Neuvoja Noviisille

LatvaB2

Tiedän telkuista ja videoista aika vähän. Minulla on vanha TV jossa ei ole edes SCART liitäntää, VHS_nauhuri on vanha mutta siitä löytyy sentään scartti, tosin se sammuu itsestään jos video ei ole päällä n. 3 minuutissa.

Jonkin verran foorumia tutkineena tiedustelisin seuraavia asioita:

1. Mistä löydän huokean (100 euron paikkeilla) digiboksin johon voin laittaa maksullisen TV:n kortin ja joka mahdollistaa digilähetysten katsomisen ilman että telkussa on scarttia JA (tämä on tärkeää) että kyseinen digiboksi toimii moitteettomasti ainakin pääkanavilla TV1-TV4.

2. Voinko nauhoittaa vanhalle VHS-nauhurilleni digilähetyksiä ja onko laatu (todennäköisesti) samaa tasoa kuin ennen?

3. Mikä resoluutio on nykyään lähetettävissä TV-lähetyksissä? Huoleni on se että jos nyt ostan jonkun kalliin HD valmiin TV:n niin kadun asiaa myöhemmin jos olisin saanut täyden HD valmiin 1080p samalla hinnalla muutaman vuoden päästä.

Minua mietityttää myös HD telkkujen kuvanlaatu jos lähetykset ovat matalaresoluutioisia ja HDTV joutuu skaalaamaan ne ylöspäin valtavasti. Onko odotettavissa että Suomessa mennään lähemmäs HD tasoista resoluutiota lähitulevaisuudessa?

Kun katson HD valmiita TV:itä kaupoissa nii minun mielestä kuvanlaatu on itse asiassa heikompi kuin kuvaputkitelkuissa (enemmän suttuisuutta ja säröilyä, varsinkin jos kuvassa on paljon liikkuvia objekteja). Tosin kalleimmissa LCD&Plasma telkuissa ( hinta > 1500 euroa) kuvanlaatu on kyllä selvästi parempi mutta ei halvemmissa malleissa.

Eli, juuri nyt tarvitsisin apua e.m kriteerit täyttävän (malli, hinta y.m) digiboksin ostamista varten, muutaman kuukauden sisällä päätän minkä telkkarin ostan (kuvaputki vai HD valmis LCD/Plasma).

terv Miksu

10

637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

1.jos tv:ssä ei ole scarttia. Osta uusi jossa on.
      2.Voi nauhoittaa ja taso parempi kuin nyt.Tai miten hyvä se nyt nauhalla voi olla?
      3.taitaa olla jotain 1000 paikeilla nuo lähetykset.
      muut kohdat onkin sitten mutustelua!

• esko virittäjä

se digiboksi malli osaa lähettää signaalinsa antennipiuhassa tv:lle. Tällöin tv-on viritettävä digiboksin kanavalle.

SCART-johdossa kuvan laatu kulkee paremmin kuin antennijohdossa.

Kaupasta saa lisää tietoa. Digiboksi malleja on ainakin yli 108 erilaista.

Niin ja tuo plasma tv on virtasyöppö ja kuluttaa viikossa normaalikatselussa enemmän virtaa kuin sähkösauna samassa ajassa. Pikselit himmenee vähitellen ja ruutu on loppujen lopuksi ongelmajätettä.

LCD:n kestoksi on lupailtu 3-5v...

Kuvaputki taas on kookas ja kestää n. 10v, mutta niitähän ei kohta enää saa mistään.

Videotykistä lisää http://hypehoax.blogsome.com/ -sivulta.

• Miten ihmeessä videonauhuri sammuu itsestään? Onko se joku Philips? Niissä pitäisi olla joku tuner-nappula tätä sen pitämiseksi päällä tai sitten menuasetus. RTFM.

Jos videonauhurisi toimiim, niin voit kytkeä boksin siihen ja katsoa TV:tä sen kautta. Voit nauhottaa VHS:lle ja laatu on parempaa kuin analogista nauhotetuna.

Osta tämän päivän tarpeisiin. Jos jäät odottamaan parempia, voit odottaa lopun elämäsi. Digi-TV:n resoluutio on 720x576. Jos sitä kasvatetaan ion kyseessä HDTV.

Huomasit, että halvalla ei saa hyvää. Muista tämä. Kaupassa kannattaa katsoa siltä etäisyydeltä, jolta katsoisit kotona. Helposti katsoo aivan läheltä ja häiröt iskevät silmään. Värisevää putkea ei niin katso läheltä.

• LatvaB2

Joo, kyseessä on erittäin vanha Philipsin VR171 nauhuri jonka ostin jotain 12-14v sitten Anttilasta, soitin vielä myöhemmin myyjälle ja kysyin että voiko tämän "automaattisammutuksen" saada pois jollain optiolla -- ei kuulemma voinut. En vienyt laitetta takas koska se oli todella halpa eikä asia häirinnyt minua ensimmäiset 1-2 vuotta.

Ehkä pitäisi kaivaa manuaali jostain esiin ja lukea vielä kerran jos tuon saisi pois. Sikäli tämä ei häiritsee enää kun olen uusimassa TV:tä ja siirtymässä tallentavaan DVD:hen, mutta muutaman kuukauden ajan ajattelin vielä pärjätä vanhoilla laitteilla digiboksilla.

Tuota vielä kysyisin -- ilmeisen tyhmä kysymys -- mutta onnistuuko tuo "Jos videonauhurisi toimiim, niin voit kytkeä boksin siihen ja katsoa TV:tä sen kautta. Voit nauhottaa VHS:lle ja laatu on parempaa kuin analogista nauhotetuna." siinäkin tapauksessa että nauhurini on "vain" standby tilassa?

• LatvaB2 kirjoitti:

Joo, kyseessä on erittäin vanha Philipsin VR171 nauhuri jonka ostin jotain 12-14v sitten Anttilasta, soitin vielä myöhemmin myyjälle ja kysyin että voiko tämän "automaattisammutuksen" saada pois jollain optiolla -- ei kuulemma voinut. En vienyt laitetta takas koska se oli todella halpa eikä asia häirinnyt minua ensimmäiset 1-2 vuotta.

Ehkä pitäisi kaivaa manuaali jostain esiin ja lukea vielä kerran jos tuon saisi pois. Sikäli tämä ei häiritsee enää kun olen uusimassa TV:tä ja siirtymässä tallentavaan DVD:hen, mutta muutaman kuukauden ajan ajattelin vielä pärjätä vanhoilla laitteilla digiboksilla.

Tuota vielä kysyisin -- ilmeisen tyhmä kysymys -- mutta onnistuuko tuo "Jos videonauhurisi toimiim, niin voit kytkeä boksin siihen ja katsoa TV:tä sen kautta. Voit nauhottaa VHS:lle ja laatu on parempaa kuin analogista nauhotetuna." siinäkin tapauksessa että nauhurini on "vain" standby tilassa?

Paina stop-nappulaa niin kauan, kunnes näyttöön tulee []. Philips rakastaa noita automaattisia sammutuksia. Ajatus on, ettei ajastinnauhoitukset jää nauhoittamatta. Tosin tällä ne voidaan nauhottaa vahingossa väärälle kasetille. (Panet ohjelman A ja B ajastimeen. Tuletkin odotettua aikaisemmin ja alat katsoa A:ta. Pysäytät videon ja menet vssaan. Video sammuu ja alkaa tallentaa B.tä A:n päälle. Tämän takia minä pidän JVC/Panasonic logiikasta, jossa on erillinen Timer-tila))

Manuaali on sivulla:

http://usersmanualguide.com/philips/home_audio-video__vcr/vr171_16

Videot toki pitää olla päällä niiden läpi katsoessa.

• LatvaB2
        okaro kirjoitti:

Paina stop-nappulaa niin kauan, kunnes näyttöön tulee []. Philips rakastaa noita automaattisia sammutuksia. Ajatus on, ettei ajastinnauhoitukset jää nauhoittamatta. Tosin tällä ne voidaan nauhottaa vahingossa väärälle kasetille. (Panet ohjelman A ja B ajastimeen. Tuletkin odotettua aikaisemmin ja alat katsoa A:ta. Pysäytät videon ja menet vssaan. Video sammuu ja alkaa tallentaa B.tä A:n päälle. Tämän takia minä pidän JVC/Panasonic logiikasta, jossa on erillinen Timer-tila))

Manuaali on sivulla:

http://usersmanualguide.com/philips/home_audio-video__vcr/vr171_16

Videot toki pitää olla päällä niiden läpi katsoessa.

Sain tuon toimimaan kun kasettia ei ole sisällä. Jos kasetti on sisällä niin silloin kasetti tulee ulos koska STOP nappi on itse asiassa yhdistetty Stop&Eject nappi, mutta hyvä näinkin, kiitos.

• LatvaB2
        LatvaB2 kirjoitti:

Sain tuon toimimaan kun kasettia ei ole sisällä. Jos kasetti on sisällä niin silloin kasetti tulee ulos koska STOP nappi on itse asiassa yhdistetty Stop&Eject nappi, mutta hyvä näinkin, kiitos.

Kaukosäätimestä löytyy erillinen Stop-painike (jossa ei ole edes minkäänlaista merkintää) joka pitää virran päällä myös silloin kun kasetti on sisällä, itse nauhurissa oleva Stop&Eject painike toimi vain kun pesä oli tyhjä.

Että näin...ja yli 10v jaksoin sietää sitä että VHS sammui muutamassa minuutissa jos en käyttänyt, nyt kun olen uusimassa laitekantaa niin tämäkin asia selvisi :)

• saanut toimimaan

Olen saanut digikanavat toimintaan samoista lähtökohdista,kuin kysyjä:vanha tv vailla scart pistokettaym.Ilmeisesti asia ei hoidu,ellei ole digiboxin ja tv: välillä nauhuria!?

Ostin Handan digiboksin(119euroa)käy antenni,sekä kaapeliissa(meillä kaapeli).Korttipaikka maksullisille on.

Piuhat:Antennijohto seinästä suoraan digiboxiin.
      Scart digiboxin videokohdasta videon L2:een.
      Piuha digiboxin loop out:ista videon antenniin.
      Videon sort fr-out:ista TV:n antenniin piuha.

Näin näkyy minulla digitv:n kanavat,myös voin halutessani tallentaa ohjelmia tv:stä.

Kaupassa sanottiin,että kun on hankkinut digiboksin,ei hankinta mene hukkaan;uusi tv ei tuolloinkaan tarvitese olla digitv,vaan tämä nykyisenlainen,johon liitetään jo ostettu digiboxi.

t.onnistunut

• LatvaB2

Sanoisitko vielä tuon Handan mallin ja tiedätkö onko siinä RF-modulaattoria (!?) joka mainitaan vähän vanhemmissa viesteissä tässä foorumussa.

• saanut toimimaan
        LatvaB2 kirjoitti:

Sanoisitko vielä tuon Handan mallin ja tiedätkö onko siinä RF-modulaattoria (!?) joka mainitaan vähän vanhemmissa viesteissä tässä foorumussa.

Digiboxi Handan-malli DVB-C 5000 toimii minulla.

ps.lähetin aiemmin viestin,joka ei tainnut kirjautua!

t.onnistunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6762
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      41
      4765
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      71
      2531
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      41
      1949
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      18
      1588
    6. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      8
      1482
    7. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      18
      1331
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1289
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1214
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1117
    Aihe