Täällä äänestetään turhinta lisävarustetta!

galluuppi

Mikä on kaikista turhin lisävaruste autoon?

Itse äänestä panoraamakattoa. Huono suomessa kun suurimman osan vuotta on pimeetä ja kesällä sitten lämmittää turhaan.

75

5850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmankin voi elää

      Aluvanteet, leveät renkaat, autonavigaattori (autoon, jolla ajetaan kaiken aikaa samoja katuja), spoileri perheautoon, neonvalo alustaan, subbari...

      Ehdottomasti turhin on autonavigaattori edellä mainituin ehdoin.

      • varusteita?

        Aluvanteet? Kerropa mitä parempaa on peltivanteissa ja pölykapseleissa? Pysyvätkö ne paremmin puhtaana? Kestävätkö paremmin? Mitä, häh?

        Leveät renkaat? Missä kulkee leveän ja kapean renkaan raja? Et taida edes ymmärtää niiden eroja.
        Luuletko että kaikki 155:ttä leveämmät renkaat hankitaan pelkästään ulkonäön vuoksi?

        Subbari? Onko subbari myös kotiteatterissa turhaa?
        Ellei, niin miksi se autossa on turhaa?

        Spoileri? Sehän parantaa (joidenkin mielestä) auton ulkonäköä. Onko siis kaikki, mikä parantaa jonkin asian ulkonäköä, turhaa? Oletko itse turhamainen, kun leikkautat hiuksesi parturissa, etkä vetele itse niitä moralla poikki?

        ...


      • mäkeä alas

        kyllä navigaattori on 100x tarpeellisempi kun neonvalot pohjassa. navilla joku puolisokea vaari ei tuki koko keskustaa etsiessään oikeaa osoitetta, mutta vaikka sillä olis millaset neonvalot pohjassa, niin ne ei auttaisi mihinkään.


      • Ilmankin voi elää, osa 2
        varusteita? kirjoitti:

        Aluvanteet? Kerropa mitä parempaa on peltivanteissa ja pölykapseleissa? Pysyvätkö ne paremmin puhtaana? Kestävätkö paremmin? Mitä, häh?

        Leveät renkaat? Missä kulkee leveän ja kapean renkaan raja? Et taida edes ymmärtää niiden eroja.
        Luuletko että kaikki 155:ttä leveämmät renkaat hankitaan pelkästään ulkonäön vuoksi?

        Subbari? Onko subbari myös kotiteatterissa turhaa?
        Ellei, niin miksi se autossa on turhaa?

        Spoileri? Sehän parantaa (joidenkin mielestä) auton ulkonäköä. Onko siis kaikki, mikä parantaa jonkin asian ulkonäköä, turhaa? Oletko itse turhamainen, kun leikkautat hiuksesi parturissa, etkä vetele itse niitä moralla poikki?

        ...

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.


      • oikea hifimies
        Ilmankin voi elää, osa 2 kirjoitti:

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.

        Itseasiassa autossa matalataajuisesta taustahumiasta johtuen on bassoa ylikorostettava aika rankasti (verrattuna kotioloihin) jotta se ei häviä sinne rengaskohinaan. Subbari on autossa tärkeämpi kuin kotona. Mutta tietenkin jos kuuntelee uutisia radiosta niin aivan sama vaikka olisi vain 1 kaiutin.


      • varusteita
        Ilmankin voi elää, osa 2 kirjoitti:

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.

        Toisin sanoen:

        Aluvanne on mielestäsi turha, koska "Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen."
        Loistava perustelu!

        "Perheauto ei hyödy mitään..."
        Kuka on puhunut perheautoista? Entä näetkö useinkin "leveitä" talvirenkaita? Ajoitko tänä kesänä monesti kaatosateessa?

        "Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta..."
        Makunsa kullakin. Tuo on täysin mielipidekysymys.

        "Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä."
        Kuka on puhunut tarvikespoilereista? Niitä saa kuule ihan merkkiliikkeestä, ja saatetaanpa jopa tehtaalla asentaa, kun laittaa tilatessa rastin ruutuun.

        Kaikki muu on turhaa, paitsi oma mielipiteesi, vai?


      • Erkko!
        oikea hifimies kirjoitti:

        Itseasiassa autossa matalataajuisesta taustahumiasta johtuen on bassoa ylikorostettava aika rankasti (verrattuna kotioloihin) jotta se ei häviä sinne rengaskohinaan. Subbari on autossa tärkeämpi kuin kotona. Mutta tietenkin jos kuuntelee uutisia radiosta niin aivan sama vaikka olisi vain 1 kaiutin.

        Jos verrataan autoa ja olohuonetta akustisilta ominaisuuksiltaan, niin ei ole kahta sanaa kumpaan laitan HiFi laitteet.

        Ja totta: Autossani on kaksi kaiutinta.


      • Pakuiluja
        varusteita? kirjoitti:

        Aluvanteet? Kerropa mitä parempaa on peltivanteissa ja pölykapseleissa? Pysyvätkö ne paremmin puhtaana? Kestävätkö paremmin? Mitä, häh?

        Leveät renkaat? Missä kulkee leveän ja kapean renkaan raja? Et taida edes ymmärtää niiden eroja.
        Luuletko että kaikki 155:ttä leveämmät renkaat hankitaan pelkästään ulkonäön vuoksi?

        Subbari? Onko subbari myös kotiteatterissa turhaa?
        Ellei, niin miksi se autossa on turhaa?

        Spoileri? Sehän parantaa (joidenkin mielestä) auton ulkonäköä. Onko siis kaikki, mikä parantaa jonkin asian ulkonäköä, turhaa? Oletko itse turhamainen, kun leikkautat hiuksesi parturissa, etkä vetele itse niitä moralla poikki?

        ...

        Itsellä on pakettiautossa tehtaalta tulleet aluvanteet - auto oli varastossa, joten en saanut oikeastaan valita otanko vanteita vaiko en.
        Nuo mukana tulleet vanteet ovat kevyemmät kuin talvirenkaissa käytetyt peltivanteet, eli vaikka ovat hieman leveämmät (koska vanne vaatii leveämmän), on niiden kokonaispaino pienempi. Tästä seuraa, että kun laitan alle kapeammat talvirenkaat nousee kulutus pari desiä per 100km. Omasta mielestäni eivät siis ole turhat. Samaa en ole huomannut aiemmin kun oli peltivanteet kesälläkin vastaavassa automallissa. Kulutusero aiempaan autoon verrattuna on myös sama, eli kesällä kulutus on hieman aiempaa pienempi.

        Olenkin aikeissa vaihtaa nuo talvivanteet myös aluvanteiksi jahka vain niillä olevat renkaat ovat tarpeeksi kuluneet. Maksavat muuten hulpeat 600€ nuo alkuperäiset aluvanteet tuohon autooni - eli mistään kalliista investoinnista ei ole kyse, renkaat maksavat suunnilleen saman verran.


      • Charles
        Pakuiluja kirjoitti:

        Itsellä on pakettiautossa tehtaalta tulleet aluvanteet - auto oli varastossa, joten en saanut oikeastaan valita otanko vanteita vaiko en.
        Nuo mukana tulleet vanteet ovat kevyemmät kuin talvirenkaissa käytetyt peltivanteet, eli vaikka ovat hieman leveämmät (koska vanne vaatii leveämmän), on niiden kokonaispaino pienempi. Tästä seuraa, että kun laitan alle kapeammat talvirenkaat nousee kulutus pari desiä per 100km. Omasta mielestäni eivät siis ole turhat. Samaa en ole huomannut aiemmin kun oli peltivanteet kesälläkin vastaavassa automallissa. Kulutusero aiempaan autoon verrattuna on myös sama, eli kesällä kulutus on hieman aiempaa pienempi.

        Olenkin aikeissa vaihtaa nuo talvivanteet myös aluvanteiksi jahka vain niillä olevat renkaat ovat tarpeeksi kuluneet. Maksavat muuten hulpeat 600€ nuo alkuperäiset aluvanteet tuohon autooni - eli mistään kalliista investoinnista ei ole kyse, renkaat maksavat suunnilleen saman verran.

        Ei vaikuta tuo parisataa grammaa kulutukseen noin paljoa. Hyviä syitä kulutuksen nousulle ovat
        - talvirenkaan pehmeys ja erilainen kumiseos, jotka lisäävät vierintävastusta
        - talvidieselin pienempi energiasisältö
        - kylmän ilman aiheuttama kulutuksen kasvaminen.


      • Ilmankin voi elää, osa 3
        varusteita kirjoitti:

        Toisin sanoen:

        Aluvanne on mielestäsi turha, koska "Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen."
        Loistava perustelu!

        "Perheauto ei hyödy mitään..."
        Kuka on puhunut perheautoista? Entä näetkö useinkin "leveitä" talvirenkaita? Ajoitko tänä kesänä monesti kaatosateessa?

        "Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta..."
        Makunsa kullakin. Tuo on täysin mielipidekysymys.

        "Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä."
        Kuka on puhunut tarvikespoilereista? Niitä saa kuule ihan merkkiliikkeestä, ja saatetaanpa jopa tehtaalla asentaa, kun laittaa tilatessa rastin ruutuun.

        Kaikki muu on turhaa, paitsi oma mielipiteesi, vai?

        Huomaan, että osuin lisävarustemaanikkoa arkaan kohtaan. Taitaa olla auto täynnä Wunderbaumeja :D .

        Usko nyt jo, aluvanne on täysin turha lisävaruste. Jos järkevästi (siis ÄLYLLISESTI!) ajatellaan, niin sen tuoma hyöty on puhdas nolla. Ulkonäön tuomaa hyvää mieltä en kuitenkaan kiellä. Ja olipa auto sitten perheauto tai siviilikäyttöön tarkoitettu ns. urheiluauto, niin hyöty on edelleenkin puhdas nolla. Löytyy myös leveitä ja toimivia peltivanteita, joihin ne leveät renkaat voi laittaa.

        Bensaakaan niillä ei säästä. Kerroppa siis mitä aluvanne tekee siviiliajossa paremmin kuin pelti- tai teräsvanne?

        Ja ei, kauppakottero EI muutu urheiluautoksi, jos siihen laittaa aluvanteet :D

        Älä taas suotta vedä pellollista herneitä nenääsi :D


      • kuullut
        Ilmankin voi elää, osa 2 kirjoitti:

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.

        "Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly."

        Ilmeisesti et ole koskaan kuullut hyvin rakennettua ja säädettyä äänentoistojärjestelmää. Harmi, siinä on sellaiseta nautintoa että! Enkä tarkoita teiniritsalaitteita. Fakta on, ilman subbaria ei saa riittävän hyvää ääntä. Sano mitä sanot, näin on.


      • Nokkahiiri
        Ilmankin voi elää, osa 3 kirjoitti:

        Huomaan, että osuin lisävarustemaanikkoa arkaan kohtaan. Taitaa olla auto täynnä Wunderbaumeja :D .

        Usko nyt jo, aluvanne on täysin turha lisävaruste. Jos järkevästi (siis ÄLYLLISESTI!) ajatellaan, niin sen tuoma hyöty on puhdas nolla. Ulkonäön tuomaa hyvää mieltä en kuitenkaan kiellä. Ja olipa auto sitten perheauto tai siviilikäyttöön tarkoitettu ns. urheiluauto, niin hyöty on edelleenkin puhdas nolla. Löytyy myös leveitä ja toimivia peltivanteita, joihin ne leveät renkaat voi laittaa.

        Bensaakaan niillä ei säästä. Kerroppa siis mitä aluvanne tekee siviiliajossa paremmin kuin pelti- tai teräsvanne?

        Ja ei, kauppakottero EI muutu urheiluautoksi, jos siihen laittaa aluvanteet :D

        Älä taas suotta vedä pellollista herneitä nenääsi :D

        Heh,

        samalla perusteellahan peltivanne on ihan turha lisävaruste. Se ei ole missään suhteessa parempi kuin aluvanne, ja sen tuoma hyöty on puhdas nolla :-)

        Itse asiassa aluvanne on peltistä parempi. Peltivanne nimittäin ruostuu. Kymmenen vuotta vanha peltivanne saattaa jo tarvita renkaaseen sisäkumin, että pysyy ilmat sisällä. Tai sitten on hiekkapuhallettava ja maalattava vannetta uudestaan että tubeless rengas toimii...

        Kokemusta on vanhoista peltivanteista, sisäkumeista, sisäkumin puhkeamisesta, hiekkapuhalluksesta jne...
        Samaan aikaa isäukon 340:n Volvon aluvanteet täyttivät 18 vuotta, ja hyvässä kunnossa olivat, vaikkei ukko koskaan vanteita vahannut. Sisäkumeja Volvossa ei koskaan ollut.

        Kaikista turhin lisävaruste taitaa olla se muovinen hempula koristekapseli, joka laitetaan peltivanteen päälle, että näyttäisi aluvanteelta. Koristekapseli ainoastaan kerää likaa, ja menee vielä helposti rikki.


      • se aik. tyyppi
        Nokkahiiri kirjoitti:

        Heh,

        samalla perusteellahan peltivanne on ihan turha lisävaruste. Se ei ole missään suhteessa parempi kuin aluvanne, ja sen tuoma hyöty on puhdas nolla :-)

        Itse asiassa aluvanne on peltistä parempi. Peltivanne nimittäin ruostuu. Kymmenen vuotta vanha peltivanne saattaa jo tarvita renkaaseen sisäkumin, että pysyy ilmat sisällä. Tai sitten on hiekkapuhallettava ja maalattava vannetta uudestaan että tubeless rengas toimii...

        Kokemusta on vanhoista peltivanteista, sisäkumeista, sisäkumin puhkeamisesta, hiekkapuhalluksesta jne...
        Samaan aikaa isäukon 340:n Volvon aluvanteet täyttivät 18 vuotta, ja hyvässä kunnossa olivat, vaikkei ukko koskaan vanteita vahannut. Sisäkumeja Volvossa ei koskaan ollut.

        Kaikista turhin lisävaruste taitaa olla se muovinen hempula koristekapseli, joka laitetaan peltivanteen päälle, että näyttäisi aluvanteelta. Koristekapseli ainoastaan kerää likaa, ja menee vielä helposti rikki.

        Siinäpä tulikin jo hyvä vastaus, minun ei tarvitsekaan vaivautua :)


      • helevetin
        Ilmankin voi elää, osa 2 kirjoitti:

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.

        hyvin kirjoitettu! Pelastui perjantai, ilman olutta. Kiitti.


      • Pakuilija
        Charles kirjoitti:

        Ei vaikuta tuo parisataa grammaa kulutukseen noin paljoa. Hyviä syitä kulutuksen nousulle ovat
        - talvirenkaan pehmeys ja erilainen kumiseos, jotka lisäävät vierintävastusta
        - talvidieselin pienempi energiasisältö
        - kylmän ilman aiheuttama kulutuksen kasvaminen.

        "- Talvidieselin pienempi energiasisältö"
        Ai tankissa oleva diesel vaihtuu renkaiden mukana vai?

        "- kylmän ilman aiheuttama kulutuksen kasvaminen."
        Ai lämpötila laskee heti kun renkaat vaihtuvat talvipyöriin? Talvipyörillä on tullut ajettua ihan 10C lämpötilassakin ja silti kulutus on suurempi niillä.

        " - talvirenkaan pehmeys ja erilainen kumiseos, jotka lisäävät vierintävastusta"

        Tämä pitää paikkansa, mutta toisaalta kun kesärenkaat ovat leveämmät pitäisi niiden leveys tasata vierintävastuksen eroa.

        Ja kuten kirjoitin niin aiemmin en huomannut vastaava eroa kun oli käytössä peltivanteet ja samankokoiset renkaat kesät ja talvet. Eroa edelliseen pakuun on toki myös eri rengasmalli kesällä.


      • onkin
        Erkko! kirjoitti:

        Jos verrataan autoa ja olohuonetta akustisilta ominaisuuksiltaan, niin ei ole kahta sanaa kumpaan laitan HiFi laitteet.

        Ja totta: Autossani on kaksi kaiutinta.

        jollain varaa laittaa ne hifilaitteet molempiin?


      • VOI PERKELE
        Ilmankin voi elää, osa 2 kirjoitti:

        Aluvanne on täysin hyödytön pelti- tai teräsvanteeseen nähden. Mitää hyötyä ei ajoon tule, vaikka laittaisi 2000 € maksavat a-vanteet alle. A-vanne on ulkonäkö-, ei hyötyasia. Peltivanne hoitaa perheautossa saman asian, joskin on hieman vaatimattomamman näköinen.

        Leveä rengas puoltaa paikkaansa vain niissä autoissa, joihin se on tarkoitettu. Montako rata-autoa olet nähnyt maantiellä? Perheauto ei hyödy mitään leveistä renkaista, vaan päinvastoin. Syitä: huonompi märkäpito, huonompi vesiliirtovastus, joskus yllätyksellinen ajokäytös, talviajon hankaluudet, lisääntynyt polttoaineen kulutus, ym.

        Subbari on ehkäpä typerin autostereon lisälaite. Hyvä äänentoisto on jotain ihan muuta kuin basson tahdissa hyppivä hattuhylly.

        Nykyiset tarvikespoilerit ovat naurettavia ja muistuttavatkin lähinnä ikkunalautaa tai Ikean halpiskirjahyllyä.

        Aivan oikein, leikkautan hiukseni parturissa. En turhamaisuuttani, vaan siksi, että tuttu, hiukset leikkaava nainen tunkee aina isot tissinsä useaan otteeseen päähäni kiinni. Hyöty on molemminpuolinen.

        Mistä nämä asiantuntevat faktat on peräisin??? Turhin "lisävaruste" on dorkat auton omistajat jotka eivät ymmärrä hitunvinkulaa yhtään mistään.


    • Erk-ki

      Lagunan rengaspaineen valvonta. Jos anturit vain kesärenkaissa niin koko talven palaa ärsyttävä varoitusvalo. Renkaat oltava aina samassa nurkassa, muuten palaa taas varoitukset.

      • on se

        Auton alkuperäiset sumuvalot.


      • olivat...
        on se kirjoitti:

        Auton alkuperäiset sumuvalot.

        ???


      • ex-Mosse
        on se kirjoitti:

        Auton alkuperäiset sumuvalot.

        Tuo on totta tai no omasta mielestäni vain etusumuvalojen osalta.
        Esim. vaimon Touranissa ei etusumuvalojen päälläoloa huomaa mistään muusta kuin katkaisijan merkkivalosta. Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi. Lisäksi xenon-valo ei niin pahasti taitu sumusta kuin halogeeni, joten siinäkin mielessä sumuvaloja ei tässä autossa tarvita.
        Jos olisi ollut mahdollista olisin jättänyt sumuvalot tästä autosta pois, mutta ei onnistunut turhien tehdasvarusteiden poisto.

        Muutoinkin en ole vielä autoa tavannut missä mitään suurempaa hyötyä alkuperäisillä sumuvaloilla saavutetaan. Jälkiasennetuissa on usein tehoa hieman enemmän ja niiden suuntauksen voi tehdä laittomasti niin että niiden valokuvio jopa hyödyttää jotain sumussa. Tosin sitten ne häikäisevät vastaantulijoita, joten kokonaisuutena sumuvaloilla ei tee mitään ellei niitä käytä laittomasti.


      • Charles
        ex-Mosse kirjoitti:

        Tuo on totta tai no omasta mielestäni vain etusumuvalojen osalta.
        Esim. vaimon Touranissa ei etusumuvalojen päälläoloa huomaa mistään muusta kuin katkaisijan merkkivalosta. Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi. Lisäksi xenon-valo ei niin pahasti taitu sumusta kuin halogeeni, joten siinäkin mielessä sumuvaloja ei tässä autossa tarvita.
        Jos olisi ollut mahdollista olisin jättänyt sumuvalot tästä autosta pois, mutta ei onnistunut turhien tehdasvarusteiden poisto.

        Muutoinkin en ole vielä autoa tavannut missä mitään suurempaa hyötyä alkuperäisillä sumuvaloilla saavutetaan. Jälkiasennetuissa on usein tehoa hieman enemmän ja niiden suuntauksen voi tehdä laittomasti niin että niiden valokuvio jopa hyödyttää jotain sumussa. Tosin sitten ne häikäisevät vastaantulijoita, joten kokonaisuutena sumuvaloilla ei tee mitään ellei niitä käytä laittomasti.

        "Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi."

        Tuota noin, sumareita kuuluukin käyttää niin, että ajovalot sammutetaan. Sumarithan on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun ajovalot heijastuvat sumusta tai lumipyrystä takaisin, eli häikäisevät kuljettajaa. Tällöin ajovalot kytketään pois päältä ja käytetään sumareita, joiden pitäisi valaista enemmän alaspäin. Tällöin ylöspäin ei tule hajavaloa, joka heijastuisi takaisin kuljettajan silmiin.

        Ote Tieliikennelaista:
        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Huomaa: "saa ... käyttää lähivalojen asemesta".


      • Charles kirjoitti:

        "Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi."

        Tuota noin, sumareita kuuluukin käyttää niin, että ajovalot sammutetaan. Sumarithan on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun ajovalot heijastuvat sumusta tai lumipyrystä takaisin, eli häikäisevät kuljettajaa. Tällöin ajovalot kytketään pois päältä ja käytetään sumareita, joiden pitäisi valaista enemmän alaspäin. Tällöin ylöspäin ei tule hajavaloa, joka heijastuisi takaisin kuljettajan silmiin.

        Ote Tieliikennelaista:
        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Huomaa: "saa ... käyttää lähivalojen asemesta".

        Meinaan tuo, että ajovalot ja sumarit ei saa palaa samaan aikaan. Mun mielestäni tosi harvoin näkee sitten oikein kytkettyjä valoja.
        Eikös katsastuksessa pitäisi tarkistaa valojen väärin kytkennät, niin kuin aikoinaan oltiin tosi tarkkoja huomiovalojen kytkentöjen kanssa.
        Naurettavuuksiin asti homma meni, kun huomiovaloihin tuli joku vika ja katastusmies vaati poistamaan ne. Ajattelin, että se oli mielivaltaa ja soitin toiseen konttoriin ja kysyin asiaa - joo poistettava ne oli.
        Tämmötti Turus päite...


      • ex-Mosse
        Charles kirjoitti:

        "Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi."

        Tuota noin, sumareita kuuluukin käyttää niin, että ajovalot sammutetaan. Sumarithan on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun ajovalot heijastuvat sumusta tai lumipyrystä takaisin, eli häikäisevät kuljettajaa. Tällöin ajovalot kytketään pois päältä ja käytetään sumareita, joiden pitäisi valaista enemmän alaspäin. Tällöin ylöspäin ei tule hajavaloa, joka heijastuisi takaisin kuljettajan silmiin.

        Ote Tieliikennelaista:
        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Huomaa: "saa ... käyttää lähivalojen asemesta".

        Tuossa vain on se ongelma, ettei useimmissa autoissa joissa sumuvalot on tehtaalta voi tehdä noin. Eli harvassa ilman muutoksia onnistuu sumuvalojen käyttö ilman että ajovalot ovat myös päällä.


        "Niillä ei saavuta mitään lisäetua sumussa, sillä auton xenon valot tuottavat niin paljon valoa, että ne olisi sammutettava, jotta sumuvalojen pienen valotehon edes huomaisi."

        Noinhan kirjoitin. Eli sumuvalojen valokeilaa ei edes huomaa ellei sammuta ajovaloa. Miksi ne kuitenkaan sammuttaisin kun ne tuottavat ihan hyvän valon sumussakin? En näe mitään hyötyä sumuvaloista jos kerran näen aivan hyvin ajaa myös auton ajovaloilla sumussa. Miksi siis alkaisin sammuttamaan ajovaloja (jos olisi mahdollista) ja käyttäisin huonommin valaisevia sumuvaloja?


      • kyllä vaan
        Laaksonenster kirjoitti:

        Meinaan tuo, että ajovalot ja sumarit ei saa palaa samaan aikaan. Mun mielestäni tosi harvoin näkee sitten oikein kytkettyjä valoja.
        Eikös katsastuksessa pitäisi tarkistaa valojen väärin kytkennät, niin kuin aikoinaan oltiin tosi tarkkoja huomiovalojen kytkentöjen kanssa.
        Naurettavuuksiin asti homma meni, kun huomiovaloihin tuli joku vika ja katastusmies vaati poistamaan ne. Ajattelin, että se oli mielivaltaa ja soitin toiseen konttoriin ja kysyin asiaa - joo poistettava ne oli.
        Tämmötti Turus päite...

        kyllä ne saa palaa yhtä aikaa


    • suomi24:ssä

      jonkun myymät hirvivaroituspillit ja heti seuraavaksi ns. maajohdot jotka poistavat (?) staattista sähköä autosta.

    • Turhuuksien rovio

      Vähän sama kuin joku ottaisi mp-3 soittimen tilalle vanhan kasettisoittimen, kun on niin kiva kelata ja käännellä sitä vanhaa c-kasettia.

      • Manu18

        Mutta vasta kasettia kelatessa ja käännellessä saa hyvän tuntuman musiikkiin. Mp3 on kädettömille ja vanhoille papoille. Mangneettinauhan repiminen ulos kasettisoittimesta ajon aikana on myös urheilullista.


    • turhaa.

      Eivät kestä mitään ja vievät ajamisen ilon.

      • minä taas

        Kuinka niin eivät kestä?
        Entä miten ne vievät ajamisen ilon? Tiesitkö, että automaattia voi halutessaan hämmentää aivan kuten manuaaliakin, tiptronic-tyylisiä etenkin?


      • Naurava kulkuri

        Paljonko maksoi jälkiasentaa autoon kasettisoitin ja veivikäynnistys? Avainstartti ja cd-soitin kun vievät ajamisesta kaiken ilon ;)


      • Manuaalit on roskaa

        Vanhemmat manuaalit on lähes aina osaamaton kuski kepittänyt rikki. Vaihteensiirto takeltelee ja kytkin on loppu. Korjaus maksaa usein enemmän kuin itse auto.


    • minä taas

      Tiesitkö, että panoraamakatto suodattaa lämpösäteilyn? Et tiennyt.
      Suurimman osan vuotta on pimeetä? Eikö suurimmalla osalla teistä ole kuitenkin katulamput? Entä oletko koskaan nähnyt taivasta tai tähtitaivasta? Sielläkin on kuule katsottavaa, älä ole niin umpimielinen.
      Vai olisiko niin, että naapuri hankki panoraamakattoisen auton?

      • Charles

        Pitäisi olla sanomattakin selvää, että käsite "turhin" on aina sanojasta riippuva. Jos aloittajalle panoraamakatto on turhin lisävaruste, niin silloin se on hänelle turhin. Jos se antaa sinulle lisäkiksejä, niin nauti niistä. Silloin joku toinen lisävaruste on sinulle turhin.


      • sentään
        Charles kirjoitti:

        Pitäisi olla sanomattakin selvää, että käsite "turhin" on aina sanojasta riippuva. Jos aloittajalle panoraamakatto on turhin lisävaruste, niin silloin se on hänelle turhin. Jos se antaa sinulle lisäkiksejä, niin nauti niistä. Silloin joku toinen lisävaruste on sinulle turhin.

        Tässä tapauksessa on selvää, että aloittajan naapurin autossa on panoraamakatto, jota kirjoittaja mollaa sen takia, että käy niin pirusti kateeksi. Kirjoittajalla ei ole minkäänlaista kokemusta tai tietoa koko panoraamakatosta.

        Sä oot muuten koomikompi kuin Chaplin.

        "Yleensä minun nopeuteni ohituksen aikana on satasen rajoituksella n. 108 km/h, eli ajan alle käytännössä suurimman sallitun. Laskepa, paljonko ohitusmatka silloin on."


      • ex-Mosse

        Joskus olen pohtinut, että miten käy panoraamakatolle kun hirvi rysähtää nokalle. Eli kestääkö tuo panoraamakatto hirven tuoman liike-energian kuten peltikatto, sillä lasi tuppaa menemään pirstaleiksi heti pienestä törmäyksestä, kun pelti taas ottaa iskua vastaan hieman pidempään.
        Korkeammissa tila-autoissa tuo ei välttämättä ole mitään ongelma, sillä niiden korkeampi kattoraja ei välttämättä ota hirven liike-energiaa edes vastaan, mutta normaalissa perhe-farmarissa kattolinja on kuitenkin juuri sopivasti siinä hirven ruhon korkeudella.


      • Charles
        sentään kirjoitti:

        Tässä tapauksessa on selvää, että aloittajan naapurin autossa on panoraamakatto, jota kirjoittaja mollaa sen takia, että käy niin pirusti kateeksi. Kirjoittajalla ei ole minkäänlaista kokemusta tai tietoa koko panoraamakatosta.

        Sä oot muuten koomikompi kuin Chaplin.

        "Yleensä minun nopeuteni ohituksen aikana on satasen rajoituksella n. 108 km/h, eli ajan alle käytännössä suurimman sallitun. Laskepa, paljonko ohitusmatka silloin on."

        Kyllä se niin on, että kun ihmiseltä loppuu argumentit, hän vetää kehiin kateuden. Niin sinunkin tapauksessasi. Minustakin panoraamakatto on täysin turha lisävaruste. Mitään tekemistä sillä ei ole kateuden kanssa. Kun ostin nykyisen autoni, kokeilin myös panoraamakatollista autoa. En keksinyt yhtään mitään viisasta käyttöä ko. katolle. Ostinkin eri mallin, joka sattumoisin oli kalliimpi kuin tuo panoraamakatollinen versio. Miksi minun pitäisi olla kateellinen halvemman auton omistajalle?

        On mukava huomata, että joku muistaa viestejäni noinkin hyvin :) Komedia tässä tapauksessa on se, että ilmeisesti et ymmärtänyt lainaamani virkettä.


      • sentään
        Charles kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että kun ihmiseltä loppuu argumentit, hän vetää kehiin kateuden. Niin sinunkin tapauksessasi. Minustakin panoraamakatto on täysin turha lisävaruste. Mitään tekemistä sillä ei ole kateuden kanssa. Kun ostin nykyisen autoni, kokeilin myös panoraamakatollista autoa. En keksinyt yhtään mitään viisasta käyttöä ko. katolle. Ostinkin eri mallin, joka sattumoisin oli kalliimpi kuin tuo panoraamakatollinen versio. Miksi minun pitäisi olla kateellinen halvemman auton omistajalle?

        On mukava huomata, että joku muistaa viestejäni noinkin hyvin :) Komedia tässä tapauksessa on se, että ilmeisesti et ymmärtänyt lainaamani virkettä.

        >Minustakin panoraamakatto on täysin turha lisävaruste.

        Yleensä se ei ole lisävaruste, tai edes varuste, vaan se on vain lasista tehty katto.

        >En keksinyt yhtään mitään viisasta käyttöä ko. katolle.

        Miten käytät nykyisen autosi peltikattoa?

        >Komedia tässä tapauksessa on se, että ilmeisesti et ymmärtänyt lainaamani virkettä.

        Komediaa on paitsi siinä, että et ole mitään lainannut, mutta myös siinä, ettet osannut laskea itse noin yksinkertaista juttua.


      • sw 2.0
        ex-Mosse kirjoitti:

        Joskus olen pohtinut, että miten käy panoraamakatolle kun hirvi rysähtää nokalle. Eli kestääkö tuo panoraamakatto hirven tuoman liike-energian kuten peltikatto, sillä lasi tuppaa menemään pirstaleiksi heti pienestä törmäyksestä, kun pelti taas ottaa iskua vastaan hieman pidempään.
        Korkeammissa tila-autoissa tuo ei välttämättä ole mitään ongelma, sillä niiden korkeampi kattoraja ei välttämättä ota hirven liike-energiaa edes vastaan, mutta normaalissa perhe-farmarissa kattolinja on kuitenkin juuri sopivasti siinä hirven ruhon korkeudella.

        Eiköhän tuo ole tutkittu ennen tyyppihyväksynnän saamista? Samoin, kuin katolleen kellahtaminen.Lasi on tuulilasin tavoin laminoitu, mutta paksumpi.

        Kattopelti on muuten melko ohutta tavaraa. Siitä lyö puukon läpi hennompikin kaveri.

        Kyseinen auto on jo vaihtunut peltikattoiseen, mutta ei tuosta katosta mitään haittaa ollut, jos ei hyötyäkään.

        Aluvanteita muuten saa alkaen 300€/sarja.
        Nykyiseen autoon olisi talvirenkaat peltivanteilla maksaneet autoliikkeessä 400€ enemmän, kuin rengasliikkeessä vastaavat aluvantein. Että se tuhlauksesta!

        Turhista varusteista ääni sumuvaloille!


      • ex-Mosse
        sw 2.0 kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole tutkittu ennen tyyppihyväksynnän saamista? Samoin, kuin katolleen kellahtaminen.Lasi on tuulilasin tavoin laminoitu, mutta paksumpi.

        Kattopelti on muuten melko ohutta tavaraa. Siitä lyö puukon läpi hennompikin kaveri.

        Kyseinen auto on jo vaihtunut peltikattoiseen, mutta ei tuosta katosta mitään haittaa ollut, jos ei hyötyäkään.

        Aluvanteita muuten saa alkaen 300€/sarja.
        Nykyiseen autoon olisi talvirenkaat peltivanteilla maksaneet autoliikkeessä 400€ enemmän, kuin rengasliikkeessä vastaavat aluvantein. Että se tuhlauksesta!

        Turhista varusteista ääni sumuvaloille!

        Ei mikään tyyppihyväksyntä vaadi suoranaista testaamista hirvikolareita varten. Hirviä kun on melko vähän Keski-Euroopassa :)

        Kestävyydestä pointtini oli se, että lasi menettää heti kestävyytensä kun se halkeaa, kun taas peltiin voit itskeä monta kertaa puukon läpi ja silti se ottaa iskua lisää vastaan. Lisäksi katto ei ole pelkkää tasaista peltiä, vaan siinä on sisässä aina palkkimaisia rakenteita. Osa näistä jää kuitenkin tietyissä panoraamakatoissa pois.

        Katolleen auton kierähtäminen ei ole sama asia kuin hirveen törmääminen. Katollaan autoon kohdistuva voima on kuitenkin pilarien ja katon reunojen varassa - ne kestävät sen mitä kestävät riippumatta onko itse katto peltiä vaiko lasia.
        Hirvi kun tuppaa mäjähtämään tuulilasin yläreunaan ja jos siinä ei ole mitään kunnon palkkia/kattoa sitä vastaanottamassa niin mikä sen pysäyttää siinä.

        Tämä siis arveluttaa itseä tässä panoraamakatossa. Tosin ei jokainen panoraamakatto ole toteutettu täysin koko katon alalle, vaan osassa on vain suurehkoja kattoluukkuja. Tällöin on jätetty ne palkkimaiset rakenteet sinne katon väliin ja korvattu niiden välinen pelti lasilla. Tämän uskoisin itsekin kestävän aivan kuten peltisen katon. Eniten mietityttää katto joka on koko leveydeltään lasia ilman mitään palkkeja välissä.
        Mutta kuten sanottua ei nämä ovat omia epäilyjäni, ei minulla ole mitään osoittaa/todistaa suuntaan tai toiseen.


      • Charles
        sentään kirjoitti:

        >Minustakin panoraamakatto on täysin turha lisävaruste.

        Yleensä se ei ole lisävaruste, tai edes varuste, vaan se on vain lasista tehty katto.

        >En keksinyt yhtään mitään viisasta käyttöä ko. katolle.

        Miten käytät nykyisen autosi peltikattoa?

        >Komedia tässä tapauksessa on se, että ilmeisesti et ymmärtänyt lainaamani virkettä.

        Komediaa on paitsi siinä, että et ole mitään lainannut, mutta myös siinä, ettet osannut laskea itse noin yksinkertaista juttua.

        Siinä olisi pitänyt lukea "lainaamaasi", mutta tein kiireessä kirjoitusvirheen. Fiksu lukija varmaankin sen olisi huomannut ilman minun kertomistakin. Siksi en virhettä lähtenytkään oikaisemaan. Toisekseen, osaan kyllä laskea ohitusmatkat, mutta koska kyseisen ketjun kirjoittajalla (sinulla?) oli intoa laskemiseen, jätin ohitusmatkan laskemisen hänelle kotitehtäväksi. Lapsikin tykkää siitä, kun saa tehdä itse, joten miksei kyseinen ihminenkin olisi tykännyt laskemisesta?


      • kolmaskin
        Charles kirjoitti:

        Siinä olisi pitänyt lukea "lainaamaasi", mutta tein kiireessä kirjoitusvirheen. Fiksu lukija varmaankin sen olisi huomannut ilman minun kertomistakin. Siksi en virhettä lähtenytkään oikaisemaan. Toisekseen, osaan kyllä laskea ohitusmatkat, mutta koska kyseisen ketjun kirjoittajalla (sinulla?) oli intoa laskemiseen, jätin ohitusmatkan laskemisen hänelle kotitehtäväksi. Lapsikin tykkää siitä, kun saa tehdä itse, joten miksei kyseinen ihminenkin olisi tykännyt laskemisesta?

        Seli seli, ja olen kyllä fiksu lukija, mutta vittuilu on kivaa, vai mitä? Ja varsinkin toisen älykkyyden kyseenalaistaminen, VAI MITÄ?


    • TC-94

      Kyllä se on melkeenpä takaspoileri. Kilpa-autossa se on kyllä hyvä olla olemassa, mutta ei sillä katuautossa mitään tee. Lisäksi se kyllä melkein poikkeuksetta rumentaa autoa.

    • se on hyvä

      turhaan, siinä on eteen vedettävä katto paneeli mikä estää valon pääsyn sisään. etkö keksi mitään turhempaa, itse asennetut helma levikkeet, jälki asennettu kattoluukku "paskaluukku" miksi minä sitä kutsun. Vanhemmiten vuotaa, talvella ei pidä lämpöä, sinun mielestä varmaan parempi kun panoraama katto, sen voi hei peittää ei laske lämpöä eikä kylmää sisään, jos ei halua. Kirjoituksesi vaikuttaa kateudelta.

    • sumuvalot

      niille ei ole mitään käyttöä. Paitsi tuuninkipuppelipojille.

      Panoraamakattoisen auton kyydissä olin kerran. Hyvä lisävaruste se on ja tuo valoisuutta autoon. Ottaisin kun seuraaavan kerran vaihdan autoa mutta oman merkkini varustelistalla ei sitä ole.

      • merkkini?

        Siis sä oot yksiavioinen autojenkin suhteen!
        Anna mun kaikki kestää! :)
        Tää oli ihan huippu juttu!


    • Tsero

      Suomalaiselle on kaikki sellainen turhaa ja ehdottamasti kiellettävää, jos itsellä sellaiseen ei ole varaa.

    • lisävaruste

      ...on takaspoileri joita näkee amish civiceissä - etuvetoinen nakkikattila jonka huiput ehkä jotain 140 (130 retkipöydällä) ei tarvitse perspuolelle downforcea. Toinen turha varuste on sitten samaiseen civiciin ne vähintään 18 tuuman bling bling vanteet jotka maksaa ainakin tuplaten sen mitä kinneri.
      Sumuvaloilla ei Suomessa tee mitään.

    • Turhinn

      Homovalot päällä, säällä kuin säällä.

    • savurcac

      -Irrotettavaa vetokoukkua en ole ikinä ymmärtänyt..
      ketä oikeasti ottaa ne irti aina käytön jälkeen???

      tulee tilanne jossa pitää vaunu siirtää..
      joku kysyy "onko koukkua" vastaat "on mut se on kotona"


      -sitten on nahkainen vaihdekepinnuppi!!!! siis mitä merkitystä. Ja mitä nahkaa mahtaa olla esim kia ceratossa???



      miksi autoihin ei saa lisävarusteena esim kunnon ajovalopesimet ihan oikeilla pyyhkimillä ja siihen päälle kunnon valot (saab osaa tämän)



      Aluvanteista...

      ite olen huomannut että aluvanteet ovat tukevammat kuin peltivanteet mutta jarruihin päsee helpommin pöly ja suolalillut.. Sitikan reijättömät peltivanteet parhaita

      • irroitan

        -Koukku säilytetään takakontissa
        Joku urbaanilegenda väittää että se pitäisikin (lain mukaan) irroittaa käytön jälkeen.
        Tiedä sitten. Itse irroitan, koska haluan.


    • rgfd

      Pakoputken pää.. Eiköhän tänä päivänä ole tyylikästä kun pakoputki on piillotettu auton alle piiloon.

    • viisi vuotta

      Siis kuinka löysit noinkin vanhan ja loppuunkalutun jutun, oletko noin uusavuton pöljä.

    • aivan turha

      sähköllä kääntyvät peilit

    • 76+3

      Tupakansytytin tavaratilassa.......kuka siellä polttaisi ? pois vaan.

      • eikka4

        Tupakansytytin tavaratilassa.......kuka siellä polttaisi ? pois vaan.
        Hei torspo!! Ei se ole tupakansytytin vaan 12Vpistis esim jäyt onäkaapille ja mitä näitä nyt on :D


    • diipadaii

      Vakiovarusteetkin voivat olla turhia, kuten esim takalasin pyyhin monissa autoissa. Esim ns urheilumalleissa, pakettiautoissa, eikä se farmareissakaan ole tarpeen.

      • Turhia on

        Monet eivät käytä vilkkuvalojakaan.


    • nykyauto ei tarvii

      öljytikku

    • 95owner

      Kysymys sinänsä on ihan turha, kun nykyisin autoa ostettaessa valitaan kaikki vitkuttimet, mitä siihen koslaan laitetaan. Joka ei jotakin lisävarustetta tarvi, ei sitä myöskään ota. Toisen puolesta ei voi kukaan mennä sanomaan mistään turhuudesta mitään.

    • awd tai joku

      ESP on täysin turha ja haittaa vaan talviajoa.
      Stop & start toiminto on aivan turhake ja nostaa vain hintaa.

    • fakta tieto

      Jos asiaa pohdiskelee syvällisesti niin kaikki voi olla turhia tai oikeastaan mikään ei ole turha kaikilla on jokin tehtävä ja niitä tarvitsee joskus mutta tässä on mielestäni muutamia turhia varusteita

      -uudemmissa autoissa on valo ja jopa summeriääni tuulilasinpesunnesteen vähyydestä! Valo kun on keltainen tai punainen ja sitä kun joutuu tuijottamaan niin se vähän kun säikäyttää koska saattaa luulla että on jotain vakavampaa häikkää ja se summeri säikäyttää että mitäs nyt! Jep tämä varuste on ehdottomasti mielestäni kaikkien aikojen turhake! Kyllä sen huomaa muutenkin milloin on neste vähissä sitä ei vain sitte enää tule ja thats it.

      -minua häiritsee myös se summeri mikä taitaa olla nyt jo jokaisessa autossa kun ovi on auki ja avaimet virtalukossa niin jotkut autot pitää aivan järkyttävää pimputusta! On se toki varokeino ettei tuu vahinkoa että avaimet jäis sisään mutta minä vihaan sitä varustetta se on niin ärsyttävä.

      -kolmas turhake on kyllä ehdottomasti monitehoinen peffagrilli eli istuimen lämmitin maksimissaan voi olla 2 asentoa mutta kun esim volkkareissa ja vag konsernin autoissa on 5 asentoinen niin se on kyllää jo turhaa erikoisuuden tavoittelua! Tuskin kenenkään peba on niin herkkä että nyt tuntuu että asento kolme lämmittää pakaraa liikaa pitää laittaa asentoon 2 huh huh...

      • jokumuu.

        Minusta taas lasinpesunesteen merkkivalo on yksi hyödyllisimmistä valoista, sehän on niitä harvoja jotka koskaan syttyvät-

        Nesteen loppumisen huomaa kyllä kun sitä ei enää suuttimista tule, mutta sohjokelillä moottoritiellä saa sitten ajaa vähän aikaa sokkona kun ihan minne tahansa ei voi pysäyttääkään. Ja voi vaan toivoa että kontissa sattuu olemaan lisää litkua.

        Minusta turhimpia vimputtimia on automaattivaihteisen auton käsinvaihtotoiminto. Omasta autostani taisin kerran tai kaksi sitä kokeilla, mutta osasihan tuo vaihtaa ihan itsekseenkin.


    • paska varuste

      Mäkilähtöavustin. Vaikeuttaa vaan liikkeelle lähtöä.

    • Oyitta

      Lisävarusteista en tiiä, mut eiks rekisterikilven valot takana ole aika turhake nykypäivänä. Pelkkä vikapesä, joka aiheuttaa katsastuksissa hylkäämisiä =)

    • fdv

      Ratin lämmitys.

    • Anonyymi

      Onhan niitä monia mutta esim. panoraamakatto,hierovat penkit, Eli esim. nuo kaksi asiaa ovat MULLE täysin tarpeettomia.

    • Anonyymi

      Vakkari. En ole koskaan käyttänyt vaikka sellainen on.

      • Anonyymi

        Tottumuskysymys. Kun vaihdoin autoa, eikä ollut enää vakkaria, sitä kaipasi monta kertaa pitkillä ajomatkoilla. Onneksi nyt taas seuraavassa autossani on sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottumuskysymys. Kun vaihdoin autoa, eikä ollut enää vakkaria, sitä kaipasi monta kertaa pitkillä ajomatkoilla. Onneksi nyt taas seuraavassa autossani on sellainen.

        En ole koskaan tottunut käyttämään. Vedän pitkänkin siivun ilman.


    • Anonyymi

      Ratinlämmitin on turha paska. Vakkari on kiva.

    • Anonyymi

      Halutuin lisävaruste mukamas vetokoukku, minä taas en ostaisi sellaista missä on, koska vetäminen rasittaa paljon enemmän voimansiirtoa ja myös moottoria.

      Hyvä lisävaruste olisi saha autossa jos on puu kaatunut tielle. Vetokoukustakin hyötyä jos autossa tarpeeksi tehoa ja painoa vetää runko sivuun, mutta yleensä juuret pistää vastaan ellei saa poikki.

      Trombi kaatoi puita Leppä­virralla – sitten heilui kirves
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010531262.html

    • Anonyymi
      UUSI

      Polttomoottori. Monimutkainen, painava, vika-altis, kuluttaa, saastuttaa, meluaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauto. Moniongelmainen, erittäin painava akkuineen, vika-altis, kuluttaa liikaa luonnonvaroja, akkutuotanto ja autojen vaihto uusiin turhaan saastuttaa, vaarallinen räjähdyksissä ja paloissa tai kun idiootit ajaa autopilotilla ja liikaa kiihtyvyyttä useimmille.

    • Anonyymi
      UUSI

      Otsikossa puhutaan lisävarusteesta. Nuo kaikkihan on nykyään vakiona.

      Ehkä turhin _lisävaruste_ on metalliväri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe