MARATON VS. ½-MARATON

M28-juoksija

Olen kerran juossut puolimaratonin, aikaa meni 1.30 ja risat eikä edes tuntunut pahalle. Jäi hyvät muistot.

Mutta minkälainen kokemus sitten maraton on puolikkaaseen verrattuna? Pitääkö lähteä täysin eri harjoittelulla ja asenteella?

4

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juoksija

Ite juoksin keväällä ekan puolikkaan 1.38 ja nyt HCM
      Maratonin 3.45 harjoittelu oli aika samanlaista kuin puolikkaallekin paitsi pitkät lenkit tuli mukaan harjoitteluun viimeisen 5 kuukauden aikana.kerta viikkoon pitenpi noin 18-30km.Maratonista jäi hyvä maku ja harrastus jatkuu. mies 31v.

• Mara vai Toonari

Perusohje on, että maratonin rasitus on kolminkertainen verrattuna puolikkaaseen.

Asenteesta sen verran, että maraton vaatii rutkasti tahdonvoimaa siinä vaiheessa, kun voimat ovat loppu. Puolikkaalla tällaista henkistä kynnystä ei tarvitse ylittää, ellei lähde kylmiltään koittamaan.

1.30 puolikkaalla juossut harvemmin sippaa maratonilla täysin, mutta keho reagoi jossain 32 kilometrin kohdalla monesti yllättävästi.

• Nixi

Pidän itse puolikaan juoksua kovempana. Ehkä siihen on syyt etten ole juossut kuin 3 puolikasta lappu rinnassa. Paras aika on 1.26.47 vuodelta 2001. Samana vuotena maraton 3.10.46

Taasen olen pelkällä hiihtokunnolla juossut maratonin. Ja en suosittele kenellekään. Jalan lihakset olivat 3 päivää tosi kipeät. Aivan kuin olisi piesty ja kunnolla.

Asennetta vaatii maraton. Ainakin on silloin helpompi juosta.
      Maratonilla tulee aina heikkoja hetkiä. Ajattelee ettei pysy letkan mukana ja miksi lähti taasen.
      Mitä useammin olet ulkoiluttanut lenkkikenkiä ja juossut pitkiä lenkkejä sen helpompaa.
      Sanoisin että maratonin perusta on säännöllisesti pitkiä ja rauhallisia lenkkejä.
      Näin opetat elimistön ja eteenkin jalat juoksusta tuleville iskuille. Suurin syy miksi tulee loppumetreillä hankaluuksia. Jalat eivät kestä iskujen määrää.
      Itse juoksen joka viikko vähintään yhden pitkän lenkin. Vähintään 1h 45 min.

Eikä ensimmäiselle maratonille kannata asettaa liian kovia aika tavoitteita. Niistä tulee vain pettymyksiä. Ensimmäisen juokseminen on kuitenkin hatun noston paikka vaikka aika olisi mikä hyvänsä. Siitä sitten ennätystä parantamaan.

Laskuri http://www.kolumbus.fi/olavi.peura/laskurikehys.htm

Näitä ei kannate ottaa vakavasti.
      Tämän vuoden Vappuna juoksin kolmannen puolimaratonin 1.28.55 ja 20.toukokuuta 3.02.34 (Laskuri sano ajaksi 3:09:02) Että se siitä laskurista. Antaa kenties suuntaa.
      puolikaan aika 1.31 sanoisi loppu ajaksi 3.13.27
      puolikaan aika 1.38 sanoisi loppu ajaksi 3.28.20

Siinä vaiheessa kun et löydä tekosyitä jättämättä lenkkiä väliin. Olet henkisesti vahvoilla saavuttamaan päämääräsi. Tämän jatkuessa olet saanut uuden elämän asenteen.
      Kuitenkin kannatte kuunnella elimistöä ja antaa sille lepoakin.
      Lisäksi hyvä ruumiillinen kunto nostaa henkistä puoltakin.

PS: Ei kun tavoitteita rikkomaan.

• N31---

olen samaa mieltä. Puolikas tuntuu paljon pahemmalta kuin maratoni. En ole lappu rinnassa puolikasta juossut, mutta kovana treeninä juoksin n. 23,5km aikaan 1.43 ja jotain päälle. Tuntui aika inhottavalta, tosin takana 16h treeniviikko leirillä (olen kilpahiihtäjä) ja vatsa meni sekaisin ja mahaan pisti. Aamulla olin tehnyt rullahiihtotreenin ja syönyt sitten siinä kaikkea, enkä pitänyt riittävää taukoa syömisen ja juoksutreenin välissä. Toisena päivänä todnäk olisi mennyt paremmin. Puskassakin meni se pari minuuttia varmaan.

Ekan maratonin juoksin pari viikkoa sitten Hesassa aikaan 3.23 ja puolikkaaseen verrattuna se oli todella helppo juoksu. Tosin syömiset ennen maratonia olivat kohdallaan, tankkaus onnistui hyvin (energiat ei loppunu kesken eikä tullut uupumista, vatsa kesti) ja lepäsin paljon ennen suoritusta. Eka puolikas juoksentelin kevyesti aikaan 1.43 ja toisen puolikkaan aikaan 1.40. Ainoa miinus oli se, että jalat eivät todellakaan olleet tottuneet tuollaiseen juoksulenkkiin asfaltilla (tänä kesänä olen juossut vain kaksi yli 20km:n lenkkiä, loput lenkit 10-15km ja pääosin maastossa) ja loppupuolikkaalla jalkoihin koski, mutta siitä selvisi hyvin, kun siirsi ajatukset muualle. Mitään muita ongelmia ei onneksi sitten ollutkaan ja matkanteko tuntui helpolta maaliin saakka. Hengitysteille maratoni oli hyvin helppo verrattuna esim. hiihtokisaan. Hapotustakaan ei tarvitse maratonilla kestää, ei ainakaan tolla vaihdilla mitä minä pystyn juoksemaan.

Minullakin siis vastaava tilanne kuin edellisellä vastaajalla eli hiihtokunnolla meni läpi eka maratoni, ja ihan hyvä aika sekä sijoitus tuli, joten tyytyväinen täytyy olla. Ensi vuonna ehkä taas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe