moips kaikille!
voisiko joku valaista mitä on tämä HIIT-treeni tai laittaa linkin mistä pääsis tutustumaan kyseiseen aiheeseen..
HIIT-treeni
27
9093
Vastaukset
- Make
Täällä näyttäisi olevan tietoa.
http://www.hermeliini.net/hiit.htm- HIIT ja EPOC
Täytyy suhtautua erittäin kriittisesti näihin netissä oleviin, ja varsinkin puhtaasti
kaupallisiin ”tietolähteisiin” Yritän käydä läpi nopeasti ja kursorisesti kommentoiden
joitakin kehonrakentajien Hermeliini-sivulla esitettyjä väitteitä. Nämä ovat
tietysti VAIN minun käsityksiä asiasta, ja jos on kovastikin virheitä, mielelläni
jatkan asiallista keskustelua HIITistä ja EPOCistakin, jotka nivoutuvat tiukasti
toisiinsa, ilman toista ei voi ymmärtää toista!
Ensinnäkin täytyy nähdä, että Hermeliini on KEHONRAKENTAJIEN SIVUSTO ...
http://www.hermeliini.net/index.htm
EI juoksijoiden sivusto! Juoksija tai kestävyysurheilija kasvattaa tietysti myöskin
lihasvoimaa (strenght), mutta ei lihasmassa (power). Tässä on vissi ero!
HIIT = high intensity interval training (korkeaintensiteettinen intervalliharjoittelu);
- Kommentti: tässä käytettään sanaa ’Intensity’, so. kaupallista termiä HIITin
yhteydessä, tieteessä käytettään sanaa ’Intermittent’ (suomeksi jotain sellaista
kuin ’ajoittainen’, ’katkonainen’, joka paremmin kuvaa HIITin ajatusta!
HYÖDYT RASVANPOLTOSSA
- tutkimusten mukaan HIIT on tehokkaampi keino polttaa rasvaa kuin ...
Kommentti: Aerobinen HIIT on hiton paljon tehokkaampi ..
- stimuloi rasvaa polttavien hormonien eritystä ...
Kommentti: Hormonit eivät polta rasvaa vaan entsyymit (oxidative enzymes) ...
- nostaa harjoittelun jälkeistä perusaineenvaihdunnan tasoa pitäen sen korkeana
pidemmän aikaa kuin perinteinen aerobinen harjoittelu, vrt. jälkipoltto (engl. EPOC
eli excessive post-exercise oxygen consumption tai greater post-exercise energy
expenditure);
Kommentti: Asiavirheitä, mutta periaatteessa OK!
- vähentää ruokahalua – Kommentti: HÖPÖ HÖPÖ .. HÖÖ! Ei vähennä eikä pidäkään
vähentää, mutta päätarkoituksen saavuttaa; LAIHDUTTAA!
MUITA ETUJA
- parantaa sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön, että lihaksiston suorituskykyä
Kommentti: OK!
- saattaa vaikuttaa positiivisesti lihaskasvuun ...
Kommentti: Ei vain saata vaan KIISTATTOMASTI vaikuttaa ...
- parantaa maitohaponsieto- ja poistokykyä
Kommentti: Tarkoittaa, että anaerobinen kynnys nousee; maitohappo ei ole vain
’waste product´, vaan palaa energiaksi aerobisesti siinä missä rasvakin!
HAITAT
- HIIT on sekä fyysisesti, että psyykkisesti hyvin vaativa harjoittelumuoto, johon
sisältyy harjaantumattomilla suuri loukkaantumisen riski
Kommentti: Aina liikunnassa tarvitaan lämmittelyä (Warm UP, uppvärmning); ja
puuhun ei kiivetä latvasta vaan tyvestä, so. HIITkään ei aloiteta täysillä vaan
VÄHITELLEN tehoa nostellen ... esim. vauhtileikittely tai mäkinen maasto voivat
olla ensi askeleita eteenpäin ...
Huomio! Korostan, että nämä ovat vain yhden ”maratoonarin” (n. 30 maratonia ja
Lidingöä aika ’koviin’ - kaikki on suhteellista – aikoihin) näkemyksiä. Jos jollakulla
on parempaa tietoa, niin mielelläni tarkistan käsityksiäni HIITistä.
- Make
Olisikohan maratonharjoittelussa tuo HIIT parempi kuin perinteinen intervalliharjoittelu ? Kokemuksia jollakin?
- ggtt
Ei ole parempaa. Maratonharjoittelun IV-harjoittelua ei voi korvata hiiteillä, voiko millään? Pienissä määrin voi ja kannattaa ottaa mukaan harjoitteluun, mutta ei ehkä enää silloin kun IV-harjoittelu on kovempaa. Focus on silloin niissä. (itseasiassa koko kysymys on väärin aseteltu)
vastasin, koska tiedän, vaikka ei ole kokemusta.
- mitvit303
Itse olen kokeillut hiit-treeniä ja hyvin on toiminut. Laihduttaminen onnistunut hiitillä ja ruokavalion muutoksella. Hiitistä löytyy tietoa esim. täältä: http://kesakunto.net/hiit-high-intensity-interval-training/
- druyghjk
Sivuilta poimittua; "Pyri toteuttamaan HIIT aamulla tyhjään vatsaan maksimoidaksesi tehon. Aamulla elimistön hiilihydraattivarastot ovat tyhjät, joten kroppa joutuu käyttämään toissijaista energianlähdettä eli rasvaa."
Kertoo jo ettei tietotaitoa ole. Ensinnäkään elimistön hiilihydraattivarastot eivät ole aamulla tyhjät, vaan glykogeenia on varastoituneena maksaan ja lihaksiin. Alhainen verensokeri ei ole sama asia kuin tyhjät hiilari/glykogeenivarastot. Toisekseen tehokas rasvan hapettaminen energiaksi vaatii glykogeenia. Kolmanneksi, et yksinkertaisesti pääse pelkästään rasvaa polttoaineena käyttäen kovaa, vaan vauhti on sitä mitä näet "seinään" törmänneillä juoksijoilla maratonin lopussa - todella hidasta taistelua. Jos pystyt juoksemaan kovaa, voit olla varma ettei elimistösi glykogeenit ole lopussa. Tällöin elimistö käyttää enimmäkseen glykogeenia energiakseen anaerobisen ja aerobisen glykolyysin avulla, aerobisen lipolyysin ollessa huomattavasti vähäisempaa. Rasva palaa kumminkin treenin jälkeen tehokkaasti. Aerobinen lipolyysi eli rasvan polttaminen energiaksi tuottaa niin hitaasti energiaa elimistölle että sen turvin et liiku kovaa. Siinä vähän fysiologiaa mutu-juttujen vastapainoksi.
- gttjgt
En tarkkaan tiedä miten HIIT määritellään, mutta itse ostan tämän treenimuodon tiettyihin tarkoituksiin.
Puhtaasti nopeus/voimavetoina ylämäkeen tehtynä miinuskaloreilla saa kestävyysjuoksija lihakset kasvamaan ja samalla painoa laskemaan. Toimii myös ns. "karppi" ruokavaliolla kun karppaus on hetkellinen työkalu laihduttamiseen. Esimerkiksi ylämäkeen voimakkaasti vetäen, kantapää alhaalla, lähes loikkien (ei tikaten nopeasti) 5x80m/400m rullausta alas toispuol mäkkee. suoritetaan JOKA päivä painonpudotuksen ajan.
kaksi muuta toteuttamaani ehkä-HIIT-treeniä voisi olla:
Horwililainen: n. 15x200m /90...15s 1.5k-kisavauhdilla: 200m vetoja palautus ensin 90s ja siitä 15s pois joka kerta. sitten uudelleen kerran tai pari. Laittaa hapen virtaamaan ja valmistaa samalla keskimatkojen koville treeneille.
Lydiar henkinen: 50/50m, yhteensä 1-3km. Vauhti vedoissa vaihtelee karkeasti 400m/10k kisavauhdin välillä, eli kiihdytetään reippaasti lähes täyteen vauhtiin ja rullataan seuraavaan vetoon jarruttamatta ja samaa uudelleen.
Kehittää kestävyysjuoksijan kaikkia kilpailuominaisuuksia.
jos treenaa kuntomaratoonia varten, joka on nyt keväällä, en suosittele enää kokeilemaan...- Ota Hermesetas
Mua naurattaa jo valmiiksi kun ajattelen karpaajia ja muita läskejä tekemässä HIIT-tyyppisiä raisuja ylämäkivetoja. Kyllä siinä mahat pomppii ylös-alas-vasempaan-oikeaan.
Tää on taas sitä ihan ihtiänsä, että KAHJOILUA. - Gtjg
Ota Hermesetas kirjoitti:
Mua naurattaa jo valmiiksi kun ajattelen karpaajia ja muita läskejä tekemässä HIIT-tyyppisiä raisuja ylämäkivetoja. Kyllä siinä mahat pomppii ylös-alas-vasempaan-oikeaan.
Tää on taas sitä ihan ihtiänsä, että KAHJOILUA.Tää karppaaja on 186 pitkä ja painaa läskeineen 72kg, juoksuvoiman puutteesta ei ole oikeat juoksijat™ koskaan maininneet mitään. Ehkä ainoa asia mikä on lähes Juoksija™ tasolla.
- drfuyghjk
HIIT-tyyppiset rajusti hapottavat harjoitukset eivät ole tuottavia pitkällä tähtäimella, ja niitä pitää välttää suurimman osan aikaa vuodesta jos tähtää kestävyyskunnon pitkäjänteiseen kehittämiseen. Niiden tuottama hyöty tulee esille muutamassa viikossa ja sittenkin täyden hyödyn saa irti vasta kunnollisen pohjatyön jälkeen.
Laihdutustarkoituksessa ei niinkään haittaa jos pilaa elimistönsä aerobisen peruskunnon tällä humpuukilla, mutta useamman viikon jälkeen olet joko vammautunut tai ylirasitustilassa, tai molemmissa. Sitä nopeammin mitä useammin näitä teet ja mitä vähemmän teet helppoja peruskuntotreenejä.- Gtgtj
Hiit tyyppinen treeni ei ole rajusti hapottava. Ja kuten yllä kirjoitettiin: valmistaa koviin treeneihin esim. keskimatkoilla. Mistään ympärivuotisesta ei kai kirjoittanut mitään kukaan.
- dfgvhbjk
Gtgtj kirjoitti:
Hiit tyyppinen treeni ei ole rajusti hapottava. Ja kuten yllä kirjoitettiin: valmistaa koviin treeneihin esim. keskimatkoilla. Mistään ympärivuotisesta ei kai kirjoittanut mitään kukaan.
Sinulla on väärä käsitys HIITistä.
"Valmistaa koviin treeneihin keskimatkoilla"- olet siis sama unto joka ylempänä kirjoitti "Horwililainen: n. 15x200m /90...15s 1.5k-kisavauhdilla: 200m vetoja palautus ensin 90s ja siitä 15s pois joka kerta. sitten uudelleen kerran tai pari. Laittaa hapen virtaamaan ja valmistaa samalla keskimatkojen koville treeneille."
Tuo ei ole HIITiä. Tämä on tyypillistä HIITiä: "The original protocol set a 2:1 ratio of work to recovery periods, for example, 30–40 seconds of hard sprinting alternated with 15–20 seconds of jogging or walking"
Kuten sanoin; RAJUSTI HAPOTTAVA.
Mulla on jonkin verran tietotaitoa, en suosittele että alat minulle vastaan väittämään. - minäpä taass
dfgvhbjk kirjoitti:
Sinulla on väärä käsitys HIITistä.
"Valmistaa koviin treeneihin keskimatkoilla"- olet siis sama unto joka ylempänä kirjoitti "Horwililainen: n. 15x200m /90...15s 1.5k-kisavauhdilla: 200m vetoja palautus ensin 90s ja siitä 15s pois joka kerta. sitten uudelleen kerran tai pari. Laittaa hapen virtaamaan ja valmistaa samalla keskimatkojen koville treeneille."
Tuo ei ole HIITiä. Tämä on tyypillistä HIITiä: "The original protocol set a 2:1 ratio of work to recovery periods, for example, 30–40 seconds of hard sprinting alternated with 15–20 seconds of jogging or walking"
Kuten sanoin; RAJUSTI HAPOTTAVA.
Mulla on jonkin verran tietotaitoa, en suosittele että alat minulle vastaan väittämään.tuo mitä kiroitat on rajusti hapottavaa, jopa niin paljon että toistojen määrä jää yhteen (jopa alle). Ei tuohon kukaan pysty tuolla palautuksella, ainakaan miten minä ymmärrän HARD SPRINTING-termin.
sinun oaamattomuudestasi kertoo se ettet edes osaa avata vauhteja, tai se ettet ymmärrä ettei tuollaista treeniä edes pysty tekemään, mutta silti kelpuutat sen selittämään mistä HIITeissä on kyse.
300m juoksua 400m (jopa 200m) kisavauhdilla 70m hölkkäpalautuksella on aukikirjoitettuna se minkä kerroit olevan HIIT-treeniä.
HIIT-treenit ovat ihan oikea juoksijan työkalu, eikä pohjimmiltaan mitään karppipelleilyä, tiedän. Meitä, tässä keskustelussa erottaa kuitenkin yksi asia: minä pyrin löytämään niitä yhtäläisyyksiä. Sinä pyrit löytämään eroavaisuuksia ja huutamaan "p****a!, kaikki on P***aa!!" - drtfyghjk
minäpä taass kirjoitti:
tuo mitä kiroitat on rajusti hapottavaa, jopa niin paljon että toistojen määrä jää yhteen (jopa alle). Ei tuohon kukaan pysty tuolla palautuksella, ainakaan miten minä ymmärrän HARD SPRINTING-termin.
sinun oaamattomuudestasi kertoo se ettet edes osaa avata vauhteja, tai se ettet ymmärrä ettei tuollaista treeniä edes pysty tekemään, mutta silti kelpuutat sen selittämään mistä HIITeissä on kyse.
300m juoksua 400m (jopa 200m) kisavauhdilla 70m hölkkäpalautuksella on aukikirjoitettuna se minkä kerroit olevan HIIT-treeniä.
HIIT-treenit ovat ihan oikea juoksijan työkalu, eikä pohjimmiltaan mitään karppipelleilyä, tiedän. Meitä, tässä keskustelussa erottaa kuitenkin yksi asia: minä pyrin löytämään niitä yhtäläisyyksiä. Sinä pyrit löytämään eroavaisuuksia ja huutamaan "p****a!, kaikki on P***aa!!"Niin on, siksihän minä väitinkin että HIIT on rajusti hapottavaa. Sinä taas väitit ettei näin ole. Ristiriitaista. Minä en mitään eroja koeta keksiä tai haukkua mitään, minä yritän kuvailla sinulle tietämättömälle mitä ns. HIITillä tarkoitetaan maailmalla. Huippu-urheilussahan ei tällaista termiä käytetä, vaan puhutaan ns. power-harjoittelusta (aerobic power, anaerobic power), tämä on näitä kuntoilijoiden hössötyksiä.
Lisää perus HIITiä sulle; "
"Tabata Method
A popular regimen based on a 1996 study[2] uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at an intensity of about 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles). Tabata called this the IE1 protocol.[3] In the original study, athletes using this method trained 4 times per week, plus another day of steady-state training, and obtained gains similar to a group of athletes who did steady state (70% VO2max) training 5 times per week. The steady state group had a higher VO2max at the end (from 52 to 57 ml/kg/min), but the Tabata group had started lower and gained more overall (from 48 to 55 ml/kg/min). Also, only the Tabata group had gained anaerobic capacity benefits"
Ja lisää esimerkkiä:
The Best HIIT workout routine:
1. Maximum intensity for 30 seconds.
2. Recovery for 90-120 seconds (only rest as long as you have to).
-Repeat this cycle 6-10 times, depending on your level of fitness.
Tämäntyyppiset ovat HIITiä, ei sinun kuvailemasi sessiot. Nimikin jo sen kertoo HIGH INTENSITY INTERVAL TRAINING. Sinä sekoitat termin, vaikka voisit ottaa ja googlata mitä nämä HIITit ovat, ei sinun tarvitse minua uskoa. Ottaa niin päähän kun aina löytyy joku jästipää vastaan inttämään, joka ei ymmärrä mitä milläkin asialla tarkoitetaan. Nuo sinun sessiot on ihan perus intervallitreenejä joita on tehty iät ja ajat, ja joissa laktaatit jäävät huomattavasti alemmaksi. Niitä voidaan tehdä ympäri vuoden. Kuten sanoin HIITit voidaan luokitella valmennuskielessä aerobisen ja anaerobisen voiman (aerobic power, anaerobic power) harjoituksiksi, joita ei tehdä kuin muutama viikko ennen kilpailuja. Toki voit keksiä millaisen session tahansa ja väittää että harjoittelet yhtä kovalla teholla kuin yllämainitsemissani sessioissa, mutta pitkällä palautuksella, tai hitaammin/tehottomammin. HIITin ero tulee lyhyen palautuksen muodossa, yhdistettynä täysivauhtiseen/tehoiseen harjoitteluun. Viimeisissä vedoissa et tietysti jaksa mennä täysillä, mutta niin kovaa kuin voit. Korostan, näitä ei kannata missään nimessä tehdä kuin ajoittain, ja silloinkin esim 800m juoksijan kannattaa käyttää kisavauhtejaan näissä. Minä en näitä kuntoilijoiden humpuukeja kannata, mutta koetan vaan sivistää teikäläistä oikeille raiteille termiesi kanssa.
Minäkin olen Horwillini lukenut muiden muassa, ja lisäksi juossut 20 vuotta. - miäpätaasenna
drtfyghjk kirjoitti:
Niin on, siksihän minä väitinkin että HIIT on rajusti hapottavaa. Sinä taas väitit ettei näin ole. Ristiriitaista. Minä en mitään eroja koeta keksiä tai haukkua mitään, minä yritän kuvailla sinulle tietämättömälle mitä ns. HIITillä tarkoitetaan maailmalla. Huippu-urheilussahan ei tällaista termiä käytetä, vaan puhutaan ns. power-harjoittelusta (aerobic power, anaerobic power), tämä on näitä kuntoilijoiden hössötyksiä.
Lisää perus HIITiä sulle; "
"Tabata Method
A popular regimen based on a 1996 study[2] uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at an intensity of about 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles). Tabata called this the IE1 protocol.[3] In the original study, athletes using this method trained 4 times per week, plus another day of steady-state training, and obtained gains similar to a group of athletes who did steady state (70% VO2max) training 5 times per week. The steady state group had a higher VO2max at the end (from 52 to 57 ml/kg/min), but the Tabata group had started lower and gained more overall (from 48 to 55 ml/kg/min). Also, only the Tabata group had gained anaerobic capacity benefits"
Ja lisää esimerkkiä:
The Best HIIT workout routine:
1. Maximum intensity for 30 seconds.
2. Recovery for 90-120 seconds (only rest as long as you have to).
-Repeat this cycle 6-10 times, depending on your level of fitness.
Tämäntyyppiset ovat HIITiä, ei sinun kuvailemasi sessiot. Nimikin jo sen kertoo HIGH INTENSITY INTERVAL TRAINING. Sinä sekoitat termin, vaikka voisit ottaa ja googlata mitä nämä HIITit ovat, ei sinun tarvitse minua uskoa. Ottaa niin päähän kun aina löytyy joku jästipää vastaan inttämään, joka ei ymmärrä mitä milläkin asialla tarkoitetaan. Nuo sinun sessiot on ihan perus intervallitreenejä joita on tehty iät ja ajat, ja joissa laktaatit jäävät huomattavasti alemmaksi. Niitä voidaan tehdä ympäri vuoden. Kuten sanoin HIITit voidaan luokitella valmennuskielessä aerobisen ja anaerobisen voiman (aerobic power, anaerobic power) harjoituksiksi, joita ei tehdä kuin muutama viikko ennen kilpailuja. Toki voit keksiä millaisen session tahansa ja väittää että harjoittelet yhtä kovalla teholla kuin yllämainitsemissani sessioissa, mutta pitkällä palautuksella, tai hitaammin/tehottomammin. HIITin ero tulee lyhyen palautuksen muodossa, yhdistettynä täysivauhtiseen/tehoiseen harjoitteluun. Viimeisissä vedoissa et tietysti jaksa mennä täysillä, mutta niin kovaa kuin voit. Korostan, näitä ei kannata missään nimessä tehdä kuin ajoittain, ja silloinkin esim 800m juoksijan kannattaa käyttää kisavauhtejaan näissä. Minä en näitä kuntoilijoiden humpuukeja kannata, mutta koetan vaan sivistää teikäläistä oikeille raiteille termiesi kanssa.
Minäkin olen Horwillini lukenut muiden muassa, ja lisäksi juossut 20 vuotta.Noissa esimerkkini intervallitreeneissa treenin kestoa kasvattamalla päästään maksimihapoille vastaansanomattomasti.
tuo sinun HIIT-esimerkki, 30s max /90-120s on melko lähellä ensin mainitsemaani mäkiveto harjoitusta: 80m voimakkaasti loikkien, palautus alamäkeen rullaen 400m x 5. miksei se kelpaa sinulle HIITIKSI, mutta kelpaa peruskauraksi?
siksikö kun "aina on meitä jästipäitä"? niin juuri, siksi. Kaikki muu on P***aa ja jästipäiden juttuja. Huolestuttaako edes kun kerron että kommentoinnissasi on sävyä julma juha väätäisen retoriikasta? jonkun pitäisi kertoa miten treenataan, niinkö? - drftgyhj
miäpätaasenna kirjoitti:
Noissa esimerkkini intervallitreeneissa treenin kestoa kasvattamalla päästään maksimihapoille vastaansanomattomasti.
tuo sinun HIIT-esimerkki, 30s max /90-120s on melko lähellä ensin mainitsemaani mäkiveto harjoitusta: 80m voimakkaasti loikkien, palautus alamäkeen rullaen 400m x 5. miksei se kelpaa sinulle HIITIKSI, mutta kelpaa peruskauraksi?
siksikö kun "aina on meitä jästipäitä"? niin juuri, siksi. Kaikki muu on P***aa ja jästipäiden juttuja. Huolestuttaako edes kun kerron että kommentoinnissasi on sävyä julma juha väätäisen retoriikasta? jonkun pitäisi kertoa miten treenataan, niinkö?Kirjoitit: "Noissa esimerkkini intervallitreeneissa treenin kestoa kasvattamalla päästään maksimihapoille vastaansanomattomasti."
Ja: "Hiit tyyppinen treeni ei ole rajusti hapottava."
Ristiriitaista tekstiä sinulta.
"tuo sinun HIIT-esimerkki, 30s max /90-120s on melko lähellä ensin mainitsemaani mäkiveto harjoitusta: 80m voimakkaasti loikkien, palautus alamäkeen rullaen 400m x 5. miksei se kelpaa sinulle HIITIKSI, mutta kelpaa peruskauraksi?"
No kuule, 80m loikkien vs 400m palautuksella ei todellakaan hapota juuri ollenkaan, vaan nekin hapot jotka loikkiessa muodostuu tulee polteltua helposti palautuksen aikana. Harjoitusvaikutus kohdistuu lähinnä hermostoon, loikat koskettaa myös anaerobista kapasiteettia.
"Noissa esimerkkini intervallitreeneissa treenin kestoa kasvattamalla päästään maksimihapoille vastaansanomattomasti."
Ai nyt olet valmis kasvattamaan treenin kestoa jotta pääsisit kunnon hapoille?
Seb Coe muuten veti aikoinaan 30x200m 1500m kisavauhdilla, viimeiset vedot kovempaa ja viimeinen jopa 22-23sek. Palautus vain 45sek, olen kuullut myös sen olevan välillä jopa vain 30sek. Tavan kuntoilija toki on eri juttu kuin huippujuoksija, mutta hänen 1500m kisavauhtinsa on huomattavasti hitaampaa jolloin matkan aerobis-anaerobissuhde kallistuu vieläkin enemmän aerobisuuden puolelle - ei hapota pahasti. Sitäpaitsitässä fysiologien kehittämässä hienossa HIITissä juostaan/harjoitellaan täysillä tai lähes täysillä heti ensimmäisistä vedoista alkaen, vauhti hidastuu tietenkin veto vedolta mutta yritys on totista koko ajan.
On mahdotonta keskustella tuuliviirin kanssa..
- P-Fantom
No höpöhöpö nyt taas
- dumario
Kuntoilijat ovat omineet HIITin (High...) ja kääntäneet sen tarkoittamaan MIITiä (Maximum...)
siitä tässä kahden "kukon" (kanan?) tappelussa nyt on kyse. Molemmat toinen puhuu hiiteistä, toinen kuntoilijoiden (typeristä) miiteistä, joita erheellisesti kutsutaan hiiteiksi.- dfghjkl
Sinulta on mennyt luetunymmärrys metsään. Kuntoilijat ei ole keksinyt mitään MIITiä. GOOGLAA SE HIIT, idiootti.
Se, että minä kirjoitan HIITistä ei tarkoita sitä, että minä suosittelen tälläisiä harjoituksia. KUTEN KIRJOITIN; NÄMÄ ON NÄITÄ KUNTOILIJOIDEN HÖMPÖTYKSIÄ JOITA EI HUIPPU-URHEILUSSA KÄYTETÄ.
On se niin vaikeaa tajuta tuolla aivokapasiteetilla selvästi.
Tiedätkö mitä 170% VO2Maxista tarkoittaa? Vinkkinä, esim 800m ratajuoksun vauhti kun puhutaan urheilijoiden vauhdeista, on USATF:n mukaan hapenotolla ilmaistuna yleensä 120-136% VO2Maxista. Mietipä sitä. - Idioticus
dfghjkl kirjoitti:
Sinulta on mennyt luetunymmärrys metsään. Kuntoilijat ei ole keksinyt mitään MIITiä. GOOGLAA SE HIIT, idiootti.
Se, että minä kirjoitan HIITistä ei tarkoita sitä, että minä suosittelen tälläisiä harjoituksia. KUTEN KIRJOITIN; NÄMÄ ON NÄITÄ KUNTOILIJOIDEN HÖMPÖTYKSIÄ JOITA EI HUIPPU-URHEILUSSA KÄYTETÄ.
On se niin vaikeaa tajuta tuolla aivokapasiteetilla selvästi.
Tiedätkö mitä 170% VO2Maxista tarkoittaa? Vinkkinä, esim 800m ratajuoksun vauhti kun puhutaan urheilijoiden vauhdeista, on USATF:n mukaan hapenotolla ilmaistuna yleensä 120-136% VO2Maxista. Mietipä sitä.Ime piippua. Tee se ladatulla aseella. Jos onni suo, niin tuskasi helpottuu.
- taasmiä
lisätään nyt vielä:
Jokainen treeni missä vauhti hidastuu kangistumiseen, on huono/väärä. Sellaisella treenillä ei kertakaikkiaan ole mitään tarkoitusta, mihinkään tilanteeseen. Määritellään treeni millä nimellä vaan, tulee sen olla vähintään tasavauhtinen, tai keskeyttää hyytymiseen. (pitäisi keskeyttää hyytymistä edeltävään, mutta kukapa meistä osaa ennnustaa.)- dfghjjkl
Kuten olen sanonut, minä en HIITiä suosittele, vaan kuten kirjoitin esim. 800m juoksija keskittyy tämäntyyppisissä treeneissä kisavauhtiinsa.
Olen keskittynyt vain tarkentamaan miten perus HIIT määritellään. Kuten kirjoitin, huippu-urheilussa HIITiä ei käytetä tässä muodossa, sillä kukin keskittyy yleensä matkavauhtiin powerin luomisessaan. Totaalista veto vedolta hyytymistä siis vältetään.
Googlatkaapa Tabata method. Jos ymmärrätte mitä teho kuten 170% VOMaxista tarkoittaa. - Toinenidiootti
dfghjjkl kirjoitti:
Kuten olen sanonut, minä en HIITiä suosittele, vaan kuten kirjoitin esim. 800m juoksija keskittyy tämäntyyppisissä treeneissä kisavauhtiinsa.
Olen keskittynyt vain tarkentamaan miten perus HIIT määritellään. Kuten kirjoitin, huippu-urheilussa HIITiä ei käytetä tässä muodossa, sillä kukin keskittyy yleensä matkavauhtiin powerin luomisessaan. Totaalista veto vedolta hyytymistä siis vältetään.
Googlatkaapa Tabata method. Jos ymmärrätte mitä teho kuten 170% VOMaxista tarkoittaa.Tuota tuota, ei jokainen kirjoitus ole hyökkäys sinua vastaan. Ei ollut edellinenkään. Persoonallisuushäiriöisen on vain vaikkea käsittää sitä.
- dfghjkl
Toinenidiootti kirjoitti:
Tuota tuota, ei jokainen kirjoitus ole hyökkäys sinua vastaan. Ei ollut edellinenkään. Persoonallisuushäiriöisen on vain vaikkea käsittää sitä.
Otan osaa persoonallisuushäiriösi vuoksi.
Minä mitään hyökkäyksiä ole nähnyt vaan idiootteja levittelemässä väärinkäsityksiään.
- juoksija, ex
Antaisitko esimerkin 800m juoksijan harjoituksesta, jossa tällä menetelmällä keskitytään kisavauhtiin. Sanotaan tuollainen 1.50 kaveri. Mihin kohtaan kautta sijoittuu ja miksi?
- dfghjk,
Vain mielikuvitus on rajana millaisia harjoituksia käyttää totuttautuakseen koviin happoihin kisavauhdissa. 800m juoksijalle esim. 200metrisiä lyhyellä palautuksella, 1.50 kaverille siis noin 27sekuntisia 30sek palautuksella 4 toistoa 2-3 sarjaa. Ei ole vakavaa jos jokunen sujahtaa kovempaakin tai hieman hitaammin. Alkuun on paras käyttää näitä suht lyhyitä vetoja. Haponsieto kehittyy nopeasti ja pian jaksat juosta esim perinteisen 4x400m lähellä kisavauhtia, mutta palautus on nyt oltava huomattavasti pidempi yleensä 4-6min. Tällaisen treenin jälkeen mikäli olet pysynyt tavoitevauhdissa olet valmis kilpailuihin. Toki 600metrisiäkin käytetään. Mielikuvituksesta se on kiinni ja kunnosta. Yksinkertaisimmillaanhan tällainen harjoitus on myös 800m kisa. Kisaamallakin saa haponsiedon ym. kuntoon, mutta harvalla on kanttia lähteä kilpailuihin harjoitusmielessä.
Milloin näitä tehdään. Juuri ennen kilpailuja ja 3-5 viikkoa riittää, riippuen juoksijan kuntotekijöistä ja silloinkin on muistettava pitää aerobinen ja anaerobinen kapasiteetti (ei sama asia kuin anaerobic power) kunnossa ettei perusominaisuudet katoa. Yleensä näitä tehdään liian paljon ja liian kauan. Kisakaudella näitä ei tehdä vaan keskitytään kilpailuihin.
- juoksija, ex
Ok thanks.
Ovett muuten teki aivan samantyylistä 3x4x200m(30sek)/15-20s/2min keväämmällä suunnilleen kerran viikossa, mutta niinkuin näkyy, vauhti oli less intensive ja palautus oikeastaan pelkkä pysähtyminen ja sitten taas matkaan, kun ei oltu lähellä kisoja. Valmentaja piti etuna nimenomaan nopeasti kehittyviä happivelkaa ja laktaattitasoja. Joskus itsekin kokeillut näitä, erittäin vittumaisia treenejä etenkin henkisesti, kun tavallaan ei ehdi valmistautua siihen tuskaan mikä iskee kovaa ja pikaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711460Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211434Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751117Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771114Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1031046En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898