Kuivapukukommentteja

dyykkaaja

Olen hankkimassa ensimmäistä kuivapukua. Olen kokeillut Ursukin ja PolarDiven malleja. Entäs Loitokari? Onko kokeilua varten mentävä Hyvinkäälle, vai onko pk-seudulla jälleenmyyjää? Entä hinta, missä hintaluokassa Loitokarin mittatilauspuku pyörii?

Entä käyttökokemuksia? Puolesta ja vastaan eri pukuja?

Kiitti etukäteen asiallista vastauksista!

6

4867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikkimonni

      Loitokarin puku on mittatilauspuku, joka valmistetaan vähän samaan tapaan kuin räätälin tekemä puku. Sitä varten on syytä matkustaa Hyvinkäälle. Muualta sitä ei saa. Syy tähän käytäntöön johtuu kuivahupusta, joka muotoillaan tarkasti käyttäjän pään mukaiseksi. Mittojen ottaminen vaatii mallihuppujen sovittamista ja on ammattityötä. Loitokarin puvussa ei ole normaalisti yhtään mansettia. Rukkaset ovat kiinteät ja kuivahuppu pitää veden ulkopuolella pään puolelta. Se on hieno puku, nopea pukea päälle mutta käyttö vaatii hieman opettelua kömpelöiden kuivakintaiden takia. Hinta on noin 1200 euroa mutta tarkemman tiedon saat valmistajalta. Valitettavasti pukujen toimitusaika saattaa olla melko pitkä, ne kun todella ovat käsityötä.

      • alkup.

        Kiitos kommentistasi, Piikkimonni.
        Vielä kysyisin, että satutko sinä tai joku muu tietämään, saako Loitokarin pukua sormikashanskoilla, siis 5-sormisena. Tuntuu, että rukkasmalli voi olla vähän vaikeanlainen vedessä ja kamoja päällepukiessa. Ihminen kun on apina, pinsettiote on tärkeä...

        Olen kokeillut Ursukkia ja PolarDiveä. Niissähän on kaulamansetti, joka ainakaan tottumattomalle ei ole kovin mukava. Entäs Loitokarilla? Siinä ei käsittääkseni ole kaulamansettiakaan, joten "ilma kulkee kurkussa helpommin"?

        Entäs sitten tuo sulkemisasia. Loitsikkaa saa vetoketjullisena tai rullakiinnityksellä. Kumpi on parempi?

        Aikaahan minulla on, vaikka loppuelämä, odotella pukua. Haluaisin vain hyvän ja kunnollisen, varsinkin kun kaikki puvut tuntuvat tuon 1200e maksavan...


      • piikkimonni
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi, Piikkimonni.
        Vielä kysyisin, että satutko sinä tai joku muu tietämään, saako Loitokarin pukua sormikashanskoilla, siis 5-sormisena. Tuntuu, että rukkasmalli voi olla vähän vaikeanlainen vedessä ja kamoja päällepukiessa. Ihminen kun on apina, pinsettiote on tärkeä...

        Olen kokeillut Ursukkia ja PolarDiveä. Niissähän on kaulamansetti, joka ainakaan tottumattomalle ei ole kovin mukava. Entäs Loitokarilla? Siinä ei käsittääkseni ole kaulamansettiakaan, joten "ilma kulkee kurkussa helpommin"?

        Entäs sitten tuo sulkemisasia. Loitsikkaa saa vetoketjullisena tai rullakiinnityksellä. Kumpi on parempi?

        Aikaahan minulla on, vaikka loppuelämä, odotella pukua. Haluaisin vain hyvän ja kunnollisen, varsinkin kun kaikki puvut tuntuvat tuon 1200e maksavan...

        Loitokarin puvussa ei ole kaulamansettia vaan hupun kasvotiiviste on niin tarkkaan kasvojen muotoinen, että se pitää veden ulkopuolella. Huppu pysyy kuivana sisäpuolelta. Se on päällystetty sisäpuolelta vähän villan tuntusella keinokuitumateriaalilla, joten huppu on lämmin jäädyykeilläkin. Hupun materiaali ja tarkka pään mukainen muotoilu estää ilman pääsyn lakkiosaan, joten hupun pullistumista noustessa ja ilman laajetessa ei tarvitse pelätä.

        Minusta vetoketju on nykyaikaa. Se on mukava ja helppokäyttöinen. Loitokari käyttää laadukkaita vetoketjuja, jotka oikein hoidettuna kestävät pitkään. Rullapukujen käyttäjät kehukoot omiaan. Itse en ole sellaista kokeillut. Kuivahupun takia Loitokarin puvuissa yleensä on selkävetoketju.

        Kuulopuheiden mukaan saatavilla on myös kolmisormisia kintaita. Täytyisi varmaan kysellä itsellekin. Viisisormisia ei ole.

        Ainoa mitä voisi moittia on materiaali. Kumitettu kangas on aika jäykkää ja painavaa. Se on vanhemmiten arka reikiintymiselle mutta helppo paikata tavallisella pyöränpaikalla.

        Minä käyn tällä palstalla aika satunnaisesti. Snorkkeli.net on sukeltajien keskustelufoorumi. Tule sinne.


      • Hyvä puku
        piikkimonni kirjoitti:

        Loitokarin puvussa ei ole kaulamansettia vaan hupun kasvotiiviste on niin tarkkaan kasvojen muotoinen, että se pitää veden ulkopuolella. Huppu pysyy kuivana sisäpuolelta. Se on päällystetty sisäpuolelta vähän villan tuntusella keinokuitumateriaalilla, joten huppu on lämmin jäädyykeilläkin. Hupun materiaali ja tarkka pään mukainen muotoilu estää ilman pääsyn lakkiosaan, joten hupun pullistumista noustessa ja ilman laajetessa ei tarvitse pelätä.

        Minusta vetoketju on nykyaikaa. Se on mukava ja helppokäyttöinen. Loitokari käyttää laadukkaita vetoketjuja, jotka oikein hoidettuna kestävät pitkään. Rullapukujen käyttäjät kehukoot omiaan. Itse en ole sellaista kokeillut. Kuivahupun takia Loitokarin puvuissa yleensä on selkävetoketju.

        Kuulopuheiden mukaan saatavilla on myös kolmisormisia kintaita. Täytyisi varmaan kysellä itsellekin. Viisisormisia ei ole.

        Ainoa mitä voisi moittia on materiaali. Kumitettu kangas on aika jäykkää ja painavaa. Se on vanhemmiten arka reikiintymiselle mutta helppo paikata tavallisella pyöränpaikalla.

        Minä käyn tällä palstalla aika satunnaisesti. Snorkkeli.net on sukeltajien keskustelufoorumi. Tule sinne.

        Sen verran lisäystä kolmisormiseen. Rukkanen on lämpimämpi kuin tuo kolmisormi. Et varmaan kadu ostopäätöstä. Ei kurista, eikä muuta kuin sukeltaa. Rukkasiin tottuu!!!


      • käyttäjä
        Hyvä puku kirjoitti:

        Sen verran lisäystä kolmisormiseen. Rukkanen on lämpimämpi kuin tuo kolmisormi. Et varmaan kadu ostopäätöstä. Ei kurista, eikä muuta kuin sukeltaa. Rukkasiin tottuu!!!

        Jos haluta kunnon sukellus puvun etkä jumppa pukua ota vaikka olitokari


    • P2 55/1621

      Ostin juuri Ursukin kuivapuvun parin kokeilun jälkeen, Cordurra päälysteisen. Koitin kavereiden Ursukkia ja Loitokaria ja mun mieli kääntyi Ursukkiin. Perustella en osaa mutta sanoisin että käy koittamassa molempia vedessä jos mahdollista. Mun mielestä kaulamansetti ei ollut pahan tuntuinen.... Ja saa ihan mitkä hanskat tahansa laitettua... vaikka märät jos tarkenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe