Mikähän siinä on, että on kunnia-asia kehuskella, kuinka vähän aikaa on juoksua harrastanut?
Eka mara juostiin tässä kesällä ja olen vasta keväällä aloittanut juoksun. Tämähän se on se supertarina.
Kun asiaa alkaa penkoa syvemmin, pohjalta löytyy aerobicit, nuoruuden juoksuharrastukset, tanssiharrastukset, kuntosalit yms. Pohjakunto on luotu ja koko elämä harrastettu urheilua. Mutta äkkiä ollaankin oikein superurheilijoita, jotka vasta ihan juuri hetki sitten aloitti juoksun. Ja jos sitäkin penkoo tarkemmin niin juoksutaustaakin löytyy jossain muodossa monen vuoden takaa.
Onhan se tietenkin hyvä syy puolustella omaa huonoa tulosta. On vasta-alkaja kun unohtaa kertoa harrastaneensa liikuntaa läpi koko elämän, mutta juoksun on aloittanut vasta.
Vasta-alkaja
9
933
Vastaukset
- uudelleen alkanut
Niin kuka lasketaan vasta-alkajaksi. Lukisin itseni tavallaan siksi vaikka en olekaan ihan ensimmäistä kertaa juoksupoluilla. Vaan joskus nuorena olen juossut paljonkin ja kilpaakin. Ja sen jälkeen epäsäännöllisesti/harvoin lyhyehköjä lenkkejä. Ja nyt aloitin vajaan vuoden tauon jälkeen säännöllisen harjoittelun. Jos on tarpeeksi kauan ollut juoksematta niin kyllä sitä pitää aloittaa ns. ihan alusta. Olen käynyt myös mm. kuntosalilla, mutta se kehittää enemmänkin lihasvoimaa kuin esim. kestävyyttä. Ja juoksu on ihan eri laji.
Toisaalta joskus juosseena tiedän, että siihen on jotain taipumusta ja en osaa täysin verrata itseäni sellaiseen, joka ei ole koskaan harrastanut liikuntaa paitsi pakolliset liikuntatunnit ja kunto on ihan nollilla. Jaksoin kuitenkin tauonkin jälkeen juosta ainakin 5 km kohtalaista vauhtia, kun joku ei jaksa juosta kuin ehkä 500 m yhtäjaksoisesti. Vaikka en ole parina viime vuotena kovin monta kertaa viikossa liikkunut.
Itse en kyllä kehuskele millään, enkä varsinkaan viitsisi sillä, että olen joskus kauan sitten juossut kilpaa ja treenannut enemmän. Se oli silloin kauan sitten... Ei silti ole tarvinnut kyllä kellekkään puolustellakaan, jos tulee huono tulos. Mutta joillakin voi olla ehkä siihen tarvetta. En ole oikeastaan ajatellut edes kertoa juuri kellekkään osallistumisestani esim. johkin kisaan ja moni ei tiedä minun juoksevan. Jos kukaan ei kysy. Esim. työkaverit (tai no yksi tietää).
Tämä ei liity urheiluun vaan erääseen toiseen "lajiin". Eräs tuttuni myös aina kertoi harrastaneensa tietty harrastusta aina vain vähän aikaa tai että on kokeillut ihan pari kertaa. Siksi koska ei ollut oppinut juuri mitään siinä ajassa missä muut oli oppineet paljon enemmän. Kai joillekin on tärkeää se mitä muut ajattelevat. - maratonman
juoksua varmaan parikymmentä vuotta. Mutta vasta-alkaja juoksemaan pitkiä matkoja ja osallistumaan
massakilpailuihin. Kyllä sitä on aloittelija vielä, jos on vaikka eka kerran saanut maratonin läpi, ei siitä pääse mihinkään. Ero juosta 5 km ja 42 km on niin huikea että elimistönkin pitää muuttua jo melkoisesti suoriutumaan edellisestä jälkimmäiseen. Siis ei ole mitään järkeä ruveta väittämään että on vanha tekijä kun ei edes tiedä mitä tulee vastaan eka maralla. Ajattele vähän mitä kirjoittelet!- Uudellen alkanut
Tuokin on totta! Silloin nuorena juoksin kilpaa lyhyempiä matkoja max. 5 km. Pisimmät lenkkini taisi olla 15 km. Ja vuosien tauon jälkeen aluksia paljon lyhyempiä.
On se kyllä ihan eri asia juosta 5 km kuin vaikka maraton! Ja näin aikuisiässä en ole aiemmin osallistunut kisoihin.
- se ajatus
että kuulostaisi joltain juoksijalahjakkuudelta kun on pystynyt lyhyessä ajassa treenaamaan itsensä siihen kuntoon, että saa laahustettua maran lävitse.
Sillä saa ihailevia katseita työpaikalla ja oudommilta ihmisiltä, koska vaikuttaa, että juuri hän on kyennyt sohvaperunasta maratoonariksi muutamassa kuukaudessa.- Allekirjoitan
Samaa mieltä olen aloittajan kanssa.
- lenkkari
Allekirjoitan kirjoitti:
Samaa mieltä olen aloittajan kanssa.
Esittäydy. Olen ihka aito sohvaperuna jolla on vieläkin ylipainoa n. 17kg. Tupakoin enkä ole harrastanut sitten kouluvuosien pakollisten liikuntatuntien jälkeen mitään. Mielummin autolla lyhyetkin matkat kuin kävellen.
Viime syksynä sain kimmokkeen, jokia ei tällä kertaa jäänyt pelkästään suunnitelman asteelle. Aluksi jaksoin juosta kaksi valopylvään väliä. (n. 100-200m) Kiitos Kuntoplussan ohjelman tavoitteena 5km onnistuin. Ohjelmassa käveltiin 5min, ja juostiin 1min jne. Seuraavalla kerrralla käveltiin 5 ja juostiin 2jne. Seuraavana tavoitteena olikin jaksaa juosta 10km yhteenmenoon.
Nyt kesällä ensimmäinen puolimaraton on takana ja syyskuussa on ensimmäinen kokomaraton. Kyllä ihminen kovalla työllä vuodessa kehittyy maraton juoksijaksi, kuten myös dokumentti-sarjassa "sohvaperunasta maratoonariksi" saimme todeta. Vain yksi kymmenestä ei kyennyt juoksemaan maratonia ja hänkin siitä syystä että oli ylipainoinen keski-ikäinen stressaantunut mies, joka sai infarktin. (onneksi toipui)
Yhden maratonin raahustaminen läpi ei tietenkään tee sinusta vielä ns. "maratoonaria", mutta siitä on hyvä jatkaa juoksuharjoittelun parissa ja ylläpitää saavutettua hyvää kuntoa. - Lenkkari
Lainaus: "että kuulostaisi joltain juoksijalahjakkuudelta kun on pystynyt lyhyessä ajassa treenaamaan itsensä siihen kuntoon, että saa laahustettua maran lävitse.
Sillä saa ihailevia katseita työpaikalla ja oudommilta ihmisiltä, koska vaikuttaa, että juuri hän on kyennyt sohvaperunasta maratoonariksi muutamassa kuukaudessa"
No ei todellakaan:
Itse sohvaperunana, nykyisenä juoksijana olen saanut vain alemmuuden tuntoisia kommentteja: "No jos SINÄ pystyt juoksemaan maratonin, niin kyllä minäkin. Ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että jos toinen on ylipainoinen ja on ennen ollut ns. sohvaperuna on hänen kykynsä tänään juosta maraton vain siinä, että maraton on ihan helppo ja läpihuuto juttu, eikä siinä, että jokainen joka haluaa ja tekee kovasti töitä pystyy maratonin juoksemaan, jos ei penikka yms. ongelmia ilmaannu. - Ajoittainen sohvaperuna
Lenkkari kirjoitti:
Lainaus: "että kuulostaisi joltain juoksijalahjakkuudelta kun on pystynyt lyhyessä ajassa treenaamaan itsensä siihen kuntoon, että saa laahustettua maran lävitse.
Sillä saa ihailevia katseita työpaikalla ja oudommilta ihmisiltä, koska vaikuttaa, että juuri hän on kyennyt sohvaperunasta maratoonariksi muutamassa kuukaudessa"
No ei todellakaan:
Itse sohvaperunana, nykyisenä juoksijana olen saanut vain alemmuuden tuntoisia kommentteja: "No jos SINÄ pystyt juoksemaan maratonin, niin kyllä minäkin. Ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että jos toinen on ylipainoinen ja on ennen ollut ns. sohvaperuna on hänen kykynsä tänään juosta maraton vain siinä, että maraton on ihan helppo ja läpihuuto juttu, eikä siinä, että jokainen joka haluaa ja tekee kovasti töitä pystyy maratonin juoksemaan, jos ei penikka yms. ongelmia ilmaannu.Aikaisemmin ajattelin, että kaikki jotka juoksevat maratoneja ovat juosseet useita vuosia ja huippukuntoisia. Ja eihän se niin olekaan. Monet ohjelmat alkavat ihan kävely-juoksusta ja ovat 12 tai 9 kk pituisia. Mutta kyllä siihen varmasti joutuu aika paljon tuona aikana töitä tekemään ja käymään säännöllisesti lenkillä. Ja tekemään jossain vaiheessa pitkiä lenkkejä. Täytyy huomioida, että olet entinen sohvaperuna, etkä suinkaan enää! Tuskin olisit suoraan sieltä sohvalta sitä maratonia pystynyt lähtemään juoksemaan. Tai sellainenkaan joka on juossut esim. 2-3 krt/vko 5 km lenkkejä eikä ole ihan sohvaperuna.
Ja se, että jaksaa esim. vuodenkin käydä säännöllisesti lenkillä on jo saavutus. Itsellä tuppaa juoksuharrastus aina loppumaan alle puolessa vuodessa. Tai jää lenkkejä väliin. Kunnes taas innostun uudestaan.
Toisaalta tuo vähättely voi olla kateuttakin ja he vain sanovat, että kyllä mäkin nyt pystyisin moiseen. - Lenkkari
Ajoittainen sohvaperuna kirjoitti:
Aikaisemmin ajattelin, että kaikki jotka juoksevat maratoneja ovat juosseet useita vuosia ja huippukuntoisia. Ja eihän se niin olekaan. Monet ohjelmat alkavat ihan kävely-juoksusta ja ovat 12 tai 9 kk pituisia. Mutta kyllä siihen varmasti joutuu aika paljon tuona aikana töitä tekemään ja käymään säännöllisesti lenkillä. Ja tekemään jossain vaiheessa pitkiä lenkkejä. Täytyy huomioida, että olet entinen sohvaperuna, etkä suinkaan enää! Tuskin olisit suoraan sieltä sohvalta sitä maratonia pystynyt lähtemään juoksemaan. Tai sellainenkaan joka on juossut esim. 2-3 krt/vko 5 km lenkkejä eikä ole ihan sohvaperuna.
Ja se, että jaksaa esim. vuodenkin käydä säännöllisesti lenkillä on jo saavutus. Itsellä tuppaa juoksuharrastus aina loppumaan alle puolessa vuodessa. Tai jää lenkkejä väliin. Kunnes taas innostun uudestaan.
Toisaalta tuo vähättely voi olla kateuttakin ja he vain sanovat, että kyllä mäkin nyt pystyisin moiseen.Nimenomaan tarkoitin, että vuoden yhtäjaksoisella harjoittelulla myös sohvapesuna kykenee juoksemaan maratonin. Siis kylmiltään ei edes muiden lajien harrastaja todennäköisesti pysty maratonia juoksemaan, koska harjoittelu on niin erilaista. Mm jalat ja jalkojen hiussuoniston on kehityttävä pitkien lenkkien avulla, jotta pystyy pitkään yhtäjaksoiseen suoritukseen. Monella ongelmana onkin juuri jalat, ja rasitusvammat, jotka estävät tai hidastavat juoksuharjoittelua maratoonille asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839