TOTUUS LIDLISTÄ!

ex-lidliläinen

Koska asia vieläkin palstalla puhututtaa, ajattelin kertoa oman tarinani työtekijänä Lidlissä. Ottakaa opiksenne!

Olin n 3 kuukautta sitten töissä Lidlin myymälässä. Työsuhde kesti tasan 4 viikkoa, koko tämän ajan olin toinen jalka ulkona valmiina vaihtamaan työpaikkaa. Onnekseni sainkin sitten työpaikan, joka liittyy tulevaisuuden haaveammattiini.

Ensimmäisestä lidl-päivästä alkaen halusin pois. Olin ollut kaupan alalla ennenkin töissä, joten tiesin, että jossain on asiat paljon paremminkin kuin lidlissä. Lidliin lähdin pienen palkankorotuksen takia, edellisessä työpaikassani ei ollut mitään vikaa, ainoastaan hitusen huonompi palkka.

Lidlissä oli asenne heti ensimmäisenä päivänä kouluttajilla täysin väärä, minun mielestäni. Ensimmäisiin lauseisiin kuului mm. "työntekijät ovat pahimpia varkaita", "ruuhkaisina päivinä voi olla, ettette ehdi pitää taukoja" jne. Tiedoksi, että tauot tosiaankin ovat lakisääteisiä ja ne on pakko saada pitää..

Ryhmähengen luomiseen siellä ei panostettu tippaakaan. Kyseisestä lidlistä lähtikin paljon porukkaa pois heti ensimmäisten viikkojen aikana. Lisää palkattiin sitä mukaa kuin vanhoja lähti. En jäänyt katsomaan, kuinka paljon jälkeeni vielä porukkaa lähti.

Kun vihdoin luulin päässeeni lidlistä eroon lopullisesti, tuli lopputilinauhani. Siinä oli otettu veroja pois 60%, vaikka olin toimittanut verokorttini ajoissa kouluttajille, joiden oli määrä laittaa kortti eteenpäin. Soitin kyseiselle kouluttajalle ja vaadin häntä etsimään verokorttini ja selvittämään asian palkanlaskennan kanssa. "ei minulla ole sellaiseen aikaa", sanoi hän.
Soitin sitten itse palkanlaskentaan ja he sanoivat, etteivät ole saaneet korttia.
Soitin yhtä astetta korkeammalle pomolle, joka ei osannut tehdä asialle niinikään sen kummempaa, vaikka kovasti lupaili.
Soitin liittoon, johon en kuulunut, ja kysyin neuvoa. Siellä oltiin minun puolellani.
Soitin uudelleen pomolleni ja pomonpomolleni ja kävin myymälässä pomon luona pakottaen etsimään sen kortin silloin. No, korttia ei löytynyt. He epäilivät koko ajan, olinko koskaan edes korttia antanut. (muistakaa aina pyytää kuittaus, että pomo/palkanlaskenta on verokorttinne vastaanottanut)
Lopulta tilasin verovirastosta uuden kortin ja kävin henk koht viemässä sen taas myymälään, jossa käskin faksata sen sillä hetkellä palkanlaskentaan. Pomon asenne koko hommaan oli todella törkeä. Hän yritti koko ajan juosta vain nopeasti tilanteesta pois ja karkuun, sulki ovet nenän edestä jne, ei ollut riittävästi kanttia keskustella asiasta sivistyneesti.

Lähipäivien eräänä aamuna sain soiton palkanlaskennasta. He kertoivat, ettei heidän ole pakko oikaista palkkaani.
Soitin taas muutamia puheluita, ensin verovirastoon, jossa asiaa kummasteltiin, koska syy ei ollut minussa vaan firmassa, mutta verovirasto ei tosiaan voinut asialle mitään. Kyseinen summahan olisi korvattu minulle veronpalautuksena tasan vuoden kuluttua. Kaiken lisäksi jouluun ei ollut pitkä aika.

Yritin soittaa liittoon, se oli poikkeuksellisesti suljettuna.
Soitin vihdoin sitten pomon pomon pomolle ja selitin asian juurta jaksain. Kyseiselle henkilölle kiitos, hän hoiti asian asiallisesti ja ymmärtäväisesti. Palkka oli tililläni kaksi päivää myöhemmin kokonaisuudessaan.

Meni kuukausi, meni toinen ja meni vielä puolikuukautta. Odottelin työtodistustani, josta en ollut mitään kuullut, vaikka asiasta olin verotushäslinkien aikaan useampaan kertaan maininnut, että sellaisenkin sitten haluan (työtodistus on pakko työnantajan kirjoittaa, vaikka työntekijä ei olisi ollut töissä kuin pari päivää). Työtodistuksella en mitään tule koskaan tekemään, mutta vakuudeksi sen joka tapauksessa halusin.

Soitin pomon pomolle, hän lupasi hoitaa asian ja ottaa minuun sitten yhteyttä. Odotin päivän, toisen ja kolmannenkin, eikä puhelinsoittoa kuulunut. Kas, postiluukkuun todella oli kolahtanut kirje lidliltä.

Avasin kuoren odottaen viimeisiä lauseita, jotka "todistavat", että olen vihdoin päässyt tästä firmasta eroon. Mutta kun ei. Työtodistuksen lopussa luki näin: "työsuhde päättyi koeajalla." Minä ainakin saan tästä sen käsityksen, että minut olisi potkaistu firmasta pihalle, noin hienovaraisesti sanottuna. Asiahan oli niin, että lähdin ihan itse.
Soitin jälleen palkanlaskentaan ja pyysin asiaan oikaisua. Seuraavalla viikolla tuli uusi työtodistus, joka sitten loppui näin: "työntekijä irtisanoutui koeajalla." Enää en jaksanut tapella siitä, miten tuo "koeajalla" - sanan maininta liittyy koko asiaan. Ilmeisesti oli firmalle liian kova isku, että sieltä ylipäätään lähdin, saati etten nuorena, ehkä heidän mielestään kokemattomana, antanut näissä asioissa periksi.

22

9753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletkohan kokeillut

..tulosta tai ulos systeemiä. Kun ei kerran pysty tuottamaan oman palkkansa x 3.lla niin siihen sinun työpanoksesi täytyy pystyä päätymään.
      Siis kuka idiootti ottaisi sellaisen työntekijän jonka tuottavuus jää alle kaikkien sosiaali,kelamaksujen ynm.den jälkeen miinukselle.

Kaikkei korkeimmat kertoimet ovat tällähetkellä rakennusteollisuudessa, eli sinun palkkasi x 6 on lähinnä totuutta ???

• laura

ymmärtänyt sun pointtias..?

• Meikku
        laura kirjoitti:

ymmärtänyt sun pointtias..?

Alkuperäinen kirjoittaja kertoo jo heti työsuhteen alkaessa olleensa "toinen jalka ovenraossa". On selvää, että jos työntekijän asenne on tämä, ei työmotivaatiokaan ole kaksinen. Hän kuitenkin paremman palkan perässä siirtyi Lidlille ja olen kyllä sitä mieltä, että sen palkan eteen pitää sitten myös töitä tehdä.

Seuraava kirjoittaja esitti, minkä verran työntekijän pitäisi yritykselle tuottaa, jotta ko. työntekijää kannattaa palkkalistoilla pitää. Yritysten ensisijainen tehtävä kun ei ole työllistää vaan tuottaa voittoa omistajilleen.

Mun mies on työpaikassa, jossa työilmapiiri, työajat ja itse työ on p***stä, mutta palkka hulppea. Hän on välillä harkinnut työpaikan vaihtamista inhimillisempiin työolosuhteisiin, mutta niin vain on käynyt, että raha ratkaisee. Kaikkea kun ei voi saada....

• ex-lidliläinen
        Meikku kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja kertoo jo heti työsuhteen alkaessa olleensa "toinen jalka ovenraossa". On selvää, että jos työntekijän asenne on tämä, ei työmotivaatiokaan ole kaksinen. Hän kuitenkin paremman palkan perässä siirtyi Lidlille ja olen kyllä sitä mieltä, että sen palkan eteen pitää sitten myös töitä tehdä.

Seuraava kirjoittaja esitti, minkä verran työntekijän pitäisi yritykselle tuottaa, jotta ko. työntekijää kannattaa palkkalistoilla pitää. Yritysten ensisijainen tehtävä kun ei ole työllistää vaan tuottaa voittoa omistajilleen.

Mun mies on työpaikassa, jossa työilmapiiri, työajat ja itse työ on p***stä, mutta palkka hulppea. Hän on välillä harkinnut työpaikan vaihtamista inhimillisempiin työolosuhteisiin, mutta niin vain on käynyt, että raha ratkaisee. Kaikkea kun ei voi saada....

Kyse ei suinkaan ollut siitä, ettenkö olisi tehnyt firmassa töitä, jos sinne olisin jäänyt, asian pointti ei suinkaan ollut se. Toisekseen tuon 4n viikon aikana meillä oli ainoastaan koulutusta, enkä suinkaan näyttänyt siltä, että olen toinen jalka oven raossa, hölmö minäkään en ole. Tein töitä siinä missä muutkin, enhän tiennyt että saanko työpaikkaa pitkään aikaan muualta.
        Ja palkkaero ei tosiaan ollut päätähuimaava verrattuna edelliseen työpaikkaani. Kyse oli lähinnä vaihtelunhalusta, olisi ollut mukava aloittaa uusien ihmisten parissa työskentely uutena tiiminä, jonka voisi kuvitella olevan vahva, koska kaikki aloittavat samalta pohjalta. Että näin.

• Lassius
        ex-lidliläinen kirjoitti:

Kyse ei suinkaan ollut siitä, ettenkö olisi tehnyt firmassa töitä, jos sinne olisin jäänyt, asian pointti ei suinkaan ollut se. Toisekseen tuon 4n viikon aikana meillä oli ainoastaan koulutusta, enkä suinkaan näyttänyt siltä, että olen toinen jalka oven raossa, hölmö minäkään en ole. Tein töitä siinä missä muutkin, enhän tiennyt että saanko työpaikkaa pitkään aikaan muualta.
        Ja palkkaero ei tosiaan ollut päätähuimaava verrattuna edelliseen työpaikkaani. Kyse oli lähinnä vaihtelunhalusta, olisi ollut mukava aloittaa uusien ihmisten parissa työskentely uutena tiiminä, jonka voisi kuvitella olevan vahva, koska kaikki aloittavat samalta pohjalta. Että näin.

Neljä viikon aikana ainoastaan koulutusta? Niin, koulutus on työnantajalle toimintaa, joka aiheuttaa kustannuksia, joiden takaisinmaksu tapahtuu osaavien työntekijöiden tuottavan lisäarvon kautta.

Mikäli ymmärsin siis oikein, menit työpaikkaan, olit koko ajan lähdössä talosta, minkä salasit esimieheltäsi tarkoituksellisesti. Sait palkkaa työstä, jota et aikonut pidempään tehdä ja jonka veit joltain motivoituneemmalta työnhakijalta.
        Työnantaja panosti koulutukseesi ja perehdytykseesi ja osoittauduit kannattamattomaksi. Nuiva suhtautuminen on mielestäni aika ymmärrettävää ja inhimillistä.
        Lieneekö sinunkin asenteessasi työnantajaa kohtaan jotain parannettavaa?

• Lassius
        ex-lidliläinen kirjoitti:

Neljä viikon aikana ainoastaan koulutusta? Niin, koulutus on työnantajalle toimintaa, joka aiheuttaa kustannuksia, joiden takaisinmaksu tapahtuu osaavien työntekijöiden tuottavan lisäarvon kautta.

Mikäli ymmärsin siis oikein, menit työpaikkaan, olit koko ajan lähdössä talosta, minkä salasit esimieheltäsi tarkoituksellisesti. Sait palkkaa työstä, jota et aikonut pidempään tehdä ja jonka veit joltain motivoituneemmalta työnhakijalta.
        Työnantaja panosti koulutukseesi ja perehdytykseesi ja osoittauduit kannattamattomaksi. Nuiva suhtautuminen on mielestäni aika ymmärrettävää ja inhimillistä.

• Ari X.
        Lassius kirjoitti:

ne on työnantajallakin oltava, ei vain työntekijän joustettava.
        Katetta pitää sen verran olla että kestää maksella heikkopalkkaisten taskurahat.
        Nykyäänhän yritetään työntekijä kusettaa ottamaan yrittäjän riskiä itselleen, mutta voitot käärii yrittäjä.
        Ari X.

• Lupu

Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa. Lidl on vienyt tämän tehokkuuden uusiin mittoihin. Ihmisten pitäisi ymmärtää, miksi Lidl pystyy myymään halvemmalla kuin muut. Osasyynä tähän ovat Lidlin oma tuonti Saksasta, erittäin alhaiset palkkakustannukset ja esimerkiksi kylmäkoneiden minimaalinen käyttö. Oletteko ostaneet halvat kaljanne kylmäkaapista? Oletteko ostaneet hedelmänne kylmätilasta? Kylmäkoneet vievät pirusti sähköä ja sähkö maksaa! Ostitteko lihanne palvelutiskiltä kun kävitte Lidlissä. Lidl on vaan kertakaikkiaan tehokas myymäläkonsepti, missä ei ole ylimääräisiä työntekijöitä yhtään tai jos on niin erittäin vähän aikaan. Työntekijät maksaa! Tässä vain muutama esimerkki. Juttu meni vähän jo aiheen viereenkin, mutta onpahan taas yksi viesti ennemmän, jonka voi joku palstapoliisi ampua alas! Tästä tähän!

• Naxu

Halusin vaan huomauttaa, että mitä muistelen noista työoikeuden opinnoistani, työtodistuksen ei laiteta työsuhteen päättymissyytä, ellei työntekijä halua arvolausetta. Siis jos laitetaan että "työnsä hän on hoitanut kiitettävästi" tms. niin sitten laitetaan päättymissyykin. Ja sitä ei laiteta, jos työntekijä ei pyydä sitä? Sanokaa jos olen väärässä.

• Asiakas

Vaikka tosiaan on niin, että työsuhteen päättymissyytä ei normaalisti ilmoiteta, niin tässä tuo on ehkä paikallaan. Maininta työsuhteen päättymisestä koeajalla on sinun eduksesi, muuten todistuksen lukija saattaa ilmetellä miksi työsuhde oli noin lyhyt. Eli epäillä että sinut on heitetty ulos ilman irtisanomisaikaa. Työtodistuksestahan ilmenee, että irtisanomisessa ei ole noudatettu kuukauden irtisanomisaikaa, koeaika selittää miksi näin ei ole tehty.

Olen itsekin lähtenyt yhdestä työpaikasta parin viikon jälkeen koeaikaan vedoten. Jouduin myöskin taistelemaan palkkani puolesta, työtodistusta en kai saanut ollenkaan. En tosin ole vaatinutkaan. Vaikka en lähtenyt sen kummemmin riidoissa, niin työnantaja suhtautui asiaan silti nuivasti. Ilmeisesti tällaista sattuu silloin tällöin. En kuitenkaan pidä tarpeellisena mainita työnantajani nimeä, suuren kansainvälisen yrityksen noin 100 hengen Suomen toimipiste.

Ongelma lienee enemmänkin henkilöissä joiden kanssa olit tekemisessä, ei välttämättä Lidlissä.

Aioin asioida Lidlissä aina kun siihen on tilaisuus, toivottavasti myös meidän lähettyville tulee myymälä. Asiakkaana kiinnitän enemmän huomita tuotevalikoimaan ja hintatasoon, kuin kaupan henkilökunnan viihtyvyyteen. Valitettavasti. Toisaalta työpaikan viihtyvyyteen vaikuttaa mysö itse kukin työntekijöistä.

• Kohtalotoveri

Moro, missä päin olet saanut noin tylyä kohtelua?Itse koin vastaavaa tampereen alueella ja haluisin tietää onko saman alueen tympeistä pomoista kyse!?

• wilma

joo oli munki poikaystävä siel töissä noin kolme kuukautta ,eikä siinä mitään kyl se siel viihtyki ja oli hyvä työporukka!!mut ei mennykkään aikaakaan ku huomattiin ettei kyseisellä lidlillä mennykkään kovin hyvin,ja porukkaa sai lähteä!!porukkaa lähti n.kuukauden aikana 15 hlöä ,ja meijän p viimesten joukossa!!ne potki kaikki jotka eivät ollleet määräaikases ni pihalle!!ihme touhuu!!!

• wilma

joo oli munki poikaystävä siel töissä noin kolme kuukautta ,eikä siinä mitään kyl se siel viihtyki ja oli hyvä työporukka!!mut ei mennykkään aikaakaan ku huomattiin ettei kyseisellä lidlillä mennykkään kovin hyvin,ja porukkaa sai lähteä!!porukkaa lähti n.kuukauden aikana 15 hlöä ,ja meijän p viimesten joukossa!!ne potki kaikki jotka eivät ollleet määräaikases ni pihalle!!ihme touhuu!!!

• wilma

• wilma

• Jussi

Missään et tule pärjäämään muuten kuin liiton toimitsijana.
      Ahkera olet vain kotona ruokaa laittaessasi.
      Ahne olet kuin saatana ja viet varmasti jokaiselta kaveriltasi viimeisenkin pennin jos sinulle semahdollisuus annettaisiin.
      Vika ei siis ollut Lidlissä vaan sinussa itsekäs, ahne laiska nuija.

• Lantapeikko

Elä sinä Jussi puhu paskaa.

• Lupu

Suomalaiset ovat aina omasta mielestään erittäin ahkeria, mutta tosiasia on aivan eri luokkaa. Hyvä todiste on juuri kyseinen Lidl kauppaketju. Tehdään asiat tehokkaasti, ei siis ole aikaa turhaan terveisten vaihtamiseen ja juoruiluun. Silloinhan työpaikka ei ole mukava. Joutuu jopa tekemään töitä koko ajan. on se kamalaa! Suomessa kaupan alalla on paljon vielä opittavaa euroopasta ja niiden tehokkuudesta. Elintarvikkeiden hinnatkin tippuvat sitä mukaan, mitä tehokkaammaksi saame tätä toimintaa. Tästä tähän.

• -

joissain firmoissa kun ei tule sitäkään.

• Aivan

Eikun oikeuteen vaan niiden kanssa...

• 3vlidlissä

Kyllä lidlissä saa pitää taukonsa ja toiminta on täysin lakisääteistä. Ainoa ongelma on tämä 'erittäin tehokas myymäläkonsepti', jossa työntekijät pakotetaan kovaan työtahtiin. ja työtahti on kirjaimellisesti 2x korkeampi, kuin muissa myymälöissä. Palkka on keskimäärin 5 prosenttia korkeampi kuin muissa myymälöissä. Eli minun mielestäni palkankin pitäisi olla 2x korkeampi jos haluavat noin tehokkaasti työntekijöitään käyttää. Ei tässä ole kysymyksessä suomalaisten laiskuus. Kohtuus kaikessa. Tälläinen toiminta mahdollistaa markkinoiden kilpailukykyisemmät hinnat ja korkeimmat tuotot.

• älämeetöihin

Voi,voi! Joutuko pullamössö tekee töitä? Oliko esimies paha sulle? Mitä sun äiti sanoi, kun itkit kotona?
      Menisit kioskiin tai entisiin siwoihin, niin saisit tehdä töitäsi ihan rauhassa, koska olisit ainoa työntekijä. Pidä siinä ne lakisääteiset tauot.
      Mikähän tässäkin jutussa on se totuus? Ainakin vaikuttaa ainoalta lapselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe