Ensinnäkin, pahoittelen väärää palstavalintaa. Tuolla Ruoka&juoma puolella on niiiinn hiljaista, että sieltä saattaisin saada vastauksen ensi toukokuussa, joten päätin kokeilla kepillä jäätä.
Tumpelo kaipaisi ruokareseptiä. Jääkaapista löytyy perunaa, kevytkermaa, porkkanoita... pakastimesta nuppuvihanneksia, herne-maissi-paprikaa, vihreitä papuja, seitiä, jauhelihaa, vähän maustamatonta kalkkunaa. Kuivakaapista jauhojen lisäksi tomaattimurskaa ja jotain säilöttyjä hedelmiä ja tonnikalaa öljyssä. Saisiko näitä jotain yhdistelemällä maailman surkeinkin kokki valmistettua jonkin sortin laatikkoruoan. Mieluiten kevyempi versio, eli kasviksia mukaan kehiin.
Jos reseptisormesi alkoivat syyhytä, jaa loista ideasi kanssani =)
Reseptiä vailla...
6
661
Vastaukset
- mursuliini
Noista aineksista saa parikin hyvää ruokaa aikaiseksi.
Esimerkiksi jauheliha-perunalaatikko:
- Uuni lämpiämään 250 asteeseen.
- Ota pakastimesta herne-maissi-paprika ja levitä vaikka lautaselle niin sulavat paremmin. Ei haittaa vaikka jäisivätkin hiukan kylmiksi; kunhan jäät irtoavat etteivät vetistä laatikkoruokaa liikaa.
- Kuutioi pieniksi tai viipaloi ohuiksi suikaleiksi perunat (määrän voit päättää itse). Saman voit tehdä myös porkkanoille mikäli haluat lisätä niitä ruuan sekaan. Porkkanoista voit myös tehdä erillisen raastelisukkeen. Mikäli porkkanoita riittää niin voit laittaa niitä sekä ruokaan että raasteeksi.
- Voit halutessasi esikeittää kuutioidut/suikaloidut perunat (uunin paistoaika lyhenee).
- Paista jauheliha. Mausta mielesi mukaan; kannattaa maustaa aika vahvasti koska peruna itsellänsä on aika mautonta.
- Voit kaataa paistetun jauhelihan sekaan herne-maissi-paprika sekoituksen ja vähän pyöräyttää ne sekaisin (voit lisätä vielä myöhemminkin).
- Voitele uunivuoka ohuelti. Laita perunoita ja jauhelihaa vuorotellen. Voit myös tässä vaiheessa laittaa herne-maissi-paprika sekoituksen mikäli et sitä aiemmin lisännyt jauhelihan sekaan. Voit halutessasi myös lisätä mausteita. Lopuksi lisää ruokakerma vuokaan.
- Paistoaika säätyy perunan kypsyyden ja ruokakerman imeytymisen mukaan.
Samalla ohjeella voit tehdä monta muutakin laatikkoruokaa:
tonnikalalaatikon eli jätät jauhelihan pois ja laitat tonnikalaa; tietenkään sitä ei tarvitse paistaa :p
kana/kalkkuna laatikon; pitää siis paistaa ja maustaa lihat :p
kasvislaatikon
kinkkukiusauksen
kalakiusauksen, esim. kirjolohikiusaus
makaroonilaatikon; kerman tilalle vain muna-maito seos
Perunoiden tilalle voit myös laittaa tummaa tai täysjyväriisiä, ruis- tai kaurapastaa (pitää tietysti keittää ensin :p uunin paistoaika riippuu siis kerman määrästä)
Kaapissa olevista aineksista saa myös hyvän kalkkunakeiton aikaiseksi; eli yksinkertaisesti
- pilko potut ja laita kiehuvaan veteen
- lisää hetken päästä herne-maissi-paprika-porkkanaa
- paista ja mausta kalkkuna
- lisää kalkkuna pottujen ja kasvisten sekaan
- voit maustaa lisää esim. kanaliemikuutiolla
- lisää kermaa halutessasi; antaa hyvän maun ja värin
- keitto on periaatteessa valmis kun perunat ovat kypsiä ja olet lisännyt kaikki ainekset pataan. Anna olla hiljaisella lämpöllä muutama minuutti jotta maut sekoittuvat.
Seitistä voi tehdä kalakeiton.
Eli sulla on aika monta vaihtoehtoa :)- pikkupullero
Kiitos paljon, tässähän tosiaan valikoimaa riittää =) Tosin ongelmana on se, että lähinnä laatikon paistoaikaa kaipailin; yleensä laatikkoni ovat vetisiä ja raakoja, vaikka päältä palaneita. Pitänee etsiä jostain yläasteen kotitalouden kirjasta ohje, jossa olisi suuntaa antava paistoaika...
Kiitos! Pidän nuo vinkit tallessa... - mursuliini
pikkupullero kirjoitti:
Kiitos paljon, tässähän tosiaan valikoimaa riittää =) Tosin ongelmana on se, että lähinnä laatikon paistoaikaa kaipailin; yleensä laatikkoni ovat vetisiä ja raakoja, vaikka päältä palaneita. Pitänee etsiä jostain yläasteen kotitalouden kirjasta ohje, jossa olisi suuntaa antava paistoaika...
Kiitos! Pidän nuo vinkit tallessa...Joko olet paistoajan löytänyt?
Itse oon kans tehnyt peruna-jauhelihalaatikkoa mutta käyttänyt kaupan pakastealtaasta valmista peruna-sipuli sekoitus pussia (500g) ja 2dl ruokakermaa; paistoaika on ollut n.45min.
Yhden kerran tein sen irtoperunoista mutta taisi jäädä viipaleet liian paksuiksi koska paistoaika oli jotain 1h 30min.
Kannattaa aina välillä kokeilla kypsyyttä; jos perunat raakoja niin takas uuniin ja vähän voi myös sekoittaa; jos perunat kypsiä mutta kerma ei ole imeytynyt niin voit päättää itse haittaako se (itse tykkään jättää vähän kermaa 'kastikkeeksi'). Vuoan päälle kannattaa myös laittaa kansi tai jos kantta ei ole niin folio. - pikkupullero
mursuliini kirjoitti:
Joko olet paistoajan löytänyt?
Itse oon kans tehnyt peruna-jauhelihalaatikkoa mutta käyttänyt kaupan pakastealtaasta valmista peruna-sipuli sekoitus pussia (500g) ja 2dl ruokakermaa; paistoaika on ollut n.45min.
Yhden kerran tein sen irtoperunoista mutta taisi jäädä viipaleet liian paksuiksi koska paistoaika oli jotain 1h 30min.
Kannattaa aina välillä kokeilla kypsyyttä; jos perunat raakoja niin takas uuniin ja vähän voi myös sekoittaa; jos perunat kypsiä mutta kerma ei ole imeytynyt niin voit päättää itse haittaako se (itse tykkään jättää vähän kermaa 'kastikkeeksi'). Vuoan päälle kannattaa myös laittaa kansi tai jos kantta ei ole niin folio.Yläasteen kotitalouskirja kertoi että 225 astetta ja 50 min, mutta pitää testailla =) Uunissa on. Älytön kellonaika, juu, tiedän. Tuo folio oli hyvä vinkki!
- mursuliini
.. isompi satsi kerralla ja annostella sopiviin kippoihin ja laittaa pakastimeen; myöhemmin sulla on valmis 'terveellinen mikroruoka' =)
- pikkupullero
Sellainen oli suunnitelma, kun kerran 1-2:lle kokkaan =) Helpottaa elämää kummasti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151