3. KASTEEN VELVOITUS/Katekismuspiiri

3. KASTEEN VELVOITUS/Katekismuspiiri

Kolmannessa jaksossamme käsittelemme , mihin kaste meitä velvoittaa.

Lutherin kastevirressä 214:3 sanotaan:
”Suo kasteen armon uudistaa,
oi Herra, elämämme.
Sen joka päivä puhdistaa
suo meidät synneistämme.
Sen virtaan vanha ihminen
upota himoinensa
ja nosta uusi ihminen
elämään Luojallensa.”
--
Katekismus:
”Kaste velvoittaa meitä siihen, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja,
että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen ja,
että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.”

Raamatun kohdat:
Room. 6:1-14 Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä.
Ef. 4:22-24 ”Teidän tulee panna pois vanha ihminen…”
--
Kysymyksiä:
1. Puhutaankohan tänä päivänä liian vähän siitä, mihin kaste meitä velvoittaa?
2. Mitä tarkoitetaan Raamatun kielen käytössä vanhalla ihmisellä ja sen pois panemisella”?

86

1251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terence.hill

Uskon tiellä on kaksi ojaa.

Toinen on se, että saa tehdä mitä tahansa, kun sen kerran saa anteeksi.

Toinen (mielestäni pahempi ja paljon yleisempi) on lain alle meneminen.

Vanha ihminen meissä haluaa saada synnistä lyhytaikaista nautintoa. Mutta vanhan ihmisen syntejä on sekin (hyvältä näyttävä) synti, että se yrittää kelvata Jumalalle ja kerskata omilla hyvillä teoillaan.

TODELLA TÄRKEÄÄ on tutkia, että EMME OLISI LAIN ALLA. Ettemme yrittäisi itse omin voimin olla uusi ihminen. On kerrattava itselleen sitä läksyä, että pelastun armosta. Ja se on niin loppuun asti. Liian monet pelastuvat ensin armosta, mutta sen jälkeen alkaa armoton meno... ollaan lain alla, ja puhutaan kyllä kristillisesti, mutta sanat ovat vain vertauskuvallisia fraaseja, joita "hyvän uskovan kuuluu puhua", mutta joiden sisältöä ei ole oikeasti ymmärretty.

Armo on vaikea asia. Se on täysin vierasta luonnolliselle ihmiselle.

• terence.hill :"Toinen (mielestäni pahempi ja paljon yleisempi) on lain alle meneminen.
        ...
        Mutta vanhan ihmisen syntejä on sekin (hyvältä näyttävä) synti, että se yrittää kelvata Jumalalle ja kerskata omilla hyvillä teoillaan".
        ----
        Galatalaiset ovat hyvä esimerkki lainalaisesta kristillisyydestä.
        Galatian seurakuntiin levitettiin toisenlaista evankeliumia (Gal. 1:6).
        Hämmennyksen aikaansaajat kulkevat omalla asiallaan (j.7).
        Paavali uhkaa kirouksella hämmennyksen aikaansaajia (8,9).

Galatian kristityt eivät olleet palanneet takaisin pakanuuteen. Kysymys ei ole myöskään moraalisista rikkeistä, vaan he pitävät itseään edelleen hyvinä, jopa parempina, kristittyinä; he ovat ankarimpia itseään kohtaan ja vaativat itseltään enemmän.

Galatiaan oli tullut ankaria lainopettajia, jotka olivat tahtoneet parannella evankeliumia. Pelastukselle asetettiin uusia ehtoja, joiden ytimenä oli, että piti TEHDÄ jotakin.
        Kyseessä on siis lakihenkinen uskonto, joka vetoaa ihmisen luontaiseen uskonnollisuuteen.
        ---
        Raamatussa kehoitetaan:
        "Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ARMOSSA ja tuntemisessa" (2. Piet.3:18).

Virsi 547:1
        ”Joka aamu on armo uus,
        miksi huolta siis kantaa!
        Varjot väistyy ja vajavuus,
        Jeesus voimansa antaa.
        Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
        meidän kanssamme nyt ja aina on,
        täällä suo Isän suosion, rauhan luonansa siellä.”

• alohaopla

Koska uskovassa ihmisessä asuu syntiturmelus, niin hän on taistelun alainen kuolemaansa asti. Meillä on siis kolme vihollista: perkele, maailma ja oma liha. Emme siis voi täyttää uskovaisena olevanakaan Jumalan hengellistä lakia. Sen Jumalan vanhurskauden tien on vain Jeesus yksin käynyt läpi. Siinä on meille Jeesus edestämme laintäyttäjä. Sitten toisella tavalla Jeesus on myös kärsinyt rangaistuksen lain rikkomisestamme. Jeesus on siis myös rangaistuksen puolestamme kärsijä. Nämä tietysti kuuluvat siihen sanan uskossa ymmärrykseen, joka tulee jo kasteessa uudestisyntymisen hedelmänä. Vedestä ja Hengestä syntyminen on monelle hepreaa. Vakava paikka on sitten, ettei kastetut pysy Jumalan sanan opetuksessa ja monet vanhemmat laiminlyövät lastensa opettamisen Jumalan sanalla. Tämä nyt kuuluu siihen kasteen velvoittavaan puoleen. Armosta eläminen ei siis ole mitään lihan vapaaksi julistamista ja siten lihan tahdon mukaan elämistä, vaikka armosta autuutta omistetaankin. Sanaa kilvoitus voidaan myös tässä yhteydessä käyttää jollain tavalla.

• alohaopla kirjoitti:

Koska uskovassa ihmisessä asuu syntiturmelus, niin hän on taistelun alainen kuolemaansa asti. Meillä on siis kolme vihollista: perkele, maailma ja oma liha. Emme siis voi täyttää uskovaisena olevanakaan Jumalan hengellistä lakia. Sen Jumalan vanhurskauden tien on vain Jeesus yksin käynyt läpi. Siinä on meille Jeesus edestämme laintäyttäjä. Sitten toisella tavalla Jeesus on myös kärsinyt rangaistuksen lain rikkomisestamme. Jeesus on siis myös rangaistuksen puolestamme kärsijä. Nämä tietysti kuuluvat siihen sanan uskossa ymmärrykseen, joka tulee jo kasteessa uudestisyntymisen hedelmänä. Vedestä ja Hengestä syntyminen on monelle hepreaa. Vakava paikka on sitten, ettei kastetut pysy Jumalan sanan opetuksessa ja monet vanhemmat laiminlyövät lastensa opettamisen Jumalan sanalla. Tämä nyt kuuluu siihen kasteen velvoittavaan puoleen. Armosta eläminen ei siis ole mitään lihan vapaaksi julistamista ja siten lihan tahdon mukaan elämistä, vaikka armosta autuutta omistetaankin. Sanaa kilvoitus voidaan myös tässä yhteydessä käyttää jollain tavalla.

alohaopla:
        "...monet vanhemmat laiminlyövät lastensa opettamisen Jumalan sanalla".
        ---
        Näin valitettavasti on!

Vaikka täällä on "sota, kilvoitus, vaiva ja työ", niin on myös ilon ja jopa onnenkin hetkiä.
        Ainakin silloin voi iloita, kun kasteen liittonsa rikkonut kääntyy ja palaa takaisin tuhlaaja pojan tavoin "Isänsä kotiin" (Lk. 15:11-32).

Virsi 311
        6. Oi kuinka se riemuitsee autuudestaan,
        ken uskossa yhdistyy Vapahtajaan,
        saa Herralta vaatteeksi vanhurskauden
        ja ikuisen ARMON ja ystävyyden.

7. On täällä nyt taistelu, kilvoitus, työ,
        vaan siellä on päiväksi muuttunut yö,
        kun nähdä saan kirkkaita kasvojasi
        ja veisata iäti kiitostasi.

• alohaopla
        Tapio522 kirjoitti:

alohaopla:
        ---
        Näin valitettavasti on!

Vaikka täällä on "sota, kilvoitus, vaiva ja työ", niin on myös ilon ja jopa onnenkin hetkiä.
        Ainakin silloin voi iloita, kun kasteen liittonsa rikkonut kääntyy ja palaa takaisin tuhlaaja pojan tavoin "Isänsä kotiin" (Lk. 15:11-32).

Virsi 311

Joo kyllä autuudesta iloitsen, vaikka en olekaan luonteeltani kovin räväkkä. Ilo on sellaista sisäistä rauhaa ja Sanan todistuksen pohjalta nousevaa varmuutta iankaikkisesta pelastuksesta. Jeesuksen sana: "Olkaa turvallisella mielellä, Minä olen voittanut maailman" antaa minulle taisteluiden tiimellyksessä sielun rauhaa. Toki sitten myös sakramenttien todistus on tärkeä kysymys. Useamman kerran on jopa ehtoollisen avustajana ollessa viiniä jaettaessa, viinin vastaanottajan todistus eleellä, antanut todistuksen, että olemme Jeesuksen lunastamat ja yhtä perhettä.

• sinä nyt
        alohaopla kirjoitti:

Joo kyllä autuudesta iloitsen, vaikka en olekaan luonteeltani kovin räväkkä. Ilo on sellaista sisäistä rauhaa ja Sanan todistuksen pohjalta nousevaa varmuutta iankaikkisesta pelastuksesta. Jeesuksen sana: "Olkaa turvallisella mielellä, Minä olen voittanut maailman" antaa minulle taisteluiden tiimellyksessä sielun rauhaa. Toki sitten myös sakramenttien todistus on tärkeä kysymys. Useamman kerran on jopa ehtoollisen avustajana ollessa viiniä jaettaessa, viinin vastaanottajan todistus eleellä, antanut todistuksen, että olemme Jeesuksen lunastamat ja yhtä perhettä.

sielulliseksi heittäydyt. Että oikein iloitset.
        Sehän on ihmisen omaa tunteilua ja hurmahenkisyyttä.
        Ei kuollut ihminen voi iloita.
        Liha on lihaa. Ei se iloitse!!!!!

• alohaopla
        Tapio522 kirjoitti:

alohaopla:
        ---
        Näin valitettavasti on!

Virsi 311

>Ainakin silloin voi iloita, kun kasteen liittonsa rikkonut kääntyy ja palaa takaisin tuhlaaja pojan tavoin "Isänsä kotiin" (Lk. 15:11-32).<

Oliko tuhlaajalapsi Isän lapsi silloinkin, kun tuhlasi Isältä saadun perinnön?

Millä tavalla ja missä vaiheessa Isä tuli tuhlaajapoikaa vastaan?

Käsitetäänkö tulaajapoikakertomus liiankin yksilökeskeisesti?

• opetuksesi mukaan
        alohaopla kirjoitti:

>Ainakin silloin voi iloita, kun kasteen liittonsa rikkonut kääntyy ja palaa takaisin tuhlaaja pojan tavoin "Isänsä kotiin" (Lk. 15:11-32).<

Oliko tuhlaajalapsi Isän lapsi silloinkin, kun tuhlasi Isältä saadun perinnön?

Millä tavalla ja missä vaiheessa Isä tuli tuhlaajapoikaa vastaan?

Käsitetäänkö tulaajapoikakertomus liiankin yksilökeskeisesti?

ei tuhlaajapoika osannut mennä itseensä eikä
        osannut palata. Sehän olisi ihmisen omaa tekoa.
        Isä varmaan haki hänet sieltä sikakaukaloiden ää-
        restä.

• alohaopla
        sinä nyt kirjoitti:

sielulliseksi heittäydyt. Että oikein iloitset.
        Sehän on ihmisen omaa tunteilua ja hurmahenkisyyttä.
        Ei kuollut ihminen voi iloita.
        Liha on lihaa. Ei se iloitse!!!!!

Vääntele vaan. Et voi olla uskoni tunnustaja sen enmpää, kuin uskoni kieltäjä, vaikka niin näyt tahtovan olla. Se on sitä helluntailaisten sielullisuutta.

Iloitsenkin siis Kristuksen teoista edestäni, enkä luulotelluista omista teoistani. Että niin on marjat nimimerkki "sinä nyt".

• alohaopla
        opetuksesi mukaan kirjoitti:

ei tuhlaajapoika osannut mennä itseensä eikä
        osannut palata. Sehän olisi ihmisen omaa tekoa.
        Isä varmaan haki hänet sieltä sikakaukaloiden ää-
        restä.

Viestilläsi osoitat vahvaa luuloa omiin kykyihisi.

• tuollainen
        alohaopla kirjoitti:

Vääntele vaan. Et voi olla uskoni tunnustaja sen enmpää, kuin uskoni kieltäjä, vaikka niin näyt tahtovan olla. Se on sitä helluntailaisten sielullisuutta.

Iloitsenkin siis Kristuksen teoista edestäni, enkä luulotelluista omista teoistani. Että niin on marjat nimimerkki "sinä nyt".

tunteilu on sielullista hurmahenkisyyttä.
        Yritätkö omilla tunteiluillasi ansaita autuuden.
        Ei käy laatuun. Kuollut liha ei osaa iloita!!!!

• ymmärtänyt,
        alohaopla kirjoitti:

Viestilläsi osoitat vahvaa luuloa omiin kykyihisi.

että tässä keskusteltiin tuhlaajapojan palaamisesta,
        eikä minusta.

• alohaopla
        ymmärtänyt, kirjoitti:

että tässä keskusteltiin tuhlaajapojan palaamisesta,
        eikä minusta.

>Mutta sinun opetuksesi mukaan ei tuhlaajapoika osannut mennä itseensä eikä osannut palata. Sehän olisi ihmisen omaa tekoa. Isä varmaan haki hänet sieltä sikakaukaloiden äärestä.<

Viestissäsi sanasta sanaan torjut minun viestini, niin silloin oma tunnustuksesi on: ei tuhlaajapoika Isän apua tarvinnut missään vaiheessa. Siis etkö ole lainkaan tuhlaajalapsi. Silloinhan olet luonnostaan vanhurskas, etkä Kristusta edestäsi tarvitse.

• noin vaikeaa
        alohaopla kirjoitti:

>Mutta sinun opetuksesi mukaan ei tuhlaajapoika osannut mennä itseensä eikä osannut palata. Sehän olisi ihmisen omaa tekoa. Isä varmaan haki hänet sieltä sikakaukaloiden äärestä.<

Viestissäsi sanasta sanaan torjut minun viestini, niin silloin oma tunnustuksesi on: ei tuhlaajapoika Isän apua tarvinnut missään vaiheessa. Siis etkö ole lainkaan tuhlaajalapsi. Silloinhan olet luonnostaan vanhurskas, etkä Kristusta edestäsi tarvitse.

tunnustaa, että tuhlaajapoika MENI ITSEENSÄ JA
        PALASI ISÄNSÄ KOTIIN.
        Ei ollut kysymys isän avusta vaan tuhlaajapojan
        tietoisesta valinnasta, joka sinun oppisi mukaan
        on mahdotonta.
        Älä koko ajan sekoita minua tähän tuhlaajapoikaan!!!!

• alohaopla
        noin vaikeaa kirjoitti:

tunnustaa, että tuhlaajapoika MENI ITSEENSÄ JA
        PALASI ISÄNSÄ KOTIIN.
        Ei ollut kysymys isän avusta vaan tuhlaajapojan
        tietoisesta valinnasta, joka sinun oppisi mukaan
        on mahdotonta.
        Älä koko ajan sekoita minua tähän tuhlaajapoikaan!!!!

Hyvä on, ettet ole tuhlaajapoika. Minut tuhlaajapojan kuitenkin Jeesus on sovintoverellään pessyt. Oletko Sinä siis siitä Jumalan vastaantulosta osaton?

• pysty tunnustamaan,
        alohaopla kirjoitti:

Hyvä on, ettet ole tuhlaajapoika. Minut tuhlaajapojan kuitenkin Jeesus on sovintoverellään pessyt. Oletko Sinä siis siitä Jumalan vastaantulosta osaton?

että tuhlaajapoika PALASI itse.
        Ei häntä kannettu!!!!!!!!

• alohaopla
        pysty tunnustamaan, kirjoitti:

että tuhlaajapoika PALASI itse.
        Ei häntä kannettu!!!!!!!!

On aika tavatonta epäuskoa, ettei Jeesus nosta, kanna, pelasta ja vie perille. En kerta kaikkiaan voi liittyä kanssasi siihen kuoroon, joka todistelee omia kykyjään pelastuksen asiassa.

• sitkeää laatua
        alohaopla kirjoitti:

On aika tavatonta epäuskoa, ettei Jeesus nosta, kanna, pelasta ja vie perille. En kerta kaikkiaan voi liittyä kanssasi siihen kuoroon, joka todistelee omia kykyjään pelastuksen asiassa.

sinun lihasi, kun kierrät kuin kissa kuumaa puuroa, etkä uskalla tunnustaa, että TUHLAAJAPOIKA MENI IT-
        SEENSÄ JA PALASI ISÄN KOTIIN.
        Ei kukaan ole väittänyt etteikö Jeesus nosta, kanna
        ja pelasta. Sinun on vaikeaa pysyä keskusteltavas-
        sa aiheessa. Tyhmyyttäsikö vai pahuuttasi sen teet?

• alohaopla
        sitkeää laatua kirjoitti:

sinun lihasi, kun kierrät kuin kissa kuumaa puuroa, etkä uskalla tunnustaa, että TUHLAAJAPOIKA MENI IT-
        SEENSÄ JA PALASI ISÄN KOTIIN.
        Ei kukaan ole väittänyt etteikö Jeesus nosta, kanna
        ja pelasta. Sinun on vaikeaa pysyä keskusteltavas-
        sa aiheessa. Tyhmyyttäsikö vai pahuuttasi sen teet?

Ei ole pelastusta kuin yhdessä nimessä ja se nimi on Jeesus ja Jeesusta vastaan näyttään nouseva tuon tuostakin. Jeesuksen pieksäntään en lähde, vaan kaikkena Jeeskus on oltava, sillä "Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi 1.Kor.1:30.

• yrität kiertää
        alohaopla kirjoitti:

Ei ole pelastusta kuin yhdessä nimessä ja se nimi on Jeesus ja Jeesusta vastaan näyttään nouseva tuon tuostakin. Jeesuksen pieksäntään en lähde, vaan kaikkena Jeeskus on oltava, sillä "Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi 1.Kor.1:30.

kysymyksen. Mutta sehän on sinun tyylisi kun et
        halua vastata.
        Sinähän se tässä piekset Jeesusta, kun epäilet hänen
        sanojaan.
        Tajuatko sinä ollenkaan, mistä tässä on keskusteltu?
        Sinä kierrät ja kierrät, mutta et uskalla myöntää,
        että tuhlaajapoika MENI ITSEENSÄ.
        Romahtaako koko sinun itsetekoinen oppirakennelmasi,
        jos sen myönnät??????

Saas nähdä, miten sinä taas kierrät kysymyksen!!!

• alohaopla
        yrität kiertää kirjoitti:

kysymyksen. Mutta sehän on sinun tyylisi kun et
        halua vastata.
        Sinähän se tässä piekset Jeesusta, kun epäilet hänen
        sanojaan.
        Tajuatko sinä ollenkaan, mistä tässä on keskusteltu?
        Sinä kierrät ja kierrät, mutta et uskalla myöntää,
        että tuhlaajapoika MENI ITSEENSÄ.
        Romahtaako koko sinun itsetekoinen oppirakennelmasi,
        jos sen myönnät??????

Saas nähdä, miten sinä taas kierrät kysymyksen!!!

Jumala - Jeesus - Pyhä Henki

Jumalan Pyhä Henki toimii nuhtelevana henkenä.
        Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen, että tekemisen.
        Ilman Minua ette voi mitään tehdä.
        Jumala on meidät Jeesukselle antanut ja siten olemme Jeesuksen luo tulleet.
        Ettehän te valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät.
        Uudestisyntyminen on ylhäältä, Jumalasta, siis vedestä ja Hengestä.
        Se on Jumalan teko, että uskotte sen, joka on lähetetty.

Sitten ihminen, lihasta syntynyt luonnostaan vihan lapsi.
        Ei liha mitään hyödytä. Lihasta syntyy vain lihaa, siis turmelusta.

Sitten kun on hyvissä luuloissa itsestään, turmeltuneesta itsestään, niin tietysti kaikki Jumalan toimet ihmisen pelastamiseksi voi kääntää itseensä ja sanoa HEI KATSOKAA, MINÄ SEN TEIN. Minä en niin tee vaikka miten pyörität ja kaunistelet omaksi työksi Jumalan kutsun, synnintuntoon tulon, uskoon tulon, pelastuksen ja valinnan. Taidatpa unohtaa tuhlaajapojan tekemän oman valinnan, joka oli se omavalintainen perinnön otto ja sen hummaaminen luullen, että sitä saa itse käyttää kuten tahtoo.

• alohaopla kirjoitti:

Sitten kun on hyvissä luuloissa itsestään, turmeltuneesta itsestään, niin tietysti kaikki Jumalan toimet ihmisen pelastamiseksi voi kääntää itseensä ja sanoa HEI KATSOKAA, MINÄ SEN TEIN. Minä en niin tee vaikka miten pyörität ja kaunistelet omaksi työksi Jumalan kutsun, synnintuntoon tulon, uskoon tulon, pelastuksen ja valinnan. Taidatpa unohtaa tuhlaajapojan tekemän oman valinnan, joka oli se omavalintainen perinnön otto ja sen hummaaminen luullen, että sitä saa itse käyttää kuten tahtoo.

alohaopla:
        "Taidatpa unohtaa tuhlaajapojan tekemän oman valinnan, joka oli se omavalintainen perinnön otto ja sen hummaaminen luullen, että sitä saa itse käyttää kuten tahtoo".
        ---
        Helposti unohdamme myös vanhemman pojan (Lk. 15:25-32), joka oleellisena osana kuuluu Jeesuksen opettamaan tuhlaajapoika vertaukseen.
        Jeesus puhuu tässä vertauksessaan julkisyntisistä (nuorempi poika)ja toisaalta itsevanhurskaista (vanhempi poika).

• samaa levyä
        alohaopla kirjoitti:

sinä jaksat pyrittää.
        Etkö todella uskalla toistaa edes Raamatun sanoin:
        "tuhlaajapoika MENI ITSEENSÄ JA PALASI isän kotiin".
        Mikä siinä on niin vaikeaa? Sinä kiertelet ja kieroilet ja selittelet, mutta et sinä voi tehdä
        tyhjäksi Raamatun sanoja.
        Eikö edes Raamatuń sana kelpaa vai romahtaako tuo
        epäraamatullinen liha-oppisi.
        Tottakai Jumala vaikutti tuhlaajapojassa tahtomisen ja tekemisen, mutta hän ITSE TEKI PÄÄTÖKSEN JA PALASI kotiin.
        Tuo on jo Raamatun sanan halveksimista kun ei edes
        uskalla toistaa Raamatun sanoin tuhlaajapojan pa-
        luuta.
        Tyypillistä sinun kierolle luonteellesi.

• lähtenyt
        samaa levyä kirjoitti:

sinä jaksat pyrittää.
        Mikä siinä on niin vaikeaa? Sinä kiertelet ja kieroilet ja selittelet, mutta et sinä voi tehdä
        Tottakai Jumala vaikutti tuhlaajapojassa tahtomisen ja tekemisen, mutta hän ITSE TEKI PÄÄTÖKSEN JA PALASI kotiin.
        luuta.

tutkimaan Raamattua, kun on kadonnut palstalta?

• alohaopla
        Tapio522 kirjoitti:

alohaopla:
        "Taidatpa unohtaa tuhlaajapojan tekemän oman valinnan, joka oli se omavalintainen perinnön otto ja sen hummaaminen luullen, että sitä saa itse käyttää kuten tahtoo".
        ---
        Helposti unohdamme myös vanhemman pojan (Lk. 15:25-32), joka oleellisena osana kuuluu Jeesuksen opettamaan tuhlaajapoika vertaukseen.
        Jeesus puhuu tässä vertauksessaan julkisyntisistä (nuorempi poika)ja toisaalta itsevanhurskaista (vanhempi poika).

Tunnustan laillasi, siis samalla tavalla. Vähänkin farisealainen luonne ei sallisi, että julkisynnissä rypönyt pääsee armosta omistamaan autuutta.

• alohaopla
        samaa levyä kirjoitti:

sinä jaksat pyrittää.
        luuta.

Voi ellan letta kyllä Sinä oletkin hyvä. Onneksi olkoon omat päätöksesi. Niinkuin sanottu minun on jäätävä sen varaan, mitä Jeesus on edestäni ja puolestani tehnyt. Armo omistetaan uskolla.

• hartonen

Kasteen velvoitus on pitää hallussa uskon lahja. Minut kastettiin siis jo lapsena ja OLEN OLLUT USKOSSA NIIN PITKÄÄN JA NUORESTA KUIN MUISTAN. Ei ole ollut mitään syytä epäillä etteikö Jumala olisi synnyttänyt uskoani jo kasteessa ja vahvistanut sitä kristillisellä kasvatuksella jota onneksi myös sain!! Kaste on johdatusta uskoon tai sitten siinä saadaan lopullinen uudestisyntyneen usko! Jokin muu symbolinen merkitys tuntuisi raamatun tekstien valossa oudolta ja tarpeettomalta!!

• kaste kenties

joku henkilö, kun sanot:
        Kasteen velvoitus on pitää hallussa uskon lahja."

Mitä muita velvollisuuksia sillä kasteella on?????

• olen saanut

olla lapsesta saakka uskossa, vaikka minua ei ole lapsikastettu, eli sain kasvaa lapsen uskossa . Sitten kun tulin siihen ikään , että ymmärsin hyvän ja pahan, niin uskoin siihen että Jeesus on kuollut ristillä minunkin syntien puolesta ja sain tunnustaa olevani syntinen , joka tarvin Jeesuksen sovitustyön veren pesemään minunkin syntini ja näin sain tulla Jumalan lapseksi... tällä tiellä olen ollut monta kymmentä vuotta Jumalan armosta.

• kylläkään ei

ole vanhemmiten uskossa...

• alohaopla
        kylläkään ei kirjoitti:

ole vanhemmiten uskossa...

Mikä on heidät vietellyt kuoleman tilaan?

• olen saanut kirjoitti:

olla lapsesta saakka uskossa, vaikka minua ei ole lapsikastettu, eli sain kasvaa lapsen uskossa . Sitten kun tulin siihen ikään , että ymmärsin hyvän ja pahan, niin uskoin siihen että Jeesus on kuollut ristillä minunkin syntien puolesta ja sain tunnustaa olevani syntinen , joka tarvin Jeesuksen sovitustyön veren pesemään minunkin syntini ja näin sain tulla Jumalan lapseksi... tällä tiellä olen ollut monta kymmentä vuotta Jumalan armosta.

Minä myös
        olen saanut: "... tulin siihen ikään , että ymmärsin hyvän ja pahan, niin uskoin siihen että Jeesus on kuollut ristillä minunkin syntien puolesta ja sain tunnustaa olevani syntinen , joka tarvin Jeesuksen sovitustyön veren pesemään minunkin syntini ja näin sain tulla Jumalan lapseksi.."
        ---
        Miksi sinua ei kastettu lapsena, vaikka silloin olit jo (lapsen) uskossa?

• mielestäsi

1. johdatus uskoon

Miten sitten selittäisit tämän , sillä moni on tullut uskoon vaikka ei ole lapsena kastettu tai toisaalta moni ei ole uskossa, vaikka on lapsena kastettu ?

2. tai sitten siinä saadaan uudestisyntyneen usko.

Suurin osa lapsikastetuista ei ole uudestisyntyneen uskossa ja toisaalta moni on tullut uudestisyntyneen uskoon, vaikka ei ole lapsikastettu.

Mielestäni nuo sinun perustelut lapsikasteelle olivat huonot, sillä niillä ei ollut mitään perustetta, eli omia sanojasi käyttäen Raamatun valossa lapsikaste vaikuttaisi oudolta ja tarpeettomalta !!

• faith,
        mielestäsi kirjoitti:

1. johdatus uskoon

Miten sitten selittäisit tämän , sillä moni on tullut uskoon vaikka ei ole lapsena kastettu tai toisaalta moni ei ole uskossa, vaikka on lapsena kastettu ?

Suurin osa lapsikastetuista ei ole uudestisyntyneen uskossa ja toisaalta moni on tullut uudestisyntyneen uskoon, vaikka ei ole lapsikastettu.

Mielestäni nuo sinun perustelut lapsikasteelle olivat huonot, sillä niillä ei ollut mitään perustetta, eli omia sanojasi käyttäen Raamatun valossa lapsikaste vaikuttaisi oudolta ja tarpeettomalta !!

oikean sydämen uskon ja mistä tiedät kenellä se on?

uskoa kun on eri ihmisillä eri määrä

Room. 12:3

Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

• kastettu lapsena
        Tapio522 kirjoitti:

Minä myös
        olen saanut: "... tulin siihen ikään , että ymmärsin hyvän ja pahan, niin uskoin siihen että Jeesus on kuollut ristillä minunkin syntien puolesta ja sain tunnustaa olevani syntinen , joka tarvin Jeesuksen sovitustyön veren pesemään minunkin syntini ja näin sain tulla Jumalan lapseksi.."
        ---
        Miksi sinua ei kastettu lapsena, vaikka silloin olit jo (lapsen) uskossa?

Äitini oli uskossa ja ei löytänyt Raamatusta opetusta, että vauva pitäisi kastaa. Hän löysi Raamatusta sen, että kaste kuuluu vasta sen jälkeen kun ihminen on tunnustanut syntinsä ja ottanut henkilökohtaisesti OMAN suunsa tunnustuksella Jeesuksen vastaan. Jeesus siunasi lapsia , niin minutkin on siunattu vauvana :).

• toinen ihminen
        faith, kirjoitti:

Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

voikaan mennä määrittelemään toisen uskoa !

Raamattu sanoo, että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        Kuka uskoo, että Jeesus on Herra ja ylösnoussut, niin silloin usko on "riittävä" .
        Sanotaan myös, että Henki itse todistaa meidän Henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        Joka ikinä minuun uskoo, ei ikinä kuole.

• itseänsä
        faith, kirjoitti:

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa ; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä ? Ellei , niin ette kestä koetusta Kor. 13 : 5a.

• mathetes
        olen saanut kirjoitti:

Olipa innostava todistus kiitos Herralle, ja ole runsaasti siunattu Jeesuksen kalliissa nimessä!
        Halleluja! Ylistys ja kunnia Herralle!

• hartonen
        olen saanut kirjoitti:

Aivan samat kokemukset sinulla kuin minulla ja toki Jumala voi synnyttää uskoa miten vaan se on Jumalan asia, mutta kun Raamattu kertoo että "kaikki te kristukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa ja myös herätetty kuolemasta hänen kanssaan" voi vain todeta, että heräsin nuorena (HYVIN NUORENA) uskoon ja oli se sitten kasteen vaikutusta tai ei niin TAATUSTI SE OLI KUITENKIN OIKEA KASTE JA UUSIMISIA EI TODELLAKAAN TARVITA!!! SE ON VARMAA JOS MIKÄ!

USKOON HERÄÄMINEN JA USKOSSA ELÄMINEN ON KOKO RAAMATUN KOKNAISILMOITUKSEN YHDIN PÄÄTAVOITE JA SE TOTEUTUI MINUN KOHDALLANI JA OLIN MYÖS JO KASTETTU JOTEN KAIKKI MINUN KRISTILLISET ASIANI OVAT NYT KUNNOSSA!!!! Uskokaa se suosiolla te vapaa suuntalaiset tällä palstalla!!!!

En todellakaan tarvitse mitään ritulaalikasteita tässä uskon olotilassani jolla kuitenkin korkeintaankin olisi vain symboolinen arvo!!

• hartonen
        mielestäsi kirjoitti:

1. johdatus uskoon

Täytyy aina muistaa että kasteen vaikutus on Jeesuksen sanojen mukaan yhditetty opetukseen ja monet kastetut eivät ole saaneet opetusta! Tässä yksi selitys asialle. Nämä ovat vaikeita asioita mutta jos kerran uskon löytyminen tai syntyminen on raamatun mukaan kaikista tärkein ja asia joka vie ihmisen taivaaseen niin eikö kasteen merkitys ole jotenkin edesauttaa tätä asiaa?? Mitä muuta merkitystä sillä voisi enää olla???????????? Jeesus KÄSKEE KASTAA JA TÄLLÖIN KASTEEN MERKITYS EI OLE TODELLAKAAN MIKÄÄN SYMBOLIIKKA!!!

• itseänsä kirjoitti:

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa ; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä ? Ellei , niin ette kestä koetusta Kor. 13 : 5a.

Pitää valvoa / koetella itseänsä: "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa;..."
        ---
        "Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
        Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johda minut iankaikkisille tielle".
        Kannattaa lukea koko Psalmi 139!
        (Ps 139:23, 24).
        ---
        Synnintunnustuksessa lausumme:
        ”Taivaallinen Isä.
        Sain kasteen sinun lapseksesi.
        Sinä siirsit minut pimeydestä valoon,
        kadotuksen alta taivaan perilliseksi.
        En ole kuitenkaan elänyt niin kuin lapsellesi sopii.
        En ole kuunnellut ääntäsi enkä totellut tahtoasi.
        Jumala, armahda minua Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden.
        Pese minut puhtaaksi ja anna kaikki syntini anteeksi”.

• heikkoa

Jumalan työ, kun SUURIN OSA jää epäuskon tilaan.
        Raamattu vaan osoittaa, että Jumalan työ on täydellistä.
        Onkohan teidän opissanne jotain vikaa?????

• terence.hill
        heikkoa kirjoitti:

Nopea oli vilkaisusi, jonka jälkeen kommentoit tuota hartosen mainitsemaa tekstiä! Itse aion perehtyä siihen pidemmän aikaa ja kommentoida sitä vasta sitten...

• heikkoa kirjoitti:

Jo on heikkoa: "Jumalan työ, kun SUURIN OSA jää epäuskon tilaan...."
        ---
        Niin, oliko Jumalan työ heikkoa israelilaisten keskuudessa erämaavaelluksen aikana?

Israelilaiset olivat saaneet Jumalalta hyviä lahjoja (1. Kor. 10:1-4); kasteen Moosekseen ja mannaa erämaassa, jotka ovat Uuden Liiton kasteen ja ehtoollisen vanhatestamentilliset esikuvat.
        Kuitenkin perille pääsi vain harva.
        Miksi näin?

"Joka luule seisovansa, katsokoon, ettei lankea" (1. Kor. 10:12).

• vain harva
        Tapio522 kirjoitti:

Jo on heikkoa: "Jumalan työ, kun SUURIN OSA jää epäuskon tilaan...."
        ---
        Niin, oliko Jumalan työ heikkoa israelilaisten keskuudessa erämaavaelluksen aikana?

Israelilaiset olivat saaneet Jumalalta hyviä lahjoja (1. Kor. 10:1-4); kasteen Moosekseen ja mannaa erämaassa, jotka ovat Uuden Liiton kasteen ja ehtoollisen vanhatestamentilliset esikuvat.
        Kuitenkin perille pääsi vain harva.
        Miksi näin?

"Joka luule seisovansa, katsokoon, ettei lankea" (1. Kor. 10:12).

pääsi perille, koska he eivät totelleet Jumalan
        sanaa.
        1. Piet 2:8 Koska he eivät tottele sanaa, niin he
        kompastuvat ja siihen heidät on pantukin."
        Moni lankeaa pois uskostaan, kun ei halua tai uskalla seurata Jeesuksen esimerkkiä kasteen hautaan.
        Sinä johdat harhaan, jos väität, että tuo "Isät
        saivat kasteen Moosekseen", olisi UT:n kasteen
        esikuva. Eiväthän isät kastuneet ollenkaan, vaan
        tuo kuva kertoo siitä, että isät olivat Mooseksen
        tavoin perheensä pappeja ja johtivat perhettään Jumalan tuntemiseen.
        Ei siinä puhuta lapsista tai naisista mitään.
        Tai että manna olisi ehtoollisen esikuva.
        Ehtoollisen esikuva on pääsiäiskaritsa, jonka verta piti sivellä ovien pihtipieliin!!!!!!!!
        Ainoastaan Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun
        maahan, koska he olivat kuuliaisia ja uskoivat
        Jumalan lupauksiin.
        Siis kaste ilman uskoa on turha toimenpide ja
        sentähden sen tulokset ovat niin huonot.

• alohaopla
        vain harva kirjoitti:

pääsi perille, koska he eivät totelleet Jumalan
        sanaa.
        1. Piet 2:8 Koska he eivät tottele sanaa, niin he
        kompastuvat ja siihen heidät on pantukin."
        Moni lankeaa pois uskostaan, kun ei halua tai uskalla seurata Jeesuksen esimerkkiä kasteen hautaan.
        Sinä johdat harhaan, jos väität, että tuo "Isät
        saivat kasteen Moosekseen", olisi UT:n kasteen
        esikuva. Eiväthän isät kastuneet ollenkaan, vaan
        tuo kuva kertoo siitä, että isät olivat Mooseksen
        tavoin perheensä pappeja ja johtivat perhettään Jumalan tuntemiseen.
        Ei siinä puhuta lapsista tai naisista mitään.
        Tai että manna olisi ehtoollisen esikuva.
        Ehtoollisen esikuva on pääsiäiskaritsa, jonka verta piti sivellä ovien pihtipieliin!!!!!!!!
        Ainoastaan Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun
        maahan, koska he olivat kuuliaisia ja uskoivat
        Jumalan lupauksiin.
        Siis kaste ilman uskoa on turha toimenpide ja
        sentähden sen tulokset ovat niin huonot.

Joosua ja Kaaleb toivat luvatusta maasta hyvän todistuksen (vuotaa maitoa ja mettä) ja osoituksen, että vain Jumalan voimalla kansa vaeltaa ja saa luvatun maan omakseen ja pääsee sinne asumaan, vaikka vihollinen on voimakas. Tässä on viittaus monella tavalla iankaikkiseen elämään ja sinne pääsemiseen ainoastaan Jumalan oikean käsivarren avulla. Olen monesti surrut Moosestakin, kun hän kiivastuksissaan löi kalliota (Jeeusta) kahdesti, eikä sen vuoksi saanut päästä Kaananin maalle. No laki tosin näyttää, mutta Joosua, se on Jeesus, johdattaa ja vie yli Jordanin.

• keskustelukumppani

tuo alohaopla.
      Vaikka häneltä kysyy mitä,hän kelaa tuota samaa litugiaa siitä, että hänen täytyy
      jäädä armon varaan.
      Joko hän ei tajua mistä keskustellaan tai sitten
      hän on niin umpikiero, että koettaa kiertää kysy-
      myksen.
      Hänen luontonsa ei anna periksi tunnustaa, että
      Raamattu sanoo, että tuhlaajapoika meni itseensä
      ja palasi isän kotiin.
      En tiedä, mikä siinä on niin vaarallista.

• alohaopla

En nimitä Jumalan tekemää työtä pelastuksessa omalle nimelleni. En voi ryhtyä suutelemaan omaa kättäni, sillä Jeesus sanoo: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt" Joh.6:29. En siis ota itselleni kunniaa kääntymisestäkään saatanan vallasta Jumalan tykö.

• uskalla
        alohaopla kirjoitti:

En nimitä Jumalan tekemää työtä pelastuksessa omalle nimelleni. En voi ryhtyä suutelemaan omaa kättäni, sillä Jeesus sanoo: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt" Joh.6:29. En siis ota itselleni kunniaa kääntymisestäkään saatanan vallasta Jumalan tykö.

lukea edes Raamattua,jossa sanotaan: Tuhlaajapoika meni itseensä ja palasi isän kotiin????????
        Mikä siinä on niin vaikeaa?
        Hyppäätkö sinä aina niiden kohtien yli, jossa
        käsketään tekemään parannus tai käsketään ottamaan
        kaste tai käsketään lähteä seuraamaan Jeesusta.
        No on sinulla lyhyt Raamattu.
        Mikä kunnia siitä ihmiselle tulee, jos hän kääntyy
        saatanan vallasta Jumalan valtakuntaan????
        Kunnia siitä tulee Jumalalle mutta lapsikasteessa
        kunnia tulee vanhemmille ja kummeille!!!!!!!

• alohaopla
        uskalla kirjoitti:

lukea edes Raamattua,jossa sanotaan: Tuhlaajapoika meni itseensä ja palasi isän kotiin????????
        Mikä siinä on niin vaikeaa?
        Hyppäätkö sinä aina niiden kohtien yli, jossa
        käsketään tekemään parannus tai käsketään ottamaan
        kaste tai käsketään lähteä seuraamaan Jeesusta.
        No on sinulla lyhyt Raamattu.
        Mikä kunnia siitä ihmiselle tulee, jos hän kääntyy
        saatanan vallasta Jumalan valtakuntaan????
        Kunnia siitä tulee Jumalalle mutta lapsikasteessa
        kunnia tulee vanhemmille ja kummeille!!!!!!!

Kyllä olen lukenut Raamattua ja olen sieltä oppinut, että olen kuollut ylitsekäymisten ja syntien tähden. Olen lihasta syntynyt ja luonnostaan vihan lapsi. Olen jo Adamissa kuollut. Osv.

Mistään Raamatun kohdasta en ole löytänyt todistusta siitä etten olisi lihasta syntynyt, siis turmeltumaton. Alpo Ahola on siis pois poikennut ja kelvottomaksi käynyt.

En siis tosiaan uskalla väittää Raamatun todistuksen vastaisesti itsestäni parempaa kuin olen. Mielellään tosin väittäisin parempaa kuin olen Sanan todistuksen pohjalta ja väittäisin ruostuneen raudan kullaksi. Ole minulle syntiselle armollinen.

• Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-20)

Kiirastorstaina ”sinä yönä, jona hänet kavallettiin” (1. Kor. 11:23), Jeesus asetti ehtoollisen.
      Ennen ehtoollista Jeesus pesi opetuslastensa jalat .
      Pietarin ihmetellessä tätä, Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"(Joh. 13:10).

Mitä Jeesus tarkoitti kylpemisellä ja jalkojen pesulla?

• Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.

Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.

Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5
        Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.

• alohaopla
        Tapio522 kirjoitti:

Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:

Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.

Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).

Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

Tätä en nyt sano kaikilta osin aivan ehdottomana totuutena, mutta olen otaksunut niin, että Jeesus kastettiin Johanneksen toimesta ja sai ainoana todistuksen Pyhältä Hengeltä ja Jumalalta vanhurskaudesta, SE VALITTU. Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa. Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen. Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt" Mark.1:9-11.
        Jeesus joutui tulikokeeseen autiomaassa perkeleen kanssa ja sen jälkeen valitsi opetuslapsensa. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi Joh.3:22. Tässä siis Jeesus kastaa mahdollisesti omat opetuslapsensa.
        Kun Jeesus on kouluttanut omia opetuslapsiaan, niin sitten Jeesus antaa luvan opetuslasten kastaa valvonnassaan ja siitä on esillä kohta: Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa Joh.4:1-2.
        Sitten Jeesus majesteettina noustessaan taivaaseen antaa opetuslapsille kuninkaina ja pappeina seurakunnassa itsenäisesti valtuuden tehdä kasteessa opetuslapsia nimeen I P PH.

Sitten apostolisena aikana ei uudelleen kastettu näitä, jotka Jeesuksen kastamina tai opetuslasten Jeesuksen antamin valtuuksin kastoivat, mutta Johanneksen parannuksen kasteella kastetut kastettiin uudelleen syntien anteeksi saamiseksi ja Pyhän Hengen saamiseksi Jeesuksen asettamalla kristillisellä kasteella.

(Asetun asiassa kannallesi. Jalkojen pesu on käsityksen mukaan sellaista uskovaisten ihmisten keskeistä sielunhoitoa, että matkan vioista ja virheistä peseydytään ja julistetaan toiselle syntien anteeksiantamusta, että siis on kyse siitä, että omassatunnossa säilyisi Kristuksen rauha ja sisarin ja veljien kesken yhteisymmärrys. Jalkojen pesu ei siis ole kasteeseen liittyvä kysymys, vaan lähinnä sielunhoitoon)

• nyt oikein
        Tapio522 kirjoitti:

Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:

täsmää lapsikasteeseen.
        Hebr 10:22 "Ruumis puhtaalla vedellä pestynä".
        Jos ihminen on pesytynyt, niin kyllä siinä silloin
        on koko ruumis pesty, eikä vain vähän päälakea!!!!!
        Tuo Joh 3:5 ei tunnu menevän sinun tajuntaasi. Ei
        siinä puhuta kasteesta mitään, vaan jos viitsit lukea koko luku, niin kyllä pitäisi selvitä, miten
        ihminen pelastuu....."ettei YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN
        USKOO, HUKKUISI, VAAN SAISI IANKAKKISEN ELÄMÄN."
        Vesi on Jumalan SANAN VERTAUSKUVA!!!!!!!!!!!!
        1. Piet 1:22
        Te olette uudestisyntyneet Jumalan elävän ja
        pysyvän sanan kautta.!!!!!!1
        Lopeta jo tuo sanan vääristely ja nöyrry tunnus-
        tamaan Jumalan sanan auktoriteetti äläkä toista
        tuota vesimagiaa, jossa vedestä tehdään epä-
        jumala.

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

Tätä en nyt sano kaikilta osin aivan ehdottomana totuutena, mutta olen otaksunut niin, että Jeesus kastettiin Johanneksen toimesta ja sai ainoana todistuksen Pyhältä Hengeltä ja Jumalalta vanhurskaudesta, SE VALITTU. Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa. Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen. Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt" Mark.1:9-11.
        Jeesus joutui tulikokeeseen autiomaassa perkeleen kanssa ja sen jälkeen valitsi opetuslapsensa. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi Joh.3:22. Tässä siis Jeesus kastaa mahdollisesti omat opetuslapsensa.
        Kun Jeesus on kouluttanut omia opetuslapsiaan, niin sitten Jeesus antaa luvan opetuslasten kastaa valvonnassaan ja siitä on esillä kohta: Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa Joh.4:1-2.
        Sitten Jeesus majesteettina noustessaan taivaaseen antaa opetuslapsille kuninkaina ja pappeina seurakunnassa itsenäisesti valtuuden tehdä kasteessa opetuslapsia nimeen I P PH.

Sitten apostolisena aikana ei uudelleen kastettu näitä, jotka Jeesuksen kastamina tai opetuslasten Jeesuksen antamin valtuuksin kastoivat, mutta Johanneksen parannuksen kasteella kastetut kastettiin uudelleen syntien anteeksi saamiseksi ja Pyhän Hengen saamiseksi Jeesuksen asettamalla kristillisellä kasteella.

(Asetun asiassa kannallesi. Jalkojen pesu on käsityksen mukaan sellaista uskovaisten ihmisten keskeistä sielunhoitoa, että matkan vioista ja virheistä peseydytään ja julistetaan toiselle syntien anteeksiantamusta, että siis on kyse siitä, että omassatunnossa säilyisi Kristuksen rauha ja sisarin ja veljien kesken yhteisymmärrys. Jalkojen pesu ei siis ole kasteeseen liittyvä kysymys, vaan lähinnä sielunhoitoon)

Katso se Oikea asioiden muoto:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000014723549#22000000014723549
        *
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020954177
        *
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020910516

• alohaopla
        eepu* kirjoitti:

Katso se Oikea asioiden muoto:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000014723549#22000000014723549
        *
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020954177
        *
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020910516

En ole absoluti ja suoraan Jumalalta viestejä saaneen Ellen G. Whiten (1827 USA - 1915) opetuslapsi, vaikka minulla on teossarja "Alfaja ja omega" ja kirja nimeltä "Suuri taistelu". Olen Raamatun oppilas. Siksi voit perustellusti ihan omista lähtökohdistasi käsin sanoa, että näkemyksessäni on virhettä. Vaikka sen sanotkin, niin en luovu niistä perusteista, jotka olen Raamatusta opetukseni perustaksi löytänyt.

• nyt oikein kirjoitti:

täsmää lapsikasteeseen.
        Hebr 10:22 "Ruumis puhtaalla vedellä pestynä".
        Jos ihminen on pesytynyt, niin kyllä siinä silloin
        on koko ruumis pesty, eikä vain vähän päälakea!!!!!
        Tuo Joh 3:5 ei tunnu menevän sinun tajuntaasi. Ei
        siinä puhuta kasteesta mitään, vaan jos viitsit lukea koko luku, niin kyllä pitäisi selvitä, miten
        ihminen pelastuu....."ettei YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN
        USKOO, HUKKUISI, VAAN SAISI IANKAKKISEN ELÄMÄN."
        Vesi on Jumalan SANAN VERTAUSKUVA!!!!!!!!!!!!
        1. Piet 1:22
        Te olette uudestisyntyneet Jumalan elävän ja
        pysyvän sanan kautta.!!!!!!1
        Lopeta jo tuo sanan vääristely ja nöyrry tunnus-
        tamaan Jumalan sanan auktoriteetti äläkä toista
        tuota vesimagiaa, jossa vedestä tehdään epä-
        jumala.

Ei tuo nyt oikein:
        "Tuo Joh 3:5 ei tunnu menevän sinun tajuntaasi. Ei siinä puhuta kasteesta mitään, vaan jos viitsit lukea koko luku, niin kyllä pitäisi selvitä, miten ihminen pelastuu....."
        ---
        Vesi-sanan kääntäminen "sanaksi" Joh. 3:5 on silmien sulkemista asiayhteydestä (=konteksti). Jae vastaa samaan kysymykseen kuin Mark.16:16!!

Miksi Johannes käyttäisi evankeliuminsa alussa niin usein vesi-sanaa eri yhteyksissä ja yht`äkkiä Joh. 3:5 kohdalla vesi-sana ei tarkoittaisikkaan vettä.
        Itse en rohkenesi muuttaa vesi-sanaa miksikään muuksi, vaan uskon sen "niinkuin on kirjoitettu".

Jos tutkitaan Joh. 3:nen luvun kontekstia, jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.

Eikö evankeliumin kirjoittajat ole yhdistelleet kertomuksiaan tiettyjen perusperiaatteiden, mm. aiheiden mukaan.
        Koska Johanneksen evankeliumin alkuluvuissa tulee varsin usein esiin kaste, niin tuskimpa Joh. 3:5:kään kohdalla olisi toisin!
        Annetaan veden olla vettä!

• kolme yhdessä
        Tapio522 kirjoitti:

Ei tuo nyt oikein:
        "Tuo Joh 3:5 ei tunnu menevän sinun tajuntaasi. Ei siinä puhuta kasteesta mitään, vaan jos viitsit lukea koko luku, niin kyllä pitäisi selvitä, miten ihminen pelastuu....."
        ---
        Vesi-sanan kääntäminen "sanaksi" Joh. 3:5 on silmien sulkemista asiayhteydestä (=konteksti). Jae vastaa samaan kysymykseen kuin Mark.16:16!!

Miksi Johannes käyttäisi evankeliuminsa alussa niin usein vesi-sanaa eri yhteyksissä ja yht`äkkiä Joh. 3:5 kohdalla vesi-sana ei tarkoittaisikkaan vettä.
        Itse en rohkenesi muuttaa vesi-sanaa miksikään muuksi, vaan uskon sen "niinkuin on kirjoitettu".

Jos tutkitaan Joh. 3:nen luvun kontekstia, jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.

Eikö evankeliumin kirjoittajat ole yhdistelleet kertomuksiaan tiettyjen perusperiaatteiden, mm. aiheiden mukaan.
        Koska Johanneksen evankeliumin alkuluvuissa tulee varsin usein esiin kaste, niin tuskimpa Joh. 3:5:kään kohdalla olisi toisin!

antikristuksen hengen valtaamat lahkouskoiset kieltävät veden todistuksen, joka on yksi kasteessa lihaksi tulevan Jeesuksen todistaja maan päällä
        (1.Joh.5)

• Vedestä
        Tapio522 kirjoitti:

Ei tuo nyt oikein:
        ---

Kyllä se asiayhteys ratkaisee, mitä vesi-sanalla
        kulloinkin tarkoitetaan.
        Tässä Joh 3-luvussa Jeesus selittää Nikodeemukselle, miten ihminen pelastuu. Sinä otat
        sieltä yhden jakeen ja kuvittelet, että se tarkoittaa kastetta.
        Sinä muutat sen aina kasteeksi, vastoin omaa peri-aatettasi.
        Seuraavassa luvussa Jeesus puhuu myös vedestä Joh 4: 14 .. joka juo sitä vettä, jota minä annan, se
        ei ikinä janoa...."
        Väitätkö siis ,että tässäkin puhutaan kasteesta.
        Eli sitä kastevettä on juotava????????
        KylläJeesus tässäkin tarkoittaa vedellä
        Sanaa!!!
        Joh 7:38-39 Jeesus puhuu jälleen vedestä, mutta
        mutta siinä sanotaan selvästi: "mutta sen hän
        sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka
        uskovat häneen."
        Siis tässä Jeesus vahvistaa, että Pyhä-Henki ei
        tule kasteessa, vaan uskomalla häneen. Ja vesi
        tarkoitti tässä Henkeä.
        Etkö sinä ollenkaan osaa nähdä Jeesuksen kokonais-
        ilmoitusta, koska jääräpäisesti vänkäät ja muutat
        vesi-sanan aina kasteeksi?????
        Jeesus jatkaa tuota samaa aihetta ihmisen pelastu-
        misesta Joh 5:24 Joka kuulee minun sanani ja
        USKOO häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on
        iankaikkinen elämä."
        Kyllä ihmisen pelastuminen on niin tärkeä asia,
        ettei sitä ole jätetty sinun olettamuksesi ja
        väärän tulkintasi varaan vaan niinkuin Jeesus
        sanoo Nikodeemukselle: "Ettei YKSIKÄÄN JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI, VAAN HÄNELLÄ OLISI IANKAIKKINEN
        ELÄMÄ."
        Ei tässäkään puhuta kasteesta mitään!!!!!

• vesi on vettä
        Vedestä kirjoitti:

kulloinkin tarkoitetaan.
        Tässä Joh 3-luvussa Jeesus selittää Nikodeemukselle, miten ihminen pelastuu. Sinä otat
        Seuraavassa luvussa Jeesus puhuu myös vedestä Joh 4: 14 .. joka juo sitä vettä, jota minä annan, se
        ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        uskovat häneen."
        tarkoitti tässä Henkeä.
        iankaikkinen elämä."
        sanoo Nikodeemukselle: "Ettei YKSIKÄÄN JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI, VAAN HÄNELLÄ OLISI IANKAIKKINEN
        ELÄMÄ."

ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        --------------------

38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Raamatun periaate: jos jokin kohta ja ilmaus, kuten vesi=water, ei ole sen alkuperäisessä merkityksessä, niin silloin aina puhuja tai kirjoittaja mainitsee asian erikseen.
        ---------------------------------------------

Joh.3:5 vesi on sen alkuperäisessä merkityksessä vesi=water.

5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

• alohaopla
        vesi on vettä kirjoitti:

ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        --------------------

38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Raamatun periaate: jos jokin kohta ja ilmaus, kuten vesi=water, ei ole sen alkuperäisessä merkityksessä, niin silloin aina puhuja tai kirjoittaja mainitsee asian erikseen.

5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

Vesi on vettä siinäkin paikassa. Jos käsken Sinun juoda vettä, niin mitä juot? Alatko juomaan henkeä?

• pitää yhtä
        alohaopla kirjoitti:

Vesi on vettä siinäkin paikassa. Jos käsken Sinun juoda vettä, niin mitä juot? Alatko juomaan henkeä?

vesi on vettä ja veri on veri ja Henki on Henki

Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

Jumalan sanat ovat vakaat ja todet, eikä niistä saa kadota pieninkään piirto.

• vedestä
        Vedestä kirjoitti:

kulloinkin tarkoitetaan.
        ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        uskovat häneen."
        tarkoitti tässä Henkeä.
        iankaikkinen elämä."
        ELÄMÄ."

Olet siis sitä mieltä, että vesi tarkoittaakin aina sanoja?

Vuotiko Jeesuksen kyljestäkin verta ja sanoja?

"vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä".

Joh.19:34

• jo luomisessa
        alohaopla kirjoitti:

Jumala käytti vettä jo koko maailman ja taivaiden luomisessa, niin miksei vettä käytettäisi luotaessa taivaan asukkaitakin uudestiluomisessa,jota seuraa uudestisyntyminen (vedestä ja Hengestä, Joh.3:5 mukaisesti).

Veden merkityksen luomistyössä ja veden kieltäjiä oli jo alkuseurakunnan aikana. Sama toistuu uudestikastajien taholta tänä aikana.
        2. Piet. 3:5    
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

• Et voi
        alohaopla kirjoitti:

olla noin pimeä???????
        Joka juo sitä vettä jota minä annan , se ei ikinä
        janoa, vaan se vesi ,jonka minä hänelle annan,
        tulee hänessä sen veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
        Järkeäkin on lupa käyttää.

• tajunnut
        vedestä kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä, että vesi tarkoittaakin aina sanoja?

Vuotiko Jeesuksen kyljestäkin verta ja sanoja?

"vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä".

Joh.19:34

mitä minä sanoin.
        Asiayhteys ratkaisee!!!!!!!!!
        Menikö perille?

• tarkoitushakuista
        tajunnut kirjoitti:

mitä minä sanoin.
        Asiayhteys ratkaisee!!!!!!!!!
        Menikö perille?

Lauseiden ja sanojen merkitykset kun sovitetaan ja runnotaan oppiin sopiviksi. Lahko-opeissahan ensin kielletään koko syntiinlankeemus ja perisynti jo sillä perusteela kun sanaa "perisynti" ei sellaisenaan mainita, vaikka sama asia on koko Raamatun keskeinen teema. Se siitä lahko-opista tällä kertaa.

• pakiset
        tarkoitushakuista kirjoitti:

Lauseiden ja sanojen merkitykset kun sovitetaan ja runnotaan oppiin sopiviksi. Lahko-opeissahan ensin kielletään koko syntiinlankeemus ja perisynti jo sillä perusteela kun sanaa "perisynti" ei sellaisenaan mainita, vaikka sama asia on koko Raamatun keskeinen teema. Se siitä lahko-opista tällä kertaa.

Sen saksalaisen munkin kehittämässä lahkossa to-
        della tarkoitushakuisesti väärennetään Jumalan sanaa.

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

En ole absoluti ja suoraan Jumalalta viestejä saaneen Ellen G. Whiten (1827 USA - 1915) opetuslapsi, vaikka minulla on teossarja "Alfaja ja omega" ja kirja nimeltä "Suuri taistelu". Olen Raamatun oppilas. Siksi voit perustellusti ihan omista lähtökohdistasi käsin sanoa, että näkemyksessäni on virhettä. Vaikka sen sanotkin, niin en luovu niistä perusteista, jotka olen Raamatusta opetukseni perustaksi löytänyt.

Raamatusta löytänyt vaan luterilaisten opuksista!!! Etkö jo tajua erehdystäsi, miksi jatkat valheentiellä?!!!

• alohaopla
        Et voi kirjoitti:

olla noin pimeä???????

Ne kohdat ovat Raamatussa selvästi esillä, jos jotakin on joksikin verrattu. On siis esikuvia ja symboleja. Nyt Raamattu missä ei ole jotain verrattu joksikin toiseksi, tarkoitta siis täsmällisesti sitä mitä siinä samotaan. Kun sanotaan, että syntyy vedestä ja hengestä, niin ei siinä sanota mitään vertausta, vaan vesi on vettä ja siihen liittyy henki. Jeesus opetti toisaalla, että ne sanat, jotka hän sanoo ovat henki ja elämä. Kasteessa sanat liittyvät veteen. Siinä on uudestisyntymisen peso. Kaikki lihasta syntyneet tarvitsevat siis Jeesuksen kaksinkertaisesti vannoman vedestä ja Hengestä uudestisyntymisen. Se on ylhäältä Jumalasta uudestisyntymistä. Jos viisas järki sitä ei tajua, niin silloin ei uskota Jumalan sanaa ja mieli on uudestisyntymätön. Silloin siis eletään siinä lihassa, luonnollisessa turmeluksessa syntymisessä.

• alohaopla
        Et voi kirjoitti:

olla noin pimeä???????

Oh hoh Et voi 3.11.2006 klo 20.14 olla noin pimeä???????

• pyhät asiat
        pakiset kirjoitti:

Sen saksalaisen munkin kehittämässä lahkossa to-
        della tarkoitushakuisesti väärennetään Jumalan sanaa.

Kristittyjen lasten pyhää kastetta kolmiyhteisen Jumalan nimeen rienaavat joutuvat kerran sanoistaan tilille, sillä kirjoitettu on

"Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa"

• alohaopla
        eepu* kirjoitti:

Raamatusta löytänyt vaan luterilaisten opuksista!!! Etkö jo tajua erehdystäsi, miksi jatkat valheentiellä?!!!

White on sanonut, että Luther oli oikeaan aikaan. Tajuan, että luulet minun erehtyneen.

• alohaopla
        Et voi kirjoitti:

olla noin pimeä???????

Onko Raamatussasi siis joka kohdassa missä sanotaan VESI, sanottu vesi aina sanan SANA asemasta? Nimimerkki ”Et voi” voit joutua käsityksesi pönkittämiseksi kirjoittamaan oman raamattusi, että saisit oppisi jouhevasti ympättyä ikään kuin niin, että mielipiteesi on veden kestävä.

Olen vuosien saatossa opetettu helluntailaisten taholta, että silloin uudestisyntyy Pyhällä Hengellä ja tulella, kun tekee uskon ratkaisun ja antaa itsensä Jeesukselle ja se modus operandi on siis uudestisyntymä ja Jeesuksen kaksin kertaisesti vannomat sanat Nikodemukselle, "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh.3:5) eivät tarkoita kastetta, sillä "synnit eivät ole vesiliukoisia". No todistin sitten lisäksi eräälle helluntailaiselle, että Paavali kohdassa Titus 3:5 todistaa samaa, niin helluntailainen tokaisi minulle, että "älä aina vetoa Paavaliin". Helluntailaiseen pelastuksen opissa pyhityskristilliseen ja synergistiseen oppiin kuuluu kieltää uudestisyntyminen vedestä ja hengestä.

• alohaopla kirjoitti:

Ne kohdat ovat Raamatussa selvästi esillä, jos jotakin on joksikin verrattu. On siis esikuvia ja symboleja. Nyt Raamattu missä ei ole jotain verrattu joksikin toiseksi, tarkoitta siis täsmällisesti sitä mitä siinä samotaan. Kun sanotaan, että syntyy vedestä ja hengestä, niin ei siinä sanota mitään vertausta, vaan vesi on vettä ja siihen liittyy henki. Jeesus opetti toisaalla, että ne sanat, jotka hän sanoo ovat henki ja elämä. Kasteessa sanat liittyvät veteen. Siinä on uudestisyntymisen peso. Kaikki lihasta syntyneet tarvitsevat siis Jeesuksen kaksinkertaisesti vannoman vedestä ja Hengestä uudestisyntymisen. Se on ylhäältä Jumalasta uudestisyntymistä. Jos viisas järki sitä ei tajua, niin silloin ei uskota Jumalan sanaa ja mieli on uudestisyntymätön. Silloin siis eletään siinä lihassa, luonnollisessa turmeluksessa syntymisessä.

alohaopla: "Nyt Raamattu missä ei ole jotain verrattu joksikin toiseksi, tarkoitta siis täsmällisesti sitä mitä siinä samotaan".
        ---
        Tämä on hyvä huomioida tulkitessamme Raamattua.

Raamattu käyttää paljon kuvakieltä.
        Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti), kuten edellä mainitsinkin.
        Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu siis vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).

• alohaopla
        vesi on vettä kirjoitti:

ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        --------------------

Itse asiassa kun luen viestiketjua tarkemmin, niin olemmekin kait samassa veneessä. Onko niin.

En yhtäältä huomannut, että viestisi ensimmäinen kappale oli lainausta. Toisaalta keskustelua häiritsee jatkuva nimimerkkien vaihtelu, että kerta kaikkiaan ei pääse selvyyteen, että kuka on minkin viestin kirjoittaja, että onko viestin lähettäjä sama vai toinen persoona.

• alohaopla kirjoitti:

Itse asiassa kun luen viestiketjua tarkemmin, niin olemmekin kait samassa veneessä. Onko niin.

En yhtäältä huomannut, että viestisi ensimmäinen kappale oli lainausta. Toisaalta keskustelua häiritsee jatkuva nimimerkkien vaihtelu, että kerta kaikkiaan ei pääse selvyyteen, että kuka on minkin viestin kirjoittaja, että onko viestin lähettäjä sama vai toinen persoona.

alohaopla: "Toisaalta keskustelua häiritsee jatkuva nimimerkkien vaihtelu, että kerta kaikkiaan ei pääse selvyyteen, että kuka on minkin viestin kirjoittaja, että onko viestin lähettäjä sama vai toinen persoona".
        ---
        Tätä minäkin olen ihmetellyt; Miksi pitää jatkuvasti vaihtaa nimimerkkiä???

• Luther selittää tämän mielestäni hyvin:
        "Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi.

Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.

Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut», ja kuitenkin hän siinä (2. jakeessa) sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä, jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän. Ja Pietarille ja niille muille hän (Joh. 13:10) sanoo, että "kylpenyt" ja "puhdas" "ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään".

Tästä on toisaalla usein puhuttu: uskon kautta kristitty tarttuu Kristuksen puhtauteen; sen puhtauden tähden hän myöskin julistetaan puhtaaksi ja myöskin todella alkaa tulla puhtaaksi. Uskon mukana nimittäin annetaan Pyhä Henki, joka ihmisessä vaikuttaa sen, että tämä siitä pitäen vastustaa syntiä ja tukahduttaa sitä" (LUTHER).
        ---
        Virsi 314.
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
        Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
        Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.

• alohaopla
        Tapio522 kirjoitti:

alohaopla: "Toisaalta keskustelua häiritsee jatkuva nimimerkkien vaihtelu, että kerta kaikkiaan ei pääse selvyyteen, että kuka on minkin viestin kirjoittaja, että onko viestin lähettäjä sama vai toinen persoona".
        ---
        Tätä minäkin olen ihmetellyt; Miksi pitää jatkuvasti vaihtaa nimimerkkiä???

Mutta katsoin viestiketjun alkuun ja totesin, ettei olla pysytty otsikossa. Luin siis alkuperäisen viestisi ja tuen painomusteella kantaasi.

Vanhaa ihmistä on kuoletettava ja sijaan on joka päivä noustava uusi ihminen. Joka päivä Isä meidän rukouksessa todetaan Jumalan lakiin peilaten, että tänäänkin on anteeksipyydettävää, joten pyhityselämämme ei ole täydellistä.

• mitä Jeesus
        Tapio522 kirjoitti:

Luther selittää tämän mielestäni hyvin:
        "Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi.

Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.

Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut», ja kuitenkin hän siinä (2. jakeessa) sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä, jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän. Ja Pietarille ja niille muille hän (Joh. 13:10) sanoo, että "kylpenyt" ja "puhdas" "ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään".

Tästä on toisaalla usein puhuttu: uskon kautta kristitty tarttuu Kristuksen puhtauteen; sen puhtauden tähden hän myöskin julistetaan puhtaaksi ja myöskin todella alkaa tulla puhtaaksi. Uskon mukana nimittäin annetaan Pyhä Henki, joka ihmisessä vaikuttaa sen, että tämä siitä pitäen vastustaa syntiä ja tukahduttaa sitä" (LUTHER).
        ---
        Virsi 314.
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
        Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
        Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.

tarkoitti, kun hän siteerasi Raamattua:
        "Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut».
        Jumalan sana on vertauskuva vedestä, joka puhdistaa meidät.
        Ef 5:25.. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen,
        vedellä pesten, SANAN KAUTTA..."
        Luther ymmärsi välillä varsin selvästi, miten me
        voimme puhdistua, kun hän lisää:
        "Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. "
        Miksi siihen sotketaan kaste, vaikka Lutherkin
        sanoo selvästi, ette tämä puhtaus saadaan
        USKON KAUTTA!!!!!!!!!!!!!!

• alohaopla
        mitä Jeesus kirjoitti:

tarkoitti, kun hän siteerasi Raamattua:
        "Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut».
        Jumalan sana on vertauskuva vedestä, joka puhdistaa meidät.
        Ef 5:25.. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen,
        vedellä pesten, SANAN KAUTTA..."
        Luther ymmärsi välillä varsin selvästi, miten me
        voimme puhdistua, kun hän lisää:
        "Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. "
        Miksi siihen sotketaan kaste, vaikka Lutherkin
        sanoo selvästi, ette tämä puhtaus saadaan
        USKON KAUTTA!!!!!!!!!!!!!!

Voitko siis osoittaa, että luterilaiset ovat hyljänneet uskon näillä palstoilla. En ole nähnyt sellaisia viestejä, että kun minut on kastettu, niin nyt ei uskoa tarvita lainkaan. Jos minä olen sellaista tavannut elämässä, niin olen ilmoittanut, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen ja tuo koskee kaikkia ilman ikärajoitusta. Helluntailaisten kuuluu vain torjua se, että luterilaiset uskoisivat Sanan. Helluntailaiset myös torjuvat Jeesuksen ilmoittaman tien minkä kautta tulemme Kristuksesta osalliseksi. Helluntailaiset sanovat itse tulleensa Jeesuksen omaksi omalla valinnallaan. Raamattu nyt kuitenkin sanoo selvästi miten Jeesuksen omaksi tullaan. Uskolla se Sanan todistus kasteesta omistetaan. Joka siis uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

White on sanonut, että Luther oli oikeaan aikaan. Tajuan, että luulet minun erehtyneen.

Mutta entä nyt, miten on; Luterilaisten sekasanasoppa-oppi??

heiltä seuraava lainaus
        http://www.nic.funet.fi/pub/doc/religion/christian/library/fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html

”Nuo hurmahenget tekevät siis meille vääryyttä, kun he huutavat meille päin naamaa, että me muka saarnaamme uskoa vastaan. Juuri USKOAHAN me yksinomaan VAADIMME, ja lisäksi pidämme sitä aivan VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ. ILMAN SITÄ ei kukaan voi ottaa vastaan eikä saada mitään.”

… ja sitten;

”Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut.
        Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään, sillä minun uskoni ei luo kastetta, vaan ottaa kasteen vastaan.

Vaikka siis kastetta ei otettaisi vastaan eikä käytettäisi oikealla tavalla, ei se siitä vääräksi muuttuisi, kastehan ei ole sidottu meidän uskoomme, vaan sanaan. Jos vaikka joku juutalainen tulisi tänään vilpillisesti ja pahoin aikein luoksemme ja me täysin vakavissamme kastaisimme hänet, meillä ei olisi pienintäkään oikeutta väittää tätä kastetta vääräksi. Onhan siinä läsnä vesi ja Jumalan sana, vaikka kastettava ei niitä vastaanottaisikaan sillä tavoin kuin hänen pitäisi. Saavathan nekin, jotka käyvät kelvottomina ehtoollisella, epäuskostaan huolimatta oikean sakramentin.”

*
        --- MUTTA sitten Martti Luther(kin) HERÄÄ ja hän alkoi tutkimaan perusteellisesti asiaa ja etsi vakaasti RAAMATUSTA "lapsikasteasiaan" perusteluja mutta ei niitä löytänytkään --- ja lopuksi totesikin, että ... sehän, sehän oli sekin paavilta tullut HARHAOPPI! (Galatalaiskirjeen Selitys sivu 100),
        …. niinpä Martti Luther kirjoitti:
        21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET KUULE EIVÄTKÄ YMMÄRRÄ JUMALAN SANAA; heillä EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."

Sillä näin Martti Luther painotti kastettavan OMAKOHTAISTA USKOA ja kirjoitti:
        "kaste EI AUTA ketäkään eikä sitä ole ANNETTAVA KENELLEKÄÄN, joka ei OMASTA PUOLESTAAN USKO;
        ilman OMAKOHTAISTA USKOA EI OLE KETÄÄN KASTETTAVA.

Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa USKOA.
        Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja TODISTAA (RAAMATULLA), (ja) että pienet lapset ITSE USKOVAT ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon ÄLKÖÖN KASTETTAKO LAPSIA OLLENKAAN, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.”!

21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA." … --- Näin siis Martti Lutherkin lopulta myöntyi Raamatun kannalle!

HALLELUJA ! Aamen!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
        "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
        Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
        Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!

Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

…. Sillä Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

.. ja se on myös kasteen antamisen EHTO ja näin tie pelastukseen;

Vapahtaja tarkoitti itseään; kun puhui Nikodeemukselle vedestä ja Hengestä, se on toisin sanoen USKOA/LUOTTAMUSTA Häneen PELASTAJANA, heidän Vapahtajaansa, menemällä uskonmukaiselle upotuskasteelle, jossa annetaan anteeksiantamus ja Pyhän Hengen Lahja (Apt.1:5), ja joka saa aikaan ihmisessä tuon UUDESTISYNTYMÄN:
        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

Sillä kun "…(ks.Apt.2:38) HÄN tulee, TOTUUDEN HENKI, johdattaa hän teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." ( Ks. Joh.16:13,14; Apt.1:5)

Roomalaiskirje:
        6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

13:12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.

Efesolaiskirje:
        4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

Kolossalaiskirje:
        3:8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
        "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
        Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
        Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!

Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

…. Sillä Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• alohaopla
        vesi on vettä kirjoitti:

ei ikinä janoa...."
        Sanaa!!!
        --------------------

Lähetin viestin: "Itse asiassa - tarkennan tai kysyn", niin miksi et vastannut viestiin?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3116
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1891
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      323
      1822
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      129
      1736
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      65
      1293
    6. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1229
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1209
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      141
      1171
    9. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1163
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      72
      1117
    Aihe