Näkyykö?

Tähtityttöliini

Näkyykö tähtikiikareille tähtisumua? Mitkä vahvuudet tulisi olla? Olisi kiva nähdäkin jotain.

8

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Andromedan tähtisumu näkyy hyvin jopa paljain silmin.

      • Orionin kaasusumu

        hyvin ihan paljain silmin.
        12 x 50 kiikarilla on jo komea.


      • messier-kataloogi
        Orionin kaasusumu kirjoitti:

        hyvin ihan paljain silmin.
        12 x 50 kiikarilla on jo komea.

        Messier-kataloogin kohteet ovat hyviä kohteita kiikarilla tarkasteltaviksi. Ne ovat useimmiten kaasusumuja tai tähtiparvia. Samoin planeetat ovat mielenkiintoisia jo kiikarilla nähtyinä. Varsinkin Jupiterin kuiden liikkeiden seuranta onnistuu hyvin kiikarilla.


      • sentään
        messier-kataloogi kirjoitti:

        Messier-kataloogin kohteet ovat hyviä kohteita kiikarilla tarkasteltaviksi. Ne ovat useimmiten kaasusumuja tai tähtiparvia. Samoin planeetat ovat mielenkiintoisia jo kiikarilla nähtyinä. Varsinkin Jupiterin kuiden liikkeiden seuranta onnistuu hyvin kiikarilla.

        IHAN kaikki... Ainakin lyyran rengassumu (M75), on kooltaan liian pieni kiikareilla havaittavaksi. noh saattaa olla että tähtimäisenä pisteenä näkee, en tiedä. Sekä muut himmeät ja pienet kohteet voivat olla hakalaa havaittavaa ainakin aloittelijalta.


      • "Andromedan tähtisumu näkyy hyvin jopa paljain silmin."

        Saa olla hyvät silmät, pitkä totuttelu pimeään ja todella hyvä katselupaikka. Itse en ole tuossa onnistunut vaikka puolisen tuntia silmiä totuttelin ja valosaastetta oli varsin vähän. Kiikarilla katsottuna sen sijaan näkyy kauniisti.


    • Taivaalle_katsoja

      Andromedan galaksi näkyy kiikareilla jopa kaupungin valoissa kunhan tietää mihin suuntaan katsoo. Kun oppii käyttämään kiikaria ja tulee tuntuma sen suuntaamiseen niin tuon löytää helposti. Kirjastosta löytyy Guy Comsolmagon kirja Turn Left at Orion jossa on ohjeet monen mielenkiintoisen kohteen löytämiselle.

      Suuntaamisessa olen itse aluksi käyttänyt apuna laserpointteria. Laitan pieneen jalustaan kiinnitetyn laserpointterin osoittamaan sellaiseen lähellä oikeaa suuntaa olevaan tähteen, jonka tunnistan tähtikuviosta. Sitten seuraan kiikarilla lasersädettä tähden suuntaan asti ja siitä sitten "skannailen" hitaasti oikean suunnan paikkeille.

      Vihreä laserpointteri on tuossa hommassa äärimmäisen hyvä mutta onnistuu se punaisellakin aivan sädettä myöten katsomalla, jos ei ole valosaastetta. Laseria ei sitten kannata osoittaa esimerkiksi puun oksiin tai lepakkoon, sillä pimeänäkö menee kerralla siihen suuntaan kiikarilla vilkaistaessa.

    • KiikaroiKossua

      Paskat sä mitään kiikareita tarvitse. Paljailla silmillä näkee kvadriljoonien mailien päähän.
      (kvadriljoona on miljoonan neljäs potenssi).

      Jos kiikareilla haluat katsoa niin kyllähän ne sumenevat kauniiksi sumuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      135
      2292
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      1944
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1886
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1585
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      91
      1523
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      314
      1242
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      98
      1242
    8. 297
      1069
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      899
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      60
      870
    Aihe