paha onkelma :(

1978m...

Olisi tämmöinen tilanne:

Selkärankani alin välilevy on rappeutunut lähes kokonaan pois joka sittemmin aiheuttaa alempien nikamien 1 ja 2 kilkatuksen, sivuvaikutuksena suuri, jatkuva kipu joka heijastuu oikeaan raajaan polveen asti.

Nikama Nro. 4 tai 5 näyttää välillä pulpahtavan hieman ulospäin aiheuttaen kyseisen nikaman alueella akuutin tunnottomuuden ja pistämisen tunteen.

Issias aiheuttanee suurta kärsimystä myöskin.

Selkärankani yliliikkuva, joka ilmeisesti on lähtöisin kun nuoruudessani olen pääpainoitteisesti liian aggressiivisesti venytellyt.

Alaselän, lantion lihaksisto ovat osittain ns. "sammuneet käytöstä" ja selkärangan lihakset pettävät aika-ajoin.

Fysioterapeutin opastuksissa olen saanut ylläpitämään nykyisen tilani, mutta en ole saanut kohennettua lihaksistoni toimintaa.

En pysty nostamaan mitään 10kg isompaa painoa ettei nämä kaikki oireet ilmenisi ja joutuisin kiroilemaan viikkotolkulla ja aloittamaan alusta taas jälleen joten punttisalilla käynti on minulle vaaraksi.


seuraavaksi:

Pituus 192 cm
Paino 97kg

Liikkuvuuteni tämän hetkiset rajoituksen:

- Ylävartalon liikkuvuus taaksepäin seisonta-asennossa = 35 astetta, tämän jälkeen nikamat 4 ja 5 lukittuvat ja jompikumpi "pulpahtaa".

-Ylävartalon liikkuvuus maassa tehden "sillan" ei selkärangassa mainittavaa ongelmaa.

-Käsien vienti lattiaan seisonta-asennossa jää polvien kohdalle jolloin nikamat 1 ja 2 menevät jumiin.

-Selälteen maataessa käsien vienti jalkateriin päin ei onnistu nikamien 1 ja 2:n naksahtaessa aiheuttaen piston tunteen.


Eli toisin sanoen lihakset eivät tue luustoani sitten tippaakaan.

Olen sinänsä kuitenkin hyvässä kunnossa ja vaikkakin olen käynyt alituiseen sairaalassa josta saan passit fysioterapeutille, jossa sitten teen niin kuin käsketään... tämän jälkeen sama kierros ja taas sama kierros.



Nyt siis olisi tarkoitus saada selän kiertäjälihakset, alaselän ja lantion lihakset "käyntiin" jollain konstilla ja uskon että jooga olisi tietyin osin parempi vaihtoehto kuin painojen kanssa leikkiminen.

Siispä kysyn teiltä joogan ammattilaisilta ja harrastajilta, mitkä liikkeet kohdistuisivat mainitsemieni ruhon alueisiin, että saisin tehokkaasti ilman ylimääräisiä painoja kehitettyä lihaksiston aktiivisuutta mainitsemilla alueilla eli...


-Alaselkä
-Selän kiertäjälihakset
-Lantio


Olisi kiva jos jollain muullakin olisi vastaavat ongelmat, niin tarinasi vastaavasta ongelmasta ja sen selviämisestä olisi varsin tervetullut.


Kiitoksia etukäteen asiallisista vastauksista ja mukavaa talven alkua.

Ps. olen aktiivisesti liikkuva.

6

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen vain..

      vähän aikaa harrastanut astangajoogaa, mutta luulen, että sinun olisi parasta varata yksityistunti joogakoulusta, josta saisit yksilöllisen ohjelman. Joogakoulu Manipura tekee noita ohjelmia.
      http://www.manipura.fi/
      Tosin en tiedä koulun tasosta, kun en ole siellä koskaan käynyt. Tsemppiä ongelmien suhteen.

    • Sive Lee

      Joogit eivät sitten ole lääkäreitä, niinkuin täälläkin on monesti nähty. Joten keskustele asiasta alan tohtorin kanssa ennenkuin rupeat joogaamaan.

      Voit tietenkin niellä vaikka sideharsoakin jos itse haluat jonkun joogin käskystä.

      • Eipä niin...

        Ei ne lääkärit ihan kaikkivoivia ole. Lihaksiston toiminnasta tietävät esim. fysioterapeutit enemmän kuin lääkärit konsanaan. Itse kuuntelemlla ja varovaisesti toimimalla, taitavalta joogilta tai fysioterapeutilta kysymällä saa enemmän aikaiseksi.

        Ei kyllä ihan noin vain menisi luottamaan kaikenmaailman konitohtoreihin.


      • sacroinen
        Eipä niin... kirjoitti:

        Ei ne lääkärit ihan kaikkivoivia ole. Lihaksiston toiminnasta tietävät esim. fysioterapeutit enemmän kuin lääkärit konsanaan. Itse kuuntelemlla ja varovaisesti toimimalla, taitavalta joogilta tai fysioterapeutilta kysymällä saa enemmän aikaiseksi.

        Ei kyllä ihan noin vain menisi luottamaan kaikenmaailman konitohtoreihin.

        Jep, ketjun aloittajan vammat tuntuvat sen verran hurjilta, etten mäkään suosittelisi ihan heti huhkimaan itsekseen joogaliikkeitä. Vaikka asanat eivät olekaan mitään ihmeliikkeitä vaan noudattavat ihmisen omia liikeratoja, aloittajalta puuttuu selkärangasta välilevy jolla lienee suuri merkitys selkärangan tukeen. Väärin tehtynä ja väkivallalla, liikkeet voi koitua ikäviksi,koettu on kun sain hommattua itselleni 2vk pahan noidannuolen pelkästään vinyasan venytyksissä.

        Suosittelen keskustelemaan siis esim. fysioterapeutin kanssa, mutta varoitan että terapeutit jotka eivät tunne joogaa, varoittelevat asiasta. Joogaa harrastavalla fyssarilla olisi tarpeeksi kokemusta ja tietoa liikkeistä eikä vain luuloja. Itse jouduin senkin kokemaan kun fyssarini väitti niskaongelmieni johtuvan joogan hartiaseisonnasta. Oikeasti, ne ongelmat laukseivat vasta aloitettuani joogan ja niskaseisonnan.

        Eli aloittaja. Joogasta olisi liikkuvuuden kannalta sinulle erittäin paljon hyötyä, mutta kukaan ei osaa täällä neuvoa sen suhteen mitä liikkeitä selkärankasi sietää. Ole siis varovainen, aloita varovasti ja kuuntele kehoasi. Älä tee mitään väkivalloin itsepäisesti vaan ennemminkin hellästi.


      • rytkönen pitkä
        sacroinen kirjoitti:

        Jep, ketjun aloittajan vammat tuntuvat sen verran hurjilta, etten mäkään suosittelisi ihan heti huhkimaan itsekseen joogaliikkeitä. Vaikka asanat eivät olekaan mitään ihmeliikkeitä vaan noudattavat ihmisen omia liikeratoja, aloittajalta puuttuu selkärangasta välilevy jolla lienee suuri merkitys selkärangan tukeen. Väärin tehtynä ja väkivallalla, liikkeet voi koitua ikäviksi,koettu on kun sain hommattua itselleni 2vk pahan noidannuolen pelkästään vinyasan venytyksissä.

        Suosittelen keskustelemaan siis esim. fysioterapeutin kanssa, mutta varoitan että terapeutit jotka eivät tunne joogaa, varoittelevat asiasta. Joogaa harrastavalla fyssarilla olisi tarpeeksi kokemusta ja tietoa liikkeistä eikä vain luuloja. Itse jouduin senkin kokemaan kun fyssarini väitti niskaongelmieni johtuvan joogan hartiaseisonnasta. Oikeasti, ne ongelmat laukseivat vasta aloitettuani joogan ja niskaseisonnan.

        Eli aloittaja. Joogasta olisi liikkuvuuden kannalta sinulle erittäin paljon hyötyä, mutta kukaan ei osaa täällä neuvoa sen suhteen mitä liikkeitä selkärankasi sietää. Ole siis varovainen, aloita varovasti ja kuuntele kehoasi. Älä tee mitään väkivalloin itsepäisesti vaan ennemminkin hellästi.

        Kyllä se on rautaliivin käyttö pojalla eessä. Eli hoito menee koululääketieteen piikkiin. Kokonaan, sano.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe