Millaisella kalorimäärällä laihtuu parhaiten?

Optimit kalorit

Laskennallinen energiankulutukseni on 2152 kcal/vrk (laskin EnergyNetissä). Millaisella päivitäisella kalorimäärällä kannattaisi laihduttaa, ettei elimistö mene säästöliekille liian vähäisen energiansaannin vuoksi? Ja jos joku olis jostain lukenut olisi kiva tietää, miten, siis ihan vaan teoriassa, esim. 500 kcal/vrk vähemmän kuin kulutus laihduttaa ihmistä.

13

3739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä........

500kcal vajeella laihtuu tietääkseni puoli kg viikossa, tosin alussa yleensä paino tippuu vähän nopeampaa.

• yökyöpeli77

1200kalorista päivässä.

• hyvältä....

Jos siis syön päivässä 1000 kcal vähemmän kuin energiankulutukseni on, laihdun viikossa kilon (ehkä).

• mutta tärkeintä
        hyvältä.... kirjoitti:

Jos siis syön päivässä 1000 kcal vähemmän kuin energiankulutukseni on, laihdun viikossa kilon (ehkä).

on syödä harkitusti hiilihydraatteja ja rasvaa, melko runsaasti proteiineja ja kuitua vettä. Hiilihydraateissa on syytä suosia matalan glykeemisen kuorman hiilihydraatteja. Rasvaa kohtuudella, n. 30 % energiansaannista. Proteiineja reilummin, esim. broileria, kalkkunaa, paistijauhelihaa, rasvatonta raejuustoa, rasvatonta jogurttia. Paljon kuitua: vihanneksia, hedelmiä (kohtuudella), ruisleipää (kohtuudella). Lisäksi voit sekoittaa vehnälesettä moniin ruokiin lisäämään kuitua ja ravintoaineita antamaan. Se täyttää vatsan, on halpaa ja terveellistä. Lisäksi yksi monivitamiinitabletti päivässä. Ja kohtuudella liikuntaa. Siinäpä se.

• ensinnäkin

Ensinnäkin, laske kulutuksesi joko täällä: www.sydanliitto.fi

tai täällä:
      www.kutri.net

Energynet näyttää tunnetusti enemmän kuin muut nettilaskurit, enemmän kuin keskiarvo, joten oletan sen olevan väärässä.

Sopiva päivävaje on 500-1000kcal mutta ei kuitenkaan koskaan alle 1200kcal päiväannoksen. Sanoisin, että syömällä kannattaa noudatella 500-700kcal vajetta, liikunnalla voi sitten kasvattaa sitä jos siltä tuntuu. Tätä tukee myös sivusti www.kutri.net, josta minulle on ollut suunnaton apu laihduttaessani (-29kg).

• .......

Voiko laihtua, jos vaje on vain esim. 300 kcal/pv? Eli laihtuuko joka tapauksessa jos kulutus on edes vähän enemmän kuin energiansaanti vai tassako kroppa jotenkin pienet erot? Eli teenkö ihan turhaa työtä, jos yritän laihtua todella pienellä vajeella?

• ........
        ....... kirjoitti:

Voiko laihtua, jos vaje on vain esim. 300 kcal/pv? Eli laihtuuko joka tapauksessa jos kulutus on edes vähän enemmän kuin energiansaanti vai tassako kroppa jotenkin pienet erot? Eli teenkö ihan turhaa työtä, jos yritän laihtua todella pienellä vajeella?

Anteeksi siis edellisessä piti olla "tasaako" kroppa...

• Optimit kalorit

Laskin kutrinetissa ja sydäntautiliitossa energiantarpeeni sellaisilla kriteereillä, etten liiku yhtään (vähäinen aktivitetti). No, kulutan mitään tekemättä tuon 2152 kaloria molempien laskurien mukaan.

Kutrinetin mukaan pitäisi syödä vähintään 1674 kaloria päivässä. En tiedä miksi noin paljon, en ole tutustunut sivustoon vielä. Taidan siis syödä liian vähän tai väärää ruokaa ja siksi lihon. Mitäh!?

Olen pitänyt parisen viikkoa ruokapäiväkirjaa Kalorilaskurin ja vaa'an avulla, ja vain satunnaisesti ylitän tuon kalorimäärän (olutta ja pizzaa), välillä jää 800 kaloriin...

• onnistuu kyllä
        ....... kirjoitti:

Laihtuu laihtuu, mutta tietysti hitaammin. Et tee turhaa työtä =) Miten laihtumisnopeuksia voisikaan olla erilaisia, jos vain yhdellä vajeella laihtuisi...

300 kcal päivävajeella laihtuu noin 0,3kg/vko.

• valitettavasti
        Optimit kalorit kirjoitti:

Laskin kutrinetissa ja sydäntautiliitossa energiantarpeeni sellaisilla kriteereillä, etten liiku yhtään (vähäinen aktivitetti). No, kulutan mitään tekemättä tuon 2152 kaloria molempien laskurien mukaan.

Kutrinetin mukaan pitäisi syödä vähintään 1674 kaloria päivässä. En tiedä miksi noin paljon, en ole tutustunut sivustoon vielä. Taidan siis syödä liian vähän tai väärää ruokaa ja siksi lihon. Mitäh!?

Olen pitänyt parisen viikkoa ruokapäiväkirjaa Kalorilaskurin ja vaa'an avulla, ja vain satunnaisesti ylitän tuon kalorimäärän (olutta ja pizzaa), välillä jää 800 kaloriin...

Minä valitettavasti kuulun niihin ihmisiin, jotka uskovat, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. En siis usko, että lihominen johtuu liian vähästä ruoasta tai vääristä ruokavalinnoista, jos kcal-raja kuitenkin säilyy. Suosittelen tarkempaa ruokapäiväkirjaa TAI pidempää punnitusväliä (muutaman päivän välein paino voi heitellä monestakin syystä, vasta 1-3 viikon päästä voi alkaa kirota jos paino ei laske).

• Optimit kalorit
        valitettavasti kirjoitti:

Minä valitettavasti kuulun niihin ihmisiin, jotka uskovat, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. En siis usko, että lihominen johtuu liian vähästä ruoasta tai vääristä ruokavalinnoista, jos kcal-raja kuitenkin säilyy. Suosittelen tarkempaa ruokapäiväkirjaa TAI pidempää punnitusväliä (muutaman päivän välein paino voi heitellä monestakin syystä, vasta 1-3 viikon päästä voi alkaa kirota jos paino ei laske).

... eikä juomisenkaan, ei valitettavasti pidä silloin kun olen viihteellä, että helposti vedetään pizzaa tai käydään nakkikioskilla ja oluiden määrää ei tiedä kukaan. Käyn kuitenkin vain 0-3 krt/kk baarireissuilla, mutta ehkä se on sitten syy painon kertymiseen.... 20 kiloa pitäisi saada kuitekin pois, ainakin 15 kg.

Vähän se taitaa olla imagokysymys että ottaa olutta eikä valkkaria. Harmillista ettei light-siiderit käy mulle makeutusaineiden vuoksi (jo pullollisesta vietän loppuillan wc-pöntöllä).
        Mikä siis juhlajuomaksi?

• Optimit kalorit

Mietin että täytyy olla niin, että oikeasti elimistöni ei käytä enempää kuin ehkä 1500-1600 kcal/vrk, joka kutrinetin mukaan kuluu jos vain makaa sängyssä. Teen istumatyötä enkä harrasta mitään liikuntaa.

• miten mitataan

Mietin että täytyy olla niin, että oikeasti elimistöni ei käytä enempää kuin ehkä 1500-1600 kcal/vrk, joka kutrinetin mukaan kuluu jos vain makaa sängyssä. Teen istumatyötä enkä harrasta mitään liikuntaa.

Kannattaa käydä sellaisessa bodyskannauksessa, voit hämmästyä tuloksesta. Kävin itse sellaisessa kuntosalilla ja tulokseksi tuli n. 1200kcal/vrk peruskulutukseksi. Netin laskurithan on pelkkää 'keskiverto-olettamaa', oma ruumiinrakenteesi, pituutesi jne vaikuttaa.
        Eli yleensä ihmiset syö liikaa, mutta alisyömistä ei saa mainostaa, ettei yllytetä ketään anoreksiaan.
        Luulen että se 1600 voi olla lähempänä totuutta kun joku 2000.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe