Eli 2300m tuli juostua cooperissa. pk pitäs löytyä. rullaluistimilla hankittu. kesän eka juoksu lenkki ja odotin että 2600m ois menny, mutta ei. saako pelkilla vetoharjoiteilla nostettua 2300 tulosta 2800m 8 vko:n aikana. ikää 36, paino 82, pituus 175, leposyke 62, max 205 ja mieshenkilö. Apu ois nyt tarpeen.
pelkillä vetoharjoitelulla cooperissa 2800
12
5508
Vastaukset
- ja vedoilla
2800 ei ikäisellesi pitäisi olla mikään mahdoton tavoite. No onhan se kyllä taulukoiden mukaan kiitettävä tulos, mutta olen aina leikillisesti sanonut että kolmeen tonniin cooperissa ei tarvi kuin hölkkäillä.
Itse päälle 40v ja menee kolmen ja puolen tonnin paikkeille.
Peruskuntoa jos on muista lajeista, niin olis kuitenkin ainakin kerran-pari viikossa hyvä juosta rauhallisesti pitempi matka.
Ja lisäksi vaikka 800-1000 metrin vetoja neljän minuutin km-vauhtia (tai ainakin lähes).
Aluksi vedot hitaammin, viikko viikolta voi tehoa lisätä.
Eiköhän tällä reseptillä mene 2800 rikki muutaman viikon päästä. - kuntsari
Mä treenasin kuupperia vareten viimevuonna tekemällä 8 kertaa kuupperitestin.
Tulosparannus ei ollut kovin kummonen eli kaikkie meni 3000m -50m sisään. Eli vedin jo täysillä eikä siis auttanut vaikka mitä olis tehnyt.
Eli ei auta pika harkat , vaan vuosissa pitää kuntoa nostaa jatkuvasti jotta kuupperi sujuu sitten paremmin.- metrin kunnolla
alkaa vielä vetoja tekemään-> itsemurha kunnolle ! 2,3 km coopertesti osoittaa kunnon olevan todella heikko, sanoisin surkea. Tuollainen peruskestävyys ei anna eväitä millekään "pikadieetille " . Aloita perusteellinen kunnon kohotus esim. vuoden tähtäimellä ja palaa sitten asiaan !
- zige
metrin kunnolla kirjoitti:
alkaa vielä vetoja tekemään-> itsemurha kunnolle ! 2,3 km coopertesti osoittaa kunnon olevan todella heikko, sanoisin surkea. Tuollainen peruskestävyys ei anna eväitä millekään "pikadieetille " . Aloita perusteellinen kunnon kohotus esim. vuoden tähtäimellä ja palaa sitten asiaan !
Millä mittarilla. tavis vai urheilija. olen kuiteski koko kesän rullilla luistellut 14-30km lenkkiä 3krt viikossa. ei kait se kunto nyt aivan surkea olla? cooperia seuraavana päivänä juoksin 6km lenkin ja mikäli olen oikein ymmärtänyt cooper ei mittaa peruskestävyyttä? valaistusta?
- isottelijat
zige kirjoitti:
Millä mittarilla. tavis vai urheilija. olen kuiteski koko kesän rullilla luistellut 14-30km lenkkiä 3krt viikossa. ei kait se kunto nyt aivan surkea olla? cooperia seuraavana päivänä juoksin 6km lenkin ja mikäli olen oikein ymmärtänyt cooper ei mittaa peruskestävyyttä? valaistusta?
niitä isottelijoita tällä palstalla piisaa. ei mitään käsitystä tavallisen ihmisen (so. ei-huippu-urheilijan) tasosta.
fakta 1: taulukoiden mukaan sun 2300 tulos on normaalin ja hyvän rajalla.
fakta 2: Cooperin testi mittaa vauhtikestävyyttä eli ei kerro välttämättä kovin paljon juoksijan yleiskunnosta - Zige
zige kirjoitti:
todennäköisesti treenannut vähätikin treenisi (rullaluistelut) vauhti-maksimikestävyysaluella ( on ihan tavallista tietämättömälle kuntoilijalle), jolloin peruskestävyytesi ei ole parantunut vaan paremminkin huonontunut. Vielä kun jatkat samaan malliin, on coopertuloksesti 2000 m. Testaa maksimisykkeesi ja hommaa sykemittari ja aloita peruskestävyyden hankinta. Vauhti ymv. lenkit voit unohtaa toistaiseksi !!! Näin se vaan on !
- zige
Zige kirjoitti:
todennäköisesti treenannut vähätikin treenisi (rullaluistelut) vauhti-maksimikestävyysaluella ( on ihan tavallista tietämättömälle kuntoilijalle), jolloin peruskestävyytesi ei ole parantunut vaan paremminkin huonontunut. Vielä kun jatkat samaan malliin, on coopertuloksesti 2000 m. Testaa maksimisykkeesi ja hommaa sykemittari ja aloita peruskestävyyden hankinta. Vauhti ymv. lenkit voit unohtaa toistaiseksi !!! Näin se vaan on !
elikkä rullailut sykealue 125-180 välimaastossa. ei lienee kaikki harjoitukset menneet vauhtikestävyys treeneihin. max hr 205
- Jeppe_
Luulisin, että kunhan lisäät juoksua esim. kolmeen kertaan viikossa niin lihakset sopeutuvat juoksuun ja jo tämä riittää melkoiseen parannukseen. Sitten parina viikkona ehkä noita intervalleja. Tuo 2300 on sellaista 5 min/km eli reipasta lenkkivauhtia.
- Ape man
tuossa kesällä vanhan 6.5 kilsan lenkin jota juoksin lukioaikoina kun treenasin coopperiin. Silloin se meni 30 minuutissa kun coopperissa meni 3100 luokkaa. Nyt meni 35 minuuttia vaikka olenkin juossut pitkiä lenkkejä. Eli minun mielipide on, että vaikka pystyy juoksemaan 20 kilsaa alle 2 tuntiin kevyesti, niin ei sa kyllä takaa mitään 3000 coopperin kuntoa. Tosin itse en olekkaan juossut nopeita lenkkejä ollenkaan kun ei ole ollut mitä syytä treenata niitä.
Eli jos haluat vetää 3000 coopperissa juokse 6.5 kilsaa alle 30 min niin se on siinä. Kaksi lenkkiä viikossa. Ainakin toinen täysiä niin, että kiristät vauhtia kokoajan. 8 viikkoa pitäisi kyllä riittää kevyesti tuohon 2800 m tulokseen.
Ape manilla on ikää 36, pituus 182, paino 76, leposyke 47, max 182.- jmax
Tuosta peruskunnon merkityksestä coopertulokseen oli aikaisemminkin puhetta täällä. Itsekin treenailin kesän huomiselle HCM:lle ja testipuolikas meni jonkin verran alle 2h. Testi-Cooperissa sen sijaan jäin alle 2700m:n, enkä silti ole valtavan huolestunut huonokuntoisuudestani.
Joidenkin on vain vaikea ymmärtää, että vauhtikestävyyttä haettaessa ei tuo PK-lenkin juokseminen tuota tuloksia (en silti yritä väittää, etteikö 3000m olisi kestävyysmatka), jos peruskunto on edes jonkinmoisessa tikissä. - zige
jmax kirjoitti:
Tuosta peruskunnon merkityksestä coopertulokseen oli aikaisemminkin puhetta täällä. Itsekin treenailin kesän huomiselle HCM:lle ja testipuolikas meni jonkin verran alle 2h. Testi-Cooperissa sen sijaan jäin alle 2700m:n, enkä silti ole valtavan huolestunut huonokuntoisuudestani.
Joidenkin on vain vaikea ymmärtää, että vauhtikestävyyttä haettaessa ei tuo PK-lenkin juokseminen tuota tuloksia (en silti yritä väittää, etteikö 3000m olisi kestävyysmatka), jos peruskunto on edes jonkinmoisessa tikissä.kävin koittaa tuolta pakkotoisto forumista saamiani ohjeita. eli vetoja 400m x 4 cooperin tavoiteaikaan n.1,38 - 1,44 minuutin palautuksilla ok. mutta jos noita kierroksia pitäs juosta 7 kierrosta peräjälkeen aikaan 1,42 kuolema tulee 4 kierroksen jälkeen jopa aiemminkin. lopuks jäähdytelin reipaskävely syke nakutti 145 ja hölkkäkevyt syke 177. eli juoksukunto on eri kuin rulla kunto. VAI tällähetkellä kunto on vaan huono
- ennen
zige kirjoitti:
kävin koittaa tuolta pakkotoisto forumista saamiani ohjeita. eli vetoja 400m x 4 cooperin tavoiteaikaan n.1,38 - 1,44 minuutin palautuksilla ok. mutta jos noita kierroksia pitäs juosta 7 kierrosta peräjälkeen aikaan 1,42 kuolema tulee 4 kierroksen jälkeen jopa aiemminkin. lopuks jäähdytelin reipaskävely syke nakutti 145 ja hölkkäkevyt syke 177. eli juoksukunto on eri kuin rulla kunto. VAI tällähetkellä kunto on vaan huono
Kannattaa lämmitellä n. 10 minuuttia sellaista
kevyttä lyllerryshölkkää ja rentoa hyppelyä sen
verran että vähän paita kastuu ja lihakset
lämpenee. Sitten vedot sillä tavalla että
ensimmäiset suhteellisen rennosti kovaa, ei liian
kovaa ettei mene heti tukkoon. Sitten viimeisen
vedon pitääkin tuntua pahalta. Tollaisia sinun
kannatta tehdä vain kerta viikossa ja ennen
Cooperia ainakaan viikkoon ei kannata vetoja
tehdä.
Vetojen lisäksi kannattaa tehdä lenkki sellaiset
kahdesti viikossa 30-40 min kerrallaan niin et
liikaa väsy Cooperia ajatellen. Noilla kunto
kuitenkin kohoaa ja saat tottumusta juoksemiseen.
Jos teet kolmesti viikossa niin voi tulla noutaja
jossain vaiheessa. Pari kertaa voit yhden lenkin
korvata sellaisella että juokset hiljaa 10 min ja
sitten 10 min siten että puuskutat kohtuullisen
reilusti ja sitten 10 min hitaasti hölkötellen
siten että hengitys tasaantuu.
Rullaluistelukunto on eri kuin juoksukunto!
Juoksussa kehon painosta on suhteellisesti enemmän
haittaa kuin rullaluistelussa, jossa painosta on
jopa hyötyä jos paino on lihasta. Itse olen
saman mittainen ja paino 20kg vähemmän, lihakset
syövät vähemmän happea kun niitä ei niin paljon
ole :) Luistellessa omaa massaa ei juurikaan
tarvitse nostella kun taas juostessa pitää oma
paino ottaa vastaan ja työntää liikkeelle joka
askeleella. Kerrohan sitten miten edistyy
harjoittelu ja miten Cooper meni.
t. JP
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087