Kumpaa pidätte parempana dieselmoottorina. Yanmar vai Volvo Penta. Etsin kokoluokkaa 250-300 noin suurinpiirtein.
Volvo vai Yanmar
25
7063
Vastaukset
- Sonet
Yanmar siksi että olen huoltanut liian monta Volvoa, ja todennut miten pikkuviat voivat vaurioitta koko mootorin. Esim. KAD44: kompressori vuoti öljyä jo tehtaalta tullessaan. Vaurioittuneesta kompressorista osia matkasi aina sylintereihin saakka.
Onhan Yanmarissakin vikoja, mutta ne ovat helpompia korjata.
Paras moottori on toki Scania. - Wepa
Enpä ole Yanmareista montaa moitteen sanaa kuullut, sen sijaan Volvoista kyllä. On menny suht uusiakin Volvoja hajalle. En oo ihan varma, mutta muistelisin että on ollu kannentiivisteiden kanssa ongelmia. Päässy vettä männän päälle ja kiertokanki menny mutkalle. Epämiellyttävää.
Osta uusi Perkins. Ainakin vanhemmat isot Perkinsit osoittautuneet luotettaviksi. Eivätpä vaan taida soveltua perävetolaitteellisiin paatteihin?
En muuten ole Ekströmin myyntitykki...- Kapu
Meinaan eikös toi Volvo ole ylivoimaisesti yleisin konemerkki tuossa kokoluokassa ja siihen määrään taitaa jo mahtua maanantaikappaleitakin aika useita?
Jos käyttää ja huoltaa huolellisesti niin eiköhän se kestä siinä missä joku toinenkin merkki. - jope
Ainakin minun Volvo Pentassani MD 2030 29 hv
lohkon kyljessä lukee Perkins, joten taitvatpa
olla samoja koneita. Sekä Yanmarista, että Volvosta on kokemusta ja ottaisin kyllä Yanmarinin jos olisin valinnan edessä.
- Kumpi
Etsin siis dieselsisämoottoria puoliliukuvaan veneeseen suoravedolla. Teho saisi olla 230-300 hv. Mitä vaihtoehtoja on? Onko hinnoissa suuri eroja?
- tyytyväinen
Kai olet kuullut Mercruiser-nimisistä moottoreista ? Mulla on ollut 250hv D-Tronic yhden kesän ja tuntuu hyvin väkevältä sekä sivistyneeltä peliltä. Kannattaa tsekata vaikka vene 2003 näyttelyssä, siitä on jo 300hv versiokin.
- ei helppoa
Koska et ole "naimisissa" vetolaitteen kanssa on valinnanvaraa.
Itse olen vaihtamassa sisäperää, ja lähestyn asiaa vertailemalla potkuriakselin vääntöä sen pyörimisnopeuden funktiona. Tällöin tulee huomioiduksi niin moottorin vääntökäyrän muoto kuin välityssuhteen vaikutus potkurille välittyvään voimaan ts vääntöön.
Vaikka minulla vaihtoehdot ovat vähäiset:
volvon moottori (KAD 43 230hp) volvon vetolaite
mercruiser moottori (4.3 Dtronic 250hp) mercruiser vetolaite
yanmar moottori(6LP 250hp) mercruiser vetolaite,
tulee vertailusta mielenkiintoinen.
Yanmar 1,65 välityssuhteella näyttäsi antavan selkeästi ylivoimaisen kokonaisuuden, se nimittäin vääntää potkuriakselilla liukuunnousu-RPM:llä (1200-1800) jopa huomattavasti enemmän kuin volvo KAD300 (välityssuhteella 1,68). Yanmar on lisäksi suht. kevyt.
Volvon KAD 43 on kaikesta mainostamisesta huolimatta "heikoin lenkki" väännössä potkuriakselilla (välityssuhde 1,78). - utelias
ei helppoa kirjoitti:
Koska et ole "naimisissa" vetolaitteen kanssa on valinnanvaraa.
Itse olen vaihtamassa sisäperää, ja lähestyn asiaa vertailemalla potkuriakselin vääntöä sen pyörimisnopeuden funktiona. Tällöin tulee huomioiduksi niin moottorin vääntökäyrän muoto kuin välityssuhteen vaikutus potkurille välittyvään voimaan ts vääntöön.
Vaikka minulla vaihtoehdot ovat vähäiset:
volvon moottori (KAD 43 230hp) volvon vetolaite
mercruiser moottori (4.3 Dtronic 250hp) mercruiser vetolaite
yanmar moottori(6LP 250hp) mercruiser vetolaite,
tulee vertailusta mielenkiintoinen.
Yanmar 1,65 välityssuhteella näyttäsi antavan selkeästi ylivoimaisen kokonaisuuden, se nimittäin vääntää potkuriakselilla liukuunnousu-RPM:llä (1200-1800) jopa huomattavasti enemmän kuin volvo KAD300 (välityssuhteella 1,68). Yanmar on lisäksi suht. kevyt.
Volvon KAD 43 on kaikesta mainostamisesta huolimatta "heikoin lenkki" väännössä potkuriakselilla (välityssuhde 1,78).Mistähän olet saanut Volvon vääntökäyrät ? Nehän ei nimittäin kehtaa ilmoitella niitä...
Yanmar taitaa hintansakin suhteen olla ylivoimainen, vai mitä. Mutta kerro ihmeessä täällä lisää, mihin mahdollisesti päädyit ja miksi. - ei helppoa
utelias kirjoitti:
Mistähän olet saanut Volvon vääntökäyrät ? Nehän ei nimittäin kehtaa ilmoitella niitä...
Yanmar taitaa hintansakin suhteen olla ylivoimainen, vai mitä. Mutta kerro ihmeessä täällä lisää, mihin mahdollisesti päädyit ja miksi.en ole lopullista valintaa (kauppoja) vielä tehnyt, mutta Yanmar Bravo3 on vahvasti johdossa, ja jos ei mitään yllättävää ilmene (muutamia asioita on vielä selvittämätää) niin siitä se tulee.
on totta että volvo ei anna vääntökäyriä, perustan "tietoni" siihen, että aikanaan KAD 42 tullessa markkinoille VENElehti julkaisi sen vääntökäyrän, ja 43 lienee sama moottori. Toisaalta olen löytänyt www.boatdiesel.com volvopalstalta "Karl":n antamana (jos käyt siellä huomaat että Karl on varsinainen specialist) sekä KAD 44 että KAD 300 käyrät , ja 42 on aikalailla sellainen että jos 43 olisi parempi kuin 42 se olisi jo 44 tai 300 tasolla.
tässä:
rpm KAD44Nm KAD300Nm KAD42
1500 509 498 450
2000 558 544 508
2500 561 558 495
3000 569 563 485
3500 510 567 460
3800 480 528 426 - Flybridge
ei helppoa kirjoitti:
en ole lopullista valintaa (kauppoja) vielä tehnyt, mutta Yanmar Bravo3 on vahvasti johdossa, ja jos ei mitään yllättävää ilmene (muutamia asioita on vielä selvittämätää) niin siitä se tulee.
on totta että volvo ei anna vääntökäyriä, perustan "tietoni" siihen, että aikanaan KAD 42 tullessa markkinoille VENElehti julkaisi sen vääntökäyrän, ja 43 lienee sama moottori. Toisaalta olen löytänyt www.boatdiesel.com volvopalstalta "Karl":n antamana (jos käyt siellä huomaat että Karl on varsinainen specialist) sekä KAD 44 että KAD 300 käyrät , ja 42 on aikalailla sellainen että jos 43 olisi parempi kuin 42 se olisi jo 44 tai 300 tasolla.
tässä:
rpm KAD44Nm KAD300Nm KAD42
1500 509 498 450
2000 558 544 508
2500 561 558 495
3000 569 563 485
3500 510 567 460
3800 480 528 426Jos vääntömomentti ja käyrän muoto ratkaisevat,miksi ei Mercruiser 7.3l D-tronic 300 kiinnosta?
Max.vääntö yli 750 newtonia ja tuhannella kierroksella samaa luokkaa kuin 250 hp d-tronicin max.vääntö.Eli hakkaa esim.Volvon kirkkaasti.
Uusi X-sarjan Bravo-3:n kestääkin em.väännön.
Käyrän saat halutessasi Vatorilta.
Ja en ole em.yrityksen palkkalistoilla,omistan vain ison d-tronicin. - poweria
Flybridge kirjoitti:
Jos vääntömomentti ja käyrän muoto ratkaisevat,miksi ei Mercruiser 7.3l D-tronic 300 kiinnosta?
Max.vääntö yli 750 newtonia ja tuhannella kierroksella samaa luokkaa kuin 250 hp d-tronicin max.vääntö.Eli hakkaa esim.Volvon kirkkaasti.
Uusi X-sarjan Bravo-3:n kestääkin em.väännön.
Käyrän saat halutessasi Vatorilta.
Ja en ole em.yrityksen palkkalistoilla,omistan vain ison d-tronicin.7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin. - poweria
Flybridge kirjoitti:
Jos vääntömomentti ja käyrän muoto ratkaisevat,miksi ei Mercruiser 7.3l D-tronic 300 kiinnosta?
Max.vääntö yli 750 newtonia ja tuhannella kierroksella samaa luokkaa kuin 250 hp d-tronicin max.vääntö.Eli hakkaa esim.Volvon kirkkaasti.
Uusi X-sarjan Bravo-3:n kestääkin em.väännön.
Käyrän saat halutessasi Vatorilta.
Ja en ole em.yrityksen palkkalistoilla,omistan vain ison d-tronicin.7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin. - Kumpi
poweria kirjoitti:
7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin.Itsekin arvostan suuresti meluttomuutta ja savuttomuutta ja arvelen suoran kuutosen olevan värinättömimmän. Volvosta (KAD 300) olen kuullut paljon hyvää, mutta mitenkä luotettava tuollainen EDC järjestelmä mahtaa pitkässä juoksussa olla. Lisäksi litrateho on hurjan suuri, montako ajotuntia tuollaisella moottorilla voi olettaa saavuttavansa?
- ak
poweria kirjoitti:
7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin.Yamahan sisädieselit ovat kuulemma samoja kuin Yanmarit. Eli jos saa edullisemmin niin sitäkin kannattaa harkita.
- Wittuilija
Flybridge kirjoitti:
Jos vääntömomentti ja käyrän muoto ratkaisevat,miksi ei Mercruiser 7.3l D-tronic 300 kiinnosta?
Max.vääntö yli 750 newtonia ja tuhannella kierroksella samaa luokkaa kuin 250 hp d-tronicin max.vääntö.Eli hakkaa esim.Volvon kirkkaasti.
Uusi X-sarjan Bravo-3:n kestääkin em.väännön.
Käyrän saat halutessasi Vatorilta.
Ja en ole em.yrityksen palkkalistoilla,omistan vain ison d-tronicin.> Max.vääntö yli 750 newtonia
Newton (N) on voiman yksikkö (1 N = noin 0,102 kilopondia). Vääntömomentin yksikkönä käytetään newtonmetriä (Nm); on kyse tulosta, jonka tekijöinä ovat vääntävä voima ja vääntövarren pituus (vääntövarsi = vääntävän voiman etäisyys akselista, jonka suhteen vääntö määritellään).
En epäile, etteikö Flybridge tuntisi asiaa – hän lienee nimennyt momentin yksikkönsä tarkoituksellisesti "rukkaskädellä" vähän sinne päin. Näitä palstoja saattaa vain lukea joku vähemmän asiantuntevakin veneilijä ja jäädä ihmettelemään outoa terminologiaa. Kannattaa olla tarkkana, ihan totta! - Wittuilija
Flybridge kirjoitti:
Jos vääntömomentti ja käyrän muoto ratkaisevat,miksi ei Mercruiser 7.3l D-tronic 300 kiinnosta?
Max.vääntö yli 750 newtonia ja tuhannella kierroksella samaa luokkaa kuin 250 hp d-tronicin max.vääntö.Eli hakkaa esim.Volvon kirkkaasti.
Uusi X-sarjan Bravo-3:n kestääkin em.väännön.
Käyrän saat halutessasi Vatorilta.
Ja en ole em.yrityksen palkkalistoilla,omistan vain ison d-tronicin.> Max.vääntö yli 750 newtonia
Newton (N) on voiman yksikkö (1 N = noin 0,102 kilopondia). Vääntömomentin yksikkönä käytetään newtonmetriä (Nm); on kyse tulosta, jonka tekijöinä ovat vääntävä voima ja vääntövarren pituus (vääntövarsi = vääntävän voiman etäisyys akselista, jonka suhteen vääntö määritellään).
En epäile, etteikö Flybridge tuntisi asiaa – hän lienee nimennyt momentin yksikkönsä tarkoituksellisesti "rukkaskädellä" vähän sinne päin. Näitä palstoja saattaa vain lukea joku vähemmän asiantuntevakin veneilijä ja jäädä ihmettelemään outoa terminologiaa. Kannattaa olla tarkkana, ihan totta! - Arc
Kumpi kirjoitti:
Itsekin arvostan suuresti meluttomuutta ja savuttomuutta ja arvelen suoran kuutosen olevan värinättömimmän. Volvosta (KAD 300) olen kuullut paljon hyvää, mutta mitenkä luotettava tuollainen EDC järjestelmä mahtaa pitkässä juoksussa olla. Lisäksi litrateho on hurjan suuri, montako ajotuntia tuollaisella moottorilla voi olettaa saavuttavansa?
Edellä näkyy, että KAD300:n max. vääntö on tuommoiset 575 Nm, jos lähteeseen on luottamista. Mercruiserin 4,2 D-Tronic 300 Hv versio tuottaa 662 Nm max. väännön. Elikkä ero on lähes 100 Nm mikä on paljon ! Sen siinä pienessä kuutiotilavuudessa ainakin kärsii :-(
Itse olen sähköisistä dieselin ohjausjärjestelmistä (Volvo ja Merc) sitä mieltä (tämä on nyt paljolti mutua), että niillä pystyy optimoimaan tehon ja kulutuksen. Lisäksi niissä ei ole tietääkseni pahemmin kuluvia/liikkuvia osia, kaasun potentiometrisäätö tulee nyt ainoastaan mieleen. - Flybridge
Wittuilija kirjoitti:
> Max.vääntö yli 750 newtonia
Newton (N) on voiman yksikkö (1 N = noin 0,102 kilopondia). Vääntömomentin yksikkönä käytetään newtonmetriä (Nm); on kyse tulosta, jonka tekijöinä ovat vääntävä voima ja vääntövarren pituus (vääntövarsi = vääntävän voiman etäisyys akselista, jonka suhteen vääntö määritellään).
En epäile, etteikö Flybridge tuntisi asiaa – hän lienee nimennyt momentin yksikkönsä tarkoituksellisesti "rukkaskädellä" vähän sinne päin. Näitä palstoja saattaa vain lukea joku vähemmän asiantuntevakin veneilijä ja jäädä ihmettelemään outoa terminologiaa. Kannattaa olla tarkkana, ihan totta!Näinhän se on,tulee monesti hieman oiottua näillä palstoilla,ei pitäisi.
Joskus purje-palstalla haukkuivat sivistymättömäksi idiootiksi kun pilkkujen jälkeen ei ollut välilyöntiä.Vaimo joskus suuttuessaan sanoo samaa,eli kai siinä jotain perääkin on. - Flybridge
poweria kirjoitti:
7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin.Tuohon kommenttiin bravo-3:n kommentoimisen jättämisestä omaan arvoonsa voisi vastata aika ilkeästi,mutta sanotaan nyt vain näin että käyppä vielä lukemassa se teksti johon vastasin,siellä viestiketjussa on viivat jotka johtavat sinne ellei muuten löydy.
Kommentoimani nimimerkki arvosti nimenomaan vääntöä,aika erikoinen katsantokanta nimen omaan tässä tapauksessa, isoa moottoria ei kannata ottaa kun pienemmässä on saman verran tehoa,vääntöä tosin n.100 newtonmetriä vähemmän.
Joku voi ehkä myös arvostaa amerikkalaista yli miljoona kappaletta tehtyä International Harvester perusmoottoria enemmän kuin Vm-merkkistä italialaista.
Hyvä sekin on,ei silti.
Hintaan en ota kantaa kun en ole enää seurannut eli en tiedä,pari vuotta sitten ainakin 300 d-tronic oli kalliimpi kuin 260 hp Volvo,voi olla että taala on laskenut ja suhde on nyt toisinpäin,ja tietysti 285 hp Volvo on kalliimpi kuin 260 hp.
Melusta sanoisin että mutua tulee,käyppä lukemassa esim. Kipparin vertailut parin vuoden takaa.
Jos näistä pitäisi valita äänekkäin,tai ehkä oikeammin äänen sävyltään epämiellyttävin,se olisi ehdottomasti Yanmar,muuten kyllä hieno moottori hieman korkeaa viritysastetta lukuunottamatta.
Veneellä on tietysti suurempi merkitys äänitasoon kuin koneella.
Yanmar on pienikokoinen,mutta Volvon ja MCM.n kutoset eivät,V-8 on huomattavasti lyhyempi,joka on usein se kriittisin mitta,paitsi tietysti pienehköjen veneiden 2-moottoriasennuksissa.
Olisi mielenkiintoista tietää millä moottorilla/moottoreilla veneesi liikkuu,vai onko niin kuin autopuolella,kaikkein innokkaimmat kommentit on noita en ostaisi Volvoa,Audi on parempi,itsellä on tosin Toyota.Mutta kyydissä olen kyllä ollut.
Tietysti täällä virtuaaliveneilyssä voi kertoa omistavansa vaikka Princess 25 M:n,milläs täällä epäilet.
Siitä ketjun alkuperäisestä kirjoituksesta vielä sen verran että akselivetoisiin puoliliukuviin minä en kyllä ostaisi mitään näistä,viimeisenä huippuunsa viritettyä ja kallista Volvoa.
Jos ei kohtuullinen painon lisäys ole ongelma,kuten se ei puoliliukuvissa yleensä ole,isoihin veneisiin löytyy hieman kalliimmalla järkevämpi vaihtoehto esim.Volvon 60-sarjasta,pieniin vaikkapa Ivecolta huomattavasti halvemmalla.
Mutta haaveveneethän on tietysti eri asia kuin oikeasti omalla rahalla ostettavat. - ei helppoa
poweria kirjoitti:
7,3 D-Tronicia ei nykyään enää kannata ottaa. Siis kun on tullut 4,2 D-Tronic 300:nen, jossa saman verran tehoa, mutta huomattavasti pienempi kone kuin tuo 7,3l.
- MerCruiserin ongelmana on melu, etuna taas edullinen hinta. Haitta voi olla myös se, etteivät huoltopisteet oikein noita dieseleitä tunne
- Yanmarin etuna taas se, että 240 hv moottori on todella pienikokoinen ja kevyt, kun on nelari eli mahtuu moneen akselivedolla olevaan veneeseen, mihin kutosdieseli ei mahtuisi
- Volvo KAD 300 on erinomainen moottori, mutta kuitenkin kallein vaihtoehdoista. Sen moottorin edut tehon lisäksi ovat äänettömyys (ruotsalaiset ovat todellakin panostaneet siihen) ja savuttomuus
Nämä kommentit liukuvista veneistä kokemuksen omaavan näkökulmasta
Ja tuo flybridgen kommentin bravo kolmosesta voi jättää omaan arvoonsa, jos kone on tarkoituksena laittaa akselivetoiseen botskiin.Yanmarin 240hp 4-kone ei oikein osu samalle viivalle Volvon, Mercruiserin ja Yanmarin nopeampikäyntisten (max n. 3800 rpm) koneiden kanssa, sillä sen max kierrokset on 3400 nurkilla. Vetolaite sovelluksena liukuvassa veneessä vääntökäyrän sovittaminen potkurille sopivasti, että päästään plaaniinkin, aiheuttaa huippunopeudessa laskua siksi paljon, ettei sen käyttö ole järkevää kuin pakon edessä. Itselleni arvioin huipuksi jotain 26 solmua tällä koneella kun vääntöhuippu osutetaan sopivasti. Puoliliukuvalla akselivedolla voi olla paremmat mahdollisuudet hakea ratkaisua, en ole paneutunut.
Yanmar 6LP kone on taas ihan toista maata, mihin viittasinkin edellisessä kirjoituksessani. Se on muistaakseni hieman halvempi kuin KAD 300 ja Mercruiser 4.2 300, mutta kalliimpi kuin KAD 43 ja MC 4.2 250.
Sen vääntö varsinkin liukuunnousuRPM:llä on aivan omaa luokkaansa verrattuna MC 4.2 d-troniciin ja KAD 43:een. Tämä sallii myös välityssuhteeksi 1,65, jolloin se pesee molemmat myös max potkuri kierroksissa =nopeus.
(Mitä tulee volvokauppiaiden mantraan "teho on saatava myös työntövoimaksi", voisin viitata äskettäin Kipparilla olleeseen testiin jossa oli Volvon KAD 32, vanha 150hp, VW:n uusikone, Mercruiser, ja Yanmar LH4 eikä siinä volvo duoprop ja Bravo 3 tehnyt mitään eroa.)
Etuna (minulle) Yanmar 6LP:ssä on kuitenkin noin 10 cm lyhyempi pituusmitta ja myös pienempi leveys. Eli konekopparemppa jää minimiksi.
Ikäväkseni täytyy sanoa että Volvo KAD 43 ei minun kriteereillä pääse kolmesta vaihtoehdosta kuin kolmannelle sijalle. - kestääkö
ei helppoa kirjoitti:
Koska et ole "naimisissa" vetolaitteen kanssa on valinnanvaraa.
Itse olen vaihtamassa sisäperää, ja lähestyn asiaa vertailemalla potkuriakselin vääntöä sen pyörimisnopeuden funktiona. Tällöin tulee huomioiduksi niin moottorin vääntökäyrän muoto kuin välityssuhteen vaikutus potkurille välittyvään voimaan ts vääntöön.
Vaikka minulla vaihtoehdot ovat vähäiset:
volvon moottori (KAD 43 230hp) volvon vetolaite
mercruiser moottori (4.3 Dtronic 250hp) mercruiser vetolaite
yanmar moottori(6LP 250hp) mercruiser vetolaite,
tulee vertailusta mielenkiintoinen.
Yanmar 1,65 välityssuhteella näyttäsi antavan selkeästi ylivoimaisen kokonaisuuden, se nimittäin vääntää potkuriakselilla liukuunnousu-RPM:llä (1200-1800) jopa huomattavasti enemmän kuin volvo KAD300 (välityssuhteella 1,68). Yanmar on lisäksi suht. kevyt.
Volvon KAD 43 on kaikesta mainostamisesta huolimatta "heikoin lenkki" väännössä potkuriakselilla (välityssuhde 1,78).onko tietoa
- Kumpi
Flybridge kirjoitti:
Tuohon kommenttiin bravo-3:n kommentoimisen jättämisestä omaan arvoonsa voisi vastata aika ilkeästi,mutta sanotaan nyt vain näin että käyppä vielä lukemassa se teksti johon vastasin,siellä viestiketjussa on viivat jotka johtavat sinne ellei muuten löydy.
Kommentoimani nimimerkki arvosti nimenomaan vääntöä,aika erikoinen katsantokanta nimen omaan tässä tapauksessa, isoa moottoria ei kannata ottaa kun pienemmässä on saman verran tehoa,vääntöä tosin n.100 newtonmetriä vähemmän.
Joku voi ehkä myös arvostaa amerikkalaista yli miljoona kappaletta tehtyä International Harvester perusmoottoria enemmän kuin Vm-merkkistä italialaista.
Hyvä sekin on,ei silti.
Hintaan en ota kantaa kun en ole enää seurannut eli en tiedä,pari vuotta sitten ainakin 300 d-tronic oli kalliimpi kuin 260 hp Volvo,voi olla että taala on laskenut ja suhde on nyt toisinpäin,ja tietysti 285 hp Volvo on kalliimpi kuin 260 hp.
Melusta sanoisin että mutua tulee,käyppä lukemassa esim. Kipparin vertailut parin vuoden takaa.
Jos näistä pitäisi valita äänekkäin,tai ehkä oikeammin äänen sävyltään epämiellyttävin,se olisi ehdottomasti Yanmar,muuten kyllä hieno moottori hieman korkeaa viritysastetta lukuunottamatta.
Veneellä on tietysti suurempi merkitys äänitasoon kuin koneella.
Yanmar on pienikokoinen,mutta Volvon ja MCM.n kutoset eivät,V-8 on huomattavasti lyhyempi,joka on usein se kriittisin mitta,paitsi tietysti pienehköjen veneiden 2-moottoriasennuksissa.
Olisi mielenkiintoista tietää millä moottorilla/moottoreilla veneesi liikkuu,vai onko niin kuin autopuolella,kaikkein innokkaimmat kommentit on noita en ostaisi Volvoa,Audi on parempi,itsellä on tosin Toyota.Mutta kyydissä olen kyllä ollut.
Tietysti täällä virtuaaliveneilyssä voi kertoa omistavansa vaikka Princess 25 M:n,milläs täällä epäilet.
Siitä ketjun alkuperäisestä kirjoituksesta vielä sen verran että akselivetoisiin puoliliukuviin minä en kyllä ostaisi mitään näistä,viimeisenä huippuunsa viritettyä ja kallista Volvoa.
Jos ei kohtuullinen painon lisäys ole ongelma,kuten se ei puoliliukuvissa yleensä ole,isoihin veneisiin löytyy hieman kalliimmalla järkevämpi vaihtoehto esim.Volvon 60-sarjasta,pieniin vaikkapa Ivecolta huomattavasti halvemmalla.
Mutta haaveveneethän on tietysti eri asia kuin oikeasti omalla rahalla ostettavat.Itse asiassa minun olisi pitänyt puhua KAD 300:n sijasta KAMD 300 koneesta, sillä se on saman moottorin suoravetoversio. En ole todellakaan kovin perehtynyt vaihtoehtoihin vielä, mutta koska veneeseeni tulee moottori huomattavasti edemmäksi, siis salongin lattian alle, on melukysymys vieläkin painavampi argumentti kuin sisäperämoottoriratkaisussa. Lisäksi moottori ei voi olla kovin korkea, sillä veneessä ei ole ns. konekoppaa onneksi, vaan moottori on kokonaan tasaisen lattian alla. Veneen valmistaja sanoi asentaneensa muutamia KAMD300 moottoreita ja sen edeltäjää jossa oli 260 hv. Hänen mukaansa KAMD 300 on osoittautunut sopivaksi veneeseen ja savuttaa selvästi vähemmän kuin aiemmat KAMD ja TAMD moottorit. Kestävyydestä ei nyt ole oikein vielä kokemusta ja se minuakin askarruttaa. Olisi varmasti huoleton olo, jos alla hyrisi joku Scania tai MTU, mutta niitä ei kai saa samalla rahalla ja ne ei kait sovellu em. argumenteilla veneeseen. Myös polttoaineen kulutuskin näyttelee jotain osaa. EDC:n etu kait on myös vaijerien kautta tulevan metelin puuttuminen. Yanmar ja Volvo ovat huoltoverkostoltaan Suomessa ilmeisesti aika tasoissa. Mitenkä Mercruiser? Teho ja vääntö eivät ole niin kriittisiä tässä tapauksessa, kun liukukynnystä ei tarvitse ylittää, huiput noin 26 solmua ja matkavauhti 22 solmua.
- hydratech
Yanmarit ovat tehoonsa nähden keveitä, mutta yleisesti niitä riivaa huono vääntö alakierroksilla verrattuna kompressorivolvoihin. Tämä on aiheuttanut joskus ongelmia kun haetaan nopeata yhdistelmää: korkeanousuinen potkuri sopisi matka- ja huippunopeuden kannalta, mutta liukuunnousu on vaikeata, kun ei meinaa vääntö riittää alakierroksilla. Volvot toimivat tässä paremmin.
Itse valitsisin Yanmarin jetin moottoriksi ja potkurivetoisen veneen kohdalla silloin kun liikutaan tehosuositusten alapäässä. Tällöin moottori pääsee vääntöalueelle jo liukuunnousuvaiheessa.- kss
Kun et ole vetolaitteen kanssa "naimisissa" on yksi varteenotettava vaihtoehto VALMET. Painoa jonkinverran, mutta vääntöä riittää ja kestää isältä pojalle.
- tuntematon
kss kirjoitti:
Kun et ole vetolaitteen kanssa "naimisissa" on yksi varteenotettava vaihtoehto VALMET. Painoa jonkinverran, mutta vääntöä riittää ja kestää isältä pojalle.
Huhut kertovat, että valmetilla on taipumus tappaa merivaihteita. Tämä johtuu siitä, että vaikka vääntöä luvataan paljon, sitä on todellisuudessa vieläkin enemmän.
Syytä ottaa huomioon vaihdetta valittaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752