Autoa myydessä olisi paljon helpompi olla liike kuin yksityinen.
Ostajat kyselee yksityiseltä jatkuvasti: miksi myyt, miksi luovut, eihän tämä ole sulla vielä kauaa ollutkaan, jne.
Itse törmäsin tähän ensimmäisen kerran kesällä myydessäni Passattia joka oli ollut minulla kaksi vuotta. Kaikki autoa katsomassa käyneet tivasi noita omistusaikoja ja lopulta myin auton halvalla tuttavalle kun kyllästyin ulkopuolisten uteluun.
Opin kyllä vastaamaan samalla mitalla: "Ei se auto sen paremmaksi tule vaikka sen omistaisi kuinka kauan!" Siinä meni kyselijöillä sormi suuhun.
Mutta oikeasti ostajat voisi miettiä, ostaako ne auton historiaa vai nykyistä kuntoa! Jos auto on minulla kaksi vuotta ollut niin kyllä sen vaihtaa pois ihan pelkästä vaihtelunhalusta. Ei siihen muita syitä tarvita!
Ostajan kyselyt "Miksi myyt?"
28
4558
Vastaukset
- %%%%%%%%%%%%%%%%%%%
voisi käyttää:
"Tämä on liian iso käyttööni, koska ajalen useimmiten yksikseni."
Toisin päin ei välttämättä toimi paitsi silloin, kun kertoo perheeseen kuuluva pari aikuista ja viisi lasta.
Itse annoin oman auton uutenn vaihdossa (2½ v vanha), koska itse myynnissä olisin joutunut vastailemaan aivan samoihin kysymyksiin. - ostaisit
mieluummin, 2 vuotta vai 2 kuukautta omistetun? Eihän kukaan ostaja kiertopalkintoa halua. Minusta ihan asiallinen kysymys ostajalta. Tosin 2 vuotta on myös ihan asiallinen pitoaika, mutta tuolla vastauksella siirtyisin kyllä seuraavaan autoon. Ostajaa kannattaa kuitenkin kunnioittaa, muutoin käy niinkuin sinulle.
- auton
vai sen myyjän? Eikö nyt kuitenkin kannnata käydä katsomassa se auto vaikka se ei myyjällä olisi ollut kuin 2 minuuttia jos se on hyvä ja hinta kohdallaan?
TAVALLISEN URPOA SAKKIA! - dglöskajklö
auton kirjoitti:
vai sen myyjän? Eikö nyt kuitenkin kannnata käydä katsomassa se auto vaikka se ei myyjällä olisi ollut kuin 2 minuuttia jos se on hyvä ja hinta kohdallaan?
TAVALLISEN URPOA SAKKIA!Vanhan tavaran kaupassa ostetaan tavara ja luottamus sen toimivuudesta.
Tätä luottamusta jakaa REHELLINEN myyjä. - ja miten
dglöskajklö kirjoitti:
Vanhan tavaran kaupassa ostetaan tavara ja luottamus sen toimivuudesta.
Tätä luottamusta jakaa REHELLINEN myyjä.siihen vaikuttaa se kauanko auto on ollut myyjällä?
- löjjklö
ja miten kirjoitti:
siihen vaikuttaa se kauanko auto on ollut myyjällä?
Myyjä osaa kertoa autosta enemmän, jos uskaltaa.
- ei näin!!!
ja miten kirjoitti:
siihen vaikuttaa se kauanko auto on ollut myyjällä?
Siis tottakai se vaikuttaa! Jos auto on ollut omistajalla nuo sinun kaksi minuuttiasi, niin en kyllä ikimaailmassa ostaisi. Sehän voi olla varastettu auto jumankauta sentää näitä kaikenmaailman kusipäitä täällä netissä... !!!!
- minuutissa
ei näin!!! kirjoitti:
Siis tottakai se vaikuttaa! Jos auto on ollut omistajalla nuo sinun kaksi minuuttiasi, niin en kyllä ikimaailmassa ostaisi. Sehän voi olla varastettu auto jumankauta sentää näitä kaikenmaailman kusipäitä täällä netissä... !!!!
Se ei vielä ehkä oo saanu mitään rikki, joten se kannatta ostaa, kahdessa vuodessa nää nyky tumpulat saa kaiken paskaksi.
- ei kannata
auton kirjoitti:
vai sen myyjän? Eikö nyt kuitenkin kannnata käydä katsomassa se auto vaikka se ei myyjällä olisi ollut kuin 2 minuuttia jos se on hyvä ja hinta kohdallaan?
TAVALLISEN URPOA SAKKIA!Juu ja sitten saa maksella veroja kun ostat jobbarilla sen kaksi päivää olleen auton. Rästit tulee maksuun vasta parin kuukauden päästä, joten sinulta saattaa jopa kilvet lähteä kun ostat kiertopalkinnon. Ja jos joku jobbari myy autoa heti niin toki kannattaa siirtyä muualle, koska jobbari on todennäköisesti peitellyt vikoja, lisäillyt leimoja huoltokirjaan yms firaabeli hommaa ja lisännyt rutkasti hintaa.
- tyebvhr5
löjjklö kirjoitti:
Myyjä osaa kertoa autosta enemmän, jos uskaltaa.
Myyjä tuskin autostaan tietää pintaa syvemmältä. Osta OBD-testeri ja hae katsastustiedot Trafista. Tee pohjatyösi!
- rc4ywyw
ei kannata kirjoitti:
Juu ja sitten saa maksella veroja kun ostat jobbarilla sen kaksi päivää olleen auton. Rästit tulee maksuun vasta parin kuukauden päästä, joten sinulta saattaa jopa kilvet lähteä kun ostat kiertopalkinnon. Ja jos joku jobbari myy autoa heti niin toki kannattaa siirtyä muualle, koska jobbari on todennäköisesti peitellyt vikoja, lisäillyt leimoja huoltokirjaan yms firaabeli hommaa ja lisännyt rutkasti hintaa.
Hae auton historiatiedot Trafista ja katso että omistaja myy ja katsastukset on menneet läpi ilman hylkäyksiä. Kunnon määrittämiseen kannattaa ostaa OBD-skanneri.
Älä vaivaa myyjää "kauas on ollu" -kysymyksellä, kun sen tiedon saa muuta kautta.
- tarkoittaa kyllä
vähän muutakin. monesti kannattaa kysymykset asetella juuri tuolla tavalla jolloin selviää esim. onko kyseessä ammatikseen autoja myyvä kauppias vai tavallinen kuluttja.
Kyseleehän sitä ostajat usein muutakin tarpeetonta, mutta myyjän tehtävä on lähinnä pitää ostaja tyytyväisenä. - liikkeltä toinen
liikkeessä kukaan ei kysy "miksi myyt" koska syy on selvä: hommalla tavoitellaan voittoa mutta yksityisellä tilanne on toinen.
Täysin luonnollinen vastaus kysymykseen on esimerkiksi se että: "tämä on nyt kolme vuotta vanha ja ostan uuden" tai "tuli toinen muksu ja pitää vaihtaa isompaan farkkuun/tila-autoon#
Tuollainen vastaus kun tulee niin siihen ollaan tyytyväisiä eikä tuosta sen enempää. Mutta jos myyjä alkaa kierrellä eikä napauta suoraa vastausta kysymykseen voi hyvällä syyllä ruveta miettimään mahtaakohan autossa olla jotain minkä myyjä on huomannut mutta ostaja ei...
Selityksen on syytä olla aika hyvä varsinkin jos myydään vaikkapa 1v ikäistä autoa tai käytettyä joka on ehtinyt olla myyjällä vasta muutaman kuukauden. Harvempi kun rupeaa tuossa vaiheessa autoa myymään ellei huomannut sen olevan täysi pommi.- wdw4heh
"Täysin luonnollinen vastaus kysymykseen on esimerkiksi se että: "tämä on nyt kolme vuotta vanha ja ostan uuden" tai "tuli toinen muksu ja pitää vaihtaa isompaan farkkuun/tila-autoon#
Tuollainen vastaus kun tulee niin siihen ollaan tyytyväisiä eikä tuosta sen enempää."
Teoriassa näin. Mutta käytännössä olen todennut, että miksi myyt -kysely on sellainen epävarmuuden osoitus, joka ilmaisee että ostamattajättämispäätös on jo tehty, vaikka myyntisyy olisi miten korrekti (esim. Porschea kauppaavalla olisi lastenvaunuissa tuore tenava). miksi myyt kyselijä EI KOSKAAN osta.
- kiinnostaapi
nykyään myyjän yksityisasiat. esim rahatilanne, perhesuhteet, ym. Näitä asioita kartoitetaan noilla kysymyksillä, ja auton kunto ei niinkään kiinnosta. Auton kunto seviää varmimmin tarkastamalla myytävä kohde huolella, eikä siihen vaikuta se kauanko se on myyjällä ollut. moni erinomainen auto on varmasti jäänyt hankkimatta, kun myyjä ei halua kertoa yksityiasioitaan ventovieraalle ostajalle.
Ja älyttömintähän tässä on se että ko. kysymykset esitetään jo puhelimitse, ettei edes vaivauduta paikalle.- kyllä
myyjää rupeaa harmittamaan kyllä sekin, jos autoa ruvetaan kunnolla tutkimaan. Kaikki ostamani menopelit ovat näyttäneet ostohetkellä (ja ostohuumassa) asiallisilta, mutta vasta seuraavat pari kuukautta on näyttänyt, mikä se on laatuaan. Ja kerran olen laittanut vahingon kiertämään. Peli laukesi uudella omistajalla seuraavana päivänä ja katsoin pienen hinnanalennuksen asialliseksi.
- potkijoita
En koskaan enä myisi autoani yksityiselle. Vaikka liike hyvittäisi miten vähän, myisin vain sinne. Miksi? No siksi että renkaapotkijoita, kiertäjiä ja just noin kysyviä riittää, ja koetetaan kaikin keinoin tinkiä hinta 10 %:iin oikeasta arvosta. Inhottaisi jo pelkästään vastailla noille tyypeille puhelimessa, saati vaivautua pihalle esittelemään autoa. Pahimmillaan nuo ketkut vaatisivat ajamaan 100 km:n päähän luokseen ja tuhlaamaan turhaan bensaa. Pah.
- ovatkin
juuri sinunkaltaisia varten. Auton myynti yksityiselle kun ei tosiaankaan ole mitään helppoa hommaa, varsinkaan kovalla hintapyynnillä/epäkurantilla tavaralla. Liikkeeseen vain ja romutkin häviävät näköpiiristä.
- totta..
ovatkin kirjoitti:
juuri sinunkaltaisia varten. Auton myynti yksityiselle kun ei tosiaankaan ole mitään helppoa hommaa, varsinkaan kovalla hintapyynnillä/epäkurantilla tavaralla. Liikkeeseen vain ja romutkin häviävät näköpiiristä.
Tuo on totta. Nykyään on kahdenlaista ongelmaa. Ensinnäkään ei osata myydä, ja toisaalta ei osata ostaakaan. Pannaan nettiautoon ilmoitus ja sitten pelätään että joku vielä soittaa. Kamalaa. Netin välityksellä pitäisi tulla rahat ja auton kadota pihasta. Mitään jutustelua, kyselyä tai muuta paskanjauhamista ei suvaita.
Ostajat taas eivät uskalla soittaa myyjälle, jos se vaikka vastaisi! Itse kun olen autoja myynyt niin hyvä kun jotkut edes päivää sanovat. Jutustelu on tyyliin "haloo, mitä maksaa? onks ehjä? onks hyvä? emmä osta. klik." Pikkuisen kun käteltäisiin, puhuttaisiin säästä, autoista yleensäkin, syynättäisiin autoa ja pähkäiltäisiin että mitä kaikkea ollaan myymässä ja ostamassa. Samalla kun myy niin voi rakennella sosiaalista verkostoa. Myy auto pienellä alella rautakauppiaalle niin siltä saa sitten itse alennuksia jatkossa. Tai jos huntin pistät alea volkkariin niin myyjä voi antaa tarvitsemasi ruohonleikkurin siinä samassa...Mietittäisiin että miten kumpikin on tyytyväisiä. Vaan eihän se onnistu.
Viimeksi kun auton myin, niin osataja kävi katsomassa 3 kertaa. Koeajoi 2 kertaa. Meikä koeajoi sen autoa (luit oikein! :) ja jauhettiin paskaa autoista yleensä. Tehtiin kaupat ja nyt moikkaillaan kaupungilla. Kerroin autosta rehellisesti että kunto on tosi hyvä, mutta se-ja-se saattaa kenkkuilla ja että mitä kaikkea on korjattu ja mitä seuraavaksi kannattaa tsekata. Auto oli likainen, joten pyyhkäisin sitä puhtaammaksi ja näytin kaikki lommot ja kolhut mitkä eivät muuten näkyneet. Rehellisesti kun kertoo kaiken niin ei tarvi pelätä että toinen soittelee perään. Itse kun sen auton ostin yksityiseltä aikaisemmin, niin kyllä vitutti kun eka kertaa käsin pestessä bongasin kauheat naarmut alahelmassa. En pistänyt vahinkoa kiertämään. - ostaja kakkonen
totta.. kirjoitti:
Tuo on totta. Nykyään on kahdenlaista ongelmaa. Ensinnäkään ei osata myydä, ja toisaalta ei osata ostaakaan. Pannaan nettiautoon ilmoitus ja sitten pelätään että joku vielä soittaa. Kamalaa. Netin välityksellä pitäisi tulla rahat ja auton kadota pihasta. Mitään jutustelua, kyselyä tai muuta paskanjauhamista ei suvaita.
Ostajat taas eivät uskalla soittaa myyjälle, jos se vaikka vastaisi! Itse kun olen autoja myynyt niin hyvä kun jotkut edes päivää sanovat. Jutustelu on tyyliin "haloo, mitä maksaa? onks ehjä? onks hyvä? emmä osta. klik." Pikkuisen kun käteltäisiin, puhuttaisiin säästä, autoista yleensäkin, syynättäisiin autoa ja pähkäiltäisiin että mitä kaikkea ollaan myymässä ja ostamassa. Samalla kun myy niin voi rakennella sosiaalista verkostoa. Myy auto pienellä alella rautakauppiaalle niin siltä saa sitten itse alennuksia jatkossa. Tai jos huntin pistät alea volkkariin niin myyjä voi antaa tarvitsemasi ruohonleikkurin siinä samassa...Mietittäisiin että miten kumpikin on tyytyväisiä. Vaan eihän se onnistu.
Viimeksi kun auton myin, niin osataja kävi katsomassa 3 kertaa. Koeajoi 2 kertaa. Meikä koeajoi sen autoa (luit oikein! :) ja jauhettiin paskaa autoista yleensä. Tehtiin kaupat ja nyt moikkaillaan kaupungilla. Kerroin autosta rehellisesti että kunto on tosi hyvä, mutta se-ja-se saattaa kenkkuilla ja että mitä kaikkea on korjattu ja mitä seuraavaksi kannattaa tsekata. Auto oli likainen, joten pyyhkäisin sitä puhtaammaksi ja näytin kaikki lommot ja kolhut mitkä eivät muuten näkyneet. Rehellisesti kun kertoo kaiken niin ei tarvi pelätä että toinen soittelee perään. Itse kun sen auton ostin yksityiseltä aikaisemmin, niin kyllä vitutti kun eka kertaa käsin pestessä bongasin kauheat naarmut alahelmassa. En pistänyt vahinkoa kiertämään.olen ostanut toistakymmenta käytettyä autoa yksityiseltä ja vain yhden merkkiliikkeestä joten hyvän myyjän tunnusmerkit ovat tulleet tutuiksi.
Edellinen kakkosauto tuli ostettua juuri tällaiselta hyvältä myyjältä eikä hintaakaan tullut kauheasti tingittyä "varmuuden vuoksi" alaspäin kun autosta ja sen kunnosta ei jäänyt kauheasti epäselvyyttä.
Ensinnäkin ilmoituksessa oli esillä rekisterinumero ja myyjän nimi joten pystyin tarkistamaan ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa että auto oli myyjän nimissä jo kolmatta vuotta.
Auto odotti myyjän pihalla pestynä ja vahattuna jolloin jokainen maalipinnan kolhu ja naarmu erottui selvästi ja myyjä vielä erikseen näytti missä niitä oli. Auto oli myös sisältä pesty ja imuroitu joten verhoilun sekä kojelaudan kunto tuli kerrasta selväksi.
Myyjä esitti pyytämättä huoltokirjan ja yksityisillä korjaamoilla tehtyjen huoltojen laskut sekä kertoi niinikään pyytämättä parista suhteellisen kalliista viasta jotka autossa oli mutta joita hän ei ollut korjannut koska ostaja saisi päättää osaamisensa mukaan korjaako niitä itse halvoilla osilla vai viekö merkkiliikkeeseen.
Molemmat viat olivat sellaisia joita koeajossa tai autotohtorinkaan tarkastuksessakaan ei todennäköisesti olisi löytänyt mutta jotka olisi parin kuukauden kuluessa kyllä huomannut.
Ja mitä tulee threadin alkuperäiseen ruikuttajaan: tämä myyjä avasi suunnilleen ensimmäiseksi autotallinsa oven ja esitteli uudempaa samanmerkkistä autoa jonka oli juuri hankkinut ja joka oli syynä edellisen myyntiin. Tuota uutta ihasteltiin yhdessä ensimmäiset 10 minuuttia ennenkuin siirryttiin edes myynnissä olevaan autoon.
Kaikesta jäi siis selvästi sellainen kuva että myyjä ei yrittänyt salailla mitään eikä todellakaan ollut laittamassa kiertopalkintoa myyntiin vaan oli kauppaamassa omassa käytössään olevaa hyvin pidettyä autoa. Nyt hieman reilun vuoden jälkeen on tullut selväksi että vaikutelma oli täsmälleen oikea. - ölkjlökj
ostaja kakkonen kirjoitti:
olen ostanut toistakymmenta käytettyä autoa yksityiseltä ja vain yhden merkkiliikkeestä joten hyvän myyjän tunnusmerkit ovat tulleet tutuiksi.
Edellinen kakkosauto tuli ostettua juuri tällaiselta hyvältä myyjältä eikä hintaakaan tullut kauheasti tingittyä "varmuuden vuoksi" alaspäin kun autosta ja sen kunnosta ei jäänyt kauheasti epäselvyyttä.
Ensinnäkin ilmoituksessa oli esillä rekisterinumero ja myyjän nimi joten pystyin tarkistamaan ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa että auto oli myyjän nimissä jo kolmatta vuotta.
Auto odotti myyjän pihalla pestynä ja vahattuna jolloin jokainen maalipinnan kolhu ja naarmu erottui selvästi ja myyjä vielä erikseen näytti missä niitä oli. Auto oli myös sisältä pesty ja imuroitu joten verhoilun sekä kojelaudan kunto tuli kerrasta selväksi.
Myyjä esitti pyytämättä huoltokirjan ja yksityisillä korjaamoilla tehtyjen huoltojen laskut sekä kertoi niinikään pyytämättä parista suhteellisen kalliista viasta jotka autossa oli mutta joita hän ei ollut korjannut koska ostaja saisi päättää osaamisensa mukaan korjaako niitä itse halvoilla osilla vai viekö merkkiliikkeeseen.
Molemmat viat olivat sellaisia joita koeajossa tai autotohtorinkaan tarkastuksessakaan ei todennäköisesti olisi löytänyt mutta jotka olisi parin kuukauden kuluessa kyllä huomannut.
Ja mitä tulee threadin alkuperäiseen ruikuttajaan: tämä myyjä avasi suunnilleen ensimmäiseksi autotallinsa oven ja esitteli uudempaa samanmerkkistä autoa jonka oli juuri hankkinut ja joka oli syynä edellisen myyntiin. Tuota uutta ihasteltiin yhdessä ensimmäiset 10 minuuttia ennenkuin siirryttiin edes myynnissä olevaan autoon.
Kaikesta jäi siis selvästi sellainen kuva että myyjä ei yrittänyt salailla mitään eikä todellakaan ollut laittamassa kiertopalkintoa myyntiin vaan oli kauppaamassa omassa käytössään olevaa hyvin pidettyä autoa. Nyt hieman reilun vuoden jälkeen on tullut selväksi että vaikutelma oli täsmälleen oikea.Jos olisin omaa autoa myymässä.
Kaikki naarmut näytetään ja ongelmat, jotka ovat tiedossa. Näyttää palstalla olevan niitä, jotak yrittävät peitellä totuutta ja sitten tullaan tänne
huutelemaan, kun joku kysyy faktoja.
- Julkaistu aikaisemminkin
Renkaanpotkija soittaa opettaja Korhoselle, jonka Opel oli myynnissä lauantain paikallislehdessä:
K: - Korhosella
R: - Teillä oli Vectra myytävänä?
K: - Kyllä vaan
R: - Onko se vielä vai joko on mennyt?
K: - On vielä
R: - Mitäs sillä on ajettu?
K: - Kaupunkiajoa pääasiassa, tuossa taajaman ja koulukeskuksen väliä päivittäin ajelen. Vuodessa tulee tuollainen kakskytätuhatta. Mittarissa siinä on kahdeksankymmentäviistuhatta.
R: - Vai että kaupunkiajossa on ollut... Juu juu... Onko ollu teillä uudesta asti?
K: - Kaksi vuotta sitten ostin paikallisesta merkkiliikkeestä.
R: - Vai ettei sen kauempaa... Ethän sinä mikään jobbari ole?
K: - Kuten sanottu on auto ollut omassa käytössä ja ainoa autoni.
R: - Ja montako omistajaa sillä on ennen teitä ollut?
K: - Eipä minulla ole tuosta tarkempaa tietoa. Mutta hyvin auto pelaa ja täysin ruosteeton menopeli kyllä on.
R: - Ruostesuojaukset on varmaan tehty uutena?
K: - Ruosteesuojauksista minulla ei ole tietoa, mutta ei siinä mitään ruostetta ole. Sitä paitsi renkaissakin on vielä hyvä kulutuspinta.
R: - Montako milliä kesäkumeissa? Entä talvi? Onko kaikki nastat tallella vai puuttuuko nastoja?
K: - Molemmat renkaat on hyvässä ajokunnossa.
R: - Renkaista pitäisi kyllä olla tarkempaa tietoa... Ja niinhän se oli että autossa on kaikki huollot tehty. Koska se on katsastettu?
K: - Katsastus tehtiin viime vuoden huhtikuussa.
R: - Vai että huhtikuussa... ajattelit sitten myydä auton pois, ettei tarvii enää ensi keväänä katsastaa?
K: - Tarkoitukseni on ostaa uusi auto, ihan sitä varten tässä lähdin vanhaa myymään.
R: - Jaa... Etteivät sitten vaihdossa huoli tuollaista Opelia vai? Oletkos kysellyt mitä ne tuommoisesta hyvittää? Hintapyyntösi kuitenkin oli aika kova.
K: - Niinhän sitä sanotaan että molemmat on tyytyväisempiä, myyjä ja ostaja, kun ei anneta auton kiertää liikkeen kautta.
R: - Jaa jaa... Kyllä se vähän on niin että ostaja siinä jää vaille takuuta, kun suoraan yksityiseltä ostaa. Voi jakohihna katketa jo kotimatkalla ja kaikki on omasta pussista pois. Olihan tässä autossa jakohihna vaihdettu?
K: - Kaikki huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan.
R: - Niin, mutta onko se jakohihna vaihdettu?
K: - Mikäli sellainen hihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, niin todennäköisesti se sitten on vaihdettu.
R: - Jaa jaa... Hiukan epävarmalta kuulostaa... Tiedätkö että autossa olisi jotain, mikä vaatii korjausta?
K: - Kuten sanottu minä ajan autolla päivittäin kouluun ja koulusta kotiin, hyvin se siinä on toiminut.
R: - Miten se on tuon polttoaineen kulutuksen kanssa? Bensa on näinä päivinä aika kallista ja tuollainen iso auto varmaan kuluttaa?
K: - Kaikki tarpeelliset ajot on ajettava, ja silloin tankataan kun bensatankin valo syttyy. Ohjekirjan mukaan se vie tuollaista vähän reilua kahdeksaa litraa satasella.
R: - Entäs öljyä?
K: - Ykköstä olen aina käskenyt huollossa laittaa.
R: - Ei vaan miten paljon se syö öljyä?
K: - Öljyt vaihdetaan aina huollossa, eikä sinne välillä tarvitse lisätä mitään.
R: - Onhan siinä talvisin käytetty lohkolämmitintä? Sisäpistoke myös olisi aika tärkeä.
K: - Kyllä tässä autossa lohkolämmitin on. Kotipihalla olen käyttänyt, mutta ei meillä koululla ole tolppaa.
R: - Kylmäkäynnistyksiä siis tulee vuodessa melkoisesti?
K: - Aamuisin auto on kuitenkin ollut aina riittävän kauan johdon päässä.
R: - Se on huonompi homma, kun autoa pitää johdon päässä pitkiä aikoja. Alkaa kannentiivisteet kuivua ja siitä seuraa öljyvuotoa.
K: - Ehkä. Olisitteko tulossa katsomaan tätä autoa, niin voisitte sitten itse tarkastella sitä vähän paremmin?
R: - Montakos ostajaehdokasta sitä on jo käynyt testaamassa?
K: - Serkkupojalle sitä tarjosin, se kävi koeajolla. Ei tosin sen paremmin kauppoihin ruvettu, kun hänellä ei ollut niin paljoa rahaa.
R: - Vai ettei edes sukulaiselle kelvannut. Onko montakin soittoa tullut?
K: - Tämä on nyt kolmas soitto tänä aamuna.
R: - Ja aikaisemmat totesivat ettei kannata tulla katsomaan, vai?
K: - Voivat tullakin, kunhan ehtivät.
R: - Se on niin, että tuollainen lähemmäs satatuhatta ajettu auto, ja vielä Ooppeli, pitäis ehdottomasti käyttää kuntotarkastuksessa.
K: - Kyllä tämä ainakin katsastuksessa on läpi mennyt, ja hyvin pelaa.
R: - Mitäs bensaa se syö?
K: - Ysivitosta olen tankannut.
R: - Kyllä se olis moottorin kannalta parempi aina ajaa ysikasilla. Se säästää moottoria.
K: - Kuten jo aikaisemmin sanoin, auto on hyvässä käyttökunnossa ja voitte itse tulla toteamaan sen.
R: - Pitää nyt tässä miettiä... On vielä monia muita hyviä vaihtoehtoja tuossa käytävänä läpi. Noita Ooppeleita on nyt niin paljon tarjolla, ettei niissä paljoa hintaa ole.
K: - Tämä minun autoni on tosiaan hyvin pidetty, sisältäkin siisti ja kaikin puolin hyvä. Kannattaa ehdottomasti tulla katsomaan.
R: - Jos nyt näyttää siltä ettei se kelpaa mihinkään, niin soittele sitten. Voihan siitä jonkun tarjouksen tehdä. Mutta kyllä tuollainen peli pitää aina ensin koeajaa ja tarkastaa hyvin ennen tarjouksen tekemistä.
K: - Ihan omaan käyttöönkö olette autoa ostamassa?
R: - Pojalle sitä tuossa katselin, ja miksei vaimollekin, jos tarpeeksi hyvä auto löytyy.
K: - Tässä kyllä on autoa vaikka molemmille.
R: - Kyllä noi autot on nykyään niin halpoja, että se on melkein sama minkä merkin ottaa. Mutta soitteletko sitten jos et saa sitä myytyä.
K: - Hmm.. No, tehdään niin. Kysyjiä voi kyllä olla paljon, että kannattais vaan teidänkin lähteä vaikka heti katsomaan.
R: - Kyllä mä ton mallin Ooppeleja olen enemmänki ajanu. Se on kuule ihan tuttu peli mulle. Soittelet vaan jos näyttää siltä ettet saa menemään. Niin voin sitten tulla hakemaan pois.
K: - Kyllä näistä vielä liikkeissä pyydetään aika paljon, ei sitä hintaa nyt kovasti ole tarvetta laskea.
R: - Pa**at liikkeiden hinnoista. Tinkimään ne sielläkin joutuu ja paljon.
K: - Et sitten ole saanut mistään vielä tingittyä itsellesi tarpeeksi halpaa Ooppelia?
R: - On niitä tuossa tullut katseltua. Mutta ostaja ostaa sieltä mistä saa halvimmalla.
K: - Eli... Sillä liikkeen myöntämällä takuulla ei sitten olekaan niin merkitystä?
R: - En minä niin sanonut. Mutta katsotaan nyt. Soittele mulle sitten kun et saa sitä myytyä.
K: - En voi luvata mitään, mutta katsotaan.
R: - Se on kuule toi autokauppa vaikea laji nykyään. Siinä pitää ymmärtää autoista yhtä sun toista.
K: - Niin, en minä sen tekniikan päälle niin perustele, mutta hintoja kyllä olen seurannut.
R: - Tuontiautoja on nyt Suomi puolillaan, siinä on ostajalla varaa valita vähän paremmastakin tekniikasta. Samalla on tällasten käytettyjen Suomi-autojen hinnat painuneet tosi alas.
K: - Kyllä se on ihan markkinahinta mitä tästä pyytelen. Mutta soitteletko sitten kun olet tulossa katsomaan?
R: - Soittele sinä mieluummin tänne päin. Meikäläisellä kun pakkaa tuollaset nappikaupat unohtumaan, ellei välillä muistuteta.
K: - Katsotaan.
R: - Kuule, tuli mieleen, tuulilasi siinä sun autossas on varmaan vaihdettu jo monta kertaa?
K: - Eipä minun tietääkseni... miten niin?
R: - Sitä on tuon vuosimallin autoissa ollut tyyppivikana tuulilasin halkeilua. Se on paha homma, ei meinata saada lasia pysymään ehjänä millään.
K: - Nyt kuule mulle on tulossa toinen puhelu. Voidaanko palata asiaan myöhemmin?
R: - Nooh... Soittele sitten kun et saa siitä sitä hintaa minkä pyydät.
K: - Sinäkin voit soitella.
R: - **NAKS**.- kymmenestä
soittajasta on juuri tuollaisia ääliötä. joskus tekee mieli samantien kertoa että, "tulehan tänne ni vetelen kuonoon" !!!
- ergerhrehr
Jostain kummasta syystä joillekin chattiauton kyselijöille on tullut ihmeellinen fiksaatio siitä että auton myyjä oletusarvoisesti olisi vanhempi mies jolla auto on ollut 10-15 vuotta.
Itsekin kun myin vanhaa britti-Fordia projektiksi, joku turha kyselijä 400 km päästä kyseli "no kauas se on sulla ollut" ja kun kerroin että puolitoista vuotta niin alkoi heti narina että ai ei sen pitempään. - kauan on ollut joo..
Pöhköimpiä ovat ne ilmeisen lukutaidottomat, jotka tuota samaa kysyvät autoliikkeltä!?!
"Sullon Merssu myynnisä?"
->Kyllä, kolme kappaletta on, mikä niistä sinua kiinnostikaan?
"...ööö, sininen. Diesseli varmari..."
->Ok. Kumpi niistä? -98 c-koppainen vai -03 e-malli?
"...se pikkumerssi... onkse nyt sitte cee...?"
->Kyllä. Se on C-malli.
"...joo...jaa... onks se kauvan sul ollu?"
->On ollut kauan, liian kauan, kolme viikkoa.
"ööö. ai vaan kolme viikkoo(??)... jaa... montas omistajaa?"
->Entisiä omistajia voit kysellä trafilta, otteessa näyttäisi olevan numero 9, eli kokemuksesta luulisin, että kolme tai neljä henkilöomistajaa olisi autolla ollut.
"...aha... miks sit myyt?"
->Tämä on autoliike, joka myy käytettyjä autoja.
"...jaa... ai liike... nii onkii... joo... tuut-tuut-tuut..."
Puhelu on päättynyt.- thvrrthj5yhjr5
"->Entisiä omistajia voit kysellä trafilta, otteessa näyttäisi olevan numero 9, eli kokemuksesta luulisin, että kolme tai neljä henkilöomistajaa olisi autolla ollut."
Hyvä huomio. Voi kun ihmiset joku päivä oppisivat käyttämään Trafin hakua. Jos ei liikene sitä 3,50 € laittaa että saisi nuo omistajatiedot, niin säästyisi monta turhaa puhelua näiltä myyjänostajilta.
Itse katson aina autosta nuo tiedot, samalla kun näkee katsastukset ja kilpihistoria.
Kun kuulee puhelimessa sanat "kauan se on sulla ollu", tietää ettei soittaja ole ostamassa jos auto on ollut nimissäsi alle 15 vuotta.
- ..................
Kaikkein kummallisinta on se että tekstiviestillä kysytään miksi myy, ja kun vastaa, ei kuulu mitään. Voisi sitä edes laittaa että "Kiitos, mutta syysi myyntiin ei ole hyväksyttävä". Terveisiä vaan "Sepolle" sinne Lappeenrantaan, älä kysele vantaalaisia autoja jos ei myyntisyyt kelpaa.
- ilmaiset tekstarit
Ei tekstareihin kannata vastata, jos joku on niin idiootti ettei osaa käyttää sähköpostia tai soittaa jos tosi kiinnostunut niin antaa olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403097- 812984
- 1912504
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362205- 271529
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411416Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403- 101284
- 131269
- 221251