"Deathmetallia" 5 vuotiaalle?

Haaskanaaras

Varmasti otsikkokin herättää osassa teistä kylmänväreitä enkä oikein itsekään tiedä kuinka asiaan suhtautua. Olen naimisissa tällaisen death metal-muusikon kanssa ja mieheni harrastuksen takia kotonamme ei voi välttyä kyseisen musiikkityylin kuulemiselta. Olenkin huomannut viisivuotiaan poikalapsemme jopa jotenkin kiinnostuneen isänsä musiikista. Kovia suosikkeja tuntuvat olevan mm. Cannibal Corpse, Napalm Death ja Devourment.. mutta olen vähän epävarma musiikin sopivuudesta lapselle. Mutta mikäpä siinä jos pitää? Ilmeisesti edes levyjen (monesti hyvin rajut) kansikuvatkaan eivät herätä lapsessamme minkäänlaista kauhistusta. Pojallemme ei kuulemma Lordikaan ole juuri mitään muuta kuin "Nössö". Musiikin pitää olla tämän mielestä "rankkaa" ja "örinää". Muutaman kerran olen jo nuhdellut poikaani ja kieltänyt ko. musiikin tältä, mutta aina siitä on tappelua seurannut eikä poika rauhoitu ennen kun myönnyn tämän tahtoon. Mutta tarvitseeko tämän death metallin olla mitenkään vahingollista lapselle? Minusta nämä Cannibaaliraadot ja Napalmikuolemat eivät vaikuta yhtään sen hurjemmilta kuin mitä esimerkiksi Lordi on. Aika pelottava ilmestyshän sekin on ja se jos joku on lasten suosikki. :) Joten en näe mitään pahaa death metallissakaan. Onko mahdollisesti muita jotka ovat kohdanneet saman asian?

17

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghfghf

      Asiaa musaa, mutta aihe... :)

    • PomoMoe

      Ole iloinen :)

    • no onko....

      lapsen isä sit joku häirikkö ku kuuntelee ja tekee samaa musiikkia. lapsestas voi tulla vaikka mozart 2 ku annat sen ite valita. hevi ei tapa vaan kasvattaa

    • vahinkoa

      Itse äitinä kuuntelen heviä,metallia,goottia eikä lapsissa ole mitään "vikaa".
      Teini-ikäinen lapsi kuuntelee lähinnä poppia räppiä vaikka onkin kasvanut musiikkiani kuunnellen.
      Yksi-vuotias lapseni rauhoittuu vain Metallicaa/LinkinParkkia kuunnellessa eli esim auto-matkoilla sitä on kuunneltava.
      Kyllä musiikki-maku kehittyy sellaiseksi kuin lapsi itse haluaa vaikka elää tietyn musiikin mukana. Radiota kuunnellaan taustalla eli sieltä kuulee muutakin musiikkia.

    • ------------

      Suomentakaahan kappaleiden sanoitukset, niin saattaa muuttua ääni kellossa. Veikkaan ettette antaisi kuunnella lapsenne samaa suomeksi. Negatiivisempaa musiikkia en tiedä. Usean deathmetal bändin jäsenet ovat huumehouruisia, laitapuolen kulkijoita, osa jopa kytköksissä saatananpalvontaan; ei roolimalleja mitä haluaisin lapsilleni. En tarkoita että aina kuvioon liittyisi saatananpalvontaa, mutta usein näin kuitenkin on. Erään norjalaisen deathmetalbändin jäsenhän tappoi toisen bändin jäsenen hyvinkin raa´asti. Lapset ovat muutenkin niin herkkiä vaikutteille. Päättäkkööt itse isompana mitä haluavat kuunnella, kun pystyvät jo suodattamaan tarjontaa. Vanhempien tehtävä on ohjata ja suojella lastaan kehitystason mukaisesti. Vaikka lapsi ei englanninkielistä "sanomaa" ymmärräkkään niin koko musiikki saa varmasti aikaan negatiivisia "värähtelyitä". Tietysti jokainen vanhempi kasvattaa lapsensa oman maailmankatsomuksensa ja moraalinsa mukaan, mutta kannattaa hyvin tarkasti miettiä tällaiset asiat nimenomaan jo pelkästään tuon lasten vaikutusalttiuden takia. En halua kuulostaa saarnaavalta, ja esim. rockmusiikki tms. ei minustakaan ole pahasta (Linkin park tms); ei vielä niin kovaa kamaa, mutta erikseen sitten kunnon örinä ja deathmetal. En muutenkaan ymmärrä ihmisiä jotka saavat siitä kiksejä, aggressiivisuuden purkua kenties? Synkistely musiikkia on herkempääkin..
      Eikö lapset pitäisi kasvattaa optimistisiksi, positiivisuudella:) Jos maailma niin paha paikka omasta mielestä, niin miksi saattaa lasta siihen pahuuteen.

      • turenorwegain

        "Erään norjalaisen deathmetalbändin jäsenhän tappoi toisen bändin jäsenen hyvinkin raa´asti." Nyt kyllä sekoitat pahan kerran death metallin ja black metallin. Black metal piireissä saatananpalvonta onkin yleisempää, mutta en ole kuullut että se liittyisi mitenkään deathiin. Ja mitä tulee Linkin Parkin tapaiseen sieluttomaan massamusiikkiin niin ainakin oman lapseni opetan heti pysymään kaukana tuollaisesta sonnasta ja olisin ylpeä jos lapsi jo viisivuotiaana ymmärtää hyvän musan kuten Corpsen, Napalm Deathin ja muun deathin päälle. Sieltä pinnan alta ne parhaat bändit oikeasti löytyvät.
        Joten onnea vaan ketjun aloittajalle noinkin fiksusta pojasta, joka osaa arvostaa sitä oikeaa musiikkia eikä mitään listoilla roikkuvaa roskaa! :)


      • äitiiii
        turenorwegain kirjoitti:

        "Erään norjalaisen deathmetalbändin jäsenhän tappoi toisen bändin jäsenen hyvinkin raa´asti." Nyt kyllä sekoitat pahan kerran death metallin ja black metallin. Black metal piireissä saatananpalvonta onkin yleisempää, mutta en ole kuullut että se liittyisi mitenkään deathiin. Ja mitä tulee Linkin Parkin tapaiseen sieluttomaan massamusiikkiin niin ainakin oman lapseni opetan heti pysymään kaukana tuollaisesta sonnasta ja olisin ylpeä jos lapsi jo viisivuotiaana ymmärtää hyvän musan kuten Corpsen, Napalm Deathin ja muun deathin päälle. Sieltä pinnan alta ne parhaat bändit oikeasti löytyvät.
        Joten onnea vaan ketjun aloittajalle noinkin fiksusta pojasta, joka osaa arvostaa sitä oikeaa musiikkia eikä mitään listoilla roikkuvaa roskaa! :)

        Ei hemmetti, ei kai viisivuotiaan tarvi osata erotella mikä on massamusiikkia ja mikä ei. Lapsi kuuntelee sitä mitä annetaan kuunnella, ja minkälaisen mallin saa. Lapsi ihannoi vanhempiaan, ja ottaa näiltä mallit; jos isästä joku musiikki on hienoa, lapsi matkii tätä käyttäytymisellään. Ei noin pienet lapset ymmärrä massamusiikista tai genreistä eikä tarvikkaan. Huh, huh. Kyllä saisi vielä muumit soida alle 10-v. Vai näytätkö esim. kauhuelokuvia 5-vuotiaallesi? Osaa varmaan erotella laatufilmit massatuotannosta. Saat olla ylpeä kun 5-vuotiaasi lemppari on hellraiser eikä mikään stephen kingin sieluton massaelokuva. Ja mitähän sana deathmetal on suomeksi?? Ei kovin positiivisia viboja luo. Noh, jokainen tyylillään..


      • peea

        KAikki sanoo, et metalli ois saatanallista. Jos olis, nii mä olisin saatanan lapsi tai terroristi. On hyviäkin metallibändejä. Se Norski oli vain yksi bändi biljoonista ja ei ne kaikki oo tappajia tietenkää. Opi olemaan vähemmän stereotypian vanki.


      • Anonyymi

        Varg vikernes oli black metal kitaristi..


    • MIETI!

      "..eikä poika rauhoitu ennenkuin olen myöntynyt pojan tahtoon". Sinä olet siellä se aikuinen, älä anna nappulan pyörittää.
      Tottakai pojat ovat kiinnostuneita isiensä puuhista, haluavat olla samanlaisia..
      Ei sellanen järjetön örinä, puhumattakaan niistä videoista ym. ole tervettä kasvavalle lapselle. Oma mies kuuntelee / katselee mm. näitä metallivideoita, ja pojalle on tullut painajaisia kun on sattunut näkemään.
      Ei lapsi pysty käsittelemään tommosia asioita vielä.

    • slash-75

      aihetta soittaa kuitenki pojalle vaikka fröbelin palikoita,kyllä tollanen "musiikki"voi vahingoittaa lasta..ite en kyllä lapselle soittas kyseistä paskaa.mut tää on vaam mun mielipide

    • ihannoivat

      vanhempiaan ja kuuntelevat mitä vanhemmat kuuntelevat. Voisko iskä kuunnella joskus lastenmusiikkiakin? Lapsi innostuisi varmasti mukana, ja vaikuteskaala laajenisi. Koulussahan on kuitenkin pakko lauleskella ja soitella lastenmusiikkia, ja olisi hyvä jos sitä oppisi sietämään jo ennen koulun alkua. Ettei sitten tule vaikeuksia opettajien kanssa...

      • mä vaaaaann.....

        mieti tätä... mun isä kuuntelee jazzia ja on aina kuunnellut... (VIHAAN ITSE JAZZIA)Äitini kuuntelee jotain törkeän huonoa agentsia??:)
        Mun veli on pitkän päälle hip hopin kuuntelija ja siskoni pitää soulista ja stevie wonder tyylisestä musasta.. minä taas kuuntelen rokkia ja heviä... en siis usko että sun poika tykkäädeathistä koska sen isä sitä kuuntelee... vaan koska se itse tykkää siitä....


      • ---------äiti

        Meillä tuli pojan (4v) kanssa riitaa, kun minä halusin kuunnella Fröbelin palikoita ja pojan mielestä se on ihan huonoa ja typerää musiikkia :) Sen sijaan hän kävi vaihtamassa cd-soittimeen 69 Eyesin Motor City Resurrectionin ja sitä sitten kuunneltiin, eikä mitään palikoita :D

        Kyllä hän tosin lastenlaulujakin osaa ja joskus kuunnellaan lastenmusiikkia, mutta se musiikki taitaa loppujenlopuksi olla liian yksinkertaista, että hän jaksaisi oikeasti pitää siitä. Klassista hän kyllä kuuntelee myös ihan mielellään toisinaan, Vivaldin Neljän vuodenajan Kesä on hänen suosikkinsa.


    • TÄRKEÄTÄ!

      Heipparallaa!
      Omia lapsia ei minulla ole, mutta silti puutun tähän puheeseen, kun olen ollut itse lapsi, joka kuuntelee "rankkaa musiikkia".
      jo 5-vuotiaana "rakastuin" marilyn mansoniin,
      kun se musiikki iski tämän pikkuisen sydämmeen kuin salama.
      Nyt olen hylännyt tosin ensimmäisen ihastukseni ja siirtynyt kokonaan "suomilinjalle", eli
      kaikki musiikki, jota kuuntelen, on suomalaista. Tuntuu, että muunmaalaiset eivät koskaan tavoita sitä syvää surua ja murhetta, joka väreilee
      korvakäytäviini, kun kuuntelen suomalaista raskasta musiikkia.

      Ihan normaali minustakin tuli, ainakin omasta mielestäni.. Itseasiassa, olen vieläkin aikamoinen "mamman kulta".
      Tempperamenttia löytyy rutkasti, mutta pohjimmiltani olen aina ollut hyvin kiltti. (Aina silloin, kun se minulle itselleni sattuu sopimaan..)
      Raskas musiikki ei vienyt minua huumeiden, alkoholin ja nuorisojengien luvattuun maahan, päinvastoin. Auttoi minua nuorempana ymmärtämään joitakin asioita paremmin ja valoi minuun puhtia.
      Kyllähän minäkin pentuna kävin lempparibändieni keikoilla pari kertaa, mutta yksin, kun kaveriporukasta ei oikein löytynyt ketään, joka olisi pitänyt "saatananpalvontamusiikistani".
      Tokihan minäkin mustiin pukeudun vielä nykypäivänäkin, vaikka lempibändit ovat vaihtuneet, nykyiset ovat Nightwish, Sonata Arctica ja tuollaista perus "korpiheviä" joka on aika rauhallista ja rentouttavaa. (Ja myös himputin kaunista!)

      No mutta joka tapauksessa, anna vain pienen 5-vuotiaan pojun kuunnella kunnon jytää, ettei katkeroidu siitä, ettei pienempänä saanut kuunnella sitä oikeaa musiikkia.
      Ei musiikki häntä muuta. Kasvatus se on, joka lasta muokkaa. Poju varmasti ilahtuisi, jos tukisit häntä tämän musiikin pariin.
      Itse sain osakseni nuorena pelkkää halveksuntaa, kun olin kaikkien silmissä silkka "satanisti".
      Koulussakin oli vähän ongelmia, kun
      eiväthän ne ymmärtäneet minua, vaan nälvivät.
      Joskus jopa hakkasivat.

      It´s time to get heavy! - kuten Lordi sanoo.

    • ----------

      Minä olen 4-vuotiaan pojan äiti ja kuuntelen itse raskaampaa metallia. En kuitenkaan deathmetallia juurikaan.. No, mutta asiaan..

      Alkuun kuuntelin omaa musiikkiani vain silloin kun poika ei ollut kotona tai pelkästään iltaisin kuulokkeilla, koska ajattelin sellaisen musiikin olevan haitaksi lapsille, kun näin kerta kaikkialla kerrotaan. Sitten hän sattui kuulemaan minun musiikkiani ja rakastui heti :) Sillon hän oli vähän päälle 2-vuotias ja alkoi vaatimalla vaatimaan sitä "möreä-äänimusiikkia".. Annoin hänen kuunnella satunnaisesti, ja sitten pikkuhiljaa enemmän. Nyttemmin äidin musiikkimaku on pojalle välillä ihan liian nössöä :)

      Mitään haittaa ei ole näyttänyt kuuntelusta olevan, kuin ainoastaan satunnaiset meluhaitat, kun poika leikkii "rokkaria". Olen melkoisen varma, että pojasta ajanmyötä tuleekin muusikko, koska osoittaa melkoista lahjakkuutta muutenkin sillä alueella.

      Anna kuunnella, jos havaitset poikasi käytöksessä muutoksia tms, niin voithan vähentää kuuntelun määrää. En todellakaan usko, että kuuntelu voi olla haitallista muuta kuin ehkä kuuloaistille, jos volyymit on kaakossa :)

    • Ihmimem

      Oli miten oli 3.12 chiödren of bodom oon ite 13v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe