Viisumi Suomeen

Alvida

Hei! Tietääkö kukaan kuinka helposti tai vaikeasti turkkilainen saa viisumin Suomeen? Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Olisi ihana lukea :) Poikaystäväni olisi nyt tämän syksyn aikana tulossa pariksi viikoksi luokseni Suomeen, mutta minä murehdin, ettei hänelle myönnetä viisumia. Olen ottanut paljon selvää, mitä edellytetään viisuminhakijalta jne. Olen käynyt Ankaran Suomen suurlähetystön sivuilla jne. Viime viikolla laitoin hänelle kutsun postiin, jonka kirjoitin sekä suomeksi että englanniksi ja kävin vielä leimauttamassakin sen maistraatissa. Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos saisin kuulla niiden kertomuksia, joilla on kokemusta asiasta :) Esim. kuinka kauan teillä kesti viisumihakemuksen käsittely ja jos se hakemus hylättiin niin minkä takia jne.?

Joo ja sitten vielä pieni lisäys, toivoisin että saisin asiallisia vastauksia ja nimenomaan sellaisilta, joilla on asiasta jotain kokemusta - olen ihan liikaa lukenut joillakin keskustelupalstoilla ilkeitä kommentteja tästä aiheesta enkä jaksa lukea niitä enää. Kiitos :)

31

11464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tittti

Hei! Minun poikaystäväni olisi myös tulossa Suomeen pariksi kuukaudeksi ja hän on myöskin turkkilainen(lisäksi kurdi, jos se nyt vaikuttaa jotenkin viisumiin saantiin?). Mietin, että kuinka vaikea hänen on saada viisumia? Ja eikö hänen ole mahdollista tulla, mikäli en lähetä jotakin kutsua(?)?

Olisi todella mahtavaa, jos joku asiasta paremmin tietävä kertoisi, miten kannattaisi menetellä! :)

• ....

sinun on lähetettävä kutsu poikaystävällesi. Muutoin ei saa turistiviisumia. Palkkatodistus työpaikasta jos olet työelämässä on hyvä liittää hakemukseen. Myöskin se, että olet valmis hänen elämänsä kustantamaan täällä koto-Suomessa olikohan se 30 e/pvä.. Jos teidän tuttavuus on lyhytaikainen, voi olla etteivät myönnä turistiviisumia. Lykkyä tykö! (ps. mieheni on turkin kurdi)

• Kesäperho

Tervehdys!!
      Olen itse kutsunut miesystävääni suomeen, hän on tosin Tunisialainen. Mutta kutakuinkin käytännöt ovat samoja ja etenevät samoilla kaavoilla. Kutsu voi olla aivan vapaamuotoinen, jossa ilmenee kutsujaj ja kutsuttavan henkilötiedot, vierailun suunniteltu ajankohta, kutsujan suhde kutsuttavaan. Myös yhteystiedot tulee mainita. Itse en ole koskaan leimauttanut kutsua missään maistraatissa tai poliisilaitoksella. Joihinkin maihin tälläinen vaatimus saattaa hyvinkin olla, joten se kannattaa tarkistaa. Myöskään mitään palkkatietoja minulta ei ole koskaan kyselty enkä niistä mitään dokumenttia ole kutsuun liittänyt. Ainakin Tunisiasta Suomeen vierailulle tulevan tulee varata käyttörahaa noin 30 e/vrk. Tunisiassa tulli kyllä kysyy käyttörahan määrää. Eli siitähän lähdetään, että kutsuttavalla on itsellä tuo käyttöraha mukanaan. Usein suomen valtio velvoittaa kutsujan vastaamaan taloudellisesti kutsuttavasta vierailun aikana mikä tarkoittaa käytännössä tietysti yösijan ja ruoan tarjoamista. Mutta myös tavallaan kutsuja on taloudellisesti vastuussa, jos kutsuttavalle sattuukin jotakin ja joutuu esim. käyttämään sairaanhoidollisia palveluja. Tätä varten ainakin Tunisialaisilta velvoitetaan voimassaolevaa vakuutusta, joka kattaa matkan aikana sattuneet tapaturmat.
      Viisumien myöntäminen on hyvin maakohtaista. Ja myöskin hyvin henkilökohtaista. Pääsääntöisesti kuitenkin viisumeja myönnetään melko nihkeästi, varsinkin jos tuttavuus on kovin lyhyt. Jos kutsuttava on kovin paljon kutsujaa nuorempi, myös silloin myönteisen päätöksen saaminen voi olla työläämpää. Kuitenkin toivotan kovasti lykkyä. Eikä kannata lannistua..Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä..

• tittti

saada viisumi? Eli siis jos poikaystäväni olisi tulossa käymään täällä noin 2 kuukauden kuluttua, viimeistään nyt olisi varmasti hyvä alkaa kirjoittamaan kutsukirjettä? Ja minne minä sen kirjeen lähetän? Voi herranjestas että on monimutkaista, kun miettii miten helppo meidän suomalaisten on lähteä toiseen maahan!

Minä opiskelen tällä hetkellä enkä ole töissä, joten mitään palkkatodistuksia tms. en voi kutsuun liittää.

• Alvida
        tittti kirjoitti:

saada viisumi? Eli siis jos poikaystäväni olisi tulossa käymään täällä noin 2 kuukauden kuluttua, viimeistään nyt olisi varmasti hyvä alkaa kirjoittamaan kutsukirjettä? Ja minne minä sen kirjeen lähetän? Voi herranjestas että on monimutkaista, kun miettii miten helppo meidän suomalaisten on lähteä toiseen maahan!

Minä opiskelen tällä hetkellä enkä ole töissä, joten mitään palkkatodistuksia tms. en voi kutsuun liittää.

Minäkin mietin, kauanko sen viisumin myöntämiseen menee. Luin Ankaran suurlähetystön sivuilta, että voi mennä yli kuukaudenkin, mutta myös esim. vain 7 päivää. Kai se riippuu "tapauksesta". Poikaystäväni saa töistä lomaa loka-marraskuun vaihteessa ja olisi silloin tulossa. Pelottaa, että sen viisumin myöntämiseen menee niin pitkä aika, ettei sitä ehditä myöntää ennen kuin hänen lomansa alkaa :( Lisäks hän ei oo käyny Turkin armeijaa vielä ja oon kuullut, että se olis hyvä olla käytynä jos Suomeen mielii tulla.

Minä tulostin sieltä suurlähetystön sivuilta sellasen valmiin kutsukirjelomakkeen, jonka täytin sekä suomeksi että englanniksi. Siinä kysyttiin mm. henkilötietoja, ammattia, työpaikkaa jne. Itse olen opiskelija ja mietityttää nyt, vaikuttaakohan se sen viisumin myöntämiseen, kun en ole töissä. Vaikka siihen kyllä kirjoitin, että vastaan poikaystäväni kuluista hänen vierailunsa aikana. On minulla rahaa säästössä, mutta sitähän ne ei siellä suurlähetystössä tiedä :/ Siis on minulla rahaa vastata hänen kuluistaan. Lisäksi äitini kirjoitti liitteeksi oman pienen kutsunsa. :D Mutta nyt moni asia vaivaa, en esimerkiksi kertonut kauanko olemme tunteneet - laitoin vain että seurustelemme kun siinä kysyttiin suhteen laatua. Ja vierailun tarkoitusta kun kysyttiin niin kirjoitin, että haluan tutustuttaa hänen parin viikon aikana kotiini ja perheeseeni Suomessa. Mitenköhän käy? Jännittää kauheasti...

Juu kyllä sinun tittti kannattaa laittaa se kutsukirje jo nyt postiin, niin ehtii ainakin ajoissa :) Lähetät sen kirjeen poikaystävällesi kotiin ja hän vie sen sitten Ankaraan Suomen suurlähetystöön. Siinä kutsukirjeessä (ainakin siis siinä jonka tulostin netistä) kysyttiin myös kutsuttavan tietoja eli tämän työpaikka, osoite, syntymäkaupunki, osoite jne. No joo, sanopa tuo - että osaakin olla monimutkaista kaikki tämä!! Ja että se, että kaksi ihmistä saa olla yhdessä on joistakin suurlähetystön ihmisistä kiinni :/

Pidetään peukkuja :) Ja aina kannattaa yrittää kuitenkin!!

Tittti kuinka vanha poikaystäväsi on ja onko hän käynyt Turkin armeijan? Tiedätkö? Oletteko kauankin tunteneet? Olen utelias :)

• Kesäperho
        tittti kirjoitti:

Heippa!
        Kutsukirjeen lähetät poikaystävällesi. Hän menee sitten kutsukirjeen monien muiden papereiden kanssa konsulaattiin kotimaassaan. Konsulaatista hän saa melkoisen nivaskan papereita, jotka hänen tulee täyttää. Siihen kannattaa varata kyllä jokunen tovi aikaa, koska ovat kyllä melkoisen hankalia täytettäviä. Hänen kannattaa kysyä etukäteen konsulaatista mitä kaikkia papereita he vaativat hakemuksen liitteeki kutsun lisäksi. Hakemuksen käsittely on hyvin maakohtaista ja myös ajankohta saattaa vaikutta käsittelyn nopeuteen. Mutta esim. Tunisiassa käsittelyyn meni 7 päivää viime vuonna näin syksyaikaan. Toivottavasti jotakin apua tästä sinulle tulee..ei paineita..kutsua postiin vaan, niin kaikki kyllä järjestyy.

• Kesäperho
        Alvida kirjoitti:

Minäkin mietin, kauanko sen viisumin myöntämiseen menee. Luin Ankaran suurlähetystön sivuilta, että voi mennä yli kuukaudenkin, mutta myös esim. vain 7 päivää. Kai se riippuu "tapauksesta". Poikaystäväni saa töistä lomaa loka-marraskuun vaihteessa ja olisi silloin tulossa. Pelottaa, että sen viisumin myöntämiseen menee niin pitkä aika, ettei sitä ehditä myöntää ennen kuin hänen lomansa alkaa :( Lisäks hän ei oo käyny Turkin armeijaa vielä ja oon kuullut, että se olis hyvä olla käytynä jos Suomeen mielii tulla.

Minä tulostin sieltä suurlähetystön sivuilta sellasen valmiin kutsukirjelomakkeen, jonka täytin sekä suomeksi että englanniksi. Siinä kysyttiin mm. henkilötietoja, ammattia, työpaikkaa jne. Itse olen opiskelija ja mietityttää nyt, vaikuttaakohan se sen viisumin myöntämiseen, kun en ole töissä. Vaikka siihen kyllä kirjoitin, että vastaan poikaystäväni kuluista hänen vierailunsa aikana. On minulla rahaa säästössä, mutta sitähän ne ei siellä suurlähetystössä tiedä :/ Siis on minulla rahaa vastata hänen kuluistaan. Lisäksi äitini kirjoitti liitteeksi oman pienen kutsunsa. :D Mutta nyt moni asia vaivaa, en esimerkiksi kertonut kauanko olemme tunteneet - laitoin vain että seurustelemme kun siinä kysyttiin suhteen laatua. Ja vierailun tarkoitusta kun kysyttiin niin kirjoitin, että haluan tutustuttaa hänen parin viikon aikana kotiini ja perheeseeni Suomessa. Mitenköhän käy? Jännittää kauheasti...

Juu kyllä sinun tittti kannattaa laittaa se kutsukirje jo nyt postiin, niin ehtii ainakin ajoissa :) Lähetät sen kirjeen poikaystävällesi kotiin ja hän vie sen sitten Ankaraan Suomen suurlähetystöön. Siinä kutsukirjeessä (ainakin siis siinä jonka tulostin netistä) kysyttiin myös kutsuttavan tietoja eli tämän työpaikka, osoite, syntymäkaupunki, osoite jne. No joo, sanopa tuo - että osaakin olla monimutkaista kaikki tämä!! Ja että se, että kaksi ihmistä saa olla yhdessä on joistakin suurlähetystön ihmisistä kiinni :/

Tittti kuinka vanha poikaystäväsi on ja onko hän käynyt Turkin armeijan? Tiedätkö? Oletteko kauankin tunteneet? Olen utelias :)

Tervehdys!

Kirjoitan nyt sinullekin, kun kirjoittamisen into iski. Eli mietit, kun et laittanut kutsuun suhteestanne mitään syvällisempää tietoa. Älä huoli, siihen ei tarvitsekaan laittaa. Kun ensimmäistä kertaa kutsut henkilöä Suomeen, on hyvin mahdollista, että Suomen ulkomaalaisvirastosta soitetaan sinulle. He kyllä ottavat selvää suhteenne laadusta. Aina toki ei näin käy, mutta minulle henkilökohtaisesti kävi näin, kun ensimmäistä kertaa kutsuin miestäni Tunisiasta. Hyvin asiallisia kysymyksiä minulle esitettiin, mutta jonkin verran kyllä piti avautua. Olivat kovin kiinnostuneita kuinka kauan olemme yhdessä olleet, millaista yhteydenpitoa, kuinka usein tavattu, olenko tavannut hänen perhettään. Myös se mitä tiedän hänen historiastaan, oli hyvin merkityksellistä.
        Kun viisumihakemusta jätetään konsulaattiin, he kyllä kertovat, koska viisumista voi tiedustella. Kun viisumi on myönnetty, poikaystäväsi hakee sen konsulaatista passiinsa. Silloin tulee olla myös esittää lentoliput, meno- ja paluulippu. Tsemppiä!

• Alvida
        Kesäperho kirjoitti:

Tervehdys!

Kirjoitan nyt sinullekin, kun kirjoittamisen into iski. Eli mietit, kun et laittanut kutsuun suhteestanne mitään syvällisempää tietoa. Älä huoli, siihen ei tarvitsekaan laittaa. Kun ensimmäistä kertaa kutsut henkilöä Suomeen, on hyvin mahdollista, että Suomen ulkomaalaisvirastosta soitetaan sinulle. He kyllä ottavat selvää suhteenne laadusta. Aina toki ei näin käy, mutta minulle henkilökohtaisesti kävi näin, kun ensimmäistä kertaa kutsuin miestäni Tunisiasta. Hyvin asiallisia kysymyksiä minulle esitettiin, mutta jonkin verran kyllä piti avautua. Olivat kovin kiinnostuneita kuinka kauan olemme yhdessä olleet, millaista yhteydenpitoa, kuinka usein tavattu, olenko tavannut hänen perhettään. Myös se mitä tiedän hänen historiastaan, oli hyvin merkityksellistä.
        Kun viisumihakemusta jätetään konsulaattiin, he kyllä kertovat, koska viisumista voi tiedustella. Kun viisumi on myönnetty, poikaystäväsi hakee sen konsulaatista passiinsa. Silloin tulee olla myös esittää lentoliput, meno- ja paluulippu. Tsemppiä!

Kiitos Kesäperho sinulle vastauksista :) Olisi tosiaan hienoa, jos he sieltä suurlähetystöstä soittaisivat, jos olisi jotain epäselvyyksiä. Saisivat tosiaan kysyä sitten mitä haluavat ja vastailisin mielelläni :) Liititkö sinä omaan kutsuusi passistasi kopion? Minä en niin tehnyt ja nyt mietityttää, kun olen lukenut että jotkut ovat niin tehneet. Mitä merkitystä sillä oikein on? Itse hain vain maistraatista julkisen notariin leiman. Piti esittää siellä henkilöllisyystodistus, että todella olen kyseinen henkilö ja hän sitten löi leiman kutsukirjeeseeni. Myös äitini kävi hakemassa kutsukirjeeseensä leiman :) Laitoin mukaan myös valokuvan poikaystävästäni ja minusta - näkevät että olemme tavanneet kasvotusten. No, nyt vain odottelemaan miten käy.

• Alvida
        Kesäperho kirjoitti:

Tervehdys!

Kesäperho, olitko opiskelija tällöin kun kutsuit miestäsi ekaa kertaa Suomeen? Mitenhän tämä vaikuttaa, kun olen opiskelija eikä minulla silleensä ole tuloja, vaikka rahaa kylläkin säästössä ettei ole siinä suhteessa ongelmaa maksaa täällä poikaystäväni kuluja. Laitoin siihen kutsuun kyllä tarkat tiedot, missä opiskelen, kouluni osoitteen ja puhelinnumeronkin :D

Kiitos jos viitsit vastata, on niin mahtavaa lukea kun jollakin on kokemusta asiasta ja osaa vähän kertoa jotain :)

• Tässä muutama vinkki
        Alvida kirjoitti:

Kesäperho, olitko opiskelija tällöin kun kutsuit miestäsi ekaa kertaa Suomeen? Mitenhän tämä vaikuttaa, kun olen opiskelija eikä minulla silleensä ole tuloja, vaikka rahaa kylläkin säästössä ettei ole siinä suhteessa ongelmaa maksaa täällä poikaystäväni kuluja. Laitoin siihen kutsuun kyllä tarkat tiedot, missä opiskelen, kouluni osoitteen ja puhelinnumeronkin :D

Kiitos jos viitsit vastata, on niin mahtavaa lukea kun jollakin on kokemusta asiasta ja osaa vähän kertoa jotain :)

Tavannut häntä siis poikaystävääsi henkilökohtaisesti? Siittä pitää olla todiste esim passileima tai yhteisiä valokuvia, auttaa myös asiaan.

Leima pitää ottaa maistraatissa, itse kun olen sen joutunut hakemaan.

Palkkatodistus vaadittiin ainakin Aasian suuntaan päin.

Ja tosiaankin, jos ette ole elävänä koskaan tavanneet, voit luopua toivosta.

Ja koska olet opiskelija, niin erittäin hyvä kysymys on millä keinoin takaat hänen elämisensä Suomessa? Rahaa ei kaverilla tarvitse olla, kun tulee Suomeen koska sinä takaa periatteessa hänen toimentulonsa suomessa, ainakin ulkoministeriöstä sanottiin, et voivat tullissa kysellä, mutta siis vain kysellä ja kutsukirjeen kun laittaa poika pöytään, niin pääsee läpi.

Mut epäilen ettet saa sitä viisumia sille hankituksi opiskelija statuksen takia, ja muutenkin onko nyt noin nuoren edes järkevää olettaa, että teidän justusta mitään tulisi, mutta ota nyt vaikka sitten seikkailuna ja mene mielummin itse lomaileen talvella sinne päin, niin saat huvin lisäksi aurinkoa. ;)

• Vielä yksi utelias:)

Luin viestejä viisumiaiheesta ja minullekin heräsi kysymyksiä. Itsellänikin on poikaystävä ulkomailla entisen Jugoslavian alueella, ja myös hän tarvitsee viisumin tullakseen suomeen tai ylipäätään Schengen-maihin. En todellakaan aavistanut, että viisumin saaminen on noin monimutkainen ja paljon papereita vaativa prosessi, ennenkuin kävin tutustumassa suurlähetystön sivuihin! Kysyisinkin nyt sellaista teiltä, joilla on kokemusta, että: viisumipapereihin vaaditaan todisteet meno- ja paluumatkavarauksesta. Miten tämä käytännössä toimii, koska eihän matkaa ole mitään järkeä tilata, ennenkuin tietää saavansa viisumin? Jos viisumia ei saakaan, niin maksaa turhaan lentoliput. Tuo kohta meni vähän yli ymmärryksen...neuvoja? Lisäksi eihän meno- ja paluuajankohtaakaan oikein voi viisumihakemukseen laittaa, ennenkuin varmasti tietää saavansa esimerkiksi juuri lentoliput kyseisiksi päiviksi. Onko päivien siis oltava tarkat? Olisi myös kiva tietää, onko kellään muulla kokemusta seurustelusta kyseisellä alueella asuvan ihmisen kanssa? Ei kyllä suomalaisena voi ymmärtää, miten paljon joidenkin muiden maiden kansalaisten liikkumista rajoitetaan, kun oma liikkuminen on niin vapaata :/

• Alvida
        Tässä muutama vinkki kirjoitti:

Tavannut häntä siis poikaystävääsi henkilökohtaisesti? Siittä pitää olla todiste esim passileima tai yhteisiä valokuvia, auttaa myös asiaan.

Leima pitää ottaa maistraatissa, itse kun olen sen joutunut hakemaan.

Palkkatodistus vaadittiin ainakin Aasian suuntaan päin.

Ja tosiaankin, jos ette ole elävänä koskaan tavanneet, voit luopua toivosta.

Ja koska olet opiskelija, niin erittäin hyvä kysymys on millä keinoin takaat hänen elämisensä Suomessa? Rahaa ei kaverilla tarvitse olla, kun tulee Suomeen koska sinä takaa periatteessa hänen toimentulonsa suomessa, ainakin ulkoministeriöstä sanottiin, et voivat tullissa kysellä, mutta siis vain kysellä ja kutsukirjeen kun laittaa poika pöytään, niin pääsee läpi.

Mut epäilen ettet saa sitä viisumia sille hankituksi opiskelija statuksen takia, ja muutenkin onko nyt noin nuoren edes järkevää olettaa, että teidän justusta mitään tulisi, mutta ota nyt vaikka sitten seikkailuna ja mene mielummin itse lomaileen talvella sinne päin, niin saat huvin lisäksi aurinkoa. ;)

Jos vähän tarkemmin olisit lukenut noita aikaisempia viestejäni, niin olisit huomannut, kun kirjoitin että laitoin kutsun mukaan yhteisen valokuvan meistä todisteeksi, että tosiaan olemme tavanneet kasvotusten. :) Ja vielä siitäkin kirjoitin, ettei raha ole ongelma koska minulla on säästöjä ja vanhempani tukevat minua, sen takia äitinikin laittoi oman kutsunsa liitteeksi.

Ja vielä tuosta, kun kirjoitit "ja muutenkin onko nyt noin nuoren edes järkevää olettaa, että teidän jutusta mitään tulisi" niin tiedätkö tosiaan kuinka vanha olen? :D Ja vaikka olisinkin kuinka nuori, niin mitä se ikä siihen vaikuttaa, voihan juttu toimia parikymppisillä yhtä hyvin kuin nelikymppisillä ja päinvastoin. Joskushan sitä on hyvä aloittaa.

Mites itselles kävi, pääsikö ystäväsi Suomeen?

• Alvida
        Vielä yksi utelias:) kirjoitti:

Luin viestejä viisumiaiheesta ja minullekin heräsi kysymyksiä. Itsellänikin on poikaystävä ulkomailla entisen Jugoslavian alueella, ja myös hän tarvitsee viisumin tullakseen suomeen tai ylipäätään Schengen-maihin. En todellakaan aavistanut, että viisumin saaminen on noin monimutkainen ja paljon papereita vaativa prosessi, ennenkuin kävin tutustumassa suurlähetystön sivuihin! Kysyisinkin nyt sellaista teiltä, joilla on kokemusta, että: viisumipapereihin vaaditaan todisteet meno- ja paluumatkavarauksesta. Miten tämä käytännössä toimii, koska eihän matkaa ole mitään järkeä tilata, ennenkuin tietää saavansa viisumin? Jos viisumia ei saakaan, niin maksaa turhaan lentoliput. Tuo kohta meni vähän yli ymmärryksen...neuvoja? Lisäksi eihän meno- ja paluuajankohtaakaan oikein voi viisumihakemukseen laittaa, ennenkuin varmasti tietää saavansa esimerkiksi juuri lentoliput kyseisiksi päiviksi. Onko päivien siis oltava tarkat? Olisi myös kiva tietää, onko kellään muulla kokemusta seurustelusta kyseisellä alueella asuvan ihmisen kanssa? Ei kyllä suomalaisena voi ymmärtää, miten paljon joidenkin muiden maiden kansalaisten liikkumista rajoitetaan, kun oma liikkuminen on niin vapaata :/

Juu itsekin mietin tuota samaa, mutta sitten selvisi, että he ilmoittaa suurlähetystöstä tälle viisuminhakijalle, jos hänelle myönnetään viisumi elikkä he soittaa tälle hakijalle. Tämän jälkeen tyyppi menee suurlähetystöön hakemaan viisumin ja esittää samalla lentoliput matkavakuutuksen. Jotenkin näin se menee :) Tosiaan olisi kauheaa, jos lentolippu pitäisi ostaa ennen kuin viisumia on myönnetty - rahathan siinä menisivät hukkaan jos viisumia ei tulisikaan.. Mutta että osaakin olla vaikeaa yhden ihmisen tulo parin viikon vierailulle :/

• Utelias yhä
        Alvida kirjoitti:

Juu itsekin mietin tuota samaa, mutta sitten selvisi, että he ilmoittaa suurlähetystöstä tälle viisuminhakijalle, jos hänelle myönnetään viisumi elikkä he soittaa tälle hakijalle. Tämän jälkeen tyyppi menee suurlähetystöön hakemaan viisumin ja esittää samalla lentoliput matkavakuutuksen. Jotenkin näin se menee :) Tosiaan olisi kauheaa, jos lentolippu pitäisi ostaa ennen kuin viisumia on myönnetty - rahathan siinä menisivät hukkaan jos viisumia ei tulisikaan.. Mutta että osaakin olla vaikeaa yhden ihmisen tulo parin viikon vierailulle :/

Kiitos tiedosta! Meneepä tosiaan hankalaksi, varsinkin kun se viisumi pitää sitten todella ajoissa pistää vireille, että saa kohtuuaikaisin liput ym. tilattua, eikä joudu niitä viime hetken ryöstöhintoja maksamaan. Äh, osaa olla hankalaa. Ja minä kun luulin, että saisin sen poikaystävän helposti kyläilemaan ja että vaikeutena olisi vain matkan hinta:) Kyllä minä poikaystävän tännekin vielä haluan kyläilemaan, vaikka sitten itse joutuisinkin useammin sinne päin lähtemään, kun olen "vapaa" maailmankansalainen. Täytyy vaan varata siihen sitten nähtävästi aikaa. Kyllä ottaa päähän toisten puolesta tämä epäreiluus.

• tittti
        Alvida kirjoitti:

Poikaystäväni on 24, eikä ole vielä käynyt Turkin armeijaa, koska on siirtänyt sinne menoa ensiksi opiskelujen ja nyt myöhemmin minun ja työn vuoksi. Pelottaa vain hänen sinne menonsa, koska pakkohan hänen on se käydä, ellei sitten maksa itseään ulos siitä. Olemme tunteneet poikakaverini kanssa vasta vajaan vuoden, tämäkin saattaa vaikuttaa hänen viisuminsa saantiin. Siksi oikeastaan haluan hänet tänne parin kuukauden vierailulle, että saan nähdä mitä hän pitää suomalaisesta kulttuurista ja elämäntavastani, kodistani ja kaikesta muustakin täällä. Olen itse hyvin perillä hänen kulttuuristaan ja tavoistaan ja olen nähnyt sen konkreettisesti, ja haluan nyt hänen tulevan tänne ja näkevän tämän kaiken ja sitä kautta ymmärtävän minua vielä nykyistäkin paremmin :)

Saa nähdä mitä tästä tulee. Tsemppiä kaikille viisumien kanssa säätämiseen!

• Kesäperho
        Vielä yksi utelias:) kirjoitti:

Moro!!

Mieltäsi askarruttaa lentoliput. Käytännössä asia toimii näin. Kun viisumi on myönnetty, kutsuttava menee konsulaattiin lentolippujen kanssa. Siellä hän esittää lentoliput ja saa passinsa, jossa on viisumi.
        Vierailuviisumi myönnetään kolmen kuukauden ajalle. Eli tuon kolmen kuukauden ajalla kutsuttava voi vierailla Suomessa hakemuksen mukaisen ajan. Eli sen ajan jonkan olette hakemukseen laittaneet, kaksi viikkoa, kuukauden, mitä kukin nyt on anonut. Eli liput hommataan vasta kun viisumipäätös on myönnetty. Ei siis mene rahat hukkaan.
        Viisumihakemukseen laitetaan suunniteltu matkan ajankohta, mutta se voi kyllä olla jokin muukin viisumin voimassaoloajan sisällä oleva ajankohta. Eli kun viisumi on myönnetty eikä satukaan löytämään lentolippuja juuri kyseiselle päivälle, ei kannata huolestua. Joskus käsittelyajatkin saattavat venähtää joka myös vaikuttaa matkustusajankohtaan. Muistutan kuitenkin, että kannattaa olla mahdollisimman ajoissa liikkeellä, jotta on ns. pelivaraa viisumin viivästykselle. Varsinkin, jos kutsuttavalla on jokin tietty ajankohta, koska ainoastaan sopii. Lykkyä tykö..

• kukka
        Kesäperho kirjoitti:

Moro!!

Mieltäsi askarruttaa lentoliput. Käytännössä asia toimii näin. Kun viisumi on myönnetty, kutsuttava menee konsulaattiin lentolippujen kanssa. Siellä hän esittää lentoliput ja saa passinsa, jossa on viisumi.
        Vierailuviisumi myönnetään kolmen kuukauden ajalle. Eli tuon kolmen kuukauden ajalla kutsuttava voi vierailla Suomessa hakemuksen mukaisen ajan. Eli sen ajan jonkan olette hakemukseen laittaneet, kaksi viikkoa, kuukauden, mitä kukin nyt on anonut. Eli liput hommataan vasta kun viisumipäätös on myönnetty. Ei siis mene rahat hukkaan.
        Viisumihakemukseen laitetaan suunniteltu matkan ajankohta, mutta se voi kyllä olla jokin muukin viisumin voimassaoloajan sisällä oleva ajankohta. Eli kun viisumi on myönnetty eikä satukaan löytämään lentolippuja juuri kyseiselle päivälle, ei kannata huolestua. Joskus käsittelyajatkin saattavat venähtää joka myös vaikuttaa matkustusajankohtaan. Muistutan kuitenkin, että kannattaa olla mahdollisimman ajoissa liikkeellä, jotta on ns. pelivaraa viisumin viivästykselle. Varsinkin, jos kutsuttavalla on jokin tietty ajankohta, koska ainoastaan sopii. Lykkyä tykö..

heipsis!
        Sen viisumin hakeminen menee näin(siis Turkissa).

Ensin kaikki vaadittavat paperit (löytyy www.finland.org.fi paperit saa suomeksi ja turkiksi!!)

sitten kaikkien vaadittujen papereidenkanssa konsulaattiin, ja hakijalla pitää olla LENTOLIPUN VARAUS TOSITE! ..eli voit käydä thy:n toimistossa turkissa ja tehdä lentolippu varauksen (ei maksa mitään) ja sen kuitin esität. Kun viisumi on myönnetty voit käydä lunastamassa lento liput toimistosta.

Matkavakuutus pitää kattaa aina 30000€ asti ja hyväksytyistä vakuutus yhtiöistäkin on lista em. netti osoitteessa. Matkavakuutuksen voi ottaa ennen tai jälkeen viisumin myöntämisen!

Suomalaisen pitää lähettää KUTSU, PALKKATODISTUS,( tai muu todistus mistä käy varat ilmi) viisumia ei myönnetä jos suomalainen elää sosiaalituilla!

Mitään papereita EI TARVITSE käydä leimauttamassa suomessa missään!! onnea!

• maasta?
        Utelias yhä kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Meneepä tosiaan hankalaksi, varsinkin kun se viisumi pitää sitten todella ajoissa pistää vireille, että saa kohtuuaikaisin liput ym. tilattua, eikä joudu niitä viime hetken ryöstöhintoja maksamaan. Äh, osaa olla hankalaa. Ja minä kun luulin, että saisin sen poikaystävän helposti kyläilemaan ja että vaikeutena olisi vain matkan hinta:) Kyllä minä poikaystävän tännekin vielä haluan kyläilemaan, vaikka sitten itse joutuisinkin useammin sinne päin lähtemään, kun olen "vapaa" maailmankansalainen. Täytyy vaan varata siihen sitten nähtävästi aikaa. Kyllä ottaa päähän toisten puolesta tämä epäreiluus.

Onko poikaystäväsi Kosovovosta? Jos on, niin parempi että matkustelet vaan siellä Kosovossa, koska tänne jos saat sen, niin takuu varma on, ettei pois täältä lähde. Jos haluat tietää enemmän, niin kerron kyllä jos haluat. Ole tarkkana!

• lisää

Kannattaa hankkia leima maistraatista, maksaa 6 €. Siinä saa todistettua henkilöllisyyden ja allekirjoituksen oikeudellisuuden.

Siihen kutsukirjeen mukaan on laitettava myös kopio sinun passin kannesta sekä sivusta missä näkyy sinun tiedot.

Maistraatissa tarkistivat onko passikopiot oikeat ja vasta sitten tuli leima.

• kalp

Jos ei ole Turkin armeijaa käytynä on ilmeisesti lähes mahdotonta saada viisumi. Näin ainakin olen kuullut muiden kokemuksista. Mutta toivottavasti teillä käy onni.

• '-'

Ise lähetin kutsun ystävälleni turkkiin. Kutsun kirjoitti perheeni eli vapaamuotoisen selostuksen perheemme tilanteesta, olosuhteista jne..ja myös virallisen kutsukaavakkeen.Mitään en laittanut englanniksi.Liitin myös passistani kopiot, työtodistukset vanhemmiltani ja kutsu leimautettiin maistraatissa.

Kutsuttavalla täytyy olla passi, jos ei ole käynyt armeijaa niin opiskelupaikasta pitää olla todistus.Matkavakuutus, työtodistus, matkaliput varattuna(ainakin näin sanotaan turkin kielisillä konsulaatin sivuilla)todistus pankista minkä verran käyttörahaa.Turkin puolella aika tarkkaa hommaa. Ja ihan vinkkinä kihla tms pareille.Hyvä jos kutsun laittaa vanhempasi ja kihlauksesta ei puhuta mitään.En tiedä yhtään paria jotka näin sanomalla oisivat saaneet kutsun(tietenkin näitäkin voi olla)naimisissa olevat on tietenkin täysin eri asia.
      Tsemiä!=)

• homma...

Olen mieheni kanssa kihloissa ja vanhempani silti lähettivät kutsun ja kihloista ei puhuta sanallakaan... Katsovat kuulemma sen takia epätodennäköiseksi paluun kotimaahan, niin hullulta kuin se kuulostaakin! Jos armeijaa ei ole käyty eikä opiskele niin aika varmaa on ettei viisumia heru, sad but true. Joo, onhan tuo aika monimutkaista hommaa mutta on se sen arvoista ja toisella kerralla kaikki on jo helpompaa :)
        Kärsivällisyyttä ja huolellisuutta se vaatii...

Tsemppiä kaikille!

• vain

omasta pasistasi kopiot? ettei tarvinut laittaa vanhempasi passeista kopioita?

Ja muuten onko sinulla sähköpostia, olisi kiva jutella sinun kanssa enemmän kyseisestä asiasta. Tarvisin tietoa :)
        minun on [email protected] eli voit vaikka laittaa mailia sinne jos vain haluat. Olisi kiva!

• Alvida

Alan olla koko ajan entistä varmempi ettei poikaystäväni saa sitä viisumia :/ Tiedän, että pitäisi olla toiveikas ja ajatella positiivisesti, mutta nyt kun mietin mitä kaikkea olisin voinut laittaa siihen kutsuun toisin ja mitä kaikkea siihen jäi mainitsematta ja liittämättä.. Olisi pitänyt miettiä tarkemmin - just laittaa kopiot omasta passistani ja vaikka pyytää äitiäni liittämään työtodistuksen ja itsekin olisin voinut littää jonkin tiliotteen tms. Ja tosiaan, kun poikaystäväni ei ole käynyt sitä armeijaakaan.. Hän on kyllä töissä, mutta jos se ei kuitenkaan vaikuta samalla lailla kuin se opiskelupaikka-asia. No, katsotaan miten käy kun hän saa sen kutsun ja vie sen sinne suurlähetystöön.

Onko kukaan soittanut tuonne suurlähetystöön ja kysellyt näistä asioista? Mietin pitäisikö soittaa sinne :) Osaavat kai suomea siellä täysin? Jospa voisin vaikka jälkeenpäin liittää tai vaikka faksata puuttuvia papereita sinne, esim. vaikka tiliotteeni..

Mutta juu tsemppiä kaikille viisuminhakijoille - toisia lykästää ja toisia ei, mutta itse en ainakaan aio luovuttaa, jos tällä kertaa ei viisumia tule niin kenties sitten toisella yrittämällä ;) Olisi vain niin hienoa tutustuttaa poikaystävä kotimaahani ja perheeseeni ennen kuin hän lähtee armeijaan. Suunnitelmissa olisi kyllä matkustaa Turkkiin vielä tässä loppuvuodesta, mutta saas nähdä...

• kalp

Tuossa ylempänä joku kirjoitti, että täytyy viisumia hakiessa olla matkaliput varattuna ja matkavakuutus. Ei pidä paikkaansa. Ensin haetaan viisumi ja jos antavat myönteisen päätöksen pitää mennä uudestaan konsulaattiin näyttämään ostetut liput ja matkavakuutus. Eli ei missään nimessä kannata ostella lippuja etukäteen - yhdelle tutulleni on käynyt meinaan niinkin että oli ostanut jo lentoliput, hotellin jne. mutta eivät sitten myöntäneetkään viisumia. Tosin tällöin hän oli menossa turkista ihan tavalliselle turistilomalle baltian maahan.

Jos et liittänyt mukaan mitään tositetta siitä että kuinka usein olette nähneet (ts. passisi kopiota) niin pahoin pelkään, ettei viisumia heru. Haluavat hyvin tarkkaan yleensä tietää millainen suhde on, ts. ollaanko paljon yhteydessä ja nähdäänkö aktiivisesti eikä vain kerran vuodessa kesälomalla. Itse olemme joka kerta liittäneet viisumihakemukseen oman selostuksen suhteestamme ja tapaamisistamme, tiliotteeni, passien kopiot, tositteen asunnosta, työpaikan palkkalapun jne. eikä ole jäänyt viranomaisille paljoa mietittävää. Ensimmäisellä kerralla eivät yleensä viisumia anna, vaikka kaikki paperit ja puitteet olisivatkin kunnossa. Eli kannattaa varautua siihen, mutta sitten toisella kerralla voi jo tärpätä kun huomaavat, että olette tosissanne. Lisäksi jos poikaystäväsi on joskus sattunut hakemaan viisumia jonnekin muualle tai jonkun toisen kanssa niin melko varmasti tulee hylky teidän hakemuksiinne.
        Se on kovaa peliä. Kannattaa antaa mahdollisimman paljon papereita mukaan poikaystävälle vietäväksi konsulaattiin. Jos hän ei ole vielä vienyt hakemusta niin lähetä hänelle nopeasti lisää näitä selvityksiä.Suoraan konsulaattiin eivät ota papereita faksina tms. vaan poikaystäväsi tulee viedä kaikki paperit samalla kertaa viisumihakemuksen liitteenä.
        Voit soittaa konsulaattiin. Osaavat suomea. Tosin en mene takaamaan että saat haluamiasi vastauksia. Mutta olen itsekin joskus soittanut. Mitään hyötyä siitä ei tosin ollut.

• .....

Tiedän tunteen ku niin paljon pitäis aina asioista tietää etukäteen ja kun joka suunnalta tulee lisää erilaista informaatiota...
        Pää pystyyn vaan ja luottavaisin mielin :) Ite kans välillä tulee mieleen, mitä kaikkea muuta vielä kutsun mukaan olis voinu laittaa. Jos nyt ei tärppää niin uutta putkeen vaan! Itsellä vaan pelottaa se, ku jostain aikasemmin luin että jos ekalla kerralla viisumia ei saa niin on aika epätodennäköistä saada sitä myöhemminkään...
        Voi kun se oliski yhtä helppoa kuin meillä :)

• kalp
        ..... kirjoitti:

Tiedän tunteen ku niin paljon pitäis aina asioista tietää etukäteen ja kun joka suunnalta tulee lisää erilaista informaatiota...
        Pää pystyyn vaan ja luottavaisin mielin :) Ite kans välillä tulee mieleen, mitä kaikkea muuta vielä kutsun mukaan olis voinu laittaa. Jos nyt ei tärppää niin uutta putkeen vaan! Itsellä vaan pelottaa se, ku jostain aikasemmin luin että jos ekalla kerralla viisumia ei saa niin on aika epätodennäköistä saada sitä myöhemminkään...
        Voi kun se oliski yhtä helppoa kuin meillä :)

Sanoit, että jos ekalla kerralla ei saa viisumia niin on epätodennäköistä saada sitä myöhemminkään. Voin kertoa, että ensimmäisellä kerralla on epätodennäköistä saada viisumi, mutta jos kaikki paperit ja puitteet on kunnossa niin myöhemmin viisumin saaminen ei ole enää epätodennäköistä. On kuitenkin niin, että jos on kerran saanut kielteisen päätöksen hakiessaan viisumia esim. ruotsiin ja sitten hakeekin myöhemmin viisumia suomeen, niin viisumihakemus voidaan hylätä sillä perusteella, että hakija on aiemmin saanut hylkäävän päätöksen johonkin toiseen shengen-maahan.

• miettii..
        kalp kirjoitti:

Sanoit, että jos ekalla kerralla ei saa viisumia niin on epätodennäköistä saada sitä myöhemminkään. Voin kertoa, että ensimmäisellä kerralla on epätodennäköistä saada viisumi, mutta jos kaikki paperit ja puitteet on kunnossa niin myöhemmin viisumin saaminen ei ole enää epätodennäköistä. On kuitenkin niin, että jos on kerran saanut kielteisen päätöksen hakiessaan viisumia esim. ruotsiin ja sitten hakeekin myöhemmin viisumia suomeen, niin viisumihakemus voidaan hylätä sillä perusteella, että hakija on aiemmin saanut hylkäävän päätöksen johonkin toiseen shengen-maahan.

Kuinkas on jos on aikaisemmin saanut viisumin toiseen Shengen-maahan, onko silloin helpompaa vai vaikeampaa saada viisumia Suomeen? Ystävälläni on ollut muutama vuosi sitten Hollantiin multiviisumi.

• jokuvainnn
        miettii.. kirjoitti:

Kuinkas on jos on aikaisemmin saanut viisumin toiseen Shengen-maahan, onko silloin helpompaa vai vaikeampaa saada viisumia Suomeen? Ystävälläni on ollut muutama vuosi sitten Hollantiin multiviisumi.

Heippa, mulla kutakuinkin sama asia "ongelma" menossa :D Elikäs olisin kutsumassa suomeen Libanonilaista ystävää pariksi kuukaudeksi. Muttakun noi viisumi jutut on aika vaikeita, ja ei helposti myönnettävissä. Niin kysyn nyt, minkä te pistätte syyksi vierailulle? Joku hyvä ja ytimekäs, muukuin " vierailu suomeen". Oon kuullu että yleensä tolla perustelulla ei myönnetä, tai toi ei riita pelkästään syyksi. Toivottavasti saan nopeasti vastauksia henkilöitä, jotka ovat valmiita auttamaan, eikä toisinpäin :) tiedätte mitä tarkoitan, heh

• miesystävä turkissa
        jokuvainnn kirjoitti:

Heippa, mulla kutakuinkin sama asia "ongelma" menossa :D Elikäs olisin kutsumassa suomeen Libanonilaista ystävää pariksi kuukaudeksi. Muttakun noi viisumi jutut on aika vaikeita, ja ei helposti myönnettävissä. Niin kysyn nyt, minkä te pistätte syyksi vierailulle? Joku hyvä ja ytimekäs, muukuin " vierailu suomeen". Oon kuullu että yleensä tolla perustelulla ei myönnetä, tai toi ei riita pelkästään syyksi. Toivottavasti saan nopeasti vastauksia henkilöitä, jotka ovat valmiita auttamaan, eikä toisinpäin :) tiedätte mitä tarkoitan, heh

Niin, miten on nykyään, saako turkkilainen helposti viisumin? Olen ymmärtänyt että se on nyt vielä vaikeampaa kuin ennen.
        Miten olette toimineet ja missä ajassa laittaneet kutsua ja mitä vielä tarvitsee tietää?
        Kiitos asiallisista vastauksista!

• 0406
        miesystävä turkissa kirjoitti:

Niin, miten on nykyään, saako turkkilainen helposti viisumin? Olen ymmärtänyt että se on nyt vielä vaikeampaa kuin ennen.
        Miten olette toimineet ja missä ajassa laittaneet kutsua ja mitä vielä tarvitsee tietää?
        Kiitos asiallisista vastauksista!

Poikaystäväni oli vierailulla täällä suomessa kesällä, viisumikutsussa kerroin miten kauan olemme seurustelleet, missä olemme tavanneet miten olemme olleet yhteydessä kun emme ole nähneet, enkä hommannut siihen mitään leimaa, liitin siihen passikopiot ja liput todisteeksi. Mukaan laitoin vielä tositteen pankista missä kävi ilmi, paljonko minulla on rahaa tilillä ja työtodistuksen. Viisumin saamiseen meni vain 4 työpäivää, yleensä siihen menee 10 työpäivää, mutta tekivät poikkeuksen kun lippu oli jo ostettu eikä sitä voinut enään palauttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      210
      3879
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2465
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2233
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe