Kannattaako henkilöstövuokraus??

hakija

Olen kuullut että vuokratut työntekijät ei saa työpaikan etuja eikä lomia? Kannattaako hakea töitä kyseisten firmojen kautta? Kun ei muuten tästä työnhausta tuu mitään..:( Minkälaisia kokemuksia muilla on? Itse olen ylioppilas ja työkokemusta n.9kk..

21

7498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BruceS.

Jos meet vuokrafirmaan, vuokrafirma on työnantajasi, ja asiakas on se jolle teet varsinaisen työn.
      Lomaa kertyy sulle se pari pv kuussa.
      Et ole oikeutettu asiakas yrityksen etuuksiin, joskus on poikkeuksia, hyvin tapauskohtanen.

Lomat maksetaan sulle aina tilien yhteydessä, tai sopimuksen päättyessä kerralla.

Itse otin riskin ja menin reilu vuosi sitten vuokrafirmalle, 4kk.n koe aika, jonka jälk. sain vakituisen työn nykyiseen työpaikkaani.

Mulla tosin vähän eri työkoemus. alalta yli 10 vuotta-
      Eli kannatti. Välillä vuokrafirmoja mustamaalataan liikaa.

• samaa mieltä

Jep's
        Emäntä meni 4kk sitten vuokrafirman kautta töihin... muutaman kuukauden päästä selvisi että firman
        ( työpaikan johon hän pääsi vuokrafirman nimillä töihin) omat ihmiset saa keskimäärin 400€/kk parempaa palkkaa kuin hän, siitä sitten tiedustelemaan vuokrafirmalta josko sais edes pikkasen enemmän, kun työttömänä liiton rahoillakin jäi käteen enemmän. Vastaus oli tyly... Meillä on kuule niiiin paljon tulijoita ettei meidän tarvitse nostella kenenkään palkkoja.

• vuosia sitten

Hain vuosia töitä sitten myös vuokrafirmojen kautta. Niistä on pääasiassa huonoja kokemuksia, mielellään ottavat haastatteluun jossa täytetään esitäytetty kaavake jne. Itse en ainakaan noiden firmojen kautta päässyt töihin, en ainakaan olisi päässyt mihinkään siedettävään hommaan. Esimerkiksi Adecco-nimisessä vuokrafirmassa Vantaalla suhtautuivat todella välinpitämättömästi ja haastattelija sitten kehtasi lopuksi sanoa "et sinä kyllä ikinä minnekään töihin pääse"... Että sellasia kokemuksia.

• pitää jo

olla aikamoinen idiootti tai sosiaali-hirviö jos ovat noin sulle sanoneet! että katsetta peiliin, ystävä hyvä! Vuokrausfirmat on YRITYKSIÄ, ei mikään työvoimatoimisto. Ei ne IHAN ketä vaan töihin laita! :D

Olen ollut erään kautta töissä yhteensä 2 vuotta ja mulla oli sama palkka kuin yrityksen omilla, pidin kesälomat samalla lain. Kaikki toimi! Sitten vakinaistivat tähän yritykseen :D kannataa, saat nuorena ihmisenä lisää työkokemusta kunhan vain olet itse aktiivinen ja reipas!

• on pe......stä

siellä haastattelee jakkupukuset tätit jotka tuskin tietää esim varastotöistä oikeesti.
        kyselevät todella epäolennaisia ym..
        en saanu töitä sieltä,menin toiseen firmaan tavallisen oloinen mies kyseli mitä osaan ja koska aloitan.saivat kuullemma todella hyvän työntekijän ja minä lopulta vakkari duunin vuokraaja firmasta.
        kaikki tyytyväisiä.

• alkup.
        on pe......stä kirjoitti:

siellä haastattelee jakkupukuset tätit jotka tuskin tietää esim varastotöistä oikeesti.
        kyselevät todella epäolennaisia ym..
        en saanu töitä sieltä,menin toiseen firmaan tavallisen oloinen mies kyseli mitä osaan ja koska aloitan.saivat kuullemma todella hyvän työntekijän ja minä lopulta vakkari duunin vuokraaja firmasta.
        kaikki tyytyväisiä.

firmaan sit lopulta menit? Itse ajattelin varamiespalvelua..

• sitten
        alkup. kirjoitti:

firmaan sit lopulta menit? Itse ajattelin varamiespalvelua..

adansiaan.

• Epis

Ite ollut yhden firman kautta töissä ja kyllähän tuo ihan toimi. Lomia ei ollut, mutta loma-ajan palkka maksettiin sitten sopimuksen päätyttyä. Työstä saatava palkka oli sama kuin firman omilla samaa työtä tekevillä. Työsuhdelääkäriä ei ollut enkä päässyt mukaan firman omiin kinkereihin tai reissuille, mutta eipä ollut väliksikään. Kaipa se on toimeksiantajastakin kiinni. Minusta ihan ok tapa saada vaikka sitä työkokemusta.

• vuokratyö

Oman kokemukseni mukaan on parasta vältellä työnvuokrausfirmoja viimeiseen saakka. Ne vain kyykyttävät ihmisiä, maksavat huonoa palkkaa ja lomarahojen maksamisen kanssa on niin ja näin. Kunhan vain itse rahastavat sinulla. Vuokraduunareita kohdellaan toisen luokan kansalaisena. Surullista että työelämä on nykyään tätä. Yritä päästä "omin avuin" suoraan jonnekin töihin, ilman mitään vuokrafirmojen välikäsiä. Kannattaa suhtautua varauksella vuokrafirmoihin, niitäkin kun on varmasti joka lähtöön.

• 2 vuotta riitti kiitti

Olin päälle 2 vuotta vuokrausfirman listoilla ja lomaa pidin viikon kun säästin joka palkkaan maksettavia lomakorvauksia. Tietenkään siltä viikolta en saanut palkkaa lainkaan, joten jemmaan rahaa pitää laittaa. Kyllästyin samaan huonoon palkkaan ja lomattumuuteen joten nyt nostelen työttömyyskorvauksia. Rankkaa ja kuluttavaa työskentelyä enkä kenellekään suosittele puolta vuotta pidempään jos ei vakipaikkaa luvata jossain vaiheessa.

• Sedu

Jos hakee ensimmäistä työpaikkaa, niin ehdottomasti paras keino päästä nopeasti työn syrjään kiinni.

Laita kuitenkin heti hakemuksia vetämään vakipaikasta. Työnantajat suhtautuvat PALJON myönteisemmin, jos sinulla on jo työpaikka ja edes hiukan työkokemusta.

Onnea työnhakuun!

• toiste

"Kannattaako henkilöstövuokraus??"

Kannattaa, sille vuokrafirmalle nimittäin.

Itse olin ensin yhdessä hesalaisessa firmassa 5 kk. Pomo haukkui minut suoraan pystyyn puhelimessa, käyttäyti kuin siks (oli DI koulutukseltaan) ja palkkaa maksettiin 700 € vähemmän kuin normaalisti maksettaisiin ko. työstä. Firma kaatui siinä muutaman kk kuluttua, joten se siitä.

Sen jälkeen olin viime talven toisen vuokrafirman kautta vuokratyöläisenä suuremmassa firmassa. Aina oli sellainen tunne, että ne firman työntekijät on parempia ja näitä alihankkijoita ja meille oli eristetty on loosimme (työpisteet), jossa olimme me vuokratyöläiset. Pois niiden vakinaisten silmissä. Minun aikanani ainakaan yksikään meistä vuoratyöläisistä (meitä oli monesta eri firmasta) ei päässyt vakinaiseksi suureen firmaan omaksi työntekijäksi. Kaikki oltiin ja pysyttiin vuokralaisina. Ja miksi ne ottaisivat, halvemmallahan suuri firma pääsee kun orjuutta meitä siellä.

Jos olet pakon edessä, tarvitset välttämättä rahaa, niin sinun on pakko mennä vuokralaiseksi. SUurimmalla osalla vieressäni istuvista miehistä oli perheet ja lapset ja vaimo työttömänä kotona hoitamassa pesuetta. Ei siinä tilanteessa voi muuta kuin kituuttaa niin kauan vuokralaisena. Kuukausittaisissa kokouksissa, jossa olimme me vuokralaiset ja firmat omat läsnä, niin ison firman pomomme alkoi puhumaan bonuksista, joita ryhmämme saa..selosti kaiken.. mitä saa, kuinka paljon jne. Paitsi tietysti me vuokratyöläiset vaan kuuntelimme katse maassa, meitä ne ison firman bonukset ei koskeneet.

Ison fisman kekkereille meidät kyllä kutsuttiin. Lomat kukin piti, miten omat vuokratyö firmat olivat lomista meidän itse kunkin kanssa sopineet.

Olin siis viime talven edellä mainitulla tavalla työssä. En mene enää. Olen vaikka 10 v mieluummin työttömänä ja sitten voin tietysti kokeilla yhtä vuokratyötä uudelleen. Ehkä huoramainen kohtelu sitten jo on unohtunut.

Haen siis vain suoraan oikeisiin firmoihin. Ja HUOMAA, että ne jotka suosittelevat vuokratyötä, saattavat olla työnantajiasi!!

• piikoja

on kohdeltu vuosisadan vaihteessa samoin vuin tänä päivänä vuokratyöläisiä.

• kai tuurista

olin 3kk vuokralla jonka jälkeen siirryin kyseiseen yritykseen.
      mutta kyllä siel näki vuokratyöntekijöitä jotka tuli ja meni miten sattuu,siis myöhästeli koko ajan eikä muutenkaan hoitanu hommiaan.saivat sit aina lähtee viimeistään parinviikon päästä.
      itselläni siis hyviä kokemuksia.

• riippuu

firmasta.siis toiset maksaa lomarahaa joka palkassa niin ettei lomat kerry.
      joissakin firmoissa lomat kertyy niin kun normaalissa työsuhteessa.

• todellakaan!!!!

Olen itse työskennellyt eräässä firmassa vakkarina vajaat 10 v ja viimeisen 5 v aikana meillä on ollut vuokratyöntekijöitä töissä. Mitä itse olen jutellut työntekijöiden kans niin aika heppoiset oikeudet heillä on. Irtisanomisaika = ei mitään, palkka on minimipalkka, joissakin firmoissa ovat auutamatta " b - ryhmää" :( Esimerkki tosta irtisanomisesta, tässä taannoin meilläkin vähennettiin vuokratyöporukkaa ja
      ei sitä hyvin paljon ennakkoon ilmoiteltu. Yövuoroon tulevatkin käännytettiin suoraan ovelta.

• TyytyväinenN

Ketjussa on tullut esille monenlaista näkökulmaa ja kokemusta. Oma kokemukseni on lyhyeltä ajalta mutta sen perusteella olen ihan tyytyväinen. Palkka on TESin mukainen ja jopa parempi mitä osasin odottaa hakiessani vuokrafirman kauttaa ko.paikkaa. Kertynyt lomani maksetaan työsuhteen päättyessä (sopimukseni oli vain muutaman kk:n kesätuuraus). Työpaikassani on muitakin työntekijöitä saman vuokrafirman kautta, he ovat olleet talossa jo pidempään ja ovat saaneet pitää kertyneitä lomiaan ja kaikki on toiminut hyvin. Työnantaja suhtautuu meihin vuoratyöläisiin samalla tavalla kuin vakiporukkaan.

Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kun on vastaajaakin mutta minä en voi muuta kuin suositella lämpimästi ja toivottaa tsemppiä työnhakuun =)

• alkup.

et on positiivisia kokemuksia :) Minkä firman kautta siis olit siellä töissä ja mitä työtä teit jos saa kysyä?

• TyytyväinenN
        alkup. kirjoitti:

et on positiivisia kokemuksia :) Minkä firman kautta siis olit siellä töissä ja mitä työtä teit jos saa kysyä?

Olin Profficen kautta. Firmasta jäi positiivinen kuva muutenkin, jo haastatteluvaiheessa henkilökunta oli todella mukavaa toisin kuin muissa firmoissa (varamiespalvelu ym.).

Työ jota tein oli toimistotyötä.

• vuokratyöläinen

Kyllä minä mieluummin olen vuokratyöläinen kuin työtön, joten mikäs tässä :)

Töitä on riittänyt siitä asti kun ilmoittauduin nykyisen firman listoille, itse asiassa minua pyydettiin töihin. En ollut aikaisemmin koko firmasta edes kuullut. Tällä hetkellä teen kahta eri työtä, vähän erilaisia kumpikin. Työnmäärä vaihtelee jonkun verran mutta eipä siinä, rahaa tulee tarpeeksi jotta voi elämisensä kustantaa eikä tarvitse pihistellä.

Mutta sen sanon että helpoiten töitä saa jos on jo valmiiksi työkokemusta. Lisäksi on joustettava ja lähdettävä töihin, ei kannata marista turhia. Asenne ratkaisee joka asiassa, nykyään se on tainnut unohtua aika monelta.

• hyviä

että huonoja kokemuksia. Yhden firman kanssa ollut todellisia vaikeuksia, ei maksa palkkoja ym... Enkä ole ainoa joka on tämän firman kanssa joutunut tappelemaan... Mutta sitten on ollu ihan hyviäkin kokemuksia joistain firmoista. Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että vuokrafirmat pitäs kieltää, tai sitten sama sääntö kun Ruotsiin, että korkeintaan 4kk saa vuokrata, sitten pakko vakinaistaa tai potkii pihalle... Tai jotenkin näin siellä oli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe