Mihin Parkcom perustaa "sakotuksensa"?
Sellossa on parkkihalliin laskeuduttaessa kyltti, jossa on pysäköintikiekon symbooli ja 5 tuntia sen mukaan ilmaista pysäköintiaikaa.
Pysäköintikiekossani on aika 12.30 ja klo 16 on sakkolappu autoni tuulilasissa.
Olen todella äimistynyt.
Lähtiessäni pois Sellosta tarkistin vielä tuon kyltin ja 5 tuntia siinä luvattiin.
Miten tämä mielivaltainen rahastus on yksilön oikeusturvan kannalta selitettävissä?
Parkcom Sellossa
61
13563
Vastaukset
- kommiä
Ala käymään Jumbossa.
- oli syyksi mainittu
Pysäköinti
Maksuton pysäköinti 5 h
Sellon pysäköintihallissa ja kattopysäköinnissä on yhteensä noin
2 500 asiakasautopaikkaa. Vapaan autopaikan löydät helposti automaattisen liikenteenohjausjärjestelmän avulla: seuraa vihreää nuolta. Pysäköinnin sisääntulorampeilla on näyttö, joka kertoo vapaiden paikkojen sen hetkisen määrän.
Parkkihalli avoinna:
• arkisin 7.30–21.30
(sisäänpääsy autoille 21.00 asti)
• la 7.30–18.30
(sisäänpääsy autoille 18.00 asti)
• su 11.30–21.30
(liikkeiden ollessa avoinna,
sisäänpääsy autoille 21.00 asti)- alkuperäinen-
"Sakkolapussa" luki pysäköintiajan ylitys.
Mihin Sellossa perustuu Parkcomin näyttö pysäköintiajan ylityksessä? Parkkikiekkoon? - minulla Sellosta
Onko Sellon ympäristössä paikoitusaluetta joka voisi olla kiekkopaikka? Myös katupaikka kelpaisi. Pääasia, ettei joudu
ParkComin alaisuuteen.
Sellon kartalta en löydä infoa muusta autopaikoituksesta kuin noista mainitsemistasi.
nimimerkki: Selloa karttava - a.m.
alkuperäinen- kirjoitti:
"Sakkolapussa" luki pysäköintiajan ylitys.
Mihin Sellossa perustuu Parkcomin näyttö pysäköintiajan ylityksessä? Parkkikiekkoon?ne sakottajat seuraa aika pitkälle niitä punaisina vilkkuvia valoja siinä auton yläpuolella. Nekin on tosin kuulemma säädetty niin, että ne eivät ihan heti viiden tunnin ylityksen jälkeen ala vilkkumaan. Parkkikiekon käyttö on Sellossa on mielestäni vain rahastusta, koska sakonhan ne läsäyttävät tuulilasiin, jos kiekon unohdat laittaa, vaikka viipyisit Sellossa vain tunnin.
- silmissä vilkkuu
a.m. kirjoitti:
ne sakottajat seuraa aika pitkälle niitä punaisina vilkkuvia valoja siinä auton yläpuolella. Nekin on tosin kuulemma säädetty niin, että ne eivät ihan heti viiden tunnin ylityksen jälkeen ala vilkkumaan. Parkkikiekon käyttö on Sellossa on mielestäni vain rahastusta, koska sakonhan ne läsäyttävät tuulilasiin, jos kiekon unohdat laittaa, vaikka viipyisit Sellossa vain tunnin.
Miten luotettava on tuo vilkkuvalo?
Tiedetään, että tekniikka on hyvin haavoittuvaa ja suuriakin onnettomuuksia tapahtuu tekniikan pettäessä.
Vilkkuvatko nuo lamput 100 prosentin luotettavuudella oikein?
Jos on noin into rahastaa, että 40€ läpsäistään maksettavaksi unohtuneesta parkkikiekosta, voi
varmasti vilkkuvalojakin säätää tulovirran näyttäessä huonolta. - a.m.
silmissä vilkkuu kirjoitti:
Miten luotettava on tuo vilkkuvalo?
Tiedetään, että tekniikka on hyvin haavoittuvaa ja suuriakin onnettomuuksia tapahtuu tekniikan pettäessä.
Vilkkuvatko nuo lamput 100 prosentin luotettavuudella oikein?
Jos on noin into rahastaa, että 40€ läpsäistään maksettavaksi unohtuneesta parkkikiekosta, voi
varmasti vilkkuvalojakin säätää tulovirran näyttäessä huonolta.Niin en minä siihen vilkkuvaloonkaan luottaisi. Mutta kauppakeskus ei kostu mitään sakotuksista, paitsi sen, että työntekijät ja muut, jotka vain "hyväksikäyttäisivät" hallia, pitäisivät autonsa muualla kuin hallissa päivän ajan, koska Parkcom pitää sakotuksesta saatavat rahat itsellään.Ja käsittääkseni ei kauppakeskus myöskään maksa ParkComille mitään eli siis ainoa, joka sakotuksista rahallisesti hyötyy,on ParkCom.
- Mr. Driver
a.m. kirjoitti:
Niin en minä siihen vilkkuvaloonkaan luottaisi. Mutta kauppakeskus ei kostu mitään sakotuksista, paitsi sen, että työntekijät ja muut, jotka vain "hyväksikäyttäisivät" hallia, pitäisivät autonsa muualla kuin hallissa päivän ajan, koska Parkcom pitää sakotuksesta saatavat rahat itsellään.Ja käsittääkseni ei kauppakeskus myöskään maksa ParkComille mitään eli siis ainoa, joka sakotuksista rahallisesti hyötyy,on ParkCom.
Voipi olla, ettei kauppakeskus hyödy ParkComin olemassaolosta yhtään mitään. Asiakkaat ärtyvät sakon saatuaan, ja siirtyvät muualle asioimaan.
Itse pistin Sellon boikottiin ParkComin takia jo ajat sitten, ja euroakaan en ole kauppakeskukseen kantanut sen jälkeen. Ja niin kauan kuin ParkCom häärää parkkihallissa nykyiseen tapaan, boikotti jatkuu. - a.m.
Mr. Driver kirjoitti:
Voipi olla, ettei kauppakeskus hyödy ParkComin olemassaolosta yhtään mitään. Asiakkaat ärtyvät sakon saatuaan, ja siirtyvät muualle asioimaan.
Itse pistin Sellon boikottiin ParkComin takia jo ajat sitten, ja euroakaan en ole kauppakeskukseen kantanut sen jälkeen. Ja niin kauan kuin ParkCom häärää parkkihallissa nykyiseen tapaan, boikotti jatkuu.Valituksia ParkComin toiminnasta on kauppakeskukselle tullut varmaan valtava määrä ,mutta siellä ne vain vielä sakottaa. Mm. valitusten takia ilmaista pysäköintiaikaa lisättiin 3 tunnista 5 tuntiin. Itse laitoin asiasta palautetta silloin, kun sakotus oli alkamassa ja vastaukseksi sain "autoa voi välillä käydä siirtämässä, jolloin pysäköintiaika nollautuu". Ihmettelenpä vain, että kuka jaksaa kesken syömisten, ostoksilla käyntien yms. lomassa lähteä välillä siirtämään autoaan halliin?
- kirjastokortti
Mr. Driver kirjoitti:
Itse pistin Sellon boikottiin ParkComin takia jo ajat sitten, ja euroakaan en ole kauppakeskukseen kantanut sen jälkeen. Ja niin kauan kuin ParkCom häärää parkkihallissa nykyiseen tapaan, boikotti jatkuu.Nyt minuakin hirvittää, kun Sellon kirjasto on yksi maan parhaista ja siellä saan kulumaan aikaa.
Jos yhdistän siihen ostoskeikan, voin saada ParkComin laskun.
Onko kirjastolla julkisyhteisöllisenä laitoksena omia autopaikkoja jossakin päin Selloa? Kirjaston imagoon ei kuulu useiden kymmenien rapsut. - a.m.
kirjastokortti kirjoitti:
Nyt minuakin hirvittää, kun Sellon kirjasto on yksi maan parhaista ja siellä saan kulumaan aikaa.
Jos yhdistän siihen ostoskeikan, voin saada ParkComin laskun.
Onko kirjastolla julkisyhteisöllisenä laitoksena omia autopaikkoja jossakin päin Selloa? Kirjaston imagoon ei kuulu useiden kymmenien rapsut.taida olla. Sellon vieressä on kadulla joitakin paikkoja, mutta nekin muistaakseni kiekollisia ja siinä taitaa sitten käydä sakottamassa jo kunnallinen pysäköinninvalvonta. Ainoa paikka, jossa ilmeisesti saa pysäköidä niin kauan kuin huvittaa on radan vieressä oleva hiekkakenttä, mutta siitä en tiedä, onko se edelleen kauppakeskuksen käytössä vai joko sekin on suljettu. Samoin radan toisella puolella on liityntäpysäköinti, mutta sekin lienee päivisin täynnä. Ehkä sieltä jostakin talojen välistä saattaa löytyä jokunen 24h paikka, mutta eri asia,kuka niitä jaksaa lähteä metsästämään...
- että Sellon
uudella puolella on eri ajat kuin vanhalla. Vanhalla (siis ruokakauppojen puolella) aika on lyhyempi. Saa korjata jos muistan väärin... Sitä en tiedä, kuinka selvästi tämä "alueen" aikarajan muutos on merkitty.
- a.m.
Kyllä siellä saa sekä uudella että vanhalla puolella pysäköidä sen 5 tuntia.
- Mr. Driver
ParkCom perustaa sakotuksensa siihen, että lätkivät hyväuskoisten autoilijoiden tuulilaseihin maksulappujaan, jotka joku toope aina erehtyy maksamaankin. Asiasta löytyy hyvin tietoa mm. sivustolla http://oikeusjakohtuus.blogspot.com . Kuuleman mukaan eipä ole paljon koira perään haukkunut, kun on nuo ParkComin laput jättänyt maksamatta.
- prius
Eilen tuli maksumuistutus. Ei auttanut edes, vaikka kielsin AKEa luovuttamasta tietoja. Oikeusjakohtuus ei tiedä mistä puhuu. Tästä ensimmäisestä maksumuistutuksesta tulee 5:n euron hinta ja sen on lähettänyt perintätoimisto suoraan. Alkuperäisen valvontamaksun ohjeissa sanottiin, että seuraava maksaa 21 euroa ja sen jälkeen oikeuteen.
Maksumuistutuksessa ei puhuta enää mitään mistään yksipuolisista sopimuksista tai muista, vaan pelkästään valvontamaksusta ja kenelle se on määrätty. - Mr. Driver
prius kirjoitti:
Eilen tuli maksumuistutus. Ei auttanut edes, vaikka kielsin AKEa luovuttamasta tietoja. Oikeusjakohtuus ei tiedä mistä puhuu. Tästä ensimmäisestä maksumuistutuksesta tulee 5:n euron hinta ja sen on lähettänyt perintätoimisto suoraan. Alkuperäisen valvontamaksun ohjeissa sanottiin, että seuraava maksaa 21 euroa ja sen jälkeen oikeuteen.
Maksumuistutuksessa ei puhuta enää mitään mistään yksipuolisista sopimuksista tai muista, vaan pelkästään valvontamaksusta ja kenelle se on määrätty.No jopas. ParkCom on siis perintätoimistonsa avustuksella vihdoinkin osannut lähettää ihan maksumuistutuksen. Tämäpä muuttaa asian laillista asemaa ihan hirveästi - tai sitten ei.
ParkComilla on maksumuistutuksista huolimatta näyttövelvollisuus siitä, kuka autoa tosiasiassa on ajanut. Tästä on olemassa Kuluttajaviraston kanta, joka löytyy kokonaisuudessaan tuolta oikeusjakohtuus-sivustolta - ymmärrettävää on se, ettei ParkCom itse ole julkaissut sitä, koska se on sille epäedullinen.
ParkComin "sakkoa" ei todellakaan voi oikeusteitse periä auton omistajalta tai haltijalta noin vaan. Kuten Kuluttajavirasto toteaa, sopimus voi konkludenttisesti syntyä vain kuljettajan ja pysäköintialueen omistajan välille. Kuljettaja ei välttämättä ole auton haltija tai omistaja, vaan autoa saattoi ajaa joku muukin. Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan sopimukseen vetoavan (eli ParkComin) on näytettävä toteen sopimuksen olemassaolo, eli se, että juuri sinä olet se, kuka autoa ajoi. Haltijalla tai omistajalla ei ole mitään velvollisuutta avustaa tässä, ja minkäpä sille sitäpaitsi voi, jos on niin huono muisti ettei muista, ajoiko autoa itse vai oliko se naapurin Pena joka oli sillä kertaa kännikuskina. - ParcComille
Mr. Driver kirjoitti:
No jopas. ParkCom on siis perintätoimistonsa avustuksella vihdoinkin osannut lähettää ihan maksumuistutuksen. Tämäpä muuttaa asian laillista asemaa ihan hirveästi - tai sitten ei.
ParkComilla on maksumuistutuksista huolimatta näyttövelvollisuus siitä, kuka autoa tosiasiassa on ajanut. Tästä on olemassa Kuluttajaviraston kanta, joka löytyy kokonaisuudessaan tuolta oikeusjakohtuus-sivustolta - ymmärrettävää on se, ettei ParkCom itse ole julkaissut sitä, koska se on sille epäedullinen.
ParkComin "sakkoa" ei todellakaan voi oikeusteitse periä auton omistajalta tai haltijalta noin vaan. Kuten Kuluttajavirasto toteaa, sopimus voi konkludenttisesti syntyä vain kuljettajan ja pysäköintialueen omistajan välille. Kuljettaja ei välttämättä ole auton haltija tai omistaja, vaan autoa saattoi ajaa joku muukin. Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan sopimukseen vetoavan (eli ParkComin) on näytettävä toteen sopimuksen olemassaolo, eli se, että juuri sinä olet se, kuka autoa ajoi. Haltijalla tai omistajalla ei ole mitään velvollisuutta avustaa tässä, ja minkäpä sille sitäpaitsi voi, jos on niin huono muisti ettei muista, ajoiko autoa itse vai oliko se naapurin Pena joka oli sillä kertaa kännikuskina.Lähetä seuraavan sisältöinen kirje ao. firman toimitusjohtajalle kirjattuna:
Arvoisa toimitusjohtaja,
Viitaten auton XXX-XXX haltijana/omistajana saamaani maksukehoitukseen (päiväys tai muu tunniste), pyydän ystävällisesti teitä esittämään asianmukaisen näytön siitä, että ao. sopimus on syntynyt juuri minun kanssani.
Pyydän teitä ystävällisesti joko esittämään tämän tiedon tai sitten peruttamaan minulle esittämänne maksukehoituksen.
Kunnioittavasti
Asko Autoilija - prius
ParcComille kirjoitti:
Lähetä seuraavan sisältöinen kirje ao. firman toimitusjohtajalle kirjattuna:
Arvoisa toimitusjohtaja,
Viitaten auton XXX-XXX haltijana/omistajana saamaani maksukehoitukseen (päiväys tai muu tunniste), pyydän ystävällisesti teitä esittämään asianmukaisen näytön siitä, että ao. sopimus on syntynyt juuri minun kanssani.
Pyydän teitä ystävällisesti joko esittämään tämän tiedon tai sitten peruttamaan minulle esittämänne maksukehoituksen.
Kunnioittavasti
Asko AutoilijaTuota minä käytän. Mietin vaan, että laskussa ei puhuta sitten mitään sopimuksista tms., joten niistä puhuminen viittaa siihen, että olen kuitenkin alkuperäisen ilmoituksen ainakin nähnyt.
- Mr. Driver
prius kirjoitti:
Tuota minä käytän. Mietin vaan, että laskussa ei puhuta sitten mitään sopimuksista tms., joten niistä puhuminen viittaa siihen, että olen kuitenkin alkuperäisen ilmoituksen ainakin nähnyt.
Totta tuokin. Toisaalta ParkComin toimintatavat on käyty mm. näillä keskustelufoorumeilla sen verran tarkasti läpi, että eiköhän tuo mene jo yleistiedon puolelle.
Viestin ei tarvitse olla noinkaan perusteellinen. Mielestäni seuraava riittää. Tässä ei ainakaan tule myönnettyä yhtään mitään.
OK-Perintä Oy
Viitaten lähettämäänne maksukehoitukseen numero xxxxx ilmoitan, että kiistän maksukehoituksen perusteena olevan velan olemassaolon.
Kunnioittavasti
Antero Autonomistaja - autoilun autuus
Tänään huomasin, että Helsingin käräjäoikeuden parkkialuetta Salmisaaressa valvoo Parkcom. Puolen tunnin maksuton pysäköinti ja sitten olisi mahdollisuus saada sen ylittävältä ajalta 40 euron lasku.
Miltä nyt tuntuu? Uskaltaisiko asian viedä käräjille, kun se sliippaa näin läheltä heitäkin?
Tosin käräjäoikeus on vuokralla siinä vanhassa viinavarastossa ja Parkcom on tehnyt sopimuksensa ilmeisesti kiinteistön omistajatahon kanssa. - Mr. Driver
autoilun autuus kirjoitti:
Tänään huomasin, että Helsingin käräjäoikeuden parkkialuetta Salmisaaressa valvoo Parkcom. Puolen tunnin maksuton pysäköinti ja sitten olisi mahdollisuus saada sen ylittävältä ajalta 40 euron lasku.
Miltä nyt tuntuu? Uskaltaisiko asian viedä käräjille, kun se sliippaa näin läheltä heitäkin?
Tosin käräjäoikeus on vuokralla siinä vanhassa viinavarastossa ja Parkcom on tehnyt sopimuksensa ilmeisesti kiinteistön omistajatahon kanssa.Kyllä minä ainakin uskaltaisin. Jos Helsingin käräjäoikeus toimii kiinteistössä, jonka omistaja on typerä, ei se muuta ParkComin toiminnan kyseenalaisuutta yhtään miksikään.
- prius
Mr. Driver kirjoitti:
Totta tuokin. Toisaalta ParkComin toimintatavat on käyty mm. näillä keskustelufoorumeilla sen verran tarkasti läpi, että eiköhän tuo mene jo yleistiedon puolelle.
Viestin ei tarvitse olla noinkaan perusteellinen. Mielestäni seuraava riittää. Tässä ei ainakaan tule myönnettyä yhtään mitään.
OK-Perintä Oy
Viitaten lähettämäänne maksukehoitukseen numero xxxxx ilmoitan, että kiistän maksukehoituksen perusteena olevan velan olemassaolon.
Kunnioittavasti
Antero AutonomistajaMutta nyt meni jo liian lyhyeksi :) Pitäisi siinä jotenkin selvitä, että miksi minä sen kiistän, koska eiväthän ne muuten voi oikein mitään fiksua siihen vastata. Jos haluaisin olla myöntämättä yhtikäs mitään, ehkä kannattaisi ensi jotenkin virallisesti kysyä mihin valvontamaksu perustuu ja sitten vasta kiistää olleensa kuskina? Toisaalta voisin kuvitella, että vastaukseksi sieltä tulee sitten niitä kuvia ajoneuvosta, eikä sanaakaan mistään sopimuksista tai siitä miten se on solmittu. Tai noin ainakin jos kysymys on väärin muotoiltu.
- Mr. Driver
prius kirjoitti:
Mutta nyt meni jo liian lyhyeksi :) Pitäisi siinä jotenkin selvitä, että miksi minä sen kiistän, koska eiväthän ne muuten voi oikein mitään fiksua siihen vastata. Jos haluaisin olla myöntämättä yhtikäs mitään, ehkä kannattaisi ensi jotenkin virallisesti kysyä mihin valvontamaksu perustuu ja sitten vasta kiistää olleensa kuskina? Toisaalta voisin kuvitella, että vastaukseksi sieltä tulee sitten niitä kuvia ajoneuvosta, eikä sanaakaan mistään sopimuksista tai siitä miten se on solmittu. Tai noin ainakin jos kysymys on väärin muotoiltu.
Ei mene liian lyhyeksi. Lyhyt reklamaatio on täysin linjassa sen kanssa, että näyttövelvollisuus todellakin on ParkComilla eikä sinulla. Jos sinä olet sitä mieltä, että velkaa ei ole, ParkComin velvollisuus on esittää näyttö siitä että on. Sinun velvollisuutesi ei ole esittää näyttöä siitä, ettei sitä ole. Itse asiassa sinun ei tarvitse edes tietää koko asiasta yhtään mitään, jos et kerran autoa ole kuljettanut.
On ilmeistä, että paluupostissa voi tulla valokuva autostasi. Se ei edelleenkään todista muuta kuin sen, että joku on joskus pysäköinyt sen kuvan esittämään paikkaan. Voidakseen periä valvontamaksun ParkCom joutuu sen lisäksi näyttämään toteen, että juuri Sinä olit kuljettaja, ja että ParkCom-kyltissä määritelty sopimus on tosiasiallisesti syntynyt. Melko paljon saa joessa virrata vettä ennen kuin pelkkä valokuva autosta ilman kuvaa kuljettajasta riittää tuohon. - samasta asiasta
Mr. Driver kirjoitti:
Ei mene liian lyhyeksi. Lyhyt reklamaatio on täysin linjassa sen kanssa, että näyttövelvollisuus todellakin on ParkComilla eikä sinulla. Jos sinä olet sitä mieltä, että velkaa ei ole, ParkComin velvollisuus on esittää näyttö siitä että on. Sinun velvollisuutesi ei ole esittää näyttöä siitä, ettei sitä ole. Itse asiassa sinun ei tarvitse edes tietää koko asiasta yhtään mitään, jos et kerran autoa ole kuljettanut.
On ilmeistä, että paluupostissa voi tulla valokuva autostasi. Se ei edelleenkään todista muuta kuin sen, että joku on joskus pysäköinyt sen kuvan esittämään paikkaan. Voidakseen periä valvontamaksun ParkCom joutuu sen lisäksi näyttämään toteen, että juuri Sinä olit kuljettaja, ja että ParkCom-kyltissä määritelty sopimus on tosiasiallisesti syntynyt. Melko paljon saa joessa virrata vettä ennen kuin pelkkä valokuva autosta ilman kuvaa kuljettajasta riittää tuohon.Ei ole tarpeen/syytä kiistää olleensa kuski vaan pyytää näyttöä ParcComilta asiasta.
- prius
samasta asiasta kirjoitti:
Ei ole tarpeen/syytä kiistää olleensa kuski vaan pyytää näyttöä ParcComilta asiasta.
sitä lyhyttä kaavaa.
Muuten, skannasin ja laitoin nettiin nuo Parkcommin lappuset: http://i102.photobucket.com/albums/m112/prius_2004/parkcom.jpg
Vasemmalla on se lippulappu, mikä tuli auton tuulilasiin ja oikealla maksukehoitus. - prius
prius kirjoitti:
sitä lyhyttä kaavaa.
Muuten, skannasin ja laitoin nettiin nuo Parkcommin lappuset: http://i102.photobucket.com/albums/m112/prius_2004/parkcom.jpg
Vasemmalla on se lippulappu, mikä tuli auton tuulilasiin ja oikealla maksukehoitus.Katsotaan, vastaavatko ne mitään
- Habanero
prius kirjoitti:
Katsotaan, vastaavatko ne mitään
Aivan mahtavaa! Odotan suurella mielenkiinnolla ParkComin vastausta. Jos/kun ne joutuvat myöntämään, ettei niillä ole hajuakaan siitä, kuka se sopimusta rikkonut osapuoli on, niin se on sitten lopun alkua ParkComin lippubisnekselle.
Mitä ParkCom voi tässä tilanteessa tehdä? Ei yhtään mitään. Se ei voi jatkaa perintää, koska niillä ei ole mitään näyttöä sopimuksen olemassaolosta. Ulosotto ei tule kysymykseen ilman oikeuden päätöstä. Eivätkä ne todennäköisesti halua haastaa sinua oikeuteen, sillä siellä ne häviäisivät takuuvarmasti, ja kun oikeuden päätös leviäisi tiedotusvälineisiin, kukaan ei enää maksaisi niitä maksuja. Mieluummin ne rahastavat niitä, jotka eivät uskalla nousta ParkComia vastustamaan kuin ampuvat itseään jalkaan haastamalla jonkun oikeuteen.
Ihmeen pitkään ParkCom on tuota bisnestään saanutkin pyörittää.
Raportoi tänne heti, kun jotain kuuluu! - Habanero
Mr. Driver kirjoitti:
On ilmeistä, että paluupostissa voi tulla valokuva autostasi. Se ei edelleenkään todista muuta kuin sen, että joku on joskus pysäköinyt sen kuvan esittämään paikkaan. Voidakseen periä valvontamaksun ParkCom joutuu sen lisäksi näyttämään toteen, että juuri Sinä olit kuljettaja, ja että ParkCom-kyltissä määritelty sopimus on tosiasiallisesti syntynyt. Melko paljon saa joessa virrata vettä ennen kuin pelkkä valokuva autosta ilman kuvaa kuljettajasta riittää tuohon.Kuten sanottu, se ParkComin autostasi ottama kuva ei todista yhtään mitään. Tai todistaa se sen, että auto on joskus ollut kyseisellä parkkialueella.
Kuva ei kuitenkaan todista edes sitä, että auto on ollut parkkialueella sakotushetkellä. Jos kameran/kämerakännykän kuvaan tallentama aikaleima on kiistaton todiste kuvan ajanottohetkestä, niin siinä tapauksessa minä voin todistaa, että autoni (vuosimallia 2004) on ollut muutama vuosi sitten rakennetussa Sellon parkkihallissa jo tammikuussa vuonna 1980.
ParkComin olisi jotenkin pystyttävä todistamaan se, että sinä olet pysäköinyt auton kyseiseen ruutuun. Sitä ne eivät millään pysty tekemään. Tuo perintätoimiston lähettämä muistutuslasku ja autosta todisteeksi otetut valokuvat ovat pelkkää bluffia. Lisäksi ParkCom mielellään muistuttaa Kuluttajavirastonkin vahvistaneen, että sopimus auton kuljettajan ja ParkComin välillä syntyy, kun kuljettaja ajaa pysäköintiehdot sisältävän taulun läpi. Sitä ParkCom ei sitten mainitsekaan, ettei niillä ole hajuakaan siitä, kuka tuo auton kuljettaja, eli sopimuksen toinen osapuoli, on. - Habanero
Habanero kirjoitti:
Kuten sanottu, se ParkComin autostasi ottama kuva ei todista yhtään mitään. Tai todistaa se sen, että auto on joskus ollut kyseisellä parkkialueella.
Kuva ei kuitenkaan todista edes sitä, että auto on ollut parkkialueella sakotushetkellä. Jos kameran/kämerakännykän kuvaan tallentama aikaleima on kiistaton todiste kuvan ajanottohetkestä, niin siinä tapauksessa minä voin todistaa, että autoni (vuosimallia 2004) on ollut muutama vuosi sitten rakennetussa Sellon parkkihallissa jo tammikuussa vuonna 1980.
ParkComin olisi jotenkin pystyttävä todistamaan se, että sinä olet pysäköinyt auton kyseiseen ruutuun. Sitä ne eivät millään pysty tekemään. Tuo perintätoimiston lähettämä muistutuslasku ja autosta todisteeksi otetut valokuvat ovat pelkkää bluffia. Lisäksi ParkCom mielellään muistuttaa Kuluttajavirastonkin vahvistaneen, että sopimus auton kuljettajan ja ParkComin välillä syntyy, kun kuljettaja ajaa pysäköintiehdot sisältävän taulun läpi. Sitä ParkCom ei sitten mainitsekaan, ettei niillä ole hajuakaan siitä, kuka tuo auton kuljettaja, eli sopimuksen toinen osapuoli, on."että sopimus auton kuljettajan ja ParkComin välillä syntyy, kun kuljettaja ajaa pysäköintiehdot sisältävän taulun läpi."
Olen niin innoissani tästä tapauksesta, että kirjoitankin mitä sattuu ;) - melkein
Habanero kirjoitti:
Aivan mahtavaa! Odotan suurella mielenkiinnolla ParkComin vastausta. Jos/kun ne joutuvat myöntämään, ettei niillä ole hajuakaan siitä, kuka se sopimusta rikkonut osapuoli on, niin se on sitten lopun alkua ParkComin lippubisnekselle.
Mitä ParkCom voi tässä tilanteessa tehdä? Ei yhtään mitään. Se ei voi jatkaa perintää, koska niillä ei ole mitään näyttöä sopimuksen olemassaolosta. Ulosotto ei tule kysymykseen ilman oikeuden päätöstä. Eivätkä ne todennäköisesti halua haastaa sinua oikeuteen, sillä siellä ne häviäisivät takuuvarmasti, ja kun oikeuden päätös leviäisi tiedotusvälineisiin, kukaan ei enää maksaisi niitä maksuja. Mieluummin ne rahastavat niitä, jotka eivät uskalla nousta ParkComia vastustamaan kuin ampuvat itseään jalkaan haastamalla jonkun oikeuteen.
Raportoi tänne heti, kun jotain kuuluu!konkassa. jumalattomat tappiot viimevuonna ja riskiluokitus taisi olla melkoinen. taitaa olla perinnässä kohta kyseinen firma itse =) tosin nyt koittavat laajentaa kokomaahan ja sitämukaan saada toiminnan elpymään (epäilen).
- pätevä sinänsä
Habanero kirjoitti:
Kuten sanottu, se ParkComin autostasi ottama kuva ei todista yhtään mitään. Tai todistaa se sen, että auto on joskus ollut kyseisellä parkkialueella.
ParkComin olisi jotenkin pystyttävä todistamaan se, että sinä olet pysäköinyt auton kyseiseen ruutuun. Sitä ne eivät millään pysty tekemään. Tuo perintätoimiston lähettämä muistutuslasku ja autosta todisteeksi otetut valokuvat ovat pelkkää bluffia. Lisäksi ParkCom mielellään muistuttaa Kuluttajavirastonkin vahvistaneen, että sopimus auton kuljettajan ja ParkComin välillä syntyy, kun kuljettaja ajaa pysäköintiehdot sisältävän taulun läpi. Sitä ParkCom ei sitten mainitsekaan, ettei niillä ole hajuakaan siitä, kuka tuo auton kuljettaja, eli sopimuksen toinen osapuoli, on.se vaan on siinä, että se kuva ei todista kuskia. kyllä se kuva tai kuvasarjakin voi todistaa sen että auto on ollut sinä ja sinä päivänä siellä ja jopa yliajallakin, jos on otettu kuva pysäköintikiekosta jne... mistään niistä ei kuitenkaan lopulta ilmene kuljettaja, joten yksihailea onko auto ollut siellä vai ei.
suurin riskihän on että möläyttää tai kirjoittaa jotain typerää johonkin palautteeseen, jossa paljastaa itsensä kuskiksi. "voi olla", "en muista varmaksi" linja on paras.
jos joku sieltä soittaa ja uhittelee, niin sanoo vaan että "lähettäkää lasku auton kuljettajalle. minä olen vain omistaja, joten en ole mitään sopimusta teidänkanssa tehnyt". - Habanero
pätevä sinänsä kirjoitti:
se vaan on siinä, että se kuva ei todista kuskia. kyllä se kuva tai kuvasarjakin voi todistaa sen että auto on ollut sinä ja sinä päivänä siellä ja jopa yliajallakin, jos on otettu kuva pysäköintikiekosta jne... mistään niistä ei kuitenkaan lopulta ilmene kuljettaja, joten yksihailea onko auto ollut siellä vai ei.
suurin riskihän on että möläyttää tai kirjoittaa jotain typerää johonkin palautteeseen, jossa paljastaa itsensä kuskiksi. "voi olla", "en muista varmaksi" linja on paras.
jos joku sieltä soittaa ja uhittelee, niin sanoo vaan että "lähettäkää lasku auton kuljettajalle. minä olen vain omistaja, joten en ole mitään sopimusta teidänkanssa tehnyt".Kuvalla ei voi todistaa ajankohtaa, jolloin auto parkissa oli. Esimerkki:
Saat ParkComilta kuvan, jonka mukaan autosi on 1.8.2006 klo 12:00 ollut Sellon parkkihallissa virheellisesti pysäköitynä. Ota oma kamerasi, säädä sen päiväys osoittamaan elokuun ensimmäistä päivää ja kello kahteentoista. Sitten otat kuvan, jossa autosi on omalla pihallasi tuona samaisena hetkenä.
Lopputulos on se, että autosi on kuvien mukaan ollut kahdessa paikassa samalla hetkellä. Aikaleimojen oikeellisuutta ei voi jälkeenpäin todistaa mitenkään, joten kukaan ei voi sanoa, kummassa kuvassa näkyy auton todellinen sijainti kyseisellä hetkellä. - todistaa
Habanero kirjoitti:
Kuvalla ei voi todistaa ajankohtaa, jolloin auto parkissa oli. Esimerkki:
Saat ParkComilta kuvan, jonka mukaan autosi on 1.8.2006 klo 12:00 ollut Sellon parkkihallissa virheellisesti pysäköitynä. Ota oma kamerasi, säädä sen päiväys osoittamaan elokuun ensimmäistä päivää ja kello kahteentoista. Sitten otat kuvan, jossa autosi on omalla pihallasi tuona samaisena hetkenä.
Lopputulos on se, että autosi on kuvien mukaan ollut kahdessa paikassa samalla hetkellä. Aikaleimojen oikeellisuutta ei voi jälkeenpäin todistaa mitenkään, joten kukaan ei voi sanoa, kummassa kuvassa näkyy auton todellinen sijainti kyseisellä hetkellä.en tiedä millä kuvaavat, mutta kamera joka laittaa kellonajan on piisannut oikeudessa todisteeksi. Esittämäsi idea ryhtyä petokseen alkaa olla jo varsin älytön. Jos järki yhtään pelaa, niin ihminen maksaa ennemmin 40e kun tekee moisen petoksen. Valokuva on varsin pätevä ja hyvä todiste ja sitä' on turha sekoittaa tekaistuihin todisteisiin. Kohta kai ehdotat että pitää pyytää naapuri valehtelemaan alibi sinulle, kun olet tehnyt murhan. Onhan todistajakin pätevä todiste syyttömyydellesi ?!?! Herätys
- Mr. Driver
todistaa kirjoitti:
en tiedä millä kuvaavat, mutta kamera joka laittaa kellonajan on piisannut oikeudessa todisteeksi. Esittämäsi idea ryhtyä petokseen alkaa olla jo varsin älytön. Jos järki yhtään pelaa, niin ihminen maksaa ennemmin 40e kun tekee moisen petoksen. Valokuva on varsin pätevä ja hyvä todiste ja sitä' on turha sekoittaa tekaistuihin todisteisiin. Kohta kai ehdotat että pitää pyytää naapuri valehtelemaan alibi sinulle, kun olet tehnyt murhan. Onhan todistajakin pätevä todiste syyttömyydellesi ?!?! Herätys
Kuva voinee todistaa sen, että auto on ollut kyseisellä parkkipaikalla. Kuljettajaa se ei todista, joten ParkComin velvollisuudeksi jää esittää näyttö siitä, kuka autoa ajoi. Saattaapi olla, että näytön esittäminen ei onnistu, joten koko juttu kuivuu kokoon.
Ja tämä ei ole mitään epärehellisyyttä auton omistajan puolelta. Kun näyttötaakka on sillä, joka sopimukseen vetoaa, ei toisen osapuolen tarvitse asialla päätään vaivata. Sitten asia on eri, jos ParkCom todellakin pystyisi esittämään näytön asiasta. - Habanero
todistaa kirjoitti:
en tiedä millä kuvaavat, mutta kamera joka laittaa kellonajan on piisannut oikeudessa todisteeksi. Esittämäsi idea ryhtyä petokseen alkaa olla jo varsin älytön. Jos järki yhtään pelaa, niin ihminen maksaa ennemmin 40e kun tekee moisen petoksen. Valokuva on varsin pätevä ja hyvä todiste ja sitä' on turha sekoittaa tekaistuihin todisteisiin. Kohta kai ehdotat että pitää pyytää naapuri valehtelemaan alibi sinulle, kun olet tehnyt murhan. Onhan todistajakin pätevä todiste syyttömyydellesi ?!?! Herätys
"en tiedä millä kuvaavat, mutta kamera joka laittaa kellonajan on piisannut oikeudessa todisteeksi."
No ei varmasti riitä, tuohan on aivan naurettava väite. Sinä pystyt itse säätämään sen kellonajan osoittamaan ihan mitä aikaa vaan vaikka minuutin välein -> kukaan ei voi mitenkään tietää, onko kamerasi näyttänyt kuvaushetkellä oikeaa aikaa. Miten tällainen aikaleima voisi olla oikeudessa pitävä todiste? Jos et usko, niin säädäpä kamerasi päiväys osoittamaan vuotta 2009 ja ota sitten itsestäsi kuva. Onko tuo kuva nyt sinun mielestäsi oikeudessa pätevä todiste siitä, että olet käynyt tulevaisuudessa?
Enkä minä missään vaiheessa esittänyt ideaa ryhtyä petokseen. Havainnollistin vain miksi valokuvan todistearvo ajanhetkeä todistettaessa on vähintäänkin kyseenalainen. Kannattaisi lukea viesti ajatuksella läpi, ennenkuin ryhtyy sitä kommentoimaan.
Ja tuo "nokkela" murha-vertauksesi osoittaa, että olet koko armottoman typerä tai sitten ParkComilla töissä. Tai molempia. - prius
Habanero kirjoitti:
Raportoi tänne heti, kun jotain kuuluu!Eipä ole mitään vastausta kuulunut, vaikka jo kyselin sen peräänkin. Huomenna tulee maksukehoituksen eräpäivä täyteen, joten saapa nähdä onko ainoa vastaus seuraava muistutus, jossa on perintäkulua jo se extra 21€.
- Mr. Driver
prius kirjoitti:
Eipä ole mitään vastausta kuulunut, vaikka jo kyselin sen peräänkin. Huomenna tulee maksukehoituksen eräpäivä täyteen, joten saapa nähdä onko ainoa vastaus seuraava muistutus, jossa on perintäkulua jo se extra 21€.
PirkComin perintää hoitaa ammattimainen perintätoimisto, jonka pitäisi noudattaa hyvää perintätapaa. Kuluttajaviraston sivulta löytyvä dokumentti kertoo mm. seuraavaa:
"Jos velallinen maksuvaatimuksen saatuaan selkeästi vetoaa saatavan aiheettomuuteen, saatavan oikeellisuus on syytä välittömästi selvittää, vaikka perintää ei heti keskeytettäisikään. Velallisen pelkkä väite saatavan aiheettomuudesta ei aina riitä, vaan väitteelle pitää olla asialliset ja riittävät perusteet. Jos asia on tullut vireille tuomioistuimessa tai muussa riitojen ratkaisuelimessä, perintä on keskeytettävä.
Jos saatava vaikuttaa velallisen esittämien perusteiden johdosta epäselvältä ja riitaiselta, perintä on syytä keskeyttää. Velkojalta pitää selvittää, onko vapaaehtoisen perinnän jatkamiselle perustetta vai pitääkö asia saattaa tuomioistuimen käsiteltäväksi. Velalliselle on kerrottava, luovutaanko perinnästä vai jatkuuko se."
Paragraafi on hieman pitkä, mutta olkoon. PurkKomin tapauksessa saatavan perusteena on sopimus, jonka PärkCöm väittää syntyneen. Reklamaatiossa on ilmoitettu, että maksukehoitusta pidetään perusteettomana. Niin tai näin, "velalliselle on kerrottava, luovutaanko perinnästä vai jatkuuko se." Tämä ilmoitus pitää tulla ensin, ja vasta sen jälkeen voi lähettää seuraavan maksukehoituksen 21 euron perintäkuluineen.
Tuossa hyvä perintätapa-dokumentissa on toinenkin mielenkiintoinen kohta:
"Toimeksisaajan perintätoiminnassa pitäisi ensisijaisesti käyttää samaa viestintävälinettä kuin velkoja on käyttänyt asiakassuhteessa. Jos velkoja on alun perin laskuttanut asiakasta postia käyttäen, pitää postia ensisijaisesti käyttää myös perinnässä."
FartComin tapauksessa viestintäväline on tuulilasinpyyhkimeen kiinnitetty lasku. Oletus on, että ajoneuvon kuljettaja tavoitetaan tällä tavoin. Hyvän perintätavan mukaan myös maksukehoitukset pitäisi siis kiinnittää tuulilasinpyyhkimiin, eikä suinkaan lähettää auton omistajalle tai haltijalle kotiin. Olisipa hauska nähdä, kun perintätoimiston kaverit juoksisivat ympäri Suomea etsimässä noita autoja...
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, toivottavasti ne eivät häiritse ketään. Näppäimistö kun taitaa olla hieman likainen. - Habanero
prius kirjoitti:
Eipä ole mitään vastausta kuulunut, vaikka jo kyselin sen peräänkin. Huomenna tulee maksukehoituksen eräpäivä täyteen, joten saapa nähdä onko ainoa vastaus seuraava muistutus, jossa on perintäkulua jo se extra 21€.
ParkComin omilla sivuilla kerrotaan näin:
------------
Miten toimia kun on tehnyt reklamaation?
Lähetettyäsi reklamaation, ei kyseistä valvontamaksua tarvitse suorittaa ennen kuin olet saanut vastineemme.
------------
Eli jos vastinetta ei tule, sinun ei koskaan tarvitse maksaa ParkComille mitään.
Halutessasi voit ilmoittaa perintätoimistoon, että kyseinen lasku on aiheeton, ja ettet aio sitä maksaa. Perintätoimistothan tekevät omaa bisnestään, ei heillä taatusti ole aikaa/intressiä käyttää resurssejaan aiheettomien maksujen perimiseen. Ilmoituksesi jälkeen perintätoimisto todennäköisesti selvittää ParkComilta karhuttavan laskun oikeellisuuden, jonka jälkeen homma kuivunee kokoon. Perintätoimiston toimintatapahan kuitenkin on uhkauskirjeet -> oikeudenkäynti -> ulosotto. Kyllä perintätoimistolle hyvin nopeasti valkenee, ettei heillä ole mitään mahdollisuutta saada oikeudesta ulosoton mahdollistavaa päätöstä. - prius
Mr. Driver kirjoitti:
PirkComin perintää hoitaa ammattimainen perintätoimisto, jonka pitäisi noudattaa hyvää perintätapaa. Kuluttajaviraston sivulta löytyvä dokumentti kertoo mm. seuraavaa:
"Jos velallinen maksuvaatimuksen saatuaan selkeästi vetoaa saatavan aiheettomuuteen, saatavan oikeellisuus on syytä välittömästi selvittää, vaikka perintää ei heti keskeytettäisikään. Velallisen pelkkä väite saatavan aiheettomuudesta ei aina riitä, vaan väitteelle pitää olla asialliset ja riittävät perusteet. Jos asia on tullut vireille tuomioistuimessa tai muussa riitojen ratkaisuelimessä, perintä on keskeytettävä.
Jos saatava vaikuttaa velallisen esittämien perusteiden johdosta epäselvältä ja riitaiselta, perintä on syytä keskeyttää. Velkojalta pitää selvittää, onko vapaaehtoisen perinnän jatkamiselle perustetta vai pitääkö asia saattaa tuomioistuimen käsiteltäväksi. Velalliselle on kerrottava, luovutaanko perinnästä vai jatkuuko se."
Paragraafi on hieman pitkä, mutta olkoon. PurkKomin tapauksessa saatavan perusteena on sopimus, jonka PärkCöm väittää syntyneen. Reklamaatiossa on ilmoitettu, että maksukehoitusta pidetään perusteettomana. Niin tai näin, "velalliselle on kerrottava, luovutaanko perinnästä vai jatkuuko se." Tämä ilmoitus pitää tulla ensin, ja vasta sen jälkeen voi lähettää seuraavan maksukehoituksen 21 euron perintäkuluineen.
Tuossa hyvä perintätapa-dokumentissa on toinenkin mielenkiintoinen kohta:
"Toimeksisaajan perintätoiminnassa pitäisi ensisijaisesti käyttää samaa viestintävälinettä kuin velkoja on käyttänyt asiakassuhteessa. Jos velkoja on alun perin laskuttanut asiakasta postia käyttäen, pitää postia ensisijaisesti käyttää myös perinnässä."
FartComin tapauksessa viestintäväline on tuulilasinpyyhkimeen kiinnitetty lasku. Oletus on, että ajoneuvon kuljettaja tavoitetaan tällä tavoin. Hyvän perintätavan mukaan myös maksukehoitukset pitäisi siis kiinnittää tuulilasinpyyhkimiin, eikä suinkaan lähettää auton omistajalle tai haltijalle kotiin. Olisipa hauska nähdä, kun perintätoimiston kaverit juoksisivat ympäri Suomea etsimässä noita autoja...
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, toivottavasti ne eivät häiritse ketään. Näppäimistö kun taitaa olla hieman likainen.Tässäpä se:
"Olette tehnyt reklamaation saamanne valvontamaksun johdosta. Ette kuitenkaan esittänyt yhtään varsinaista syytä, miksi Teille kirjoitettu valvontamaksu ei olisi aiheellinen. Pyydämme Teitä ilmoittamaan pätevän syyn reklamoinnillenne 7 vrk:n sisällä sähköpostin saapumisesta. Mikäli ette ilmoita pätevää syytä annetussa ajassa, ts. seikkaa, joka osoittaa virheen olleen Oy ParkCom Ab:n puolella tai Teidän puolellanne ollutta ylitsepääsemätöntä estettä, jonka johdosta olette ollut estyneenä noudattamaan pysäköintialueen ehtoja, tulemme jatkamaan saatavan perintätoimia normaalissa järjestyksessä."
Siihen sitten pitäisi jotain fiksua vastata - Habanero
prius kirjoitti:
Tässäpä se:
"Olette tehnyt reklamaation saamanne valvontamaksun johdosta. Ette kuitenkaan esittänyt yhtään varsinaista syytä, miksi Teille kirjoitettu valvontamaksu ei olisi aiheellinen. Pyydämme Teitä ilmoittamaan pätevän syyn reklamoinnillenne 7 vrk:n sisällä sähköpostin saapumisesta. Mikäli ette ilmoita pätevää syytä annetussa ajassa, ts. seikkaa, joka osoittaa virheen olleen Oy ParkCom Ab:n puolella tai Teidän puolellanne ollutta ylitsepääsemätöntä estettä, jonka johdosta olette ollut estyneenä noudattamaan pysäköintialueen ehtoja, tulemme jatkamaan saatavan perintätoimia normaalissa järjestyksessä."
Siihen sitten pitäisi jotain fiksua vastataTämä viestiketju on niin alhaalla, etten meinannut huomata, että täällä on tapahtunut jotain...
ParkComin viestistä: "Ette kuitenkaan esittänyt yhtään varsinaista syytä, miksi Teille kirjoitettu valvontamaksu ei olisi aiheellinen.".
Kiistitkö omassa vastineessasi olleesi auton kuljettaja? - Habanero
Habanero kirjoitti:
Tämä viestiketju on niin alhaalla, etten meinannut huomata, että täällä on tapahtunut jotain...
ParkComin viestistä: "Ette kuitenkaan esittänyt yhtään varsinaista syytä, miksi Teille kirjoitettu valvontamaksu ei olisi aiheellinen.".
Kiistitkö omassa vastineessasi olleesi auton kuljettaja?Keskustelua tästä aiheesta jatketaan näköjään tuolla ylempänä...
- Parkkikenraali.
Mr. Driver kirjoitti:
No jopas. ParkCom on siis perintätoimistonsa avustuksella vihdoinkin osannut lähettää ihan maksumuistutuksen. Tämäpä muuttaa asian laillista asemaa ihan hirveästi - tai sitten ei.
ParkComin "sakkoa" ei todellakaan voi oikeusteitse periä auton omistajalta tai haltijalta noin vaan. Kuten Kuluttajavirasto toteaa, sopimus voi konkludenttisesti syntyä vain kuljettajan ja pysäköintialueen omistajan välille. Kuljettaja ei välttämättä ole auton haltija tai omistaja, vaan autoa saattoi ajaa joku muukin. Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan sopimukseen vetoavan (eli ParkComin) on näytettävä toteen sopimuksen olemassaolo, eli se, että juuri sinä olet se, kuka autoa ajoi. Haltijalla tai omistajalla ei ole mitään velvollisuutta avustaa tässä, ja minkäpä sille sitäpaitsi voi, jos on niin huono muisti ettei muista, ajoiko autoa itse vai oliko se naapurin Pena joka oli sillä kertaa kännikuskina.Siitä vaan oikeuteen, ja muista kertoa seniilille tuomarille myös mitä Suomen laki ja Perustuslaki asiasta todellisuudessa määräävät.
- Ihme-Einari
Miten sää niin paljon osteltavaa keksit että aikaa paloi kolme ja puoli tuntia? Taidat olla rahoissas, miks sitten mariset jostain pikku parkkisakosta?
- sieltä
Minä olin jo yllättynyt siitä, että keskustelu kulki asiallisena ja auttoi muita ihmisiä puntaroimaan erilaisia vaihtoehtoja, jos Parkcomilta lappu tulee auton ikkunaan.
Onneksi kuitenkin Ihme-Einari palautti minut maan pinnalle ja antoi kunnon kusipääkommentin, kiitos tästä eikä mistään!
- entinen asiakas
paikkaa.
Minä sain kerran kyseiseltä yhtiöltä parkkisakon Myyrmäessä.
Eli päätin etten enää asio kyseiseisellä parkkipaikalla.
Ajattelin että jos ei kyseiselle K- kauppiaalle ole väliä asiakkaasta niin ei väkisin.
Asioin liikkeessä jatkuvasti kolmevuotta, eli ostin viikonloppu ruuat ja vein myöskin kesällä tavaraa mökille.
Uskoisin näin nelihenkisen perheen ruoka ostosten jäävän pois kaupalta jotain vaikuttavan.
Onneksi Kaivokselaan tuli hyvä ruokakauppa joten käytän nykyisin sitä.- järkeä
en nyt viitsi mainita kyseistä kauppakeskusta, mutta vaikka sielläkin on rajoitus pysäköintiajassa, niin esim kyseisen kauppakeskuksen työntekijätkin pysäköivät työpäivän ajaksi halliin ilman sakkoja. vain kerran x vuotta sitten tuli joku onneton varoityuslappu. tyhmähän kauppiaan pitää olla jos asiakkaita koittaa karkoittaa sakoilla. lähinnä näillä aikarajoilla halutaan estää autojen säilytys parkkihallissa vaaiikokaupalla.
- autoilun autuus
Totta puhut ja kavahdan nykyisin Parkcomin takia myös kyseistä pysäköintihallia. Onneksi on vieressä suurempi ostospaikka, jossa Parcom ei vielä hääri lappustensa kanssa.
Vuosi sitten olin Iso-Myyrin toisessa kerroksessa kampaajalla ja hän kertoi asiakkaittensa valittavan liian lyhyestä maksuttomasta parkkiajasta. Kampaajat eivät ennättäneet tehdä asiakkaillensa permanenttia tuossa ajassa.
2. kerroksen kampaamot (tuolloin 3 yritystä) vaativat lisäaikaa asiakkaidensa autoille ja vain tunti tuli lisää.
Siitäkin tuli purnauksia, ettei sitten ruokaostoksia ainakaan ennätä samalla reissulla tehdä.
Asiakkaiden on tehtävä valituksia suoraan kauppiaille tai sitten kääntää rattia toisaalle.
- AitoRealisti
Nykyisellään ParkCom:n liiketoiminta on heikoilla jäillä, mutta:
Sinänsä kyse on kuitenkin kiinteistön omistajan ihan legimiitistä tarpeesta hallita omistamiensa tilojen käyttöä (parkkiaikaa). Joten eiköhän ole odotettavissa että viiden vuoden sisään saadaan lakimuutos jolla nuo ParkCom:n kaltaiset puljut saavat sen haltijaan perustuvan sopimusoikeuden tai muun vastaavan tavan toteuttaa valvontaansa.
Kaikkein parhaiten tämä on mielestäni toteutettu Ruoholahdessa, ajat sisään ja otat parkkilipun, jossa 3 ekaa tuntia ovat ilmaisia... En teidä mitä nuo SkiDatan lippuvehkeet maksaa, mutta kuvittelisin että ei ne nyt niin pirun paljon kalliimpia voi olla kuin tuo jokaisen parkkiruudun päälle laitettu vilkkuvalotaimeri.- myös entinen
ymmärrän jos parkkipaikalla on tungosta.
Mutta en sitä, että Myyrmäessä kyseinen parkkipaikka ainakin on suurimmaksi osaksi tyhjä en ikinä ole huomannut vielä että se olisi ollut täynnä.
Tai kyseessä on kaupungin alue joka on vuokralla.
Onhan se harmittavaa jos parturissa menee 10:min yli aikaa ja saa neljänkympin sakon siitä.
- niin väärin
Sain Sellossa parkkirapsut, kun ystäväni soitti ja halusi tavata.
Ok! Olin sattumoisin Sellossa ja sovimme tapaamisen yhteen Sellon ruokaravintolaan.
Vaihdoimme kuulumisia ruokailun lomassa ja kas,
lappu oli ikkunassa. Tuli kallis keikka ja varmasti viimeinen tuohon paikkaan.
Saman kiinteistön palveluja käytin koko ajan. - PARCOM IMEE
Siihen, että ihmiset pysäköivät autonsa:
a) kadunvarteen (julkisia teitä kun nämä yksityis valvonta yhtiöt eivät voi hoitaa).
b) jättävät maksamatta turhat / perusteettomat ukaasit "sakoista", jotka on laskuja. Joita ei tulla perimään koskaan nimim. kokeiltu on. - Waratuomari
Parkcom on minullekin tullut tutuksi, valitettavasti... Pysäköin kesällä Ruoholahden S-marketin halliin, laitoin parkkikiekon juuri niin kuin piti, paitsi että kiekko oli vinossa tuulilasin alla (mitään muuta virhettä en toiminnassani keksinyt tilannetta analysoituani). Eikös vaan Parkcom muistanut maksulapulla. Lähetin sähköpostia parkcomille (puhelimitsehan heihin ei saa yhteyttä, miksiköhän... ;), alla kirjoittamani sähköposti, jonka laitoin tiedoksi myös S-marketin kauppiaalla. Kuten sähköpostissa kerron, olen säännöllisesti tehnyt lapsiperheelleni ostokset kyseisestä S-marketista, mutta tämä tapauksen jälkeen olen käynyt tässä ässässä vain yhden kerran...
Tässä sähköposti ParkComille:
"Hei Oy Parkcom Ab:n edustajat (tiedoksi: Ruoholahden S-marketin kauppias NN),
sain yksityisoikeudelliseksi valvontamaksuksi otsikoidun asiakirjan autoni tuulilasiin tänään asiakirjan merkintöjen mukaan klo 13:50 ollessani asioimassa Ruoholahden S-marketissa. Valvontamaksun perusteeksi on asiakirjassa ilmoitettu pysäköintikiekon virheellinen
käyttö. Kiistän pysäköintikiekon virheellisen käytön. Pysäköintikiekko oli tuulilasin reunassa auton sisäpuolella ja siihen oli merkitty
ajaksi klo 2/14 eli aivan kuten pitääkin, kun olin saapunut parkkihalliin n. klo 13:35:n jälkeen.
Painotan, että mahdollisessa oikeudenkäynnissä pysäköintiyhtiö on näyttövelvollinen sen suhteen, että pysäköintini olisi ollut virheellistä. Kehotankin teitä viipymättä ilmoittamaan, mitä näyttöä teillä on väitetystä virheellisestä pysäköinnistäni. Samoin korostan, että jos pysäköintiyhtiö väittää sopimuksen syntyneen auton kuljettajan ja pysäköintiyhtiön välille, on sillä näyttövelvollisuus asian suhteen.
On käsittämätöntä ja suorastaan rikollista, että kiinnittelette autojen tuulilaseihin täysin aiheettomia ja perusteettomia
"valvontamaksulappuja". Harkitsen rikosilmoituksen tekemistä
valvontamaksulapun laatijalle, koska hän on mahdollisesti syyllistynyt petoksen yritykseen (rikoslain tunnusmerkistön mukaan siis yrittänyt
hankkia oikeudettomasti taloudellista etua itselleen tai toiselle).
Enkä usko, että asiakkaanne Ruoholahden S-market on kovin tyytyväinen tapaan, jolla kohtelette heidän asiakkaitaan. Minäkin suoritan ostoksia
tässä myymälässä vähintään 100 eurolla viikossa ja yhtenä syynä kauppavalintaani on (tähän asti) ollut vaivaton pysäköinti ja ostosten kuljettaminen kaupasta kotiin.
Pysäköintiyhtiön kannattavuuden parantaminen tällä tavalla ei tule onnistumaan. Ja jos pysäköinninvalvojanne ovat tätä tasoa, ja toimintanne tulokset sen mukaisia, en yhtään ihmettele, ettette ota puhelimitse palautetta vastaan.
Terveisin
NN
varatuomari, Helsinki- Mielenkiinnosta odotan
Asiallista että joku koittaa tehdä asioille jotain.
Toivottavasati parkcom oppii asiasta, epäilenpä sitä kuitenkin.
Kerrohan tännepäin mitä vastaavat. - riittää
Hyvä tietää, että Ruoholahden S-marketissakin on ParkCom sakkopoliisina. En mene enää sinnekään.
Keräilen näiden kirjoitusten pohjalta itselleni ostosmaantieteellistä karttaa, jonka perusteella voisin turvallisesti ajaa ostoksille ilman sakkojahtia autoni puskurissa.
Se merkitsee sitä, että pysäköinnistä ei mielivaltaisesti ja yksipuolisesti rangaistaisi.
30 vuotta olen ajanut autolla säännöllisesti ja viimeisen vuoden aikana on tullut elämäni ensimmäiset sakot, valitettavasti Parkcom-sakot (2kpl). Toinen aiheetta ja toisen olisivat viralliset pysäköinninvalvojatkin antaneet mennä huomautuksella (auton perä jäi hieman liian ulos valkoisesta viivasta, noin 60 cm.) - kitistä
riittää kirjoitti:
Hyvä tietää, että Ruoholahden S-marketissakin on ParkCom sakkopoliisina. En mene enää sinnekään.
Keräilen näiden kirjoitusten pohjalta itselleni ostosmaantieteellistä karttaa, jonka perusteella voisin turvallisesti ajaa ostoksille ilman sakkojahtia autoni puskurissa.
Se merkitsee sitä, että pysäköinnistä ei mielivaltaisesti ja yksipuolisesti rangaistaisi.
30 vuotta olen ajanut autolla säännöllisesti ja viimeisen vuoden aikana on tullut elämäni ensimmäiset sakot, valitettavasti Parkcom-sakot (2kpl). Toinen aiheetta ja toisen olisivat viralliset pysäköinninvalvojatkin antaneet mennä huomautuksella (auton perä jäi hieman liian ulos valkoisesta viivasta, noin 60 cm.)minusta on turha kitistä. yhtälailla kaupunki rapsauttaa väärin pysäköinnistä. voit aivan hyvin käydä ostoksilla missä haluat, kyse on vaan siitä, että ei viitsitä noudattaa pysäköintisääntöjä. joskus sitä mokaa, unohtaa kiekon esimerkiksi. Sitten on vaan maksettava vaikka harmittaa. Oma vika kuitenkin, ei parkcomin.
t: ruoholahden kanta-asiakas - Rauno Rälläkkä
kitistä kirjoitti:
minusta on turha kitistä. yhtälailla kaupunki rapsauttaa väärin pysäköinnistä. voit aivan hyvin käydä ostoksilla missä haluat, kyse on vaan siitä, että ei viitsitä noudattaa pysäköintisääntöjä. joskus sitä mokaa, unohtaa kiekon esimerkiksi. Sitten on vaan maksettava vaikka harmittaa. Oma vika kuitenkin, ei parkcomin.
t: ruoholahden kanta-asiakasToki kaupunki rapsauttaa, mutta sillä onkin ihan laillinen oikeus rapsauttaa. ParkComin rapsautukset ovat ihan yhtä laillisia kuin naapurin Erkin (eläkkeellä oleva putkimies) antama rapsautus. Toki se Erkki voi rapsauttaa, mutta sen lapun voi heittää samantien roskiin.
Taitaa olla ParkComin Mauno tuo edellisen viestin kirjoittanut "ruoholahden kanta-asiakas"...
- Sellossa 1/2h käynnistä pas...
Poikkesin Sellon Prismassa kotimatkallani töistä klo 17 aikaan. Tiesin, että Sellossa on vapaa pysäköintiparkkipaikat kiinteistön alakerrassa.
Ajoin sisään - liikenne oli erittäin vilkasta en kiinittänyt sen enempää huomiota pysäköintiohje-kylttiin joka oli sijoitettu paikkaan missä autoa ei voi liikennettä vaarantamatta pysäyttää.
Pysäköintiaikarajoituksen nodattaminen ei minulle tuota ongelmia olenhan vain käymässä ruokakaupassa.
Parkkitalo on laaja ja hyvin täysi huomioni kiinittyy vapaan paikan etsimiseen jonka vihdoin löydän rautatieaseman puoleisesta hallista - unohdan laittaa tuulilasiin pysäköintikiekon, matka jatkuu jalan kauppakeskukseen rautatien alittavan tunnelin kautta - parkkihallissa ei vastaan tullut enään pysäköintiohjemerkkejä. Palattuani autolle 1/2 tunnin kuluttua tuulilasissa oli yksityisoikeudellinen valvontamaksu - syy pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen.
Valvontamaksun peruste on ristiriidassa kiinteistön omistajan ilmoittamaan 'vapaaseen pysäköintiin 5h aikarajoituksella' ja vastaavaan pysäköintimerkkein annettuun informaatioon.
(vapaa pysäköintiaika on 5 tuntia pysäköintiajan valvonta perustuu pysäköintikiekoihin ja sanktio pysäköintiajan ylittämisestä on 40 €ur).
Valvovan parkkiyhtiön tappioksi jää aina niiden ehtojen noudattamatta jättäminen mitä ohjekylteissä ei manita selvästi.
Kyseenalaisiksi / harhaanjohtamisyrityksiksi täyttäviä tunnusmerkkejä ovat
1. Ohjekyltien sijoitaminen paikkoihin joista niitä on hankalasti havaita / niiden puuttuminen kulkureiteiltä (ohjekyltit puuttuvat kokonana parkkihallin sisätiloista ja mm. kävelyreitiltä parkkihallista rautatieaseman tunnelin kautta kauppakeskuseen).
3. Runsaasta palautteesta huolimatta valvova parkkiyhtiö ei ole korjannut havaittuja puutteita.
Oikeuden päätöksiä ei viellä Suomen oikeuslaitoksista ole mutta vastaavissa tapauksissa yksityishenkilön oikeusturvan on oikeuden päätöksellä aina turvattu ja kyseenalaisin keinoin toimiva yhtiö tuomittu.
Kauppakeskus ja siellä sijaitsevat liikkeet kärsivät negatiivisesta julkisuudesta kuluttajien silmissä .
Parkkikiekon unohtamisesta ei tarvitse maksaa - Silloin sinun tulee muuten todistaa ettet ole ylittänyt sallittua parkkiaikaa.
Oikeuksista tulee aina pitää kiinni ! - Törkeetä...
Tapasin viimeviikolla parkcomin työntekijän 'työssään' Sellossa. Oli juuri käynyt jakamassa laput autoihin, ei kuulemma enään niin tuottoisaa kuin alussa, kaikki pitkäaikaiset pysäköijät olivat häipyneet viikon sisällä toiminnan käynnistämisestä - mutta viellä näin iltaruuhkan aikaan löytyy hyvin autoja joista parkkikiekko puuttuu heidän kannattaa kiertää ruuhka-aikana noin kahden tunnin välein - mutta kiekottomien osuus pienenee koko ajan. Parkcomin työntekijä ei saa muuta palkkaa kuin mitä maksulappujen kautta tulee - kiinteistön omistaja ei tarvitse maksaa Parkcomille mitään. Heidän liikeideaansa ei myöskään kuulu pysäköintiohjeiden levittäminen pysäköintitiloihin - silloinhan pysäköijät vähemmän unohtaisivat kiekkoja käytön - onhan tämä vähän ikävä muistutus niille lyhytaikaisille kaupassa kävijöille mutta tämä on heidän business jonka ruotsalaiset ovat keksineet - voisihan tästä olla vaikka Karpokin kiinostunut :)
- treytwe
Sellossa ei tarvii käyttää parkkikiekkoa. Siellä on kyltti pelkkä 5h ei ole kiekon kuvaa.Ainakaan ei puoli vuotta sitten ollut kun oli espoon kaupungin valvonnassa.Tarkastajat katsovat vilkkuvista valoista koska 5 h on ylittynyt.
- ajantasalla ?
treytwe kirjoitti:
Sellossa ei tarvii käyttää parkkikiekkoa. Siellä on kyltti pelkkä 5h ei ole kiekon kuvaa.Ainakaan ei puoli vuotta sitten ollut kun oli espoon kaupungin valvonnassa.Tarkastajat katsovat vilkkuvista valoista koska 5 h on ylittynyt.
Joo, totta turiset. Ei tarvinnut parkkikiekkoa myöskään Maxi-marketin pihamaalla siinä Sellon kohdalla 70-luvulla!
- Mättää ja mätää
Olen lopettanut näitten parkkikiekon vaativien kauppojen kannatuksen. Huomaa tuosta typerästä Ruoholahden tapauksestakin, että Suomessa on todella mätää myös oikeuslaitoksessa. Tuntuu, että pitäisi muuttaa pois tästä p...alandiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1102513- 842201
- 561717
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai601703- 1571613
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461506Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1541501- 1181270
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket271207Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261206