Onko kellään kokemusta/tietoa valtion virastojen rekrytoinnin kulusta, lähinnä kuinka kauan kannattaa odotella haastattelupyyntöä? Onko hitaampaa kuin yksityisellä puolella? Hain paikkaa johon haettiin samalla useampaa henkilöä, haku päättyi kaksi viikkoa sitten, onko jo toivo haastatteluun pääsystä mennyt?
Valtion virastojen rekrytoinnista
9
3670
Vastaukset
- on toivo on mennyt.
Ellei mitään ihmeellisiä esteitä tai suunnitelmien muutoksia ole, niin kyllä valtiollakin haastattelukutsut tulevat heti hakuajan päättyessä.
- Minnapimu
Olen hakenut useampiakin julkissektorin paikkoja, ja hakuprosessi on todellakin nopea. Hakuajan päättymispäivää seuraavana päivänä postiluukusta kolahtaa lappu, jossa on kerrottu, kuka virkaan tms. on valittu...ettei vain olisi jo ennalta sovittu, mutta koska pakko on julkisesti ilmoittaa...
- tietenkin
Minnapimu kirjoitti:
Olen hakenut useampiakin julkissektorin paikkoja, ja hakuprosessi on todellakin nopea. Hakuajan päättymispäivää seuraavana päivänä postiluukusta kolahtaa lappu, jossa on kerrottu, kuka virkaan tms. on valittu...ettei vain olisi jo ennalta sovittu, mutta koska pakko on julkisesti ilmoittaa...
Unohtui vain kirjoittaa: sikäli mikäli ketään (ulkopuolisia) on tarkoitus edes haastatella. Ja kokemuksesta voi sanoa (kokemus siis tavallisista valtion/kunnan töistä, ei mistään huippupaikoista tai edes akateemisista) että jos kyseessä on vakinaisen viran ilmoitus, ei kannata hakea, koska tointa hoitaa jo joku, joka on vain tarkoitus vakinaistaa. Jos kyseessä on sijaisuus, kannattaa hakea.
Sori nyt kauheesti kun unohdin .... - maija poppis
Minnapimu kirjoitti:
Jep, ja olen nähnyt viran hakuilmoituksia, joissa hakuaika todella lyhyt ja tehtävän aloittamispvm on heti hakuajan päättymisen jälkeen. Tosi läpinäkyvää!!!
Että tosiaan joihinkin (tai aika moniinkin) on ennalta valittu.
Joskus jopa hakivat kahta paikkaa samalla ilmoituksella: ekana haettiin henkilöä virkaan X. Ja sen perässä (sanamuoto ei ihan näin, mutta ajatus täysin sama): "Mikäli viran X valinnan seurauksena vapautuu virka Y, julistamme samalla hakuun viran Y".
TÖRKEÄÄ!!! Tuollaisesta pitäis jo tehdä laitonta... Suoraan tunnustavat. No, toisaalta parempi että tunnustaisivat aina. Eipähän ihmiset turhaan hakis hommia joihin henkilö jo valittu. Mutt ois kyllä aika metkaa hakea jos tietäis itsensä virkaan päteväksi. Vetäisis sitt oikein makeen valitusprosessin =D
Mutta jos oikeesti ovat hakemassa, niin saattaa se valintaprosessi venyäkin pitkäksikin. On aloittajalla siis vielä toivoa (mikäli eivät ole ennalta henkilöitä valinneet).
- meni
kolme viikkoa hakuajan jälkeen ja kas, sieltä otettin yhteyttä. (Oli kunnan virka) Usein kyllä hakevat kunnalle myös turhaan, voi olla jo henkilö joka hoitaa tilapäisesti virkaa, mutta haku on laitettava viralisesti.
- ....
tosin hakemaani paikkaan haettiin siis useampaa henkilöä (tarvetta lisätyövoimalle oli työn muuttuessa kolmivuorotyöksi) joten en usko että tässä tapauksessa niitä työntekijöitä siellä valmiina oli, näin ymmärsin myös esimiehen puheista soittaessani hänelle ennen hakemuksen lähettämistä. No, elämä jatkuu kuitenkin :) t. alkuperäinen kysyjä
- meneillään
Itsellä venynyt tiedonsaanti valinnoista monta viikkoa sen vuoksi, että päättäjät ovat lomilla. Valtion työntekijöillä varsinkin pitkät lomat.
Sanoivat kyllä jo haastattelussa että saattaa kestää, mutta olisihan tässä kiva jo tietää miten kävi, laittaisivat edes sen hylkäyskirjeen tulemaan jos eivät muuten ilmoittele. - syvällä rintaäänellä
Olen ollut valtiolla hommissa ja paikat ovat tosiaan usein pedattuja jollekin. Sitten jos eivät ole pedattuja niin saattaapi kestää kuukauden jos toisenkin kun kymmenet "esimiehet" käyvät vääntöä ketä kutsutaan haastatteluun... ja vielä hauskempaa on kun kaikki ne kymmenet "esimiehet" änkeytyvät haastattelemaankin...
Olen hakenut töitä kunnista ja valtiolta. Varmaan 90 prossaa paikoista ei ole todellisia ja niissä jäljelle jäävissä 10 prossassa on sitten taatusti jotakin mätää =)
Yksityiselle mieleni tekee, toivottavasti en viihtynyt liian kauan valtiolla...- maija poppis
Mulla taas tekee mieleni valtiolle, mutta kun ei niitä oikeita paikkoja taida paljoo olla oikeesti avoinna (lähinnä korkeakoulututkintoa edellyttävät paikat hallinnossa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802