Työnhakijan maineen pilaaminen?

Onko yleistä?

Siis jos olet hakemassa työpaikkaa ja pääset työpaikkahaastatteluun... Jotkut työnantajat ovat kiinnostuneita miten sinulla meni edellisessä paikassa (tai nykyisessä jos edelleen siellä olet). Mitenkähän yleistä on että entisen/nykyisen työsi esimies arvostelee sinut siihen tyyliin että haettavana oleva työpaikka jää sinulta saamatta? Onko tällainen myös työpaikkakiusaamista? Onko esimiehen sana aina luotettava, jos työntekijä on eri mieltä asiasta? Tosin, tuskinpa työntekijältä tullaan näissä tapauksissa kysymään että puhuiko esimiehesi sinusta totta?

20

3960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä kuinka yleistä tällainen on.

      Itse koin vastaavan tilanteen työnhaussa, annoin haastattelijalle 2 entisen esimiehen yhteystiedot ja kehoitin olemaan heihin yhteydessä.
      Näin hän tekikin, mutta otti myös yhteyttä viimeiseen esimieheeni, vaikka kerroin, että sieltä ei positiivista palautetta tule.

      Haastattelija oli ymmällään, 2 edellisen esimiehen antamat työtodistukset ja lausunnot olivat erittäin hyviä, mutta viimeisen esimiehen lausunnot olivat asiattomia, hänelle kerrottiin mm. terveydentilaani liittyviä asioita, jotka kuuluisivat vaitiolovelvollisuuden piiriin.
      Haastattelija piti ko. esimiehen käytöstä erittäin sopimattomana.
      En saanut ko. työpaikkaa.

      Näin voi esimies joskus toimia, vaikka se onkin arveluttavaa ja joskus jopa laitonta.

    • aika useinkin

      Kyllä, esim. varastoalalla näemmä soitellaan aika useinkin.

      Jos on nykyinen työntekijä; haluan hänestä eroon---> tottakai annan positiivisen vaikutelman, jotta hän lähtisi.

      Jos on hyvä työntekijä; kerron sen ilman muuta, mutta kerron myös, etten halua sellaisesta luopua.

      Jos on entinen työntekijä; kerron työntekijästä sen, mitä itse tiedän. Saatan kysästä ensin millaista paikkaa on hakenut, aina nimittäin täällä "huono" ei ole kaikkialla sitä. Riippuu täysin toimenkuvasta. Tällöin yleensä kerron mielipiteeni soveltuvuudesta tähän uuteen paikkaan, enkä puhu työntekijän "sopimattomuudesta" entiseen paikkaansa. En koskaan kuitenkaan "pilaa" kenenkään mainetta. Aina ihmisestä löytyy positiivistakin sanottavaa. Ja aina täytyy antaa mahdollisuus muutokseen.

    • huh huh

      Ei voi mitata missä määrin. Jokainen jota esimies on sanonut tai osoittanut vilpittömästi vihaavansa, voi arvailla, mitä tämä sanoo, jos uusi mahdollinen työnantaja kommenttia kysyy. Kaikki riippuu pomon moraalista.

    • Ovelatyönhakija..

      Mulla on kaksi työpaikkaa jossa en saanut kunnollista kohtelua ja pomo oli kusipää. Niitä kumpaakaan työpaikkaa en koskaan mainitse hakemuksissani edes olleenkaan. edellinen sanoi potkuja antaessaan että se on hänen ja sen toisen asia mitä hän sanoo minusta kun kysellään. Mutta hän ei tiedä että kukaan ei koskaan saa tietää minun olleen sillä mulkulla töissä.

      • miukumauku!

        No onpa tosi ovelaa joo, kun pari vuotta elämästä menee hukkaan. Työhaastattelija sitten kysyy että mitäs olet tehnyt tämän viimeisen pari vuotta...

        Joskus v-mäiset työnantajat kostavat niin etteivät meinaa antaa työtodistusta lainkaan. Nähtävästi sen saa kierrettyä noin että uhkailee haukkua työntekijän... eli periaatteessa työnantaja saa kierretyksi lain joka määrää että työsopimus on pakko antaa.


      • Ovelatyönhakija..
        miukumauku! kirjoitti:

        No onpa tosi ovelaa joo, kun pari vuotta elämästä menee hukkaan. Työhaastattelija sitten kysyy että mitäs olet tehnyt tämän viimeisen pari vuotta...

        Joskus v-mäiset työnantajat kostavat niin etteivät meinaa antaa työtodistusta lainkaan. Nähtävästi sen saa kierrettyä noin että uhkailee haukkua työntekijän... eli periaatteessa työnantaja saa kierretyksi lain joka määrää että työsopimus on pakko antaa.

        Koska se työsuhde ei kestänyt kuin neljä viikkoa.


      • Toinen ovela
        Ovelatyönhakija.. kirjoitti:

        Koska se työsuhde ei kestänyt kuin neljä viikkoa.

        Joo, en minäkään viihtynyt aikoinani töissä, jossa minua kohdeltiin kuin nöyhtää kahta viikkoa pidempään. Jos kahdessa viikossa kesätyöläinen on saanut kuulla kaikki mahdolliset vettuilut ja pomokin on todella asiaton, työpaikasta voi kyllä lähteä hyvällä omallatunnolla pois.


    • Suomalaiskansallista

      Ihan tavallista tämän päivän Suomessa.

    • yksityisyyden suoja

      Jos haet uutta työpaikkaa aivan muusta yrityksestä, älä laita nykyistä esimiestäni suosittelijaksi CH:hen. Nimittäin ei tuo työntekijää hakeva yritys saa soittaa tuosta vain nykyiselle esimiehellesi, vaan hän loukkaa Sinun yksityisyytesi suojaa, mikä on turvattu jopa perustuslailla. Eikä nykyinen esimiehesi saa antaa Sinusta tietoja jollekin yritykselle, johon olet hakenut, vaan tässäkin on kyse yksityisyyden suojan loukkauksesta.

      Vain henkilöoon, jonka mainitset suosittelijanasi, voidaan ottaa yhteyttä. Siksi kannattaa aina sopia ko. henkilön kanssa tästä etukäteen.

      Sitten ongelmallisia ovat nuo yrityksen sisällä avoimeksi tulevat paikat: niidenkin kohdalla pätee sama periaate eli ei saa kysellä nykyiseltä tai sitä edeltäviltä esimiehiltä mitään. Mutta viidakonlait ovat kyllä voimassa eli aika helposti varmaa tulee esim. lounaalla hakeuduttua vieraiden ihmisten pöytiin ja samalla sitten kyseltyä. Mutta periaate on tässäkin sama: ei saisi, vaan kyse on yksityisyyden suojan piiriin kuuluvista asioista.
      Jos sitten saat varmaa tietoa soittamisesta ym., niin pitäisi laittaa poliisille tutkintapyyntö yksityisyyden suojan loukkauksesta. (Eli tosi järeät aseet oli toki käytössä, mutta kuka jaksaa.)

    • Älä siis erikseen anna lupa...

      Yksityisyydensuoja työelämässä kieltää työnantajaa antamaan tietoja alaisistaan tai entisistä alaisistaan. Siitä saa muuten aika kivat sakot ja vahingonkorvaukset jos alaisestaan menee kertomaan mitään.

      • tietoa

        Milläs tuon todistat? Toivoisimpa saavani tietoa tuosta, koska on hieman epäilyä...


      • työkkäri

        Koskeeko tämä yksityisyyden suoja työvoimatoimistoja? Sieltäkin on soiteltu entisille työnntajilleni.


    • Minnihirri

      Minä olen ollut yrittäjäpariskunnan alaisuudessa
      Ja työkaverini pilasi maineeni ja puhui perätöntä juttuja
      Pomolle ja työkavereille olen ollut onneton sen takia

      • Anonyymi

        Minulla oli myös kerran työkaveri, joka oli ihastunut erääseen mieheen työpaikalla ja ilmeisesti pelkäsi, että mies ihastuukin minuun kun juttelin normaalisti työasioita hänen kanssaan.


      • Anonyymi

        Monesti joku korruptoitunut poliitikko on laittanut juoksupojan/tytön kirjoittelemaan perättömiä pskakirjeitä ja asiakaspalautteita työnantajalle, että työntekijä saisi potkut ja siirtyisi toiseen firmaan..


    • Anonyymi

      Työnantaja voi omasta mielestään pilata ex- työntekijän maineen vain sen takia ettei suostunut olemaan kaveri eli johdettavissa tai olisi pitänyt olla samaa mieltä.
      Pikkumaisia pomoja jotka pärjäävät haukkumalla väärin perustein työntekijää.

      • Anonyymi

        Työnantaja voi pilata monesta syystä hyvänkin työntekijän maineen esim. kateus, oma huono itsetunto, ei suostunut harrastamaan seksiä työnantajan kanssa, ei tullut suhdetta, lahjuksen vastaanottaminen, ei halua päästää irti hyvää työntekijää, ei anna edetä työntekijän omalla urallaan, halu pitää työntekijä nykyisissä työtehtävissä ikuisesti, ei harrasta samaa lajia, väärä horoskooppi, ennakkoluulot, rasismi, on liian hyvännäköinen, luulee, että henkilöllä on suhde omaan poikakaveriin/tyttöystävään, liian hyvä maine ärsyttää, oli itsellä huono päivä, ei ole samaa poliittista mieltä, ulkonäössä tai olemuksessa jokin ärsyttää, seksuaalisuus on väärä, joku toinen työnantaja haluaa hänet, eksä soitti ja puhu pskaa jne jne jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantaja voi pilata monesta syystä hyvänkin työntekijän maineen esim. kateus, oma huono itsetunto, ei suostunut harrastamaan seksiä työnantajan kanssa, ei tullut suhdetta, lahjuksen vastaanottaminen, ei halua päästää irti hyvää työntekijää, ei anna edetä työntekijän omalla urallaan, halu pitää työntekijä nykyisissä työtehtävissä ikuisesti, ei harrasta samaa lajia, väärä horoskooppi, ennakkoluulot, rasismi, on liian hyvännäköinen, luulee, että henkilöllä on suhde omaan poikakaveriin/tyttöystävään, liian hyvä maine ärsyttää, oli itsellä huono päivä, ei ole samaa poliittista mieltä, ulkonäössä tai olemuksessa jokin ärsyttää, seksuaalisuus on väärä, joku toinen työnantaja haluaa hänet, eksä soitti ja puhu pskaa jne jne jne.

        Vaikka ja mitä on nähty ja tullaan vielä näkemään. Onhan näitä. Sit on kuulopuheet yks. Joku sano jotain ettei se tykkää henkilöstä x koska se on sellainen.
        Myöhemmin tulee yllätyksenä et ihan normaali ihminen. Ja mukava.


    • Anonyymi

      Miten hyvän työnhakijan maineen voi pilata?

    • Anonyymi

      Mites on, jos itse olet palkkaamassa esim. timuria kotisi remonttiin, otatko selvää suosittelijoista?
      Otatko töihin jos joku haukkui että surkeaa työnjälkeä ja huijasikin vielä?

      Työntekijän palkkaus on iso satsaus koeajasta huolimatta.
      Mieluummin satsaa sellaiseen josta on edes jotain takeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe