Rehellisiä

tekosyitä

Minua huvittaa kisojen jälkeinen retostelu. Milloin juoksu meni pieleen sen takia, että mahaan sattui, milloin oli liian kuuma, milloin mikäkin.
Eikö voi rehellisesti tunnustaa, että haukkasi liian ison palan ja lähti joko liian aikaisin maralle tai liian kovaa?
Vikahan ei ole koskaan omassa kunnossa vaan aina jossain ulkopuolisessa syyssä.

12

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • george yrjö

      Esim. nesteen imeytymättömyys liittyy siihen, että on haukannut liian ison palan? Toisinaan nesteytys onnistuu, toisinaan ei. Jos se menee vituralleen, totta helvetissä pitää valittaa, koska se on aika olennainen osa suoritusta!

    • jhlgadksfjö

      Yleisin tekosyy häntäpään juoksijalle on, "En tavoittele aikaa vaan nautin matkanteosta".
      Tosiasiahan on, että he juoksisivat nopeampaa jos kyvyt riittäisi. Säälittää lähinnä. Rehellisempää olisi myöntää, että on vielä paska juoksija.

      • maratooni

        Juoksin juuri Hgissä ensimmäisen maratonini. Juoksin koko matkan niin rauhallisesti, että matkanteko tuntui mukavalta, eikä voimat loppuneet missään vaiheessa. Eikä haittaa pätkääkään, vaikka tiedän, että olisin pystynyt naama irvessä puristamaan vielä paremman ajan. Maratonin juokseminen ylipäänsä oli hieno onnistumisen kokemus, ja sain erityisen hyvät fiilikset siitä, ettei tarvinnut pusertaa suorituskyvyn äärirajoilla ja käyttää päiviä tai viikkoja toipumiseen.

        Itse säälin niitä, joilla suoritus menee kärsimykseksi liian nopean lähdön takia, kun aikatavoite on liian korkealla ja kilpailuvietti vie kyvyn nauttia omasta suorituksesta.


      • lyllerö

        No mitäs sen jälkeen, kun on todennut, ettei hitaasta juoksijasta tule treenilläkään nopeaa... Saako sen jälkeen nauttia vaan matkasta?

        NImimerkillä Himpun yli neljän tunnin maratoonari, ei vittu kule lujempaa

        Lisänimimerkillä Hitain juoksija koulun liikuntatunneilla


      • *Mashie*

        Oma ennätykseni cooperin testissä on kolmenkymmenen vuoden takaa 2700. Maratoonia tuskin tulen koskaan juoksemaan. Olen hidas ja vauhti ei kiihdy vaikka kuinka treenaan.

        Siis pitääkö minun lopettaa "juokseminen"?


      • mistäkin syystä
        *Mashie* kirjoitti:

        Oma ennätykseni cooperin testissä on kolmenkymmenen vuoden takaa 2700. Maratoonia tuskin tulen koskaan juoksemaan. Olen hidas ja vauhti ei kiihdy vaikka kuinka treenaan.

        Siis pitääkö minun lopettaa "juokseminen"?

        Itselläni on kyllä tavoitteita ajan ja matkan suhteen, mutta uskon kyllä, että joillakin ei välttämättä ole vaan nauttivat vaan itse juoksusta ja esim. massatapahtumien tunnelmasta. Jos sellaiseen ylipäätään osallistuvat. Joillekin riittää se hyvä olo mikä tulee juoksusta, raitis ilma, maisemat, kunnon kohoaminen yms. Onhan muitakin lajeja joita harrastetaan "huvin" vuoksi ilman sen kummempia saavutuksia tai tavoitteita. Mulla esim. hiihto on sellainen missä en katso lainkaan kelloa, mutta matkaa olen kyllä pyrkinyt pidentämään, kisoihin en osallistu koskaan. Hiihtäminen vain on mukavaa!


      • maraneito
        mistäkin syystä kirjoitti:

        Itselläni on kyllä tavoitteita ajan ja matkan suhteen, mutta uskon kyllä, että joillakin ei välttämättä ole vaan nauttivat vaan itse juoksusta ja esim. massatapahtumien tunnelmasta. Jos sellaiseen ylipäätään osallistuvat. Joillekin riittää se hyvä olo mikä tulee juoksusta, raitis ilma, maisemat, kunnon kohoaminen yms. Onhan muitakin lajeja joita harrastetaan "huvin" vuoksi ilman sen kummempia saavutuksia tai tavoitteita. Mulla esim. hiihto on sellainen missä en katso lainkaan kelloa, mutta matkaa olen kyllä pyrkinyt pidentämään, kisoihin en osallistu koskaan. Hiihtäminen vain on mukavaa!

        Olin kesällä ensimäisellä maralla ja yritin siinä jutella ihmisten kanssa juostessa. Olin yllättynyt kun jotkut ottaa juoksun niin vakavasti etteivät ehtineet jutella.
        Nähtävästi on näitä tosikkojakin, jotka lähtee juoksemaan. Mitähän iloa siitäkin on?


      • misu--
        maraneito kirjoitti:

        Olin kesällä ensimäisellä maralla ja yritin siinä jutella ihmisten kanssa juostessa. Olin yllättynyt kun jotkut ottaa juoksun niin vakavasti etteivät ehtineet jutella.
        Nähtävästi on näitä tosikkojakin, jotka lähtee juoksemaan. Mitähän iloa siitäkin on?

        on tarve kilpailla, muidenkin kuin itsensä kanssa. ei minustakaan juoksua pidä turhan ryppyotsaisesti ottaa. itse en ole koskaan asettanut itselleni aikatavoitetta, olen vain nauttinut juoksusta ja tunnelmasta.


      • Lenkkari
        maraneito kirjoitti:

        Olin kesällä ensimäisellä maralla ja yritin siinä jutella ihmisten kanssa juostessa. Olin yllättynyt kun jotkut ottaa juoksun niin vakavasti etteivät ehtineet jutella.
        Nähtävästi on näitä tosikkojakin, jotka lähtee juoksemaan. Mitähän iloa siitäkin on?

        Itse en ole halukas juttelemaan muiden kanssa juoksun aikana, juomapaikoilla kyllä, siitä yksikertaisesta syystä, ettei kunto vielä riitä juoksemiseen ja puhumiseen yhtäaikaa. Sykkeet nousee liian korkealle. ja henki ei kulje.


      • hyndeyhde

        Eikös kaikki lehdet ja muutkin toitota sitä että ekalla maratonilla ei pidä juosta aikaa vaan läpimeno on tärkeintä. Noudatin tuota neuvoa ja pääsin maalin. Onko siinä jotakin vikaa???


    • Nixi

      Maratonilla kuitenkin juostaan äärirajoilla. Elimistö kuormitus taso on niin lähellä maksimia kun voi olla.(anaerobista kynnystä) Maratoniin vaikuttaa niin monet pienet asiat. Pienen asian vaikuttaessa sinuun henkisesti ”peli oli jo siinä”.
      Mikäli juokset ensimmäistä maratonia, niin on paljon asioita joita opit kantapään kautta.

      Käyn läpi lämpötilan ja urheilu juoma tuomia ongelmia.

      Esimerkiksi optimi lämpötila on 10 astetta. (valkoihoiselle)
      Asteen nousu lämpötilassa tiputtaa jopa 5 sekuntia / km aikaa.

      Joillakin on niin herkkä vatsa, kun on outoa urheilujuomaa. Tulee ongelmia imeytymisen kanssa. (käy niin kuin Konoselle)
      Kokeilemalla tiedät, mikä urheilu juoma soveltuu sinulle. Kun mikään ei sovi, on tyytyminen veteen.

      Näihin voit tietenkin etukäteen varautua. Harjoittelet lämpimässä ja omat juomat reitille.
      Tämä kesä onkin ollut jopa Suomessa hyvä harjoitella lämpimässä.
      Kävin heinäkuun alussa Belgiassa juoksemassa Maratonin. Lämpötila lähtiessä 28 astetta.
      Ja täytyy sanoa että oli lähellä keskeytys. Lähdin tosi rauhallisesti ja olipa yllätys mitä lämpötila sai aikaan. Yllätti kyllä täysin vaikka kokemusta on jo vuodesta 1993.

      Mutta siitä huolimatta nautitaan juoksusta. Annetaan selittäjien selitellä jos siitä on heille lohtua.

      PS: Keveitä kilometrejä ja ihania nautintoja juoksun parissa: )

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta aina ajankohtainen. Kovimmat starttaa maratonille Cooperin vauhdilla. Been there done that. Juomat imeytyivät ja maaliin päästiin alle neljän tunnin 😏

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe