Olen vasta aloittelemassa juoksuharrastusta ja tällä hetkellä harjoitteluun kuuluu vasta vuorotellen juoksua ja kävelyä. Tarvoitteeni olisi kuitenkin ohjelmani mukaan loka-marraskuun vaihteessa juosta 5km.
Kannattaako tällaiselle 5km matkalle ostaa juoksutrikoita ja muutenkin kunnon varusteita vai riittääkö tavalliset verkkarit ja huppari? Entä mitä hyviä puolia trikoissa on tavallisiin jumppahousuihin/verkkareihin verrattuna? Mitenkäs pitkälle syksyyn sellaisten kanssa pystyy lenkkeilemään ilman paleltumista? Entä pystyykö trikoita käyttämään esimerkiksi talvella niin, että niiden päälle pukee tuulihousut?
Muuten en varmasti vielä tässä vaiheessa ostoa suunnittelisi, mutta kävin eilen katselemassa yhdessä läheisessä urheilukaupassa, jossa juoksutrikoot olivat puoleen hintaan. Eli siis pitkät maksoivat 35e. Tiedän, että ensi keväänä hinnat hipovat taas pilviä ja sillon ei ainakaan ole varaa ostaa kun tuo 35e tuntuu jo aivan liian suurelta hinnalta.
Kannattaako ostaa juoksutrikoot?
17
2831
Vastaukset
- kiikkuri
se juokseminen onnistuu ihan tavallisilla verkkareillakin tai tuulihousuilla -varsinkin, kun ei ole kyse mistään maratonista! Talvella tietysti pitää olla sään mukaan hyvä alusasu, tuulenpitävää päällä ja välikerroksessa jotain fleece -tyyppistä lämmittävää. Ei niillä trikoillakaan yksin tarkene pakkasessa, vaikka olisivat sitä paksumpaa talvimallia. Niissä vaan on kiva juosta, kun ei kahise, eikä hankaa. Itse olen juossut koko ikäni kesät talvet ihan verkkareissa tai jumppahousuissa, ja hyvin on kelvanneet.Tossut vaan pitää olla hyvät, muu on mukavuudenhalusta ja kukkarosta kiinni!
- kiti24
paljonhan se on henkilöstä kiinni, mutta kyllä noilla talvitrikoilla tarkenee hyvin pakkasessakin. Itse käytän trikoita kymmenenkin asteen pakkasilla, kylmillä ilmoilla vedän tuultapitävät juoksuhousut päälle.
kiti24 kirjoitti:
paljonhan se on henkilöstä kiinni, mutta kyllä noilla talvitrikoilla tarkenee hyvin pakkasessakin. Itse käytän trikoita kymmenenkin asteen pakkasilla, kylmillä ilmoilla vedän tuultapitävät juoksuhousut päälle.
...trikoissa menee vielä parinkymmenenkin asteen pakkasessa (toki sentään pitkät kalsarit alla ;))
Mutta aloittajalle: jos rahasta on uupeloa, niin ei ne trikoot tärkein varuste ole, vuosien varrella maratonejakin on hölkytetty vaikka ja missä rötköissä. Kengät ekaks kuntoon, sitten muita varusteita.
- etukäteen
Urheiluvermeet kannattaa ostaa aina sesongin päätteeksi, jos ei ole aivan pakko olla uusimman malliston mukaista päällä, eli syksyllä osaavaa ostaa kevääksi ne trikoot.
Trikoot ovat hyvät verrattuna noihin lepattaviin purjeisiin nähden.
Mutta kunnon lenkkarit ensin ja sitten nämä muut vermeet on tärkeysjärjestys.- Lunatic
rintsikat naiselle yhtä tärkeät kuin kengät, varsinkin jos sattuu olemaan vähänkin povekkaampi.
- fyssari
Kyllähän ne trikoot voi ostaa jo kävelyä / lyhyitä lenkkejä varten. Kyse on oikeastaan siitä, mikä tuntuu itsestä parhaalta urheillessa. Niinpä voi ihan hyvin käyttää vaikka verskoja maratonilla ja trikoita 5km hölkällä... jokainen omien mieltymysten mukaan. Ja usein hyvät varusteet innostavat jatkamaan juoksua :)Itsestäni trikoot ovat hyvät viileämmällä ilmalla, koska ovat ihoa vasten eli hieman lämpöisemmät. Ja tulee niistä sporttinen olokin ;)
Talvella pärjää vielä -10 paikkeilla ihan hyvin trikoilla, KUN ostaa sellaisen kunnon aluskerraston (hikeä siirtävä, kuivana pysyvä). Hyviin varusteisiin kannattaa kyllä satsata, jos vähänkin harrastusta jatkaa, koska ne tekevät puuhasta paljon miellyttävämpää. Hinnat toki ovat aika hunajaa trikoissa ym., mutta hyvät varusteet myös kestävät kauan. - Jeppe_
Kesällä juoksen t-paidassa ja shortseissa, kylmemmällä säällä käytän juoksupukua. Trikootkin on varmaan hyvät, mutta ei tämmönen vanha äijä yksinkertaisesti kehtaa.
- niin osta jos tykkää
Tuo on niin makujuttu, missä asussa viihdyt itse. Tärkeintä on että pukeudut sään mukaan.
Ja tosiaan, panosta ensin hyviin tossuihin ja urheiluliiveihin. Itse ostan aina alesta jos kohdalle sattuu jotain silmää/kukkaroa miellyttävää. Ja hyvissä ja laadukkaissa vetimissäkin on oma etunsa, ovat monesti tänäpäivänä tuotekehittelyn tulosta, jossa on ajateltu tuo lämmönsiirto/hikoilu jne.
Kesällä juoksen t-paidassa tai topissa ja lyhyissä shortseissa tai pyöräilyhousuissa.
Kylmemmällä pitkät verkkarit ja talvella alle urheilukerrasto ihoa vasten ja päälle lämpötilan mukaan välikerrosta, ylimmäksi tuulenpitävää.
Trikoita en itse omista, mutta tosi hyvä ostos oli pari vuotta sitten alesta sellainen kevyt ja hengittävä juoksutakki. Ja itse olen siis myös nainen, 45 vee ja antaa niitten nuorempien nauraa pois jos eivät kestä trikoissa viilettävää ladya :))- erkki65
Kyllähän trikoilla mennään jonkuverran nopeampaa myös. Niinkö samalla sykkeellä verrattuna muihin housuihin. Esim ilmanvastus pienenee jonka vaikutus ei oo paljoa mutta kumminki kokonaisuutena kilsa saatta mennä n 10 sek, nopeampaa
- erkki puhuu
erkki65 kirjoitti:
Kyllähän trikoilla mennään jonkuverran nopeampaa myös. Niinkö samalla sykkeellä verrattuna muihin housuihin. Esim ilmanvastus pienenee jonka vaikutus ei oo paljoa mutta kumminki kokonaisuutena kilsa saatta mennä n 10 sek, nopeampaa
ihan täyttä pas**a. Jos oikeasti väität, että trikoiden vaikutus verrattuna esim shortseihin on 10 sekuntia kilometrillä niin olet sekaisin. Katselehan joskus esim. juoksukilpailuja, maratoneja yms. , niin huomaat, että siellä kärjessä juoksee enemmän sellaisia, joilla on juoksushortsit -trikoiden sijaan. Parhaat juoksuhousut jokaiselle on sellaiset, missä tykkää juosta.
- Erkki65
erkki puhuu kirjoitti:
ihan täyttä pas**a. Jos oikeasti väität, että trikoiden vaikutus verrattuna esim shortseihin on 10 sekuntia kilometrillä niin olet sekaisin. Katselehan joskus esim. juoksukilpailuja, maratoneja yms. , niin huomaat, että siellä kärjessä juoksee enemmän sellaisia, joilla on juoksushortsit -trikoiden sijaan. Parhaat juoksuhousut jokaiselle on sellaiset, missä tykkää juosta.
No ehkä vähän liiottelen mut kumminki puhutaan sekunneista/km. Näin se on vaan poijat!! Uskokaa tai älkää. Toisaalta trikoothan on mujavat mutta onhan ne miehille kumminki vähän "erikoisen" näköiset. Naisille kyllä suosittelen.
Vaikka kaiken paras vauhti ja hupi juosta jossakin syrjä metsäautotiellä lämpymällä ilmalla alasti, kokeiltu on sekin. En suosittele vaam ihan yleisillä paikoilla kokeileen tuota.
- erkki65
Mulla löytyy nimittäin aika tarkat kirjanpidot treeneistä ja vauhdeista ja vaatetuksen vaikutuksesta. Esim. Väitän että määrätynlaisella lenkkarilla saat 3-5 sek. kilsaajasta pois. Kun lähdetään hakemaan viimisintä vauhtia niin kaikki vaan pitää yksinkertaisesti ottaa huomioon. Mutta onneksi edelleen tärkein on se kunto. Tietty voin tänne tilastojaki kaivella.
- tässä vastaus
Ei ketään kiinnosta sun tilastot, mene vaan juoksentelemaan yksin sinne metsäteille munasilteen..
- erkki65
tässä vastaus kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta sun tilastot, mene vaan juoksentelemaan yksin sinne metsäteille munasilteen..
Niin meenki, vaa lähdetkö mukaan??
Enkä tilastojani edes kaikelle kansalle kertoisi.
Poika mahtaa sullaki olla viel paljo oppimista juoksusta!! Lähde mukaan niin opit.
- sekunttipeliä ja minuutti
Miten se nyt meni taas hassuksi kiusaksi kun neito kysyi juoksutrikoista? Miten te miehet jaksatte nipottaa jostain 10 sek sinne tänne, me naiset taidetaan ottaa vähän rennommin tää lenkkeilykin. Enemmistö tekee tätä kuitenkin ihan omaksi ilokseen, ei tähtää mihinkään kilpailuihin (niissä se 10 sek varmasti jo merkkaa).
Ei ku lenkille ja juoskoon mikkihiiritrikoissa/pilkkihaalareissa tai ihan vaikka nakuna ken tykkää, mutta älkää pelotelko tyttöjä :)) - mukaan
Trikoot ovat varmasti hyvät juoksussa, itse en laittaisi päälle yleiselle paikalle. Naisilla hieman hyväksyttävempää kuin miehillä.
Saahan niistä aina hyvät hymyt kun näkee miesten painavan trikoissaan into piukassa.
Mutta ymmärrän käyttäjiä:)
Tuo huppari kyllä kannattaa vaihtaa johonkin muuhun, esim juoksutakkiin.
Puuvillaiset urheiluvaatteet ovat kaikista huonoimpia, oli kyse hupparista, college-housuista tai t-paidoista.
Hiki jää paitaan ja tekee olon epämiellyttäväksi.
Kesällä paidaksi joku tekninen lyhythihainen tai hihaton, syksyllä pitkähihainen ja talvella juoksutakki. Talvella kelin mukaan alle mikrokuituisia kerroksia, eikä puuvillaa mihinkään väliin! - Ninanna
Kommenttia tuli runsaasti ja lisääkin vielä toivotaan. Vieläkin hankalan paikan kohdalla olen. etenkin kun sain viime kesän lomarahat juuri tilille ;D Kovasti housujen osto vaan mielessä on, etenkin kun nyt kun pitempää matkaa olen juossut niin jumppahousujen sisäsauma on alkanut ikävästi reisiin hankaamaan jonka seurauksena lenkin jälkeen reidet aivan punaset :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701093
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä294525Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53464