Onko kenelläkään kokemusta tai vinkkiä, miten saada sormien puutuminen pyöräillessä loppumaan. Vähänkään pidempää lenkkiä ajaessa molempien käsien nimetön ja pikkusormi menevät tunnottomaksi. Onko joku päässyt ajoasennon muuttamisella eroon vaivasta? Itse olen kokeillut eri säätöjä mutta tulos on ollut heikko. Mikään muu paikka ei kuitenkaan puudu samalla esim. ranne tai hartiat.
Sormet puutuu
11
2630
Vastaukset
- dpi
Oletko kokeillut pyöräilyhanskoja? Eli sellaisia, joissa on pehmuste kämmenen kohdalla. Pehmuste vähentää kämmenissä olevien hermoratojen puristumista ohjaustankoon nojatessa ja siten myös sormien puutumista.
- ei auta
Jos hanskat ei auta, niin ajoasennon muutos siten ettei ranteet ole 90 asteen kulmassa ohjaustankoon, mikäli johtuisi hermoista rannekanavassa.
- Reisikramppi
Pyöräilyhanskat ovat ihan jees-ratkaisu sunnuntaifillaroitsijoille. Hanskathan poistavat vain oireen, eivät itse ongelmaa.
Toimivampi ratkaisu sormien puutumiseen kilpa- ja harrastepyöräilijöille on ko. sormien amputaatio.
Amputaation voi suorittaa joko itse; asettamalla sormet ketjun ja eturattaan yhtymäkohtaan, ripeällä polkaisulla ko. toimenpide on miltein kivuton ja melko siisti, tai vaihtoehtoisesti voit pyytää lenkkikaveriasi poikkaisemaan ne Fiskars oksasaksilla.
Pysyvänä ratkaisuna amputaatio saatta kuulostaa turhan radikaalilta ratkaisulta ongelmaan, mutta kun ajattelee sen mukana tulevaa hyötysuhde parannusta alentuneen kehon painon johdosta, niin mikä ettei. Sitä paitsi nykyiset jarru- ja vaihdekahvat on suunniteltu käytettäväksi vain etu- ja keskisormilla...
Heippa!
- ftgyuj
Jaa eipä kai sitä loppumaan saa muuten kuni hommalla proteesit
- Virang
...ajamista takaperin,siinä puutuu vain kämmenet ja niska.Toinen vaihtoehto olisi ajaa ilman "käsiä" ja samassa liikutella käsiä "mallailemalla" rintauinnin käsiliikkeitä,EI TAKUULLA PUUDU "NÄPIT"...?
- P.Reikä
Nyt,kun luettu nuo viisaudet, paneudutaan itse asiaan. Puutuminen johtuu siitä, että puristat ohjaustankoa liian tiukasti. Se taas voi johtua kahdesta asiasta; Tanko on liian kaukana/alhaalla, tai satula on väärässä asennossa. Epäilisin tuota jälkimäistä. Jos satula on liian korkealla tai satulan nokka alaspäin, on kuskin paino käsien varassa. Kädet tulee olla rennosti tangossa, niin, että ne voi milloin tahansa irroittaa asentoa muuttamatta.
- jukka-pappa
Mullakin tuppaa sormet puutumaan, olen kokeillut vaihtaa satulan asentoa/korkeutta, ohjaustangon asentoa/korkeutta, vaihtelen käsien paikkaa usein, en purista vaan pidän kuin kipeetä..hm.kissaa. Silti puutuu, hanskoilla tai ilman. Ainut konsti on ollut silloin tällöin ajaa yhdellä kädellä ja liikutella/heilutella toista ja sen sormia niinkauan että tunto palaa.
Mulla tuo ei ole kovin tärkeä ongelma, kun ajelen satunnaisesti. - puutui
jukka-pappa kirjoitti:
Mullakin tuppaa sormet puutumaan, olen kokeillut vaihtaa satulan asentoa/korkeutta, ohjaustangon asentoa/korkeutta, vaihtelen käsien paikkaa usein, en purista vaan pidän kuin kipeetä..hm.kissaa. Silti puutuu, hanskoilla tai ilman. Ainut konsti on ollut silloin tällöin ajaa yhdellä kädellä ja liikutella/heilutella toista ja sen sormia niinkauan että tunto palaa.
Mulla tuo ei ole kovin tärkeä ongelma, kun ajelen satunnaisesti.mullakin joskus,nyt kun merkki vaihtui niin ei ole enää ongelmia ollut.
Kokeilin myös säätää satulaa ja tankoa mutta aina oli selkä ja kädet aivan puutuneet.Nyt on saman tyyppinen pyörä,mutta enää ei ole puutumisia tullut vaikka teen paljon pidempiä lenkkejä. - Virang
puutui kirjoitti:
mullakin joskus,nyt kun merkki vaihtui niin ei ole enää ongelmia ollut.
Kokeilin myös säätää satulaa ja tankoa mutta aina oli selkä ja kädet aivan puutuneet.Nyt on saman tyyppinen pyörä,mutta enää ei ole puutumisia tullut vaikka teen paljon pidempiä lenkkejä....maastopyörääni "tarakan" ja sieltä ajamalla ei ole puutumista sormissa esiintynyt,joskin en voi juuri vaihteita käyttää ja ohjaaminenkin tapahtuu "sormien päillä".
- täällä! Kun
puutui kirjoitti:
mullakin joskus,nyt kun merkki vaihtui niin ei ole enää ongelmia ollut.
Kokeilin myös säätää satulaa ja tankoa mutta aina oli selkä ja kädet aivan puutuneet.Nyt on saman tyyppinen pyörä,mutta enää ei ole puutumisia tullut vaikka teen paljon pidempiä lenkkejä.laitoin päälle yosemite tarrat puutuminen loppui!
- Pyöräilijä kesäsäällä
Kokeile vaihdella käsien asentoa ajaessa. Tai pidä hahdollisimman rennosti kiinni, mutta kuitenkin niin, että voit hallita pyöräsi tiukoissakin tilanteissa. Itselläni oli sama ongelma, mutta, kun rupesin pitämään löysemmin/rennommin kiinni, niin johan auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349