krooli!!!

tzasi

voisiko joku antaa vinkkiä perus kroolaamiseen.. jotenkin tuntuu niin vaikealta ja voimat loppuu heti alkuun.. miten ne käden asennot meni ja potkut ja se hengitys.. joskus armeijassa yritttivät opettaa mutta kun jätkiä rupes olee veden alla enemmän ku pinnalla niin oli parempi lopettaa, ja nyt tarvis hioa taitoa "vähän" :) ..kiitos

17

5742

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lifeguard72

      Potkut ensin kuntoon kaiken a ja o.
      Räppänät avuksi, että jalkaterä automaattisesti ojentuu oikeaan asentoon.

      Jos potkut ei toimi niin menee hukkaan energiaa.

      Käsivedoissa yksi tärkeimmistä asioista on ns keskipiste.
      Nenä on käsivetojen leikkauksen keskipiste ja pään liike hengitettäessä ei todellakaan iso liike.

      Jos keskipistettä ei ole menee kiemurteluksi.

      Pelastusuinninlla eli pää veden pinnan yläpuolella ja katse eteenpäin.
      Kädet leikkaavaat tasan tarkkaan nenän kohdalta.

      Potkut ja pelastusuinti harjoittelulla alkuun ja sitten lähdetään syventymään hengitystekniikkaan vasta tarkemmin.

      Ei snorkkeleita käyttöön joita jotkut käyttävät.

      Kropan asento erittäin tärkeä ja potkut kun kunnossa ei ns jalat lahaa eikä peffa pohjassa.

      Rentous ja kiireen voi heti unohtaa-pääty kun ei karkaa vaan ihan rauhallisesti ja sitkeää treenaamista.

      • tzasi

        pitää yrittää keskittyy tohon keskipisteesee, nimittäin just toi on ongelma et menee sellaseks poukkoiluks... ja jotenki noi potkut ei onnistu mitenkään on vaa sellasta räpsimistä.. tuntuu ettei vartalo oo tarpeeks vaaka tasossa.. ?!?


      • os..
        tzasi kirjoitti:

        pitää yrittää keskittyy tohon keskipisteesee, nimittäin just toi on ongelma et menee sellaseks poukkoiluks... ja jotenki noi potkut ei onnistu mitenkään on vaa sellasta räpsimistä.. tuntuu ettei vartalo oo tarpeeks vaaka tasossa.. ?!?

        Uskotko,että jos sinulla on ilmaa, voit tehdä ihan mitä liikkeitä vaan? Kun sinulla alkaa ilma loppumaan, alat hätiköimään. Voithan kiemurrella maallakin ihan miten tahansa. Vedessä ei ole sen kummempaa, jos osaat hengittää. Snorkelilla saat kyllä ilmaa, vaikka tuo lifeguard sen kieltääkin. Hän ei kuitenkaan voi sakottaa, kun ei ole allaspoliisi. Minä käytin myös snorkelia silloin, kun opettelin. Ihan kiva se on. Siinä saa rauhassa tutkia kaikenlaista.


      • lifeguard72
        os.. kirjoitti:

        Uskotko,että jos sinulla on ilmaa, voit tehdä ihan mitä liikkeitä vaan? Kun sinulla alkaa ilma loppumaan, alat hätiköimään. Voithan kiemurrella maallakin ihan miten tahansa. Vedessä ei ole sen kummempaa, jos osaat hengittää. Snorkelilla saat kyllä ilmaa, vaikka tuo lifeguard sen kieltääkin. Hän ei kuitenkaan voi sakottaa, kun ei ole allaspoliisi. Minä käytin myös snorkelia silloin, kun opettelin. Ihan kiva se on. Siinä saa rauhassa tutkia kaikenlaista.

        on nyt kyse ei muusta.

        Kiemurtelu kävi jo ilmi ja johtuu nimenomaan ettei keskipistettä.

        Potkut ensin kuntoon ja sitten kroppakin alkaa asettumaan oikeaan asentoon.

        Tekniikkasta kun puhutaan niin ensin yksi osa-alue kuntoon ja sitten seuraavaan.

        Jos kaikki ja heti niin menee metsään koko tekniikka.

        Yksi asia kerrallaan.
        Potkut-keskipiste ja pelastusuinti harjoituksia ja laudan kanssa käsiveto harjoituksia.
        Toinen käsi laudalla ja toinen tekee ja vaihto.

        Kiemurtelu syö turhaa energiaa ja ketjun aloittaja nimeenomaan kysyin krooliin eli vapaauintiin tekniikka vinkkejä.

        Snorkkelillä en todellakaan suosittele hengitystekniikan harjoitteluun.


      • os..
        lifeguard72 kirjoitti:

        on nyt kyse ei muusta.

        Kiemurtelu kävi jo ilmi ja johtuu nimenomaan ettei keskipistettä.

        Potkut ensin kuntoon ja sitten kroppakin alkaa asettumaan oikeaan asentoon.

        Tekniikkasta kun puhutaan niin ensin yksi osa-alue kuntoon ja sitten seuraavaan.

        Jos kaikki ja heti niin menee metsään koko tekniikka.

        Yksi asia kerrallaan.
        Potkut-keskipiste ja pelastusuinti harjoituksia ja laudan kanssa käsiveto harjoituksia.
        Toinen käsi laudalla ja toinen tekee ja vaihto.

        Kiemurtelu syö turhaa energiaa ja ketjun aloittaja nimeenomaan kysyin krooliin eli vapaauintiin tekniikka vinkkejä.

        Snorkkelillä en todellakaan suosittele hengitystekniikan harjoitteluun.

        >>Snorkkelillä en todellakaan suosittele hengitystekniikan harjoitteluun.

        Onhan itsestään selvää, että snorkelin kanssa tutkitaan muita asioita kuin hengitystä. Snorkelia ei myöskään tarvitse pitää aina. Sen voi heittää pois, kun on siihen kyllästynyt.


      • EiPhelps

        Kun TV:sta olen katsellut uinnin arvokisoja, niin siitä olen saanut sellaisen vaikutelman, että vapaauinnin (pitkillä) matkoilla jalat eivät välttämättä liiku kovinkaan paljoa? Varsinkin naisilla liike tuntuisi olevan usein melko vähäistä? Näyttää että jalat vain ohjaavat kulkua? Vai onko oikeaoppinen liike vain niin lyhyt että penkiurheilijan mielestä liikettä ei ole juuri ollenkaan?


      • lifeguard72
        EiPhelps kirjoitti:

        Kun TV:sta olen katsellut uinnin arvokisoja, niin siitä olen saanut sellaisen vaikutelman, että vapaauinnin (pitkillä) matkoilla jalat eivät välttämättä liiku kovinkaan paljoa? Varsinkin naisilla liike tuntuisi olevan usein melko vähäistä? Näyttää että jalat vain ohjaavat kulkua? Vai onko oikeaoppinen liike vain niin lyhyt että penkiurheilijan mielestä liikettä ei ole juuri ollenkaan?

        Potkut kaikein a ja o.

        Saadan kropan hallinta ja pitkillä matkoilla näyttää ettei potkittaisi juuri laisinkaan.

        Miesten 1500m näkee monta eri tyyliä ja parhaimmat paukuttelevat 55s satasia ja viimeinen satanen mennään vielä 51s parhaimillaan.

        Ei samanlainen potkutahti kuin lyhyillä matkoilla mutta voimakas ja käsivedot pitkiä liukuja.

        Hyvä vertailu on tsaari popov vs muut 50m ja 100m pyrähdyksellä.

        Muut ns riuhtovat kun tsaari tekee pitkän liun ja jalat potkivat todella voimakkaasti ja rauhallinen liikerata käsivetojen kanssa todella voimakkaalla ja mahtavalla tekniikalla.


      • freestyler1
        EiPhelps kirjoitti:

        Kun TV:sta olen katsellut uinnin arvokisoja, niin siitä olen saanut sellaisen vaikutelman, että vapaauinnin (pitkillä) matkoilla jalat eivät välttämättä liiku kovinkaan paljoa? Varsinkin naisilla liike tuntuisi olevan usein melko vähäistä? Näyttää että jalat vain ohjaavat kulkua? Vai onko oikeaoppinen liike vain niin lyhyt että penkiurheilijan mielestä liikettä ei ole juuri ollenkaan?

        Jep!
        Kyllähän se potku on tärkeä. Ajoitus on kaiken a ja o. Sprintterit potkivat 6-tahtipotkua ja matkurit 2- tai 4-tahtipotkua. Ohessa vähän asiaa: http://www.goswim.tv/drilloftheweek_comments.php?id=2348_0_20_0_C
        Pitkillä matkoilla täytyy säästää energiaa, joten alavartalon isot lihakset(reidet,pakarat)eivät työskentele niin tehokkaasti pitkillä matkoilla.
        Snorkkelin käytöstä sen verran, että on se hyvä väline tekniikan opetteluun... voipi rauhassa keskittyä käsivetoon, vartalon rotaatioon, potkuihin jne...
        Hauskoja harjoituksia!
        -freestyler-


      • tzasi...
        freestyler1 kirjoitti:

        Jep!
        Kyllähän se potku on tärkeä. Ajoitus on kaiken a ja o. Sprintterit potkivat 6-tahtipotkua ja matkurit 2- tai 4-tahtipotkua. Ohessa vähän asiaa: http://www.goswim.tv/drilloftheweek_comments.php?id=2348_0_20_0_C
        Pitkillä matkoilla täytyy säästää energiaa, joten alavartalon isot lihakset(reidet,pakarat)eivät työskentele niin tehokkaasti pitkillä matkoilla.
        Snorkkelin käytöstä sen verran, että on se hyvä väline tekniikan opetteluun... voipi rauhassa keskittyä käsivetoon, vartalon rotaatioon, potkuihin jne...
        Hauskoja harjoituksia!
        -freestyler-

        kiitos paljon asiallisista kommenteista ja vinkeistä!!!


      • ei hyvä
        freestyler1 kirjoitti:

        Jep!
        Kyllähän se potku on tärkeä. Ajoitus on kaiken a ja o. Sprintterit potkivat 6-tahtipotkua ja matkurit 2- tai 4-tahtipotkua. Ohessa vähän asiaa: http://www.goswim.tv/drilloftheweek_comments.php?id=2348_0_20_0_C
        Pitkillä matkoilla täytyy säästää energiaa, joten alavartalon isot lihakset(reidet,pakarat)eivät työskentele niin tehokkaasti pitkillä matkoilla.
        Snorkkelin käytöstä sen verran, että on se hyvä väline tekniikan opetteluun... voipi rauhassa keskittyä käsivetoon, vartalon rotaatioon, potkuihin jne...
        Hauskoja harjoituksia!
        -freestyler-

        Itse käyn aina syyskuun alussa Välimerellä viikon lomalla. Snorkeloin päivät meressä räpylät ja maski päässä. Aina välillä pitää pitää siirtyä uuteen paikkaan. Silloin tulee uitua kilometrin parin verran. Snorkeli kyllä häiritsee pahasti kroolaamista. Vartalo ei voi tehdä rotaatiota vapaasti eikä päätä tarvi/voi kääntää. Pienen totuttelun jälkeen se alkaa sujua.

        Sitten kun tulee reissulta Suomeen ja menee halliin, niin huomaa heti, että snorkelointi on sekoittanut uimatekniikaa. Menee taas oma aikansa totutteluun.

        Itse en näe snorkelissa mitään hyvää uimatekniikan opiskelussa. Se sekoittaa oikea tekniikan ja opiskeluvaiheessa opettaa väärän. Tekee vain hallaa.


      • freestyler1
        ei hyvä kirjoitti:

        Itse käyn aina syyskuun alussa Välimerellä viikon lomalla. Snorkeloin päivät meressä räpylät ja maski päässä. Aina välillä pitää pitää siirtyä uuteen paikkaan. Silloin tulee uitua kilometrin parin verran. Snorkeli kyllä häiritsee pahasti kroolaamista. Vartalo ei voi tehdä rotaatiota vapaasti eikä päätä tarvi/voi kääntää. Pienen totuttelun jälkeen se alkaa sujua.

        Sitten kun tulee reissulta Suomeen ja menee halliin, niin huomaa heti, että snorkelointi on sekoittanut uimatekniikaa. Menee taas oma aikansa totutteluun.

        Itse en näe snorkelissa mitään hyvää uimatekniikan opiskelussa. Se sekoittaa oikea tekniikan ja opiskeluvaiheessa opettaa väärän. Tekee vain hallaa.

        Uintiin tarkoitettuja snorkkeleita löytyy uintiin erikoistuneista liikkeistä tilaamalla tai netin kautta. Tällainen värkki: Suukappaleesta snorkkeli menee nenän kohdalta ja otsan kautta pään päälle ja on tuettu otsapannalla, josta on kumilenkki pään ympäri. Pituutta laitteella sen verran, että yltää pinnan yläpuolelle. Ei haittaa uintia ja useat huippu-uimarit käyttävät harjoittelussaan.
        -fs-


      • kilpauimari
        freestyler1 kirjoitti:

        Uintiin tarkoitettuja snorkkeleita löytyy uintiin erikoistuneista liikkeistä tilaamalla tai netin kautta. Tällainen värkki: Suukappaleesta snorkkeli menee nenän kohdalta ja otsan kautta pään päälle ja on tuettu otsapannalla, josta on kumilenkki pään ympäri. Pituutta laitteella sen verran, että yltää pinnan yläpuolelle. Ei haittaa uintia ja useat huippu-uimarit käyttävät harjoittelussaan.
        -fs-

        mulla ois semmonen ongelma että vaikka mulla on paljon voimaa käsissä ja muuallakin ruumiissa niin silti mun vapaauinnin käsiveto on aika huono. kyllä tekniikallisesti se on ihan hyvä mutta en vain pääse eteenpäin käsivedoilla kovin hyvin. mulla on tosi hyvät potkut. voisko joku kertoo mitä mun kannattais tehä käsivetojen suhteen? mikä harjotus auttais??????


      • lifeguard72
        kilpauimari kirjoitti:

        mulla ois semmonen ongelma että vaikka mulla on paljon voimaa käsissä ja muuallakin ruumiissa niin silti mun vapaauinnin käsiveto on aika huono. kyllä tekniikallisesti se on ihan hyvä mutta en vain pääse eteenpäin käsivedoilla kovin hyvin. mulla on tosi hyvät potkut. voisko joku kertoo mitä mun kannattais tehä käsivetojen suhteen? mikä harjotus auttais??????

        pullarit käyttöön ja käsivetotreenejä.

        Voimalla et etene vaan tekniikka kaiken a ja o.

        Uinti ei voimalaji vaan tekniikkalaji.

        Kiinni siitä miten käsivetosi leikkaa ja miten keskipisteen kanssa?

        Käsivetotreenejä ja kokeile pullareiden kanssa.
        Ihan jo pelastusuinnilla selviää miten kätesi leikkauspiste.


      • kilpauimari
        lifeguard72 kirjoitti:

        pullarit käyttöön ja käsivetotreenejä.

        Voimalla et etene vaan tekniikka kaiken a ja o.

        Uinti ei voimalaji vaan tekniikkalaji.

        Kiinni siitä miten käsivetosi leikkaa ja miten keskipisteen kanssa?

        Käsivetotreenejä ja kokeile pullareiden kanssa.
        Ihan jo pelastusuinnilla selviää miten kätesi leikkauspiste.

        ni tota mitä tarkotat tolla käden leikkauspisteellä? saattaa olla vähän tyhmä kysymys mut kuitenki. ku en ihan tajunnu


      • lifeguard72
        kilpauimari kirjoitti:

        ni tota mitä tarkotat tolla käden leikkauspisteellä? saattaa olla vähän tyhmä kysymys mut kuitenki. ku en ihan tajunnu

        eli missä kohtaa kätesi leikkaavat.

        Nenä on ns keskipiste ja pätee jokaiseen uintimuotoon.

        Jos ei leikkauspistettä niin kiemurtelu yleinen seuraus.


      • kiwekset

        ite kyllä suosittelen snorkkelia ja pullareita jalkojen väliin sillä POTKUN OSUUS EI OLE KOVINKAAN SUURI... tai se kyllä riippuu miten ui. ite uin käsipainotteisesti enkä potki paljoakaan mutta ihan hyvin oon listoille sijottunut :)


    • JiiPee22

      En oo varma auttaako tää mitään tai onko edes oikein mutta ite en alkuun käyttäny jalkoja ollenkaan, keskityin vain hapen ottoon ja siihen leikkauspisteeseen. Sit ku alko se puoli olemaan kunnossa niin rupesin käyttämään jalkoja ja sujui oikeastaan kuin itsestään. Toki aluksi oli vähän kiemurtelua mutta siitä se lähti lutviutumaan.

      Nyt oon ottanu että joka toisella teen kaks vetoa ennenkuin otan happea eli veto-happi-veto-happi-veto-veto-happi-veto-happi-veto-veto...jne
      Kun pidän vauhdin tasaisena niin aina sattuu aika hyvin kanssa altaan päähän hengitys että kädet on sopivassa asennossa volttiin. Tosin pidempään kun tota tekee niin pitää lisätä hapen ottoa ja sit kaikke menee metsään :p

      Maltti on valttia, näytät paljon paremmalta ja menet paljon sulavammin kun oiiiikeiiin rauhassa otat niitä vetoja ja happea. Joskus näkee kun jotkut hullun kovaa loiskii menemään altaan mitallisen tai pari ja sit on väsy kun ei oikein tekniikka pelaa.

      Ja tähän ois kyssäri perään että kannattaako happi ottaa aina samalta puolen vai vaihtaa joka kerta puolta. En tiedä mistä oon tän saanu päähän, ihan ku joku ois maininnu jossain. Oisko siinä sillon tasapainosempi? Ja sitten kehotus että varmasti opit jollain kahen viikon kurssilla paremmin kuin vuoden harjoittelulla yksikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe