mix mulle ei jää nuo nuottien nimet päähän?? melko hidasta kun lukee jotain nuottia viivastolta ja yrittää muistella nimiä! olen keksiny omia sääntöjä esim FACE EGHDFA
"face" tulee viivojen väliin ja "eghdfa" viivojen päälle! onko tuo hyvä systeemi G avaimelle?
pianollakin toivottoman hidasta kun yrittää ottaa nuotteja!
en tiedä jaksanko enää, pää räjähtää! olen n. 2kk yrittäny opiskella ja valoa ei näy :(
meneekö kauan aikaa kun esim. pianolla jotakuinkin sujuvasti osaa lukea nuottia?
vastatkaa pliis!!
Tv Kati
Muistisääntöjä nuottien opiskeluun?kiire!!
8
3257
Vastaukset
- pianistitar
Hyvän prima vista-tekniikan opiskelussa menee vuosia. Anteeksi jos masennan.
- piano-ope
Ootko huomannut, että pianon koskettimien nimet on samat kuin aakkoset A-G, jos aloittaakin a-koskettimesta ja vaihtaa b:n tilalle h:n
(ABCDEFG) AHCDEFG ja sitten sama uudestaan ja uudestaan
AHCDEFGahcdefgAHCDEFG...
Nuoteissa g-avaimella A on toisella ala-apuviivalla sekä toisen ja kolmannen viivan välissä. Jos haluat käyttää tuota FACE-tekniikkaa, niin opettele muistamaan vain ne viivojenvälinuotit FACE ja sitten tuo aakkosjuttu niin eiköhän se riitä. Ja keski-C on hyvä opetella muistamaan ulkoa.
Mutta kuten tuossa jo mainittiin, primavista-tekniikan opettelu kestää kauan. Ei kannata aloittaa heti sellaisista kappaleista, joissa on paljon eri nuotteja, vähän kerrallaan. 2 kk on tosi lyhyt aika, malttia! Ei Roomaakaan rakennettu päivässä vai miten se sanonta menikään..- vastauksista
;)
pianon soitossa tuo sormituskin taitaa olla todella tärkeää, sekin auttaa muistamaan nuottien paikat.
- spinto
Hei Kati
Jos halusit oppia soittamaan, niin miksi opetella kirjaimia?
Nuoteilla on nimet siksi, että niistä voi keskustella ja kirjoittaa.
Soittaessa pitäisi toimia niin, että katsoo ensin nuottiavaimen paikan,sävellajin ym.
...ja sitten niistä nuoteista ei tarvitse tietää mikä kirjain missäkin, -opettelee vain sen, että tuossa kohtaa oleva pylpyrä soitetaan tuolla koskettimella.
Mitä taas tarkoittaa sujuva nuottien lukeminen. Silloin kun en osannut soittaa ollenkaan, ihailin niitä jotka osasivat kissapolkkaa tai für elisen alun. Kun osasin ne itse, en katsonut osaavani soittaa vaan ihailin mm. tuttavaani kanttoria,joka soitteli koraaleja. Kun osaan ne nyt itse, en pidä soittotaitoani vielä kummoisena vaan ihailen niitä jotka soittavat "oikeaa" taidemusiikkia. Nälkä kasvaa syödessä ja tyytyväisyys on tilapäistä. Konserttipianistia minusta ei tulekaan, piano ei ole (pää)instrumenttini.- opettajan neuvo
Sanoisin kyllä, että ne nuottinimet kannattaa opetella. Jos käy tunneilla, niin opettaja käyttää niitä kuitenkin ja kun ne on kerran kunnolla opetellut, ei niitä enää unohda. Nuottiviivasto on lisäksi aika laaja ja kyllä se helpottaa hahmottamista kun samannimiset sävelet toistuvat eri korkeuksilla. Aina ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin. Jos todella on innostunut asiasta niin miksei saman tien opettele nuottien oikeita nimiä eikä vain sitä, missä kohtaa koskettimistoa ne sijaitsevat.
- spinto
opettajan neuvo kirjoitti:
Sanoisin kyllä, että ne nuottinimet kannattaa opetella. Jos käy tunneilla, niin opettaja käyttää niitä kuitenkin ja kun ne on kerran kunnolla opetellut, ei niitä enää unohda. Nuottiviivasto on lisäksi aika laaja ja kyllä se helpottaa hahmottamista kun samannimiset sävelet toistuvat eri korkeuksilla. Aina ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin. Jos todella on innostunut asiasta niin miksei saman tien opettele nuottien oikeita nimiä eikä vain sitä, missä kohtaa koskettimistoa ne sijaitsevat.
Juuri niin - kaikuuko täällä?
Nuottien nimet on sitä varten, että niistä pysyy keskustelemaan.
Soittaessa niitä ei tarvitse. - sama opettaja
spinto kirjoitti:
Juuri niin - kaikuuko täällä?
Nuottien nimet on sitä varten, että niistä pysyy keskustelemaan.
Soittaessa niitä ei tarvitse.Niin ja eikö keskustelu ole aika iso osa myös musiikkia? Edelleen toistan, että jos haluaa saada opetusta niin on erittäin tärkeää osata nuottien nimet. Tietysti jos haluaa pimputella vain kotona omaksi ilokseen, niin silloin on aivan sama mitä nimiä nuoteille keksii. Ja entä sitten kun tulee ylennyksiä ja alennuksia? Eikö olisi helpompi opetella ne nuotit ja samalla sävellajit?
- lut,d.kliuy,
kirjota nuottien nimet niiden alle ja myös mianon koskettimiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799