Ei enää

kipua lisää ?

Hei avannoijat! Voisiko joku valistaa,että mistähän johtuu järisyttävät jalkasäryt uinnin jälkeen.Olen kokeillut useamman kerran aloittaa uinnin uudelleen,muttei siitä mitään tule.Muuten on olo ollut ihan hyvä ja virkeä,eikä mitään jälkipaleluja ole.Ainoastaan etusääriin tulee veet silmistä kirvoittava kipu,joka kestää 5-15-min.!Kysyin kerran lääkäriltäkin,muttei antanut mitään vastausta.

12

6471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mua niin kiinnostaisi saada tähän vastaus, koska itselläni sama juttu.

    • Anonyymi

      Kyllä mulla on sama juttu, mutta vain sillon kun on ollut pidempi tauko kylmäuinnista. Särky johtuu kai verisuonien supistelusta. Tämä kyllä on itselläni poistunut, kun olen saanut kylmäuinnin taas säännöllisemmäksi. Eli pari ekaa kertaa kipu tulee ja poistuukin kyllä, mutta ei enää kolmannella kerralla. Kovin pitkää väliä ei kannata pitää, kun elimistö joutuu tavallaan taas yrittää sopeutua kylmään uudelleen.

    • Anonyymi

      Samanlaista kipua tulee minullakin jos on ollut pitkä tauko kylmästä vedestä. Ja kuten onkin vastattu, se taitaa johtua pinta- ja ääreisverenkierron verisuonten supistumisesta. Ne supistuvat ja laajentuvat ja tietääkseni tämä on hyvä asia, kun verisuonet on elastiset. Kipu häipyy kun kylmästä tulee säännöllistä. Uimahallin kylmäaltaassa kipu on kovempaa, kun lämpötilaero on niin suuri. Uimahallimme kylmäaltaan lämpötila on 4 astetta ja ilman lämpötila on varmaan sen 25. Luonnossa keho ehtii tottua rannalla ennen veteen menoa, ja esim eilen oli veden ja ilman lämpötila sama, joten keho sopeutuu nopeammin vaihteluun.

    • Anonyymi

      Minulle tulee järkyttävät kivut nilkkoihin eikä edes tarvitse olla kovinkaan viileää vettä. Harmillista, koska avantouinti kiinnostaisi kovasti.

      • Anonyymi

        Voisit kokeilla aloittaa kotona viileällä vedellä suihkuttelemalla jos olet tottunut kovin lämpimään veteen. Jos avantoon meno ei kerta kaikkiaan kolahda esim kylmänarkuuden jne em. ongelmien takia niin sinne ei kannata kyllä mennä. Väkisin ei kylmäuintiakaan pidä harrastaa.

        Oma kokemukseni sanoo, että kylmänsietokyky paranee kyllä kun itseään karaisee. Mutta jos jo nilkat särkee niin miten sitten kun kastaa itseään kaulaa myöten...? Edellä on mainittu jo että se kipu johtuu verisuonten supistumisesta. Siihen verisuonet tottuu. Jos olen oikein ymmärtänyt, kylmähoito juuri parantaa verisuonten elastisuutta.


      • Anonyymi

        Onko kokemusta, auttaako nilkkasärkyyn neopreenisukat, jotka tulevat pidemmälle pohkeeseen?


    • Anonyymi

      Jeps, mulla kanssa. Ikävä ilmiö. Tapahtuu myös jos seison esim. betonilaatalla talvisissa olosuhteissa, tosin ei tarvi olla pakkastakaan. Kipu on erittäin, hmm, "haltuunsa ottavaa", semmosta että tulee selviämisen tarve; tämä kipu täytyy saada loppumaan. Ihan toisenlaista kuin mikään muu kipu, jota arkisissa olosuhteissa olen kokenut.

      • Anonyymi

        Kun kylmässä vedessä verenkierto siirtyy ytimeen (tärkeimpiä elimiä suojatakseen) niin kädet ja jalat alkaa särkeä koska verisuonet supistuvat niissä. Kestää joskus jopa 20min uinnin jälkeen kipu.

        On kannattavaa olla kastamatta naamaa, koska se pahentaa tilannetta (nisäkkään sukellusrefleksi aktivoituu niin ja silloin veri ei kierrä ollenkaan sormissa, jaloissa jne.). Kylmään tottuminen vähentää kipua. Sillä se lähtee millä tulikin.


    • Anonyymi

      Jaaha , sama homma täällä, laitoin jo tonne ylemmäs kysymyksen asiasta. Koko jalat menee ihan "tukkoon", niin kipeät ettei pysty liikkumaan, mutta palautuu 5-10 sekunnissa. Uimahalli kylmäaltaassa juurikin. Muistaakseni luonnonveteen mennessä ei ole tullut kun olen heti kävelemään pystynyt rannalta pois. Uimahallissa pitää mennä istumaan jalat suorana, törkeen kova kipu tulee.

      • Anonyymi

        "Muistaakseni luonnonveteen mennessä ei ole tullut kun olen heti kävelemään pystynyt rannalta pois. Uimahallissa pitää mennä istumaan jalat suorana, törkeen kova kipu tulee.'

        ---

        Joo, kävely tietty aktivoi lihaksia ja onkin hyvä vähän "jumpata" kun tulee vedestä. Uimahallissa pitää kanssa vähän verrytellä kun särkee jalkoja hitosti. Mut se pn vaan hyvä ja mitä useammin ja säännöllisemmin pulahtaa niin sen vähemmän särkee. Lopulta ei lainkaan.

        Uimahallissa ilman ja veden lämpötilaero on niin suuri ettei keho ehdi tottua kuten ulkoilmassa. Itsellä sama juttu, että paljon kovempaa uimahallissa kastautua ainakin 4-asteiseen veteen, jos ilman lämpötila on 30 astetta. Luonnossa vesi voi olla tietenkin lämpimämpää kuin pakkanen. Kun kävelee rantaan uikkareissa niin kroppakin ehtii jäähtyä. Nyt on ollut vesi ja ilma lähes saman lämpöistä, nollan tietämillä.

        Terv.
        "1.talven noviisi" nyt jo 14 v kylmäuintia takana.


    • Anonyymi

      Olisi mukava tietää, mistä kipu johtuu. Itselläni sama juttu: uimahallin kylmäaltaan tai avannon jälkeen järisyttävä kipu! Olisi mukava käydä avannossa, mutta ei pysty!

      • Anonyymi

        On selitetty asia useaan otteeseen edellä. Luehan siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe