Pianonviritys?

Marjaanas

Onko kellään täällä tietoa kuinka usein pianoa tulisi virittää?Ja minkä hintaista hommaa se on?

5

1033

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastelijamuusikko

Pianonvirittäjien oma suositus viritykselle on kerran vuodessa, mutta eiköhän se riitä, kun sen virittää silloin, kun se alkaa kuulostaa epävireiseltä. Voit tehdä sen itsekin, jos sävelkorvaa ja sopivia välineitä löytyy. Pianossa on jokaista ääntä (kosketinta) varten oma metallikieli, jonka kiristystä eli sävelkorkeutta voi säätää sopivalla avaimella. Ammattivirittäjien viritystaksat alkavat noin 60 eurosta. Jos viritys on aivan pielessä, niin silloin aikaa kuluu enemmän ja se voi näkyä hinnassa. Piano voi olla myös muunlaisen huollon tarpeessa ja se maksaa sitten erikseen.

• pianonvirittäjä

Kyllä nyt tuli aika paksua tekstiä. Ammattilaisten hinnat alkavat päälle sadasta eurosta. Jos joku tekee virityksen 60:llä eurolla, hän ei varmastikaan ole ammattilainen. Pianon virittäminen vaatii monen vuoden ruutiinin hyvän viritystekniikan löytymiseen, joten kyllä se virittäminen kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Sen lisäksi matemaattiset virityskaavat pitää osata ja niitä pitää osata soveltaa myös käytännössä. Mitkään kitaranvirittimet/yleismittarit ei näin tarkkoja lukemia edes tunnista. Tee-se-itse tyypit aiheuttavat soittimelle yleensä enemmän tuhoa kuin hyötyä. Se on nähty.

Terveisin

Pianonvirittäjä

• Jussi_

Suositus on kerran vuodessa virittäminen, mutta jotkut pianot pysyvät paremmin vireessä kuin toiset. Joitakin pitäisi virittää useammankin kerran vuodessa. Yleensä uusi piano kaipaa tiuhempaa virittämistä kuin vanha, koska kielet venyvät aluksi jonkin verran. Runsas soittaminen tietenkin lisää virittämisen tarvetta. Käyttöolosuhteilla on myös merkitystä. Piano kestää ja soi parhaiten, kun ilmankosteus on välillä 40-70%, eikä se vaihtele nopeasti, ja lämpötila pysyy normaalissa huoneenlämpötilassa. Isot äkilliset muutokset kosteudessa ja lämpötilassa pilaavat virityksen ja mahdollisesti koko koneiston.

• Marjaanas

Ostin oman,käytetyn pianon toukokuun alussa,ja sitä ei ole sen jälkeen viritetty,joten luulen,ettei se ole vielä pahasti epävireessä,mutta kaipaa pientä virittelyä kuitenkin..

• Soittoa

Minulla sata vuotta vanha konserttipiano umpitammea. Pysyy hyvin vireessä eikä muuttunut edes kuljetuksen aikana. Enpä joka vuosi viritä. Mitä nämä lastulevy pianot eivät ole samaa tasoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1762
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1465
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1348
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1193
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      8
      1102
    6. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1085
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1019
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      980
    9. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      880
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe