Kysymyksiä joogasta.

tyttö16

Hei! Kysyisin muutamia asioita joogaan liittyen. Haluaisin kokeilla joogaa harrastuksena. Voiko näin nuori mennä joogatunneille? (Olen siis 16-vuotias) Minkälainen jooga sopisi? Minulla on ihan ok kunto, mutta sormet saan juuri ja juuri varpaisiin. Onkos tuosta paljonkin haittaa jos ei ole ennestään venyväinen? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista! :)

8

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooghi

      Jooga sopii vaikka lapsille, joten anna palaa vaan. Mitä joogaa kotipaikkakunnaltasi löytyy, sinne kandee mennä. Stadilaisen kannattaa tutkia astanga.fi sivut. Sen astangakoulun tunnit on aika tyyriitä, mutta opetus on kans viimesen päälle.
      Hathajooga on fyysisesti kevyempää kuin voima- eli astangajooga, mutta äkkiä sitä kehittyy alkoi mistä versiosta tahansa.
      Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan.

      Ei kande etukäteen venytellä ja taivutella, siellä tunneillahan ne oppii turvallisesti ohjauksen alaisena. Kaikki me ollaan yhtä jäykkiä alussa, joten ei mitään kilpailuhenkeä joogasalille mukaan. Sä joogaat itsesi ja oman terveytesi tähden etkä hämmästyttääksesi muita! ; )

      • tyttö16

        Olen Turusta :P Mutta kiitos neuvoistasi!


    • Eden2

      Turussa toimii astanga joogakoulu joka järjestää kerran kuussa alkeiskursseja.
      Katso www.astanga.fi/turku


      Eden2

    • Niina 30 v

      ...mutta varo kasvisten mutustelua ennen tuntia, tai saattaa tulla ilmavaivoja.

    • tyttö16

      Olen nyt lueskellut tuota Turun astanga joogan sivuja, ja olisin innokas tuonne alkeiskurssille menemään. Mietin, ovatko liikesarjat vaikeita opittavia? Onko niitä paljon? Selittääkö ohjaaja liikkeet, eikä vain sano jonkun liikkeen nimeä olettaen, että kaikki tietävät sen tarkoituksen? Luultavasti nämä ovat aikas tyhmiä kysymyksiä, mutta olen aivan pihalla. Ja sitten vielä yksi; millainen joogamaton pitäisi olla? Kiitos paljon jo tulleista vastauksista, mutta myös tulevista. :)

      • Joskus käynyt

        Ainakin sillä alkeiskurssilla missä olin (ei ollut Turussa) ohjaaja kyllä neuvoi hyvin. Lisäksi saimme joistakin liikkeistä paperilla kuvat, jos halusi kotona joogata. Alkeiskurssilla ei ole kovin vaikeita liikkeitä ja sai jättää jonkun väliin tai taivuttaa vähemmän, jos ei kyennyt johonkin liikkeeseen. Ainoastaan kerran ohjaaja tuli ja auttoi mua jossain liikkeessä ja teki mieli sanoa, että irti, en taivu... (olen aika kankea) Hän oli kyllä sanonut, että kukin tekee omien kykyjensä mukaan.

        Jotkut liikkeet oli kyllä aika raskaita, tarvi vähän käsivoimia... Ja mulle se hengitys tuotti ongelmia.

        Tuolla oli järjestäjän puolesta joogamatot ihan semmoset tavalliset jumppamatot. Mutta olemassa on ihan joogamattojakin ja joillekin kursseille pitää tuoda oma.

        Rohkeasti vaan ei ole ainakaan aluksi mitenkään vaikeata.

        Alkeiskurssin jälkeen voi olla alkeisjatkokurssi. Siihen aikaan kun kävin ei sitä ollut enkä uskaltautunut alkeiskurssilta suoraan jatkokurssille.


      • Hikinäppi
        Joskus käynyt kirjoitti:

        Ainakin sillä alkeiskurssilla missä olin (ei ollut Turussa) ohjaaja kyllä neuvoi hyvin. Lisäksi saimme joistakin liikkeistä paperilla kuvat, jos halusi kotona joogata. Alkeiskurssilla ei ole kovin vaikeita liikkeitä ja sai jättää jonkun väliin tai taivuttaa vähemmän, jos ei kyennyt johonkin liikkeeseen. Ainoastaan kerran ohjaaja tuli ja auttoi mua jossain liikkeessä ja teki mieli sanoa, että irti, en taivu... (olen aika kankea) Hän oli kyllä sanonut, että kukin tekee omien kykyjensä mukaan.

        Jotkut liikkeet oli kyllä aika raskaita, tarvi vähän käsivoimia... Ja mulle se hengitys tuotti ongelmia.

        Tuolla oli järjestäjän puolesta joogamatot ihan semmoset tavalliset jumppamatot. Mutta olemassa on ihan joogamattojakin ja joillekin kursseille pitää tuoda oma.

        Rohkeasti vaan ei ole ainakaan aluksi mitenkään vaikeata.

        Alkeiskurssin jälkeen voi olla alkeisjatkokurssi. Siihen aikaan kun kävin ei sitä ollut enkä uskaltautunut alkeiskurssilta suoraan jatkokurssille.

        Alustan täytyy olla luistamaton! Tavalliset jumppamatot yleensä ei ole.


      • "iloa"
        Hikinäppi kirjoitti:

        Alustan täytyy olla luistamaton! Tavalliset jumppamatot yleensä ei ole.

        Jos olet jo aloittanut astangajoogan, niin seuraa ohjeita , mutta ennenkaikkea seuraa omaa kehoasi ja sen viestejä, Älä ylitä rajojasi, äläkä ainakaan toisen anna väkisin asettaa sinua asentoon, mihin kehosi ei suostu. Pienin askelin kohdataan omat rajat ja vähitellen voidaan niitä siirtää tuonnemmaksi, liikeradat laajenevat itsestään.
        Itse ehdottaisin; hathajoogan kautta astangajoogaan, jos on kovin jäykkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe