Rötöshiirijahti

Media on aloittanut jonkinmoisen rötösherrajahdin maksamattomien tv-lupien ja pimeiden töiden teettämisen verukkeella. Mediassa halutaan isoja otsikoita ja uutisaiheita. Mallia otettiin tietenkin Ruotsissa, missä tuore hallitus joutunee mahdollisesti vaihtamaan jo kolmannenkin ministerinsä.

Vanhasen suositus ministereille olla vastaamatta median uteluihin oli ehkä poliittisesti harkitsematon moka, joka johtaa Vanhasen näkemyksen tahallisiin ja tahattomiin väärinymmärtämisiin. Jo nyt ollaan yleisönosastokirjoituksessa kyselemässä sen perään, vähättelekö Vanhanen verojen ja maksujen kiertämistä.

Ihmisillä on uskomaton määrä mahdollisuuksia syyllistyä kaikenmoiseen vilppiin ja suoranaisiin rikoksiin elämänsä aikana. Luultavasti sellaista kansalaista ei ole, joka ei elämänsä aikana olisi johonkin hölmäilyyn osallistunut. Tervetuloa vaan Helsinkiin valo-ohjattuihin risteyksiin laskemaan esimerkiksi sitä, moniko jalankulkija kulkee päivittäin päin punaista valoa. Ehkäpä joukkoon mahtuu jokunen ministerikin.

Lainkuuliaisuusvouhotus nyt nähdyssä mielessä alkaa lähennellä oikeasta elämästä irtaantunutta pikkusievää tekopyhyyttä. Ei politiikassa voida olla kiinnostuneita siitä, onko joku ministeri teettänyt mahdollisesti pimeitä remonttitöitä viisi vuotta sitten. Yhteisten asioidemme hoito tässä ja nyt täytyy järkevien ihmisten maailmassa ylittää triviaalit siskusmaisuudet. Vouhottajista en tiedä. Mediasta voi sen verran nähdä, että rahan ja levikin nostamisen kiilto silmissä nyt puhkutaan palajstusten perään. Sosiaalispornon jatkoksi ollaan saamassa politiikkapornosta nautiskelu.

Vanhanen on asiallisesti ihan oikeassa. Hänellä on suhteellisuudentaju tässä kohdin tallella. Inhimillisten heikkouksien kaivaminen väkisin esille ei palvele ketään. Se kuuluu samaan sarjaan kuin poliitikkojen yksityiselämätietojen levittely kaiken kansan nähtäväksi. Kun ei ole taitoa ja kykyä tehdä oikeaa tutkivaa journalismia oikeista ja tärkeistä asioista, lähdetään etsimään roskia jätekoreista.

Veikko Vennamon rötösherrajahti oli periaatteessa oikeasuhteinen asia. Siinä haettiin todellisia rötösherroja, joiden oletettiin syyllistyneen johonkin muuhun kuin triviaaleihin omenavarkauksiin pikkupoikina tai ratikassa pummilla matkustamiseen iloisina nuoruusvuosina. Median alulle panemassa ja Ruotsin imitoimassa jahdissa on kyse hiirijahdista rötösherrojen sijaan. Mediankin kuuluisi joskus tuntea joku vastuu eikä aina mennä sieltä missä aita on matalin.

29

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusinen

      "Mediankin kuuluisi joskus tuntea joku vastuu eikä aina mennä sieltä missä aita on matalin."

      Media kantaa vastuuta kvartaalituloksestaan ja yrittä löytää mielenkiintoista seurattavaa täyttääkseen tulosvastuunsa.

      Tämä on täysin kvartaalimarkkinatalouden mukaista.

      • Tuohon en osaa väittää vastaan. Vähän samaan tulokseen tulin itsekin, mutten ihan ilennyt sitä sanoa. Ajattelin ehkä naivisti, että ammatillinen kunnianhimo ja laatumedioiden maine oikeisiin asioihin keskittyvänä vastuullisena tahona ajaa näiden edelle. Keltainen lehdistö on asia tietysti erikseen. Se hakee munansa sieltä, missä jonkinlainen markkinarako häämöttää ja palkkaa toimittajikseen niitä, jotka eivät oikeisiin töihin kelvanneet.


      • kokoomuksen vihollinen no2
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuohon en osaa väittää vastaan. Vähän samaan tulokseen tulin itsekin, mutten ihan ilennyt sitä sanoa. Ajattelin ehkä naivisti, että ammatillinen kunnianhimo ja laatumedioiden maine oikeisiin asioihin keskittyvänä vastuullisena tahona ajaa näiden edelle. Keltainen lehdistö on asia tietysti erikseen. Se hakee munansa sieltä, missä jonkinlainen markkinarako häämöttää ja palkkaa toimittajikseen niitä, jotka eivät oikeisiin töihin kelvanneet.

        Kuulemma tähän maahan ei sovi keskusteluun kun yksi asia kerrallaan. Nyt on melkein kaksi. Jaskari ex-nakkuineen ja ministereiden tv-luvat.
        Onhan tuossa eu-puh. joht. tapahtumia, mutta kuka sellasesta välittää?
        Jaskari on kai sentään ainakin rottaluokan juttu, mutta nuo lupahommat...hyh.


      • jotuisimme

        ilman tätä iltapäivälehdistöä joa ruotii ihmisten asioita ?
        toki joskus ihan naurettavalla tavalla mutta hyvin usein asiasta
        ilman tätä valvovaa silmää asiat olisivat paljon huonommin ja rötöstely paljon yleisempää


      • Uusinen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuohon en osaa väittää vastaan. Vähän samaan tulokseen tulin itsekin, mutten ihan ilennyt sitä sanoa. Ajattelin ehkä naivisti, että ammatillinen kunnianhimo ja laatumedioiden maine oikeisiin asioihin keskittyvänä vastuullisena tahona ajaa näiden edelle. Keltainen lehdistö on asia tietysti erikseen. Se hakee munansa sieltä, missä jonkinlainen markkinarako häämöttää ja palkkaa toimittajikseen niitä, jotka eivät oikeisiin töihin kelvanneet.

        Miten esimerkiksi Aarno Laitinen eroaa siitä, mikä hän oli Helsingin Sanomien poliittisen toimituksen esimiehenä siitä, mikä hän nykyään vapaana Iltalehden kolumnistina on?

        Jälkimmäisessä tapauksessa hänellä on vuosia, kokemusta ja uskomaansa näkemystä enemmän.

        Jokainen markkinatalouden varaan joutunut toimittaja joutuu terästämään otteitaan, minkä jotkut kokevat laadun ja tyylin heikennykseksi.

        Ero keltaisen lehdistön ja muun lehdistön välillä on pääasiassa harmaan lehdistön keksimä. Samat toimittajat voivat harjoittaa kummallakin sektorilla värikästä journalismia.

        Laadukkaimmat toimittajat ovat nuoret ulkomaantoimittajat, eivät vanhat ajastaan jääneet kotimaiset kolumnistit.

        Helsingin Sanomien tähtitoimittaja on Sami Sillanpää Kiinassa ja Japanissa. Juttuihin on panostettu aikaa!


      • Mä vaan
        Uusinen kirjoitti:

        Miten esimerkiksi Aarno Laitinen eroaa siitä, mikä hän oli Helsingin Sanomien poliittisen toimituksen esimiehenä siitä, mikä hän nykyään vapaana Iltalehden kolumnistina on?

        Jälkimmäisessä tapauksessa hänellä on vuosia, kokemusta ja uskomaansa näkemystä enemmän.

        Jokainen markkinatalouden varaan joutunut toimittaja joutuu terästämään otteitaan, minkä jotkut kokevat laadun ja tyylin heikennykseksi.

        Ero keltaisen lehdistön ja muun lehdistön välillä on pääasiassa harmaan lehdistön keksimä. Samat toimittajat voivat harjoittaa kummallakin sektorilla värikästä journalismia.

        Laadukkaimmat toimittajat ovat nuoret ulkomaantoimittajat, eivät vanhat ajastaan jääneet kotimaiset kolumnistit.

        Helsingin Sanomien tähtitoimittaja on Sami Sillanpää Kiinassa ja Japanissa. Juttuihin on panostettu aikaa!

        Sami Sillanpää on erinomainen toimittaja, juttuja on ilo lukea.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuohon en osaa väittää vastaan. Vähän samaan tulokseen tulin itsekin, mutten ihan ilennyt sitä sanoa. Ajattelin ehkä naivisti, että ammatillinen kunnianhimo ja laatumedioiden maine oikeisiin asioihin keskittyvänä vastuullisena tahona ajaa näiden edelle. Keltainen lehdistö on asia tietysti erikseen. Se hakee munansa sieltä, missä jonkinlainen markkinarako häämöttää ja palkkaa toimittajikseen niitä, jotka eivät oikeisiin töihin kelvanneet.

        Kun mainitsit keltaisen lehdistön, niin annoit aiheen sukeltaa hieman syvemmälle siihen, miksi erityyppinen media käyttäytyy eri tavalla.

        Iltapäivälehtien on saatava joka päivä ihmisiltä maksimaalisesti rahaa sillä, että lööpeissä ja kansissa on sellaista, joka houkuttelee ostamaan irtonumeron.

        Tilattavien sanomalehtien etuna ovat hyvin pysyvät vuosikertatilaajat, jotka eivät juurikaan lehteään vaihda - irtonumeromyynti on usein hyvin marginaalista. Näissä lehdissä kohuuttuja ei juurikaan revitellä, ellei lehti ole itse asialla, kuten HS aina välillä (Nostokoneen veronkierrot, Matti Ahde ja työpaikka-ahdistelu, Alpo Rusin agenttidramatiikka).

        Metro, yms. ns. "tuulikaappilehdet", joita on lmaiseksi saatavilla joutuvat taas olemaan sen verran viihteellisiä, että sellaisen kerran käteensä ottanut myös lukee lehden kokonaan.

        Tv-uutiset taas kipailevat keskenään katsojaluvuista niin kuin iltapäivälehdet irtonumero-ostajista. Siksi tv-uutiset ovat hyvin pinnallisia ja sensaatiohakuisia.

        Radiossa taas asioita toistetaan ja voidaan välillä käsitellä perusteellisemminkin usealta kantilta, ja useimmiten juuri radiouutisista ja ajankohtaiskatsauksista saakin monipuolisimman kuvan tapahtumista.

        Keltaisen lehdistön toimittajia kuvailet aika ilkeästi, mutta toiminta on kuitenkin aljon suunnitelmallisempaa. Iltapäivälehdet nimittäin keräävät joka päivä erittäin suuren määrän informatiota siitä ketkä henkilöt, millaiset sanat lööpeissä, onko kannessa vähäpukeisen naisen kuva, jne... tuottavat suurimman irtonumeromyynnin.

        Viikonloppunumeroissa pitää olla tissit kannessa. Katso vaikka ensi perjantaina, niin molemmissa iltapäivälehdissä on.

        Tämä siitä journalismista, jota näillä palstoilla halukkaimmin siteerataan "luotettavina lähteinä".


      • Jaba_43
        Uusinen kirjoitti:

        Miten esimerkiksi Aarno Laitinen eroaa siitä, mikä hän oli Helsingin Sanomien poliittisen toimituksen esimiehenä siitä, mikä hän nykyään vapaana Iltalehden kolumnistina on?

        Jälkimmäisessä tapauksessa hänellä on vuosia, kokemusta ja uskomaansa näkemystä enemmän.

        Jokainen markkinatalouden varaan joutunut toimittaja joutuu terästämään otteitaan, minkä jotkut kokevat laadun ja tyylin heikennykseksi.

        Ero keltaisen lehdistön ja muun lehdistön välillä on pääasiassa harmaan lehdistön keksimä. Samat toimittajat voivat harjoittaa kummallakin sektorilla värikästä journalismia.

        Laadukkaimmat toimittajat ovat nuoret ulkomaantoimittajat, eivät vanhat ajastaan jääneet kotimaiset kolumnistit.

        Helsingin Sanomien tähtitoimittaja on Sami Sillanpää Kiinassa ja Japanissa. Juttuihin on panostettu aikaa!

        Laitinen uskalsi kirjoittaa asioista, jotka eivät miellyttäneet poliittista eliittiä, tavalla joka avasi lukijoiden silmiä, ja kenkää tuli.

        Tänään pitäisi olla enemmän laitisia, jotka uskaltaisivat edes yrittää.


    • tieto_

      Toisaalta voi myös kysyä ketä haittaakaan tiedon olemassaolo. Mitä avoimempi yhteiskunta, sitä paremmat mahdollisuudet on kaikilla. Sellaiset yhteiskunnat, missä tietoa salaillaan ovat muutoinkin taanneet kansalaisilleen kehnot olosuhteet (3. valtakunta, Neuvostoliitto jne).

      • Olennaista asiassa suhteellisuuden tajun puute. Tällaisen toissijaiseen triviaaliin tietoon keskittyminen piilottaa taakseen todelliset asiat, joilla on meidän kaikkien kannalta merkitystä. Tässä on sama, että jonkun lapsi hoitaa koulunsa ja muut puuhansa asiallisesti ja vanhempien toivomalla tavalla, mutta jää sitten kiinni siitä, että oli välitunnilla kavereiden kanssa vetämässä ensisauhut röökistä. Ei kukaan järkevä vanhempi ala mitätöidä lapsensa ansioita sillä perusteella, että tämä oli inhimillisesti heikko yhdessä asiassa, missä uteliaisuus ja itsellisyyden korostaminen voitti vanhempien mahdolliset varoitukset.

        Yhteiskunta voi olla avoin, mutta vaarana juuri onkin todella merkitykselliset asiat peittyvät sirkusmaisen hömppäviihdejournalismin taakse. Se on melkeinpä kierompi tapa salailla kuin suora salailu.


      • individi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olennaista asiassa suhteellisuuden tajun puute. Tällaisen toissijaiseen triviaaliin tietoon keskittyminen piilottaa taakseen todelliset asiat, joilla on meidän kaikkien kannalta merkitystä. Tässä on sama, että jonkun lapsi hoitaa koulunsa ja muut puuhansa asiallisesti ja vanhempien toivomalla tavalla, mutta jää sitten kiinni siitä, että oli välitunnilla kavereiden kanssa vetämässä ensisauhut röökistä. Ei kukaan järkevä vanhempi ala mitätöidä lapsensa ansioita sillä perusteella, että tämä oli inhimillisesti heikko yhdessä asiassa, missä uteliaisuus ja itsellisyyden korostaminen voitti vanhempien mahdolliset varoitukset.

        Yhteiskunta voi olla avoin, mutta vaarana juuri onkin todella merkitykselliset asiat peittyvät sirkusmaisen hömppäviihdejournalismin taakse. Se on melkeinpä kierompi tapa salailla kuin suora salailu.

        Rinnastat vaalikelpoiset ja alaikäiset? Melko erikoista? Nythän pankkirosvot ja murhamiehet voivat vedota ensisavuihin. Oletko tosiaan noin ala-talolainen, vai peräti clintonilainen?


      • individi kirjoitti:

        Rinnastat vaalikelpoiset ja alaikäiset? Melko erikoista? Nythän pankkirosvot ja murhamiehet voivat vedota ensisavuihin. Oletko tosiaan noin ala-talolainen, vai peräti clintonilainen?

        Enhän minä rinnastanut alaikäisiä ja vaalikelpoisia. Tarkastelin kummankin ryhmän osalta heidän tekojaan heidän omassa kontekstissaan. Luulen, että on ihan selvää, jos luet kirjoitukseni uudestaan ja yrität ymmärtää sen oikein.

        Jos esimerkkini alaikäinen olisi pannut läskiksi koulunsa ja kiusannut fyysisesti koulukavereitaan, mutta jättänyt ensiröökin polttamatta, asia ei enää olekaan niin triviaali ja kelpaa ehkä sinullekin paremmin rinnastukseksi murhamiehiin ja pankkirosvoihin. Juuri tätä on asioiden järkevä suhteuttaminen.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olennaista asiassa suhteellisuuden tajun puute. Tällaisen toissijaiseen triviaaliin tietoon keskittyminen piilottaa taakseen todelliset asiat, joilla on meidän kaikkien kannalta merkitystä. Tässä on sama, että jonkun lapsi hoitaa koulunsa ja muut puuhansa asiallisesti ja vanhempien toivomalla tavalla, mutta jää sitten kiinni siitä, että oli välitunnilla kavereiden kanssa vetämässä ensisauhut röökistä. Ei kukaan järkevä vanhempi ala mitätöidä lapsensa ansioita sillä perusteella, että tämä oli inhimillisesti heikko yhdessä asiassa, missä uteliaisuus ja itsellisyyden korostaminen voitti vanhempien mahdolliset varoitukset.

        Yhteiskunta voi olla avoin, mutta vaarana juuri onkin todella merkitykselliset asiat peittyvät sirkusmaisen hömppäviihdejournalismin taakse. Se on melkeinpä kierompi tapa salailla kuin suora salailu.

        Minua tässä hommassa ottaa eniten päähän se, että joukossamme on sellaisia tirkistelynhaluisia hurskastelevia tuomareita, jotka intoilevat siitä, että nimemomaan julkisuuden henkilöitä pitäisi "saada kiinni" sellaisista teoista, joita jokainen harrastaa enemmän tai vähemmän.

        Nämä intoutuvat vaatimaan "nuhteettomuutta ja lainuuliaisuutta" vain päästäkseen osoittamaan sormellaan, nostaakseen itsensä näiden "kiinni jääneiden" yläpuolelle.

        Vaarana tämän tyyppisessä hutkivassa tsurnalismissa on, että sillä peitetään alleen todelliset poliittiset asiat, kuten esim. hallituspuolueiden välillä hiertävät erimielisyydet, joista on taas pari päivää sitten pidetty SDP:n ja keskustan välinen "tuuletuskokous".

        Minusta on erittäin epäilyttävää, ettei media katso tehtäväkseen tutkia, mikä hallituspuolueita hiertää, vaan sen sijaan kysellään ministereiden tv-lupamaksuja.

        Eikö media uskalla käsitellä hallituspuolueille hankalia asiakysymyksiä? Ja jos ei uskalla, niin mistä se johtuu.

        Jos media on poliittisesti noin hampaaton, niin ei kai se sillä korjaannu, että olemattomia hampaita näytetään Vanhasen tv-lupien ja Jaskarin virolaisystävättären kohdalla sitä ärhäkkäämmin?


    • päättäjiltä

      pitää vaatia ja edellyttää enemmän kuin kansalta koska he ovat esikuvia joihin samaistutaan
      käsittämätöntä puolustelua ja vähättelyä sinulta jota olen pitänyt sentään järkimiehenä

      • ministerit

        jättää maksamatta pakolliset verot tai muut maksunsa se ei TODELLAKAAN OLE MEDIAN VIKA!


    • individi

      Lainlaatijalta voi mielestäni edellyttää yltiöpäistä lainkunnioitusta. Jos taustalla on rikkeitä, niiden etukäteen kertominen vapauttaa ehdokkaan. Äänestäjät ratkaisevat näissä tapauksissa.

      On erikoista ajatella, että lain pikkutarkka valvonta olisi vain "pieniä ihmisiä" varten. Sitähän Vanhanen ja Heinäluoma tarkoittavat pyrkiessään suojelemaan demokraattisesti valittua eliittiä heidän omista mahdollista mokistaan.

      • Lainlaatijalta voi toki edellyttää lainkulliausuutta ja nuhteettomuuutta jopa enemmän kuin keskivertokansalaiselta. Lainkuuliaisuus ja nuhteettomuus eivät kuitenkaan edellytä ddr-läisen kontrollivaltion synnyttämistä, missä kaivellaan rikkeitä kaivelemisen ilosta ja ilmiannetaan naapureita. Tarkkaile naapureitasi ja raportoi poikkeavuuksista oli hupaisa ddr-läinen slogan. Tähän suuntaan en näkisi mielelläni yhteiskuntaa vietävän.

        Lain pikkutarkka valvonta ei ole vain "pieniä ihmisiä" varten. Ei heidän taustojaan pidä myöskään alkaa tikulla törkkiä. Jos tavallinen kansalainen jää esim. ylinopeudesta kiinni, niin hän jää siitä kiinni samalla tavoin kuin ministerikin voi jäädä. Ei ministereitä pidä tällaisesta erikseen jahdata.

        Minä tulkitsen Vanhasen ja Heinäluoman puheet toisella tavalla kuin sinä. Minusta niissä ei ole kyse eliitin suojelusta, vaan roskatunkioiden tarkoituksellisesta penkomisesta siinä vahingoniloisessa toivossa, että jotain löytyisi. Toivon, ettei yhteiskuntakaa mene siihen, että lähdetään iloiseen rosvojahtiin ja panna jokaikinen kansalainen nalkkiin jostakin.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Lainlaatijalta voi toki edellyttää lainkulliausuutta ja nuhteettomuuutta jopa enemmän kuin keskivertokansalaiselta. Lainkuuliaisuus ja nuhteettomuus eivät kuitenkaan edellytä ddr-läisen kontrollivaltion synnyttämistä, missä kaivellaan rikkeitä kaivelemisen ilosta ja ilmiannetaan naapureita. Tarkkaile naapureitasi ja raportoi poikkeavuuksista oli hupaisa ddr-läinen slogan. Tähän suuntaan en näkisi mielelläni yhteiskuntaa vietävän.

        Lain pikkutarkka valvonta ei ole vain "pieniä ihmisiä" varten. Ei heidän taustojaan pidä myöskään alkaa tikulla törkkiä. Jos tavallinen kansalainen jää esim. ylinopeudesta kiinni, niin hän jää siitä kiinni samalla tavoin kuin ministerikin voi jäädä. Ei ministereitä pidä tällaisesta erikseen jahdata.

        Minä tulkitsen Vanhasen ja Heinäluoman puheet toisella tavalla kuin sinä. Minusta niissä ei ole kyse eliitin suojelusta, vaan roskatunkioiden tarkoituksellisesta penkomisesta siinä vahingoniloisessa toivossa, että jotain löytyisi. Toivon, ettei yhteiskuntakaa mene siihen, että lähdetään iloiseen rosvojahtiin ja panna jokaikinen kansalainen nalkkiin jostakin.

        Allekirjoitan mielipiteesi sataprosenttisesti.


    • aivan muuta

      se on vatuullista ja kriittistä kirjoittamista ja faktojen esiin tuomista ja siihen pitäisi toki keskittyä ensisijaisesti eikä mielipiteen muokkaamiseen kuten esim. erkkomedia tekee
      sehän kertoo asiat tietyn suodattimen kautta tai ajoittaa uutisiaan niin että se manipuloi kansaa kuten nyt tämä Natojuttukin (kirjoittelun taka-ajatus on saada Suomi Natoon !)
      Päätät lauseeseen "Mediankin kuuluisi joskus tuntea joku vastuu eikä aina mennä sieltä missä aita on matalin."
      - hyvä mutta aita ei ole matala kun puhutaan moraalista, päinvastoin: juuri siinä asiassa tulisi olla valpas ja jättää tämä manipulointi sikseen joka on matalaa puuhaa, vallankäyttöä kansaa sokaisevassa mielessä

    • Jaba_43

      Perustuslain turvaama sananvapaus tekee eron julkisuuden henkilöiden, mm. poliitikkojen, ja tavallisen kansalaisen välille. Edellisten yksityisyyden suoja on tiukempi kuin jälkimmäisten.

      Näin on perusteltua ollakin, sillä päättäjien ja yhteiskunnallisten vaikuttajien toimista pitää voida kirjoittaa vapaammin nimeltä mainiten kuin tavallisten kansalaisten vastaavista asioista.

      Nyt ollaan kuitenkin menemässä liian pitkälle. Journalismia ei enää harjoiteta "kolmannen valtiomahdin" valvontamielessä, yhteiskunnallisten epäkohtien paljastamiseksi tai päättäjien virheiden esiin nostamiseksi. Journalismi on nyt valjastettu tirkistelynhaluisen iltapäivälehden irtonumeroasiakkaan juoruilutarpeiden tyydyttäjäksi.

      Median kilpailu irtonumerolevikeistä, eli lukijamääristä, ja sitä kautta mainosmarkoista (mainostila hinnoitellaan lukijakontaktien perusteella), on alkanut ohjata journalismia.

      Suomalainen lehdistö on painunut aika matalan roskajournalismin tasolle, jos jopa Sesarin pääkirjoituksissa puolustellaa sananvapauteen vedoten sitä, että lehdistön pitää saada ryhtyä valvomaan tv-lupamaksujen maksamista telehallintokeskuksen puolesta tai ryhtyä veroviranomaisen tutkijaksi harmaan talouden poistamiseksi siten, että ministereille lähetetään kyslyjä ovatko nämä maksaneet pimeitä palkkoja tai laiminlyöneet tv-lupansa.

      Nyt on vakavan keskustelun paikka sen suhteen, mikä on poliittista asiajournalismia ja mikä on juoruilevaa roskajournalismia, jonka tarkoitus ei ole mikään muu kuin shokeeraavien lööppien aikaansaaminen irtonumeromyynnin nostamiseksi.

      Sananvapaus on liian pyhä asia, että sitä raiskataan niin kuin media nyt haluaa tehdä.

      Matti Vanhanen on täysin oikealla asialla nostettuaan kissan pöydälle silläkin riskillä, että hän jää mielipiteensä kanssa vähemmistöön ja joutuu jatkossakin lkehdistön hampaisiin sanojensa vuoksi riepoteltavaksi.

      Minä kunnioitan Matti Vanhasta. Enemmistön mielipiteestä poikkeaminen ja lehdistön toiminnan kyseenalaistaminen on rohkean miehen teko.

    • eri mieltä

      Elämmme mielikuvapolitiikan aikaa. On olemassa muuan varsin tuhoinen trendi poliitikkojen ja julkisuuden suhteessa. Poliittinen eliitti haluaa koostaa poliittisia sisältöjä mahdollisimman paljon mahdollisimman korkealle. Luodaan mielikuvia huippukokouksista ja poliittisen päätännän "ytimistä". Annetaan ymmärtää että on olemassa joitakin suuria ja tärkeitä asioita, joita hoitamaan tarvitaan suuria ja tärkeitä ihmisiä Vahvat johtajat hoitavat isoja asioita. Vahvoja johtajia tarvitaan, ja heille tulee antaa työrauha tehdä huipputärkeitä päätöksiään.

      Tällainen trendi on poliitikkojen keskuudessa menossa. Politiikkaa yritetään pyhittää. Kysymys: luodaanko näin oikea kuva todellisuudesta? Vai toistaako tämä pyhittäminen historiallista jatkumoa, jossa hallitsijat saavat valtansa jumalilta, ja kaikki mitä kuninkaat päättävät on hienoa ja oikein mutta samalla tavalliselle rahvaalle täysin yli ymmärryksen menevää.

      Kumpaan suuntaan pitää panostaa: että politikoilta ja politiikalta riisutaan sen uskonnollis-jumalallinen legitimaatio, vai siihen että poliitikotkin paljastetaan tavallisiksi ihmisiksi, joihin ei kannata liiemmälti luottaa?

      Tästä on viimekädessä kysymys. Kyse ei siis ole siitä saako kissantassun kokoisista asioista vetää poliitikon oikeudelliseen vastuuseen, vaan kyse on siitä millaista koskemattomuutta poliitikot haluavat nauttia. Jos he itse saavat luoda omat reviirinsä ja itse saavat päättää sen sävyn jossa heistä pitää puhua, silloin ollaan kovin vaarallisella tiellä. Silloin meillä kasvaa näitä öykkäripoliitikkoja, suhteellisuudentajuttomia ja asioita omiin näppeihinsä haalivia "ytimiin pyrkiviä" valta- ja kunkkupoliitikkoja, sellaisia kuin Paavo Lipponen joka otti ja möi Suomen Bushille. Se on demokratialle hyvin tuhoisa tie.

      Sitä vastaan pitää taistella kaikin mahdollisin keinoin. Yksi keino on se joka Ruotsissa nyt on käytössä. Eli otetaan roistot kiinni ennen kuin he pääsevät valtakunnan tärkeimmillä paikoilla tekemään lipposteluja ja todellisia rötöstelyjä.

      • Jaba_43

        ...että media ei ollenkaan kirjoittaisi poliitikoista, vaan politiikasta.

        Mitä helevetin merkitystä sillä on ketkä asioita valmistetevat päätettäväksi ja ketkä niistä päättävät, kun tärkeämpää on saada tietää mitä asioita ja miten valmistellaan päätettäväksi.

        Politiikka ei ole henkilödraamaa.

        Tätä ei mediassa tarvittaisi ollenkaan, mutta kun saamarin henkilödraama, silikonitissit ja missin prätkät myy ne lehdet.

        Politiikka on tavoitteita ja toimenpiteitä paremman hyvinvoinnin aikaansaamiseksi.

        Tämä taas ei myy lehtiä, koska asiasta on liian harva kiinnostunut ostaakseen iltapäivälehden jonkun asiajutun perusteella.


      • Vaara vaanii myös siinä päässä, mitä kuvailet politiikan pyhittämiseksi. Kaikkein selviminhän tällainen trendi kehittyi presidentti Kekkoseen liittyen. Hän on ainoa suomalainen poliitikko, joka nostettiin puolijumalalliseen asemaan. Kyllä Paavo Lipponen on siihen verrattuna kovin vähäinen tekijä, oliskohan edes portinvartija-Pietariin verrattava.

        Minun näkemykseni tässä onkin se, että isoja asioita ei saisi peitellä mitättömyyksillä. Ei Kekkonenkaan sotaa julistanut, jos vihjailtiin hänen naisjutuistaan tai viinankäytöstään. Nehän nostivat tavallaan hänen imagoaan kovana jätkänä ja peittivät alleen tärkeät asiat. Sen sijaan Kekkonen olisi räjähtänyt medialle, jos se olisi alkanut kirjoittaa, että tämä ylittää poliittisia valtaoikeuksiaan jatkuvasti puuttumalla esim. puolueiden henkilövalintoihin tai eduskunnan päätöksentekoon.


      • Uusi-Ukki
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vaara vaanii myös siinä päässä, mitä kuvailet politiikan pyhittämiseksi. Kaikkein selviminhän tällainen trendi kehittyi presidentti Kekkoseen liittyen. Hän on ainoa suomalainen poliitikko, joka nostettiin puolijumalalliseen asemaan. Kyllä Paavo Lipponen on siihen verrattuna kovin vähäinen tekijä, oliskohan edes portinvartija-Pietariin verrattava.

        Minun näkemykseni tässä onkin se, että isoja asioita ei saisi peitellä mitättömyyksillä. Ei Kekkonenkaan sotaa julistanut, jos vihjailtiin hänen naisjutuistaan tai viinankäytöstään. Nehän nostivat tavallaan hänen imagoaan kovana jätkänä ja peittivät alleen tärkeät asiat. Sen sijaan Kekkonen olisi räjähtänyt medialle, jos se olisi alkanut kirjoittaa, että tämä ylittää poliittisia valtaoikeuksiaan jatkuvasti puuttumalla esim. puolueiden henkilövalintoihin tai eduskunnan päätöksentekoon.

        Kuka muistaa kun Ahtisaarelta ikanaan kysyttiin miten hän suhtautuu Mediaan, tuleeko rajoituksi tai muuta. Tuolloin Ahtisaari julisti en missään tapauksessa tule puuttumaan lehdistön enkä Median vapauteen. Kun nyt jälestäpäin asiaa katsoo niin tulikohan Martin luvattua liikaa.

        TV-ssä luotiin heti Ahtisaari hahmo,Jossa Jomppe Ruonansuun mainion samaistuksen ansiosta saivat Suomalaiset Oikeistohörhöt, nauraa sydämensä kyllyydestä,jos olisi Kekkosta noin ivattu, Ruonansuu olisi ollut entinen koomikko alta aika yksikön.

        Kyllä olisi Ahtisaaran Kannattanut ottaa kovempi ote Mediaa ja tiedoitusvälineitä kohtaan, voipa olla niinkin että Ahtisaari menetti jakokautensa juuri Median "Vapauteen", josta nyt keskustellaan.

        Nythän Ahtisaari on noussut arvoon arvaamattomaan, selvitellen maailmanpoliittisia kysymyksiä, että sellaisia suurmiehiä, Sosialidemokratiasta sikiää, Oikeisto ivailijoista huolimatta, missähän ne Kepun Valtiomiehet lymyää, kysyn vaan,???????


      • Jaba_43
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kuka muistaa kun Ahtisaarelta ikanaan kysyttiin miten hän suhtautuu Mediaan, tuleeko rajoituksi tai muuta. Tuolloin Ahtisaari julisti en missään tapauksessa tule puuttumaan lehdistön enkä Median vapauteen. Kun nyt jälestäpäin asiaa katsoo niin tulikohan Martin luvattua liikaa.

        TV-ssä luotiin heti Ahtisaari hahmo,Jossa Jomppe Ruonansuun mainion samaistuksen ansiosta saivat Suomalaiset Oikeistohörhöt, nauraa sydämensä kyllyydestä,jos olisi Kekkosta noin ivattu, Ruonansuu olisi ollut entinen koomikko alta aika yksikön.

        Kyllä olisi Ahtisaaran Kannattanut ottaa kovempi ote Mediaa ja tiedoitusvälineitä kohtaan, voipa olla niinkin että Ahtisaari menetti jakokautensa juuri Median "Vapauteen", josta nyt keskustellaan.

        Nythän Ahtisaari on noussut arvoon arvaamattomaan, selvitellen maailmanpoliittisia kysymyksiä, että sellaisia suurmiehiä, Sosialidemokratiasta sikiää, Oikeisto ivailijoista huolimatta, missähän ne Kepun Valtiomiehet lymyää, kysyn vaan,???????

        Ahtisaari valittiin tehtäväänsä poliittisen eliitin ulkopuolelta. Hän syrjäytti Kalevi Sorsan, josta piti tulla Koiviston seuraaja.

        Media ei juurikaan kirjoita poliittista eliittiä vastaan, mutta Ahtisaarta vastaan se sai kirjoitella vapaasti, koska Ahtisaari ei ollut poliittisen eliitin suojeluksessa.

        Törkeintähän minusta oli, että SDP ryhtyi edellyttämään Ahtisaaren osallistumista SDP:n sisäiseen esivaaliin ennen kuin hänet olisi voitu asettaa ehdokkaaksi omalle jatkokaudelleen.

        Tätäkään media ei kritisoinut, koska media ei kritisoi poliittisen eliitin tekoja.


      • Näin sen koen
        Jaba_43 kirjoitti:

        Ahtisaari valittiin tehtäväänsä poliittisen eliitin ulkopuolelta. Hän syrjäytti Kalevi Sorsan, josta piti tulla Koiviston seuraaja.

        Media ei juurikaan kirjoita poliittista eliittiä vastaan, mutta Ahtisaarta vastaan se sai kirjoitella vapaasti, koska Ahtisaari ei ollut poliittisen eliitin suojeluksessa.

        Törkeintähän minusta oli, että SDP ryhtyi edellyttämään Ahtisaaren osallistumista SDP:n sisäiseen esivaaliin ennen kuin hänet olisi voitu asettaa ehdokkaaksi omalle jatkokaudelleen.

        Tätäkään media ei kritisoinut, koska media ei kritisoi poliittisen eliitin tekoja.

        ..haluinen Ahtisaarelle, syystä että hänestä itsestään ei tullut presidenttiä Koiviston jälkeen. Koston halu Ahtisaarta kohtaan osoittaa tietenkin Sorsalta täysin sairasta mieltä, sillä asiahan ratkaistiin ehtokkuuden osalta jäsen -äänestyksessä. Sorsan toimenpiteiden takia Ahtisaari kietäytyi asettumasta ehtokkaaksi toista kertaa.
        Ahtisaaren merkitys presidenttinä oli mielestäni suuriarvoinen syystä, että hänen valintansa pysäytti Koiviston kautena voimistuneen neukkujen liehittelyn. Sorsa olisi presidenttinä vienyt Suomen ojasta allikkoon vasemmistolaisen aateveljeyden innoittamana.
        Tämän vaarallisen kehityssuunnan Ahtisaaren valinta katkaisi, oltakoon Ahtisaaresta presidenttinä muutoin mitä mieltä hyvänsä.


      • ja media
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vaara vaanii myös siinä päässä, mitä kuvailet politiikan pyhittämiseksi. Kaikkein selviminhän tällainen trendi kehittyi presidentti Kekkoseen liittyen. Hän on ainoa suomalainen poliitikko, joka nostettiin puolijumalalliseen asemaan. Kyllä Paavo Lipponen on siihen verrattuna kovin vähäinen tekijä, oliskohan edes portinvartija-Pietariin verrattava.

        Minun näkemykseni tässä onkin se, että isoja asioita ei saisi peitellä mitättömyyksillä. Ei Kekkonenkaan sotaa julistanut, jos vihjailtiin hänen naisjutuistaan tai viinankäytöstään. Nehän nostivat tavallaan hänen imagoaan kovana jätkänä ja peittivät alleen tärkeät asiat. Sen sijaan Kekkonen olisi räjähtänyt medialle, jos se olisi alkanut kirjoittaa, että tämä ylittää poliittisia valtaoikeuksiaan jatkuvasti puuttumalla esim. puolueiden henkilövalintoihin tai eduskunnan päätöksentekoon.

        Politiikassa on kunikaantekijöitä ja demokraatteja. Pitää valita kumpaan suuntaan haluaa kulkea. Jos länsimaiden historiaa katsotaan, kehitys on pitkässä juoksussa kulkenut Jumalalta valtansa saaneista yksinvaltiaista kohti uudella ajalla muotonsa saanutta demokratiaa. Eurooppalainen demokratia on syntynyt yksilöajattelun ympärille, ja sellaisenaan se on ihan erilaisen "edustavuuden" varaan rakennettu kuin mitä oli esim. antiikin maailmassa Kreikan kaupunkivaltioissa toteutetut enemmistöpäätökset.

        Demokratialla on ehtonsa ja edellytyksensä. Niistä on tälläkin palstalla puhuttu usein. Demokratia ei myöskään synny tyhjästä ja valmiina. Esimerkiksi suomalainen yhteiskunta kävi viime vuosisadan mittaan läpi kehityksen heimoasteelta yhtenäiskulttuurin kautta kohti moniarvoisempaa kansalaisyhteiskuntaa. Se mitä vallankäytölle tuossa kehityksessä tapahtuu ei ole mikään ulossuljettava seikka. Jokaista vuosikymmentä on tarkasteltava yhteiskunnan kehitysasteen kontekstissa. Siksi on tyhjänpäiväistä puhua esim. Kekkosen yksinvaltiudesta ja epädemokraattisuudesta -- se on silkkaa historian ymmärtämättömyyttä ja myöhäsyntyisten tarkastelutapojen liimaamista varhaisempien vaiheiden päälle.

        Lehdistön kirjoittelun tasosta kannattaisi kantaa huolta. Siinä suhteessa Suomessa yhä asiat ovat täysin epädemokraattisella asteella -- on omistuksen keskittymisen kautta vallassaoleva monopoli, joka määrää puheensävyt ja legitimoi puheenaiheet. Chomskylaisittain katsoen se on kielimuodoista syntynyt salaliitto. Mitään kulissientakaisia kokouksia tai yhdessä määriteltyjä etuja ei salaliittoon todellakaan tarvita. Se syntyy tavasta käyttää kieltä, käsitteenmuodostuksesta ja tavasta hahmottaa lähtökohtia. Chomsky on kielifilosofi, ja hänen ajattelunsa ymmärtäminen syvemmälti ei onnistu perehtymättä sitten lingvistiikkaan ja wittgensteinilaisuuteen yms. Yksinkertaistaen voidaan kuitenkin sanoa, että kulttuurilla on aina ajattelulaatunsa, ja ajattelua luovat tekijät ovat niitä joilla myös demokratian kaltaiset asiat rakentuvat ja täytyy määritellä. Minusta tuntuu, että vaikket Chomskyyn olekaan sen enempää perehtynyt, sinulla voi hyvinkin olla aavistus siitä mistä on kyse. Sen sijaan esim. Jaba on näille asioille täydellisen sokea.


      • Jaba_43
        ja media kirjoitti:

        Politiikassa on kunikaantekijöitä ja demokraatteja. Pitää valita kumpaan suuntaan haluaa kulkea. Jos länsimaiden historiaa katsotaan, kehitys on pitkässä juoksussa kulkenut Jumalalta valtansa saaneista yksinvaltiaista kohti uudella ajalla muotonsa saanutta demokratiaa. Eurooppalainen demokratia on syntynyt yksilöajattelun ympärille, ja sellaisenaan se on ihan erilaisen "edustavuuden" varaan rakennettu kuin mitä oli esim. antiikin maailmassa Kreikan kaupunkivaltioissa toteutetut enemmistöpäätökset.

        Demokratialla on ehtonsa ja edellytyksensä. Niistä on tälläkin palstalla puhuttu usein. Demokratia ei myöskään synny tyhjästä ja valmiina. Esimerkiksi suomalainen yhteiskunta kävi viime vuosisadan mittaan läpi kehityksen heimoasteelta yhtenäiskulttuurin kautta kohti moniarvoisempaa kansalaisyhteiskuntaa. Se mitä vallankäytölle tuossa kehityksessä tapahtuu ei ole mikään ulossuljettava seikka. Jokaista vuosikymmentä on tarkasteltava yhteiskunnan kehitysasteen kontekstissa. Siksi on tyhjänpäiväistä puhua esim. Kekkosen yksinvaltiudesta ja epädemokraattisuudesta -- se on silkkaa historian ymmärtämättömyyttä ja myöhäsyntyisten tarkastelutapojen liimaamista varhaisempien vaiheiden päälle.

        Lehdistön kirjoittelun tasosta kannattaisi kantaa huolta. Siinä suhteessa Suomessa yhä asiat ovat täysin epädemokraattisella asteella -- on omistuksen keskittymisen kautta vallassaoleva monopoli, joka määrää puheensävyt ja legitimoi puheenaiheet. Chomskylaisittain katsoen se on kielimuodoista syntynyt salaliitto. Mitään kulissientakaisia kokouksia tai yhdessä määriteltyjä etuja ei salaliittoon todellakaan tarvita. Se syntyy tavasta käyttää kieltä, käsitteenmuodostuksesta ja tavasta hahmottaa lähtökohtia. Chomsky on kielifilosofi, ja hänen ajattelunsa ymmärtäminen syvemmälti ei onnistu perehtymättä sitten lingvistiikkaan ja wittgensteinilaisuuteen yms. Yksinkertaistaen voidaan kuitenkin sanoa, että kulttuurilla on aina ajattelulaatunsa, ja ajattelua luovat tekijät ovat niitä joilla myös demokratian kaltaiset asiat rakentuvat ja täytyy määritellä. Minusta tuntuu, että vaikket Chomskyyn olekaan sen enempää perehtynyt, sinulla voi hyvinkin olla aavistus siitä mistä on kyse. Sen sijaan esim. Jaba on näille asioille täydellisen sokea.

        >>Esimerkiksi suomalainen yhteiskunta kävi viime vuosisadan mittaan läpi kehityksen heimoasteelta yhtenäiskulttuurin kautta kohti moniarvoisempaa kansalaisyhteiskuntaa. Se mitä vallankäytölle tuossa kehityksessä tapahtuu ei ole mikään ulossuljettava seikka. Jokaista vuosikymmentä on tarkasteltava yhteiskunnan kehitysasteen kontekstissa. Siksi on tyhjänpäiväistä puhua esim. Kekkosen yksinvaltiudesta ja epädemokraattisuudesta -- se on silkkaa historian ymmärtämättömyyttä ja myöhäsyntyisten tarkastelutapojen liimaamista varhaisempien vaiheiden päälle.

        Lehdistön kirjoittelun tasosta kannattaisi kantaa huolta. Siinä suhteessa Suomessa yhä asiat ovat täysin epädemokraattisella asteella -- on omistuksen keskittymisen kautta vallassaoleva monopoli, joka määrää puheensävyt ja legitimoi puheenaiheet.


    • rötösjahti

      puolueet kilpailee kenellä puhtain puolue.
      ihan oikein ,rötösherrat kiikkiin,enään ei juoda kansan piikkiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe