jotenkin on sellainen kuva että suurin osa nykyään ilman työtä olevista ovat valmistuneet yliopistosta tai amk:sta.
Kunta ja valtio ovat turhilla virastoillaan olleet tähän asti kaiken maailman hömppämaistereiden suurin työllistäjä, mutta niitä hommia karsitaan ja rajusti, koska joku lopultakin huomasi mitä tuo turha paperin pyörittely oikeastaan maksaa veronmaksajille. Ne hommat ei tuota valtiolle mitään, toisin kun meidän metallifirma joka roudaa joka viikko betoninkäsittelylaitteita miljoonien edestä ympäri maailmaa.
yliopistossa on tietääkseni vain muutama ala joka tarjoaa valmistuneelle varmaa työtä. Lääkärit ja opettajat.
Meidän taloyhtiössä asuu yksi, tietääkseni joku filosofian maisteri, joka on varmaan kohta 30 ja työtön. Mulla ei ole hajuakaan mitä sen niminen voi tehdä työkseen mutta tämä jakaa lehtiä yliopiston kesä-lomillaan ja on kaupan kassalla.
Tuntuu jotenkin hassulta että minä en ole koulunpenkillä istunu peruskoulun 9.luokan jälkeen. Lähdin heti töihin metallihommiin ilman mitään ammattipapereita. Riitti vain kun osasi hitsata.
Myöhemmin sitten kävin työn ohessa aikuisopistossa viralliset paperit kun firman asiakkaat niitä rupesi vaatimaan. Ja nyt 28 vuotiaana on takana jo 12 vuoden yhtenäinen työkokemus, asunto-osake ja autot maksettu.
Mikä on teidän ammatti ?
34
2552
Vastaukset
- Ikityötön
Vanhusten hoidon leikkurissa on myös minut leikattu ulos. Tarve olisi minun työlleni huutava, mutta rahaa ei haluta maksaa tai teetetään ilmaistyönä.
Yksi kansan uutisten kolumnisti sanoi, että voitaisiin juhlia vanhustenhoidon laiminlyönnistä valittamisen kymmenvuotisjuhlia, mutta itse asiassa minun käsiini osui lehti 1920-luvulta jossa valitettiin huonosta vanhusten hoidosta.
Yliopistossa opiskelin tietojenkäsittelyä, AMK:ssa laskentatointa.- VaillaVertaa
Täällä nyt tupataan ihmisiä kaupan kassalle.
Itse työskenellyt kaupan alalla mona monituista vuotta.
Silloin,kun tietysti dinosauruksetkin vielä elivät,pääsi kauppaan töihin ihan heti.
Olin suhteellisen suuressa marketissa töissä ja siellä alettiin pikkuhiljaa vähentää ensin työtunteja ja sitten henkilökuntaa.
Olin 33 kun sain viimeisen lapseni ja yllätys olikin melkoinen kun äitiyslomalta palatessani melkein heti sain loparit.
Oli tapahtunut rakeenteellisia muutoksia.
Leipää ja juustoa ei myyty enää palvelupisteissä.
Well,mitä kaikkia juustokursseja kävinkään.
Noilla juustokurssidiploomeilla ei tee kanssa enää mitään.
Nyt mittarissa 52.
Kursseja olen käynyt sitkeästi ja kaikki työt olen ottanut vastaan.
Ne hupenee kummasti.
Outoa.
Vai onko.
- Karamelli
Koululaisten aamu-ja iltäpäiväkerho-ohjaaja. Kellään /millään instanssilla ei ole haluja maksaa palkkaa. ts. ala työllistää vain pitkäaikaistyöttömiä tuella.
Toinen ammatti on hotelli- ja ravintola-alalle suuntautuva. "Koulukaupungissa" kun asustaa, ilmaisharjoittelijoistakin on yrityksille ylitarjontaa, joten ilman suotuisia suhteita ei työpaikkaa saa (kun on ilmaisiakin pilvin pimein tarjolla).
Joo, ja vielä löytyy yo-tutkinto...Ei työllistävää vaikutusta ammattitutkinnon ohella siis =/- tyroneracer
...alan työntekijöistä pitäisi olla pulaa.
Ja miksi ihmeessä opiskelijat menee ilmaiseksi töihin ? - Ikityötön
Ainoa mitä ylioppilas saa on pirun ruma lakki, jota voi pitää vain kerran vuodessa eikä silloinkaan kehtaa.
- Ikityötön
Ikityötön kirjoitti:
Ainoa mitä ylioppilas saa on pirun ruma lakki, jota voi pitää vain kerran vuodessa eikä silloinkaan kehtaa.
Minä olen filosofian ylioppilas, eli pohdin miksi ajauduin ylioppilaaksi ylipäätään ja mitä hyötyä ja merkitystä sillä on.
- Karamelli
tyroneracer kirjoitti:
...alan työntekijöistä pitäisi olla pulaa.
Ja miksi ihmeessä opiskelijat menee ilmaiseksi töihin ?Kun koulun kautta tehdään työssäoppimissopimus, jossa erikseen mainitaan, ettei mitään palkaa tarvitse maksaa... Työnantaja, joka siitä huolimatta maksaa, niitä ei varmaan montaa löydy.
Nuo koulun kautta ilmaiseksi työtä tekevät vievät taas työpaikkoja niiltä, jotka ovat jo valmistuneet ja tarvitsisivat palkkaa elääkseen.
Kumman luulet olevan vahvoilla "työpaikan" saannissa, ilmaisen harjoittelijan vai "kalliin" ammattimiehen/naisen?
Turussa (ehkä) voi olla ravintola-alan tekijöistä pulaa, mutta empä asu Turussa. Enkä myöskään lähtisi työnperässä Turkuun, ennenkuin olisi vakituinen työ, allekirjoitettu työsopimus ja asunto valmiina. - Karamelli
Ikityötön kirjoitti:
Kehdannut tötsää pitää päässä lakituksen jälkeen... Tuolla vaatehuoneen hyllyllä se on siitä lähtien pölyttynyt, kertaakaan ei ole muulloin päässä käynyt.
- Oy Työtön Ab
Ammattini on yksityisyrittäjä. Tuloni elättävät minut.
- riemastunut
Saanko varastaa idean?
Lisäisin vielä että yksityisyrittäjän päivät ovat pitkiä.Vaativat paljon ajatustyötä jotta talous pysyy tasapainossa. - Oy Työtön Ab
riemastunut kirjoitti:
Saanko varastaa idean?
Lisäisin vielä että yksityisyrittäjän päivät ovat pitkiä.Vaativat paljon ajatustyötä jotta talous pysyy tasapainossa.Kyllä, itse en maksa itselleni edes ylityökorvauksia tai lomarahoja, lomaltapaluurahoista puhumattakaan. Lisäksi eläkkeeni ei kartu juuri ollenkaan.
Työtulovähennyksiä en saa, alennuksia mistään, kaikesta täytyy maksaa käypä hinta. Jos ostan Nokia-merkkisen kännykän, niin maksan siitä täyden hinnan, ja tuskin Nokia Oy piittaa paskan vertaa keneltä ja mistä rahat oli saatu, kunhan ne oli saatu. Näin toimii markkinatalous. Ja Nokia Oy:n osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä kun kauppa käy.
Miksi sitten täällä vikistään mistä minun firma Oy Työtön Ab saa tulonsa ? Eihän tuota kysellä muiltakaan firmoilta.
Meillä täälläpäin keskellä päivää kunta poltti katuvalojaan keskellä päivää ja aurinko paistoi samaan aikaan täydeltä terältä, kirkkaus kirveli aivan silmiä. No, Fortum Oy:lle vissiin piti tehdä rahansiirto kuntalaisilta Fortumin Optiomiljönääreille. Näin se homma menee. - e. f.
mene sinne kertomaan bisneksistäsi..
- stefang
olen ammatiltani rakennussuunnittelija. olen tehnyt töitä mm. lemminkäiselle, peab seiconille, yit:lle, timberheartille ja htr:lle. rakennusalalla on kuulemma pulaa työvoimasta, mutta vielä se ei ole työhakemusten ja soittopyyntöjen vastausprosenteissa näkynyt. koulutus minulla on vaivainen ymp. rak. artesaani, dippari jäi kesken kun oli pakko rahapulassa mennä aikoinaan töihin, mikä vähän rajoittaa.
- tyroneracer
...teoriapuolen raksa-ammattilainen. Suunnittelija eli toimistotyötä. Niitä paikkoja tosiaan on vähemmän.
Mutta jos olisit ihan perus kirvesmies, muurari ym. niin johan töitä löytyy.
- //////////
Duunareiden verorahoista kustannetaan kaiken maailman hörhöjen filosofiaopinnot ja heidän suojatyöpaikkansa valtion tai lukemattomien valtion tukemien järjestöjen leivistä. Sitten nämä loiset tekevät nollatutkimusta vaikkapa työttömyydestä ja ovat niin olevinaan.
- loppu kaputt
Suomessa on liikaa tyhjänpäiväisiä virkoja. Pahimmat ovat ne täysin poliittiset virkanimitykset.
Mitä hyvää ovat saaneet ne kuuluisat poliittiset valtiosihteerit tai mikä roska se nimi nyt olikaan?
Nostavat jotain 7000 kuussa ja mitä työtä he televät sitä vastaan????
Ja sitten kehtaavat iskeä karenssia mitä pienimmistä maton tamppauksista.
Kyllä rahaa riittää, mutta se vaan menee forttummiljonääreille, "hyvä veli" -kerholle ja sun muille mönkäleille.
- Torpedo!
Siis tapan ihmisiä rahasta, löysin lopultakin "palvelu"ammatin, jossa ihmisvihasta on silkkaa hyötyä.
- aika pahalle
Itsekehu haisee.
- köökkerska
Jep. Takana alan koko peruskoulutus, suurtalouskeittäjän tutkinto ja Rav. koulusta kokki/kylmäkkö. Sittemmin tuo yllämainittu tutkinto. Ja useampi vuosi töitä silläkin saralla.Kaikkineen alalla tullut heiluttua kohta parikymmentä vuotta...
Ja nyt olis alkamassa kasvatustieteiden perusopinnot avoimessa yo:ssa.
Että eteenpäin vaan alalla, jos ei töitä löydy, sinne kansankymttilöiden pariin opetuspuolelle... - iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
Olen valtiotieteen maisteri kansantaloustieteen alalta. Valmistuin vajaa vuosi sitten enkä ole vielä ollut päivääkään työssä. Työn saaminen tuntuu olevan lähes mahdotonta. Alkaa kieltämättä pikkuhiljaa vituttaa. Todennäköisesti tulen paiskimaan jotian siivoushommia ennen kuin pääsen eläkkeelle 35 vuoden päästä.
- Ikityötön
Kun opiskelin, yksi kysyi, että miksi kukaan teistä kansiksen opiskelijoista ei rikastu.
Silloin muuten, juuri ennen lamaa, sanoi tuntiopettaja, että teillä on varma työpaikka pankissa. Sen jälkeen pian pankkeja ruvettiin tyhjentämään henkilöstöstä.
Minä kuitenkin häiriinnyin kysymyksestä ja ajattelin, ettei ole syytä opiskella ja kerätä opintolainaa lama-aikana koska parempaa aikaa ei koskaan enää tule. Lähdin sitten ulkomaille, jossa olin töissä kaiken aikaa, mutta viisumia ei riittänyt loputtomiin niin oli palattava tänne ja täällä sitten työttömänä.
Kavereilla roikkuu hirveä opintolaina niskassa, töistä ei hajuakaan. Monet on jälkikäteen sanoneet, että viisas olin kun keskeytin.
Mutta taloustieteilijä ilman rahavaroja on kuin mylläri ilman vettä tai tuulta.
- jalankulkija
Kissa antaa pikku tehtäviä pitkin päivää, muttei maksa palkkaa. No eiväthän ne ihmistyönantajatkaan halua maksaa palkkaa.
- Roskapankki
tätäkään huvia jäljellä kuin muutama kuukausi sen jälkeen kannattaa mennä leivänsyrjään kiinni:)
- Työmarkkinatukimies
Mitä olisi elämä ilman yliopistoa, kaikkea perustutkimusta ?
Lääketiedettä, sekään ei ole syntynyt tyhjästä.
Entäs mitä opettajat opettaisivat, jos opettajat luulisivat että maapallo on edelleen pannukakku ja kultaa voisi tehdä lyijystä (alkemiaa) ?
Huuhaata on edeleen vielä paljon, sen myönnän, kuin se esimerkiski että nykypäivänä ei enää tutkimusta tarvittaisi ja/tai tutkijoita ja muita aloja kuin lääketiede tai opetus, joka ei itsessään ole tiede.
Opetus ? - *teetä & sympatiaa*
Hehhee, taidat olla provo koko mies :) Ensinnäkään ilman ammattitaitoa et työllisty mihinkään Nyky-Suomessa, toiseksi, mitä korkeampi koulutus, sitä helpommin työpaikka aukeaa ja kolmanneksi, suurin osa korkeasti koulutetuista työllistyy yksityiselle sektorille. Poikkeuksia, kiertoteitä ja vippaskonsteja toki löytyy aina, mutta ne ovatkin asia erikseen.
- blackwatch
eipä yläasteen 2 tuntia/viikko metallipajalla niin hyvää taitoa metallialalta hankita että joku palkkaisi 15-16 vuotiaan hitsariksi.muistaakseni oli pelkkä kaasuhitsaus.
- tyroneracer
...ylä asteen opeilla tietenkään.
Tilanne kun oli muistaakseni se että tiesin enemmän hitsauksesta kun meidän ylä asteen metallin ope. Ainakin jälki oli parempaa. Ja muutenkin peruskoulussa oli hitsausta aika vähän ja välineet perseestä. Mutta kun kotoa löytyi kunnon pelit ja vehkeet niin mikäs siinä hitsaillessa.
Koko ikäni olen migiä ja puikkoa käyttäny. Polkupyöriä, mopoja, peräkärryjä sun muuta tuli hitsailtua jo paljon ennen peruskoulun metallitunteja.
Ja ekan duunipaikkani sain luonnollisesti kesätöiden kautta.
- hoh hoijaa hei
Huonosti menee jos pitää naapuria kytätä.
---suosittelen sinullekin jotain sivistävää..vaikka koulutusta.... - -----
ei näy hommii, työtön, työtön, työtön..
- samidekossi
miten se voi olla työtön jos se jakaa lehtiä ja on kaupan kassalla ja lisäksi "yliopiston kesälomillaan"? Joopas joo.
Tuo nimike ei kerro yhtään mitä ko. tyyppi opiskelee, mutta ei yliopisto-opiskelu ikinä mitään erityisen helppoa ole - tuskin hänellä on kamalasti syytä lähteä pohtimaan jonkun kouluttamattoman hitsarin mielipiteitä yhteiskunnan toiminnasta. - Työmarkkinatukimies
1) Asentaja (ammattikoulua 2 v., luokan paras oppilas --> stipendi 200,- markkaa)
2) Insinööri (opisto 3-v., luokan paras oppilas --> stipendi 2000,- markkaa)
Lukuisia kursseja, kurssien parhaita oppilaita.'
--> Suomessa ei ole työvoimapulaa- olevas
työtön tolla koulutuksella?
- Työmarkkinatukimies
olevas kirjoitti:
työtön tolla koulutuksella?
Kyllä. Ei sitä muuten työmarkkinatukea saisikaan.
Lisäksi lukio meni erittäin hyvin ja kansa/oppikoulut ja rippikoulukin.
- McBeal
Olen juristi, pitkään sai koulun penkillä istua, mutta ei ole päivääkään tarvinnut työttömänä olla ja on todella valinnanvaraa erilaisiin hommiin: julkinen sektori, yritysmaailma,järjestöt ja nyt, lopulta oma yritys jota ihan yksin pyöritän. Kovaa hommaa, mutta pidän tästä ja että todella elätän omalla selkänahalla ja innovatiivisuudella itseni. Ansaitsen sen verran, että elätän perheeni; ei tämä mikään kultakaivos ole niinkuin monet luulee.
Olen sitä mieltä, että opiskelu kannatti. Ja tähän on turha mössöttää, etteikö se olisi kaikille mahdollista Suomessa. Täällä opiskelu on käytännössä ilmaista, on vaan kiinni omasta viitseliäisyydestä haluaako ammatin vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894