Työajan lyhennys

kysymys....

Miten se juttu menee tuon työajan lyhennyksen kanssa? Tes sanoo, että työajan lyhennys on 96 tuntia vuodessa ja työajanlyhennysraha 3,6% palkasta. Muuten juttu on selitetty helvetin huonosti. Tästä oli töissä kysymystä ja kaveri väitti, että työajanlyhennysraha kuuluu saada silloin kun tuota vapaata ei ole pitänyt. Minulla taas on semmoinen käsitys, että vapaat saa pitää ja tuo raha on tarkoitettu kompensoimaan ansionmenetystä siltä ajalta.

5

15465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki

"Pekkasethan" on palkallista vapaata, joten miten silloin voisi tulla ansiomenetystä? Palkaton vapaa on sitten aivan eri asia, ja sitä ei pidä sekoittaa työajanlyhennyksiin.

• kysymys....

Palkallisthan se on, mutta miten tuntipalkkainen työntekijä vapaalla merkkaa tunteja listaansa? Asetanpa tämän mahdollisimman selkeästi: Tarkoittaako työajanlyhennysraha palkkaa pekkasten ajalta?

• akku
        kysymys.... kirjoitti:

Palkallisthan se on, mutta miten tuntipalkkainen työntekijä vapaalla merkkaa tunteja listaansa? Asetanpa tämän mahdollisimman selkeästi: Tarkoittaako työajanlyhennysraha palkkaa pekkasten ajalta?

Meillä maksetaan jokaisesta tehdystä työtunnista ns. "pekkaskorvaus" (työajantasaamislisä), joka on 6,3% keskituntiansiosta.

Pekkaspäiviä voi pitää 12,5 päivää, eli 100h vuodessa. Niistä ei sitten erikseen makseta mitään.
        Tiedän, että on olemassa maksutapa, jossa ei makseta joka tilissä tätä pekkaskorvausta, vaan silloin kun työntekijä on ollut pekkasvapaalla.

• liittoon
        akku kirjoitti:

Meillä maksetaan jokaisesta tehdystä työtunnista ns. "pekkaskorvaus" (työajantasaamislisä), joka on 6,3% keskituntiansiosta.

Pekkaspäiviä voi pitää 12,5 päivää, eli 100h vuodessa. Niistä ei sitten erikseen makseta mitään.
        Tiedän, että on olemassa maksutapa, jossa ei makseta joka tilissä tätä pekkaskorvausta, vaan silloin kun työntekijä on ollut pekkasvapaalla.

Sinua nyt kyllä kusetetaan..
        Kysy asiaa liitosta.
        Mutta jos et ole jäsen, niin sinähän olet työnantaja myönteinen- / eli lahjoita vaan pekkasrahasi työnantajallesi.Asia on sillä siisti........

• akku

Jos olet saanut työajantasaamislisän (=pekkaskorvaus), mutta et ole pitänyt vapaita, niin TA joutuu maksamaan ne sinulle samoin kuin maksaisi ylityöstä! Näin metallissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe