VHS-nauhuri

hyla3

Jos digikuva vie tilaa 1,5-2 gigaa tunti,niin tarvitaan 15-20 VHS-kasettia yhden tunnin nauhoittamiseen,mitä järkeä koko digissä ?

8

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei avaudu

      nyt oikein tarkoittaa? Siis äänitätkö sinä digiä VHS kasetille? Kyllä 2 tunnin elokuva mahtuu VHS kasetille mutta se että se vie tilaa kovalevyltä 4 g ei tarkoita etteikö se mahdu kasetille. Sinulla on vähän homma hakusessa ja nakkaa kuikkaa sillä VHS:llä. Sinulle on varmaan vielä nauhanauhurikin hyllyssä?ja mustavalkea tv nurkassa, eikö?

    • esko virittäjä

      digitaalista signaalia analogiselle nauhalle. Gigatavuissa mitataan tietokoneen tai tallentavan digiboksin kiintolevylle tallennetut digitaaliset DBV-T (terrestial) tai DBV-S (satellite) tai DBV-C(cable) -ohjelmat.

      Olen kyllä itse ottanut varmuuskopioita analogisesta kuvasignaalista, joka esittää kiintolevyn sisältöä, joka tallennetaan sitten VHS-nauhalle.

      Vastaavasti olen tallentanut digitaalista stereoääntä VHS-nauhalle, mutta nämä ovat väistyviä teknologioita, joihin tarvitaan erityinen data to videosignaaligeneraattori.

    • Kun tallentaa DVD:lle vievät levyt paljon vähemmän tilaa. 48 DVD:n pussukka vie kirjahyllyssä parin VHS-kasetin leveyden ja puolentoista kokeuden. Hintaa kertyy vain kuuden kasetin verran. Hommassa on paljonkin järkeä.

      • voi itkut

        tuo ole se juttu miksi DVd vaan sehän on päivän selvää.Mutta ilmeisesti oli vaat vitsipäällä ja jos joku uskoo vielä VHS niin olkoon siinä uskossa.


    • VHS-nauhoja?

      Monenko gigatavun VHS-nauhoja käytät? Itselläni on 180 ja 240 minuutin nauhoja, jolle mahtuu 3 tai 4 tuntia digi-tv-lähetystä. Ihan yhtä paljon kuin analogilähetystäkin. Hassua, eikö totta!

      Onko gigatavujen määrä suoraan verrannollinen nauhan pituuteen? Neljän tunnin kasetin nauha on kuitenkin ohuempaa kuin kolmen tunnin kasetissa. Vaikuttaako tämä bittien tarttuvuuteen?

      • esko virittäjä

        Siinä on kaksi tapaa

        1. Tallennetaan digi-lähetyksen videosignaali analogisena VHS-nauhalle.

        2. Tallennetaan digi-lähetyksen 'tiedosto' biteiksi (pieniksi mustiksi ja valkoisiksi neliöiksi) muutettuna videosignaaleina VHS-nauhalle. Tässä tavassa tarvitaan välttämättä myös kiintolevyä, ja on poistumassa käytöstä. Gigatavujen määrä VHS-nauhalla on todellakin suoraan verrannollinen nauhan pituuteen, koska nauha kulkee lukupään ohi vakionopeudella. Alkuperäinen kysyjä tuskin haluaa käyttää tätä teknologiaa - ei vaan ehkä osannut kysyä oikein.

        Analogisella puolella tallennuksessa VHS-nauhoille ei yleensä ottaen puhuta gigatavuista lainkaan, vaan ihan minuuteista 180-240 jne.


      • nauhat
        esko virittäjä kirjoitti:

        Siinä on kaksi tapaa

        1. Tallennetaan digi-lähetyksen videosignaali analogisena VHS-nauhalle.

        2. Tallennetaan digi-lähetyksen 'tiedosto' biteiksi (pieniksi mustiksi ja valkoisiksi neliöiksi) muutettuna videosignaaleina VHS-nauhalle. Tässä tavassa tarvitaan välttämättä myös kiintolevyä, ja on poistumassa käytöstä. Gigatavujen määrä VHS-nauhalla on todellakin suoraan verrannollinen nauhan pituuteen, koska nauha kulkee lukupään ohi vakionopeudella. Alkuperäinen kysyjä tuskin haluaa käyttää tätä teknologiaa - ei vaan ehkä osannut kysyä oikein.

        Analogisella puolella tallennuksessa VHS-nauhoille ei yleensä ottaen puhuta gigatavuista lainkaan, vaan ihan minuuteista 180-240 jne.

        Oletko tosissasi? Digilähetys digitaalisena VHS-nauhalle? Missäköhän olet tällaisia vehkeitä nähnyt? Technicsillä oli 1980-luvulla VHS-kasettia käyttävä digitaalinen ääninauhuri, mutta että ihan kuvaa... Ei voi olla poistumassa käytöstä, ainakin kotikäytössä, koska tällaisia vehkeitä ei ole siellä koskaan ollutkaan.

        Väärin on myös väite, että nalaogisella puolella ei yleensä ottaen puhuta gigoista. Niistä ei näet puhuta siellä lainkaan!

        Tiedä sitten, oliko alkuperäinen kysymys tyhmyyttä vaiko provo, mutta antoisa keskustelu tästä(kin) vaikuttaa syntyneen. Niin kovin tosikkomaisia ovat ainakin esko v:n kommentit.


      • esko virittäjä
        nauhat kirjoitti:

        Oletko tosissasi? Digilähetys digitaalisena VHS-nauhalle? Missäköhän olet tällaisia vehkeitä nähnyt? Technicsillä oli 1980-luvulla VHS-kasettia käyttävä digitaalinen ääninauhuri, mutta että ihan kuvaa... Ei voi olla poistumassa käytöstä, ainakin kotikäytössä, koska tällaisia vehkeitä ei ole siellä koskaan ollutkaan.

        Väärin on myös väite, että nalaogisella puolella ei yleensä ottaen puhuta gigoista. Niistä ei näet puhuta siellä lainkaan!

        Tiedä sitten, oliko alkuperäinen kysymys tyhmyyttä vaiko provo, mutta antoisa keskustelu tästä(kin) vaikuttaa syntyneen. Niin kovin tosikkomaisia ovat ainakin esko v:n kommentit.

        mutta se onkin sitten melkoinen kokoonpano:

        kaapataan digi-tv lähetys ensin tietokoneen (PC-kannettavan) kiintolevylle

        siirretään tallennettu tiedosto Amiga tietokoneen kiintolevylle sarjaportin kautta.

        Lopuksi tallennetaan Amigan videokuvaa VHS-kasetille, kun ohjelmalla muutetaan juuri kopioitu tiedosto mustiksi valkoisiksi neliöiksi kuvaruudulle.

        Voila - digi-tv lähetys on VHS nauhalla.

        Ja katsottaessa sama sitten toisinpäin.

        Mutta hei, kuka nyt tosissaan tekisi asiat noin hankalasti, kun tallentaviakin digibokseja on, tai ohjelman (tiedoston) voi polttaa suoraan myös DVD -R rompulle, säästäen PC:n kiintolevyä.

        Tuo VHS-DAT on taas oma laitteensa ja pystyy tallentamaan vastaavalla tekniikalla 44,1kHz stereoääntä kahdelle digitaaliselle palkille kuvaruudulla, siis VHS-nauhalle. Mutta ei näitäkään vehkeitä joka kotona ole.

        Ääni-DAT:kin on, mutta on markkinoilla jäänyt MP3-soittimien ja tallentavien CD-romppuasemien varjoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe