Pieniä finnejä leuassa

Louis Widmer?

Hei,

Minulla on hetken aikaa ollut tämä ongelma, että leukaan tulee ihan pieniä finnejä, jotka ei juurikaan näy varsinkaan meikkivoiteen alta, mutta tuntuvat pieninä kohoumina ihossa. Olen 26 vuotias, eikä minulla ole ollut ongelmaa finneistä sitten murrosiän, mitä nyt jokunen finni silloin tällöin ja yleensä kuukautisten aikaan.
Finnit ilmestyvät kasvojen alaosaan poskiluista alapäin alueelle ja erityisesti leukaan. Puhdistan iltaisin meikit ja käytän kasvovettä aamuin illoin. Jotain paikallisainetta täytyisi varmaan kokeilla.
Onko täällä kenelläkään kokemusta Louis Widmerin finneille tarkoitetuista tuotteista (http://www.louis-widmer.fi/002lwd_0301_fi.htm)? Olen kuullut, että ne olisivat tehokkaita. Mitäköhän noista sitten pitäisi käyttää? Varmaan apteekissakin osaavat neuvoa, mutta onko täällä kokemuksia?

Kiito kaikkille vastaajille!

12

14848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla yllättäen

Hei,

Mulla on tämä sama ongelma, ihan yhtäkkisesti tässä syksyllä tullut! Olen kääntänyt foorumit ylösalaisin haeskellessani tietoa. Mulla on pistänyt silmään, kuinka moni valittelee samaa asiaa, että yhtäkkiä ilman varoitusta tänä syksynä on leuka alkanut kukkia.

Mulla ei tosiaan ole myöskään mitään historiaa finneistä 10 vuoteen ja nyt yhtäkkiä se alkoi pienistä valkopää-finneistä jotka on muuttuneet kuukauden kuluessa tulehdusalueiksi leukaperissä. Ilmeisesti rääkkäsin ihoa säikähdyksissäni liikaa (pesin usein ja hieroin voiteita) ja tulehdus leimahti. Sitä en siis suosittele.

Hädissäni sitten tilasin Dermalogicaa täältä osoitteesta: www.beautyflash.co.uk. Siellä on sellainen Ask Advice (tms.) osio, josta voi lähettää kosmetologille sähköpostilla kysymyksiä omasta ihosta, sen hoidosta ja tuotesuosituksista. Minulle tarjottiin sieltä hyvien neuvojen kera ilmaisia näytteitä joita olen käyttänyt (medicated clearing gel, multivitamin power recovery-naamio jne.) ja tilaisin sellaisen matkapakkauksen lisäksi. Herkän ihon tuotteita olen käyttänyt suositusten mukaan. Välillä kyllä ihan desinfiointiainetta noihin pahimpiin finneihin.

Nuo tuotteet on ainakin helpottaneet mieltä ja oloa, nopeuttaneet paranemistakin. Mutta silti uusia finnejä tulee ja ne ovat kerralla isoja paksunahkaisia. Iho ei ole enää niin kosketusarka mitä se välillä oli, kuin "kananlihalla". Punaisuus on vain selvien finnien ympärillä.

Onkohan tämä joku ihan yleinen juttu joka liittyy kosteaan vuodenaikaan poikkeuksellisen kuuman ja kuivan kesän jälkeen? Yleensä sanotaan, että leukaperissä olevat finnit olisivat hormoniperäisiä, mutta eihän se nyt ole mahdollista että näin monilla ihmisillä on hormoniryöpsäyksiä samaan aikaan?

Mä olen tosi ihmeissäni tästä. Otin kameralla kuviakin näistä välivaiheista, siitä pikkunäppyvaiheesta ja nyt tästä punakasta aknenäpystöstä. Hirveää verrata entiseen posliini-ihoon! Edelleen mun t-alue on mallikelpoista, ei edes mustapäitä. Leuan seutu vain tekee hymyn muotoisen alueen joka on ihan kirjavaa ja jossa finnit viihtyvät.

Tämä on niin kummallista ja turhauttavaa kun ei tiedä miten päästä takaisin normaaliin :(

Voin siis suositella vain kärsivällisyyttä, herkän ihon hoitorutiineja ja kyselyä ihan ammattilaissuunnasta. Kertoile kuinka käy jos jaksat :)

• Marja-36

on olemassa nimittäin hyvin tuontyylinen ongelma nimeltä ruusufinni. Nimenomaan ihan aikuisten naisten juttu. Diagnosoidaan erittäin usein väärin ja hoidetaan myöskin väärin. Tarvitsee omat lääkeet ja paranee erittäin pian niillä. Eli kun suun seutuvilla on punaista pientä vähän finnin näköistä näppyä, mars lääkäriin. Kosmetologitkaan eivät aina tunnista sitä oikein.

• acne rosacea
        Marja-36 kirjoitti:

on olemassa nimittäin hyvin tuontyylinen ongelma nimeltä ruusufinni. Nimenomaan ihan aikuisten naisten juttu. Diagnosoidaan erittäin usein väärin ja hoidetaan myöskin väärin. Tarvitsee omat lääkeet ja paranee erittäin pian niillä. Eli kun suun seutuvilla on punaista pientä vähän finnin näköistä näppyä, mars lääkäriin. Kosmetologitkaan eivät aina tunnista sitä oikein.

Acne rosaceassa iho punoittaa, mikä johtuu hiussuonten laajenemisesta. Jos alkup. kirjoittajalla ei ole ollut tällaista voimakasta punahtumista, niin en usko että ruusufinneistä on kyse.

täällä lisää tietoa:

http://www.iholiitto.fi/ihosairaudet/ruusufinni.htm

• parhaiten...
        acne rosacea kirjoitti:

Acne rosaceassa iho punoittaa, mikä johtuu hiussuonten laajenemisesta. Jos alkup. kirjoittajalla ei ole ollut tällaista voimakasta punahtumista, niin en usko että ruusufinneistä on kyse.

täällä lisää tietoa:

ja lisään vielä että ruusufinnistä on myös sellainen versio jossa punehtumista ei tule, mutta tämän voi sitten todeta vain lääkäri, joten ehkäpä tosiaan olisi hyvä käydä näyttämässä noita näppyjä lääkärille.

• LUE TÄMÄ
        acne rosacea kirjoitti:

täällä lisää tietoa:

Jos kyse on ruusufinnistä:

VÄLTÄ NÄITÄ:
        - suora auringon säteily
        - korkeat lämpötilat
        - sauna
        - kuuma suihku
        - teholiikunta
        - voimakkaat mausteet
        - kuumat juomat
        - alkoholijuomat

Rosacea alueet ovat usein herkät ja onkin tärkeää valita ihonhoitoon oikeat tuotteet, sillä vaikka rosaceassa esiintyy näppylöitä ja tulehdusta, ei sitä saa hoitaa perinteisillä acnen hoitotuotteilla. Perinteisesti acnen hoitoon käytettävät tuotteet sisältävät verisuonia laajentavia aineita, jotka rosacea potilaalla aiheuttavat tulehdusreaktion.

IHONHOIDOSSA KIELLETTY:
        - bentsyyliberoksisi
        - mentholi
        - alkoholi
        - taikapähkinä eli hamamelis
        - glygolihappo
        - salisyylihappo

• koro

ne on luultavasti ihohuokosten tukkeutumia ja lähtevät puristamalla...helpoiten ne saat puristamalla niitä tops puikoilla..

• ...

Mitä on tops puikot?

• nehän ovat
        ... kirjoitti:

Mitä on tops puikot?

pumpulipuikkoja

• kyllä kyllä

Leuassa olevat finnit ovat yleensä hormoniperäisiä, jolloin välttämättä mitkään ihonhoitotuotteet ei auta. Mutta muuten Louis Widmerin tuotteet on tosi hyviä, ja kyllähän esim. se finnistikki auttaa jo syntyneitä finnejä kuivumaan nopeammin. Saman asian ajaa kyllä myös teepuuöljy finnin päälle suoraan laitettuna.

• Louis Widmer?

Hei,

Kiitos kaikille vastanneille. Todellakin pieniin finneihini ei liity juurikaan punakkuutta. Äidilläni on tuo ruusufinni, joten sekin on tuttu. Itselläni on couperoottinen herkkä ja kuiva iho. Nyt ilmestyneet finnit eivät ole kovin näkyviä, mutta sellaisia tosi pieniä, jotka tuntuvat hyvin kun sormilla koittaa ihoa. Ja tuntuu, että niitä tulee joka päivä uusia, mutta kai niitä myös häviää, kun olen koittanut puristella.

Kaverini joskus kehui jotain louis widmerin voidetta, mutta hän on reissussa, enkä ole saanut kysyttyä, mikä noista tuotteista se oli. Kävin eilen apteekissä, ja farmaseutti oli sitä mieltä katsottuaan ihoani, että ne louis widmerin akne-ihon tuotteet ovat liian voimakkaita minulle.

Täytyy tänään koittaa kuoria iho ja puristella kaikki pikkunäpyt pois ja seurata tilannetta. Varmaan koitan myös tuota teepuuöljyä. Varmaan myös käynti kosmetologilla tulee ajankohtaiseksi. Mutta en ole vielä käynyt, kun kävin juuri 3 kuukautta sitten. Oletteko muuten huomanneet, että heti kosmetologilla käynnin jälkeen iho tulee jotenkin paljon huonommaksi. No nyt tuntuu jotenkin samalta, että iho puskee kaikki epäpuhtaudet ulos naamasta.

Kiitos vielä vastauksistanne
        t. Alkuperäinen kysyjä

• Aikuinen nainen

Mulla tuli leukaan nopeasti punaista arkaa finniä.Eli yhdessä päivässä.Mitä voin asian eteen tehdä? Jos kyseessä on ruusufinni millaiset lääkkeet tepsii ja kuinka kauan niitä on syötävä?

• suohirviö

Hei!
      Minulle on tullut juuri tätä samaa. Pienen pieniä näppyjä leukaan. Mutta siis PALJON! Varmasti tyyliin 3-5 näppyä per cm2, ihan hirveää!
      Ne ovat tosiaan aika näkymättömiä, tarkkaan jos katsoo, niin näkyy pieniä valkoisia pisteitä, mutta ne tuntuvat selvästi. Eivät kuitenkaan lähde puristamalla kuin vasta sitten kun ovat kasvaneet.
      Ja tosiaan siinä vaiheessa (eli nyt...) kun ne puhkeaa/tulehtuu, niin naama on ihan järkyttävän näköinen.
      Näppyjä on nyt tullut muutenkin enemmän kuin yleensä. Poskipäiden alle muutamia ja nenänvarteen(!) ja nenän seudulle muutamia. Yleensä mun näpyt tulevat otsaan, missä ei hirveästi otsatukan ansiosta haittaa. Mutta nyt pari kuukautta sitten asiat muuttuivat, ikävä kyllä.

Lopetin e-pillerit tuossa alkusyksyllä, ehkä sillä on osuutta asiaan? Minulla ei koskaan, edes teinivuosina ollut ongelmia finnien kanssa, niin nyt 24-vuotiaana olen ihan pihalla tämän uuden ongelman kanssa :D

Ostin äsken apteekista brevoxyl-nimistä aknevoidetta, toivottavasti se rauhottaisi tuota ihottumaa/finnejä edes vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      961
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      955
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      932
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      875
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    Aihe