Jotkut kasvikset (hedelmät, vihannekset, marjat jne.) ovat vissiin suositeltavempia karppaajille kuin toiset, ja jotkut taas ovat yllättäviä killereitä. Voisiko saada pientä listaa siitä, mitkä ovat hyviä kasviksia ja mitkä ehdottoman pahoja.
Porkkana? Salaatti? Kurkku? Tomaatti? Omena? Ananas? Banaani? Maissi? Herne? Kaalit?
hyvät vihannekset
13
1260
Vastaukset
- menhir
ainakin banaani ja maissi ovat huonoja.
Montignacin dieetissä jätettiin painonpudotusvaiheessa myöskin herne ja porkkana pois mutta nyt painonsäilytysvaiheessa niitä voi syödä. Atkinsista en tiedä, mutta luulen, että hernettä vältetään siinäkin.
Omena ja ananas ovat ihan hyviä, kunhan ei yhdistä rasvaan ja syö muutenkin tyhjään vatsaan ne.- VHH-peikko
taitaa olla monelle rajoitettujen listalla, niistä kumminkin niitä hiilareita tulee helposti liikaa. Toki kotimainen omena pienissä määrin voi sopia VHH-ruokavalioon.
Ja nuo hiilari/rasva yhdistelmäthän taitaa olla ainostaan Montin juttuja, muutenhan enemmän vaikuttaa hiilarien määrä ja GK. - menhir
VHH-peikko kirjoitti:
taitaa olla monelle rajoitettujen listalla, niistä kumminkin niitä hiilareita tulee helposti liikaa. Toki kotimainen omena pienissä määrin voi sopia VHH-ruokavalioon.
Ja nuo hiilari/rasva yhdistelmäthän taitaa olla ainostaan Montin juttuja, muutenhan enemmän vaikuttaa hiilarien määrä ja GK.mikä on Atkinsin pointti? Oon edelleenkin vähän pihalla siitä dieetistä. Siis hiilareita rajoitetaan ja atkinsilaiset seuraavat myös elintarvikkeiden GI- tai GK-arvoja.
Onko esim. tän linkin periaate sama kuin atkinsissa?
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html
Montignacissa kun tosiaan vältetään sitä insuliiniryöppyä ja rasvan syömistä samaan aikaan. - VHH-peikko
menhir kirjoitti:
mikä on Atkinsin pointti? Oon edelleenkin vähän pihalla siitä dieetistä. Siis hiilareita rajoitetaan ja atkinsilaiset seuraavat myös elintarvikkeiden GI- tai GK-arvoja.
Onko esim. tän linkin periaate sama kuin atkinsissa?
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html
Montignacissa kun tosiaan vältetään sitä insuliiniryöppyä ja rasvan syömistä samaan aikaan.mutta itse luulen että GK on ratkaiseva tekijä Atkinsissa, kuten myös hiilarien kokonaismäärä. Tuota yhtä kirjaa olen osittain lukenut, mutta siinä ei puhuttu GK:sta, mutta jos haluaa ymmärtää lukemaansa, niin GK tulee väkisin mieleen. Kirjoissahan ei aina kerrota kaikkea, mutta ajatteleva lukija voi tehdä johtopäätöksiä, ja omani tällä hetkellä Atkinsista on että GK ja hiilarien kokonaismäärä ratkaisee. Kummallakin on selkeät vaikutukset insuliiniin.
- Totuus tässä
Kaikki kasvikset ovat hyviä mitkään eivät lihota eikä niitä voi syödä liikaa laihduttajat saattavat toista kuvitella, heidän painon laskun epäonnistuminen ei johdu liiasta kasvisten ja hedelmien käytöstä.
- menhir
mutta maissi on erittäin huono hiilihydraatti, joka nostaa verensokerin korkealle ja edesauttaa varastorasvojen muodostusta. Samaten banaanilla on korkea Glykeeminen Indeksi.
Perehtyminen vähähiilihydraattiseen dieettiin olisi tietenkin suotavaa ennen kuin antaa vääriä ohjeita juuri VHH-palstalla.
- VHH-peikko
www.fineli.fi
Siellä on eniten ja vähinten listaus, etsi sieltä vähiten imeytyvää hiilaria (esim alle 5g/100g) sisältävät tuotteet ja aloita sillä. Myöhemmin voi sitten ottaa niitä muitakin tuotteita mukaan.
Myös glykeemiseen kuormaan kannattaa tutustua eli GK:hon (englanniksi GL).- 6 KK
Käy finelissä ja sen verran vaan, että moni tärkkelyspitoinen vihannes on raakana hyvä, mutta kypsänä huono. Kuten esimerkiksi porkkana.
Kannattaa syödä paljon vihreitä vihanneksia niissä on yleensä vähän hiilareita. Tomaatti on myös erittäin terveellinen kasvis ja monikäyttöinen. Sitäpaitsi tomaatin lykopeeni on todettu soluja suojaavaksi antioksidantiksi. - vielä.
6 KK kirjoitti:
Käy finelissä ja sen verran vaan, että moni tärkkelyspitoinen vihannes on raakana hyvä, mutta kypsänä huono. Kuten esimerkiksi porkkana.
Kannattaa syödä paljon vihreitä vihanneksia niissä on yleensä vähän hiilareita. Tomaatti on myös erittäin terveellinen kasvis ja monikäyttöinen. Sitäpaitsi tomaatin lykopeeni on todettu soluja suojaavaksi antioksidantiksi.Hiilihydraatteja ajatellen kypsentämättömät ovat parempia mutta kun mainitsit tuon tomaatin niin lykopeenia saa kypsennetyistä tomaateista enemmän kuin tuoreista. Esim ketsupissa on huomattavasti enemmän sitä kuin tuoreessa. Tomaatti kaikissa muodoissaan on siis erittäin suositeltava elintarvike. Myös tomaattimehuna.
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0701/3.htm
- ...
huonoja.. Porkkanaa voi syödä raakana, mutta ei keitettynä!
- saa olla
Onko ananas hirveen paha? Mitä ihmettä laitan sitten rahkani joukkoon? AP
- Kiril
saa olla kirjoitti:
Onko ananas hirveen paha? Mitä ihmettä laitan sitten rahkani joukkoon? AP
rahkan joukkoon, Ne ovat parhain vaihtoehto täällä pohjoisessa eikä tule turhia hiilihydraatteja. Minulla on mustikoita, vadelmia ja karpaloita pakastimessa. Käytän niitä talven aikana rahkan kanssa.
- kertomusta
Hedelmät ovat ihan ok, jollei haeta ketoosia. Niitä ei tule kuitenkaan napostella, eikä syödä liiaksi. Omena ja päärynä ovat parhaasta päästä, mutta kyllä sitrushedelmiäkin voi vaikka viikottain käyttää. Olennaista on määrä ja oma nälänhallinta.
Porkkana ruoan osana tai raakana sisältää niin paljon hyviä hiveniä ja antioksidantteja, että hiilarien nopeudelle ei paljonkaan kannata laskea. Se on lisäksi halpaa ja kotimaista. Atkinsin jenkkiporkkanat ovat hiukan eri tavaraa, mistä johtunee tiukempi linja jenkkilässä. Porkkanaa on kuitenkin järjetöntä syödä nälkään tai välipalaksi. HeVi välipaloilla on hyvä altistaa itsensä jatkuvalle napostelulle ja sitä kautta insuliinikierteeseen. Jokainen hiilaripitoinen välipala keskeyttää rasvan polton niin pitkäksi aikaa, kunnes insuliini on tasoittunut verestä. Oikein pahoilla napostelijoilla on aina insuliini kohollaan, vaikka purisivat porkkanoita painonvartijatyyliin ja lihominen ontaattu.
Maissi on turhaa tavaraa. Puhdasta energiaa siis. Eli ei laihduttamiseen sopivaa. Maissia on turha kuitenkaan vaikka työpaikan salaatista nyppiä pois, varsinaista myrkkyä se ei ole.
Herne kuuluu porkkanan ja maissin väliin. Itse syön ilman ongelmia pakasteherneitä ja omasta pellostakin. Mutta ei sovi naposteltavaksi, kuten ei oikeastaan mikään ruoka. Ateria tovat aterioita ja niitä tulee tarpeen mukaan olla 0-4 päivässä.
Ananas on hyvä joskus tuoreena. Purkkiananas on turhaa tavaraa. Banaani tai kaksi vuoteen on mun linja ja se maistuukin hyvältä harvoin syötynä.
Kaalit ovat perusruokaa ja halpoja ja terveellisiäkin. Mutta niitäkin tulee käyttää monipuolisesti. Kaalien vaihtelu on paljon tärkeämpää ja monipuolistaa ravintoa huomattavasti enemmän kuin eri pastalajien vaihtelu : ).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832