Hei te ihmiset, jotka tiedätte vähääkään juostessa tulleista vammoista ym. Nyt pitäis nopeasti tietää mikä mulla on.
Olen harrastanut juoksua jo pidemmän aikaa, nyt kesällä on tullut juostua paljon maastossa/pururadalla. Nyt viikon sisällä on alkanut tuntua kipua oikean jalan isovarpaasta lähtien päkiä(luuhun?) asti, siis jalkaterään sattuu kun edes astuu jalalla. Tuo juokseminen ei enää oikein suju ilman kipua. Missä vika? Olen ostanut vasta uudet kengät, Asics gel kayanot (edelliset lenkkarit oli myös samanlaiset).
Olisin kiitollinen, mikäli joku asiasta vähänkin tietävä vastaisi viestiin. Vain asiallisia kommentteja kiitos.
kipua päkiässä!!
5
1439
Vastaukset
- Mickhelsson
hakusanalla plantaris fascitis. Onpahan muuten viheliäisen pitkällinen vaiva. Saattaa johtua myös kenkävaihdoksesta, vaikka merkki onkin sama, kayanoa on sen verran muutettu.
- kokemusta on
Kayano on kyllä hyvä kenkä sille, joka todellakin tarvitsee tukea. Tai oikeastaan ihan merkistä riippumatta tuetut kengät ovat hyviä niille, jotka oikeasti tarvitsevat tukea. Nyt vain tuntuu siltä, että myydään tuettuja kenkiä liukuhihnatyylillä, vaikka juoksijalla ei olisi tarvetta järeisiin tukiin.
Mulle eräs paikallinen asiantuntija suositteli pronaatiotuettua kenkää. Siitä alkoi sitkeät jalkavaivat (säären sisäsyrjässä) ja meinasin lopettaa koko harrastuksen. Kävin sitten eräällä askelklinikalla ja siellä todettiin, etten minä tarvitse mitään pronaatiotukia! Kengät vaihtoon, tilalle tuli neutraalit. Sain sanoa hyvästi jalkaongelmille. Itellä ei sentäs ollut Kayanon tapaista järesti tuettua, mutta sen verran tukea oli kuitenkin, että sekin oli liikaa.
- aktiivi kuntoilija
Minulla, ja näyttää, että monella muullakin, on ollut samantyyppinen ongelma
jalkapohjissa harjoittelun aikana. Itse uskon, että se johtuu paljon tossujen
pohjien ja etenkin päkiän vaimennuksen katoamisesta sekä lihaksiston ja jänteiden
’jämähtämisestä’ harjoittelun seurauksena – riittämättömästä venyttelystä!
Sepon kotisivuilta löytyy hyvä kokeneiden juoksijoiden käymä keskustelu tästä
monia juoksijoitakin vaivaavasta ongelmasta:
http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1778
Minusta sinun kohdalla kysymys ei liene kuitenkaan Plantaarifaskiitista, sillä
Plantar fasciitis (lat.) on rasituksen aiheuttamasta tulehduksesta johtuva
kipu KANTAPÄÄSSÄ, ei – ymmärtääkseni – niinkään päkiän seutuvilla. Plantar
fascia ei kai ulotu isovarpaaseen saakka (???!). Jos katsot tarkemmin täältä:
http://heelspurs.com/index.html tai; Suomen lääkärilehdessä ollut huippuasian-
tuntijoiden artikkeli samasta aiheesta: http://www.turuntukikohta.fi/plantaarif.html
Plantaarifaskiitin, so. kipu kantapäässä VOI johtua pohjelihasten riittämättömästä
venyttelystä, tuen puuttumisesta, ylipainosta, liian nopeasti lisätystä harjoittelusta ...
>>> *The most common cause of HEEL PAIN is plantar fasciitis. Causes of heel
pain include inadequate flexibility in the calf muscles, lack of arch support,
being overweight, suddenly increasing activity, and spending too much time on
the feet.* - Jede
...voi olla useampia ongelmia. Ensimmäiseksi, heitä hetkeksi korkokengät sivuun jos sellaisia käytät. Pyri käyttämään mahdollisimman matalakorkoisia kenkiä siviilikäytössä. Venyyttele päkiä aluetta tuolilla istuen. Paina varpaita lattiiavasten siten että jalkaterä on pytyasennossa, eli hieman samnalainen asento kuin juoksuaskeleen loppuvaiheessa päkiätyönnössä, mutta korostuneemmin ja pidä venytystä n.15 sek. kerralla. 15 sek x 10 kertaa toistuvasti. Vaihda ainakin väliaikaisesti Asicsin omat pohjalliset Pedag Energy pohjallisiin. Pedag Energy pohjallisista löytyy tehokas kanta- ja päkiävaimennus. Ei pronaatiotukea. Pohjallista myyvät Intersport ja Top-Sport liikkeet. Tilannetta parantaa jos käytät samanlaisia pohjallisia myös siviilikengissä. Mikäli kiputila vaivaa myös ilman kenkiä, niin laita pohjallinen froteesukan sisään ja käytä näitä ollessasi ilman jalkineita sisällä. Huvittavaa:-), mutta niin on kipukin tuskallista!
- aktiivi kuntoilija
Terve taas,
Jäin tuossa vielä tutkiskelemaan tätä päkiäkipuasi - kun itselläni ja monilla muillakin
juoksijoilla on samanlaisia ongelmia. Tuossa Jede kirjoitteli, että “ ... heitä
hetkeksi korkokengät sivuun jos sellaisia käytät. Pyri käyttämään mahdollisimman
matalakorkoisia kenkiä siviilikäytössä.”
Aivan samaa asiaa kirjoittaa usein lähteenäni käyttämä Owe Andersson: ”Jos olet
altis METATARSALGIALLE, käytä tossuja, joissa on suhteellisen väljä (boxy)
varvastila, ja yritä välttää tossuja, joissa kantapää näyttäisi olevan koholla”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713