Kuinka monta tuntia TV-ohjelmaa mahtuu tallentavan...

Reino

...digisovittimen kovalevyn 80 gigaan? Noin?

5

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin 40-50 tuntia - riippuen lähetettävän signaalin laadusta.

      • Nimetön

        ...terveisin

        Reino


      • Jatkokysymys

        Eli siis tallennukseen ei (voi) valita mitenkään tallennuksen laatua, vaan se riippuu lähetyksen signaalista? Pakataanko tallennus vasta myöhemmin esim. siirrettäessä DVD:lle tai muulle välineelle?


      • ++++++++
        Jatkokysymys kirjoitti:

        Eli siis tallennukseen ei (voi) valita mitenkään tallennuksen laatua, vaan se riippuu lähetyksen signaalista? Pakataanko tallennus vasta myöhemmin esim. siirrettäessä DVD:lle tai muulle välineelle?

        Boksit tallentavat ns. transport streamin sellaisenaan kiintolevylleen. Ajatus on se, että laadussa ja sisällössä ei ole mitään eroa, katsooko ohjelmaa levyltä vaiko suoraan virittimeltä. Mukana myös teksti-tv-informaatio.

        DVD:lle voi siirtää joko PC:n tai erillisen DVD-tallentimen avulla. PC:tä käytettäessä homma on huomattavasti monimutkaisempaa ja vaatii usean ohjelman käyttöä, mutta aineisto säilyy koko ajan digitaalisena. DVD-tallenninta käytettäessä aineisto sirtyy tallentimelle analogisena ja digitoidaan uudelleen ennen levylle kirjoitusta.

        DVD:lle poltettaessa voi pakata, jos haluaa. PC:tä käytettäessä esim. vain sen verran kuin on pakko, jotta tavara mahtuu DVD:lle. Tallentimilla voinee valita useita eri laatutasoja.

        Digi-tv ja DVD käyttävät samaa tallennusmuotoa (MPEG2), mutta koska digi-tv:n bittivirta on vain noin puolet DVD:llä käytetystä, vie digi-tv:stä tallennettu ja DVD:lle poltettu elokuva tilaa vain puolet alkuperäiseen DVD:hen verrattuna. Näin ainakain PC:tä käytettäessä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että tavalliselle yksikerros-DVD:lle mahtuu yleensä noin 3 tuntia tavaraa ilman ylimääräistä pakkausta.


      • Jatkokysymys
        ++++++++ kirjoitti:

        Boksit tallentavat ns. transport streamin sellaisenaan kiintolevylleen. Ajatus on se, että laadussa ja sisällössä ei ole mitään eroa, katsooko ohjelmaa levyltä vaiko suoraan virittimeltä. Mukana myös teksti-tv-informaatio.

        DVD:lle voi siirtää joko PC:n tai erillisen DVD-tallentimen avulla. PC:tä käytettäessä homma on huomattavasti monimutkaisempaa ja vaatii usean ohjelman käyttöä, mutta aineisto säilyy koko ajan digitaalisena. DVD-tallenninta käytettäessä aineisto sirtyy tallentimelle analogisena ja digitoidaan uudelleen ennen levylle kirjoitusta.

        DVD:lle poltettaessa voi pakata, jos haluaa. PC:tä käytettäessä esim. vain sen verran kuin on pakko, jotta tavara mahtuu DVD:lle. Tallentimilla voinee valita useita eri laatutasoja.

        Digi-tv ja DVD käyttävät samaa tallennusmuotoa (MPEG2), mutta koska digi-tv:n bittivirta on vain noin puolet DVD:llä käytetystä, vie digi-tv:stä tallennettu ja DVD:lle poltettu elokuva tilaa vain puolet alkuperäiseen DVD:hen verrattuna. Näin ainakain PC:tä käytettäessä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että tavalliselle yksikerros-DVD:lle mahtuu yleensä noin 3 tuntia tavaraa ilman ylimääräistä pakkausta.

        Kiitos vastauksestasi. Käytännön esimerkit selvensivät hyvin asiaa. Olen pitänyt tuota PC:lle siirtämistä hieman hitaana ja hankalana, mutta tuosta laadusta voisi vähän 'maksaakin'. Saisipa ainakin editoitua materiaalin haluamakseen. Kaikkia nauhoituksia ei vain viitsisi PC:n kautta siirtää (Topfieldkin vielä harkinnassa).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe