kipua päkiässä!!

neitokainen

Hei te ihmiset, jotka tiedätte vähääkään juostessa tulleista vammoista ym. Nyt pitäis nopeasti tietää mikä mulla on.
Olen harrastanut juoksua jo pidemmän aikaa, nyt kesällä on tullut juostua paljon maastossa/pururadalla. Nyt viikon sisällä on alkanut tuntua kipua oikean jalan isovarpaasta lähtien päkiä(luuhun?) asti, siis jalkaterään sattuu kun edes astuu jalalla. Tuo juokseminen ei enää oikein suju ilman kipua. Missä vika? Olen ostanut vasta uudet kengät, Asics gel kayanot (edelliset lenkkarit oli myös samanlaiset).
Olisin kiitollinen, mikäli joku asiasta vähänkin tietävä vastaisi viestiin. Vain asiallisia kommentteja kiitos.

5

1439

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mickhelsson

hakusanalla plantaris fascitis. Onpahan muuten viheliäisen pitkällinen vaiva. Saattaa johtua myös kenkävaihdoksesta, vaikka merkki onkin sama, kayanoa on sen verran muutettu.

• kokemusta on

Kayano on kyllä hyvä kenkä sille, joka todellakin tarvitsee tukea. Tai oikeastaan ihan merkistä riippumatta tuetut kengät ovat hyviä niille, jotka oikeasti tarvitsevat tukea. Nyt vain tuntuu siltä, että myydään tuettuja kenkiä liukuhihnatyylillä, vaikka juoksijalla ei olisi tarvetta järeisiin tukiin.

Mulle eräs paikallinen asiantuntija suositteli pronaatiotuettua kenkää. Siitä alkoi sitkeät jalkavaivat (säären sisäsyrjässä) ja meinasin lopettaa koko harrastuksen. Kävin sitten eräällä askelklinikalla ja siellä todettiin, etten minä tarvitse mitään pronaatiotukia! Kengät vaihtoon, tilalle tuli neutraalit. Sain sanoa hyvästi jalkaongelmille. Itellä ei sentäs ollut Kayanon tapaista järesti tuettua, mutta sen verran tukea oli kuitenkin, että sekin oli liikaa.

• aktiivi kuntoilija

Minulla, ja näyttää, että monella muullakin, on ollut samantyyppinen ongelma
      jalkapohjissa harjoittelun aikana. Itse uskon, että se johtuu paljon tossujen
      pohjien ja etenkin päkiän vaimennuksen katoamisesta sekä lihaksiston ja jänteiden
      ’jämähtämisestä’ harjoittelun seurauksena – riittämättömästä venyttelystä!

Sepon kotisivuilta löytyy hyvä kokeneiden juoksijoiden käymä keskustelu tästä
      monia juoksijoitakin vaivaavasta ongelmasta:
      http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1778

Minusta sinun kohdalla kysymys ei liene kuitenkaan Plantaarifaskiitista, sillä
      Plantar fasciitis (lat.) on rasituksen aiheuttamasta tulehduksesta johtuva
      kipu KANTAPÄÄSSÄ, ei – ymmärtääkseni – niinkään päkiän seutuvilla. Plantar
      fascia ei kai ulotu isovarpaaseen saakka (???!). Jos katsot tarkemmin täältä:
      http://heelspurs.com/index.html tai; Suomen lääkärilehdessä ollut huippuasian-
      tuntijoiden artikkeli samasta aiheesta: http://www.turuntukikohta.fi/plantaarif.html

Plantaarifaskiitin, so. kipu kantapäässä VOI johtua pohjelihasten riittämättömästä
      venyttelystä, tuen puuttumisesta, ylipainosta, liian nopeasti lisätystä harjoittelusta ...
      >>> *The most common cause of HEEL PAIN is plantar fasciitis. Causes of heel
      pain include inadequate flexibility in the calf muscles, lack of arch support,
      being overweight, suddenly increasing activity, and spending too much time on
      the feet.*

• Jede

...voi olla useampia ongelmia. Ensimmäiseksi, heitä hetkeksi korkokengät sivuun jos sellaisia käytät. Pyri käyttämään mahdollisimman matalakorkoisia kenkiä siviilikäytössä. Venyyttele päkiä aluetta tuolilla istuen. Paina varpaita lattiiavasten siten että jalkaterä on pytyasennossa, eli hieman samnalainen asento kuin juoksuaskeleen loppuvaiheessa päkiätyönnössä, mutta korostuneemmin ja pidä venytystä n.15 sek. kerralla. 15 sek x 10 kertaa toistuvasti. Vaihda ainakin väliaikaisesti Asicsin omat pohjalliset Pedag Energy pohjallisiin. Pedag Energy pohjallisista löytyy tehokas kanta- ja päkiävaimennus. Ei pronaatiotukea. Pohjallista myyvät Intersport ja Top-Sport liikkeet. Tilannetta parantaa jos käytät samanlaisia pohjallisia myös siviilikengissä. Mikäli kiputila vaivaa myös ilman kenkiä, niin laita pohjallinen froteesukan sisään ja käytä näitä ollessasi ilman jalkineita sisällä. Huvittavaa:-), mutta niin on kipukin tuskallista!

• aktiivi kuntoilija

Terve taas,

Jäin tuossa vielä tutkiskelemaan tätä päkiäkipuasi - kun itselläni ja monilla muillakin
      juoksijoilla on samanlaisia ongelmia. Tuossa Jede kirjoitteli, että “ ... heitä
      hetkeksi korkokengät sivuun jos sellaisia käytät. Pyri käyttämään mahdollisimman
      matalakorkoisia kenkiä siviilikäytössä.”

Aivan samaa asiaa kirjoittaa usein lähteenäni käyttämä Owe Andersson: ”Jos olet
      altis METATARSALGIALLE, käytä tossuja, joissa on suhteellisen väljä (boxy)
      varvastila, ja yritä välttää tossuja, joissa kantapää näyttäisi olevan koholla”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe