Kuunnelkaa tästä,
http://www.luthersaatio.com/saarnat.php
(saarnat löytyvät sivulta hieman alempaa ja päivämäärä on 05.09.2004)
Matti Väisäsen saarnat synnistä, kasteesta ja uskosta. Saarnojen yhteiskesto on vajaa 2 tuntia. Kuuntelin juuri äsken kaikki läpi ja oli pakko laittaa linkki tähän näkyville, koska oli todella hyvää opetusta ja tuli myös vastauksia moniin niihin kysymyksiin jotka ovat täälläkin hiertäneet välejä! Kannattaa todella kuunnella!
Kuunnelkaa tästä Matti Väisäsen saarnat synnistä, kasteesta ja uskosta!!
17
710
Vastaukset
- kuunnellut
ja lukenut hänen teoksiaan, mutta sanon suoraan,
että samaa kirkollista hapatusta se on kun mitä
nuo lapsikastekiivailijat täällä ovat esittäneet.
Ei kannata kuunnella.- terence.hill
Ennakkoasenteesi estää kuuntelemasta. Miten kehtaat VALEHDELLA, että olisit muka kuunnellut ne.
- Väisäsen
terence.hill kirjoitti:
Ennakkoasenteesi estää kuuntelemasta. Miten kehtaat VALEHDELLA, että olisit muka kuunnellut ne.
saarnoja ja uskon, että ei noissa ole mitään uutta,
mitä en jo aikaisemmin olisi kuullut.
En väittänyt, että olisin kuunnellut juuri nuo saarnat. Luthersäätiöltä voi tilata ilmaisia kastekirjasia jakoon:
Kaste ja usko
Pelastuksen tie Raamatussa (Matti Väisänen)
http://www.luthersaatio.com/julkaisut.php
Linkistä löytyy paljon muutakin hyvää luettavaa.
Kannattaa tutustua!
----
Kirjasen arvostelua:
"Oppi kasteesta on, kuten itse evankeliumikin ennen kaikkea hyvin yksinkertainen. Vain ylpeä järkeisoppimme ja epäuskoinen sydämemme tahtoo tehdä siitä monimutkaisen. Matti Väisänen vie lukijan kasteen kirkkaan ilosanoman äärelle. Tervetullut opetus sekavaan aikaamme!"
-pastori Risto Soramies-
"Väisäsen kasteopetusta lukiessamme olemme avatun armolähteen äärellä. Sen virvoittavista virroista nauttiessamme ymmärrämme uskossa, mitä tarkoittaa vanhan kristikansan viisaus: 'Olen kastettu, olen pelastettu'."
-teol. tri Timo Laato-
Artikkelin kirjoittaja rovasti Matti Väisänen tunnetaan paitsi herätysliikejohtajana ennen muuta myös rakastettuna julistajana sekä terävänä kirjoittajana.- terence.hill
Väisäsen kirjoitti:
saarnoja ja uskon, että ei noissa ole mitään uutta,
mitä en jo aikaisemmin olisi kuullut.
En väittänyt, että olisin kuunnellut juuri nuo saarnat....Väisäsen kirjoissaan ja puheissaan sanomia asioita, ja esittää niihin kritiikkiäsi?
- oli se
terence.hill kirjoitti:
...Väisäsen kirjoissaan ja puheissaan sanomia asioita, ja esittää niihin kritiikkiäsi?
kun Väisänen neuvoi erästä tätiä, joka epäili
lapsikasteensa riittämättömyyttä, hakemaan pappi-
lasta kastetodistus ja naulaamaan se arkkuunsa jotta
voisi näyttää sitä sitten taivaan portilla sisään-
pääsylippuna.
Onko tämä oppineen miehen puhetta? - tilataan kuormautollinen heti
Tapio522 kirjoitti:
Luthersäätiöltä voi tilata ilmaisia kastekirjasia jakoon:
Kaste ja usko
Pelastuksen tie Raamatussa (Matti Väisänen)
http://www.luthersaatio.com/julkaisut.php
Linkistä löytyy paljon muutakin hyvää luettavaa.
Kannattaa tutustua!
----
Kirjasen arvostelua:
"Oppi kasteesta on, kuten itse evankeliumikin ennen kaikkea hyvin yksinkertainen. Vain ylpeä järkeisoppimme ja epäuskoinen sydämemme tahtoo tehdä siitä monimutkaisen. Matti Väisänen vie lukijan kasteen kirkkaan ilosanoman äärelle. Tervetullut opetus sekavaan aikaamme!"
-pastori Risto Soramies-
"Väisäsen kasteopetusta lukiessamme olemme avatun armolähteen äärellä. Sen virvoittavista virroista nauttiessamme ymmärrämme uskossa, mitä tarkoittaa vanhan kristikansan viisaus: 'Olen kastettu, olen pelastettu'."
-teol. tri Timo Laato-
Artikkelin kirjoittaja rovasti Matti Väisänen tunnetaan paitsi herätysliikejohtajana ennen muuta myös rakastettuna julistajana sekä terävänä kirjoittajana.uunissa! :)
- terence.hill
oli se kirjoitti:
kun Väisänen neuvoi erästä tätiä, joka epäili
lapsikasteensa riittämättömyyttä, hakemaan pappi-
lasta kastetodistus ja naulaamaan se arkkuunsa jotta
voisi näyttää sitä sitten taivaan portilla sisään-
pääsylippuna.
Onko tämä oppineen miehen puhetta?...kertoisit niistä hänen puheidensa/kirjojensa kohdista, joissa hän selittää Raamatun tekstejä.
Kasteesta keskustelussa se, mitä Raamattu opettaa, ja miten Raamatun tekstit oikein tulkitaan, on keskeistä.
Tulkitsiko Väisänen Raamattua mielestäsi väärin? Ja mitkä hänen tulkintansa olivat mielestäsi vääriä?
Tuleeko mitään mieleesi? Vai oliko ainoa mieleesi jäänyt asia tuo, minkä kerroit? Olethan lukenut kirjoja ja kuunnellut puheita... Vai oletko? - hartonen
oli se kirjoitti:
kun Väisänen neuvoi erästä tätiä, joka epäili
lapsikasteensa riittämättömyyttä, hakemaan pappi-
lasta kastetodistus ja naulaamaan se arkkuunsa jotta
voisi näyttää sitä sitten taivaan portilla sisään-
pääsylippuna.
Onko tämä oppineen miehen puhetta?Kuuntele saarnat nimittäin viimeisessä osiossa hän kertoo sen kastetodistustilanteen kokonaisuudessaan ja kun sen on häneltä itseltään kuunnellut niin EI TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN HÖLMÖ JUTTU! Olet kuullut vain huhuja!
terence.hill kirjoitti:
...kertoisit niistä hänen puheidensa/kirjojensa kohdista, joissa hän selittää Raamatun tekstejä.
Kasteesta keskustelussa se, mitä Raamattu opettaa, ja miten Raamatun tekstit oikein tulkitaan, on keskeistä.
Tulkitsiko Väisänen Raamattua mielestäsi väärin? Ja mitkä hänen tulkintansa olivat mielestäsi vääriä?
Tuleeko mitään mieleesi? Vai oliko ainoa mieleesi jäänyt asia tuo, minkä kerroit? Olethan lukenut kirjoja ja kuunnellut puheita... Vai oletko?lapsen pelastumiselle on samat vaatimukset kuin aikuiselle. Näinhän se ei ole. Miksi ei ole alaviitteitä!? Koska asia oli selvä siihen aikaan. Ei tarvittu alaviitteitä. Luopuuko lapsi saastaisesta elämästään!? Tietääkö lapsi ylipäänsä jotain saastaisesta elämästä!?
1. Kor. 7:14
Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
Jos lapsikaste tekee pyhäksi ja tuohon aikaan kastettiin lapsia niin miten MUKA lapset voivat olla epäpuhtaita kastettuina.
Ei ollut käytössä lapsikastetta vaan lapset olivat pyhiä vanhempien uskon kautta. On useita esimerkkejä että lapset eivät usko ilman muutaman vuoden ikää ja sanan julistusta. Monessa perheessä lapsi on epäillyt Jumalan olemassa oloa muutamanvuoden iässä. Mihin se usko katosi joka kasteessa tuli!?- hartonen
BelieveItOrNot kirjoitti:
lapsen pelastumiselle on samat vaatimukset kuin aikuiselle. Näinhän se ei ole. Miksi ei ole alaviitteitä!? Koska asia oli selvä siihen aikaan. Ei tarvittu alaviitteitä. Luopuuko lapsi saastaisesta elämästään!? Tietääkö lapsi ylipäänsä jotain saastaisesta elämästä!?
1. Kor. 7:14
Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
Jos lapsikaste tekee pyhäksi ja tuohon aikaan kastettiin lapsia niin miten MUKA lapset voivat olla epäpuhtaita kastettuina.
Ei ollut käytössä lapsikastetta vaan lapset olivat pyhiä vanhempien uskon kautta. On useita esimerkkejä että lapset eivät usko ilman muutaman vuoden ikää ja sanan julistusta. Monessa perheessä lapsi on epäillyt Jumalan olemassa oloa muutamanvuoden iässä. Mihin se usko katosi joka kasteessa tuli!?Onko siis sitten väärin kastaa lapsi jos se on pyhitetty. Pyhitys uskon kautta on kuitenkin aikuiselle oikean kasteen edellytys. Eikö siis saman logiikan mukaan vahempien usko voi olla lapsen kasteen oikeellisuuden tae! Kaste on kuitenkin lahjaa eikä se ole suorituksta Jumalalle!
---------------------------
Tuo Raamatun kohta josta mainitsit on todella paljon mietityttänyt minua. Nämä ovat vaikeita asioita ja en itsekään ole helvettiin kastamattomia lapsia heittämässä, koska lapsen kasteen saanti on muiden ihmisen armoilla ja kenenkään lapsen kohtalo ei voi jäädä riippumaan muiden toimista!
Olen itse lähtenyt liikkelle siitä että tutkin sitä ensin saadaanko kasteessa Jumalalta jotain vai suoritanko minä kasteessa jumalalle. Olen päätynyt edelliseen joten lapsikaste tuntuu luonnolliselta.
En itse ole siis vastasyntyneitä heittämmässä helvettiin. Koska kuitenkin usko on se mihin kaikella tähdätään ja jos henkilö on uskossa ja on jo kastettu niin silloin asiat ovat kunnossa eikä uusia kasteita tarvita. Näen niin että kasteen tehtävä on antaa lopullinen uskon varmuus tai johdattaa siihen! Miksi muuten kirjoitettaisiin "ottakaa kaste syntienanteeksiantamukseksi" tai "joka ei synny vedestä' ja hengestä ei voi nähdä..." Jokin muu merkitys siis kasteelle olisi täysin outo ja turha!!!!. Se mitä Jumala kuitenkin eniten haluaa on, että kaikki ihmiset löytävät uskon ja PELASTUVAT TÄMÄN USKON KAUTTA! Jos siis kasteen tehtävä on jokin muu EI SE OLE LAINKAAN TARPEELLINEN PELASTUMISEEN JA EIKÄ MYÖSKÄÄN KIRJOITETTAISI "joka uskoo ja kastetaan se pelastuu". - että kaste kuuluu olennaisena
hartonen kirjoitti:
Onko siis sitten väärin kastaa lapsi jos se on pyhitetty. Pyhitys uskon kautta on kuitenkin aikuiselle oikean kasteen edellytys. Eikö siis saman logiikan mukaan vahempien usko voi olla lapsen kasteen oikeellisuuden tae! Kaste on kuitenkin lahjaa eikä se ole suorituksta Jumalalle!
---------------------------
Tuo Raamatun kohta josta mainitsit on todella paljon mietityttänyt minua. Nämä ovat vaikeita asioita ja en itsekään ole helvettiin kastamattomia lapsia heittämässä, koska lapsen kasteen saanti on muiden ihmisen armoilla ja kenenkään lapsen kohtalo ei voi jäädä riippumaan muiden toimista!
Olen itse lähtenyt liikkelle siitä että tutkin sitä ensin saadaanko kasteessa Jumalalta jotain vai suoritanko minä kasteessa jumalalle. Olen päätynyt edelliseen joten lapsikaste tuntuu luonnolliselta.
En itse ole siis vastasyntyneitä heittämmässä helvettiin. Koska kuitenkin usko on se mihin kaikella tähdätään ja jos henkilö on uskossa ja on jo kastettu niin silloin asiat ovat kunnossa eikä uusia kasteita tarvita. Näen niin että kasteen tehtävä on antaa lopullinen uskon varmuus tai johdattaa siihen! Miksi muuten kirjoitettaisiin "ottakaa kaste syntienanteeksiantamukseksi" tai "joka ei synny vedestä' ja hengestä ei voi nähdä..." Jokin muu merkitys siis kasteelle olisi täysin outo ja turha!!!!. Se mitä Jumala kuitenkin eniten haluaa on, että kaikki ihmiset löytävät uskon ja PELASTUVAT TÄMÄN USKON KAUTTA! Jos siis kasteen tehtävä on jokin muu EI SE OLE LAINKAAN TARPEELLINEN PELASTUMISEEN JA EIKÄ MYÖSKÄÄN KIRJOITETTAISI "joka uskoo ja kastetaan se pelastuu".asiana kun ihminen tulee uskoon... Mutta on hyvä lukea koko lause... "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, MUTTA JOKA EI USKO SE TUOMITAAN KADOTUKSEEN . Eikö tää koko lause todista sen, että USKO se tärkein asia pelastumisessa.
- hartonen
että kaste kuuluu olennaisena kirjoitti:
asiana kun ihminen tulee uskoon... Mutta on hyvä lukea koko lause... "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, MUTTA JOKA EI USKO SE TUOMITAAN KADOTUKSEEN . Eikö tää koko lause todista sen, että USKO se tärkein asia pelastumisessa.
Ehdottomasti usko on koko pelastuksen sanoman ydin asia!!! Ilman uskoa kukaan ei voi olla otollinen, mutta luterilaisessa tulkinnassa katsotaan kasteella olevan se rooli että se antaa uskon tai joidenkin suuntausten mukaan johdattaa ainakin voimakkaasti siihen. Siitä mistä ja miten Jumala synnyttää uskon aina ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi täysin selkeää selvyyttä. On selvää ettei Jumalan kädet ole kasteeseen sidottuja ja usko voi siis tulla muutenkin, mutta se ei tyhjennä sitä tosiaasiaa että kasteen rooli on raamatun mukaan kuitenkin selkeimmin nimenomaan uskoon johdattava NIIN ETTÄ SEN EDELLYTYKSENÄ OLISI OIKEA USKO! MITÄ HYÖTYÄ TÄLLAISESTA KASTEESTA OLISI KENELLEKÄÄN JA MIKSI JEESUS TÄLLAISELLA KASTEELLA KÄSKISI KASTAMAAN! Usko on pääasia ja jos kasteeen tehtävä ei ole siihen jollain tavoin ainakin johdattava EI KASTEELLA OLISI MITÄÄN TARKOITUSTA VAAN SIITÄ TULISI PELKKÄ LAIN TEKO JUMALALLE!
hartonen kirjoitti:
Ehdottomasti usko on koko pelastuksen sanoman ydin asia!!! Ilman uskoa kukaan ei voi olla otollinen, mutta luterilaisessa tulkinnassa katsotaan kasteella olevan se rooli että se antaa uskon tai joidenkin suuntausten mukaan johdattaa ainakin voimakkaasti siihen. Siitä mistä ja miten Jumala synnyttää uskon aina ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi täysin selkeää selvyyttä. On selvää ettei Jumalan kädet ole kasteeseen sidottuja ja usko voi siis tulla muutenkin, mutta se ei tyhjennä sitä tosiaasiaa että kasteen rooli on raamatun mukaan kuitenkin selkeimmin nimenomaan uskoon johdattava NIIN ETTÄ SEN EDELLYTYKSENÄ OLISI OIKEA USKO! MITÄ HYÖTYÄ TÄLLAISESTA KASTEESTA OLISI KENELLEKÄÄN JA MIKSI JEESUS TÄLLAISELLA KASTEELLA KÄSKISI KASTAMAAN! Usko on pääasia ja jos kasteeen tehtävä ei ole siihen jollain tavoin ainakin johdattava EI KASTEELLA OLISI MITÄÄN TARKOITUSTA VAAN SIITÄ TULISI PELKKÄ LAIN TEKO JUMALALLE!
selvää että usko ei tule kasteessa. Koska mikään kohta raamatussa ei tue sitä. On yksi kohta jota vähän vääristelemällä saadaan asia näyttämään siltä että usko tulee kasteessa. Hyväksyisin tuon luterilaisen kirkon opin jos joku kohta tukisi sitä mutta kun ei...
- hartonen
BelieveItOrNot kirjoitti:
selvää että usko ei tule kasteessa. Koska mikään kohta raamatussa ei tue sitä. On yksi kohta jota vähän vääristelemällä saadaan asia näyttämään siltä että usko tulee kasteessa. Hyväksyisin tuon luterilaisen kirkon opin jos joku kohta tukisi sitä mutta kun ei...
"Kaikki te Kristukseen kastetut olette kastetut hänen ruumiiseen jne.."
"Ottakaa kaste syntienneanteeksiantamiseksi niin te saatte pyhän hengen lahjan"
"totisesti joka ei synny vedestä ja hengestä ei voi nähdä taivastenvaltakuntaa"
"jumala on synnyttänyt teidät uudesti uudestisyntymisen peson kautta"
"kastakaa ja opettakaa"
"tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksiantamukseksi niin te saatte Pyhän Hengen lahjan, teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille niille joita herramme Jumala kutsuu"
Siis miksei Jumala kutsuisi lapsia luokseen.
Kylä kasteella on se merkitys Raamatussa että se liittää jollakin tavalla Kristukseen ja siihen sisältyy myös syntienanteeksiantamus uskon kautta! Se on siis lahjaa eikä lain teko Jumalalle! Kasteella on selvä lahjaluonne ja sen tarkoituksena on jotekin aineellisena elementtinä liittää meidät Kristukseen ja tällöin meidän ihmisten on helpompi ehkä luottaa häneen ja hänen huolenpitoonsa koska meillä on jokin aineellinen todite olemassa! No edellinen oli omaa spekulaatiotani, mutta joka tapauksessa kyllä Raamattu puhuu kasteesta paljon painavammin kuin että se olisi pelkkää symboliikka uskoon tulon jälkeen! hartonen kirjoitti:
"Kaikki te Kristukseen kastetut olette kastetut hänen ruumiiseen jne.."
"Ottakaa kaste syntienneanteeksiantamiseksi niin te saatte pyhän hengen lahjan"
"totisesti joka ei synny vedestä ja hengestä ei voi nähdä taivastenvaltakuntaa"
"jumala on synnyttänyt teidät uudesti uudestisyntymisen peson kautta"
"kastakaa ja opettakaa"
"tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksiantamukseksi niin te saatte Pyhän Hengen lahjan, teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille niille joita herramme Jumala kutsuu"
Siis miksei Jumala kutsuisi lapsia luokseen.
Kylä kasteella on se merkitys Raamatussa että se liittää jollakin tavalla Kristukseen ja siihen sisältyy myös syntienanteeksiantamus uskon kautta! Se on siis lahjaa eikä lain teko Jumalalle! Kasteella on selvä lahjaluonne ja sen tarkoituksena on jotekin aineellisena elementtinä liittää meidät Kristukseen ja tällöin meidän ihmisten on helpompi ehkä luottaa häneen ja hänen huolenpitoonsa koska meillä on jokin aineellinen todite olemassa! No edellinen oli omaa spekulaatiotani, mutta joka tapauksessa kyllä Raamattu puhuu kasteesta paljon painavammin kuin että se olisi pelkkää symboliikka uskoon tulon jälkeen!meillä on nyt vähän ongelmia. Miksi ne miekkakaulalla kastetuiden kohdalla ei tapahtunut mitään!? Menivät ja pesivät kasteen pois. Heidän olisi pitänyt tulla uskoon ja alkaa elämään uutta elämää. Luterilaisen kirkon kasteessa tapahtuu liikaa. Alkuseurakunnassa ihmiset päättivät tehdä parannuksen ja "hylkäsivät" synnin ennen kasteelle menoa. Pyrkivät elämään parempaa elämää. Se on yksi asia josta sanotaan että alkoivat elää uutta elämää. Se oli osaksi tietoinen päätös tyyliin "tässä ja nyt minä muutan ja parannan tapani!" Luterilaisen kirkon mukaan ihminen alkaa elämään jo vauvasta lähtien uutta elämää vaikka ei edes erota hyvää pahasta. Kun lapsi ei erota noita kahta asiaa toisistaan niin ei voida puhua että lapselta vaaditaan sama kuin aikuiselta. Tuo on niin selvä asia että lapsen käsityskyky ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten ei kukaan muu kuin ihmiset voi vaatia jotain tuollaista.
Yksi syy miksi noiden miekka kastettujen kohdalla ei tapahtunut mitään oli se että ei se kaste sellaisenaan auta. Ensin olisi pitänyt olla usko. Jumalan pyhä henki ei ollut vielä tehnyt tehtäväänsä noissa ihmisissä. He eivät olleen ns. vastaanottavaisessa tilassa. Ihminen omalla toiminnallaan pystyy taistelemaan Jumalaa vastaan ja estämään Jumalan hengen työn. Mutta luterilainen kirkko opettaa että näin ei ole vaan ihminen ei pysty vaikuttamaan siihen miten Jumala työn tekee.
Onneksi en kuulu luterilaiseen kirkkoon enää...- hartonen
BelieveItOrNot kirjoitti:
meillä on nyt vähän ongelmia. Miksi ne miekkakaulalla kastetuiden kohdalla ei tapahtunut mitään!? Menivät ja pesivät kasteen pois. Heidän olisi pitänyt tulla uskoon ja alkaa elämään uutta elämää. Luterilaisen kirkon kasteessa tapahtuu liikaa. Alkuseurakunnassa ihmiset päättivät tehdä parannuksen ja "hylkäsivät" synnin ennen kasteelle menoa. Pyrkivät elämään parempaa elämää. Se on yksi asia josta sanotaan että alkoivat elää uutta elämää. Se oli osaksi tietoinen päätös tyyliin "tässä ja nyt minä muutan ja parannan tapani!" Luterilaisen kirkon mukaan ihminen alkaa elämään jo vauvasta lähtien uutta elämää vaikka ei edes erota hyvää pahasta. Kun lapsi ei erota noita kahta asiaa toisistaan niin ei voida puhua että lapselta vaaditaan sama kuin aikuiselta. Tuo on niin selvä asia että lapsen käsityskyky ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten ei kukaan muu kuin ihmiset voi vaatia jotain tuollaista.
Yksi syy miksi noiden miekka kastettujen kohdalla ei tapahtunut mitään oli se että ei se kaste sellaisenaan auta. Ensin olisi pitänyt olla usko. Jumalan pyhä henki ei ollut vielä tehnyt tehtäväänsä noissa ihmisissä. He eivät olleen ns. vastaanottavaisessa tilassa. Ihminen omalla toiminnallaan pystyy taistelemaan Jumalaa vastaan ja estämään Jumalan hengen työn. Mutta luterilainen kirkko opettaa että näin ei ole vaan ihminen ei pysty vaikuttamaan siihen miten Jumala työn tekee.
Onneksi en kuulu luterilaiseen kirkkoon enää...Nyt haukut väärää puuta kun haukut kastetta. Vika ei ole kasteessa, vaan usein siinä että kastetut eivät saa opetusta. Kaste omistetaan aina uskolla eikä se ketään hyödytä ilman uskoa tai jos luopuu saamastaan uskosta. Voisi veratuskuvallisesti todeta että jos syömme esimerkiksi ruokaa haarukalla ja ruoka ei maistu niin vika ei silloin ole haarukassa vaan jossain muualla. Samoin on kasteen kohdalla. Se tehtävä mikä se onkaan täsmällisesti ei ole pilalla sen tähden että usko ei jostain syystä maistu ihmiselle. Kaste on aina oikea kaste kun se tehdään Jumalan nimeen ja sillä selvä. Jeesushan sanoi että pitää myös opettaa uskossa elämistä ja kasvamista ja on luonnollista että jos opetusta ei ole niin ei kaste yksin hyödytä vaan ihmiset luopuvat. No toiset luopuvat vaikka ovat saneetkin opetusta eikä pidä siis siitäkään moittia kastetta vaan aina on uskosta luopumisen mahdollisuus olemassa. Älä moiti kastetta kaikesta huonosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173569
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit232691En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322145- 881965
- 191936
- 261612
- 321482
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui361477Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91404Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111354