Pianonviritys?

Marjaanas

Onko kellään täällä tietoa kuinka usein pianoa tulisi virittää?Ja minkä hintaista hommaa se on?

5

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastelijamuusikko

Pianonvirittäjien oma suositus viritykselle on kerran vuodessa, mutta eiköhän se riitä, kun sen virittää silloin, kun se alkaa kuulostaa epävireiseltä. Voit tehdä sen itsekin, jos sävelkorvaa ja sopivia välineitä löytyy. Pianossa on jokaista ääntä (kosketinta) varten oma metallikieli, jonka kiristystä eli sävelkorkeutta voi säätää sopivalla avaimella. Ammattivirittäjien viritystaksat alkavat noin 60 eurosta. Jos viritys on aivan pielessä, niin silloin aikaa kuluu enemmän ja se voi näkyä hinnassa. Piano voi olla myös muunlaisen huollon tarpeessa ja se maksaa sitten erikseen.

• pianonvirittäjä

Kyllä nyt tuli aika paksua tekstiä. Ammattilaisten hinnat alkavat päälle sadasta eurosta. Jos joku tekee virityksen 60:llä eurolla, hän ei varmastikaan ole ammattilainen. Pianon virittäminen vaatii monen vuoden ruutiinin hyvän viritystekniikan löytymiseen, joten kyllä se virittäminen kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Sen lisäksi matemaattiset virityskaavat pitää osata ja niitä pitää osata soveltaa myös käytännössä. Mitkään kitaranvirittimet/yleismittarit ei näin tarkkoja lukemia edes tunnista. Tee-se-itse tyypit aiheuttavat soittimelle yleensä enemmän tuhoa kuin hyötyä. Se on nähty.

Terveisin

Pianonvirittäjä

• Jussi_

Suositus on kerran vuodessa virittäminen, mutta jotkut pianot pysyvät paremmin vireessä kuin toiset. Joitakin pitäisi virittää useammankin kerran vuodessa. Yleensä uusi piano kaipaa tiuhempaa virittämistä kuin vanha, koska kielet venyvät aluksi jonkin verran. Runsas soittaminen tietenkin lisää virittämisen tarvetta. Käyttöolosuhteilla on myös merkitystä. Piano kestää ja soi parhaiten, kun ilmankosteus on välillä 40-70%, eikä se vaihtele nopeasti, ja lämpötila pysyy normaalissa huoneenlämpötilassa. Isot äkilliset muutokset kosteudessa ja lämpötilassa pilaavat virityksen ja mahdollisesti koko koneiston.

• Marjaanas

Ostin oman,käytetyn pianon toukokuun alussa,ja sitä ei ole sen jälkeen viritetty,joten luulen,ettei se ole vielä pahasti epävireessä,mutta kaipaa pientä virittelyä kuitenkin..

• Soittoa

Minulla sata vuotta vanha konserttipiano umpitammea. Pysyy hyvin vireessä eikä muuttunut edes kuljetuksen aikana. Enpä joka vuosi viritä. Mitä nämä lastulevy pianot eivät ole samaa tasoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe