soke Matsumista. Sieltä löytyy hienoja klippejä missä ninjailun ylijumala koko maailmassa,suomen seurojen "pomo" suorassa linjassa,jolta kaikki soke ja shihan arvot(tai mitä lie) haetaan,puhaltelee /heittelee vehnäjauhot kimppuun hyökkäävien VIIDEN miekkamiehen silmille ja heittää kuperkeikkaa puskaan piiloon.

niitä videoklippejä linkiksi. Etsimällä kun ei tunnu löytyvän.

• endel
        Vaahtosuu kirjoitti:

Mitä minä tiedän (verrattain vähän kokemusta/tietoa) varmaksi:

kilpailuja ei ole ideologian vuoksi. Syy siis ei ole tekniikoiden vaarallisuus. Nopeutta jne. kovennetaan harjoittelijoiden tason mukaan.

Hörhöjä löytyy joka lajissa, mutta ei niin paljoa Bujinkanissa ainakaan oman kokemukseni perusteella. Yksi selitys miten Bujinkan-harjoitukset tuntuivat erilaiselta muiden lajien harjoituksista oli se, että show offia oli poikkeuksellisen vähän. Opettajat ovat oppilaita merkittävämpiä, ja ainakaan heissä sitä ei näkynyt.

Opettajani oli sitä mieltä, että vaikka jotain yhteistäkin löytyy ninjojen kanssa (jotka muuten todella osasivat historiankirjojen mukaan jotakin), hän ei pidä Bujinkania ninjojen lajina.

Missä harrastit Bujinkania? Luulen, että opettajassasi (jos asenteesi oikea?) oli jotain hakusessa... Nyt isottelet sinä vaikka syytit jostain vastaavasta Bujinkanin harrastajia juuri äsken. Mitkä lajit kuuluvat mainitsemiisi kamppailulajeihin?

• bujinkan
        endel kirjoitti:

kilpailuja ei ole ideologian vuoksi. Syy siis ei ole tekniikoiden vaarallisuus. Nopeutta jne. kovennetaan harjoittelijoiden tason mukaan.

Hörhöjä löytyy joka lajissa, mutta ei niin paljoa Bujinkanissa ainakaan oman kokemukseni perusteella. Yksi selitys miten Bujinkan-harjoitukset tuntuivat erilaiselta muiden lajien harjoituksista oli se, että show offia oli poikkeuksellisen vähän. Opettajat ovat oppilaita merkittävämpiä, ja ainakaan heissä sitä ei näkynyt.

Opettajani oli sitä mieltä, että vaikka jotain yhteistäkin löytyy ninjojen kanssa (jotka muuten todella osasivat historiankirjojen mukaan jotakin), hän ei pidä Bujinkania ninjojen lajina.

Missä harrastit Bujinkania? Luulen, että opettajassasi (jos asenteesi oikea?) oli jotain hakusessa... Nyt isottelet sinä vaikka syytit jostain vastaavasta Bujinkanin harrastajia juuri äsken. Mitkä lajit kuuluvat mainitsemiisi kamppailulajeihin?

siis yhtäkuin ninjutsu?

• endel
        heh?!? kirjoitti:

Jos hyvä tulos tulee kovalla harjoittelulla, ei kyseessä ole lajisidonnainen "vahvuus". Bujinkaniakin voi harjoitella ihan vaikka joka päivä, jos vain tekee sille aikaa.

En ole nähnyt noita videoklippejä, en. Lievätkö ihan vitsiksi tarkoitettuja, kuulostavat kovasti siltä ainakin. Ei kannata uskoa kaikkea netistä löytämäänsä! Jos löydät linkin, ilmoittele toki minullekin! ^^ Olivatko nörtitkin samalla nauhalla? ^^

Vaikka olisivatkin aitoja, muistuttaisin, että laji ei ole automaattisesti huono, vaikka nykyinen "johtaja" olisikin hassu, ei varsinkaan, jos hän ei kehittänyt lajia.

Myönnän, että judoka on paha vastus, kunhan ensin saa kunnon otteen. Suurin puute lienee juuri tuo kunhan-sana. Itse mieluummin harrastan lajia, joka jättää vähemmän arvuuteltavaa, ja vielä ottaisin pari lajia lisää! Niin myös teen ;)

Missä harrastit Bujinkania? Mitä mieltä olet Han Moo Dosta, Karatesta, Hapkidosta ja Wushusta? Mikä on (en viittaa edelliseen kysymykseen) hyvä laji ja miksi?

• Vaahtosuu
        endel kirjoitti:

Olen ehdottomsti sitä mieltä, että jokainen saa treenata sitä mitä haluaa. Niin myös minä koen seuraavat itselleni sopivimmiksi;
        - potkunyrkkeily
        - brassijutsu
        - ja yllätys yllätys taiji

Treeni-intoa!

• endel
        bujinkan kirjoitti:

siis yhtäkuin ninjutsu?

Tietääkseni melkein; juuret ovat ninjutsussa. Nimi Bujinkan Budo Tajutsu viittaa Taijutsuun, mutta opettajani mielestä ninpo on parempi termi.

Ninjutsu-nimike on aika vetelä: se vanuu vähän joka suuntaan. Siksi yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa. Kuitenkin lajina tuntuu erilliseltä "normaalista ninjutsusta". Ainakin Wikipedia erottaa selkeästi Bujinkanin Ninjutsusta, maininta sivulla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ninjutsu

Parempi, että kyselet enemmän itse opettajilta tai luet vaikkapa sivuilta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bujinkan_budo_taijutsu
        http://www.bujinkan.fi/bujinkan.php

• endel
        Vaahtosuu kirjoitti:

Olen ehdottomsti sitä mieltä, että jokainen saa treenata sitä mitä haluaa. Niin myös minä koen seuraavat itselleni sopivimmiksi;
        - potkunyrkkeily
        - brassijutsu

Treeni-intoa!

Itse koetan lähteä syksyyn tällaisella yhdistelmällä:
        - bujinkan
        - taijiquan
        - krav maga/wing tsun/shorinji kempo/hapkido, mikä sopii aikatauluun parhaiten
        - wushu/qigong (akrobatia ja kunto)

Jossain välissä pitää vain opiskellakin... ja kiinnostuksen kohteita on paljon kamppalulajien ulkopuoleltakin, joten saa nähdä miten käy! :) Ja jos vain löytäisin paikan, jossa voisi oppia silatia...

• endel
        Vaahtosuu kirjoitti:

- potkunyrkkeily
        - brassijutsu

Treeni-intoa!

Olkoon kausi opettavainen! :)

• amatööri...
        endel kirjoitti:

Itse koetan lähteä syksyyn tällaisella yhdistelmällä:
        - bujinkan
        - taijiquan
        - krav maga/wing tsun/shorinji kempo/hapkido, mikä sopii aikatauluun parhaiten
        - wushu/qigong (akrobatia ja kunto)

Jossain välissä pitää vain opiskellakin... ja kiinnostuksen kohteita on paljon kamppalulajien ulkopuoleltakin, joten saa nähdä miten käy! :) Ja jos vain löytäisin paikan, jossa voisi oppia silatia...

Se on hyvä ettet vain keskity mihinkään lajiin.Et vahingossa vaikka opi jotain...

Onko lajivalikoimassasi jokin alla piilevä logiikka? Krav maga ja shorinji kempo kun ovat hieman erilaisia..no olkoon.. HYvää peruskursssia ja sitten voikin vuoden päästä lopettaa lajin ja siirtyä uuteen.Niinkuin muutkin amatöörit.

• endel
        amatööri... kirjoitti:

Se on hyvä ettet vain keskity mihinkään lajiin.Et vahingossa vaikka opi jotain...

Onko lajivalikoimassasi jokin alla piilevä logiikka? Krav maga ja shorinji kempo kun ovat hieman erilaisia..no olkoon.. HYvää peruskursssia ja sitten voikin vuoden päästä lopettaa lajin ja siirtyä uuteen.Niinkuin muutkin amatöörit.

Tiedän tekniset ristiriidat (Kung Fu ja Bujinkan... 0_o), ja uskon sen tuottavan lieviä ongelmia ja aiheuttavan osaltaan joidenkin lajien jättämisen pois. Näin uskon löytäväni kuitenkin varmemmin pitkällä aikavälillä sopivimmat lajit eli sellaiset, joita harrastan lopun ikäni. Lisäksi haen niin monia eri asioita, että en oikein usko yhden lajin siihen riittävän.

Asiaa lieventää se, että eri lajeilla on eri funktiot. Bujinkanin otan monipuolisuutensa ja joustavuutensa takia peruslajiksi (sallii melko hyvin eklektisen puolustustaidon kehittämistä). Taiji on lähinnä meditaatiota, kung fu fysiikan parantamista ja enemmän hupailua, Krav Magasta ja Shorinji Kemposta haen pelkistetympiä tekniikoita. Erityisesti Krav Magasta löytyy suoraan moderniin ympäristöön sopivia puolustautumissovellutuksia (esim. tuliaseet... -> irrotusotteet, psykologiaa jne.).

Ymmärrän osittain vihjailusi - joka toistaiseksi on melko paikkansapitävää - mutta muistuttaisin, että meistä on moneksi! Oikealla vertailulla yms. pääsin lukiostakin keskiarvolla 10- läksyjä tekemättä. Pidän sitä melko hyvänä saavutuksena. Hyvin harva silloin todella ymmärsi, miten sen saavutin, vaikka yritin heille selittää ja heitä auttaa. Olen tavallaan osittain hikipingon ja nörtin vastakohta! ^^

• niin....
        endel kirjoitti:

Tiedän tekniset ristiriidat (Kung Fu ja Bujinkan... 0_o), ja uskon sen tuottavan lieviä ongelmia ja aiheuttavan osaltaan joidenkin lajien jättämisen pois. Näin uskon löytäväni kuitenkin varmemmin pitkällä aikavälillä sopivimmat lajit eli sellaiset, joita harrastan lopun ikäni. Lisäksi haen niin monia eri asioita, että en oikein usko yhden lajin siihen riittävän.

Asiaa lieventää se, että eri lajeilla on eri funktiot. Bujinkanin otan monipuolisuutensa ja joustavuutensa takia peruslajiksi (sallii melko hyvin eklektisen puolustustaidon kehittämistä). Taiji on lähinnä meditaatiota, kung fu fysiikan parantamista ja enemmän hupailua, Krav Magasta ja Shorinji Kemposta haen pelkistetympiä tekniikoita. Erityisesti Krav Magasta löytyy suoraan moderniin ympäristöön sopivia puolustautumissovellutuksia (esim. tuliaseet... -> irrotusotteet, psykologiaa jne.).

Ymmärrän osittain vihjailusi - joka toistaiseksi on melko paikkansapitävää - mutta muistuttaisin, että meistä on moneksi! Oikealla vertailulla yms. pääsin lukiostakin keskiarvolla 10- läksyjä tekemättä. Pidän sitä melko hyvänä saavutuksena. Hyvin harva silloin todella ymmärsi, miten sen saavutin, vaikka yritin heille selittää ja heitä auttaa. Olen tavallaan osittain hikipingon ja nörtin vastakohta! ^^

Toisaalta...ehkä me emme herrasta mitään katusirkkeliä odotakkaan...voi luoja.

Harrasta hei ihan mitä haluat.Ennustan sinulle onnellista tulevaisuutta potku.net saitilla nillittämässä nin-anteeksi taijutsun historiasta ja perinteisten lajien ylivoimasta ja "todellisesta itsepuolustuksesta on da streetillä" kyseisen saitin aspergerin syndroomaisten tietokonenörttien kanssa.

Avoimuutesi on hellyttävää ja innostuksesi varmasti aitoa.

P.S. taiji ei ole meditaatiota ja kempo ei ole yksinkertaista.Paitsi kirjoissa.....

• endel
        niin.... kirjoitti:

Toisaalta...ehkä me emme herrasta mitään katusirkkeliä odotakkaan...voi luoja.

Harrasta hei ihan mitä haluat.Ennustan sinulle onnellista tulevaisuutta potku.net saitilla nillittämässä nin-anteeksi taijutsun historiasta ja perinteisten lajien ylivoimasta ja "todellisesta itsepuolustuksesta on da streetillä" kyseisen saitin aspergerin syndroomaisten tietokonenörttien kanssa.

Avoimuutesi on hellyttävää ja innostuksesi varmasti aitoa.

P.S. taiji ei ole meditaatiota ja kempo ei ole yksinkertaista.Paitsi kirjoissa.....

Katusirkkeli? Sellaiseksiko sinä tahtoisit?

Tahdon olla taitava, mutta en aggressiivinen. Se haittaa elämää ja - kyllä - on este hyväksi harrastajaksi tulemiselle (ellet sitten tähtää väkivaltaan).

Mielestäni Taijin voi luokitella eräänlaiseksi dynaamiseksi meditaatioksi. Wikipediassa näköjään oikein määritellään meditaatio Taijin yhdeksi peruspilareista: http://en.wikipedia.org/wiki/T'ai_Chi_Ch'üan

En ole väittänyt perinteisiä lajeja ylivertaisiksi, vaan jossain määrin jopa päinvastoin (viite: Krav Magassa suoria sovelluksia tilanteisiin, jotka eivät olleet mahdollisia menneisyydessä). Laji on hyvä riippuen tilanteesta. Älä vääristele sanojani.

Uskotko enteisiin? Millaisina ihmisinä pidät aspergerilaisia? Oletko edes keskustelussamme vakavasti ottaen mukana???

Kempo on yksinkertaisempaa (sillä vähällä tiedolla/kokemuksella, jota minulla on) kuin esimerkiksi Wushu tai Han Moo Do.

Kirjoja en ole vielä ehtinyt lukea. Minusta liikunta kannattaa oppia käytännön kautta.

Miten lajien harrastajana (???) olet noin aggressiivinen? Lähes aina lajit ovat tyynnyttäviä ja tuovat vakautta.

• Taustalta seuraaja...
        vaikuttaisi kirjoitti:

olevan "historiallinen".Ja mitäs tämä nyt tarkoittaa:) Millainen on historiallinen laji? Miten "uskallan" väittää jotain tuollaista julkisesti? HEH.

Mitäs nyt tapahtuu?Joku parikymppinen liian nopeasti ylennetty 20.dan puskahyppelyssä piiloutuu säånkyni alle ja ninjailee minut kuoliaaksi?

jotakin ongelmia elämässänne vai mikä ihme teitä risoo... Kamppailu-lajeilla ei ole muuta tekemistä tämän hetken kanssa kuin urheilu, ystävystyminen tai sisällön hankkiminen elämään... Jos haluat olla kova kingi kadulla osta ase. pimeästä kaupasta niitä löytyy parilla sadalla, eli vuoden jäsenmaksut varusteet... Eli lopettakaa tuo ihme pelleily lajien paremmuudesta, se on kuule ihan ihmisestä kiinni menestyykö UFC:ssä vai ei...

• ...................
        endel kirjoitti:

Katusirkkeli? Sellaiseksiko sinä tahtoisit?

Tahdon olla taitava, mutta en aggressiivinen. Se haittaa elämää ja - kyllä - on este hyväksi harrastajaksi tulemiselle (ellet sitten tähtää väkivaltaan).

Mielestäni Taijin voi luokitella eräänlaiseksi dynaamiseksi meditaatioksi. Wikipediassa näköjään oikein määritellään meditaatio Taijin yhdeksi peruspilareista: http://en.wikipedia.org/wiki/T'ai_Chi_Ch'üan

En ole väittänyt perinteisiä lajeja ylivertaisiksi, vaan jossain määrin jopa päinvastoin (viite: Krav Magassa suoria sovelluksia tilanteisiin, jotka eivät olleet mahdollisia menneisyydessä). Laji on hyvä riippuen tilanteesta. Älä vääristele sanojani.

Uskotko enteisiin? Millaisina ihmisinä pidät aspergerilaisia? Oletko edes keskustelussamme vakavasti ottaen mukana???

Kempo on yksinkertaisempaa (sillä vähällä tiedolla/kokemuksella, jota minulla on) kuin esimerkiksi Wushu tai Han Moo Do.

Kirjoja en ole vielä ehtinyt lukea. Minusta liikunta kannattaa oppia käytännön kautta.

Miten lajien harrastajana (???) olet noin aggressiivinen? Lähes aina lajit ovat tyynnyttäviä ja tuovat vakautta.

"Lajit ovat tyynnyttäviä ja tuovat vakautta."
        Kuten sanoin ,lue niitä kirjoja vaan.Suosittelen sitä samaa Klisekokoelmaa aloittelijoille(tm) jota olet nytkin siteerannut.

Enää puuttuu "paras itsepuolustus on KA-RA-TA ei KA-RA-TE" ja "voima ei ratkaise koskaan vaan tekniikka".

P.S. Siitä aggressiivisuudesa voisi olla kovasti hyötyä kamppailussa. Mutta kuten tekstistäsi huomaa....ehkä me emme huolehdi tällaisesta.Kivat satujumpat sulle. Älä huoli, 90% ninjoista on ihan samassa paikassa kuin sä mitä tulee kamppailun ja kamppailulajien tarkoituksen hahmottamiseen.

Kun se on muuta kun nuo latteudet ja lajinkeräilyt.

• endel
        ................... kirjoitti:

"Lajit ovat tyynnyttäviä ja tuovat vakautta."
        Kuten sanoin ,lue niitä kirjoja vaan.Suosittelen sitä samaa Klisekokoelmaa aloittelijoille(tm) jota olet nytkin siteerannut.

Enää puuttuu "paras itsepuolustus on KA-RA-TA ei KA-RA-TE" ja "voima ei ratkaise koskaan vaan tekniikka".

P.S. Siitä aggressiivisuudesa voisi olla kovasti hyötyä kamppailussa. Mutta kuten tekstistäsi huomaa....ehkä me emme huolehdi tällaisesta.Kivat satujumpat sulle. Älä huoli, 90% ninjoista on ihan samassa paikassa kuin sä mitä tulee kamppailun ja kamppailulajien tarkoituksen hahmottamiseen.

Kun se on muuta kun nuo latteudet ja lajinkeräilyt.

Loppuvatko sanat, kun toistat samaa valhetta, jonka olen kieltänyt jo aiemmin? ^^ En ole lukenut taistelulajeja koskevaa kirjallisuutta (pl. Wikipedia ja seurojen kotisivuja)! Selaillut olen sen verran että osaan tavata lajien nimet, mutta niinhän "katusirkkelit" (lol) tekevät, kun älli ja keskittyminen eivät riitä? ^^ Mitenkäs, olet itse siis lukenut kirjoja, kun oikein suositella osaat?

Et jätä asiaa siihen, vaan valheen pohjalta vielä alat säveltämään minun tehneen mitä lie ja arvioit vielä päälle, mitä teen seuraavaksi! Se yhdistettynä ylimääräiseen aggressiivisuuteen olet vangittu kaavoihin, mikä on pahasta (lähes) kaikessa elämän eri osa-alueissa. Tästä puuttuu enää se, että alat kiroilla "asia"keskustelussamme ja käyt hakkaamassa minut kymmenkertaisella äijäenemmistöllä... ;)

En harrasta yksittäistä lajia lajikeräämisen kannalta, joten huomiosi on epäpätevä. Erotuksena itse harjoituksista, tämä kirjoittelu ei ole lajin harjoittamista.

Koeta unohtaa sanoilla koreilut, jos sisältö ei soinnu kuvioihin. Kokeile lähteä vastaväitteeseen jostakin muusta lähtökohdasta, kuin "koska muutkin ninjat tekevät niin", sillä siihen pitää olettaa monia epätosiakin asioita. Käytät induktiota.

Asia on lattea, jos sitä/sen merkitystä ei ymmärrä.

• endel
        Taustalta seuraaja... kirjoitti:

jotakin ongelmia elämässänne vai mikä ihme teitä risoo... Kamppailu-lajeilla ei ole muuta tekemistä tämän hetken kanssa kuin urheilu, ystävystyminen tai sisällön hankkiminen elämään... Jos haluat olla kova kingi kadulla osta ase. pimeästä kaupasta niitä löytyy parilla sadalla, eli vuoden jäsenmaksut varusteet... Eli lopettakaa tuo ihme pelleily lajien paremmuudesta, se on kuule ihan ihmisestä kiinni menestyykö UFC:ssä vai ei...

Hassua, eikö? Itse en väitä enkä ole väittänytkään mitään lajia toista paremmaksi. Näissäkin keskusteluissa olen vain todennut joidenkin lajien olevan tietyillä tilanne-ehdoilla toista parempia ts. lajeilla on heikkouksia ja vahvuuksia.

Enemmän väittelen väittelyn ilosta, vaikkakin nämä keskustelut ovat poikkeuksellisen kaukana pätevästä väittelystä. En otakaan tätä kovin vakavasti lukuunottamatta sitä, että en tahdo kuitenkaan jättää julkiseen levitykseen viimeiseksi puheenvuoroksi kommenttia jauhopuhaltamisesta ja kuperkeikoista. Tiedä vaikka, että joku ottaa tosissaan ja jättää ottamatta elämänsä lajin... no... ehkä ei kuitenkaan... ^^ Kuten on ehkä tullut ilmi, pidän eksaktista väittelystä :) . Vastapuoli teki mielestäni yhden virheen siinä, kun puhuu totena subjektiivisia ajatuksia... :)

Onneksi muutan justiinsa Helsinkiin, ja sitten löytyy koviakin vastakeskustelijoita! ^^

• et ymmärrä
        endel kirjoitti:

Loppuvatko sanat, kun toistat samaa valhetta, jonka olen kieltänyt jo aiemmin? ^^ En ole lukenut taistelulajeja koskevaa kirjallisuutta (pl. Wikipedia ja seurojen kotisivuja)! Selaillut olen sen verran että osaan tavata lajien nimet, mutta niinhän "katusirkkelit" (lol) tekevät, kun älli ja keskittyminen eivät riitä? ^^ Mitenkäs, olet itse siis lukenut kirjoja, kun oikein suositella osaat?

Et jätä asiaa siihen, vaan valheen pohjalta vielä alat säveltämään minun tehneen mitä lie ja arvioit vielä päälle, mitä teen seuraavaksi! Se yhdistettynä ylimääräiseen aggressiivisuuteen olet vangittu kaavoihin, mikä on pahasta (lähes) kaikessa elämän eri osa-alueissa. Tästä puuttuu enää se, että alat kiroilla "asia"keskustelussamme ja käyt hakkaamassa minut kymmenkertaisella äijäenemmistöllä... ;)

En harrasta yksittäistä lajia lajikeräämisen kannalta, joten huomiosi on epäpätevä. Erotuksena itse harjoituksista, tämä kirjoittelu ei ole lajin harjoittamista.

Koeta unohtaa sanoilla koreilut, jos sisältö ei soinnu kuvioihin. Kokeile lähteä vastaväitteeseen jostakin muusta lähtökohdasta, kuin "koska muutkin ninjat tekevät niin", sillä siihen pitää olettaa monia epätosiakin asioita. Käytät induktiota.

Asia on lattea, jos sitä/sen merkitystä ei ymmärrä.

Mistä puhut vaan hoet latteuksia lajien vaikutuksista ihmisen psykologiaan. Niitä kun ei ole, ei ainakaan enempää kuin urheilulla ylipäätään, tai ainakaan kamppailu-urheilulla. Latteuksia,latteuksia...

Väittely kaltaistesi näsäviisaiden pikkupoikien kanssa ei kiinnosta minua pätkääkään.

P.S. Ei ole minun vikani, jos yksinkertaisella,retorisella diskurssianalyysilla saa selville että olet pahimman luokan näsäviisas nörtti jonka ainoa arvo oikealle kamppailulajiseuralle on jäsenmaksun tuoma lisätulo. En siis oleta mitään vaan teen päätelmiä omaan elämän-ja kamppailulajikokemukseen sekä psykologiaan ja tekstianalyysiin perustuen.

• endel
        et ymmärrä kirjoitti:

Mistä puhut vaan hoet latteuksia lajien vaikutuksista ihmisen psykologiaan. Niitä kun ei ole, ei ainakaan enempää kuin urheilulla ylipäätään, tai ainakaan kamppailu-urheilulla. Latteuksia,latteuksia...

Väittely kaltaistesi näsäviisaiden pikkupoikien kanssa ei kiinnosta minua pätkääkään.

P.S. Ei ole minun vikani, jos yksinkertaisella,retorisella diskurssianalyysilla saa selville että olet pahimman luokan näsäviisas nörtti jonka ainoa arvo oikealle kamppailulajiseuralle on jäsenmaksun tuoma lisätulo. En siis oleta mitään vaan teen päätelmiä omaan elämän-ja kamppailulajikokemukseen sekä psykologiaan ja tekstianalyysiin perustuen.

heh... arvasin, että vielä takerrut provokaatioon! Tapa jolla teit sen on mahdollisesti merkki siitä, että et joko ymmärrä (varsinaista asiasisältöä/rivienvälimekityksiä)tai ennemminkin se, että et tahdo osallistua keskusteluun tosissaan.

Pahoittelen mielipahaa! (oikeasti) Annan sinun kuitenkin pidättää oikeuden jättää keskustelumme, jos siltä tuntuu.

Kamppailu-urheilulla on selkeitä vaikutuksia. Lisäksi joissakin lajeissa on mukaan liitetty elämänfilosofiaa, joka ilmeisesti vaikuttaa ihmisiin jotenkin; muuten sitä ei olisi olemassa. Tuskin se hauista kasvattaa. Muuten, mitä tarkoitat lajeilla? Itse viittaan kamppailulajeihin, mutta itse asettelet kyseiset sanat vastakkain:
        "Mistä puhut vaan hoet latteuksia lajien vaikutuksista ihmisen psykologiaan. Niitä kun ei ole, ei ainakaan enempää kuin urheilulla ylipäätään, tai ainakaan kamppailu-urheilulla."

Minusta näsäviisas takertuu pikkuasioihin. Me emme puhu kovinkaan vähäpätöisistä asioista (mikä on kamppailulajien merkitys ihmiselle). Asiat on taas enemmän tai vähemmän määriteltävä, jotta voisimme edes puhua samoista asioista. Sekään ei siis ole ihan pikkuasia keskustelun kannalta. Sinulla tuntuu olevan eri käsitykset esimerkiksi sanalle nörtti - Wikipedia:
        "...on arkikielessä tietotekniikasta innostunut henkilö, jolle tietokoneiden parissa puuhailu on lähes elämäntapa. Laajemmin nörttiydellä on viitattu opiskeluun tai johonkin suurta tietomäärää ja keskittymistä vaativaan harrastukseen. Pilkallisessa merkityksessä nörtti on arka, pelokas, omiin oloihinsa vetäytyvä, nynny..." Yksi kohta pätee minuun melkein hyvin: olen opiskelija! Se ei tee ihmisestä nörttiä. Tai ehkä olen pätkänörtti, sillä olen viimeisellä viikolla seurannut keskusteluja täällä (oman!!! O_O) tietokoneen välityksellä... ^^ Älä siis pohjaa lausuntojasi epätosiin tulkintoihin - tai mikä parempi, älä käytä epäolennaisia lausahduksia ollenkaan!

"Väittely kaltaistesi näsäviisaiden pikkupoikien kanssa ei kiinnosta minua pätkääkään." "pikkupoika"^^... Kuulostaa siltä, kuin yrittäisit vähäpätöistää tätä keskustelua ja irrottautua siten helpommin. Kannattaa tehdä se pian, jos todellakaan tämä ei kiinnosta! Itse saatan jatkaa tätä vielä jonkin aikaa, mutta kohta opiskelut ja harrastukset alkavat kasautua.

Tarkoitatko nyt pikkupojalla sellaista henkilöä, joka polkee lattiaa ja huutaa kerta toisensa jälkeen: "En minä, vaan sinä!"

Alat taas tekemään mitä kummallisimpia oletuksia ja syytöksiä, joilla ei edes ole vaikutusta keskustelun kulkuun. Se on enemmän henkilökohtaista avautumista.

Onko harrastusseurasi kanssasi samanlaista? Muut harrastajat ovat merkittäviä harjoituksien nautittavuuden kannalta. Kannattaa vaihtaa lajia, jos et saa paljoa irti. Parempi se kuin kituuttaa huonossa seurassa.

• Bujinkan-harrastaja
        takia kirjoitti:

Videoilla, joilla esitellään Togakure Ryu Ninpoa on myös jauhetekniikoita, jotka kuuluvat kyllä eittämättä vanhaan ja aitoon Ninjitsuun. Itse Bujinkan sisältää kuitenkin 9 taistelukoulukuntaa joista vain 3 on ninpoa, joista yhtäkään ei oikeastaan Suomessa opeteta. Itse kyllä toivoittaisin ninpon tervetulleeksi, en niinkään toimivuuden tai ninjailun takia vaan kulttuurin, sillä aihepiiri kiinnostaa minua.

Sinun tulee myös huomata, että videoilla esitetyt liikesarjat ja tekniikat ovat vain kataa, joka ei kuulu sovellettavaksi sellaisenaan. Jos katsot tarkemmin, huomaat Sensei Hatsumin puhuvan alinomaan muuntautumisesta ja sen ehdottomasta tärkeydestä. Toki videot ovat japanilaisesta kulttuurista käsin tehtyjä ja ajattelu on japanilaista ja sitä voi tietysti nakkikiskalla itseään nyrkein puollustavan ja pehmustetussa kehässä päähän iskuja ottaneen tysonin vaikea ymmärtää ja pysyä mukana.

Lajia ei tee laji vaan sen käyttäjä. Mikä tahansa laji on tehoton jos käyttäjä on taitamaton. Nyrkkeilijäkään ei pärjää vasta-alkajana yllätyshyökkäystä vastaan. Bujinkan-harrastajista suurin osa ei tietääkseni hae varsinaista itsepuollustustaitoa vaan sitä kaikkea muuta, mitä laji pitää sisällään. Itse olen ajatellut aloittavani itsepuollustuksen opiskelun sitten jossain vaiheessa, kun olen edennyt Bujinkanissa niin pitkälle, että hallitsen siihen tarvittavat perusteet. Ennen sitä en anna minkään, en teholajien enkä nyrkkeilyn enkä koko ajatuksen siitä, mikä toimisi "tositilanteessa" häiritä harrastustani vaan keskityn siihen muuhun ainekseen, sillä sitä on paljon.

• kamppailulajin
        Bujinkan-harrastaja kirjoitti:

Videoilla, joilla esitellään Togakure Ryu Ninpoa on myös jauhetekniikoita, jotka kuuluvat kyllä eittämättä vanhaan ja aitoon Ninjitsuun. Itse Bujinkan sisältää kuitenkin 9 taistelukoulukuntaa joista vain 3 on ninpoa, joista yhtäkään ei oikeastaan Suomessa opeteta. Itse kyllä toivoittaisin ninpon tervetulleeksi, en niinkään toimivuuden tai ninjailun takia vaan kulttuurin, sillä aihepiiri kiinnostaa minua.

Sinun tulee myös huomata, että videoilla esitetyt liikesarjat ja tekniikat ovat vain kataa, joka ei kuulu sovellettavaksi sellaisenaan. Jos katsot tarkemmin, huomaat Sensei Hatsumin puhuvan alinomaan muuntautumisesta ja sen ehdottomasta tärkeydestä. Toki videot ovat japanilaisesta kulttuurista käsin tehtyjä ja ajattelu on japanilaista ja sitä voi tietysti nakkikiskalla itseään nyrkein puollustavan ja pehmustetussa kehässä päähän iskuja ottaneen tysonin vaikea ymmärtää ja pysyä mukana.

Lajia ei tee laji vaan sen käyttäjä. Mikä tahansa laji on tehoton jos käyttäjä on taitamaton. Nyrkkeilijäkään ei pärjää vasta-alkajana yllätyshyökkäystä vastaan. Bujinkan-harrastajista suurin osa ei tietääkseni hae varsinaista itsepuollustustaitoa vaan sitä kaikkea muuta, mitä laji pitää sisällään. Itse olen ajatellut aloittavani itsepuollustuksen opiskelun sitten jossain vaiheessa, kun olen edennyt Bujinkanissa niin pitkälle, että hallitsen siihen tarvittavat perusteet. Ennen sitä en anna minkään, en teholajien enkä nyrkkeilyn enkä koko ajatuksen siitä, mikä toimisi "tositilanteessa" häiritä harrastustani vaan keskityn siihen muuhun ainekseen, sillä sitä on paljon.

ei tarvitse antaa harrastajalleen edellytyksiä toimia kamppailutilanteessa, vaan kysymys on toisen kulttuurin marginaalisen ryhmän perinteiden oppimisesta? Oletuksesi toisten ihmisten väkivaltaisesta suuntautuneisuudesta ovat myös mielenkiintoisia? Viittaan siis oletukseesi nakkikioskitappeluista ... Mielenkiintoista miten trad. lajien harrastajat aina kohdatessaan arvostelua lajinsa toimivuudesta ottavat olkinukkena mukaan arvostelijoiden oletetun väkivaltaisuuden.

Onnea valitsemallasi tiellä. Eikö tuokin olisi helpompaa istumalla kahvilassa lukemassa kulttuurihistoriaa käsittelevää kirjaa ja paheksumassa ohikulkijoita? Miksi sotkea "kamppailulajin" harrastamista siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      94
      2410
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      21
      2300
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1898
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1532
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      106
      1497
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      161
      1258
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1062
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      981
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      929
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe